Marrasmammat 2008

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja misai82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heippa taas pitkästä aikaa!=)

Aika menee uskomattoman nopeasti, kohta ollaan jo puolessavälissä!:D Meillä on liikkeet tuntunut reilu viikon..=) Ensin oli vaan semmosia pieniä hipaisuja, mutta nyt on jo sellasta rytinää, että huh huh..:D Varsinkin jos juon makeaa mehua, niin sitten alkaa jumppa..xD

Nyt täytyy jatkaa töitä välissä, tulen ajan kanssa sitten lukemaan teidän kuulumiset!:)

Tulin juuri neuvolasta. Kuunneltiin sydänääniä, niitä voisi kuunnella vaikka koko päivän niin ihanalta se kuulostaa=) Paino oli taas tipahtanut hieman, mutta rv 20 jälkeen pitäisi jo nousta. Mites teillä muilla onko painoa tullut?

Ensi viikolla pääsemme ultraan, ihanaa. On kiva päästä jakamaan tämäkin kokemus miehen kanssa. Näin ensisynnyttäjällä kaikki on uutta ja ihanaa, tuntuu niin uskomattomalta nähdä pikkuinen. Ensimmäisellä ultralla oli ihana huomata miten kokemus pysäytti miehenikin.

Hei pitkästä aikaa!

Takana on ihana pitkä viikonloppu Treella, hyvää musiikkia kolme päivää, aurinkoa ja norsun nilkat! :) Kyllä teki tiukkaa seisoa auringossa jo kolmantena päivänä, mutta sinnittelin kuitenkin.

Voi miten ihanaa, että moni on jo tuntenut liikkeitä! Täällä ei vielä mitään varmaa, muutama ehkä-liike, mutta en ole uskaltanut luottaa vielä niihin.

Meillä on viimein ensi viikolla neuvola, viime kerrasta on jo yli kuukausi. Välillä aina epäilee onko siellä masussa mitään elämää, mutta pitää vain pysyä luottavaisena.

Pitää rientää vielä töiden pariin hetkeksi.

t. Sonatar & Öttis rv 16+6

Vau, helmipelmi, bombera, barbalala ja Ainikki ainakin tunnustelevat jo liikkeitä, huimaa! Minäkin olen vielä epävarma, mistä viime viikon kutituksissa oli kyse. Palaan asiaan.

Neuvola kertoo, että painoni on noussut vain 200 grammaa koko aikana, olen normaalipainoinen. No, ehkä se tästä ehtii. Olin myös hemoglobiinista yllättynyt, se on jo ihan ok-tasolla. Yleensä se on nippanappa 125, ja olen voinut käydä luovuttamassa verta.

Oloni on ihan mahtava. Ensimmäisen kerran alkaa olla sellainen tila, että mikään ei oikein vaivaa ja vatsa kasvaa. Äitiysvaatteita en vieläkään huoli: kävin katsemelassa Bebes-liikkeessä, ja siellä on ihan samanlaisia rytkyjä kuin muissakin vaateliikkeissä. Ensimmäinen ostokseni on varmaan sellainen kiristenauha, jotta omat farkkuni saavat lisäkäyttöaikaa. Mutta esimerkiksi kaikki Lindexin vaatteet tuntuvat melkein äitiysvaatteilta minun makuuni!

Millaisia perhe- vai synnytysvalmennusjuttuja neuvolanne tarjoavat? Meillä olisi jonkinlaista perhevalmennusta tiedossa myöhemmi kesällä.

Malvia 16 + 2

Niin se vielä, että sikiön keskisyke oli "täydellinen" 140. Se on aika lailla alempi kuin ihan aluksi, mutta tässä vaiheessa syke saa kuulemma olla 120 - 160. Ihania ääniä ne ovat, vaikka itse en tunnistakaan samarytmisten napavirtauksen ja sydänsykkeen eroa.

Rakenneultraan varailin ajan, kun täällä Keski-Suomen sydämessä ei sitä kunnallisesti tosiaan tarjota. Sain ajan jo rv19 ensimmäiselle päivälle 24.6!!Kivaa, sillä luulin että aika menisi jonnekkin heinäkuun puolelle jokatapauksessa.

Ihania neuvolakuulumisia ja sydämensykkeitä täällä!! :)
Sonatar: Tiedän miltä tuntuu kun tuntuu että onko siellä mitään. Mulla meni se olo ohi kun ensimmäiset hipsut tuntuivat masussa ja itseasiassa nyt maha on alkanut kasvaa todenteolla.Kohta se on varmasti sinullakin edessä!!

Painosta kyseltiin, juu elikäs mulle on tullut sellainen 5kg...aika paljon, mutta olin aika kuvassa kunnossa enne raskautta, elikäs imetystä varten tässä karttuvat kilot. Huvittavinta on se että mittailin vatsanympärystä navan kohdalta (ennen 74 cm) nyt 95!!! :0 Mutta jossainhan ne kilot sitten ovat ;)

No mutta en todellakaan jaksa stressata kiloista kun lähtökohta oli sen verran hoikka et kymmenenkin kiloa niin ei tee mitään. Aikanaan sitten jumppaillaan :)

Mukavaa viikkoa kaikille!

Helmipelmi ja papuliini 16+6

Täällä on ensimmäinen lomaviikko juuri alkanut ja eiköhän sää kääntynytkin huonompaan..:( Kökköä keliä luvassa lähes koko viikolle, mut toivon vaan ettei paljon satais, aloitin nimittäin maalausurakan tänään... Isäntä on rakentanut puuliiteriä/varastoa ja minä ajattelin laittaa siihen maalin pintaan.

Mukava kun moni muukin tuntee jo liikkeitä, kyllä se kummasti mieltä rauhoittaa:) Aiemmin olisin kaivannut kotidoppleria että olisi saanut päivittäin vauvelista elonmerkkejä, nyt niitä tulee ihanina pikku töytäisyinä useita kertoja päivän mittaan...:) Vaikka aika rauhalliselta tuo pikkuinen kuitenkin vaikuttaa.

Mullekin sanottiin neuvolassa, että hyvä kun on kiloja muutama tullut nimenomaan imetystä ajatellen. Lähtöpainoa ei mullakaan ollut yhtään ylimääräistä ja uskon että kaikki lähtee mitä tuleekin kun voi taas normaalisti urheilla jne. Mut kuitenkin oon ajatellut et semmonen 10 kg olis sopiva.. niin kuin aiemmissakin tuli, ja ne kyl lähti samantien. Eipä näitä kannata turhaan murehtia!

Hauskaa viikon jatkoa ja voikaahan paksusti!

henriikka+Omppu 18+1

hellou,
juu tuulinen päivä oli, meinattiin lähteä lentoon ilman siipiä..

Tuskaisena kävin etsimässä imetysliivejä, koska espanjassa en ole edes normiliivejä helpolla löytänyt. Ennen oli rintavarustus DD, nyt kokeilin E:tä ja F:ää niin tiukkaa teki!! Toivottavasto nämä eivät nyt enempää suurene tai joudun itse ompelemaan liivit jostain torikasseista. Löysin Figura shopista F:n kupeilla tukevat ja hieman kupeista väljät imetysrintsikat, maksoivat maltaita mutta ovat ainakin kunnolliset. Toiset löysin Lindexiltä mutta olivat vähän urheiluliivien tyyppiset ja eivät tue niin hyvin. Saa nähdä kun näin aikaisin ostin.
Muita äitiysvaatteita en ole jaksanut katsella, kyllä sitten kun tuota mahaa tulee enemmän niin sovitetaan sitten ajan kanssa.
Sain ystävältäni jo vauvanvaatteita, joita hänen lapsensa eivät ole edes käyttäneet, viime vuoden ä-pakkauksesta ja muita, oli kivoja vihreitä ja keltaisia pukuja ja asuja - vielä kun ei tiedä sopiiko vaaleanpunainen vai -sininen!
2.7. toivotaan että nähdään kumpi tulossa.

Huomenna tiistaina vko 18..

Meillä perhavalmennusta on luvassa joskus syksyllä.. neuvolantäti vaan sanoi ilmoittaneensa meidät, ei kysynyt olemmeko halukkaita menemään. Olen kuullut vähän kritiikkiä perhevalmennuksesta, toivottavasti meillä olisi hyvä vetäjä.

Olemme miehen kanssa miettineet vauvalle vakuutuksen ottamista ennen syntymää. Aijotteko te muut ottaa vakuutusta? Onko kenelläkään kokemusta?

Hyvää tiistaita kaikille!

Mulla alkanut aamu vatsanväänteillä ja olenkin saanut juosta wc:ssä useampaan otteeseen. Mitäköhän tuli syötyä eilen, että sai suolen näin sekaisin? Ruisleipää ja omenaa söin iltapalaksi, mutta tuskin ne nyt tätä aiheutti ;). No onneksi menossa ohitse..

Juu, liikkeitä täällä, mutta vielä tosi harvakseltaan. Ehkä kerran, kaksi päivässä tajuaa että siellä liikutaan. Hyvin hentoisia pieniä töytäisyjä, suloisia sellaisia kuitenkin :). Välillä ajattelen, että olenkohan vaan kuvitellut tuntevani jotain liikettä, mutta kun ne tuntuvat aina samanlaisilta, niin ei niistä voi erehtyä.

Meillä neuvola tarjoaa kaikenmoista valmennusta. Muistaakseni niitä valmennuskertoja on ainakin 5. Joka kerralla käsitellään jotain eri asiaa liittyen tulevaan vauvaan, äidin ja parisuhteen hyvinvointiin, synnytykseen jne. En nyt muista, milloin eka kerta on, luultavasti tuossa heinä-elokuun paikkeilla ja siitä sitten eteenpäin.

Olettekos muuten huomanneet, että täällä on jo helmikuisten ketju aloitettu? Huisia! Me ollaan tosiaan lähestymässä kovaa vauhtia raskauden puoliväliä, aivan mahtavaa :).

barbalala ja pikkuinen rv 18+0!!

Bombera, meillä onkin rakenneultra samana päivänä! Nopeastihan tuo aika menee, mutta tuntuu silti niin kaukaiselta...

Barbalala, toivottavasti vatsanväänteet ovat jo rauhoittuneet!

Meillä ei ole ollut neuvolassa vielä mitään puhetta valmennuksista. Tosin viimeksi olisi ollut vähän aikaista niistä puhuakaan (rv 13+). Nyt ensi viikolla toivottavasti kuulemme asiasta lisää, olisi kiva jos olisi ainakin jotain infoa muussakin kuin kirjallisessa muodossa.

Vakuutuksista kyseltiin, me otamme kyllä, mutta vertailu on vielä tekemättä. Rakenneultran jälkeen varmaan aloitamme, annoin tehtävän miehelle. :)

Kysymys Britax-vaunuista: Onko kenelläkään kokemusta Britaxin Vigour 3+ -kolmipyöräisestä rattaista? Ko. malli taitaa olla aika uusi, mutta jos tietäisitte vastaavista. Systeemi tuntuu ihan näppärältä, samaan runkoon käy koppa, ratasosa ja turvakaukalo. Ainoastaan mietityttää tuo kolmipyöräisyys täällä lumirajan yläpuolella, toimiiko se sohjossa ja lumessa. Onko kokemuksia tästä mallista tai vastaavista tai Brtaxista yleensä? http://www.britax.fi/Vigour3_08.htm

t. Sonatar uudella viikolla rv 17+0!!!

Meillä myös perhevalmennusta tarjolla elokuusta alkaen ja tarkoitus on osallistua. Täälläkin kyllä noita ihania pikku liikkeitä tuntuu; nyt luulen tunnistavani ne 99 % varmasti vauvan aiheuttamiksi. Onhan noita ilmeisesti tuntunut jo jonkun viikon, mutta näin ensikertalaisena en ollut niin varma niiden alkuperästä:-)

Vakuutus juu otetaan. Pitäisi jo ennen lomia hankkia, niin ei lomalla tartte vakuutusjuttuja miettiä. Se kun pitää ottaa 3kk ennen laskettua aikaa ja meillä LA on 2.11., eli 2.8. mennessä pitää vakuutus maksaa. Kyllä aika menee nopeasti.

Rattaitakin olen jo hiukan katsellut. Ihan vain sen takia, että jos törmää johonkin hyvään tarjoukseen, niin osaa sitten hyuödyntää sitä. Emmaljungan Duo Edgejä Sport versiona olen miettinyt. Himputin kalliithan nuo tuntuvat olevan, mutta kestääpä sitten toivottavasti pitkään. Onkos kenelläkään kokemusta moisista tai oletteko vielä edes miettineet näitä asioita;-)

Tulin pikaisesti kurkkaamaan. Löysin ihan mielestäni kivan sivuston, jossa mukavia juttuja raskaudesta. Laitan tähän linkin jossa voi katsella animaationa, miltä vauva näyttää masussa eri raskausviikoilla:

http://www.vau.fi/templates/Article____69522.aspx

Hassua: kun tässä vähän aikaa sitten makoilin sohvalla selälläni mieheni sanoi, että vatsani on ihan toiselle puolelle kallellaan. Katsoin itsekin ja alkoi naurattaa, näin tosiaan oli. Ja kun koitin tuota pullistumaa, se oli sellainen kova kumpu joka sitten siirtyi hetken päästä käden alta piiloon. Vauvahan se siellä ilmeisesti leikkii kuurupiloa ;)!

barbalala ja pikkuinen rv 18+1

barbalala, ihana tapaus :D voi kun itelläkin olisi jo sillä mallilla, että liikkeet tuntuisi--saatika näkyisi! Kävin tässä ystäväni luona ja hänen laskettu aikansa on jo mennyt ohi. Olin aivan ihastuksissa hänen mahastaan, kun se eli ihan omaa elämäänsä. Vauva sielä liikkui ja maha sen mukana!

Näin yhtenä yönä unta, että olin menossa neuvolaan normaalikäynnille. Siellä alettiin kuuntelemaan sydänääniä ja niitä ei sitten kuulunutkaan. Terveydenhoitaja ei sanonut suoraan, että mitä tapahtuu vaan alkoivat siellä säpisemään ja tutkimaan, että missä vika. Vauva oli kuollut mahaan ja minun piti synnyttää se samantien pois. Onneksi herätyskello soi, oli meinaan todella ahdistava uni! Tuon jälkeen on paljon ollut mielessä, että mitä jos vauveli ei olekaan terve... Onhan sekin mahdollisuus olemassa. Kannan aika ajoin syyllisyyttä siitä, kun joudun syömään lääkärin määräämää panadolia migreeniin, joten uni varmaan pohjautuu jotenkin siitä.

Tuulen Poikanen rv 16+1

Aika veikeä toi barbalalan linkki. Siirtäkääpä reippaasti sitä oikean kuvan kursoria eteenpäin, niin saa hyvän kuvan siitä, kuinka sisuskalut joutuu "litistyksiin". Ilmankos nyt jo välillä vähän ahistaa tuolta pallean kohdalta ja ylävatsasta. Viikot nyt 19+3.

Sori Sonatar, en huomannut, että olithan sinäkin jo kysellyt vaunuasioita;-)

Huomenta!

Barbalala, ihana tuo animaatio!!!

Oona, taitaa meillä kaikilla pyöriä vähän samat asiat mielessä! ;) Näin ensikertalaisena tuntuu, että kaikki info on kotiin päin, valinnat kun tekisin mielelläni mahdollisimman järkevästi. Erityisesti vainut ja turvakaukalo ovat sekä kovalla käytöllä että aika hintavia, joten eri vaihtoehdoista saa melkein ähkyn. Kaikki vinkit ovat siis tervetulleita!

Nyt meillä on jo uusi vainumalli kiikarissa, Gesslein Vision, sekin kolmipyöräinen, mutta jämäkämpi kuin tuo Britax. Ko. vaunun runkoon käy Maxi Cosin kaukalo. Lähdemme käymään Amsterdamissa heinäkuussa ja meinattiin katsella myös sieltä vaunuja. Jos ei sieltä löydy edullisemmin, niin sitten varmaan elokuussa tehdään päätös merkistä ja mallista. Onpahan poissa sitten hankintalistalta.

Uskaltauduin muuten ostamaan ensimmäiset vauvanvaatteet viime viikolla. H&M:ltä löytyi ihana unisex potkupukusetti, joten oli ihan pakko ostaa. Oletteko muut jo tehneet hankintoja?

Tuulen poikanen, ihan kauhea tuo sinun uni. Tähän prosessiin kai kuuluu myös osaltaan huolien projisoituminen uniin. Minä olen nähnyt muutaman vauvaunen, yhdessä olin juhlimassa vaikka olin raskaana, poltin (en edes tupakoi), join ja elin kuin viimeistä päivää. Aamulla oli ihan syyllinen olo. Toisessa taas vauva syntyi keskosena ja minä unohtelin sen aina joka paikkaan kun se oli niin pieni. Kamalia ja niin todellisia unia!

Meillä alkoi eilen vessaremontti, joten seuraavat kaksi viikkoa olemme evakossa molempien vanhempien nurkissa aina vuorollaan. Meillä kun huoneistoon tulee vesi vessan kautta, joten nyt ei sitten vettä tule minnekään.

Aurinkoista loppuviikkoa!
t. S & Ö rv 17+2

Heippa taasen,

olettepa olleet ahkeria kirjoittajia! Nytpä muuten tuntuu liikkeitä myös meillä. Hassu juttu: pari päivää sitten ei mitään varmasti tunnistettavaa, toissapäivänä muutamat selvät liikkeet ja eilen jo melkoista temmellystä useaan otteeseen. Äkkiäpä se masukki keksii, kuinka niitä raajoja heilutellaan.

Esikoiselle ei tarvinnut ainakaan ensimmäiseen puoleen vuoteen hankkia paljon mitään, kun ä-pakkauksella ja sukulaisten uusilla ja käytetyillä lahjoituksilla selvittiin tosi pitkälle. Kierrätysvaunut saatiin ja kaikki. Nyt kyllä teksi mieli ostaa jotain uutta söpöä, mutta ehtiihän tuota vielä. Kun ensin tietäisi onko ostamassa tytölle vai pojalle...

Tirl ja Vaavi, 16+5

Hei kaikille!

Vaunuasioita on kyselty, kovasti olen netissä tutustunut ja kartoittanut mitä on saatavilla. Kolmipyöräiset rattaat jotka soveltuvat juoksuun on tarkoitus hankkia, mutta päätös syntynee vasta kun pääsee testailemaan ja tunnustelemaan paikan päällä mitkä tuntuu parhailta. Quinnyt on ainakin netin perusteella yksi vaihtoehto.

Hankinnoista: pikkuruinen ensisänky on jo ostettu, satuin saamaan edullisesti vähän käytetyn.. Sänky on kuin karamelli, niin suloinen:) Siinä on pyörät alla joten sitä on helppo liikutella. Muutaman 50-56 senttisen vaatteen ole myös ostanut, kun kohdalle on sattunut, syksyyn jää kuintenkin suurin osa hankinnoista.

Unista, olen nähnyt koko raskauajan mitä kamalampia unia. Viimeisessä oli lääkärissä käymässä, jossa istui useita lääkäreitä ja hoitajia minua vastapäätä ja mulla oli muka HIV... Siinä sitten mietittiin onko vauva saanut tartuntaa, miten se pitäisi synnyttää jne... Eipä tuo Tuulen Poikasen unikaan kuulostanut kivalta. Tosin olen nähnyt myös vastaavaa unta kuin Sonatar, eli muka juhlin ja join kuin viimeistä päivää ;) Ikävien unien jälkeen on ihana tajuta, että kyse oli vain unesta ja vielä on kaikki hyvin - vaikka monesti menee tovin aikaa järkytyksestä toipumiseen, niin todellisilta unet tuntuu.

Panadolia olen syönyt, välillä päivittäin, mutta lääkäri sanoi että se on täysin turvallinen. Siitä en siis ole huolissani vaan meinaan ottaa jatkossakin jos on kovat kivut päällä.

Mulla muuten supisteli eilen illalla muutaman kerran kipeästi. Tähän asti ne on ollut täysin kivuttomia.. Täytynee hiljentää tahtia mikäli toistuvat, tässä vaiheessa supparit ei saisi tuntua kipeiltä.

henriikka+Omppu 18+4

Minäkin olen muuten alkuaikana nähnyt pariinkin otteeseen sellaista unta, että olin juhlimassa ja olin muka siinä tuoksinnassa unohtanut olevani raskaana. Herätessä mietin, että pitääkin olla tarkkana, ettei pääse unohtumaan ;D

Henriikka, mullekin lääkäri sanoi, että panadol on turvallinen ja lukeehan tuo netissäkin, pitäisi vaan unohtaa huonot omat tunnot, ei se vauveli siitäkään tykkää, että äiti on kauheissa kivuissa päivä tolkulla.

Vaunuja haluttais käydä liikkeessä katsomassa, mutta en ole vielä tohtinut. Netissä niitä olen kyllä vertaillut. Ei niistä ensikertalainen vaan kyllä paljoa ymmärrä..

Kurkku täällä on kipeänä, toivottavasti ei ole kesäflunssa iskemässä, sitähän on nyt liikkeellä kovastikin.

Nyt ikkunanpesulle,

Tuulen Poikanen rv 16+2

Pari kysymystä jutustelun keskelle:

- Millaisia allergialääkkeitä käytätte raskauden aikana? Toimiiko?

- Millaisia kipuja teillä on tässä vaiheessa raskautta? Tunnistatteko supistuksia jo? Itselläni vihloo häpyluun päältä etenkin jumpan jälkeen, mutta varsinaista suppistelua en taida vielä tunnistaa.

Malvia 16 + 5

Tunsin ensimmäiset varmat liikkeet eilen kun kävin nukkumaan! Pikkuinen rokkasi ihan urakalla n. 10 minuuttia. Ihan hassua, että minun sisällä on elämää!!! :D Noita samantyyppisiä tuntemuksia olen havainnut jo muutaman kerran aikaisemminkin, mutta en ole uskaltanut niihin luottaa. Eilen ei voinut asiasta erehtyä.

Malvia kyselit kivuista: Minulla häpyluuta vihloo silloin tällöin, samoin oletettavasti kiinnikkeiden venymisestä johtuvaa vihlontaa on lähes päivittäin. Aika pientä ja lyhytaikaista kuitenkin, ei ole onneksi vielä menoa haitannut. Supisteluista en minäkään osaa sanoa. Silloin tällöin vatsa menee ihan kovaksi palloksi, mutta en sitten tiedä johtuuko supparista, syömisestä vai muusta.

Ihanaa viikonloppua kaikille! Me suuntaamme mökille lepäilemään muutamaksi päiväksi ennen remontin jatkamista.
t. Sonatar ja rokki-baby rv 17+3

Hei vaan kaikille marrasmammoille! Ajattelin nyt tässä vaiheessa esittäytyä. Olen seuraillut keskusteluanne jo aika pitkään, mutta nyt tuntuu siltä, että haluan myös osallistua. Meillä la on 30.11. eli olen lauman viimeinen.

Raskaus ei ole sujunut ihan suunitelmien mukaan. Siis raskaus oli kyllä suunniteltu ja erittäin toivottu, mutta en osannut odottaa kuitenkaan näin vaikeaa pahoinvointia, joka ei ole vieläkään helpottanut. Töissä olen ollut vain pari viikkoa raskauden aikana. Oksentelu on ollut päivittäistä, onneksi nyt lähinnä joka toinen päivä. Pahoinvoinnin tunne on ollut järkyttävää. Tiesin kyllä, että joillakin se voi olla näin vakeaa, mutta silti, että juuri minä. Olen kai niin sinisilmäinen, kun ajattelin selviäväni vähemmällä pahoinvoinnilla. Lisäksi alkuraskautta vaikeutti pahoinvoinnin, väsymyksen ja hormonien aiheuttama masennus. Vaivuin uskonpuutteeseen siitä, ettei pahoinvointi helpota koko raskausaikana. Pahoinvointia on koko ajan, mutta pahinta se on iltaa kohti. Yöt sujuvat tyynykasan päällä nukkuen lähes istuma-asennossa. Jouduin syömään vielä vatsansuojalääkekuurin oksentelun ja närästyksen aiheuttamaan ruokatorventulehdukseen. Täytyy sanoa, että on miehellä ollut myös kestämistä. Raukka haluaa tehdä kaiken puolestani, kun ei kestä katsoa mun pahoinvointia.

Pahoinvointia on kyllä vielä, mutta jotenkin kaikki näyttää jo paljon valoisammalta. Pahoinvointi o lieventynyt, mutta varovainen saa olla edelleen. En uskalla lähteä mihinkään iltaisin, koska pelkään pahoinvoinnin voimistuvan. Lepo on paras lääke. Tällä viikolla olen järjestänyt itselleni enemmän ohjelmaa, jotta tottuisin olemaan liikkeellä. Ensi viikolla on tarkoitus taas kokeilla työelämään paluuta. Vähän kyllä mietityttää, että miten käy. Teen vielä vuorotytä. Mutta haluaisin kuitenkin selvitä töissä.

Hyvinä päivinä olen jo ostellut vähän vauvanvaatteita ja hypistellyt niitä innoissani miehen kanssa. Mieskin osti jo ilmeisesti sen saman setin H&M:n valikoimista kuin Sonatar. Eilen ostin BeSafen turvavyönalentajan. Kohtu kun pullottaa juuri siinä turvavyön kohdalla. (Kohtu kallistunut eteenpäin.) Vaunuja ja turvakaukaloita ym. ollaan mietitty paljon. Ollaan kallistumassa siihen Gesslein Vision FI:n yhdistelmään (sama kuin Sonatar pohti), johon saa MaxiCosin turvakaukalon adapterilla kiinni. Toinen vaihtoehto olisi Hartanin Skater. Siskollani on jälkimmäiset, jotka on todettu erittäin hyväksi. Gessleinin Visionissa on siitä poiketen kääntyvä etupyörä, mikä tuo ketteryyttä. Pyörän saa loskaleleillä lukittua, jolloin kulku sujuu hyvin. Kalliitahan nämä välineet ovat, varsinkin Suomessa. Päätettiinkin tilata ne netin kautta. Tein jo laskelmia, että säästämme satoja euroja. Lisäksi täytyy vaihtaa auto isompaan, mutta eipä tuo haittaa. Hyvän asian vuoksihan sitä rahaa tienataankin.

Vakuutusta ollaan mietitty pikkuiselle. Varmaankin se otetaan. Enkä myöskään syntymän jälkeen suostu viemään vauvaa mihinkään kunnalliseen päivystykseen (pääkäupunkiseudun narkkarien joukkoon). Olen seurannut ihan tarpeeksi sitä touhua tiskin toiselta puolelta. Yksityiselle vaan vauvan kanssa. Asia olisi eri, jos asuttaisiin muualla.

Liikkeitä olen tuntenut muutaman kerran tällä viikolla. Ihan hentoja kuin kalan pyrstön sivellyksiä. Yksi ilta mahassa oli ihme möyrintää. Pikkuinen siellä kääntyili. Välillä tuntui kova pahkura vasemmalla kyljessä, välillä alhaalla keskellä. Oli se jännää.

Joku kyseli niistä allergialääkkeistä. Itselläni on ollut vaikeat siitepölyallergiat teini-iästä lähtien. Pari vuotta sitten ostin apteekista sarvikuonon, jonka avulla olen saanut oireita lievenemään ja jotenkin ihmeen kaupalla nyt raskauden aikana en tarvitse lääkkeitä ollenkaan. Paitsi pari kertaa alussa otin Ventolineä. Vaikka hormonit ovat aiheuttaneet ikäviä oireita, on niistä ollut myös iloa vauvan ja lääkkeettömyydenkin merkeissä. Neuvolassa kyllä kerrotiin, että paikallishoitolääkkeitä saa turvallisin mielin ottaa ja setiritsiini olisi antihistamiineistä se turvallinen, mutta itse en nyt vielä ainakaan näitä tarvitse. Luotan sarvikounon mekaaniseen puhdistukseen. Käytän sitä joka päivä, välillä useamminkin ja kuono kulkee myös matkoilla mukana. Kannattaa kokeilla!

Toivotttavasti ei nyt tullut liian pitkä esittäytyminen. Asiaa oli ilmeisesti kertynyt, kun en aiemmin kirjoitellut.

Terveisin Jonsku79 ja Piipero 15+5

Jippii, perjantai!

Tervetuloa vaan Jonsku turisemaan! Kuulostaa kyllä ihan kauhealle tuo sun pahoinvointi, toivottavasti saisit mahd. pian nauttia ihan tavallisesta olotilasta. Sulla on sitä varmasti kova ikävä! Mutta niinhän se on, ettei ikinä voi ennustaa, miten raskaus sujuu ja millaisia oireita siitä tulee. Siskollakin eka raskaus lähes täysin oireeton ja sitten toisella kerralla oli pahoinvointia, verenvuotoa yms. Onnellista odotusta nyt kuitenkin sinulle ja kivaa, kun saatiin yksi lisää juttelemaan.

Sonatarelle onnitteluja ekoista liikkeistä!! Eikös vaan tunnukin ihan tajuttomalle, siellä vatsassa tosiaan elää ja kasvaa ihan oikea ihmisen alku. Varsinkin nyt, kun tämä raskaaksi tuleminen ei ollut helppoa, ei oikein osaa ottaa uskoakseen tätä ihmettä :)... mutta uskottava se on! Täälläkin eilen pidettiin aikamoista menoa koko päivän ja tänään on sitten pidetty hiljaisempi tahti, taisi väsyä pikkuinen eilisistä futistreeneistä ;).

Malvia: Itsellä on ollut jos jonkinmoista tuntemusta aina välillä. Joskus vihlaisee semmoinen terävä viilto jommalla kummalla puolen kohtua, esim. silloin kun nousee äkkiä ylös tai aivastaa/yskäisee kovaa. Sitten pariin otteeseen on tuntunut semmoista pientä kiristystä, joka on säteillyt tuonne ristiselkään, onkohan sitten niitä supistuksia, en tiedä. Mutta tosiaan aika harvakseltaan näitä tuntemuksia on, enkä ole niistä huolestunut. Allergioita mulla ei ole, joten tuohon toisee asiaan en osaa kommentoida.

Vaunuja ei olla sen kummemmin vielä katsasteltu, Emmaljungan yhdistelmävaunumallit vaikuttaa ihan kivoilta, mutta katsotaan nyt sitten. Hinnat ovat kyllä aika hirmuiset, mutta toisaalta ovat sitten pitkäikäiset (ainakin toivon mukaan). Siskolla on Emmaljungat ja on ollut tyytyväinen niihin.

Onneksi ei itse ole vielä nähnyt mitään kauhu-unia tästä pienestä. Pari kertaa olen ollut synnärillä ja saanut syliini tytön tai pojan (jota olen sitten imettänyt), joten eipä voi niistä unistakaan ennustella, kumpi on tulossa :).

Rentouttavaa ja virkistävää viikonloppua!

barbalala ja pikkuinen tömistelijä rv 18+3

Pikaisesti vielä ennen maalle lähtöä:

Jonskulle tervetuloa! Tosiaan kuulostaa ikävälle tuo sinun alkuraskauden olotila, toivottavasti se nyt alkaa pikku hiljaa helpottamaan. Kerrohan sitten mistä meinaatte vaunut tilata, niin voin käydä vakoilemassa hintoja samasta paikasta! ;)

Barbalala, on tämä tosiaan ihmeellistä, välillä on ihan epätodellinen olo ja vie aikansa ennenkuin ymmärtää edes iloita noista pienistä kehitysaskelista. Eilenkin olin vain että mitähän tuo maha nyt myllää, ennen kuin tajusin että hei, sehän on meidän vaavi! :)

Nyt pakkaamaan, morjens!

Yhteistyössä