*Marrastähdet -07 elokuun eloilla*

Neuvolaterveisiä
Painoa +800g viikossa(ja mulla joka ei saa kunnolla edes syötyä mitään)
Verenpaine 105/65
Hb 98 (ei ole rauta auttanut, laskee vaan, nyt siirryttiin tujumpiin tippoihin ;) )
Syke 120-125
Liikkeet ++
Sf 28,5 cm
Kaikki hyvin, sf-mitta kulkee yläkäyrällä ja sitä taas th päivitteli :ashamed: niin ja tuota matalaa hb:tä..

Reissaamisesta Tekis hyvää täälläkin päästä vähän muille maille, mutta kyllä tää olo alkaa jo oleen niin iso että ei taitais tulla kovin nautinnollinen reissu :) . Mutta kaikille reissaajille mukavia lomia :wave: :D

Matalasta hb:sta Mitä rautavalmistetta syötte? Onko alkanut auttaan kuinka pian? Itse söin retaferejä ja hb vaan laski, nyt syön noita tippoja(jonka nimeä sen tietysti tähän hätään muista).. Mutta on kallista kyllä kun purkki maksaa 20e ja se riittää 8päiväks, mutta pääasia että alkais nousemaan hb ja olo kohentumaan.

Lapsveden menosta Mulla kun ei esikoista odottaessa mennyt, synnytys kun käynnistettiin. Olenkin miettinyt että mistä sen huomaa että veet menee? jos vaikka suihkussa on just sillon, huomaako sen? Vähän ehkä tyhmä kysymys :ashamed: B)

Neuvolakäynnit Meillä neuvolassa otetaan joka kerta pissanäyte, hb, sf-mitta, verenpaine, paino ja kuunnellaan pienokaisen sydämensyke. Oon tosi tyytyväinen täällä neuvolaan :)

Nita1 Kun noita rautatabuja syö niin mulle sanottiin että 2 tuntia ennen ja jälkeen olis hyvä olla syömättä mitään, imeytyy paremmin. Noita tippoja kun ottaa niin ne saa ottaa vaikka ruokailun yhteydessä.. Oon kans miettiny että mitä vauvalle ottaa synnärille mukaan. Mulla oli kun Violan sain vaan kotiinlähtövaatteet vauvalle(body,puolipotkarit, gollegepuku, toppahaalari, töppöset ja lakki). Muuten vauva oli sairaalan vaatteissa. Mutta itelle oli viimeks liian vähän vaatteita ja nyt pitääkin miettiä että mitä sitä ottaa.. :whistle:

skashka Tervetuloa :wave:

Miki-77 Kuin myös, tervetuloa :) Täällä myös yksinodottaja. Esikoinen täyttää 3v lokakuun lopulla.

Vauvan sykkeet 115-125 Onko muilla vauvoilla näin matalia sykkeitä? Violaa odottaessa oli sykkeet 150-160 luokkaa niin vähän ihmetyttää kun nyt näin matalat :/

Raskauspahoinvointi Onko muilla ollut vielä raskauspahoinvointia? Tää ei oikeesti lopu millään :$ :ashamed:

Emmamma Mulla harmittaa ku th heti lietsoo paniikkia kun hb oli 98. Mitähän ne muuten äippäpolilla sit tekee jos se laskee alle 95? :whistle: Hyvä että sulla arvot kunnossa :)

Katjuza :hug: Toivottavasti helpottanut. Yritähän saada levättyä!

Sanna-78 Voi kun osaiskin kutoa :whistle: . Mulla äiti ja mummu onneks kutoo ja nytkin valmiina jo 3 villapukua ja villasukkia ja muuta :) . Mutta olishan se hyvä taito :) Oletko ihastellut uusia vaunuja? Me käydään syyskuun lopulla vasta ostaan vaunut että siihen asti pitää malttaa odottaa =)

(.) voi paksusti. Pahoinvointi aamuisin jatkuu ja väsyttää kovasti, mutta muuten vointi ihan hyvä. Tänään jo sain tehtyä suursiivouksen, eipä siinä siivouksen lomassa paljon muistanut tilaansa ja nyt selkä ihan julmetun kipeä. Mutta positiivista on että supparit on jättänyt mut rauhaan :)

Voikaahan hyvin! :D

-Hilla- 28+1 (tää aika menee niin nopeesti) =)

Nyt se sitten alkoi.. vauvanvaatteiden pesu nimittäin :D Eilen pesin yhden koneellisen, nyt pyörittelen toista. Samalla yritän tässä koota tavaroita kirppikselle kun maanantaista alkaen on sinne pöytä varattuna. Ajattelin myydä pois tuon esikoisen pinnasängyn laitasuojankin, en mä kuitenkaan löydä toista samanlaista enää, ja vauvat haluaa ehdottomasti samanlaiset ;)

Viime yönä piti alkaa miettimään kaiken varalta toimintasuunnitelmaa, jos sattuu yhtäkkiä lapsivedet menemään kotona - mulla on aina oikein loistavat ajankohdat näille pohdinnoille =) Mutta muistelen että esikoisen perätilaepäilyn aikaan mulle sanottiin että jos vedet menee, niin ehdottomasti oltava sen jälkeen makuuasennossa (napanuoran esiinluiskahdus taisi olla riskinä?), ja ainakin vielä tuo A-vauva tuolla istuskelee.

Katjuzalle :hug: , otahan rauhallisesti..

Sanna-78 iiiiiiiihanat vaunut :heart: ;)

Liituraita ja vauvaset 28+5

Kiitos Sanna tumppuohjeista. Sai hyvin selkoa.

Sairaalakassi.... tosiaan sekin tossa runsaan kuukauden päästä täytyisi valmiiksi katsoa. Mulla oli viimeksi oma oloasu ja sukat ja tossut. Jotain rasvaa, rintakumit, omat siteet (sairaalan siteet ihan tajuttoman kokoisia), trippiä (ettei tarvinnut juosta kanttiinissa hakemassa), kirja (heh, niinkuin sitä olisin ehtinyt lukemaan), kamera, pikkurahaa, lista kenelle pitää ilmoittaa (ukko ei kuitenkaan säpinöissään muista kuin äijä kaverinsa) ja vauvalle oma kassi (vaippoja, pikkupuku kottin lähtiessä, kevyt toppapuku, tutti..) Varmaan oli jotain muutakin mutten nyt muista. Uutena tähän omaan kassiin aion laittaa siskolle lahjan minkä saa antaa kun tulee ekaa kertaa vauvaa katsomaan.

Joulu vietetään perinteisesti meillä.... nyt tosin odotan että muilta tulee joulun valmisteluun apuja, ennen tehnyt itse. Aion tosin ihan pyytää kun muutoin voipi sukulaiset ajattelemattomuuttaan koittaa tulla valmiiseen pöytään.

Ja tervetuloa uusille masuille!

Ainiin laivareissu oli rentouttava.... hyvää ruokaa, paljon unta ja leppoisasti oloilua. Jopa tyttö jätti äidin höykyyttämisen vähälle!

viivin+kaveri
rv30+2

Kiva juttu, et mun ohjeista on saanu selkoa.

hilla83 joka pvä ihailen vaunuja, ku ne on tuolla makkarissa =)

Tossa muutama kuva, kun laittaa sen ratasistuimen paikoilleen

http://www.aijaa.com/v.php?i=879925.jpg

http://www.aijaa.com/v.php?i=879927.jpg

http://www.aijaa.com/v.php?i=879932.jpg

hilla83 Mulla sf-mitta menny yli yläkäyrän ja nyt se oli laskenu siihen ylä- ja keskikäyrän väliin.

Muaki väsyttää ja välillä kuvottaa. Eilen aloin syömään sitä rautaa ja ei se nyt varmaan ihan hetkeen ala tehoon. Ja syön Retafereja. Ajattelin nyt kokeilla 1 tabu/pvä, ku syön lisäks noita Multitabs-raskaus tabuja ja niissäki vähän rautaa.. Viime yönäki nukuin hyvin, mitä nyt 2 kertaa kävin vessassa, mut heti sain uudestaan unesta kiinni ja olen syöny, että kai tää väsy johtuu sitte tosta hemoglobiinista.

Täällä on vauva taas tykänny puskee. Viihtyy vissiin tossa navan kohdilla poikittain tai sitte tuolla oikeella puolella.. Ja potkii virtsarakkoon niin et se välillä oikeen sattuu ja nyt on taas 2 pvää saanu ihan jatkuvasti rampata vessassa. Ei kauheesti kiinnosta lähtee mihinkään sellaseen paikkaan missä ei oo vessaa lähettyvillä.

Vauvan paita on valmis, napit puuttuu enää olkapäältä ja saman väriset vanttuutki kudoin ku paita on ja kaippa vois tehdä viel sukatki samaa väriä =) Ja turkoosi on siis tuo paita, aika paljon kyllä vaaleempi turkoosi ku nuo vaunut.

Jos sitte taas huomenna siivois kun ei tunnu tänään mitään taas aikaan saavan. Pitäs toi makkari saada tyhjäks niistä muuttolaatikoista, jotka siellä lojunu pian vuoden :LOL: Ens vkolla vaan pitäs vihdoinki saada se laminaatti sinne lattiaan.

Kävin uutta pyykkikonettaki kattoo tänään, toi vanha on ihan kauhee eikä auta mitkään puhdistuspesut yms. Se tekee vaaleeseen pyykkiin sellasii ihme läiskiä ja välillä pyykki haisee sellaselta ummehtuneelta heti ku ottaa vaatteet koneesta ja vauvan pyykkiä en todellakaan tohon koneeseen laita. Omiaan nyt viel voi pestäki just ja just mut ei Nipsu-kullan vaatteita, ei ei ei..

Jos menis keittää kahvit ja söis taas sitä Masaliisaa, sitä ku edelleen on ja on se edelleen vaan niin hyvää.

Niin joo ja profiilissa uus kuva, tänään otettu.

:wave:

Sanna ja Nipsu 27+3 :heart:

SPy
Lastenhuoneen remontti siis. Eilen kävin ostelemassa tapetteja ja maaleja ja nyt alkaa hahmottua vähitellen mitä olis tarkotus tehdä... parempi onkin kun on maalin väri seiniin valittu. Ja tietty sit innostuin kun olin ajatellut että vaikka pinnis onkin vähän kulahtanut niin ei sitä tarvii uudelleen maalata... mutta pitää se nyt sit kuitenkin. Ja myöskin vauvan vaatteita ja muita tavaroita varten varattu kaappi...
Ostin samalla myös tarvikkeet keittiön seinien uusimista varten. Täytyy kattoa missä kohtaa tulee stoppi. Jos tässä jaksaa hyvin rempata (ja mies laitella tapetteja seinään - itse kun en sitä hommaa osaa) niin ehkä tulee tehtyä olkkari ja eteinen myös...

Oon syöny niin kamalasti karkkia tänään että närästää ihan hulluna, ja yläselkä on myös jumissa. Tosi hankala olla.

Onko kukaan joutunut käyttämään närästyslääkkeitä nyt raskauden aikana, mitkä niistä on sellaisia joita saa käyttää? Tarvii varmaan kohta turvautua...

SPy ja Iidavaltteri 29+6

Voi ku oliski vauvalle oma huone, vaan ei nyt ole :( Vuosi sitte ostin tän kaksion ja vuosi nyt pitäs sit viel asuu, ettei tarvis TAAS maksaa myyntivoitosta veroa, niinku olen pariin otteeseen tehny.

SPy mun mielestä on ainaki sellasia Multitab-raskaus närästystabuja, mut siittä en tie millasia ne on ku ei ole ollu tarvetta. Mua nyt ei muutenkaan koskaan närästä eikä toivottavasti nytkaan ala sellanen vaiva.

Mulla ei oo tänään muuta elämää ku netti :LOL: :LOL: :LOL:

iltoja
Minä nyt sitten tilasin netanttilasta sen itkuhälyttimen, sai halvimmalla sieltä ja viellä osamaksulla :D kun huomasin että on vielä paaaaaljoon hommattavaa vauvalle, meinaa paniikki iskeä :eek: :eek: tuttipullot on, mutta niihin uudet pullotutit, sitten tavan tutteja, amme+ammeljalka, kotiintulovaatteet, vaipat, talkit ja muut....siis apua :eek: :eek: pitää tosiaan alkaa pikkuhiljaa ostamaan et saa kaiken ennen vauvan tuloa, kun menee esikoisen uuteen sänkyynkin rahaa jos ei ukki siihen anna avustusta...kyllä kauhistuttaa :ashamed:
sitten vielä pitäis niiden minun vanhojen vaunujen se kärryosa hioa ja maalata vielä uudestaan, kun se on viimeksi maalattu 13 vuotta sitten niin alkaa hieman jo kulumaan se maali sieltä täältä...ai ihana kun jos tyttö tulee niin kun ne on punaiset ne vaunut niin työnnellä niitä ja kun on retrot vielä :heart: :heart: mitähän muuta täsä oli?

ei tainnu muuta, ainakaan ei muistu mieleen

Perfekta ja hattivatti 29+3

Sukka ohje:

5 puikolla. Riippuu taas niin langasta, mut tein just 24 silmukkaa eli 6 silmukkaa puikolla. Joustinta 2 oik, 2 nurin n. 5cm. Sitte 2-3 kerrosta sileetä.

Sitten kantapää, jonka tein näin.

Eli kahden puikon silmukat yhdelle puikolle niin, että kutoo 11 silmukkaa, jättää 1 neulomatta, kääntää ja neuloo nurjaa ja jättää taas 1 silmukan neulomatta, kääntää ja neuloo ja taas 1 silmukka neulomatta ja tätä niin kauan, etä keskellä on 6 silmukkaa (puolet) ja sitte neulotaa niin, että reunasta aina yks mukaan ja kääntö ja 1 mukaan ja kääntö ja tätä niin kauan, että on taas 12 silmukkaa puikolla. Sitte jakaa ne taas kahdelle puikolle ja neuloo normaalisti kaikilla puikoilla sileetä. Ja sileetä silleen joku 5cm mitattuna sieltä kantapään alta. (Tai niin paljon ku haluu, riippuen minkä kokoisia sukkia haluaa.)

Sitte kavennus 1. puikon alussa, 2. puikon lopussa, 3. puikon alussa ja 4. puikon lopussa. Mä kudon aina niin, että jää yks silmukka siihen ennen/jälkeen kavennusta, ettei tuu ihan puikon alkuun/loppuun se kavennus.

Sitte ku puikolla 2 silmukkaa jokaisella, niin olen päättänyt silmukat. Ei tuu suippo kärki ja näin teen myös vanttuissa, jos en maininnut.

Tossa kantapäässä jää sellaset reijät siihen reunoihin, ne saa peittoon jos jotenki koukkii ne silmukat mut ei mua ole haitannu ja olen jättänyt ne reijät siihen koristeeksi. Musta ihan kivan näköiset ne reijät siinä. Olkoon vaikka sitte tuuletusaukot tms =) Ja saahan ne reijät ommeltuu umpeen sitte lopuks jos haluaa.

No niinhän siinä kävi, että ukkoa vietiin tänään kaupasta toiseen. :D Vaikka en kyllä itseasiassa usko, että se nyt niin kauhiata oli. ;) Nyt on siis pinniksen tuunausta varten ainekset ostettuna, matkasänky tarttui myös mukaan, kun oli niin houkutteleva tarjous (mummoloihin pitää enimmäkseen kuitenkin reissata yökylään, joten käyttöä tulee piisaamaan) ja vaunut on jo varattuina, kun vaan Saksanmaalta tänne saadaan rahdattua. Tämmöset vaunut siis meidän paaperolle tulee (kompromissivärinä valittiin sininen): http://knorr-int.com/PDF_kinderwagen/neuheiten.pdf
Taas siis muutaman asian voi ruksia "listalta" pois. Projekti Pulla etenee varmasti ja vakaasti. ;)

Viimeyö oli taas tyypillinen: nukkumisesta ei tullut mitään. Ja lopulta kun uni aamuyöstä kunnolla tuli, heräsin parin tunnin päästä jo melkoseen pahaan oloon. Pahoinvoinnit ovat salakavalasti alkaneet tehdä paluutaan. Kun syön aamulla, niin yleensä heti helpottaa. Jokseenkin on vaan ikävähkö tunne heräillä... :| Jos ei ole noita vähäunisia öitä, sitten kyllä nukun kuin tukki. Että onneksi välistä saa kuitenkin lepoa riittämiin. Ja ei pahemmin muuten paha olo ole vaivannut. Tässä välissä pitää kai koputtaa puuta. Tosin pari päivää sitten oli joninmoista puristusta, jonka vasta perästä hokasin mahdollisiksi supistuksiksi?? Tiedä tuota, kun ei moisia ikinä aiemmin ole tullut. Säikäytti vaan ensin, kun ei ainakaan mikään perusolotila ollut...

Tjaa, pitäisköhän munkin kaivella käsityökoppaa ja alkaa jonkinmoisia virkkuuhommia tekemään. Parin purkamiskerran jälkeen jos se lähtis jopa sujumaankin. :D Vois olla ihan hyvää viihdykettä iltojen ratoksi.

DJ Mussukka & Pulla 27+1

SPy
Sanna: Ei näköjään oo mullakaan tänään muuta elämää kuin tää netti... Mies lähti työkavereiden kanssa syömään niin käskin jäädä sitten juhlimaan kun kerran lähtee. Vihjasin että en ehkä enää vauvan tultua ole niin ymmärtäväinen. Nyt sitä vois olla vielä tuolla itekkin, mutta kun ei kiinnosta, siellä on meteliä ja paljon ihmisiä (ja tyhmiäkin vielä ovat yleensä kännissä...). Musta on siis tullut tällanen kotihiiri, viihdyn täällä omassa kolossa turvassa pahalta maailmalta. =)

Ei näyttänyt Renniessä olevan ainakaan kieltoa raskaana olevalle, nappasin yhen sellasen ja tuntui vähän helpottavan tätä närästystä. Pitää kai rajoittaa tuota karkin syöntiä niin jos pysyis tää närästys kurissa.

SPy

Mulle ekassa raskaudessa neuvolassa sanovat,et rennietä voip ottaa.Sitä oon käyttäny nytkin.Tuntuu aika typerältä,mut mulle yks närästyksen aiheuttaja on jugurtti!Ihme iipiäinen!

Yksin minäki napotan kotona,ukko jenkkibileissä ja poika nukkuu.Ekan aikaan saatoin jopa kuskiks lähtee,mut nyt etoo ajatus baarista!Ei sen puoleen varmaan vois kohta sänkyynki kömpiä,oltiin päivä kisoissa,vesisateessa tietenkin!

Pojan kummi sai sit tänä aamuna pikku rinsessan :heart: Tunnusti olevan väsy,mut onnellinen äippä!Kunhan kotiutuuvat,ni pitää käydä sällille näyttämässä ihan pientä vauvaa,ei oo ihan vasta nähny.Saapaha itekki nähä,mitkä reaktiot vauva pojassa aikaan saa.

Vimpula ja hormoonihiiri 28+1

Huoh |O |O |O Väsyttää, mut ei saa nukuttua. Pyörii liikaa asioita päässä.. Aloin miettii raha-asioita ja mitä kaikkee pitää ostaa ennen vauvan syntymään ja mitä pitää tehdä ja kuinka sitä jaksaa jne jne.. 4h sain nukuttua ja sit, ku piti tossa kuuden aikaan vessaan mennä niin eipä uni enää tullu sen jälk. ja tunnin pyörin sängyssä ja sit päätin nousta ylös.. Ja Nipsu oli hirveen aktiivisella tuulella kans koko yön ja sama touhu jatkuu, niin nuku siinä sitte.. Mut kiva se vaan on, että Nipsu elämöi, ihan rauhassa vaan niin paljon kun haluaa, äitin kulta :heart:

DJ Mussukka Tosi kivat vaunut teille tulossa.. Saaks noita niinku Suomesta jostai liikkeestä tilattua vai pitääks ne ite osata tilata Saksasta?

SPy Mut onhan se hyvä, et oli ees "nettielämä" eilen jos ei muuta elämää ollu sullakaan :LOL: :LOL: :LOL:

Kudoin sit sukat eilen kans siittä samasta turkoosista langasta ja sit aloin kutoo tilkkutäkkiä. En tie sit kuin suuri/pieni siittä tulee, mut aloin noita paloja eilen kutomaan. Veikkaan kyllä, että tulee ihan kunnon kokonen, ku äkkiä tollasen palan tekee samalla ku kattoo telkkua.

Sitä mun on pitäny kysyä, kun kiinnostaa, kun monesti lukenut asiasta eli isyyspakkaus. Onko joku antanut/aikoo nyt antaa? Ja jos niin mitä sellanen sisältää? Entä isän reaktio saadessaan sellaisen?

Joulusta oli aiemmin puhetta. Meillä on ollu jo monen monta vuotta tapana mennä mun siskon perheen luo, ku he asuu tässä lähellä ja on iso omakotitalo ja mun vanhemmat ja siskon miehen äiti on sit kans tullu sinne ja valmiiseen pöytään on aina saanu mennä niin eiköhän tänä jouluna sama touhu jatku ja jos on hirveen herkkäuninen vauva jne niin aina voi tulla kotiin sitte yöks, kun ei tosiaan pitkä matka ole, sellanen 25km ehkä tästä meiltä siskolle.

Jospa sitä menis sitte laittaa aamukahvit tippuu ja alkas siivoomaan. Kauheesti ei kyl viitti viel tähän aikaan alkaa kolistelee sunnuntai-aamuna.

Sanna ja Nipsu 27+4 :heart:

JA kiitos sukkaohjeista Sanna. Täytyypä tänään illalla koittaa sukkien tekoa =) . On näköjään jäänyt vauvalankoja tonne kaapin perälle.

Kääk.... taas tänään eto-olo vallannut minut. Täytyy lähteä tuon touhuneidin kanssa markkinoille jospas tuo ulkoilma vähän helpottaisi oloa, kunhan en mene minkään rasvakojun lähelle :x

Iltapäivällä täytyisi pitää kirppistä ja sinne olen siivoillut pikkuhiljaa kaappeja, toivottavasti ei tule sade, vaikka se sitä vähän lupailikin.

Ai niin sinne sairalakassin sisältöön tietty vielä alusasut (imetysliivit ja alkkarit), liivinsuojukset (jos vaikka maitoa tulisi tällä kertaa), pieni pullo shamppoota ja pesuainetta. Täytyy varmaan tehdä lista koneelle ellen sitä vanhaa listaani enää löydä. Varmaan jotain vielä pikkuhiljaa tulee mieleen.

viivin+kaveri (30+4)

Sunnuntaita!

Olis mullakin kyllä varmaan oman elämän hankkiminen harkinnassa. :D Vasta muutama päivä sitten ilmoittauduin tänne palstalle ja oon aikalailla koukkuuntunut, eilenkin kävin useaan otteeseen täällä lueskelemassa ihmisten kuulumisia. :) Mutta ei vaan hirveemmin huvita tuonne lauantai-illan viettoihin kaupunkiinkaan lähteä, humalaisia hyppii kaduilla jne. Meillä on myös tässä ehkä pienoinen murrosvaihe ystävyyssuhteissa menossa. Ei kukaan meitä sinänsä ole unohtanut, mutta vähempi tulee noita illanistujaisia nykyisin yhdessä suunniteltua. Lähimpänä olevien kaverien keskuudessa ollaan ensimmäiset lasten hankkijat, joten se kai kuuluu asiaan... Ja ei se niin kauhea asia edes ole, jotenkin mielellään käperryn kotiin meidän pikku perheen kera. :) Tarpeen vaatiessa voi sitten sitä ohjelmaakin enempi keksiä.

Sanna -78 : Juu aika tyytyväisiä ollaan vaunuostoksiin. Pitäisi olla sopivan näppärät kaupunkikäyttöön, julkisilla liikkumiseen jne, mutta myös toimivat mummolareissuille maalaismaisemiin. Ostoksilla käytiin Suomen Lastenvaunutukussa (www.suomenlastenvaunutukku.fi). Oli saatavilla ainoastaan näytekappale tuon värisenä, joten siksi meni tilaukseen. Mutta onhan tässä vielä aikaa niitä odotella... :)

Isyyspakkaus! Ei tuokaan aiemmin ollut tullut mieleenkään! Mutta innostuin kyllä heti! =) Jos vaan joudan, ilmanmuuta alan semmoista väsäämään. Googlettamalla tuli heti vastaan muutamia varteenotettavia vaihtoehtoja. Mutta minäkin otan kyllä mielellään ideoita siitä vastaan! Kyllähän se isukkikin nyt pienen oman starttipaketin tarvitsee. ;)

Niin tuo Joulu-keskustelu. Meillä on ollut tapana olla vuorovuosin jommankumman vanhempien kotosalla. Tänävuonna kaikki riippuukin pikkuisesta: Koska hän ehtii tähän maailmaan, mitenkä kaikki lähtee sujumaan jne. Onneksi olisi tuo lähempänä oleva mummola vuorossa, joten matkanteko ei sinänsä olisi niin suuri ongelma (toiseen yli 400 km:n päässä olevaan menemistä ei tässä yhteydessä olisi kyllä tullut edes harkittua!). Saattaa tosin olla, että rauhotutaan oman perheen kera omaan kotiin, ensimmäistä kertaa. Niin ollaan joskus aiemmin puhuttukin: Sitten kun on oma perhe, aletaan Joulut viettämään kotosalla...

Tässä samalla tuli lapottua aamupuurot nassuun. Jos kahvin laittaisi porisemaan ja jopa yhden kupillisen uskaltaisi juoda. Lähtisi päivä siitä sitten käyntiin. Lupasivat sadetta, mutta pilvetön taivashan tuolla on. Edes pieni kävelylenkki voisi tänään tehdä hyvää. :) Vaikka puuskutukseksihan se lopussa menee... :/

DJ Mussukka & Pulla 27+2

Mulla taas kaamee nuha, nenä vuotaa ja on tukossa yhtä aikaa..ei jaksa.

Pahoittelut muuten vieläkin pahoinvoiville, ja muille, joilla kremppoja..

Mie en oo vielä miettinyt ees mitä sairaalakassiin pakkkais, eikä olla ees vauvan vaatteita etsitty saatikka pesty..en oikeen tiiä missä vaiheessa noita ois paras alkaa laittelemaan, kun tuo esikkokin on aika rämelö, ja sotkee ihan taatusti kaiken uudelleen..

No, huomenna on se meijän ylimääränen ultra. Oon miettinyt taas miten päin masukki mahtaa tuolla majailla, kun liikkeet tuntuu tuolla taas ihan alhaalla, semmoista räpellystä..jospa se selviää huomenna..ja jos vaikka se sukupuolikin selviis =)
Vaikka pääasiahan ois, että kaikki ois kunnossa miun lääkityksestä huolimatta.

Ehkä sitä sitten sais "luvan kans" alkaa laittelemaan vauvan romppeita ja jännittämään synnytystä yms.
M ja Onni-Ilona 29+1

Oli kyselty joulusta..itse sitä oon miettinyt jonkin verran. Meillä on kans ollut tapana mennä jouluksi jomman kumman vanhempien luo, tosin viime vuoden aikana miehen vanhemmat erosi, et en tiiä miten he asiansa hoitavat.
Enkä tiiä jaksetaanko niin pienen kans minnekään lähteä, miun vanhemmat asuu 30km:n päässä. Tyttö vietti ekaa jouluansa 8kk:n ikäsenä mummolassa, tosin nukkui onnellisesti joulupukin ohi..

Voihan se olla että laitetaan oma joulu kerrankin, kuitenkin päivällä pitää käydä miun mummon luona tässä lähellä.

Olkaapa vaan hyvä sukkaohjeesta. Hyvä jos on apua.. Äiti on aina ollu käsityö ihminen ja olis joskus muinoin halunnu käsityön opettajaks mut ei sitte tullu kouluja hänen käytyä tai jotai niin se jäi. Virkata osasin jo ainaki ennen ku menin kouluun, varmaan kutoaki, sitä en muista. Ja tuli sitä ompelukonettaki aikoinaan käytettyy, ku koulussa käsityötunneilta jonku inspiksen sai.. Äiti siis opettanu kutoon ja virkkaan vaikka onki vasenkätinen ja mä oikeakätinen.

Nyt tarttis sitä lakanakangasta mennä hakee, ja verhokangasta. Joku jossai puhu et harsot tulee halvemmiks jos ite tekee, mut niitä saan vissiin aika kasan siskolta niin en nyt ainakaan toistaiseksi sitte sellasia ala väsää.

DJ Mussukka
Vaikuttavat ainaki sun vaunut näppäriltä, ku niissä noi pikkuset etupyörät niin kääntyy varmaan tosi kevyesti.

Noi mun Briot on kyl kans kevyen oloiset ja kääntyy kanssa hyvin jne ja julkisilla meki vauvan kanssa varmaan aika paljon kuljetaan. Jos esim. keskustaan mennään, niin helpommalla ja halvemmalla pääsee ku hyppää bussiin. Niitä ku tosta menee väh. 10min välein. Keskustassa on sit aina se parkkipaikka ongelma ja joutuu maksaa siittä jne.

Sanna ja Nipsu 27+4

Huomenta!

Kyllä mua taas supistelee kokoajan, mutta ei nyt kauhean kipeitä ole..... en usko että näistä mitään haittaa on jos ei pahemmaksi mene.

Sanna-78, sinä niistä lakanoista kyselit. Pussilakanoita olen ommellut ihan lakanakankaasta tai flanellikankaasta, mutta aaluslakanat olen tehnyt niin että ostan yhden tavallisen lakanan siis 150cm x 250cm ja olen sen sitten leikannut poikittain kolmeen osaan ja sitten siistiny reunat. Eli siitä saa kolme pinnasängyn lakanaa. Toivottavasti en selittänyt liian monimutkaisesti.
Isyyspakkaus, mä olen ajatellut tehdä sellaisen isyys/sisaruspakkuksen, eli pakkaukseen tulee jotain isälle ja jotain sisaruksille. Kaikille olen ajetellut painaa ainakin jotkut teemaan sopivat t-paidat tai vastaavat. MIehelle iso läjä korvatulppia :whistle: (niitä on aina tarvittu) Pienemmille sisaruksille ehkä jotkut lelut, ja meidän vanhimmalle lapselle jotain muuta. Kaikki on vielä harkinnassa joten hyviä ideoita vastaanotetaan täälläkin ;) . Ajattelin että saavat avata paketin sitten kun vauva on syntynyt ja ovat keskenään täällä kotosalla.

Sairaalakassi,mulla on aina ollut omat shampoot, hoitoaineet, rasvat yms.
Alusvaatteet, eli rintsikoita ja alushousuja.
Liivinsuojia, terveyssiteitä, tietty hiusharjat ja muut henk.koht tavarat.
Kotiutumisvaatteet itselleni olen kanssa pakannut heti mukaan koska meillä mies ei löydä edes omia vaatteitaan saati sitten mun :kieh:

Joulu, näillä näkymin ollaan ihan kotosalla, viime joulun jälkeen oli siskon perheen kanssa puhetta että vuokrattaisiin yksi iso vanha talo maalta jonne kummankin perhe mahtuisi viettämään joulua yhdessä mutta nyt en ole enää varma asiasta. Täytyy varmaan pikkuhiljaa ruveta siitäkin päätöksiä tekemään jos meinataan sitten kuitenkin siihen talon vuokraukseen päätyä.

Nyt aamiaisen syöntiin.

katjuza ja ilmarijalmari 28+5

Huomenta :)

Joulusta
oli kyselty. Meillä on tähän asti lennetty puoleen ja toiseen miun vanhempien ja appivanhempien välillä, tosin viime joulu meni iskän marraskuisen kuoleman takia kokonaan miun äitin luona. Tänä jouluna sit ei mennä mihinkään vaan miun äiti tulee meille jouluksi ja appivanhempiakin pyydetään syömään mut saa sit nähdä tulevatko. Mie kun oon ainoa lapsi ja miehellä kuitenkin sisaruksia 3 niin päätettiin nyt näin ettei äitin tarvitse joulua yksin viettää. Ja kuitenkin niin lyhyt aika on jouluun la:sta, että en välttis jaksais lähteä anopin hössötykseen ja minuuttiaikatauluun mukaan...

Ihana kun tuo sairaalakassi tuli puheeksi :) Mie just eilen mietin että mitä kaikkee pitäis varata ja onneks tuossa nla:sta saadusta vau-kirjasta sai jotain osviittaa. Mitäs ootte suunnitelleet vauvalle kotiintulovaatetukseksi? Tietty riippuu paljon kelistä, mutta suunnilleen... Esikoinen kun on tuloillaan niin kaikki ihmetyttää ja mies just eilen kyseli että mitäs hänen pitää sit tuoda sairaalalle tullessaan :) Myssy nyt ainakin ja sukat ja lapaset, mut mites pukupuoli? Toppis vai tuo vanupuku ja makuupussi? Vai mitä? Apua!!!

Tarvikkeista Meiltä puuttuu "isommista" vielä amme ja itkuhälyytin. Meinattiin hommata se sellainen itkuhäly mikä toimii sit myös radiopuhelinperiaatteella tarvittaessa. Ja sit kaikki pienet on kans hankkimatta eli tutit/pullot varmuuden vuoksi, öljyt/talkit/voiteet....kääk!

Mut nyt riisivellin keittoon.

HT ja veturi 30+2

Huomenta!

Taas alkaa olla viikonloppu takana :ashamed: Viimenen vapaa viikonloppu ennen äitiysloman alkua, kaikki loput olenkin sit töissä :/

Mä olen yleensä pakannut sairaalakassin valmiiksi just ennen sairaalaan lähtöä :D Et en oo yleensä mitenkään turhan aikasin liikkeellä :LOL:

Me ei oo tehty vielä mitään hankintoja valmiiksi. Miehen kanssa just eilen mietittiin, että mitä tarvitaan ja millon aletaan tavaroita hommailemaan. Sovittiin, et mies käy vaunutkin ostamassa vasta, kun ollaan vauvan kanssa kotiuduttu sairaalasta.
Vauvan vaatteille ajateltiin lipasto käydä parin viikon sisään ettimässä, et voin sit pikku hiljaa alkaa vaatteita pesemään ja laittaa sit suoraan paikoilleen. Mies oli ajatellut laittaa mulle ja vauvalle makkariin kunnon yksiön mahdollisia valvottuja öitä varten.. :) Telkkarin ja kuulokkeet aikoi ostaa, kiikkustuolin kunnostaa vintiltä ja tuttipullon lämmittäjän, ettei tartte alakertaan lähteä lämmittämään pulloja :LOL: Eipäs tulis ittellä moiset ihan ensimmäisenä mieleen :D

Joulusta oli puhetta.. Me ollaan aika usein oltu mun äidin luona joulu, mut nyt matkaa on vähän liikaa pikkuiselle (550km) ja välitkin on hiukka hmm.. "viileät" eli nyt päätettiin olla joulu ihan keskenään kotona. Anoppi todennäköisesti tulee sit meille. Mut tämä joulu nyt mennään näin.

Täytynee mennä pyykinpesuun ja sit ruuanlaittoon.

Oltiin eilen illalla kyläilemässä minun serkun ja hänen vaimonsa luona. Pidettiin grillikauden päättäjäisiä. Kylläpä rupesi jo ennen puolta yötä nukuttamaan melkolailla.

Sairaalakassista: Eipä oo vielä hirveästi tullut mietittyä. Varmaankin vauvalle pakkaan mukaan kotiinlähtövaatteiksi bodyn,puolipotkarit, puseron ja housut ja sit toppapuvun, toppatumput ja -tossut ja tietenkin lakki. Täällä pohjoisempana on varmaan marraskuussakin jo kylmempää, vaikka eihän sitä ikinä voi tietää. Kuitenkin noin pienellä on niin huono tuo lämmönsäätelykyky, että tuskin se toppapukukaan liian kuuma on. Tietenkin saman asian ajais vanupuku ja makuupussi. Itelle en varmaan ota mukaan ku lähtövaatteet ja henkilökohtaisia hygieniatuotteita.

Joulusta: Ollaan tähän asti vietetty jouluaattoilta minun vanhempien luona, mutta yöksi tultu kotiin, kun kerta samalla kylällä asutaan. Niin varmaan tänäkin vuonna, ainoana erona että visiitti on varmaan lyhyempi ja ajoissa kotiin vauva yöunille laittamaan. Kyseessä kuitenkin vanhempieni ensimmäinen lapsenlapsi, niin varmaankin haluavat joulun viettää yhdessä. Ja meillä niin ahdas asunto, etten tänne viitsi sen kummemmin joulua laittaa ja koristella. Tosin vielä ei varmaa tietoa ole sen suhteen että joutuuko mies olemaan aaton töissä. Jos joutuu niin sitten vieraillaan vaavin kanssa kahdestaan.

Saatiin eilen ostettua kavereilta hyväkuntoisia ja vähänkäytettyjä taskuvaippoja. Nyt pitäisi ensimmäisten kk vaippatarpeet olla kasassa, ennen kuin tarvii isompiin kokoihin siirtyä. Enää siis puuttuu vain vanna ja patja ja pienempää sälää, mut eiköhän ne kerkiä.

Tiistaina ois lääkärinneuvola. Sitten saa kuulla painoarviota tulokkaasta. hieman jännittää että mikä jättiläinen sieltä on tulossa kun meidän suvuissa lapset tuppa olemaan syntyessään aika isoja ja moni on sanonut että minun maha on aika iso, verrattuna muihin samanaikaisiin odottajiin.

Sanle ja Dj 28+5

Sanna-78 On kyllä ihanat vaunut, tosi hyvän väriset :heart: .
Toivottavasti alkaa sulla kans rauta auttamaan. Oon ajatellut vielä lisäksi ostaa tuota multitabsia niin jos olo kohenis..

Helmentyttö Esikoinen syntyi lokakuussa ja sairaalasta lähtiessä hällä oli päällä body, puolipotkarit, gollegepuku ja toppapuku. Nyt varmasti sama vaatetus, paitsi jos kylmempi on niin vielä villapuku väliin.

Joulu :heart: Vietetään vanhempieni luona. Minä, lapset, vanhempani, 2 siskoani ja veljeni. Äitini sanoikin yks päivä, että ihana joulu tulossa kun minä tuun lasten kanssa. Viime joulu kun oltiin pohjoisessa(Kolarissa) lasten isän vanhempien luona.

LiituraitaRuutupaita Oleks sä ostanut vauvoille samanlaisia vaatteita vai onko sulla joku värikoodi? :)

Vauvan tarvikkeista Puuttuu vielä vaunut, tutit&tuttipullot, lipasto vaatteille, amme ja kaikenlaista pientä. Onneks on viel aikaa =)

Katjuza Kivalta kuullostaa toi sinun isyys-sisaruspakkaus. Äitini on väsännyt tytölleni isosiskonpakkausta, laittaa siihen nuken tarvikkeineen, että neiti voi sit hoitaa omaa vauvaa kun äiti hoitaa vauvaa :) . Lisäk siihen laittaa isosiskopaidan ja muuta pientä. Jos se auttais siskoa sit ottamaan vauvan paremmin vastaan ;)

(.):
Täällä oli venetsialaiset, kesäkauden päättäjäiset. Viime yö meni herätessä vähän väliä kun pihassa ammuttiin kaikenmaailman rätiseviä pommeja |O . Jotenkin näin raskaana ei yhtään innosta mitkään tuollaset juhlat :whistle:

Lasten isä on viime aikoina nyt taas alkanut kyseleen kuulumisia ja vointeja, voi kun ei olisi noin ailahtelevainen. Välillä hänt kiinnostaa, välillä ei :ashamed: . Toisaalta hyvähän se olis että alkais vauvaa tapaan alusta asti, mutta tässä nyt vielä 2kk aikaa niin hänen mieli saattaa muuttua miten vaan, ei voi luottaa, eikä jaksa stressata B)

-Hilla- 28+2

katjuza Kiitos vinkeistä, varsinki tosta valmis lakana-vinkistä. Mulla on tuol kaapissa ihan käyttämättömiä lakanoita niin niistä voisin tehdä pinnasänkyyn lakanoita.

hilla83 Toivottavasti sunki olo paranee. Ja toivottavasti se sun lasten isä alkais "aikuistuu" eikä olis niin ailahteleva :hug:

Puutuuko kellään maha? En mä oikeen muullakaan tapaa osaa kuvata tätä olotilaa. Vauva on melko aktiivisesti möyrinyt jne ja nyt on sellanen niinku puutunut olo mahassa.. Joku oli tosta puutumisesta oman aiheenki laittanu tonne mut en nyt äsken äkkiseltään sitä löytäny.

Tuli taas yhtäkkii huono olo, pakko mennä syömään jotai..

Sanna ja Nipsu 27+4

täällä taas vetämätön päivä vaihteeksi...ei jaksa mitään :ashamed: kuin istua tässä koneella tai maata sohvalla :ashamed: :ashamed:

Joulusta Vietämme kotona tänä vuonna, aikaisemmin ollaan oltu siskon luona 20km päässä, mutta nyt ei yhtään innosta alkaa raahaamaan lahjoja, vauvan ja esikon tavaroita yms. varsinkin jos vauva valvottaa, olen ilmoittanut että meille saa tulla jouluksi jos haluaa.

ei taas pää toimi eli :wave:

Perfekta ja hattivatti 29+4

Yhteistyössä