*MarrasMassutII Toukokuussa 2008*

Moi, anteeksi parin päivän hiljaisuuteni.. Näin kesänkynnyksellä tää aika vaan tuntuu katoavan pihalla puuhaillessa. Ja eilisiltana vieläpä käytiin vanhempieni mökillä saunomassa.

Mut tervetuloa uusille!

Mikä ihme noita ihmisiä vaivaa, siis tarkoitan noita Kissen ja maminan tapauksia ja muita vastaavia. Kuin ihmiset kehtaa sanoo päin näköä jotain keskeytyksistä yms.!! Ei tajuu! |O :headwall:

Meitä on kyllä kaikki onnitelleet ihan vilpittömin mielin (tai siis ainakin meistä on siltä tuntunut :D ). Ei tästä nyt vielä kauheen moni tiedä, mutta vanhempani, sisareni, muutama kaveri ja muutama työkaveri. Mutta kait se kohta on kaikkien tiedossa, kun kuulemma alkaa näkyä. Parit työkaverit oli vaivihkaa viime viikolla toisiltaan kysellyt, että onkohan XXXXX raskaana? =) Ja yks kelle olin kertonut, paljasti miulle heidän epäilynsä. Mutta olen vielä kuin eivät tietäskään, kun eiväthän he miulle ole tulleet mitään sanomaan. :D

Kauheinta on kyllä kertoa pomolle. Hän ei ole samalla konttorilla, ei edes samassa maassa. Viikon päästä hänet näet, joten kaipa se on silloin kerrottava, ei oikein viittis puhelimessa tämmöstä täräyttää. En tiiä mikä siinä muka on niin vaikeeta hälle kertoo. Ehkä juuri se, että se tietää lisähommaa ruveta hankkimaan meikäläiselle tuuraajaa... Noh, mutta senhän ei pitäisi olla minun murheeni.

Niistä yöpisseistä kirjoteltiin aiemmin. Joo, on alkanu yöravaukset. Pääsääntöisesti kerran yössä joutuu nousemaan. Tai jos ei nouse, niin aamulla on juostava suorintatietä veskiin.

Hei, meinaskos ketkä hankkia semmosta tukivyötä? Tai onko kellä aiemmin sellaista ollut? Minulla oli ekaraskaudessa kaverin vyö lainassa ja se oli kyllä HYVÄ! Täytynee tilata nyt ihan oma. Jos näitä ipanoita tänkin jälkeen vielä yks kokeiltas (mies oli ensin empiväinen ~2 vuotta sitten kun asiasta mainitsin, mutta nyt se jo suunnittelee talonlaajennusta :D ). En tiedä onko niitä monen merkkisiäkin, mutta Anita-merkkinen näyttäs maksavan bebesillä 42 euroa. Taidan sen rahan uhrata!

Uhhuh, nyt taidan hetkeksi köllähtää kyljelleen, tuli lasagnea äsken vedettyä suurempi satsi kuin laki sallii! Hyvää se oli, pitkästä aikaa!

Mukavaa sunnuntaita kaikille! :wave:
 
mulla on tukivyö, ostin sen jo toista odottaessani kätilön suosituksesta. mut must se on tosi tukala pitää, kun mä en yleensäkään siedä yhtään puristavia housuja. seisoessa ja kävellessä ehkä just menee, mut istua en pysty yhtään. mulla on just toi anitan tukivyö..
olis varmaan järkevä pitää, kun tää mulla jo viides lapsi 6v sisään. kohdun kannatinlihakset tosi kovilla, välillä öisin vetää suonta niistä, nyt jo...ja selkä valmiiks notkolla..
 
Meilläki on kax poikaa ja nyt tietty se tyttö toiveissa mut en pistä pahakseni jos poika on, ainaki osaan poikaa käsitellä :D
Toi tyttö tuntuu niin kaukaselta haaveelta ku mies on yks seittemästä veljeksestä :whistle:
ja isänsä puolelta on viel kax puol veljee, eli ei yhtää tyttöä oo siinä porukassa.
Yks ihme tossa toissa syksynä kävi, yhelle veljelle synty tyttö kaikilla muilla poikia....eli pienen pieni toivo tytöstä voi olla =)
 
Täällä on kanssa molemmin puolin poikavoittoinen suku :D
Meillä siis sisarusten lapsissa niin, että tyttö syntyi -85 vuonna ja seuraava syntyi 2000-vuonna meille eli poikia löytyy 7 kpl :D

Miehen suvussa löytyy vain kaksi tyttöä ja poikia varmaan 10 kpl....meillä tyttö toivoo epätoivoisesti tyttöä kaveriksi kahta poikaa vastaan ettei jää alakynteen myöhemmin =)
 
Meillä kanssa olis kiva jos tulis tyttö =) =) Vaikka toki poikakin on tervetullut! Itsellä siis yksi tyttö, serkut ja lähipiirin samanikäset lapset on melkein jokaikinen poikia, yksi tyttö taitaa olla, mutta tietenkin monta vuotta vanhempi kuin meillä. Hyvin tulee tytöstä varsinainen rasavilli, kun poikien kanssa mennä touhottaa :D
 
Laitoin kyssärin tonne toisellekin palstalle, mutta kysynpä nyt teiltäkin. Onko kukaan käyttänyt "oikeaa" imetystyynyä? Meillä ei ole edellisten kanssa ollut, ja olen miettinyt, pitäisikö sellainen hankkia. Onko hyvä käyttää ja tukeva? Paljonkohan noi maksaisivat jos sellaisen hankkisi? Siis ennen olen tavallisen tyynyn kanssa pelannut ja se on välillä hiukan monimutkaista :whistle:
 
Mulle on iskeny aivan kamala flunssa, kuumetta ja nenä tukossa, öisin on niin kipeä kurkku, että melkein itku pääsee kun yrittää nielaista |O Huomenna mä kyllä meen sinne ultraan vaikka pää kainalossa, sitä ei ainakaan siirretä :LOL:
Onko teillä paljon tavaraa edellisen lapsen jäljiltä, vai pitääkö ostaa uutta?
Meidän pitää ostaa ainakin sänky, vaunut ja turvapenkki. Vaatetta riittää... ainakin sitte jos se on poika, tyttöhän pitää tietysti hukuttaa vaaleanpunaisiin röyhelöihin :ashamed:
Mä en oikeen tiedä mitä me tehdään tuon turvapenkki asian kanssa, ku pojatki on vielä penkeissä, eikä taakse saa kolmea penkkiä. Eli joku täytyy laittaa eteen, mutta kuka? Airbagia ei onneksi ole. Pitää kai kohta ostaa bussi, että mahdutaan lapsien, koirien ja vaunujen kanssa :LOL:
Nyt sängynpohjalle parantelemaan flunssaa :wave:
 
Heissan!

Onpas viikonlopun aikana tullut paljon tekstiä tänne palstalle, hyvä niin :)

Uusiakin taitaa olla tullut joukkoon, tervetuloa :wave:

Äh, anteeksi etten kommentoi teidän juttuja, en vaan enää muista mitä kaikkea kukakin kirjotteli :ashamed:

Kisse, voi luoja mikä anoppi sulla on! Ei voi kyllä muuta sanoa, kuin voimia ja pitkää pinnaa sulle...

Me ei olla vielä yhtään mietitty kummiasiaa, eihän tässä vielä onneksi ole kiirettä. Ehkä molemien suvuista ne kummit sitten loppuviimein löytyvät.

Minulla ei ole minkäänlaista käsitystä, voisiko siltä olla tyttö vai poika tulossa. Toivottavasti kuitenkin rakenneultrassa saataisin sukupuoli selville. Olisihan se niin mukava ostaa "täsmävaatteita".

Me joudutaan hankkimaan kaikki vauvantarvikkeet ja vaatteet tässä vaiheessa, kun omia lapsia ei ennestään ole ja sukulaisilla ja kavereillakaan ei enää ole sellaisia tarvikkeita varastossa. Onneksi Huuto.netissä on melkein mitä vaan, niin ei ihan kaikkea tarvitse uutena hankkia :)

13. raskausviikko on jo menossa ja mulla senkun pahoinvointi ja väsymys jatkuu. Viikonloppuna jo miehelle valittelin, että eikö tämä ikinä lopu. Kyllä harmittaa, kun ei jaksa töidenkään jälkeen tehdä mitään ylimääräistä ja liikunta on jäänyt ihan minimiin. Ja nyt taas uutena oireena ilmaantui huimaus, me käytiin eilen pikaisesti ostoksilla ja mun oli pakko istua miestenosastolla tuolille siksi aikaa kun mies etsi itselleen vaatteita, meinas oikeasti taju lähteä :(
 
HepsKatti
Imetystyynystä, mä käytin ainakin todella ahkerasti sitä esikoisen kanssa, joten mun mielestä ihan korvaamaton kapistus :)

Tänne ei muuten mitään ihmeellistä. Maha alkaa väkisin pullahtaa esiin, eikä sitä pian varmaan voi enää peitellä mitenkään. Etomista ja pahaa oloa on täälläkin edelleen, voi kumpa se jo alkaisi helpottaa.
 
MOIKKA KAIKILLE PITKÄSTÄ AIKAA!!!

marsulis multa leikattu molemmista munsarjoista kystat viime joulukuussa ja sen jälkeen vasta raskaaksi tulokin vasta onnistui...
Se riippuu ihan kystan laadusta tehdäänkö sille mitään vai ei. Itsellä molemmat poistettiin tähystysleikkauksella, toinen oli endometrioosin aiheuttama ja toinen simplex tyyppinen, eli "tavallinen", joita on suurimmalla osalla naisista jossain vaiheessa. Sitä kystaahan sinä et pysty erikseen millään tavalla varomaan, se on siellä ja pysyy ja jos aiheuttaa kipuja erityisen paljon, niin mainitse neuvolassa. Itsellä on lähes kokoajan kovia kipuja endon takia, kun kiinnikkeet venyy ja paukkuu ja kyllä siellä taas joku kysta huomattiin jo ihan alkuraskauden aikana..no can do.
Kuukausi leikkauksen jälkeen oli uusi kysta noin tennispallon kokonen, jonka tohelo ylilääkäri puhkasi vahingossa, että sellasta. Itsellä kystat munasarjoissa oli 7,5 x 6cm ja toinen 6,5x6,5cm. Kyllä niistä selviää =)

Kuulumisia:
Np-ultra oli toissa viikolla ja NT oli 1,6. Rv oli sillon 12+2, mutta vastasi 12+4, kiva, kiva! Kaikki oli hyvin ja sain 5 kuvaa mukaan, kun kätilö hiukka innostu napsimaan niitä, sopii mulle :D
Isukki oli mukana ja hiukan se säpsähti, kun pikkunen "hyppäsi" oikeen kunnolla...voi kun se helpotti :)

maisa ja pikkunen 14+0 :flower:
 
ultrakuulumisista: Hienoa, että niin moni on saanut jo hyviä ultrauutisia.

marsulis ja maisa08: mullakin on ollut munasarjakystiä, tai siis ihan varsinaisesti endometrioomia, mutta ei kylläkään raskauden aikana (vaan niitä ennen, eli leikkaamalla tärppäsi meidänkin esikoisen kanssa)

kummeista: Asiaa ei olla vielä mietitty, mutta varmasti hankalampaa nyt kun osa ehdokkaista on jo esikoisen kohdalla käytetty, ja monelle ystävälle tulossa vauva syksyllä.

herkkupeppu: Itse selvisin esikoisen kanssa mainiosti ilman imetystyynyä, olin sellainen missä vaan imettäjä. Mutta lopputulos oli kyllä fasettilukko yläselässä ja niskahartiapäänsärkyjä. Laiskamatona en taida pikkukakkosellekkaan sitä hankkia. Imetystyynynhän voisi vaikka itse ommellakkin, taitavat olla aika hinnakkaita.

synnytystapaarvioinnista: Mulle sano terkka, että jos on esikoisen onnistunut alateitse ilman suuria komplikaatioita tekemään, ei meillä tehdä toisen kanssa enää tätä arviota. Kuulosti kyllä vähän hirvittävältä, eihän mikään takaa, että toinen on samankokoinen kuin eka... Tosin, musta se oli kyllä aika kivulias ja epämiellyttävä toimenpide, joten en siihen eirtyisesti hingukkaan. Esikoisen painoarvio oli 4,3 kg ja silti arvio oli normaali alatiesynnytys. Tosin syntymäpaino heitti aikalailla, tyttö painoikin "vain" 3,8 kg. Ja kyllä musta siinäkin oli aikamoinen pusertaminen 12h + 29 min. ponnistusta.

Mua muuten hirvittää synnytys jo nyt, sen verran epämieluisaksi puuhaksi koin sen ekakerralla. Miten useampilapsiset, onko toiset synnytykset olleet mitenkään "helpompia" vai onko tuo vain lohdutuslause, jolla ihmiset houkutellaan uudelleen tilanteeseen, jossa jo kerran ovat tosissaan vannoneet "ei enää koskaan"...
:LOL: (Kätilö voitti, sanoi siihen vain, että "joo,joo, tavataan 3 vuoden sisällä samoissa merkeissä).
 
Tervetuloa uusille!
En oo paljo ny käyny tääl.
Neuvolaan olis viel pari viikkoa ja nyt jäi taas paperiin verta ku kävin vessassa :(

Mulla kesti eka synnytys 20h+43min ponnistus, et ajallisesti toinen kesti paljo vähempi, synnytys ei kyl kummasakaa ollu niin kauhee et niitä vois verrata ja ekasta on jo kohta 9vuotta alkaa ajatus hämärtyy niiltä ajoilta. Mut avautumis vaihe oli toisessa pahempi ku en ottanu epiduraalia niinku ekassa.
 
Mulle ei ole tehty kertaakaan sitä synystystapa-arviota. Esikoinen käynnistettiin ja synnytys kesti 6h 44 min liki kahden tunnin ponnistusvaiheen kanssa (poika käsi poskella, jumissa ja kätilöopiskelija ei osannutyhtään neuvoa. 'Oikea' kätilö tuli neuvomaan reilun puolentoista tunnin pyristelyn jälkeen, kun vauvalla alkoi olla happivajetta ihan tarpeeksi, siihen mennessä vain seisoi vieressä ja katseli :'( ja sitten joutuikin olemaan muutaman päivän tehon tarkailussa... Muutenkin tuota seurattiin kovasti sokereiden ja mun hepatoosin takia).

Toinen olikin luomusynnytys, yöllä kun heräsin ja lähdettiin heti kun ehdittiin, sairaalaan päästiin niin 10 min oltiin sisällä. Synnytys kesti yhteensä reilun 2 tuntia ja kätilö oli äitipolille mennessä sitä mieltä, että "turhan aikaisin tulitte, kun on näin alkuvaiheessa (matka autolla kesti yli puoli tuntia) tämä synnytys... Mutta katsotaan nyt kuitenkin. Herranjestas, täällä pää näkyy!" :LOL: Se synnytys oli vähän sellanen 'mitä tapahtui'-juttu, ei ensin meinannut tajuta että tosiaankin, kävin tässä synnyttämässä...

Ja kolmas... Nämä edelliset ei yhteensäkään venyneet näin pitkiksi. Su-iltana alkoi supistukset, ma-iltana sairaalaan ja ti-yönä syntyi tyttö, kun kalvojen puhkaisulla vauhditettiin (ei siis käynnistetty). Sanoinkin että kun ti oli laskettu aika, niin ei voinut ma syntyä :D Vaikka mun puolesta olis voinu vähän nopeemmin tulla...

Eli kaikki synnytyksen on erilaisia, nyt jo vähän hirvittää tuo matka. Eihän se ole kuin kuutisenkymmentä kilometriä, mutta jos on yhtä nopea kuin kakkonen, niin ei varmaan ehditä perille asti :/

Mulla on nykyisin joku ihmeen puheripuli, ja te saatte lukea sen seuraukset :whistle:

Aattelin kanssa, että vois tehdä itsekin sen imetystyynyn, mutta millä ajalla??? Illallakin tultiin raksalta kymmenen aikaan illalla, siinä kukaan jaksa enää mitään harrastaa...

Tänään onkin sitten jo 12+6 :heart:
 
Ai niin. En saanut tuota muokattua, joten...

Ensimmäisen kanssa sain epiduraalin, toinen oli se luomu ja kolmannella ilokaasua (joka ei tehonnut tai sitten en osannut käyttää sitä...). Nyt K-SKS:ssa on lopetettu kokonaan toi ilokaasun käyttö, lehdessä oli just vähän aikaa sitten.
 
Moi kaikki...
Jaahas synnytyskertomuksia kerrotte täällä joten mäki voisin jakaa omani. Eli ensimmäisen synnytys kesti 10 tuntia ja alko ihan yhtäkkiä ilman varotuksia sillä että lapsivesi alko tippumaan ku nukkumaan mennessä hyppäin sänkyyn. Sanoin miehelle et nyt lorahti kyllä jotain muuta jo housuun... Supistukset alko heti. Ponnistusvaihe kesti 15 minuuttia.
Toisen kanssa synnytys kesti sen 6 tuntia. Tosin mulla supisteli melko kovaa koko päivän, mutta illalla päästiin vasta tositoimiin. Ponnistusvaihe kesti 1,5tuntia ja oli tosi paha...aloin jo luovuttamaan, kunnes lääkäri sitten suututti mut kommentillaan ja poika tuli ulos. Luulen että lääkäri siinä käytti ihan puhdasta psykologiaa vaan että saisin rutistettua vielä. Tokan synnytyksen jälkeen en koko päivänä kävelly itte. poika synty kolmen aikaan yöllä. Olin siis ihan voimaton.
Kolmannesta synnytyksestä toivon hiukan helpompaa tai lähinnä ponnistusvaihe voisi mennä nopeammin.

Jännä 12+6
 
Tänään on sitte vihdoin ja viimein se ultra :D

Poikien synnytys meni aika hyvin, vaikka oli aika yllättävä. Koko raskauden ajan pojat oli perätilassa ja jo rv 30 sanottiin, ettei ne enää käänny. Sektio päivä oli määrätty 4.8. Lapsivesi meni 2.8 ja äkkiä sairaalaan. Kätilö katsoi ultraa ja epäili että synnytys on käynnistynyt koska toinen poika on kääntynyt pää alas päin :eek: No synnytys keskeytettiin ja odotettiin lääkäriä 8h, joka sitten tuli ja vahvisti kätilön epäilyt. Synnytys käynnistettiin uudestaan.
Sain sitte yhtäkkiä synnyttää alakautta, vaikka koko odotusaika puhuttiin sektiosta :kieh: Synnytys kesti yhteensä n. 9h. Lääkäri sanoi synnytyksen jälkeen, että jos kätilö olis osannu tulkita ultran, niin pojat olis ollu muutamassa tunnissa ulkona |O
Synnytys oli aika helppo, eikä mitään kammoja jääny. Suikusta tultuani sanoin, että voisin synnyttää vaikka heti uudestaan :LOL: Katotaan ny kuinka seuraava synnytys menee :whistle:
 
Minäkin toivon vähän helpompaa synnytystä tokalla kertaa. Ensimmäinen kesti n. 22h ja ponnistus 1h15min. Supistukset alkoivat lauantaiaamuna ja touhusin niiden kanssa koko päivän ja käytiin kävelylenkilläkin. Illalla tuli kovemmat ja säännöllisemmät supparit, soitin sairaalaan ja käskivät pysyä kotona niin kauan kun kestetään. Meillä matkaa sinne n. 15 minsaa. Sairaalassa oltiin 1:30 ja tyttö syntyi 18:09. Sain epiduraalin liian aikaisin ja se pysäytti supparit. Epiduraalipiikki meni "liian syvälle" josta seurasi armoton pääkipu vähän myöhemmin. Piikki pistettiin uudelleen. Sitten jossain vaiheessa yritettiin lisätä puudutetta eikä mitään tapahtunut, pylly puutui ja porukka ihmetteli ympärillä mikä nyt kunnes huomasivat neulan liikkuneen ja puudutteen menneen väärään paikkaan. Ja eiku uusi pistos...

Kun tyttö oli maailmassa sanoin, että eiku uudelleen vaan. Miehen mielestä olin huutanut myös päinvastaista jossain vaiheessa. :LOL: Tuosta epiduraalista tuli tosiaan pää niin kipeeksi etten pystynyt muuta kun makaamaan. Veripaikalla yritettiin kahdesti paikata, mutta ei auttanut. Kotiin lähdin sen kivun kanssa. Yllättäen apu tuli kofeiinitableteista joita sain sairaalasta mukaan. Ne auttoi siinä missä kovatkin kipulääkekombinaatiot eivät. Silti luulen, että otan epiduraalin myös tulevassa synnytyksessä koska sitten kun se auttoi niin se auttoi todella! Tai ehkä pitäisi keskustella muista vaihtoehdoista...

Kummeista - vaikea päätös tulee olemaan. Esikolla on mun veli ja miehen hyvä kaveri (eli ei pariskunta) kummeina. Yksi mies ja yks naispuoleinen, suomen ja ruotsinkieliset. En oikein tiedä ketä nyt pyytää kun sisaruksia ei ole enempää. Yhdet yhteiset kaverit ehkä. Onneksi siihen on vielä aikaa.

Imetystyyny - Viimeksi en raskinut hankkia ja hyvin pärjäsin tavallisella tyynyllä ilman niskakipuiluja. Jos itse osaisi / joku tekisi niin olisi kiva kokeilla, mutten raski maksaa montaa kymppiä...

Täällä maha on "komea". Hieman hirvittää mitä se on esimerkiksi syyskuussa. Tänään ekaa päivää äippähame päällä töissä. Onneksi sellainen löytyi talon puolesta (meidän office on kova raskautumaan) eikä tarvitse itse hankkia. Tuntuu kyllä tosi isolta vielä mutta oma ahdisti jo paljon. Sukkahousut taidan vielä vaihtaa stay-upeihin niin olo helpottuu.

Nälkä! :)
 
Mulla jäi jotenki kammo sitä epiduraalia kohtaan että en kyllä ikinä halua sitä enää. Toisaalta mulle tuli supistuksia ilman taukoja kun päästiin sairaalaan niin siinäki varmaan yksi syy miksi eivät antaneet, mutta en olis ottanukaan sitä. Ilokaasulla mentiin ja tuskin se autto yhtään kipuihin, paitsi että kun mä keskityin siihen imppaamiseen ni huomaamatta meni aina yks supistus. Tokan synnytyksen lopussa jouduttiinki antamaan jo lääkettä joka pidensi noita supituksia, kun ei ponnistamisesta tullu mitään.
 
Tuossa selailin tuota omaa neuvolavihkoa ja huomasin tuon NT mitan. En muista mitä lääkäri siitä sanoi ( olin niin pelokkaana ultrassa ja vielä yksin siellä :ashamed: ). Se on joko 0.4mm tai 0-4mm. :eek: Mitä tuokin nyt tarkoittaa... 0-4?? :/ Eikös tuo jälkimmäinen ole aika paljon!? :eek: :(
 

Yhteistyössä