*MarrasMassutII Syyskuun Pyörteissä*

LEP
No onpas eri käytäntö sitten. :eek: Kun täälläpäin suositellaan rv24-27 4D ultraukseen, koska silloin lapsivettä vielä hyvä määrä eikä ala niin vähentymään vielä ja sikiön koko otollisin ultraukseen. Kuulemma tuon jälkeen vaikeampi ultrata jo ja saada kunnollista kokonaiskuvaa.
 
huomenia ja viikonloppuja! tulin vaan kirjottamaan et joudutaan nettipimentoon muuton takia 17.pv asti |O vähäks on omituista, kun on tottunu jokapäivä konetta käyttämään..
hauskoja viikkoja, voi olla että pääsen jostain välillä lukemaan kuulumisianne! 'Nähdään'! :wave:

mamina 28+1
 
LEP
Hyvänen aika! Mun maha on yön aika suurentunut kamalasti! :eek: Ei voi enää erehtyä ettenkö olisi raskaana, kun jumalaton pallo tullut tuohon eteen. :LOL: Ihan yht'äkkiä masu kasvanut. Muistatte varmaan kun olen sanonut, ettei mulla juuri mahaa ole edes, että huomaisi olevan raskaana edes. No nyt on! :ashamed:

Tänään tasaviikot rv-28+0! B)
 
Päivää leidit!

Ihana kun on viikonloppu ja ilmakin on pitkästä aikaa jopa aurinkoinen ja yllättävän lämmin. Oli ihana pitkästä aikaa käydä kävelemässä, kun olen koko viikon vain työpäivän jälkeen löhöillyt sohvalla :ashamed:

Mä yritin viime yönä unessa synnyttää, mutta ei siitä tullut mitään. Koko ajan vain lähettivät mut kotiin odottamaan ja ehdottivat jopa töihin menoa :LOL: Mulla on varmaan alitajunnassa jotain patoutumia töihin menosta. Muutenkin olen alkanut näkemään tosi paljon unia synnytyksestä ja lapsen hoidosta. Onneksi eivät ole olleet mitään painajaisia!

Neuvolakuulumisia: Lääkäri ja kätilö ovat huolissaan mun rauta-arvoista ja nyt joudun menemään neuvolaan uudestaan 2vk päästä. Jos ei ole arvot noussut niin sitten ottavat labrassa erilaisen testin rauta-arvoista. Jostain varastoarvoista ne puhuivat. Tämä rautatablettien ja luontaisjuomien yhdistelmä on aiheuttanut mulle ruokahaluttomuutta ja nyt paino oli noussut vain 90g/vk. Lääkäri onneksi sanoi, että vauva tuntuu voivan hyvin ja kohdukin sf-mitta oli 25, eli just keskiarvo mitta.

Lainasin kirjastosta imetyskirjan. Jotenkin oli ajatellut, että kyllähän imetys onnistuu keneltä tahansa ilman minkäänlaista opetusta, mutta ei se ilmeisesti olekaan niin helppoa. Mä todella toivon, että mulla on hyvä opettaja sairaalassa. Kertokaa te muut, jotka olette aikaisemmin imettäneet. Onko se helppoa? Ootteko tarvinneet opetusta siihen ja kuka sitä on antanut? Mitkä on tyypillisimmät virheet imetyksessä ensikertalaisilla?

Miehen pitäisi kohta tulla hammaslääkäristä ja sit me lähdetään kauppaan ostoksille. Huomenna olisi tarkoistus ottaa ihan rennosti ja lukea vain kirjaa ja ulkoilla. Seuraavat viikonloput onkin jo niin täynnä ohjelmaa, että täytyy tankata lepoa varastoon :D

Teho+Tarra 28+3
 
Heips..

Remontin keskeltä täyty hetkeksi irtaantua surffailemaan :)

Miehen siskolla synnytys menee kyllä mahdottoman pitkällä kaavalla.. to-pe välisenä yönä menneet sairaalaan, kun vedet menneet..mutta ei vaan ole vieläkään syntynyt. Kovia supistuksia ollu alusta alkaen 3min välein, mutta silti ei aukeamista tapahdu juuri ollenkaan. Alkuun eivät antaneet edes kivunlievitystä.. *ohhoh* Tänään alkaneet antaa supistuksia voimistavaa tippaa.. ja nyt odotellaan sitten, että syntyis. Puhuin miehelle, että minä en tommoseen kohteluun aio suostua.. ei oo saanu nukuttua yön aikana yhtään, ku supistaa koko ajan.. voimat ihan loppu jo, ja vielä pitäis ponnistaakin. Luulis, että jo leikkaisvat. Tommosta ensisynnytystä ei kyllä toivois kenellekään. Varmasti kyllä todella rankka kokemus.

Onko teillä muuten vauvat jo kääntyneet pää alaspäin? Meillä on vaavi vielä poikittain masussa.. saa nähä koska mahtaa kääntyillä.

Kai sitä vois jotain välipalaa lähteä väsäämään... Ja jos meni päiväunille.

Mecu&Möhö 28+1
 
LEP
Mä en tiedä ees miten päin tämä täällä nyt on. :ashamed: Viimeisessä ultrassa rv 26+3 oli jo oikeinpäin ihan siellä, mutta yksi päivä tässä masussa kävi kova ja kipee muljahdus, että en tiiä kääntyikö toisinpäin vai mitä teki? Nyt olen koittanut liikkeitä tunnustella, että kumminko päin siellä ollaan... Mutta ehkä mä olen vähän tyhmä, mutta minusta kamalan vaikeaa selvittää miten se siellä on. :whistle:
 
Teho mulla on tuo imetys aina lähteny hyvin käyntiin ja lapset ovat ottaneet heti hyvän imuotteen. Koko nänni ja sen piha pitää olla hyvin vauvan suussa, niin imeminen ei satu. Viimeksi imetin kuopusta jo 2 tuntia synnärin pöydällä, ei ollut kiire minnekään, kun ei ollut ketään tulossa just synnyttämäänkään just silloin, saatiin rauhassa nauttia ensihetkestä. :heart: Mieheni kävi ulkona tekstailemassa vauvauutisia silläaikaa.

Kyllä mua aina ovat kätilöt olleet opastamassa alkuun, tokalla kerralla en tarttenu apua, kun neiti imi niin hienosti, että sanoivat imuasennon olevan kuin suoraan oppikirjasta.
Imetinkin sitten vauvantahtisesti yötä päivää n. puoli vuotta ja sitten vähän harvemmin. Olen aina nauttinut imetyksestä, enkä kovin äkkiä ole antamassa pulloa, koska imuote voi häiriintyä, jos heti on pulloa antamassa rintavauvalle. Imeminen on erilaista pullosta ja rinnasta.

Kyllä ne siellä synnärillä opastavat kaikenlaisissa hoitoon ja imetykseen kuuluvissa asioissa. Sieltä on sitten hyvä ollut lähteä kotiin harjoittelemaan. Tokan kanssa kaikki olikin jotenkin niin helppoa, kun ei tarttenu enää opetella kaikkea alusta asti. :)

En tiedä miten päin vauva on masussa, tuntuu kuin olisi välillä poikittain. Kuopus oli paljon poikittain ja jopa viistossa ja kääntyi vasta 33 vkon jälkeen. LEP et oo suinkaan tyhmä, vaikka et tiedä kuinka päin vauva masussa on. Kyllä ne neuvolatädit sen sulle sitte kertoo, kun tunnustelevat taas. Ne on oppinu tietämään. :hug:
Vauvat mahtuvat vielä kääntyilemään näillä viikoilla.

Mukavaa lauantain jatkoa teille! :heart:
 
Heippa täältäkin taas! :)

Täällä on kanssa tapahtunut joku kasvupyrähdys masun koon suhteen, kun olimme eilen saunomassa lasten kanssa ja pojat oikein huudahtivat, kuinka äitin maha on kasvanut! Ja samaa sanoi mies, että nyt se on oikein pallo jo... No, pallo olo tässä alkaa jo ollakin! :D

Äsken seisoskelin lasten jalkapalloturnauksessa ja eräs äiti tuli silittelemään masua, sanoi ettei ole tiennyt mun odottavan, ja luuli mun olevan jo menossa synnyttämään näinä päivinä... :ashamed:

Oikein mukavaa viikonloppua kaikille! :hug:
 
vauvan asennosta..minun masuvauva pyörii vielä,pääasiassa on perätilassa. tiedän sen vauva liikkeistä, on hiljempaa perätilassa, liikkeet enemmän sellasia muljahduksia, jotkut potkut sit kohdistuu tonne alakertaan ja se tekee meinaan kipeää. ja jos on oikeinpäin, tuntuu selkeitä potkuja kyljissä.
sit tiedän omasta olostani vauvan asennon, olopaljon tukalampi jos vauva perätilassa, kun pää painaa kylkiin. mut kokemuksesta tiedän et pyörii vielä rv 37, voi jopa kääntyä just ennen synnytystä. mullahan kaksi edellistä syntyneet rv37, ja ovat kääntynet vielä viime hetkellä. tyttö kääntyi kyllä perätilaan. nyt mulla rutiinisti katsotaan vauvan tarjonta ultralla synnytykseen mennessä. ettei tule enää kiireellisiä sektioita viime hetkellä huomatusta perätilasta. huomattiin vasta meinaan ponnistusvaiheessa, kun tulikin jalka emättimestä pään sijaan...

mä oon ollut ihan kuolemanväsynyt..ja kiukkuinen kun ampiainen..olo vaan pahenee, huomaan jopa masennusta ilmassa..koko elokuun lapset sairasti, nyt kaksi viikkoa putkeen, enterorokossa..yksin saanut tätä taloutta pyörittää, yhden viikon mies teki 16tuntista työpäivää, sitten tuli kipeäksi, ja eihän se voinut tehdämitään,kun oli näppyjä käsissä.
kai tässä jossain vaiheessa näkyy valoa tunnelin päässä, tällä hetkellä ei vaan tunnu siltä. nytkin olen yksin, tosin vaan kahden nuorimman kanssa. mut nehän ne eniten työllistääkin..kai mä raahaudun tästä ulos niitten kanssa.

esikoinen,napsutteli eilen vessassa ollessaan mun astmalääkkeen tyhjäks..en löydä reseptiä mistään..joten pulassa olen, flunssaa vielä ilmassa, joten sitä todella nyt tarttisin..ei mahda mitään..

alakuloisissa tunnelmissa manhis(ex manhattan) ja masu vauva rv 29 tasan..hyväs lykyssä enää 7-8viikkoa

 
Minä en ole vielä nähnyt unia synnyttämisestä, toivottavasti en vielä vähään aikaan näekkään :LOL: Toistaiseksi olen voinut vakuutella itselleni, että kyllä minä selviän siitä synnytyksestä, kun miljoonat muutkin naiset ovat, mutta saapa nähdä koska se paniikki iskee :saint:

Mulla ei ole aavistustakaan miten päin vaavi on tuolla masussa. Yleensä tunnen potkut alavatsassa tai kyljessä, mutta silloin tällöin myös ylävatsalla, joten kai meidän vaavi vetää kuperkeikkaan tuolla ja pyörii ympäriinsä :D Olen muutaman kerran sanonut miehelle, että tunnusteleppa mun masua, jos se vaikka tuntis missä vauvan peppu tai pää on, mutta eipä mies ole osannut sanoa siihen mitään. Mä todellakin toivon, että vauva suostuu asettumaan raivotarjontaan ennen synnytystä, ettei tarvitsisi edes miettiä perätilasynnytystä....

Mulle on tulossa flunssa, kurkku ja pää on sairaan kipeä ja nenä valuu :( Just tossa yks päivä mietin, että olenpa onnistunut pysymään terveenä koko raskausajan ja heti perään tulee sitten flunssa :kieh: Kävin apteekissa ostamassa panadol hottia, toivotaan ettei kovin pahaksi äityisi tämä tauti, ens viikolla on kuitenkin rankka työviikko taas edessä ja puolikuntoisena ei ole kiva olla töissä.

Leppoisaa viikonlopun jatkoa kaikille :wave:
 
|O Mä en tiedä mikä muhun on iskeny, kaikki ärsyttää ja miehen voisin paiskata parvekkeelle nukkumaan, vaikkei oo tehny mitään väärin :xmas: Mä kiukuttelen päivät pitkät mitä pienemmistä asioista, sais varmaan jo vähä rauhoittua nämä tunnekuohut :snotty:

Vauva on ollu muutaman viikon perätilassa ja nyt kääntyny oikeinpäin. Ihanaa, kun laittaa käden mahan päälle, niin vauva alkaa sitä heti tönimään ja potkimaan, kai se ajattelee, että mitä tuo nyt taas mun yksiötä hipelöi :heart: Mies oli aivan innoissaan, ku huomas että vauva heti reagoi, kun laittoi käden mahan päälle :LOL:

Nyt pesemään hiusväri pois päästä, ettei tipu hiukset :eek:
 
Moikka
Mä luulen että meidän vaaveli on pää ales päin, sen verta korkeelle tulee noi potkut. Vähän ylä viistoon. Kovasti tavottelee noita kylkiluita ja jos istun pahassa asennossa, niin välillä sattu jo nuo potkut. Eipä tässä monta viikkoa ole enää jälellä. Ei kyllä yksikään aikaisemmista raskauksista ole menny näin äkkiä. Kait se johtuu siitä kun on koulua ja kaksi lasta jotka vievät kaiken ajan ettei sitä oikein huomaakaan sitä ajan kulua. Tuntuu vaan aina että jahas, tänää on taas perjantai ja sit pari yötä niin taas on perjantai. No kyllä noi vikat viikot taas hidastuu, kun olo on oikein tukala :LOL:
 
Heippa
Täällä kaveri pyörii ja potkii ja heiluu ja tekee näköjään mitä ikinä haluaakaan.Välillä potkut tuntuu lonkan luona,välillä kylkiluiden luona,viime yönä tais olla eka kerta kun oli hirveetä nuijimista tossa navan kohdalla.
Imetyksestä:Mulle kanssa neuvottiin hyvin kaikki,vaikka ongelmia olikin kun toinen nänni oli ihan erikokoa :LOL: Mutta hyvin selvittiin,halusin sitte samalla kertaa myös oppia kuinka imetys sujuu vauvan ollessa sylissä..ettei tarvi sitten kotona aina makoilla jossain.Imetinkin millon missäkin,välillä kauppareissun jälkeen piti antaa tissiä autossa vielä ennen kotiin menoa.Tai joskus imetin tuolilla istuessa samalla kun luin sähköpostini ja hyvin sujui.
Hermot on täällä myös kireellä,harmi vaan kun mies on reissussa niin en voi sille raivota.Sitte meneekin hermot helposti koiran kanssa kun on sekasin(meidän talossa on jollain nartulla juoksut ja meidän koiran touhu on myös sitten sen mukaista)
Yöunet on täällä nykyään tosi huonoja ja katkonaisia.En saa oikein nukuttua,heräilen pitkin yötä.Nukun esim. 5tuntia ja sitten pyörin aamuun saakka.

Kokeiltiin eilen pikku neidin kanssa taas että jos päikyillä on ilman vaippaan,hyvin sujui kun ei ite edes halunnut vaippaa jalkaan.On välillä tarhassaki ilman vaippaan päikyt.Sitten illalla kyselin laitetaanko vaippa,ei halunnut.No 2 aikaan heräsin kun neiti itki,oli tullu pisut petiin ja sitä selvästi hävetti.Vaihdettiin kuiva sänky,eikä halunnut taaskaan vaippaa.Aamuun saakka olikin sitten kuivana.Meinasin kokeilla ens yönä samaa juttua,jos hän muistais ettei oo laitettu vaippaa..ja illalla kysyn vielä useasti ennen petiin menoa,että onko pissahätä kun nyt ei sitten laiteta vaippaa.Miten muilla on sujunut se kuivaks opettelu??
Tosin meinasin jos yövaippa on vielä tarpeen,niin saa ollakin.Päiväkuiva on hieno asia jo meillä =)
 
Mulla yöunet on hyvin katkonaisia, koska herään joka ikinen kerta kun vaihdan kylkeä. Tuo kääntyminen kun ei enää ole niin helppoa kuin aikaisemmin :LOL: Mutta onneksi kuitenkin nukahdan aina heti uudelleen kun olen saanut käännyttyä. Mutta aikaisemmin pystyin viikonloppuisin nukkumaan vaikka kuinka kauan, nykyisin herään viimeistään klo 8 vaikka olisin valvonutkin myöhään. Tylsää...

Oletteko ajatelleet hankkia sellaista unipussia vauvalle? Monessa paikassa sitä kehutaan kovasti, mutta itse en ole ihan varma sen erinomaisuudesta. Siis onko tarkoitus että sen kanssa ei käytetä peittoa vai onko se vaan tuplavarmistus, että jos vauva potkii peiton pois päältä, niin vauva pysyy kuitenkin lämpöisessä???

Tilasin tänään netistä kaikenlaista tavaraa vauvalle, tuttipullot, itkuhälyttimen, tuttipullojen mikrosteriloijan, harsoja jne. Musta on tosi hienoa, että noita tavaroita voi tilata netin kautta eikä tarvitse itse juosta kaupoissa :)
 
Mulla on ihan mieletön hiki koko ajan ja en muista muissa raskauksissa, että olisin hikoillut näin paljon....yöllä herään monta kertaa pissalle ja viime yönä valvoin 02-4.30 ja katselin digiboxille äänitettyjä juttuja....

Ostin meidän pojalle unipussin, mutta poika oli niin kova hikoilemaan vauvana etten sitten sitä käyttänyt ollenkaan ja tuolla se on käyttämättömänä kaapissa henkarissa :whistle:

Kelalta sain vihdoista viimein postia torstaina ja äitiyspäiväraha oli onneksi ihan ok, kun laskettiin samoilla tuloilla, kun edellisestä....

Mulle tuli viime yönä monta kertaa pyörtymiskohtauksia ja maailma pyöri silmissä, kun vaihdoin sohvalla asentoa....ällöä....mulla on kyllä niskat ihan jäykät ja kivikovat eli selittää varmaan osan oireista....

Kisse ja Hipsukka 29+3 :heart:
 
Tervehdys kuin tuulahdus!

No niin, taas on yksi stressipäivä onnellisesti ohitse eli keskiviikkona kävin äitipolilla kontrollissa ja sain kuin sainkin isikandidaatin seurakseni sinne toteamaan taas, että siellä se pikkumies ihan OIKEESTI köllöttelee... :heart:

Mun piti laittaa informaatiota jo vähän aiemmin, mutta en viitsinyt liikoja roikkua netissä kun ukko tuli pitkästä pitkästä aikaa ja jouduin lisäksi odottelemaan sairaalasta mitat yms kun oli niin patalaiska hoitsu, ettei viitsinyt kirjoittaa neuvolakorttiin kuin painoarvion ja senkin VÄÄRIN :headwall:

Oli muutenkin yllättävän lattea reissu äitipolille. Lääkäri on myöhässä ja ultrasi kyllä niin vasemmalla kädellä, että ihme että sai mitään mittoja selville. Hosui niin ettei mitään rajaa eikä tiennyt oikeasti MITÄÄN taustastani... No, ei se mitään :D

Mittoja siis saatiin, eli bp 73, vy 237 ja femur 41. Pientä heittoa viikkoihin edelleen, mutta ei mitään hälyyttävää kuulemma sillä koko on tasoittunut. Painoarvioksi saatiin 1175 g ja se viittaa siihen että istukka toimii ja se on kaikkein tärkein tieto!

Seuraava kontrolli äitipolilla tiedossa rv 34+0 ja ukko tuossa pikkasen uhkaili että jos tulisi silloinkin mukaan... mikä ihme siihen on oikein mennyt!? Outoa käytöstä... Ideaparkissa käydessämme hän lykki vapaaehtoisesti siskoni nuorimmaista vaunuissa määrätietoisin ottein ja kävi potkimassa vaunujen renkaita lastentarvikeliikkeessä - ettei hänellä olisi vain herännyt joku ISÄNVAISTO?! Vai selittyykö tuo paremminkin syysflunssalla...? :LOL:


Czarina & Lilliputti rv 28+4
 
Czarina Mukava kuulla, että olette saaneet hyviä uutisia! :) Varmasti todella helpottava olo nyt..

Me lähdetään katsomaan eilen syntynyttä kummityttöä sairaalaan tossa kohtapuoliin.. Oi ei, olen taas ihan varma, että voisin niin ottaa sen käärön matkaan ja tuoda kotiin. Empä taida saada kyllä.. tälläkään kertaa :) Kyllä käy tuskaisaksi tämä oma odotus, kun viikot eivät tunnu etenevän sitten millään. 12 vkoa on NIIIIIN mahdottoman pitkän kuuloinen aika!

Missä vaiheessa olette ajatelleet alkaa pakkailemaan sairaalakassia? Netistä kun lueskelin, niin totesin, että kai sen vois jo hyvissä ajoin laittaa valmiiksi, ettei käy sitten niin.. että jos sattuis tulemaan lähtö synnärille jo useampaa viikkoa ennen LA:ta, niin että ei olis mtn valmiina. Entä meinaatteko tehdä toivelistaa mm. kivunlievitykseen liittyvistä toiveista sairaalan hoitohenkilökunnalle? Jollain sivuilla netissä oli siitäkin, että se vois olla ihan hyvä idea.. mutta jotenkin en tiedä mitä siitä ajatella. Turha kai sitä hirveemmin on etukäteen päättää, että mitä kivunlievitystä tahtoo/aikoo ottaa.. koska sitten tositilanteessa voi ollakin ajatus aivan toinen. Noh, onhan tässä aikaa pähkiä noita juttuja :)

Nyt vaihtamaan kotivaatteet pois päältä ja hakemaan pikku neidille jotakin pientä lahjaa ja sitten sairaalaan :)

Mecu&Möhö 28+2
 
Hei.Mulla ei esikoisen kanssa tullut imetyksestä yhtikäs mitään joten lopetin kokonaan 3 kk:n jälkeen, siihenkin asti pumppasin pulloon ja miehen kanssa herättiin vuoro-öinä syöttämään vauvaa.Hyvin kasvoi korvikkeellaakin:)En aio nytkään suuremmin stressata asialla, jos ei onnistu niin ei onnistu :heart: Pelkopolille aika Lokakuussa, saan siellä kokoarvioo lisää ym.Esikoisen synnytys oli rankka :(
 
Sunnuntai-iltaa!

Täällä myös huomattu tuo kuumuuden/hikoilun tunne, etenkin öisin mistä Kisse kirjoitti. On ollut erikoista kun olen normaalisti tosi kylmäverinen eli aina jäässä ja öisin normaalisti tarvinnut kaksi peittoa ja villasukat! :LOL: Nyt sit olen aivan kuumissani ja jalanpohjat on kuin kekäleet! Mieskin on ollut aivan kummissaan mun kanssa! =) Lisäksi sama juttu täällä, että todella huonosti tulee nukuttua öisin. Vessassa saa ravata alvariinsa, ainakin 2-4 kertaa ja uni todella katkonaista muutenkin. Kääntyily ottaa kipeää ja liikkeet täytyy tehdä kuin hidastetussa filmissä.

Vauvan "muljuminen" on jatkunut. Potkut eivät ole kipeitä, mutta muljuminen on erikoisen tuntuista. Poikien aikana potkut olivat teräviä ja napakoita, nyt liikkeet on pehmeämpiä ja vaimeampia. Mielestäni vauva ei ole vielä(-kään) kääntynyt pää alaspäin kuten aiemmissa raskauksissa vkolta 25 loppuun asti, vaan tämä vauveli tuntuu olevan poikkipäin, tai perätilassa. Pieni reagoi miehen silityksiin ja myös puheeseen. :D Se on tosi suloista.
 
Ps. Marrasvaavi: Olisi kyllä ihana tehdä kivunlievityksestä toiveet sairaalalle, mutta en tiedä kuinka niitä otetaan tosi tilanteessa huomioon.. Ainakaan täällä päin. Kuopuksella menin synnytysosastolle ja pyysin jo ovella epiduraalia tai spinaalia ja se luvattiin heti järjestää.. eipä vain kuulunut,vaikka jatkuvasti sitä kyselin, ja lopuksi sanottiin (3h synnytys-sairaalaan tulon jälkeen) ettei niitä voi enää antaa kun synnytys eteni niinkin nopeasti. Olen siis hieman skeptinen sen suhteen mutta toivottavasti tällä kertaa se täälläkin onnistuu. Ei ollut kiva synnyttää 4,9 kg:n vauvaa ilman kivunlievitystä. :kieh: |O

Kyllä sitä sairaalakassia alan pakkailemaan varmaan aika hyvissä ajoin, viimeistään lokakuussa ja nyt jo katselen sillä silmällä asuja mitä vauvalle mukaan otan, kunhan saan varmuuden sukupuolesta! (huomenna ultra...! ) =)

t: onnenomena-75 ja vauveli 28+4
 

Yhteistyössä