*Marrastähdet '07* Lokakuussa

Minä taas..

Joo, en tiiä miten aloinkin nyt just ajattelemaan tätäkin, varmaan kun tosiaan miehen sisko sieltä joutui evakkoon lähtemään..kuitenkin tänään ollut kouluaamu hälläkin.

Ymmärrän kyl, että anopilla on yksityiselämä, ja saapi ollakin, mut kun eivät vissiin osaa rajottaa touhujaan..ja tää mies siis ei oo "oikee" appiukko, vaan he on eronneet.
Tietty jos järjellä ajattelee, niin ei kai ne silloin mitään hommailis, jos on pieniä vieraita, etenkin samassa sängyssä..mut tuo homma nyt kuulostaa muutenkin niin älyttömältä etten tiiä luottaako siihen.

Ja kun en viiti anoppia alkaa itekkään komentelemaan tms.miten pitäsi käyttäytyy..
Hmm..pitää katella tilannetta ja miettiä..
kiitos teille

Neuvolassa käytynä ja taas muistu mieleen miksi en tykkää yhtään sijaisista, oma terkka on siis syyslomalla... se piti muqa ihan tyhmänä ja kertoi kaiken niin hitaasti ja tarkasti että :headwall: :headwall: hermo meinas mennä |O

mut kuulumisia:
paino: +1600g/vko :$ :ashamed: yht.n.20kg :whistle:
turvotus + (mun mielestä++)
RR 124/77
pissa puhdas
hemoa ei otettu ku otettiin viimeksi
sf 33 (mut oli eri mittaaja. musta ei oo laskeutunut)
Rt

et sellaisia täällä tällä kertaa...antoi jonkin esitteen keliakia tutkimuksestakin jos haluaa osallistua, mutta en mie taida kun sitten pitäis rampata jos se on koholla se riski niin sitten tutkimuksissa sun muissa ja en halua pikkuista kiusata ylimääräisillä tutkimuksilla ja mahdollisilla pistoilla...ja kun esikkokin pitäis sitten raahata mukana...

mut nyt potut huutaa keittiössä, pakko mennä, palailen hieman myöhemmin

Perfekta ja hattivatti 36+5

Oi ihana! emmamma: Onnea! :hug: Tästä se taitaa nyt sit lähtee tää meijän synnytysputki :D

Tänne ei mitään ihmeitä.. flunssa jaksaa painaa päälle jo neljättä viikkoa! On kyl sitkeetä, eilen alko nuha ja yskä senkun jatkuu. Ajattelin huomenna varata lääkäri aikaa, et olis kai jo aika kuunnella keuhkot ja tarkistaa poskiontelot (vajaa vuos sitten 4 poskiontelontulehdusta peräkkäin)

Todennäkösesti nyt sit alkaa tuo lakko.. Porikin näytti kuuluvan listaan. Mun pitäis kyl olla selvillä vesillä jo ennen tuota lakon alkamista.. mut ei tuo varmasti työntekijöillekkään ole ihan helppo homma.

Mä olen kans käyttänyt äitiyspakkauksen laatikkoa ensisänkynä pinnasängyssä. Kakkonen tais nukkua ekan viikon vaununkopassa, kun siitä sai pään päälle vielä sen kuvun. Nukkui muutes koko öitä :D Mä olen päässäni pähkäillyt, et kyl se varmaan tuo turvallisuuden tunnetta olla aluksi pienessä tilassa, kun kuitenkin mahassa köllinyt niin pitkän ajan.

Mun pitää kans mennä tekemään ruoka valmiiksi. Mies soitti töistä, et se haluu shoppailemaan.. :eek: Mikähän nyt mahtaa olla.. no.. mä olen tietty innolla mukana :D

Ellu rv 37

on niiiin väsy olo että! Ja toi ilma ei kyllä yhtään paranna tilannetta!

Ihanaa kun Emmamma saa jo hoitaa pikkusta :heart: Voi kun itsekkin pian, vaikka turha kai luulla et sitä sitten ois yhtään sen virkeempi, päinvastoin..Mut kuitenkin, vois jo pikku hiljaa tämä raskaus alkaa loppua!

Nukkumisesta, meillä on molemmat tytöt laitettu suoraan pinnikseen, ja hyvin on menny. Oon aina tehny sellasen "pesän" peitteestä, niin ei tunnu turvattomalta. En tiiä nyt tän 2 vee neitin kans, joka nukkuu edelleen meiän kans samassa huoneessa (omassa sängyssään kuitenkin) et pitää kai vauva laittaa sit eri huoneeseen ja itelle patja viereen :eek: On neiti nimittäin niin huono nukkuja et ei voi uskoo. No, aikahan sen näyttää miten hommat alkaa sujua, hirvittää vaan välillä et mitä tästä tulee :(

Minä sain kans sen keliakia-tutkimuslomakkeen neuvolasta, enkä myöskään ajatellu osallistua. Suvuissakaan ei ole mitään keliakia-rasitteita, ja en jaksa sit Kysissä alkaa ravata pelkän tutkimuksen takia, meiltä kun sinne matkaa melkein 200 km.

Pitää kai se vääntäytyä tekeen ruokaa, kun isäntä tulee kohta töistä :wave:

Krista ja pikkunen 36 tasan :heart:

Äitiyspakkauksenlaatikosta on ollu puhetta vauvan nukkumispaikkana,meillä on osa lapsista nukkunu laatikossa ja osa suoraan pinniksessä.

Poika kun synty niin keskolassa käyttivät pitkulaista tyynyä vauvan ympärillä tukemassa niin että vauva oli kuin pienessä pesässä :heart: ,se jäi sitten tavaksi pojan kanssa ja samaa varmaan noudatetaan tämänkin vauvan kanssa, kun ei sitä laatikkoa edes ole.

Tänään lähdin aamusta kuopuksen kanssa perhekerhoon ja sieltäkauppaan....huonollamenestyksellä kun meinasi puhti loppua kesken kaupassa käynnin ja kotimatka oli jo tuskaa, supisiteli, särki vatsaa ja selkää niin vimmatusti.....milläköhän sitä uskois että pitäs jo rauhottua, en ole koskaan aikasempien raskauksien kohdalla ollut näin vaivanen joten on tosi vaikea sopeutua tähän olotilaan.

Kävin irc-gallerian sivuilla kuikuilemassa ja olihan siellä emmamman vauvan kuva, aivan ihana :heart:

Mies tulee kohta töistä niin sitten pääsee heittäytymään pitkäkseen ja jättämään lapset hänen vastuulle :whistle:

katjuza ja ilmarijalmari 35+6

Mulla palaa käämit näihin sivuihin ihan just! :kieh: jumittaa niin pahasti ja hävittää tekstit taivaan tuuliin :kieh:

Mulla alko tänään virallisesti äitiysloma! :D

Vauvan nukkumisesta...Mä olen hankkinut 2 pitkulaista tyynyä, joilla aion rajata vauvalle pinnasänkyyn turvallisen alueen. Ihan niin kuin Katjuzakin. Jotenkin vierastan ajatusta että vauva menis pahvilaatikkoon nukkumaan, joten olen ratkaissut "ongelman" tällä tavalla. ;)

Olo on ihan nuutunut vaikka nukuin yön hyvin ja päikkäritkin tossa äsken. Pitäis varmaan lähteä ulos, jotta vähän piristyis... :whistle:

H82 34+6

Kyllä takkuaa tämä sivusto! Viimeksi juuri äsken! Muutenkin tämä meidän netti on jotenkin yllättävän hidas tänään...

Vimpula Kyselit hepoista, kyllä muistit oikein. :D

Surullista luettavaa tuo tehyläisten lista. Toivottavasti kaikki menee hyvin. Minua huolettaa ihan erityisesi vakavasti sairaat ihmiset. Heille tämä tilanne luo aivan turhaa murhetta! Oma la on jo ennen tuota 19.11., mutta tuskin tämä tulokas kuitenkaan ihan laskettuna päivänä päättää tulla!

Äitiyspakkauslaatikko toimii meillä alkuun sänkynä. Tai niin ollaan suunniteltu. Olisin alun perin halunnut kehdon, mutta näiden kotieläinten kanssa se ei olisi ollut turvallinen vaihtoehto. Koiralla olisi varmasti ollut liian suuri houkutus vähän kurkkia pikkuista ja kissaesteiden tekeminenkin olisi ollut tuohon "perintökehtoon" vaikeaa.

Donu 36+1

PikkuM Onpas inhottava tilanne :/ . Kun tyttö on vanhempieni luona niin äitini nukkuu tytön kanssa ja isäni erikseen. En tiedä miks, mutta mua haittais pelkkä sekin että isäni nukkuis siellä kans, vaikka ei mitään hommailis :ashamed: . Pystytkö sanomaan anopilole, että tyttö herkkä uninen, että jos vaikka vain hänen vierellään voisi pieni nukkua? Inhottavaa kun tulee sinulle tuosta lisästressiä :hug:

:hug: Kaikille joilla yöt menee valvomiseks, taitaapi olla meidän kaikkien vaiva täällä. Mulla meni viime yö kun supistelut oli niin kovia ja lisäks selkä kipeä monesta paikasta..

Sanna-78 Mulla nukkui tyttö vaunujen kantokopassa minun vierellä ekat kk:t. Nytkin luulen että laitan vauvan sänkyyn sen kantokopan, sitä helppo siirtää ja käärö tuntee olonsa siellä turvalliseksi :heart:

Enni1980 Ite en ole ostanut kun pari bodya ja muutamat housut ja potkarit kun niin paljon kahdelta kaverilta sain vaatetta. Ei kerkeä varmasti kaikkia edes päällä pienellä pitää, aika paljon kun on just 50-56 senttisiä vaatteita. Täällä kans vaatteet pesty :) . Mä teen välillä ihan liikaa hommia, en osaa lopettaa ajoissa ja sit huomaa illalla kun on niin kipeä. Sitä saa mitä tilaa :whistle: ;)

Täällä ollaan niin iloisia Emmamman vauvauutisista :) . Toivottavasti hän pääsee pian kertomaan synnytyskertomusta ja vointeja. :wave:

Nyt ulkoilemaan :wave:

-Hilla- 35+3

Eli mäki siis laitan sen äippälaatikon tonne pinnasänkyyn, vaiks tota pinnistä saa pienennettyy ja suurennettuu siis pituutta, mut ehkä mä sit laitan sen laatikon kans sinne. Ja saa sen sieltä sit pois jos tuntuu hankalalta.. Muistaakseni sisko vuoras tota pinnistä jollai eikä käyttäny tota laatikkoa, mut jospa mäki sit eka kokeilen tota laatikkoa sängyssä siis =)

Nukuin tossa tunnin verran sohvalla ja sit ku heräsin, mun maha oli niin pinkeenä et ajattelin, et nyt se ihan oikeesti repee ja sattu niin hemmetisti. Hyvä ku pääsin ylös ja vessaan. Sit söin ja join melk. litran omppumehua ja sit silittelin mahaa ku tuntu vauvan keho tossa niin selvästi. onneks se siittä sitte helpotti ja alko Nipsu liikkuu ja nyt hikkailee :heart: Mutta pelästyin kyllä niin paljon ja olen yksin kotona ja äijä pääsee töistä vasta klo 23..

Keitin sit äsken ne aamukahvit :LOL:

Kukas se kirjoitti, et mistä tietää johtuuko hermojen meneminen hormooneista ja mistä sen tietää onko oikeesti hermot loppu vai johtuuko hormooneista.. Kyl mä ainaki tajusin mitä tarkoitit. Samaa mietin ite välillä.. Mut ehkä se on noi hormoonit ja huonosti nukutut yöt jne kaikki yhdessä ja siks on herkempi ku normisti, mulla ainakin, kun en mä nyt yleensä ihan niin pikkuasioista hermostu ku nyt.. Tosta nyt sit ei enää kukaan tajunnu mitään :LOL:

Koneessa olis pyykit, pitäs laittaa kuivuu ja toinen koneellinen päälle.. Ja samalla vois suurinpiirtein pakata sairaalakassin ja kattoo tonne kaukaloon Nipsulle vaatteet valmiiks..

Sitte taas sarjaan tyhmät kysymykset. Tarviiks vauvalle hommata jotai talkkia? Entä kylpyveteen jotai vai ihan vesikylpyjä vaan?

Niin joo,mä en pääse sit lainkaan tutustuu TYKSiin etukäteen, tosi kivaa. Ei kukaan ole antanu mitään ohjeita tutustumisesta ja nyt alkaa sit olee jo liian myöhänen siihen. Noh, toisaalta ihan sama, olen mä nyt synnytyssalissa käyny ja sektio sali siinä vieressä ja eiköhän ne kerro mihin mun pitää tulla sit leikkauspäivänä.. Tuli vaan mieleen..

Mut nyt sitä kahvia :wave:

Sanna ja Nipsu 34+5 :heart:

Sanna Mullahan toi esikoinen synty sillo lokakuussa,eli suht samanlaisiin keleihin.Käytin kylpyvedessä vähintään joka toinen kerta kylpyöljyä.Iho pysy hyvänä,eikä tolla oo ees karstaakaan juurikaan ollu,eikä tarvinnu rasvailla.Talkkia laitoin tarpeen vaatiessa,mut sitäkään ei tarvinnu juurikaan,tähän päivään mennessä ei oo tarvinnu bepanthenia laittaa.Ajatus tökkii ja reilusti!

Donu Seuraavaks,ravureita vai ratsuja?

Pakko lähtee liikenteeseen tai selkä katkee!

Mä en tykkää, se neuvolan sijaisterkka jonkin "räpläs" tuota kohdun alareunaa mahan päältä ja siitä asti olen ollut kipeä |O |O lonkkaan sattuu, selkään sattuu, jalkoihin sattuu, mahaan sattuu..mitä lie hermoa siellä sit painanu |O |O
voi vide et ottaa päähän ja huomenna ois äitin kanssa kuopion ostosreissua..saas nähä miten mie siellä linkkasen...

to ois sit kyssiin aika sinne kokoultraan...saas nähä mitä ne siellä kekkasee :whistle:

Pinnis ois nyt laitettu verhoja myöten, ja petasin ihan pinnasängynkin ja laitoin sitten siihen päiväpeitoksi sen itse tekemän palapeiton, ja sitten sen päälle petasin sitten äippälaatikon.

Sen huomasin et pussilakanota kyllä on paljon, mutta tavallisia lakanoita ei ole kuin muutama, et niitä pitää ostaa...suvun vanhoja oli, mutta kun niitä on käytetty parhaimmillaan vuosikymmeniä, niin voitte uskoo et sieltä päivä paistoi läpi, vanhin sisko kun ei laita mitään roskiin, antaa meille rikkinäisiä tennareita (varpaat tulee ulos. meneehän ne vaikka hiekkalaatikolla, just :headwall: :headwall: ), sata kertaa parsittuja sukkia, kellastuneita alushousuja yms yms...voitte uskoo et välillä ottaa pattiin ja lujaa...tosin on siellä seassa sitten hyviäkin, mutta nuo sata kertaa parsitut sun muut vois heittää suoraan roskiin :kieh: :kieh:

Perfekta ja hattivatti 36+5

=) :flower: =) :flower: Onnea Emmamma ja perhe!!! Ihanaa varmaan saada nyytti käsivarsille :heart:

Täällä olen jälleen pessyt vauvanvaatteita :snotty: hiukan innostuin kirppikseltä niitä ostamaan eilen ja anoppikin toi lahjaksi muutamia pieniä vaatteita.

Täälläkin on vatsaa juilinut pari päivää ja selkä on ollut aika kipeä. Turvotus on lisääntynyt :ashamed: , ei hyvä. No onneksi on huomenna neuvola pääsee valittamaan sinne.

Nyt puuronkeittoon ja iltalenkille.

-viivin ja kaveri 37+4

Vimpula Ratsujahan nuo ovat. Nyt ovat kaviolliset lähinnä "mielenvirkistyksenä". Niitä on ollut jo niin monta vuotta, ettei oikein osaa ilman olla, vaikka helpommallahan sitä pääsisi pienempien lemmikkien kanssa! :LOL:

Tänään on kyllä ollut taas niin SUPERLAISKOTUSPÄIVÄ ettei mitään rajaa (siksi kai on täälläkin tullut roikuttua niin ahkerasti)! Vaikka mitä piti tässä tänään puuhailla, mutta jotenkin kaikki energia jäi kauppa yms asioiden hoitamisreissulle. Nyt onkin sitten muu aika mennyt lepäillessä ja otusten tarpeita hoitaessa. Liitoskivut vaivaavat aina kun liikkuu, joten on mukavampaa olla liikkumatta ylimääräistä. Tällä hetkellä ärsyttävin vaiva on aivan ehdottomasti kipu kylkiluussa. Vekara painaa todella ikävästi ja samasta syystä nukkuma-asennon löytäminen on niiiiin hankalaa. Vatsanahkaa kiristää ja tuo luu :kieh: Laskeutuisi pian alemmas tuo masukki! Olisi minullakin tilaa hengittää ja kylkiluuta ei viiltäisi ihan jatkuvasti. Tietysti vastapainona tulee sitten uusia "vaivoja", mutta näihin nykyisiin alkaa jo kyllästyä! :LOL:

Kaipa tässä voisi yrittää tehdä edes yhden niistä suunnitelluista asioista ennen iltatallia ja lopettaa tämän jaarittelun.

Hyviä unia kaikille tasapuolisesti!

Pitkästä aikaa taas tännekin ehdin kuikuilemaan ;)
Hirmuisesti onnea Emmammalle pikkuisesta tyttö-nyytistä!! :flower: :heart:

Itsellä on nyt rv 33+3. Tänään kävin (taas) neuvolassa, olen käynyt nyt jo viikottain, kun mulla on ollu outoa kipua ylävatsalla. Viime viikolla ultrattiin, otettiin verikokeita jne. mutta mitään ihmeellistä niistä ei löytynyt, paitsi että kipualue on just istukan alueella. Huomenna pitäisi sitten mennä Jkl:ään äippäpolille tarkistuttaan istukan tilanne, napavirtaukset jne. Mulla oli edellisessä raskaudessa samankaltaista kipua, jonka syy ei sit koskaan oikein selvinny, kun vauva jo syntyi. Nyt kipu ilmestyi siis jo aiemmilla viikoilla.

Veren sokereita olen taas seuraillut myös, kun sokerirasituskokeessa taas se paastoarvo ollut koholla. Nyt kotiseurannassa ja dieetillä arvot on kuitenkin pysyny ihan hyvinä. Toivottavasti nyt kaikki vielä pysyiskin hyvänä muutaman viikon, että sais vaavi vielä rauhassa kasvaa muutaman viikon!
Muuten on kaikki ok, hb 134, verenpaine 1117/75, painoa on tullut n. 5kg =)
Kova flunssa ja varsinkin yskä on vaan vaivannu jo pari viikkoa...vähän on rankkaa tää yskiminen ison vatsan kanssa, Tena ladyt olis välillä tarpeeseen. ;) Mukavaa loppuodotusta kaikille! Muistakaa levätä ja pitää itsestänne huolta, että jaksatte synnyttää ja palaudutte sit paremmin synnytyksestä ;) =)

Mua alko suoraan sanottuna niin paljon VITUTTAA ku katoin äsken nelosen uutisia. TYKSissä suurimmat irtisanomisuhat on KESKOLAAN, synnärille ja leikkauksiin. Ja siellä on nyt alkanu sitte muitten osastoiden hoitajien uudelleen koulutus varmuuden vuoksi.. Parempi olis nyt niiden johonki sopuun päästä, toi menee musta jo ihan sairaaks jos pienet viattomat lapset jää ilman kunnon hoitoa.

en ole kirjoitellut ollenkaan pitkään aikaan mutta yhdessä kasassa ollaan vielä.jonkun verran supistelee ja lapsivettä on tihkunut mutta hätää ei ole.
onnea emmamammalle :heart:
hirvee väsy on koko ajan,kai ne veret on huonona.nukkuminen on vaikeaa kun lonkat kipeytyy.
mut tässä omaa napaa kirjoittelen paremmalla aikaa,nyt on pakko mennä pitkälleen
35+3

Minä taas vielä pikaisesti..
Miusta tuntuu et meillä on aika vähän vaatetta vauvalle, ainakin vielä, saahan sitä lisää ostettua ja varmaan lahjaks saadaan kans.

Äsken laitoin tytön nukkuu, olipa kiukku ilta taas..tai oikeestaan koko iltapäivä.
Mies lähtee yövuoroon, saas nähdä miten saan nukuttua, kun on taas tottunu et se on vieressä tai sit ollaan miun porukoilla oltu noiden yövuorojen ajan. Ja miten mies saa nukuttua aamulla/päivällä sit, viimeks tästä kokemusta vuoden takaa, joten tyttökin on vähän pienempi (ja hiljaisempi) ollu.

Anopista vielä..kerroin tuosta hommasta omalle äidilleni joka heti sanoi et kyllä hän voi tytön hakea, mutta koska työelämässä on itsekin viel, niin perjantai ja viikonloput kävis parhaiten..mut mistäs sen tietää milloin se alkaa..paitsi jos käynnistykseen joudutaan..sittenhän sitä vois äitikin vapaata tosin pyytää..:)
Toinen äitini ehdottama vaihtis oli oma mummoni, joka asuu kans kaupungissa..meinataan kysyä hältäkin, jos siitä ei vaan liikaa vaivaa ois.

Karmeeta kyllä miten viittii aikuinen ihminen käyttäytyä..en ois anopista uskonut.

Mutta, nyt sohvalle miehen kainaloon viel hetkeks:)
M 36+2

Nyt iskikin sit kyselyikä kun lueskelin teidän juttujanne..

Mistä tietää että lapsivettä tihkuu?

Mites saunominen, ootteko pystyneet saunomaan koko ajan?
Meillä kun miehen kans ollaan totuttu joka päivä lämmittämään, niin on jatkettu samaan malliin ja ei vielä ainakaan oo pahalta tuntunu.

Alapään kivuista eli johtuuko sellanen paineen tunne ja seisoessa kipuilu alamahassa (ihan alhaalla, melkein tuolla taipeessa) siitä että tää veturi alkaa paikkaansa hakea kun ei viel viime ma ultrassa ollu kiinnittyny vai mitä tää on? Normaalia?

HT ja veturi 37+3

En tiiä tosta lapsivedestä,multa meni vasta ku puhkasivat sairaalassa kalvot!Saunonu oon normaalisti.Sit toi paineen tunne ja noi vihlasut on mulla ainaki ihan kokoaikanen riesa,epäilisin vahvasti,et veturi on paikkansa hakenu!

Meillä ainaki ton esikoisen aikaan kissat totes,et pienet vauvat on älyttömän vaarallisia ja epämiellyttäviä olentoja.Kiertivät kaukaa...hyvä niin.

Meillä kans esikoinen nukkuu meijän kaa samassa makkarissa ja nyt oon laittanu kehdot ja kaikki valmiiks viereiseen makkariin.Sieltä löytyy myös 80cm sänky,et äippäki saa nukkua.Toi toiseen huoneeseen siirto ois pitäny tapahtua ajat sitte,jos ois meinannu saada onnistumaan.Ei vaan oo raaskinu.Sit varmaan nukkuu mun sairaalassa ollessa isäsä vieressä,epäilisin...

-Vimpula-

moikka taas :)

Meillä vauva nukkuu alkuun äitiyspakkauksen laatikossa mikä on sitten pinnasängyssä :)

Jeps lakko sitten alkaa näillä näkymin 19.marraskuuta jos on alkaekseen.
Onneks sentään la menee ohi mutta jos yli menee niin sitten ollaan siellä lakon keskellä sitten niin. (la kun on 12 pvä)
Täytyy vaan toivoa että menis nyt jotenkin kaikki ok vaikka vähän jännittääkin.
Kättäri kun sitten menee vissiin aika jumiin jos se lakko tulee
:whistle:
Kun käytiin viime viikolla siellä tutustumisella niin se yks kätilö sano että siellä ois 2 kätilöö jotka kuuluu tehyyn, muut ei joten ei pitäis vaikuttaa "mitenkään" synnytyksiin että ne koitetaan hoitaa kunnolla jne.
Mutta jos labra ja röngten ja olikos niitä muita niin menee lakkoon niin sit tulee ongelmia :headwall:
Kuulemma Naistenklinikalla on suuremmat huolenaiheet että siellä se vielä enemmän näkyy kuin kättärillä mutta tiedä sitten tota. Mulla vähän sellanen tunne että se on sitten täällä suunnalla ainakin joka paikka jumissa jos yks on !
Toivotaan nyt vaan että sais ne ilman sellasia sovittua..

SANNA-78: samaa mieltä mä oon, inhottavaa kun joutuu ihan viattomat kärsimään. Ja jotenkin tyhmää että just tollasille missä tosiaan apua tarvii (synnytykset,ensiapu ja keskolat yms) on jotenkin erityisemmin keskitetty noi lakot.
Tuntuu että ne haluu siks nekin laittaa lakkoon koska sit huomattais että tosiaan niitä tarvii.
No ite ainakin tiiän että ilman kätilöö on vissiin pikkasen hankala synnyttää.. eli toisin sanoen ilman apua !

HELMENTYTTÖ: noi kipuilut ja paineen tunteet voi hyvin olla tota vauvan paikan hakua, mulla vaan supistukset tuntuu kanssa jaloissa vähän samanlaisena kipuna että voiskohan nekin olla sulla supistuksia...?

Saunomisesta; Mä oon aina sillon tällön käyny saunassa ja sit on aina seuraavana aamuna pikkasen supistellu mut en oo mitenkään huolestunu.
Nyt en oo taas hetkeen ollu vaikka oma sauna onkin. varmaan täs talvella tulee taas käytyäkkin kun kylmenee ilmat..
Mun mielestä saunassa voi käydä ihan normaalisti jos ei sit lääkäri määrää muuta? :whistle: niin mä oon ainakin ymmärtäny.

(.) Huomenna sit se lääkäri.. pitääkin kysyy sieltä et onks saunasta mitään ns. haittaa.

Muakin toi lapsiveden tihkuminen hämää.. tai siis se että huomaanko onko se valkovuotoo (mitä kans hyvin tulee..) vai lapsivettä.
Jos ei meinaan tuu kaikkii vesii kerralla :D

mut jos koittais vaikka mennä nukkuu vaikka tiiän ettei siit mitään tule.. löydy mitään asentoo.
Mä oisin jo niin valmis siihen et tää lapsi tulis ulos !

mutta joo :wave:

nita ja vaavi 36+0

Moikka!

Saunomisesta: Mun on pitänytkin kirjottaa tästä kun mulla on kauhee "himo" saunomiseen :whistle: Siis kun ennen raskautta olin aika huono saunoja,parit löylyt heitin ja sitten piti päästä jo pois. Nyt varsinkin loppuraskaudesta voisin lämmittää saunan vaikka joka ilta ja istuisin siellä ties kuinka kauan. Ja se lämmitetyn saunan haju...se on ihana :D En kyllä tosiaankaan tiedä aiheuttaako raskaus tämän vai mikä.......ja kukaan ei varmaan tajunnut mun sepustusta :LOL:

Vauvan sänky: Mä aattelin kans kokeilla äp-laatikkoa. Pojilla ei ole ollut käytössä tuota laatikkosysteemiä,mutta oon kanssa sitä mieltä,että vauvat tykkää olla ahtaamassa tilassa aluksi ja se laatikko on kivan pieni. Mähän löysin valmiin kankaankin siihen lastenvaatekirppikseltä =)

Ootteko muut hommanneet imetystyynyä? Mulla on sellainen hankittuna,ihan ekaa kertaa sellaista siis kokeilen. Hartiat varmaan ainakin saa hyvin aseteltua tyynyn avulla. Mä kun olen vakaasti päättänyt,että imetyksen on onnistuttava tällä kerralla ;)

(.) Mulla ei ole merkkiäkään,että synnytys voisi aikasemmin alkaa. Kun ei ole juurikaan vaivoja. Alapään juilimista kyllä on ollut (mikä on uutta mulle ) ja tietty mietin,että onkohan ne saaneet aikaan alaosastolla mitään. Edellisessä lekurineuvolassa mulla oli paikat hieman pehmenneet. Kaapo ainakin on erittäin aktiivinen vielä,ei siis ole rauhoittunut juurikaan. Eilen olisi varmana tullut multa pissat housuun jos olisin seissyt,oli meinaan sellanenkin isku mun rakkoon :whistle: :eek:

Munkin synnärisairaala kuuluu lakon piiriin,että ihan kiva juttu :/ Mitenkähän sitten käy neuvolakäyntien jos hoitsut menee lakkoon??

Meenpäs kurkkaamaan Emmamman vauvaa...
LilliM+Kaapo 33+5

Niin joo tuosta pinnan kiristymisestä piti kirjoittaa...mulla on ainakin ihan tosi tosi kireellä pinna...tänäänkin ollut :headwall: Pojille tulee huudettua ja sanottua pahastikin välillä. Mutta tässä kohtaa puolustaudun sillä,että meidän 7vee on erittäin pahassa iässä mitä on ikinä vielä ollut :kieh: Koittelee mun hermoja 24/7,vänkää vastaan joka asiassa ja kaikki on tyyliin "mitä välii" :headwall: :headwall: Ja joku täällä kirjoittikin,että ei jaksaisi lapsia yhtään ja mulla on ihan sama vaihe nyt...haluisin vaan olla rauhassa,jossain kuplassa ihan yksin :ashamed: Tai mä jaksan kyllä jos noi ei tappelisi ja kinastelisi ihan koko aikaa...ja uskon tämän johtuvan ihan mun hormoneista,siis tämän että en jaksaisi :|

Ja kyllä täälläkin pätkii pahasti nämä sivut :kieh: Arvaa oliko eilen paniikki kun ekalta sivulta näin,että ahaa Emmamma jakaantunut niin arvatkaa pätkikö nää sivut :kieh: :kieh:

Pitkään aikaan ei ole tullut kirjoiteltua, mutta lukemassa olen ahkerasti käynyt. Toistaiseksi täälläkin edelleen yhdessä paketissa ollaan. Äitiyslomalla olen nyt toista viikkoa, kylläpäs aika rientää melkoista kyytiä eteenpäin.

Emmammalle onnittelut. :flower:

Oli taas kontrolli käynti äippäpolilla.
Painoa tullut ekan neuvolakäynnin jälkeen kaikkiaan vähän reilut 7kg
RR: 110/62 (onneksi taas normaalimmat, kävi välillä jopa niin alhaisena kuin 80/42)
hemppa: 128
tarjonta: RT
Vauvan arvioitu paino tällä hetkellä 2550g
Minulla on lääkehoidolla (tabletit) oleva raskasuajan diabetes ja arvot tuppaavat välillä heittelemään sallittujen rajojen yli, mutta pikkuinen on kasvanut hieman keskikäyrän alapuolella. Ei siis vielä ole mun sokeriarvot vaikuttaneet liikakasvuna.

Kohdunkaula lyhentynyt ja kohdunsuu pehmennyt sekä sormelle auki, toivottavasti ei tarkoita että synnytys ihan vielä olisi käynnistymässä, sen verran vielä pieni mun mielestä pikkuinen. Meinas vain lääkäri siellä äpolilla että saa nähdä pääsenkö seuraavalle kontrollikäynnille enää (viikon päästä seuraava), vai olenko jo synnyttänyt, mutta että voihan se yliajallekin mennä. Tiedä siis mitä odottaa. Pitää varmaan viimein muistaa pakata sairaalakassit itselle ja pikkuiselle valmiiksi.

Kuinkahan todennäköistä mahtaa olla, että synnytys jo lähiaikoina käynnistys?

Pääasiassa alkaa onneksi kaikki olla jo valmiina pikkuista varten, mutta pinnistä edelleen odotan, toivottavasti ehdin sen saada ennen synnytystä. Tässä kuussa se pitäis saada, mutta nyt kun ei enää tiedä josko synnytys kohta käynnistyykin, että ehtiikö se meille ennen synnytystä vai vasta sen jälkeen.

Äitiyslaatikkoa en ajatellut käyttää, kun meidän kissa on ihan himona pahvilaatikoihin, saisi siis kokoajan pelätä että on siellä. Onneksi meillä on varalla anopilta lainassa rottinkikori, jossa mieheni on vauvana nukkunut ja itseasiassa myös anoppi itsekin, perintökori siis. =) Kori ois tarkoitus laittaa sitten pinnikseen, jos sen ehdimme saada ajoissa.

Vaatteita ei ole tarvinnut kovasti itse hommata, sen verran on tullut sukulaisilta ja tutuilta käytettynä.

Kestoilusta joku joskus kyseli. Olen ajatellut ainakin yrittää kestoilua ja jonkin verran tuo mieskin lupautunut kokeilla niiden käyttöä, ettei tarvis erikseen häntä varten kertiksiä olla.

Mutta jos sitä lähtis nukkumaan.

Piipe + pikkuinen 36+3 (tai vuorokausihan tässä jo ehtinyt vaihtua niin se onkin +4)

Huh, olipas yö..ei muuten mitään, ei tarvinnut ees veskiin nousta, mut en meinannut saada illalla millään unta, ku ei mies ollu viekus..oon vissiin liian vainoharhanen, ja säikähin joka risahdusta. Asutaan tokassa kerroksessa, parvekkeen ovi oli lukossa ja mein ovi kans ja vissiin alaoveenkin ovat saaneet jo klo 21 lukittuvan systeemin.
Oiskohan tullu liikaa katottua elokuvia tms. Tosin oon varmaan aina ollu tämmönen säikky.

No, sitten tyttö oli tullu viereen pomppimaan, en ees ollu heränny siihen et se oli tullu miun yli sinne meijän sänkyyn! No siihen heräsin et se höpötti siinä..Kellon aikaa en tiiä, en jaksanut katsoo, mut äsken ku noustiin nii eipä ollu mies älynny mennä viel ees nukkumaan..voi voi, mahtaa olla nyt sit vaikeeta nukkua, kun tyttö heräs höpöttelemään.

No jaa, kysymysiä oli tullut..
Saunasta; Jonkin aikaa on alkanut saunassa olo ahdistamaan, ei pysty pitkään istumaan ja mies viel yrittää heittää koko ajan löylyjä..luulen et voi osakseen johtua tästä nuhasta, kun lämpö saa sen liman ja kaiken lähtemään liikeelle tms.

Valkovuoto vs. lapsivesi; Miultakin puhkastiin kalvot vasta sairaalassa viimeks, joten en varmaan osais erottaa, ellei nyt kaikki vedet menis kerralla :)

Imetystyynystä; Meil ei ekan kans ollu, eikä olla hankittu ainakaan vielä tällekään toiselle. Pitää kattoomiten se nyt lähtee, ekan kans syötiin melkein aina pitkällään, mut nythän se ei enää onnistuis, kun on tuo esikkokin vahdittavana.

ON; Eilen kaupassa käynnin päätteeks tuntui taas juilintaa alamahalla ja jossain tuol alhaalla..oli viel hirveet jonot kassoilla, tuli jo jostain mieleen et kamala miten ois nolo, jos vedet menis tämmösessä ryysiksessä :LOL:

Naurut siksi, etten kyl usko, ainakaan ihan hevillä että tääkään vauva iha helposti tuolta tulis. Siltihän tietty ois toivottavaa että sielä jotian pehmenemistä ees tapahtuis..ois ees vähän kypsemmät paikat alkaa sitä synnytystä käynnsitelee.
Aaamutoimille-->
M ja Onni-Ilona 36+3

Huomenta!

Mä olen kans pähkäillyt, et mistä tietää jos lapsivettä tihkuu.. Multa on kalvot puhkaistu molemmilla kerroilla eli ei hajuukaan et miltä se näyttää. Multa on nyt aamulla 2 kertaa lörähtänyt jotain "oranssihtavaa" pikkuhousunsuojaan.. et mitä ihmettä tää nyt sitten on?!

Eilen käytiin ostamassa vauvalle turvakaukalo ja jalusta ja sit sai vauveli ihan oman vaatekaapin =) Oli meillä sit miehen kans iltapuuhaa kaapin kokoomisessa :LOL: Eli nyt sit tarttis vaan saada lainasta meijän pinnasänky, joka hyvässä lykyssä saadaan kahden viikon päästä kun miehen veli tulee Turusta tänne päin. Ja sit hoitotaso puuttuu. Mietin, et josko ostais sellasen sängyn päälle nostettavan tason.. miten käytännöllinen/epäkäytännöllinen se mahtaa olla?

Mut nyt täytyy mennä putsaamaan se kaappi, et saan vauvan tavarat paikoilleen, vihdoin! :D

Ellu 37+1

Yhteistyössä