*MarrasMassutII Huhtikuussa 2008*

Tervetuloa Aruba!!!! Saako udella sinun ja esikoisesi ikää? Onko esikoinen tyttö vai poika? Listaan en laita ku siun iän, mutta mielenkiinnosta vaan kyselen:)

*muoks* Sinulla ja Marde84:llä näyttääkin olevan sama LA ja samaan sairaalaan ootte menossa synnyttämään=)
 
Aruba, tervetuloa täältäkin :flower:

Mulle pitäis antaa nyt joku piristysrokotus, kun mikään ei enää jaksa innostaa ja tekemistä ois toooosi paljon... Koneella vaan istusin kun en muutakaan jaksa. Miten jaksan seuraavat kolme viikkoa??? Ensi viikolla miestäkin näkee ehkä yhtenä tai kahtena päivänä vähän aikaa :whistle: Eli tätä härdelliä pitäis jaksaaaamusta iltaan, nyt jo vääntää mahaa kun aatteleekin sitä :$ Miks mäaina valitan teille kaikesta? Anteeksi :ashamed:
 
Katsos vaan iät sukupuolet unohtui :) Itse olen 25v ja poika täyttää muutaman viikon päästä 2v. Kovat pileet tiedossa :D

Huomasin itsekin, että muitakin on synnyttymässä samoihin aikoihin, ihan hauska juttu :) Tosin itse suhtaudun vähän kriittisesti tuohon laskettuun aikaan, poika jouduttiin käynnistämään, kun ei olisi muuten maailmaan tahtonut maailmaan ilmaantua. Mutta hyvä olla tavote, mihin tähdätä =)
 
Hei kaikille tasapuolisesti!

Tällä kertaa vain omaa napaa, ku muuten tulisi niin pitkä viesti. Mulla meni nyt melkein puoli tuntia, kun kahlasin läpi kaikki tekstit mitä te olitte kirjoittaneet tämän viikon aikana.
Olen ollut netti pimennossa, kun jouduin sairaslomalle pitkään jatkuneen ripulin takia. Kotonakaan ei ollut nettiä, kun mies lähti työmatkalle kannettavan tietokoneen kanssa, rggh! Nyt olen kuitenkin tervehtynyt ja 3 kg lähti sen taudin ansiosta :LOL:
Mä kävin tiistaina lääkärissä ja siellä oli yksi 8mm sikiö ja sydän sykki hienosti. Kaksosia ei siis ole tulossa. Lääkärin mielestä viikkoja olisi silloin pitänyt olla 7+1, mutta ultran mukaan 6+4. Lääkäri halusi vielä varmistaa, että kaikki on hyvin vauvalla ja siksi mä menen vielä uudestaan ultraan ens viikon perjantaina. Silloin pitäisi saada tarkka laskettuaika tietoon ja ehkä sen jälkeen uskallan varata ajan neuvolaan :D
Mä olin kyllä hiukka hämmästänyt omasta reaktiostani, kun lääkäri kertoi, että hienosti vauva sykkii kohdussa. Lääkäri taisi olla enemmän innostunut kuin minä. Olin ajatellut, että itken vuolaasti onnesta, mutta ei. Olin tosi hämmentynyt ja hiljainen koko kotimatkan. Minkälaisia tuntemuksia teillä muilla on ollut, kun olette käyneet ultrassa? Mulla oli vähän on jopa syyllinen olo, kun mua ei itkettänyt ja en ollut pakahtua onnesta. Ehkä mä vain pelkään niin paljon keskenmenoa, että en anna itselleni lupaa nauttia tilanteesta.
Mulla mahaolo on täällä hellittänyt sillä, että olen syönyt jäisiä mustikoita ja valmia. Ja parin tunnin välein olen jounut laimennettua mehua, jotta saan verensokerin ylös. :p
 
Täällä kotona makaillaan, kuopukselle iski joku flunssa :snotty:
Torstaina pitäs taas "päästä" töihin.
Kävin aamulla vaa´alla ja siis :'( kiloja on jostain kertyny. Ennen joulua ja siitä neljä vuotta taaksepäin on paino pysyny samana, tiesin kyl et muutama kilo on tullu mut vaa´an mukaa 6kg!!! Pitää vissii rupee kattoo mitä tonne suuhun laittaa :ashamed:
Vatsa on kyl turvoksissa mut voiko sitä syyttää? siis painako turvotus :D
viikon päästä ois eka neuvola, jos siihen mennessä sais vaik painoo vähän normaalimmax :whistle:
 
LEP
Tervetuloa uusille taas! :wave:

Täällä pitäisi lähteä iltavuoroon töihin ja ei millään jaksaisi, väsyttää niin kamalasti ja yököttävä olo on. :kieh: Saahan nähdä miten sitä jaksaa valvoa sinne kahteentoista töissä. Masua meinaa hieman vihoa tuolta oikealta puolelta ja on koskettaessakin arka! Toivottavasti ihan normaalia on. :/
Huomenna olisi sitten ensimmäinen neuvolakin, saahan nähdä alkaako täti saarnata painosta vai osaako olla hiljaa. :ashamed:

Teho, ei mullakaan mitään itkua tms. sellaista tullut kun ultrassa pikkuinen näkyi. Vaan enemmän mulla oli kanssa sellainen hämmästynyt ja vaitelias olo. Ei jotenkin osannut käsittää koko asiaa. Muutenkin välillä ihan outoa sopeutua tähän ajatukseen, että nyt tosiaan olla raskaana ja vauva olisi tulossa. Välillä iloitsee asiasta ja välillä on kauhuissaan tulevasta! :whistle:
 
LEP
Alkuperäinen kirjoittaja samir05:
Vatsa on kyl turvoksissa mut voiko sitä syyttää? siis painako turvotus :D
viikon päästä ois eka neuvola, jos siihen mennessä sais vaik painoo vähän normaalimmax :whistle:
Painaahan se turvotuskin, kun nestettähän se yleensä on. :) Mulla kanssa oli yht'äkkiä 4kg noussut paino, mutta nyt ne on mystisesti hävinneetkin pois. Ja silloin oli kovaa turvotusta!
 
Oliko tällä listalla jollakin muullakin ollut vuotoa? Mulla oli eilen ja menin ihan paniikkiin. Vielä kun kaikkialla luki, että rusehtava vuoto on normaalia ja mulla oli kirkasta ja pieni hyytymäkin tuli mukana. Ei kuitenkaan tullut verta kuin paperille, mutta tänään on vielä vähän jatkunut. Joka kerta meen vessaan ihan paniikissa ja pelkään, että jotain on hätänä. Onko kellään muulla samanlaisia kokemuksia? Lääkäriin pitäisi ilmeisesti vasta mennä, jos vuoto on runsasta ja siihen liittyy alavatsakipuja.
 
Hei Metsäapila!
Mulla tosiaan oli vuotoa ja se oli runsasta, mukana kunnon hyytymiä. Aluksi oli pientä ruskeaa tuhrua muutaman päivän, sen jälkeen pari vuodotonta päivää kunnes alko rajumpi vuoto. Päivystyksessä lääkäri sano, että keskenmeno mutta seuraavana päivänä ultrassa kaikki oli ok.
Eilen oli taas pientä kirkasta vuotoa. Kipuja ei missään vaiheessa mulla ole ollu.

Mulla on pahoinvointia ollut nyt muutaman päivän ja se on koko päiväistä! Syöminen auttaa hetkeksi mutta joskus syönti vain pahentaa tilannetta. Oksulla ei oo tarttenu käydä mutta etoo! Nälkä on mutta mitään ei oikein tee mieli. Parhainten uppoaa kaikki kylmä esim. jogurtti. Nukkuakin vois paaaljon enemmän.
 
HepsKatti
Eka neuvola takana. Eipä siellä mitään kummallista ollut. Hb oli niinkin hyvä kuin 143. Mutta se mistä mä en yhtään tykkää, niin nykyisin joutuu kaksi kertaa sokerirasitukseen |O . Mulla on siis vähän ylipainoa ja esikoisenkin odotuksessa oli jotain lievää raskausajan diabetesta (ilmeni vain sokerirasituskokeessa). Tylsää se 2 tuntia, kun siellä pitää istua ja nyt se pitää kestää vielä kaksi kertaa.

Niin ja laskettuaika olisi nyt tosiaan 18.11. eikä 19.11. Sen saa siis muuttaa. Ilmeisesti tuo karkauspäivä sen sitten tekee, kun ei mene tuolla kaavalla yksiin ainakaan se, että viimeisten menkkojen alkamispäivänä eli keskiviikkona olisi aina viikko täysi, kun nyt se on sitten jo tiistaina täynnä.
 
Nonii, moi uusille ja vanhoille ;) Täällä ei tänään ole ollu hirveetä pahoinvointia onneks. Painoa en edes uskalla miettiä. Viimeksi oli menny n.2 kg ylöspäin. Eilen mun mies toi big mc aterian ku teki hirveesti mieli. Nyt loppu mässääminen! Karkkia en tosin ole 4 viikon aikana syönyt kun kolme salmiakkia, jotka mä imin oikein hitaasti. Hiukan harmittaa nyt asia, kun mä jouduin äitille kertomaan raskaudesta. Kun olin suunnitellu pitäväni salassa ainakin sen kolme kuukautta. Mutta nurkissa pyörii parvorokko tai mikä lie se olikaan niin piti kysyä äitiltä muistaako hän onko mulla ollu se pienenä. Ei muista...Täytyy siis käydä verikokeissa jotta sais selville onko mulla niitä vasta-aineita. Toivottavasti mulla olis ollu se, kun luin netistä että se rokko voi aiheuttaa sikiölle anemiaa ja turvotusta. Nyt siis täytyy sitäkin vielä stressata. Toivottavasti olis ollu, jos vaikka meidän muksut sen sais niin ei tarvitsis pelätä vauvan puolesta. Hyvää päivän jatkoa kaikille :flower:
 
Heippa vain täältäkin!

Menee niin kauan aina muitten juttuja lukiessa, ettei ennätä kirjottaa mitään. Tosin hyvin samoja juttuja täällä kuin muillakin. Nyt lapsi kuumeessa, joten aikaa on, kun lapsonen kattoo DVD: tä.

Mä olin varma esikon kanssa että varmaan pillahdan ultrassa itkuun kun olin silloin muutenkin tosi herkkänä. Vaan oli se olo jotenkin niin jännittynyt/ epäuskoinen tai jotain että ei siihen osannutkaan oikein reagoida mitenkään. Olin itse ihan kummastunut silloin, että olinpas mä kumman tyyni...

Nyt mulla uusi huoli :) Tähän asti ollut jatkuvaa väsymystä ja etovaa oloa 24h, ja tänään ei mitään! No johan iski huoli että onkohan mahassa kaikki hyvin, kun oireet kadonnut? Sairastako tää huolehtiminen, tai jotain . Edellisestä oli niin vähän oireita koko aikana, ettei tälläisia huolia päässyt syntymään. Jotenkin kyllä jännä, miten huolet alkaa heti kun saa tietää olevansa raskaana ja jatkuu varmaan hautaan asti :) Pitäsköhän ottaa vaan rennommin ja luottaa siihen että elämä kantaa. Ja ikäviä asioita sattuu murehti tai ei, mukavampi vain ois olla murehtimassa (jos osais). Huomenna ois ollut neuvola, mutta piti se siirtää viikolla kun tuo lapsi tosiaan tuli kipeeksi. Vaan se ei suuri menetys kun täällä ei tuolla ekalla kerralla tapahdu mitään mielenkiintosta. Kadehtien vaan oon lukenut niiden juttuja jotka jo nähneet ultrassa pienoisensa. Onko se siis kuulunut ihan normaaleihin neuvolakäynteihin osalla, vai onko aina joku poikkeussyy (tai käynyt yksityisellä) Oishan se kiva tietää että siellä tosiaan joku kasvaa.. Onko tuulimunat muuten miten yleisiä?
 
Heippa kaikille!! :wave:

Jos sitä nyt oikeen jaksais itsekin kirjoitella. Tässä vähän miettinyt että mistähän sitä tietää että mikä mahakipu ja pahoinvointi on vielä normaalia ja kuuluu raskauteen ja mikä ei.
Tuo vatsa kun on jatkuvasti vähän kipee ja välillä sitten ottaa vähän kovemminkin.

Viime yönä tuli mukava ylläri kun heräsin puolen yön jälkeen aivan hirveeseen oloon. Oksetti kauheesti :x ja maha oli kipee. Mies raasu aivan hädässä vieressä ja toi mulle sitte mehua :hug: joka myös auttoi ja pääsi jossain vaiheessa takas uneen. Huh huh. Nyt kammo nukkumaan menoa kohtaan jos se uusii. Pitää varmaa varata mehua valmiix sängyn viereen ku tuntu auttavan. Muuten ollu vain normi etomista ja pystyny kyllä ihan hyvin syömään. Nyt kyllä ruvennut huomaamaan ettei enää pysty syömään yhtä isoja annoksia kuin ennen, mutta taitaapa tuo vähempikin riittää. Yrittäny sit lisäx syödä noita hedelmia ja semmosta.

En itse ole vielä edes neuvolassa käynyt, enkä kyllä uskalla veikata mitkä mahtais fiilikset käynnin jälkeen olla, kun nyt tuntuu välillä ihan mukavalta ajatukselta :heart: että on tulossa vauva ja suunnittelee jo juttuja ja toisaalta oon aivan kauhuissani :eek: ja tuntuu että ajoitus ja kaikki on aivan väärin. :kieh: Mutta hyvä huomata että muillakin on vähän hämmentynyt olo. Ettei tunne itse oloaan niin oudoksi kun ei pompikaan koko ajan ilosta: Olen kyllä yrittänyt pitää fiilikset matalalla myös sen tähden, jos vielä tuleekin pettymys :(
 
Kiitos äiti1982! Helpottavaa kuulla, että voi olla runsastakin vuotoa ja silti kaikki hyvin. Toivottavasti sullekaan ei enää tule vuotoa! Kauheita nää ekat kuukaudet, kun huoli ja pelko on niin valtavia joka hetki. Pitäis vaan yrittää olla luottavaisemmalla mielellä ja toisaalta, jos lapsi on pois tulossa, ei sille vaan mitään voi ja sitten täytyy uskoa, että niin on silloin parempi. Eihän se lapsi pois tule, jos kehitys etenee normaalisti. Eletään toivossa!
 
Metsäapila: Minulla oli melkein kaks viikkoa vuotoa alkaen viidenneltä viikolta. Alkoi reilulla hulauksella ja jatkui tiputtelulla ja välillä vähän runsaammalla. Sitten on vähitellen loppunut. Lääkäri ja neuvola sanoi että johtuu hormoneista ja niiden vaikutuksesta kohdun limakalvoon, mutta ei pitäisi vaikuttaa sikiön kehitykseen, vaikka verta vähän vuotaisikin. Itse olin aivan paniikissa, kun vuoto ei meinannut loppua ja vatsa vaikutti todella oudolta. Myös ekan kanssa hulahti oikein kunnolla mutta se oli viikolla 8. ja se vuoto loppui saman tien. Jos asia painaa, niin ainahan voi käydä yksityisellä. Itse kävin ja olo helpottui heti kun siellä näkyi pieni sykkivä "tuubi" :)
 
Jäi tuossa mietityttämään tuo np-ultra, että pitääkö se varata itse vai hoitaako ne sen neuvolasta vai kuinka? Kun ei ehtinyt tuo neuvolan täti silloin soittaessani mitään ylimääräisiä jutella, vaikka kysyttävää kyllä ois ollu.
Näin ekalla kerralla kun olen ihan pihalla.. :ashamed:
 
Aina vaan olo helpottuu, kun kerrotte noista omista vuotokokemuksistanne. On niin monenlaista, mitä voi tapahtua ja silti kaikki voi olla hyvin. Meinasin jo varata ajan yksityiselle nyt alkuviikolle, mutta kun vuoto on oikeestaan loppunut, niin ajattelin odottaa np-ultraa, jonne pitäis tulla kutsu parin viikon sisällä. Kiitos Aruba! Toivottavasti sullekaan ei tulis enempää vuotoa. On se silti aina pelottavaa.
 
Mulla ei vuoda niiQ mikään mihinkään, mutta kun muistelen vuoden takaista raskauttani, niin tuntuu, ettei siihen verrattuna ole nyt minkäänlaisia oireita... ihan hassu olo. SEllainen epätodellinen.
Ensviikolla neuvola-aika ja siellä tarkotus tsekata, josko jo sydänääniä kuuluis... siihen asti en oikein uskalla liikoja haaveilla...
 
Heippa taas kaikille! :wave: Pakko kirjottaa jotain ettei tipahdeta jo kolmannelle sivulle :)
Täällä on pahat olot karissut pois, nyt taas olo kuin ei mitään erikoista ois tapahtumassa. No hyvähän tää vaan on, jotenkin oon luottavaisin mielin, et kyl sielä joku kaveri on, vaikkei oireita ookaan. Sehän on varmin merkki kun pysyy menkat poissa :D Josta tulikin mieleeni tuo kun teillä muilla on ollut vuotoja!
Ite oisin varmasti ihan paniikissa jos jonkinlaista vuotoa tai kovempaa kipua ilmaantuis. Onneks sitä yleensä pääsee sit ultrattavaks jos jotain suurempaa vuotoa tulee. Jaksuja kaikille jotka tosta ikävästä vuodosta joutuvat kärsimään!!
 
LEP
Juuri palailin neuvolasta ja kaikki oli suht hyvin. Pissaa ei saatu otettua, kun ei yksinkertaisesti vaan pissattanut yhtään. :LOL: Purkkiin pissimiskammo. Hb oli 140 ja verenpainen jännittäessä 117/85. Normaalisti on paljon alempi, kun kotona mitattaessa jopa 95/59. Paljon sai lippusia ja lappusia mukaan ja LA muuttui 29.11. Eli päivää aiemmaksi. Ensi tiistaina olisi sitten ensimmäisen verikokeisiin meno ja np-ultraan tulee sitten kutsu kyssistä. 13.5 seuraava neuvola. :)

Täällä kanssa on välillä öisin kovaakin vatsakipua, mutta neuvolantäti sanoi normaaleiksi että ei kannata huolestua. Kuulemma voivat olla joillakin todella koviakin, kun se kohtu vielä pääsee siellä heilumaan joka suuntaan kannattimien varassa. Niin sitten alkaa särkemään.
 
Mä tilasinki sitte tänää aikaa sinne ultraan. Eli siihen np-ultraan. Se olis sitte 12.5. Siihen asti joutuu odottamaan että näkee yhtään mitään . Neuvolaanki on niin pitkä aika että tekee oikee pahaa, kun ei nyt ees varmasti tiedä että onko siellä masussa kaikki hyvin. Toisaalta en viitsi stressata sitä koska jos jokin on sitten vinossa niin sitä murehditaan sitte sitten. Nyt olen ainakin ihan täysillä raskaana vielä. =) Pitää jutella siitä verikokeesta, mihin on mahdollista mennä ultran yhteydessä. Se mikä lie seulonta. Jotenki se homma ei kiinnosta mutta täytyy katsoa. Onhan tässä aikaa miettiä sitä vielä.
 
Kyllä tää odotus on odotusta. Vähän sama tilanne kuin sulla Jännä, että toisaalta oikeen ahdistaa, kun mullakin ultraan vielä noin kolme viikkoa. Ei mitään tietoa vielä onko vatsa pullollaan pienokaista vai ei. Toisaalta on ihan tyytyväisenä vaan raskaana. Joskus aikoja sitten täälläkin kirjoitin, että kumman rauhallinen olo, ja että en halunnutkaan mennä alkuraskauden ultraan, että odottelen kunnallista levollisena. Mutta nyt alkaa jo välillä mieli vaihtumaan, kun ei ole mitään todisteita mitsään. Paitsi tietysti oireet.

Baby-Alpakka 8+6
 

Yhteistyössä