*MarrasMassutII Syyskuun Pyörteissä*

Alkuperäinen kirjoittaja MissMaisa:
Tuntuuko kenelläkään kohdunsuulla semmosta inhottavaa nykimistä, välillä tuntuu aivan siltä, että joku tökkii sormella kohdunsuulle ja se sattuu :| En tiedä sitten johtuisko siitä, ku se istukka oli edellisessä ultrassa sielä kohdunsuulla :/ Ei edellisessä raskaudessa tuntunu mitään tämmöstä. Tätä on jatkunu jo monta viikkoa |O
Kyllä samanlaista tunnetta täällä, tuntuu oikeesti että joku pyrkii jo ulos, kova paineen tunne, varsinkin jos kävelly paljon....
 
HepsKatti
Minnihiiri, mulla on myös tuo Anitan tukivyö. Ostin sen jo esikoisen odotusaikana Sokoksesta, mutta silloin en sitä paljon käyttänyt, kun ei ollut ns. tarvetta. Nyt olen sitten sitä enemmän käyttänyt pidemmillä kävelymatkoilla. Kävellessä hyvä, mutta istuessa pidempiä aikoja mulla se jotenkin ahdistaa. Kannattaa myös käydä terveyskeskuksen välinelainaamossa kysymässä saisiko sieltä lainaan, ettei tarvitse ostaa. Meillä sekin olisi ollut mahdollista, mut olin jo silloin sitten tuon vyön hankkinut, kun asiasta kuulin.

Täällä vaan tuo lonkkakipuilu jatkuu. Pahimmillaan se on aamuöisin, kun kylkeä kääntää. Auttaisikohan siihen se, että alkaa nukkua tyyny polvien välissä, vaikka sekin jotenkin "ahdistaa"? Niin ja viime yönä valvoin varmaan 3 tuntia närästyksen takia :kieh: piimää ja rennietä otin, mutta ne auttoi vaan hetkeksi.

Mäkin innokkaana jo odotan, että kuulisi miten päin vauva tuolla mahassa on, kovimmat liikkeet tuntuu navan ylä- ja alapuolella, ettei niistäkään oikein sitten tiedä. Esikoinen oli jo viikolta 27 lähtien pää alaspäin. Ensi viikolla tiistaina vihdoinkin 5 viikon tauon jälkeen se neuvola-aika.
 
Hei! Minnihiiri, Liputan kans tuon Anitan tukivyön puolesta. Selkäkipuja ei ole sen koommin ollut. Kuukauden verran olen varmaan sitä jo käyttänyt. Muuten, olen pitänyt pojalla alusta asti äitiyspakkauksen haalaria, oli silloin n. 80 cm se haalari, käärin vaan ylimääräiset hihoista ja lahkeista sivuun, hyvin sillä pystyi mennä, ei se haitannu, vaikka oli iso. Nyt on haalari paljon pienempi 68 cm, varmaan oikein sopiva ensihaalariksi. Talvivauvallahan vaan haalaria tarvinkin, kun esikoinen syntyi 3.12. laskettu aika oli myös 25.11. kuten nytkin tällä tulevalla. :D

Sain myös anopilta pienemmän fleecesistustaisen haalarin 62 cm, jota käytettiin myös paljon. Yleensä nukutin isommassa haalarissa ja alla oli äitini tekemä neuletakki ja housut, ei niitä tarttenu kun kovemmilla pakkasilla. Ei vauvalle saa liikaakaan pukea, talvellakin tulee vaunuissa liian kuuma, jos laittaa monta kerrosta vaatetta alle. Ruskovillan asusteet olivat lämpimiä ja ne käytettiin lähes puhki. Lapset olleet molemmat hyviä tarkenemaan ja pian sitä oppi pukemaan lapsen sopivasti, kun poikakin nukkui yleensä aina ulkona päiväunensa. Ei vauvoilla saa olla kireitä vaatteita, pitää olla tilaa, varsinkin vähän isommalla, kun alkaa enemmän potkia. Meillä siirryttiin hyvin pian 60 cm kokoon esikoisen aikana. Ostin ihania vaatteita 56 cm, joo, mahtuivat n. 2 vkoa, kun oli niin iso ja pitkä poika.

Ekalle tulee helposti ostettua liikaa aivan pieniä 50-56 cm vaatetta, joiden käyttöikä on sitten tosi lyhyt, riippuen tietysti vauvan koosta, mutta kasvavat alussa hurjan nopeasti.
Äitiyspakkauksen vaatekoko on oikein hyvä ja mahtuu vähän pidempään n. 60-62 cm.

Mulla on nyt sitten huomenna se äitipolille meno, painoa kans tullu vasta n. 2 kg ja kohdun korkeus aika matala, tarkistetaan tilanne. Vauva kyllä liikkuu jo tosi paljon ja tekee kuperkeikkoja ja potkut aika napakoita.

Hepskatti, mä käytän tuota Anitan vyötä yleensä koko päivän, istuessa ja kävellessä ja kun koko on just sopiva, ei se paina. Ehkä kyljellään maatessa voi vähän painaa, mutta sen voi silloin ottaa pois. Mulla ei selkäsärkyjä ole ollut sen jälkeen, kun vyön hankin.

Olen jo pitkään nukkunut tyyny jalkojen välissä ja laitan sen välillä mahan alle, vasenta nivusta särkee usein, tyyny on tosi hyvä ja ei millään lailla ahdista. Lasillinen maitoa illalla voi auttaa närästykseen, mulla ei sitä vaivaa juuri ole ollut, mutta suonkohjuja ym. kylläkin. :ashamed:

Mulla oli kuopus vielä 33 vkolla poikittain ja kyllä oli yöllä hankala löytää nukkuma-asentoa. :eek: ja oli oikea ikiliikkuja. Sen takia olinkin usein käyrillä, seurasivat että kaikki hyvin. Kääntyi sitten jossain vaiheessa pää alaspäin.

Odotan jo "kauhulla" niitä vihlontoja alapäässä, kun vauva päällä muljuttaa tai jaloilla. Ne oli mun mielestä kaikkein kamalampia kipuja kummankin loppuraskauden aikana. Muiden kans pärjää. Tietty supisteluihin ei voi verrata, tarkoitin sitä kun raskaus ei vielä siellä asti.

Kyllä sitä näillä 3 viimeisellä kuukaudella on jo jonkinlaisia tuntemuksia masun alueella, mutta raskautemme on onneksi jo loppusuoralla kohta. Koetetaan kestää, kestää aikansa! :hug:

Oikein mukavaa päivänjatkoa teille kaikille! :heart: Neeanäiti ja Pikkukolmonen rv 28+3 :heart:
 
Pakko laittaa teille kuva, kävin h&m:stä ostaas vauvalle haalarin/toppapussin! tätä meinasin jo esikoiselle, mut sit jäi hankkimatta. Nyt ostin 50-56senttisen ku meilä on 68senttinen toppapuku varastossa:) tää on kätsy!:D

 
Moi,

mamina, söötti puku! Oliks niitä muissa väreissä?

Siitä vipatuksesta, miulla tuntuu kans! Varmaan parisen viikkoa tuntunut! Tuli mieleen, että voiks noi olla jo niitä 'pissatuntemuksia'? Siis kun vauva pissaa mahassa? Alhaalla ne on miullakin tuntunut, mutta jos nyt onkin vaihtunut poikittaistila jalatalaspäintilaksi?!?!

Nyt pitää keskittyä Kotikatuun... B)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Neeanäiti:
Olen jo pitkään nukkunut tyyny jalkojen välissä ja laitan sen välillä mahan alle, vasenta nivusta särkee usein, tyyny on tosi hyvä ja ei millään lailla ahdista. Lasillinen maitoa illalla voi auttaa närästykseen, mulla ei sitä vaivaa juuri ole ollut, mutta suonkohjuja ym. kylläkin. :ashamed:
Taidan olla vähän liian väsynyt.. Hihitän täällä tolle 'jalkovälityynylle'! :LOL: Tai siis sille sanalle.. Itelläni on ihan samainen tyyny käytössä! :D

 
LEP
Moi täältäkin! :wave:
Minä vein viikko sitten maanantaina tukihakemukset ja perjantaina ne oli jo päätetty! Eli aika nopeaa toimintaa täällä, kun viidessä päivässä päätös tuli. :eek: Ensi viikolla viimeistään pitäisi äitiyspakkauksenkin sitten jo tulla. Ihanaa päästä hypistelee niitä vaatteita! Turvakaukalokin on hommattu, sekä vauvanvaatteille lipasto on tulossa. Tänään hommasin hurjat kolme bodyakin. :LOL:

Olo täällä suht hyvänä ollut viime aikoina. Närästys vaan on ihan törkeetä ajoittain! |O Mutta onneksi nuo apteekin reseptivapaat mömmöt ainakin hetkellisesti aina avun tuo. Vauva liikuskelee kovasti ja voimatkin tuntuu lisivän vaan kokoajan. Nyt jännityksellä odotellaan milloin kaverille tulee lähtö synnärille, kun alkaa ihan viimesillä metreillä mennä ja supistuksiakin olla päivittäin aika kovastikkin. Masu laskeutui toissapäivänä ja limatulppakin ilmeisesti tulla pläsähti. :) Pari päivää kuulemma ei ole ruokakaan maistunut ja oksettaa vaan niinku alkuraskaudessa. Jännää!! Itsellä kun ei kokemusta ole, mutta ilmeisesti lähellä ollaan jo synnytystä noilla kuvioilla. :)

LEP ja Napero rv 27+5 :heart:
 
Täällä kans kummallisia tuntemuksia alapäässä...Vauva muljuu erikoisesti masussa ja välillä aivan viiltää alapäästä ilkeästi :snotty: Miltähän nämä jutut kuulostaa sellaisten korvissa jotka ei odota tällä hetkellä? :xmas: heh.

"Jalkovälityyny" on ollut kans jo hyvän aikaa käytössä..mulla se on vain hieman liian paksu ja siksi se melkein aina on jo aamusta lattialla B) Tukivyönkin omistan mutta en ole pitänyt sitä juurikaan kun haluaisin sen paremmin tuonne alas eikä istu jotenkin ollenkaan kunnolla..Taitaa käyttäjässä olla vika.... :eek:
 
Jalkovälityyny on täällä myös käytössä,alussa pidin jalkaa miehen päällä mutta kuulema oon niin kuuma ettei mies saa nukuttua joten piti ottaa tyyny sitten käyttöön :p
Painoa on tullut 7kg ja sen huomaa kyllä,paljon turvotusta ja maha ahdistaa aina aika ajoin.
Harjottelu suppareita mulla tulee pitkin päivää ja oon käynyt 2 kertaa siitä lääkärissä mutta kaikki on ollu kiinni ja ok.Jos oon pitkään liikkeellä enkä pääse istumaan niin nivus kivut on ihan kauheat että en pysty liikkumaan.Nyt oon ollut viikon saikulla ja vielä jatkuu 2viikkoa,varmaankin jatkuu loppuun saakka koska en kipujen takia kestä 8h seisomatyötä mitenkään päin..Mieskin jo sanoi että saatpahan nukuttua enemmän,jos vaikka et sitten olis niin kärttynen aina :LOL:

Täällä tosiaan isäntä lähtee huomena Belgiaan katsomaan formula kisoja,tulee ma yönä takasin.Lähtee ti aamuna 2viikoks Kainuuseen :/ Saas nähdä miten tää mamma jakseleepi sitten.

Esikoisen kanssa mulla oli myös niitä kaivelu kokemuksia,tuntui oikein että joku tonkii siellä oikein urakalla :D Saa nähdä onko tällä kertaa sama homma.

Huomena onkin jo perjantai,eli taidan toivotella hyvät viikonloput kaikille!!
 
Iltaa

Hiphei, täällä on tänään saatu äippäboxi.. ja kovasti on hipelletty sitä jo! Menin noutamaan Anttilan postipakettia, ja samalla sitten kysäsin, että onko mahdollisesti tullu mulle boxia.. ja virkailija totes että "muutama pakkaus tänään tuli, katsotaan oisko sulle tullu" Ja olihan se :D Olipas kiva tulla kotiin töistä ja alkaa purkamaan pakkausta. Nyt on sitten jo eka satsi vaatteita koneessa.. tai oikeastaan noita valkeita harsoja laitoin pesuun, kun niitä sain yhdeltä ystävältä kassillisen. Jospa noita hiljalleen alkais pestä ja laitella hoitopöydän laatikoihin.

Yep, huomenna olis taas jo perjantai.. ja taas täyttyis yks raskausviikko 28+0. mamina Muutatko tonne mun nimimerkin perään LA:ksi 28.11. :) Sitä ollaan miehen kanssa pidetty laskettuna aikana, ja 12vkon ultrassakin silloin sikiö vastasi kehitykseltään kahta päivää "vanhemmalta" :)

Jooh, kaipa sitä vois unten maille painua.. Aamulla nousu 6.00!

Mecu&Möhö 27+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja MarrasVaavi:
mamina Muutatko tonne mun nimimerkin perään LA:ksi 28.11. :) Sitä ollaan miehen kanssa pidetty laskettuna aikana, ja 12vkon ultrassakin silloin sikiö vastasi kehitykseltään kahta päivää "vanhemmalta" :)

Mecu&Möhö 27+6
Häh:D eiks siel ollu jo? vai miten meinasit että laittaisin? Siis siel lukee/on lukenu näin:

30.11.
MarrasVaavi............ensimmäinen......PHKS...........22v. (28.11.)
 
Heippa pitkästä aikaa!

Täälläkin on tuntunut jo pidempään noita kohdunsuulla räpistelyjä... Aika hurja tunne :)
Ei satu, mutta ikävältä välillä pistää tuntumaan.

Mulla alkoi sitten kerta heitolla supistukset. Tähän mennessä ei ole ollut, mutta keskiviikkona alkoi oikein kovina. En ensin edes ollut varma mistä oli kyse, mutta neuvolassa sanoivat supistuksia olleen. Epäilivät virtsatietulehdusta tms ja kävin kokeissakin, mutta mitään ei löytynyt. Kaipa sitä nyt pitää rauhallisemmin ottaa ja olla iisimmin. Kunpa siihen kykenisi... :D
Eilen sitten kävellessä alkoi loppumatkasta ottaa taas masusta niin, että mietin jo pitääkö pyytää mies hakemaan, kun ei oikein pystynyt enää kävelemään. Hissukseen sitten pääsin monien pysähdysten jälkeen perille. En onneksi ollut siinä yksin, vaan oli sisko vierellä.

Hassua että tämä alkoi näin yhtäkkiä- aiemmin ei mitään ja sitten kertarysäyksellä oikein kunnon kivut... No, ne meni ohi ja nyt seuraillaan että tuleeko jatkoa. Neuvolasta sanoivat, että sitten lääkäriin jos alkaa enemmän supistelemaan.

Onneksi tulee vkl!!!!!!!!!!!!

Veijari 29+1
 
Kävin sitten eilen ostamassa sen Anitan tukivyön, Jumbon Stockmannilta löytyi eli ei tarvinnut lähteä Hesaan äitiysvaateliikkeeseen. Ainakin tuo vyö tuntuu ihanan napakalta, illalla sitten nähdään onko selkäkipuja vai ei :) Se vyö maksoi reilut 40 euroa, mutta jos siitä oikeasti on apua, niin aika pieni raha se sitten loppupeleissä on...

Minä löysin lindexiltä kanssa ihanan valkoisen toppapuvun, joka maksoi vain 25 euroa. Se toppapuku oli hyvin samannäköinen kuin tuo Mamiman ostaman puku. En vielä ostanut sitä, mutta ehkä se jo tänään tarttuu mun mukaan... Ja H&M:llä oli ihana farkkuhame, joka on kyllä pakko saada :)

Minä olen ostanut aika vähän 56 cm vaatteita vauvalle, just sen takia kun ne jää ihan heti pieneksi, paljon enemmän mulla on niitä 62 cm vaatteita. 50 cm vaatteita mulla ei ole yhtään, täytyy sitten katsoa mikä on vauvan kokoarvio viimeisillä viikoilla. Mutta jos 4D-ultrassa painoarvio oli 3800 g, niin ehkä ne 50 cm vaatteet on meidän neidille jo alkuun liian pieniä :)
 
Hyvää viikonlopun alkua kaikille :flower:
Itellä on niin pers viikko takana, et :headwall:
Poika oli ma-ti kuumeessa, parani ke iltana loukkas peukalon, käytii to aamuna lääkärisä ei kuvattu, katsotaan maanantaihin, poitsu ei oo kahteen päivää sillä käellä tehny mitää :/ ja nyt aamulla TAAS kuumeessa, käytii verikokeissa, saa nähdä löytyykö niistä mitää.
Ite en eilen meinannu kävelee päästä ku koko ajan vihlo alapäästä :|
Onnex enää kolme viikkoa töitä ja saa olla vaan omien kans kotona(oon pph)

Mutta eiköhän se tästä joskus asetu :D
Huomenna tuleeki jo RV.30 :whistle: päivät hupenee...
 
Hei! Kävin siellä tänään ja kaikki vaikutti olevan ok! Istukan virtaukset ok. Vauva on hieman tavallista pienempi, mutta mitään huolta ei ole. Alakäyrillä menen. Sykekäyriä ei vauvalta vielä otettu, vasta viikolla 30, eli menen 19.9. sinne taas käymään.

Joskus voi kuulemma ilmetä istukan vajaatoimintaa kun äidillä ikää yli 40v, siksikin seuraavat vauvan kasvua hieman tarkemmin, sehän on vaan hyvä. Vauva kuitenkin liikkuu paljon ja se on hyvä merkki.

RR 129/79 eli tosi hyvä :)
pissa puhdas
vauvan painoarvio: vähän alle kilon

Eli tällaista kuuluu, ensi viikon ke neuvolaan.

Oikein mukavaa päivänjatkoa! T: Neeanäiti ja Pikkukolmonen rv 28+3 :heart: :wave:
 
Tänään sitten sain kokea tuota tunnetta kun joku kaivelis neulalla alapäätä, ei tuntunu kyl kivalta...en ees muistanu et tollastaki on..

Ootte jalkoväli tyynyistä puhunu :D Mä oon pienestä pitäen nukkunu peitto polvien välissä tai jos oon nukkunu jonku vieressä ni oon nostanu jalan sen päälle.....joo mun mies ei kans tykkää lytistyä mun alle joten ostettii semmoset 120cm pitkät pitkulatyynyt ni nyt on mitä halailla :D

IHANAA ku on viikonloppu, viellä pitäs kolme viikkoa töissä jaksaa :/
Meinasin kanssa aluksi hommata sen tukivyön koska omaan huonon selän joka saattaa yhtä äkkiä mennä rikki mutta jostain ihmeen syystä selkä ei oo tän raskauden aikan viellä vaivannu ku pienellä väsymyksellä pitkän seisoskelun jälkee*koputtaa puuta*

Väsyttää niin vietävästi, voisin nukkua tän koko syksyn ohi......
 
LEP
Alkuperäinen kirjoittaja manhis:
muutin nikkini..eli olen ex manhattan..

mitä sanotte, kannattaako 4D ultraan mennä??
mulla olis ens tiistaina aika..mut onko se 140euron arvoista??onko kokemisen arvoinen?

manhis rv28+6
Kuulemma hieno kokemus se on kaikkineen, mutta minusta taitavat suositella menemään aikaisemmin mitä sulla jo viikot sitten. Ihan sen takia, että vauvalla koko vielä pienempi niin näkee paremmin sitä ja etenkin kasvokuvankin. :) Itse meinasin jättää väliin jo näillä viikoilla ja käyn tavallisessa ultrassa joskus rv 30+ viikoilla. Kun meillä ei enää mitään ultria ole. Ihan senkin takia, että kiva kuulla hieman painoarviotakin tulevaan.
 
Iltaa

Itsekin olen alkanut miettimään, että pitäisköhän vielä varata ultraan aika, jotta sais jonkinmoista painoarviota vauvasta. Mies tossa huvikseen lueskeli netistä juttuja painavista vauvoista, ja mulla ainakin nous niskakarvat pystyyn, ku oli Venäjällä syntynyt vauva painanut 8kg. *jestas* Ja äidin ruokavalio oli koostunut tomaateista ja perunasta pääosin.. oli joku köyhä perhe. Jospa se oli jotakin geeniperäistä heillä :)

Oletteko alkaneet nähdä unia synnytyksestä? Minä en vielä.. mutta noiden kauhukuvien jälkeen, mitä mies sai aikaiseksi, niin varmasti alan nähdä.. ja painajaisia vieläpä. Miehen sisko on nyt synnärillä, odotellaan tietoa kummitytön syntymästä :heart: Aamulla olivat menneet, saa nähdä syntyykö tämän päivän vai huomisen puolella. Miksei vois olla jo marraskuun alku?! Niin kovasti tahtoisin jo oman nyytin kainaloon...

Jeps.. jospa sitä menis sohvalle köllöttelemään ja kohtapuoliin saunaan!

Hyvää viikonloppua kaikille! :D

Mecu&Möhö 28+0
 
synnytys unen näin viime yönä :LOL: Mä pullautin kolme vauvan pään kokosta pehmeää munaa :D Olin vielä jossain R-kioskilla ja mietin että pitäiskö soittaa sairaalaan ja kysyä mitä teen,kun kumminkin hyvin näyttivät voivan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja LEP:
Alkuperäinen kirjoittaja manhis:
muutin nikkini..eli olen ex manhattan..

mitä sanotte, kannattaako 4D ultraan mennä??
mulla olis ens tiistaina aika..mut onko se 140euron arvoista??onko kokemisen arvoinen?

manhis rv28+6
Kuulemma hieno kokemus se on kaikkineen, mutta minusta taitavat suositella menemään aikaisemmin mitä sulla jo viikot sitten. Ihan sen takia, että vauvalla koko vielä pienempi niin näkee paremmin sitä ja etenkin kasvokuvankin. :) Itse meinasin jättää väliin jo näillä viikoilla ja käyn tavallisessa ultrassa joskus rv 30+ viikoilla. Kun meillä ei enää mitään ultria ole. Ihan senkin takia, että kiva kuulla hieman painoarviotakin tulevaan.
täällä juuri suosittelevat et toi 4Dultra tehtäis rv 28-31..silloin kuulemma sikiön koko on paras suhteessa lapsiveden määrään, ja rakenteiden näkeminen otollisinta. eivät siis muilla viikoilla suostu ultraa tekemään.

manhis
 

Yhteistyössä