*MarrasMassutII Toukokuussa 2008*

HepsKatti
Teho, tosiaan ultrassa kaikki ok. Mä siitä tonne kakkos-sivulle jo kirjoittelinkin. Ja me tosiaan haluttiin odottaa ultraan asti, että varmasti vauva on masussa ja sitten vasta aletaan kertoa asiasta. Niin ja otettiin myös se seerumiverikoe. Täällä nykyään käytäntö, että molemmat (verikoe ja np-turvotus) tai sitten ei kumpaakaan.

Tänään kävin hakemassa verensokerimittarin, et alan kotona arvoja mittailla. Toivottavasti ei niissä nyt mitään poikkeavaa ole, että pelkkä ruokavalion tarkistus riittäisi.

Muakin nyt sitten ilmeisesti vaivaa tuo koivu :kieh: . Nenä on aivan tukossa, kurkku käheänä ja suussa kutiaa. Ja nyt kun ei oikein mitenkään voi itseään lääkitäkään. Pakkotilanteessa otan kyllä Nasolinia, jos muuten ei nukkumisesta yöllä tule mitään. Päivät menee kyllä tukkoisella nenällä, mut öisin ei.
 
LEP
Täällä ollaan oltu iltavuorossa töissä ja ihan just pitäisi taas lähteä menemään töihin. Eilinen ilta oli niin helvetillinen, että toivottavasti tämä menee paremmin! :/ Oli niin kamalan kova päänsärky, eikä panadolista ollut mitään apua. Sen seurauksena sitten sain juosta vaan kokoajan oksentamassa vessassa ja kylmä hiki otsalla koitin välillä taas töitä tehdä ja opettaa paria uutta työntekijää. Kyllä nekin varmana katsoi, että mikä mulla on! :LOL: Pää meinasi tosiaan räjähtää. Vielä tämä ilta ja sitten onneksi olisi kaksi vapaata, niin saisi olla ihan rauhassa.

Mukavista ultanäkymistä kaikille siellä käyneille onnea kovasti! :)
 
Huh huh pikkutiikeri, onpas sulla ollut pelottava kokemus. Onneksi kuitenkin kaikki on kunnossa.

Jaahas, tämä alkaa nyt olla sitä aikaa että lähes kaikilla on ultrat näinä viikkoina :) Kiva kuulla, että ultrassa kaikki on ollut hyvin ja vaavi sätkii ja potkii siellä masussa. Mulla on np-ultra ens viikon perjantaina, kylläpä aika menee nopsasti, vastahan tässä tehtiin positiivinen raskaustesti :)

Mulla on edelleenkin kuvotusta lähes päivittäin, eilen oli jopa johonkin 8 asti illalla ihan hyvä olo, kunnes sitten taas iski kamala etova olo. Tänään on ollut pientä kuvotusta koko päivän, kun olen joutunut istumaan palavereissa enkä ole ehtinyt syömään välipalaa ajoissa.

Onneksi kohta pääsee kotiin, äsken iski vielä kamala päänsärkykin eikä tämä näytön tuijottelu yhtään paranna sitä tilannetta.
 
Moi taas....

mamskeli oon huomannu suklaan suhteen ton saman. Oon lähes koko elämäni melkein eläny suklaalla ja syöny sitä joka päivä ni nyt EI maistu!Kaapissa olevat suklaat on edelleenki siellä (mikä ei normaalisti ois mahollista ) ja en oo tainnu ostaa yhtää levyä tän raskauden aikana ( mikä myöski on epänormaalia). Meillä kuopus on sit vauvan synnyttyä viellä tarhassa ja varmasti sinne jää, ehkä lyhemmällä päivällä. Pojat on ollu jo 3 vuotta päiväkodissa ni en nää mitää syytä ottaa poikaa kokonaan sieltä pois ja eskari alkaa kuitenki sit vuoden päästä syksyllä.Kuopus kuolis tylsyytee jos ei näkis kavereitansa ku veliki sit päivisin koulussa.

B-A kiitti infosta :D oon menos naikkarille maanantaina ekaa ultraa ja mietin eilen et kuinka vaikeeta on jos rakon pitää olla täynnä ja ala kautta ultrataa :whistle: Maanantaina totuus sit selviää....Sain eilen ton dopplerin mut en saanu ku oman sykkeen kuulumaa.Täytyy kokeilla tänää uudestaa. Toivottavasti ne sais multaki päältä ultrattua....tosin mul on oma airbag tos edes et saas nähä.

Pikkutiikeri onnex kaikki kunnossa nyt :hug: säikähdys oli varmasti kova!

Oon aivan rättipoikki tän työpäivän jäljiltä. Joku mietti muuten viellä sitä tukivyötä. Mul kans työ on jalkojen päällä seisomista,nostelua ja juoksemista ja omistan huonon selän jonka takia oon ollu ennenki saikulla, nyt jännitän kuinka pitkälle tää selkä kantaa. Omalla kohdalla en usko et tukivyö juuri pitkittäs mun työssäolo aikaa ku ei tässä nytkää mitkää tukivyöt auta mut voihan sellasesta olla jotain hyötyäki. Tiedän jo muutenki etten pysty tota työtä tehdä loppuun asti, se ei vaa fyysisesti oo mahollista.

:wave:
 
heip!täälläkin ultrassa käyty,ja mullakin kovin vilkas pienokainen siellä polskutteli :heart: ja luojalle kiitos että ei mitään tavallisesta poikkeavaa löytynyt,minuu niin kans pelotti!!kaikissa oppaissa muuten sanotaan että väsymyksen pitäisi väistyä juuri tällä kohtaa,mutta mie oon kyllä edelleen ihan umpipoikki päivän jälkeen,ootteko muut äiteet jo täynnä virtaa??
 
Hei! Kävin ma siellä vesirokkovasta-aine verikokeessa ja eilen soitti neuvolatäti ja sanoi että vasta-aineet ovat kunnossa, eli ei vesirokosta vaaraa.

Huomenna on lääkärineuvola, ultrassa olen jo käynytkin vkoilla 10+6 ekassa neuvolassa. Kaikki oli hyvin ja vilkkaan puoleinen vaavi näkyi kohdussa olevan.

Mieleni tekee enemmän suolaista kuin makeaa ja varmaan poikaa odotan, tämä raskaus on muutenkin niin helppo, pahonvointia ei ole ollut kummankaan odotusaikana, tytön aikan lievää etomista joskus, mutta nyt ei juuri sitäkään.
Sukupuolesta vielä sen verran mainitsen, että esikoinen, poika, näkyi kyllä aivan selvästi ultrassa olevan poika, ei voinut erehtyä. Saatiiin vielä np-ultrasta ja rakenneultrasta dvd silloin. Tytöstä ei tiennyt, eikä huomannut mitään. Eikä kysyttykään.

Iso :hug: kaikille jotka kärsivät vuodoista. Päänsärky kuuluu ainakin näihin viikkoihin, kun katsoin kirjasta Odotusaika äidille/ isälle, joka saatiin neuvolasta. Siinä on kaikki vaiheet hyvin ja ohjeet myös isälle raskausajan seurannasta. :heart: :)

Muistaakseni np-ultra tehtiin ekasta mahan päältä, kun ei rasvakerrosta juurikaan, mutta tokasta alakautta, vaikka olin vieläkin hoikempi. Ehkä paremmin näkyy alakautta ja siksi tekevät. Eipä tuo miestä häirinnyt, on sinne usein nähnyt. :D

Np-ultra on sitten 14.5 eli sitä odotellessa. Mukavaa illanjatkoa!

rv 11+1 :heart: :wave:
 
Minullakin ultra onnellisesti takana. Ihana pikkuinen siellä todellakin aloitteli elämäänsä kaikkine sormineen ja varpaineen :) :heart:

Oireettomasta raskaudesta täytyy siis opetella hyvillä mielin nauttimaan, saattaahan tuo vielä kääntyä toistenkin päin :LOL:
 
Mulla on yleensä alkuraskaudet olleet helppoja, kun ei pahoinvointia eikä varsinaista oksentelua. Olen aina nauttinut siitä, että niitä ei ole ollut. 2 edellistä raskautta mennyt hyvin.

Aika raskasta hoitaa kahta alle kouluikäistä, jos jatkuvasti olisi ollut pää pöntössä. Onneksi ei näin ole. Mieheni tekee kolmivuoro- ja vkonloputöitä, eli hyvä kun raskauden alut helppoja. Loppuraskaudessa vatsa painaa ja liikkuminen hankalaa, kaikista raskaimpana pidän kahta viimeistä kuukautta. Kun vaan pääsisi äkkiä synnyttämään ja lapsen maailmaan. :heart:
 
Kyllä sen pahoinvoinnin ja väsymyksen pitäisi alkaa helpottaa 4. kuulla, toisilla jatkuu koko raskauden ajan. Mulla on sellaisia ystäviä, että on useita raskauksia ja melkein koko aika pahoinvointia loppuun asti, on kyllä aika rankkaa.
Toivottavasti teillä pian helpottaa, jotka siitä kärsitte. Mulla ei hajut tee pahaa myöskään, vaikka hajuaisti tarkempi kuin ennen.
 
Ihania ultrakuulumisia teillä!
Itse kävin tänään otattaas verikokeen eli seerumiseulan. Täällä ihan vapaaehtoinen, mutta kun piti joka tapauksessa viedä pissanäyte, niin siinähän tuo meni samalla. Np-ultra sitten 19.5 maanantaina. Sinne asti jaksais odottaa. Haluu kans päästä näkeen kun pikkuinen vilkuttaa äipälle ja iskälle. :wave: :D
Väsymys kans painaa työpäivien jälkeen aika lailla. Tänään myös vatsa juilinut pitkin iltaa. Mutta luottaen että se tarkoittaa vain hyvää, niin painenen saunomaan.

Catherine 10+4
 
ei mullakaan oo ollut väsymystä ja pahoinvointia kun ekassa raskaudessa.
tää on jo mun kuudes raskaus, yksi mennyt kesken.
mut en tiedä vaikuttaako asiaan se et nyt olen työelämässä ja muuten oon ollut kotona lasten kanssa, niin on saanut nukkua päikkärit. nyt teen vuorotyötä.
rankkaahan tämä on kun on neljä alle kouluikäistä ja pitäs vielä duunia tehdä.
 
Jos se raskaustesti ei olisi ollut positiivinen ja jos siellä ultrassa ei olisi maanantaina näkynyt sitä pientä, en varmaan osaisi kuvitellakaan olevani raskaana vaan pikemminkin luulisin kärsiväni kovemmastakin kevätmasennuksesta. Niin väsynyt ja poikkinainen olo. Mitään pahoinvointia tai kuvotusta ei juurikaan, mutta eipä tuo ruokakaan maistu. Väkisin saa syödä, eikä siltikään uppoo alas... neuvolan tätikin huolehti, kun paino laskee kuin lehmän häntä. Vaikka, onhan tässä vielä puolivuotta aikaa kerätä kiloja...
 
marsulis, tervetuloa ja onnellista odotusta :heart:

pikkutiikeri, sullapa on ollut kauhun hetkiä :'( Kamalaa! Toivolle ja tietty äipällekin hyviä päiviä vastedes :hug:

Siitä sokerirasituskokeesta kyselisin. Kertoisiko joku joka on käynyt siinä, mitä tehdään yms?! Mulle sanottiin melkein ekana neuvolassa että joudun siihen ja en hölmistykseltäni tajunnut kysellä enempää :ashamed: Kun ei ole ennen tehty, ja nyt heti alkaa siitä sanomaan, kun on vararengasta tuossa keskivartalolla :eek: Toivottavasti ei tulisi ainakaan diabetestä, en varmaan pystyis piikittämään itseäni :/

Mulla on mahaa juilinut viime yönä... Toivottavasti on vaan jännityksestä, esikoinen menee tänään eskariin tutustumaan ja oon stressannu kotimatkaa, jos en ehdikään pienenmpien kanssa vastaan ajoissa :whistle:

Mekin aiottiin odottaa kertomisen kanssa ainakin ekaan ultraan, että olis varmistus siitä, että joku on mukana. Mutta nyt tuntuis siltä, että äitienpäivänä olis hyvä hetki kertoa. Ultra siis ensi tiistaina. Vois samalla kysyä anoppia lastenvahdiksi, on kuulemma vapaalla sinä päivänä :D
 
Huomenta kaikille!

Täällä suunnalla menee hyvin =) Pikkuhiljaa on alkanut toi väsymys väistymään, tosin varmuuden vuoksi otan töiden jälkeen iltaisin pikku torkut, jottei ala päätä särkemään. Tällä hetkellä tuo päänsärky on joka maanantainen ongelma, koska en malta nukkua tarpeeksi viikonloppuina... Ainakin näin oon sen ite diagnosoinut :LOL:

Jännittää jo kovasti kun se niskapoimu on ens maanantaina! Mies tulee mukaan ja taitaa hänkin jo pikkusen jännittää... Jotenkin on nyt tullut semmonen olo, että kyllä siellä masussa joku taitaa olla, kun sen verran kovin vihloo vatsassa ja kyljisssä melkeen päivittäin. Viikonloppuna tehtiin terassia ja olin kyykyssä paljon, mikä oli virhe! Kyllä oli masu kipee illalla... pakko kait vähän alkaa hidastaa tahtia.

Mutta kaikille hyvää torstaita! Mä palailen ultrakuulumisten (toivottavasti hyvien semmosten) kera taas ens viikolla =) Ja hyvää äitienpäivää kaikille äiteille ja tuleville semmosille! Ehkäpä sitä itsekin juhlitaan eri tavalla ens vuonna...

Toivottelee wela viikolla 12 (11+5) =)
 
herkkupeppu - Mulla oli raskausdiabetes viime raskaudessa ja pärjäsin hyvin pelkällä ruokavaliolla ja liikunnalla eikä tarvinnu piikittää. Olin päivän äippäpolilla missä opetettiin ruokavaliota, sitten mittailin arvoja ja pidin ruokapäiväkirjaa kotona viikon päivät ja esitin tulokset lääkärille joka oli tyytyväinen. Loppuajan ravasin sitten äippäpolilla missä ultrattiin ja seurattiin lapsen kasvua. Lapsi oli silti pari päivää keskolassa sokereiden takia (vaikkei ollut siis keskonen). Normaalikokoinen (51 cm ja 3490g). Tästä dieetistä oli lisäksi se hyöty että synnytyksen jälkeen painoin 8 kiloa VÄHEMMÄN kun ennen raskautta. :)

Silloinen neuvolatäti ei pistänyt mua heti rasituskokeeseen vaikka painoa olikin paljon vaan ensin kävin pelkässä paastoverensokerin mittauksessa ja koska se oli koholla niin sitten rasituskokeessa. Kokeeseen mennään syömättä mitään (oliko se nyt 10h, vain yhden lasin vettä saa juoda), sitten otetaan verikoe ja juodaan iso lasi colan makuista litkua. Odotetaan tunti ja otetaan uusi verikoe ja sitten toinen tunti ja uusi verikoe. Ei se ole kovin paha juttu. Se odottaminen on tylsää, kirja mukaan!

Kävin viime kesänä "omaksi huviksi" sokerirasituksessa ku tuntui ettei kaikki oo kohdallaan, mutta ei ollut mitään häikkää. Nyt tästä raskaudesta joudun nyt heti viikolla 12+5 testiin ja jos siinä ei näy mitään niin sitten uudelleen noin viikolla 28, koska raskausdiabetes uusiutuu herkästi.

Tsemppiä!

Taneli ja "Kerttu" 11+5 (saakohan sepustuksesta selvää kun töiden ohella kirjoitan...)
 
Moikka Annu-li!!! Tervetuloa joukkoon, tottakai pääsee=)=)

Mie kävin tänään neuvolassa, siellä se pieni sydän sykki :heart: voi miten ihanaa oli kuulla, ja liikkeitäkin kuulimme, kun kuulu doblerista iso tumaus aina kun taotao siellä liikahteli:) uiii, oli niin ihana kokemus taas, sori kun hehkutan:)

Huomenna ois np-ultra.. millos sitä sukupuolta voi sit kysyy, siis millon sen näkee? rakenneultrassako? :D
 
Kiva, että täällä on näin paljon ihania ultrakokemuksia :)

Minäkin joudun siihen sokerirasitustestiin, ihan sen vuoksi että isälläni on kakkostyypin diabetes. Pikkasen ihmettelen että pelkästään sillä perusteella joutuu testiin, mutta kaipa ne ammattilaiset tietää mitä tekee.

Toivottavasti minun neuvolalääkäri on samaa mieltä, että 13. rv jälkeen voi syödä allergialääkkeitä. Nyt vielä just ja just pärjään silmätipoilla ja nenäsuihkeella, mutta huomaa että koko ajan alkaa tulla enemmän ja enemmän oireita.

Mulla sitten vauvamasu päätti tällä viikolla pullahtaa esiin :LOL: Täytyy varmaan np-ultran jälkeen kertoa pomolle raskaudesta, kohta alkaa olla vaikeuksia piilotella tätä masua. Ihan vielä en haluaisi kertoa työkavereille, kun välittömästi alkaa armoton mielistely ja spekulointi, että kuka pääsee meikäläisen sijaiseksi. Kummasti tuohon hommaan on tunkua, vaikka esimiehen homma on kyllä mun mielestä suurimman osan aikaa melkoista koiran hommaa, ainakin mun työpaikalla =) Alaisina pelkkiä naisia ja voitte vaan kuvitella niitä kissatappeluita ;)

Paha olo alkaa onneksi pikkuhiljaa helpottamaan, tänään on ollut jo yllättävän helppo päivä. Toivotaan että tästä se ihana odotusaika sitten alkaa.
 
Oi Voi.
Ollu tyytyväinen kun on vanhat housut mahtuneet jalkaan, myös yhdet farkut, Matalat kylläkin. Nyt yritin katsella kaapista itelleni juhlavaatteita, kun sunnuntaina kierretään mummolat, niin eipäs menneetkään hameet päälle! :kieh: Tai ainaki kiristi kovasti, että joo on täs kyllä vissii vähä turvoksis. Muutenki hankala löytää paitaa tai asua et masu ois piilos ku ei tarkotus ainakaa koko suvulle paljastaa. Että tällästä täälä. Nyt morkkis ku kuitenki tuo maha tällä hetkellä vielä kaikkee muuta ku pinkeetä vauvamasua. :|
Mutta hyvää tulevaa äitienpäivää jo teille äideille! :flower:
Meitsi ehtii koneelle seuraavan kerran tuos vasta maanantaina.
 
TaneliKaneli! Kiva kun kerroit omasta kokemuksestasi :hug: Saakos kysyä millanen dieetti sulla oli, että noin paljon putos painoa ja ei tarvinnut piikitellä? Se oliskin unelmajuttu, varsinkin jos se sokerirasitustesti nyt mitään häikkää näyttää ;) Kun varaudun suurinpiirtein aina "pahimpaan"... Mullekin kertynyt vähän tuota ylipainoa ja ei haittais yhtään vaikka muutama kilo häviäiskin siinä sivussa!

Meillä oli esikoinen kanssa esikoinen keskolassa, kun tarkkailivat sokeri- ym muita arvoja, kun mulla oli se hepatoosi raskausaikana. Sitäkin vielä kuulemma tarkkailevat, eli verikokeisiin joudun. Viime raskaudessa ei tätä taidettu pahemmin enää tarkkailla, mutta eri paikka ja erilaiset tavat :whistle:

Annu-Ii, tervetuloa joukkoon :flower:

Milloinkahan tämä väsymys väistyy, taas nukuin mielettömästi ja nyt ihan naatti... Luvassa koko päivä raksalla tiilien kantoa :eek: Mutta ylihuomenna saa lähimmät tietää, siitä se tieto varmaan leviää koko maakuntaan. Eivät malta pitää suutaan kiinni ja me asutaan niin pienellä kylällä, että kaikki tietää toisten asiat paremmin kuin omansa :D

herkkupeppu ja piipero 10+6 (onpas aika mennyt nopeasti, noin paljon jo!!!)
 

Yhteistyössä