imetyksestä Esikon kanssa etukäteen mietiskelin, että mitenkähän mahtaa tällä eriparivarustuksella sujua. Muutenkin tuntui mielessä hankalalle ajatukselle. No, kumma juttu, että kun vauva synnytyssalissa iskettiin muutaman minuutin ikäisenä rinnan päälle makaamaan, niin jostain vaan kumpusi "äidinvaistoa" ja imetys alkoi ihan huomaamatta. Onni oli kai se, että ahnaalla vauvalla oli hyvä imuote heti, joten ensikertalaisäidin ei tarvinnut siihen kiinnittää huomiota. Kannustuksena kaikille, joille alussa tapahtuu jotain odottamatonta haluan lisätä, että onnistuin täysimettämään vaikka vauva oli kuukauden tehohoidossa. Maito nousi rintoihin ihan samana päivänä, eli tosi nopeasti. Imetystä kesti täys 6kk ja osa 9kk. Sitten esikko, yhtä päättäväisesti kun oli aloittanutkin, päätti imemisen lopettaa.
sairaalakassi Oli esikoista odottaessa pakattuna varmaan jo viikolla 37. Nyt kun tiedän, että en taida olla syöksysynnyttäjä, joutanen pakata sen sittenkin kun synnytys käynnistyy. Ja mä kyllä tulin siihen lopputulokseen, ettei sinne sairaalaan nyt välttämättä mitään tarvitsekkaan mukaan (paitsi imetysliivit). Sieltähän saa hammasharjan ja siteet yms. Ainut vinkki aisasta, joka kannattaa ehdottomasti olla mukana on tuubi sitä lasinoh vai mikä sen nimi nyt olikaan, lanoliini rintarasvaa. Saa nykyisin sittaristakin, varmimmin löytyy apteekista. Kun maito nousee, on nännit arat vaikka imetys sujuisikin, ja tämä rasva auttaa!
seksi Ei ole meillä kärsinyt raskaudesta, vaikka tosin aika valas olo alkaa jo olla. Mulle tulee joka kerta ihan kunnon supistuksia sen jälkeen, joskus kivuliaitakin, mutta koska kohdunkaula on pysynyt kiinteänä ja pitkänä, niin lääkärikin sanoi että saa toki harrastaa. Ihan normaalia on, että se aiheuttaa muutamia supistuksia, sillä siemennesteessä on kohdunkaulaa pehmittävää prostaglandiini hormonia. (Jos on lyhennyt tai pehmennyt jo paikat, niin voi tietysti käyttää kumia ettei hormoni pääse vaikuttamaan.)
äitiyspakkausta Ei ole kuulunut, ei edes päätöstä tullut...
Olen voinut ihan hyvin, tosin liitoskivut on jo kovia ja päivittäin supistelee. Nukkuminen on hankalaa, samoin kuin kumartuminen ja kyykistyminen. Mutta tämä kaikkihan kuuluu asiaan.
marrasmamma 28+4