*MarrasMassutII Huhtikuussa 2008*

Juu, täällä ollaan. En ole oikein ehtinyt kirjotella, ja toisaalta mitään mullistavaa ei ole tapahtunut. Oireet sen kun pahenevat kun kahdeksas viikko alkoi. Parina yönä olen herännyt kuvotukseen, mies on tuonut mandariinin. Päivisin kuvottaa, syö tai ei, mitään ei tee mieli, silti jatkuva nälkä. Onnellinenhan minä olen tästäkin, koska on hyvä merkki. Mutta silti, olo on aika huono :/

Öisin täytyy pissalle herätä kahdesti, ja päivisin väsyttää. Tällaista auvoa täällä =) , kyllä varmaan muutaman viikon kuluessa helpottaa. Perjantaina seuraava ultra, sitten varmaan jännityskin hiukan laukeaa. Vaikka kävin jo yhdessä ultrassa (tavallista hysteerisempi johtuen edellisestä tuulimunasta, jossa raskausoireet tosi voimakkaat ja vuoto alkoi vasta viikolla 12), ja siellä pieni valkoinen pallo sykki, niin silti olen jotenkin epävarma. Ehkä, koska luulin silloin viikkoja olevan puolitoista enemmän, niin nyt tahtoisin nähdä, että siellä ihan oikeasti on joku kasvanut.

Vatsaakin vihloo välillä niin vimmatusti, ja vaikka gyne sanoi sen olevan hyvä juttu, oma mieli tekee tepposet ja laittaa epäilemään kaikkea. Hölmöä, miten neuroottisesti sitä alkaakaan tarkkailla kehon pienimpiäkin viestejä heti testin näytettyä plussaa. Toisia pystyy rauhoittelemaan, mutta itse ei usko omiin sanoihinsa. Hölmöä. :p

Hyviä vointeja kaikille. Ottakaa rauhallisesti, ja muistakaa jännittämiseltänne hiukan nauttiakin raskauden alkuajoista, niin minäkin koetan ;)

pikkutiikeri 7+1
 
Pitää tulla pikaisesti ilmoittautumaan, kun olen ollut linjoilta pois lähes pari viikkoa :)

Rentouttava hiihtoloma lapissa on nyt ohi ja nyt pitäisi sitten jaksaa painaa töitä kesälomaan saakka :saint:

Loma meni oikein mukavasti, tosin tulevan vaavin odottelu vähän haittasi tahtia matkan aikana :) Mulla on koko ajan älyttömän väsynyt olo, lomallakin oli pakko ottaa joka päivä vähintään tunnin päiväunet ja sittenkin illalla viimeistään ysin jälkeen oli pakko siirtyä unten maille :LOL:

Lisäksi mulla on koko ajan vähän huono olo, kertaakaan en ole oksentanut, mutta sellainen etova olo on lähes koko ajan, GREAT :eek: Jotain syötävää on pakko saada säännöllisin väliajoin, muuten tulee TOSI huono olo. Ruokailun jälkeen on sitten muutaman hetken ihan hyvä olo, kunnes taas tulee se ikävä kuvotuksen tunne :headwall:

Laskettelemassa kävin reippaasti joka päivä, mutta murtsikkaladulle sain itseni raahattua vain yhtenä päivänä ja silloinkin meinas voimat loppua jo parin kilometrin kohdalla ja mietin tosissani että pääsenkö ikinä perille asti :( Sen jälkeen jätin sitten hiihtolenkit ihan suosiolla väliin. En olisi uskonut, että tämä odotus vie voimat niin kokonaan, normaalisti jaksan kyllä hiihtää ihan pitkiäkin lenkkejä ja kunto pitäisi olla kohdallaan, kun harrastan kuitenkin liikuntaa 3-5 kertaa viikossa.

Kamala kiire töissä, loman jälkeen sähköpostissa odotti reilusti yli 200 viestiä ja niiden purkamisessa on sitten tämä päivä mennytkin |O

Huomenna on eka neuvolakäynti, vähän jäskättää että miten vaavi jakselee :) LEP tuolla taisi kirjoitella ettei saanut pissanäytettä annetuksi neuvolassa: mulla on ihan sama ongelma, joten täytyy kehittää joku suunnitelma, että pystyy sen näytteen antamaan :saint: Täytyy varmaan juoda aamulla niin paljon, että sitten odotushuoneesta joutuu jalat ristissä siirtymään vastaanoton puolelle :LOL:

Palstalla on ollut vilkasta mun loman aikana, täytyy illalla perehtyä tarkemmin mitä kaikkea täällä onkaan ehtinyt tapahtua :) Nyt täytyy lähteä kotiin ja lenkille, palaillaan :wave:
 
Täällä ollaan paikalla!!
Meillä oli tosiaan viime viikolla to-la neidin 2v synttäri bileet,vieraat tulivat eri päivinä ja mulla riittikin sitten ihan mukavasti puuhaa.
Su-ma yönä tyttö oksens n.4tuntia..sitten oli vuoron vaihto ja itse aloin oksentamaan,sitä kesti pari tuntia.Eilen molemmilla nous vielä päivällä kuume :|
Mies onneks on terveenä pysynyt ja oli eilisen kotona ja myöskin tänään.En todellakaan olisi jaksanut viihdyttää tyttöä tänään,kun eilen en pystynyt syömään mitään.Ei tarvinut kun avata jääkaapin ovi ja nähdä täytekakku,niin oli pakko juosta vessaan..
Tänään on ollut helpompi päivä,vatsatauti on ohi ja kuume lähti yöllä.Pikkusen oon saanut syötyä ruokaa ja meinasin mennä reippaasti huomena töihin :)
Meillä neiti riehui jo eilen illalla normaaliin tahtiin,eli lähinnä aamupäivän oli vielä väsyksissä ja nukkuikin pitkin päivää.
Ens viikolla onkin sitten se eka neuvola,enkä ole edes muistanut ottaa vielä selville noista työajalla neuvolakäynneistä..eli pitääkö korvata yms :p

Taidan mennä koirien kanssa hieman ulos,jos vaikka piristyis..nukuttiin neidin kanssa 3tunnin päikkärit,herättiin tunti sitten ja tuntuu että oon vieläkin hieman nukuksissa :LOL:

Aurinkoista loppu päivää muille!!
Ja tervehdykset uusille ja ja vointeja muille mahan kasvattajille.
 
HEI! Täältä vielä yksi marrasvauvan odottaja listalle.. Viides tulossa, eka yhteinen nykyisen mieheni kanssa. Sairaala OYS ja la 16.11.08. Hyvin on mennyt, varhaisultra käytiin, la siirtyi lokakuun 20. pvältä marraskuun 16.:lle joten seuraava ultra viikolla 14 (toukokuussa). Maha turpoaa ja närästää, suklaan syönti jäänyt kokonaan..
 
MAMSKELI meillä ainakin kaikki muut paitsi akuutit sairastumiset/lääkärikäynnit on palkattomia eli toisin sanoen kaikki menot mihin oot ajan varannu aikasemmin(meno on suunniteltu ) on palkatonta. Näin siis meillä. Ei välttämättä koske kaikkia työpaikkoja.
 
paha olo helpottanut.ainakin tänään. mutta vieläkään ei pysty syömään kuin vähän kerralla mutta jospa tämä tästä. :) väsymys lisääntyy vaan ja koulutehtäviä rästissä mitkä pakko olis saaha valmiiksi.muuten olo on kuin joku sanoikin niinku mitään ei olisi tapahtunutkaan.mies kävi juuri tänään ostamassa raskausajan päiväkirjan joten sitäkin voisi alkaa täytellä.eikö se muuten ole niin että hammaslääkärissä puudutusta ei voi ottaa raskausaikana?muistanko oikein.hammasta särkee niin paljon ja hammaslääkäri olisi viikon päästä niin mietityttää että mitä pystytään tekemään sillä ilman puudutusta en luultavasti pärjää.hyviä vointeja kaikille! :) iän voisi lisätä listaan elikkäs 19v.taidan olla nuorin täällä ainakin tällä hetkellä. synnytyspaikasta ei vielä tietoa sillä saatamme muuttaa pian.
ensimmäistä neuvolaa (28.4) odotellessa
suklaapahkina ja vesseli 8+2
 
Samir05-->joo just ton takia mun pitääkin tarkistaa,kun muistelin että esim.sairauden takia lääkärikäynnit yms voi hoitaa työ ajalla.Ja joskus muistelin että odotus ajan käynnis olis mennyt samaan,kun ne on kumminkin pakollisia juttuja.Tosin samalla raskaus pitäis kertoa töissä kyseisen paikan esimiehelle :p
 
Heippa kaikki :wave: ..työpäivä taasen onneksi takana!ja tämä jatkuva kuvotus ja oksetus on kyllä eittämättä pistänyt mutkin hiljaseks..ja justiin kun luin teitin muittenkin tekstejä,ni mulla on kyllä herännyt kysymys mistä sana aamupahoinvointi tulee?kun mullakin ihan ehdottomasti paha olo oikeen alkaa jyllätä näin iltasella ja jatkuu öisin...syy on toki mitä ihanin..mutta valehtelisin jos väittäisin että mä nautin olostani!ja onko teillä muilla jotain sellasta ton syömisen kanssa,että kaikki mun entiset lemppari jutskat ni mä en oikeesti siedä niitä nyt yhtään,ja mikä ei oo ennen niin tippunut,menee nyt kun vettä vaan..himmiätä :) !!jep,mutta päivä kerrallaan,mieki ootan kuin kuuta nousevaa että eka kolmannes tulee täyteen niin ainakin pikkasen jos huoli helpottaisi.
 
Huoh! Tulipahan taas nukuttua tunnin päikkärit. |O
Tuntuu et väsymys taas nostanu päätään, mutta taitaatuo paheneminen johtua noista aikaisista aamuherätyksistä..
Täällä etova olo jatkuu edelleen. ja päänsärky, johon ei tuo unikaan täysin auttanut. Nyt iso mehulasi vieressä jos tuo juominen auttas.

Kovasti yritetty pitää asiaa vielä salassa, mutta ikävä kyllä oon niin huono huijaamaan, että taisin kyllä paljastaa itteni tänään töissä.. :whistle: No onnex mieskin sanoi että hänelläki on ollu lähellä ettei ole jo lipsauttanut jotain asiaan liittyvää. Kun nyt vielä hetken menis, olisi kuitenkin kiva saada varmuus asukista, ennen kuin kerrotaan.. :flower: :flower:
 
Heips!!!

Joku kyseli neuvolakäynneistä työajalla... Meillä oli ainakin edellisessä paikassa sellanen käytäntö, että lääkärit, neuvolat, jopa ultra korvattiin kun etukäteen ilmoitti ja täytätti käynnillä työnantajan antaman lapun. Olipas sekavasti kerrottu, mutta yrittäkää saada selvää :saint: Eli eri paikoissa tuntuu olevan erilaiset käytännöt, ja nyt kun on todellakin PÄTKÄtyö, niin en varaa edes neuvolaa näille viikoille... Mihinkäs hoitolapset laittaisin, jos itse lähtisin kesken päivän reilun kahenkymmenen kilsan päähän neuvolaan B) Kolmen viikon päähän yritän saada tuonensimmäisen neuvolakäynnin, pitäis päästä soittamaan sinne. Kun ei tiedä kauanko aikaa joutuu odottelemaan täällä päin.

Mies sitten on kamalassa autokuumeessa, ja aattelin että vanhalla mennään syksyyn asti ihan kevyesti, niin eikö tuo äsken soittanut että nyt meillä on tila-auto!?! Ja mä kun meinasin olla kertomatta kenellekään vielä moneen viikkoon... Sukulaiset varsinkin arvaa varmasti samantien miksi meillä on uusi auto :headwall: Että pitääkin hötkyillä :eek: :headwall:

Omasta olosta sen verran, että etominen on oikeastaan loppunut, mutta paljon mikään ei tunnu maistuvan. Ja kun syö, vaikka vähäsenkin, niin heti tulee sellanen olo, että maha on ihan täpötäynnä :x Ja tämä väsymys on jotain ihan kamalaa! Nyt viikonloppuna tulee vieraita, kun tytön 2-v synttäreitä juhlitaan, joten täytyis kehittää sellanen tarjottava mitä vois itekkin syödä ilman kiristysoloa. Ideoita otetaan vastaan!!!

Mulla on vähän tullut kanssa jonkinlaista pelkoa, että onko kaikki hyvin, kun se etominen loppui jotenkin nopeasti ja olo on välillä niin outo. Mutta mitään vuotoja tms suurempia kipuja ei ole ollut, joten luultavasti murehdin turhaan? Muillakin tuntui olevan ultraa odotellessa samanlaista, onko se siis normaalia? Mietityttää vaan niin pirusti :whistle:
 
HepsKatti
Pakko nyt kysyä, kun LEP:llä vissiin sama homma kuin mullakin(?), että tekeekö tuo karkauspäivä tosiaan sen, että laskettu aika onkin päivää aikaisemmin mitä pitäisi? Meneekö siis muilla niin, että viimeisten kuukautisten alkamisviikonpäivä on sama, jolloin aina raskausviikko on aina täysi? Mulla tosiaan viimeiset menkat oli keskiviikkona ja nyt kuitenkin lasketun ajan mukaan raskausviikko on aina täysi jo tiistaina. Outoa?
 
Itse olen sairaanhoitaja ja sain käydä työajalla ultran, lääkärikäynnit ja sokerirasituskokeen....siinä taitaa olla työnantaja kohtaisia eroja ja varmaan ammattiliittokin vaikuttaa minkälainen sopimus on =)

Kyllä hampaan saa puuduttaa raskausaikana eli itselleni tuli viime kesänä iso hammasremontti yht`äkkiä yllättäen ja kyllä hammaslääkäri puudutti, mutta rtg kuvaa ei saa ottaa hampaasta.....

Mulla on tosi sekava olo koko ajan ja asiaan vaikuttaa tietenkin se, että meillä poika "ryssii" kaikki yöt, kun hampaita tulossa ja heräilee 6-7 välillä ja unet ei ihan riitä tälle mammalle....

Kävin punnitsemassa painoni, kun olo on kun ryhävalaalla ja sitä oli tullut 1 ½ kk:ssa 3kg :eek: EI HYVÄ!!!
Mulla on neuvola torstaina.....eli sinne päin katse :D
 
LEP
Hepskatti, ilmeisesti se nyt noin sitten menee. Kun mullakin eka alkoi täysi viikko aina sunnuntaina ja nyt se alkaakin lauantaina. Mä en oikein ollut kärryillä neuvolatädin laskussa. Mutta niin se laskettuaika vaan muuttui päivää aiemmaksi. :whistle:

Töissä oli tänään kyllä kova ilta ja varmana ensi yönä saakin kärsiä mahakivuista taas, kun kohtu hölskynyt puolelta toiselle ahertaessa. :whistle:
 
Paikalla ollaan, mut ei jaksa kirjotella, joka päivä käyn kyllä lueskeleen.

Tervetuloa uusille :flower:

Itelle ei kuulu mitää uutta, paha olo taas hiukan hellittäny, saa nähä tuleeko takas :/

Viime yönä näin unta et ku kävin vessassa ni tuliki verta, ei kiitos enää tällasia unia :(

Ja poika on taas kuummeessa ja nenä vuotaa :snotty:

Äippä&kölliäinen 9+4
 
viimeset menkat alko 23.2.

LA........SU..........MA.........TI.........KE......TO.........PE.........LA
23.2.....24.2.......25.2.......26.2....27.2....28.2......29.2.....1.3.
0+1......0+2........0+3.......0+4.....0+5.....0+6......1+0......1+1

Noin siis tulee, koska oli karkausvuosi, jos 29.päivää ei ois niin LA ois juuri niinku netin laskurit antaa. ELi miun tapauksessa netti antaa 29.11. mut neuvola 28.11. ja kun ite sitä aikani pähkäilin niin se on ihan selkee homma :D (kyl miul kesti aikaa sit tajuta.. :ashamed: )
Menkat alko siis lauantaina ja viikot tulee täyteen perjantaina, koska menkkojen eka pv on myös kierron eka pv (tai tässä tapauksessa siis raskauden eka päivä ). Selittelen varmaan taas ihan itestää selviä asioita, anteeks pikkutarkat sepostukset.. :whistle: Ja siis jos menkat alkaa lauantaina, niin viikko siitä eteenpäinhän on perjantaihin. Lauantaista lauantaihin on 8vrk.
Esikon odotuksessa oli myös sama, et menkat alko keskiviikkona, ja viikot tuli täyteen tiistaina, LA oli tiistaina.
 
No niin! Pakko myös ite kirjoitella tähän väliin. Eli siis mullakin oli maanantaina tuo eka neuvola ja LA siirtyi myös tuon yhden päivän aiemmaksi eli sen voi nyt korjata 21.11. Karkauspäivä pirulainen... =)

Mullakin neuvolassa vaan tuota perusjuttua, eli paaljon lukumateriaalia kotio ja kaikki arvot tuntui olevan kohdillaan. Jopa tuo hemoglobiini oli 141 eikä tarvii alkaa rautatabletteja tässä vaiheessa popsimaan. Tosin vitamiineiksi suositeltiin niitä Multitabs raskausvitamiineja normaalien Multitabsien sijasta, joita siis on nyt syöny... Mitä te muut pistätte suuhunne?

Niskapoimuun tarvii itse varata aika ja mun tarttiskin soitella sinne tänään, kun sitä tehdään täällä vain yhtenä päivänä viikossa...

Jotenkin on mullekin tullu semmonen olo, että onko siellä masussa enää ketään?? Oireet on jotenkin kuihtuneet, tosin mitään vuotoa ei oo ollu ollenkaan missään vaiheessa... Väsymystä tietty edelleen, nyt uutuutena myös päänsärky! Jippii... Pakko oli ottaa maanantaina oikeen särkylääkettä, ku ei meinannu lakata sitten millään vaikka kotona makasin koko illan... Ja sitten toi etova olo ajoittain mutta rinnatkaan ei oo enää yhtään niin kipeet ku aikasemmin... Tarttisko jo huolestua?

Tuonne vois muuten varmaan mun iän päivittää eli 28 wee...
 
LEP
wela, minä ainakin syön niitä multitabsin raskausvitamiineja. Kaksi päivässä koitan muistaa syödä aina. On muuten pirulaisen kalliita vaan kyseiset vitamiinit! :/ Muistaakseni melkein 18?/prk. En minä sinuna huolestuisi vaikka oireet olisi kuihtuneetkin. :) Eiköhän niitä erilaisia oireita tule ja mene.

Oma napa. Aamu mennyt yökkäillessä, mutta ei onneksi ole sentään ulos asti tullut mitään. Rinnat on täällä kipeytyneet, kun eilen töissäkin yhtään kovemmin hypähti johonkin, niin AUTS! Nyt pitää taas hakea jotain mussuteltavaa, ettei ala yökkäyttää enempää. :whistle:
 
Minä taas sydän syrjällään täällä olen tuon vuodon kans :'( Se siis alko sunnuntai-iltana uudestaan ja oli ma-ti runsasta ja hyytymiä taas jonkin verran oli mukana. Aamulla soittelin gyn.polille mutta kehoittivat vain seuraamaan koska jos on keskenmeno niin ei voi mitenkään estää. Mulla olis kontrolli ultra ensi viikon perjantaina tuolla polilla mutta minun mielenterveys ei kestä odottamista niin kauan, joten varasin ajan yksityiselle. Senki sain vasta huomiseksi. Aamulla herätessä vuotoa tuli jonkin verran mutta nyt taas ei "kop kop", toivottavasti loppuis kun ei jaksa tätä epävarmuutta. Hyvä kun uskaltaa pissalla käydä kun pelkää sitä vuotoa :$
Eka neuvola olis tiistaina niin vähän sitäkin ajatellen tuonne yksityiselle menen että näkee mikä on tilanne. Etten turhaan neuvolaan mee jos masussa ei olekaan elämää.
 
Tsemppiä Äiti 1982!
Varmaan raastava olo, mutta jos kerran on ollut väärä häytys, niin toivotaan että se on yhä. Toiset kun vuotavat melkeen läpi raskauden. Mutta siis hurjasti voimia sulle!

Moni pohti täällä olon helpottumista, itsellänikin on pari päivää ollut vähemmän etovaa, mutta etovaa kuitenkin. Täytyy yrittää nauttia eikä jännittää. Pikkutiikerikö se niin hyvin sanoi, että muita pystyy rauhoittelemaan, mutta itse ei usko omia sanojaan... ;)

Ja tervetuloa uusille!

B-A 9+0 (oho, onko se jo noin paljon?)
 
HepsKatti
Mamina, mulla esikoisesta ainakin menkat alkoi tiistaina ja laskettu aikakin oli tiistaina, joten nyt sen on sitten pakko vaan johtua tuosta karkauspäivästä. Mun tietääkseni se menkkapäivä on 0+0 ja sitten seuraava päivä vasta 0+1. Outoa kyllä, että karkauspäivä voi noin täysin tuonkin laskentakaavan sekoittaa :)
 
Täällä myös! Kun ei juuri ihmeitä ole tapahtunut niin olen tyytynyt lukemaan lukuisia kirjoituksianne. :)

Tänään kerroin parille työkaverille raskaudesta kun en keksinyt mitään valetta ensi viikon neuvolakäynnille (21.4.) ja sitten tuleville ultralle (12.5.) ja sokerirasituskokeelle. Sama kertoa mun mielestä, jos tulee jotain häikkää niin tietävätpähän sitten mikä on kyseessä. Tämän lisäksi vain kahdelle kaverille kerrottu, lopuille vasta sitten np-ultran jälkeen. Itseasiassa ihan kiva, että kerroin koska nyt voi höpöttää kaikkia raskausjuttuja taas. ;-)

Omaa napaa sen verran, että olo on parantunut. Nyt huono olo vain jos olen tosi nälkäinen. Tietyt ruuat tökkii (pasta, vaalea leipä ) ja joskus esikoisen kakan näkeminen öklöttää. Turvotusoloakaan ei ole hirveästi, mutta kyllä maha vaan näyttää siltä että viikkoja olis yli 20+ ja sekös naurattaa. Paino tosin tippunut pari kiloa, koska ruoka ei maistu samalla lailla eikä herkut (mitä nyt mäkkäri eilen ja kotipizza tänään, hmmmmm.). Palelee jatkuvasti, nyt tosin flunssakin joten se lisännee väristystä.

Miten muuten, voiko esikoisen ottaa mukaan np-ultraan? Ku varasin ajan niin hassusti, ettei tyttö ole hoidossa vielä (maanantaisin vasta yhdeksältä ) ja mieskin haluaisi ultraan mukaan. Miten reilu 2v sen kokee? Ja mitä jos jokin onkin huonosti? Pitäsköhän yrittää muuttaa tuo aika? Kertokaa myös tyhmälle, voiko sukupuolen nähdä jo np-ultrassa? Viimeksi ei haluttu tietää, nyt haluttaisiin.

Itselle tuli myös mieleen, että kaikki (paitsi yksi) äitikaverit palaa syksyllä töihin. Kenenkäs kanssa sitä sitten hengaillaan? Täytyy udella ainakin seinänaapurin pikkukakkoshaaveista. ;-) Myös esikon hoitojutut mietityttää, pitäiskö osan aikaa hoidossa vai miten. Kaikki tämmöinen pyörii ehkä turhankin aikasin päässä. Ehtiihän noita miettiä.

Kesällä tarkoitus pariin konserttiin (Def Leppard, Bon Jovi ja Ruisrock, ehkä Björk) ja ulkomaille matkalle, mietin millanen maha sitten on ja mikä olo ja miten jaksaa. jne. Ei kellään oo hyviä vinkkejä taaperon kanssa matkustamisesta?

pikkutiikeri - Ehkä ollaan silti laitoksella samaan aikaan vaikka laskettu aikasi muuttuikin. :)

Tsemppiä Äiti1982! Varmasti raastavaa tuo vuoto ja sen seuraaminen!

 
Mamina, karkauspäivä vaikuttaa laskettuun aikaan, koska raskauden kesto lasketaan päivinä ja on 280 päivää ja karkauspäivä lisää siihen helmikuuhun sen yhden päivän :)

TaneliKaneli, mun neuvolasta saamassa lapussa sanottiin, että sisaruksia ei suositella otettavaksi mukaan np-ultraan, koska tutkimus vaatii rauhallista ja keskittynyttä ympäristöä. Mutta isä tai muu tukihenkilö on tervetullut mukaan tutkimukseen :)

Tietääkseni np-ultrassa ei vielä näe lapsen sukupuolta ja mun raskaana oleva työkaveri kertoi, että julkisella puolella sukupuolta ei edes kerrota vanhemmille vaikka sen haluaisi tietää. En sitten tiedä onko tämä urbaani legenda vai tosi juttu :heart:

Näillä Kaksplussan nettisivuilla kohdassa raskaus kuukausi kuukausittain oli seuraava juttu:
Ulkoiset sukuelimet alkoivat eriytyä jo 11.-12. viikolla, mutta ovat vasta 14. raskausviikon lopulla niin kehittyneet, että lapsen sukupuoli voidaan erottaa ultraäänitutkimuksessa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Minnihiiri68:
Mamina, karkauspäivä vaikuttaa laskettuun aikaan, koska raskauden kesto lasketaan päivinä ja on 280 päivää ja karkauspäivä lisää siihen helmikuuhun sen yhden päivän :)
Aivan, kyl mie tän hoksasin, mut en sitä et miks pitäs mennä niin et jos lauantaina alkoi viime menkat, niin miks sillo pitäs lauantaisin tulla viikot täyteen=)
 

Yhteistyössä