Marraskuussa 2011 syntyneitten elämää

Moikka taas! Täällä meillä mennään entiseen malliin. Tytöllä tulee tällä viikolla 3,5kk täyteen. Aamulla hän herää klo 6.30, on parisen tuntia valveilla ja ensimmäiset pikku päikkärit on klo 8.30 kestäen n. tunnin verran ulkona vaunuissa. Muuten päivässä ei vielä ole sen tarkempaa rytmiä, päikkäreitä hän nukkuu n. kolmet. Illalla nukkumaan sitten klo 20 maissa. Edelleen mennään apteekin korvikkeella jota hän juo kolmen tunnin välein 130ml läpi vuorokauden. Kuinka paljon teidän lapset juo kerrallaan ja kuinka usein? Keskiviikkona mennään sitten tuon maitoallergian tiimoilta lastenlääkärin pakeille. Toivottavasti sieltä saadaan lisää informaatiota. Iho tytöllä on edelleen kohtalaisen siisti huolellisen rasvauksen ja tietysti tuon apteekin korvikkeen ansiosta. Kakka on kyllä tummaa, sellaista saven/sammaleen väristä, mutta vatsa toimii päivittäin eikä masuvaivoja ole ollut. Imeskeleekö tiedän vauvelit nyrkkiään? Meillä tytöllä nyrkki hakeutuu suuhun alituiseen, vaikka tuttikin kyllä kelpaa, mutta nyrkki tuntuu maistuvan paremmalta :) Semmoista siis tänne, mukava kun on tämä palsta ja voi vaihtaa ajatuksia muiden mammojen kanssa!
 
Liinalotta enpä osaa sanoa tarkkaa määrää, paljonko poika syö. Meillä ei ole niin tarkkoja ne ruoka-ajat, eikä määrät. Välillä syö 1,5 tunnin välein, välillä taas pitää 2-3 tunnin tauon. Voin seurailla vähän niitä määriä, kerron sit kun saan selvyyttä asiaan. Meilläkin on ollut se kakka sellaista sammaleen väristä. Meille sanoi lääkäri siitä, että sen voi tehdä ihan vaan se korvike. Tai sitten toinen, mikä voi sen aiheuttaa, on se, että sitä korviketta menee niin paljon. Eli se sammaleen värinen kakka on ilmeisesti normaalia korviketta syövällä vauvalla. Sitä nyrkkien imeskelyä harrastetaan täälläkin. Neuvolan täti sanoi, että seuraavaksi sinne suuhun meneekin varpaat :) Kuuluu vissiin ikään.

Täällä on maisteltu kolmatta päivää sitä perunaa. Pari ekaa päivää sujui ihan ok, mutta nyt kolmantena päivänä se ei ilmeisesti ollutkaan enää hyvää. Kun laitoin sitä lusikalla suuhun, ensin tuli irvistys, sen jälkeen vilunväreitä ja nopea nielaisu, että siitä päästään eroon :LOL:
 
Meilläkin on tuota vihreää kakkaa ja korvikkeita syödään. Neuvolassa sanoi, että paksuus tulee korvikkeesta ja väri rota-rokotteesta. Tosin edellisestä rokotteesta on nyt jo yli kuukausi, että vähän tuota epäilen...
Meidän päivät on jotenkin sekaisin. Tuntuisi että pojalla on nyt syömiskausi, mutta ei malttaisi syödä kun pitää tohottaa. Ja pari päivää on jotenkin ollut väsynytkin, mutta ei oikein päivällä nuku. Iltaisin uni meinaa tulla väkisin jo 19 jälkeen. Väkisin pidin eilenkin hereillä 20-21 (nukkui 18.30-20 - hölmö olin kun laitoin unille, mutta oli niin väsynyt). Niin pidin väkisin hereillä ettei ihan viideltä heräile sitten aamulla. Ja öisin on alkanut nyt heräämään kolme kertaa syömään, kolmen tunnin välein kun aiemmin riitti oikeastaan kaksi herätystä. Sekava sepustus, mutta joku tässä mättää... Peruna-porkkanasosetta söi tänään hyvällä ruokahalulla - eilen ei kelvannut ollenkaan.

Annatteko velliä illalla ennen nukkumaan menoa? minulla olisi hartaana toiveena ja tavoitteena että antaisin velliä illalla ja sitten poika nukkuisi hienosti ainakin viisi tuntia :) Iltamaidon olen antanut sängyssä niin että poika on kylellään vieressäni. Velli on varmaan annettava enemmän istuma-asennossa sylissä, joten siinä voi tulla ihmetystä pojalle, että mitä nyt tapahtuu... No täytyy rohkaistua kokeilemaan.

Tällaista täällä.
 
Meillä myös syödään 3 kertaa yöllä klo 24, klo 03 ja klo 5.30. Minä myös innolla odotan, että päästäisiin kokeilemaan iltavelliä, mutta koska ensiviikolla on allergiatesti niin toivoivat sairaalasta ettei siihen menessä aloitettaisi mitään muuta sotkemaan niitä maitotestejä. Joten odotellaan toistaiseksi :/ Tyttö on parhaillaan viimeisillä "päikkäreillä" klo 18-19 jotta jaksaa iltahommat ennen yöunia. Aika hassu on tuo hänen uniaikansa, mutta toistaiseksi näinkin myöhäiset unet eivät ole sotkeneet yöunille rupeamista, vaan unille hän rupeaa klo 20.
 
Hiphei, nyt on 4 kk neuvola/lääkärikäynti ohitte. Poika kasvaa oikein kohisten, mitat nyt64,7 cm/7,7 kg =) painoa oli tullut 5 vkossa 1,5 kg! Pääsimme viimein 3kk neuvolan jälkeen rintakumeista vasta eroon kun poika ei enää sitä huolinut, vaikeuksien kautta voittoon, nyt imetys sujuu hienosti vaikka monta kertaa olen meinannut luovuttaa matkan varrella : / Neuvolantätikin oli iloinen puolestamme ja suositteli, että jätetään kiinteät vielä aloittamatta kun painoa on tullut noin paljon pelkällä rintamaidolla, ettei tuo painonnousu lähde enää kovempaan nousuun!

Neuvolan tädeissä herätti ihmetystä poitsun kippuraiset ukkovarpaat. Ollaan ihmetelty niitä täällä kotona kaikkien tuttavienkin voimin ja nyt kysäistiin lääkärin mielipidettä, onko normaalia, että poika kipristää 90% ajasta varpaat ihan kippuraan. Kaksikin lääkäriä niitä vilkaisi, eivätkä olleet moiseen törmänneet :eek: seuraillaan tilannetta, tarkemmin sitten kun poika alkaa nousta pystyyn jotta haittaako varpaat menoa. Toivottavasti asia korjaantuu...

Nyrkkejä on täällä imeskelty jo reilusti toista kuukautta, nyt suuhun yleensä menee vain etusormi ja sitä imeskellään ihan tohkeissaan...toivottavsti ei jää tavaksi! Jospa tuo kohta löytäisi nuo varpaat niin sormi unohtuisi ;)
 
Heipä hei! Pitääkös meidän nelikuiset mammansa kiireisenä, kun on niin hiljaista?

Meillä ainakin pidetään. Jonkinlainen hulinointi jatkuu edelleen. En sit tiedä, onko tää sit sitä 4 kk:n rytminmuutosta, mistä joku mainitsi. Onko muilla ollut jotain siihen viittaavaa?

Napsukalla onkin iso poika :O Meillä oli nyt 4 kk neuvolassa mitat oli 63,7 cm ja 6300 g.

Joko Liinalotan tytöllä oli se allergialääkäri?

Mites muilla on sujunut se kiinteiden maistelu? Meillä on maistelussa nyt porkkana. Hyvää on, mutta sotku on mieletön. Sit sitä ei tahdo saada vaatteista pois : /

Täällä oli siitä iltavellistä puhetta. Onko joku jo alkanut antaa illalla velliä? Jos on, niin mitä annatte? Mun tekis kanssa mieleni alkaa antaa, kun illat on sellaista tankkausta ja eikä se maito tunnu pitävän sitä nälkää enää pois. Päivät sujuu kuitenkin ihan hyvin, kun siinä on se yksi kiinteä, joka pitää nälkää paremmin pois. Neuvolassa ne kuitenkin sanoi, ettei vielä pitäisi antaa, vaan vasta siinä viiden kuukauden tienoilla. Että nyt tässä vaiheessa pitäisi antaa vaan se yksi kiinteä lounasaikaan, muuten maidolla : /
 
Iines* mä annoin sitä Muksun peruna-porkkanavelliä joka oli tarkoitettu 4kk alkaen, mutta sen myynti loppui just. Tein sitten itse vastaavaan sekoittamalla tuttipulloon korviketta ja porkkana-perunasosetta. Tyttö tykkäsi siitä tosi paljon. (tulee kyllä sitte puklua, joka ei lähde vaatteista edes räjäyttämällä... pitäis ostaa sitä sappisaippuaa ja testata tuoreeltaan :D )

Meillä on vaan neidillä tosi kuiva iho ja varsinkin otsa/pää kuivuu ja hilseilee, samoin maha ja ne tuntuu kutittavan välillä. Nyt mietityttää että johtuisko jostain ruoasta vai onko vaan muuten kuiva/atooppinen iho.. joten jätin nyt vellin pois, koska noissa korvikkeissahan on maitoa ja voisko se sitten aiheuttaa tollaista. Eli me palataan nyt takas päin kiinteiden maistelussa että näkee johtuiko ruokien lisäämisestä tuo ihon paheneminen.
 
Kyllähän tuo väkkärä pitää ainakin täällä äipän aika kiireisenä, kotikin kun pitäisi yrittää hoitaa (aina kun ei jaksa käskeä miestä tekemään). Tästä pääsenkin päivän aiheeseen :) vastaa ken tahtoo, mutta mitenkä teidän parisuhteet on voinut näin lapsen syntymän myötä? Liekkö vika vain kipakassa persoonassani mutta täällä tuntuu usein tältä :headwall: Rakastan miestäni yli kaiken mutta välillä tuntuu ettei jakseta kaiken muun ohella enää pitää suhteestamme enää ihan niin hyvää huolta kuin pitäisi :| turhanpäiväistä kinastelua todella usein.

Väsymystäkään ei oikein enää voi syyttää kun itse nukun yöllä ihan hyvin, poika kun ei herää kuin kerran syömään. Tässä taas ärsyttää se, että mieheni ei herää vaikka poika äheltäisi yöllä miten, joten minä olen aina se joka silittelee pojan takaisin uneen. Hän ei myöskään useinkaan viitsi mennä nukkumaan sen verta aikaisin että jaksaisi aamulla herätä niin ettei taas tarvitsisi nukkua päivällä jolloin minä sitten siivoilen ja pyykkään ja laitan ruokaa :O raah, niin ärsyttävää välillä.

Tulipahan purppastua, äsken juuri ukko lähti töihin ovet paukkuen. Onneksi pikku-ukko on viime aikoina ollut äärimmäisen aurinkoinen ja hyvätuulinen, hirmuinen vauhti päällä koko ajan =) toissapäivänä pyörähdettiin ensimmäisen kerran mahaltaan takaisin selälleen, jännä nähdä koska alkaa pyörimään oikein kunnolla! Napansa ympäri välillä kääntyy lattialla ollessaan ja nostaa jalat konttausasentoon ja hilaa vähän itseä eteenpäin (usein vielä niin että kähdet on vartaloa myöten sivulla ja poski lattiassa) :LOL: niin hellyttävän näköistä!
 
Parisuhteesta, hm, paremminkin vois varmaan mennä...

Teen melkein kaikki kotityöt, mikä on ihan ok, kun kerran olen kotona. En siis juurikaan patistele miestä siivoamaan tai pyykkäämään, koska hän on pitkät päivät töissä ja onhan mulla aikaa kun vauva on päikkäreillä tai vauvan kanssakin onnistuu monet jutut.

Mutta harmittaa kun joudun "pakottamaan" miestä vauvanhoitoon, jonka pitäis mun mielestä olla hänestäkin mukavaa. Mutta tuntuu edelleen hermoilevan vauvan kanssa varsinkin kahdestaan, kun taas mulle ois tärkeetä päästä välillä kauppoihin ja lenkille tms iltaisin ilman vauvaa. Eikä sen vauvan kanssa opi olemaan jos ei vaan ole ja ota sitä vastuuta. Mut kyllä siis toki hoitaa vauvaa, mutta kokee sen jotenkin vaikeeksi usein, ärsyttää. Ei tän pitänyt olla mikään mun oma projekti...

Ärsyttää myös se, että mä herään sen seitsemän kertaa yössä ja yleensä mies vaan kuorsaa vieressä. Iltaisin oon tosi väsynyt, joten ei paljon miehen hellittelyt kiinnosta... Just viikonloppuna raivostuin miehelle että vois edes viikonloppuisin antaa mun välillä nukkua esim. päikkärit rauhassa ja hoitaa muksua. Huomaa kyllä, että jos olen saanut nukkua niin sitten jaksaa taas huomioida tuota miestäkin.
 
Hei teille, mahtuuko vielä yksi äiti mukaan?
Meillä siis marraskuussa -11 syntynyt poika. Olis kiva jakaa kokemuksia muiden äitien kanssa, tällä hetkellä lähipiirissä tai kavereissa ei ole ketään jolla olis vauva.

Huomasin että täällä keskustelua mm. imetyksestä, allergioista ja parisuhteesta.. Meillä imetystaival lähti käyntiin huonosti. Vauva oli isokoinen syntyessään (sille oli joku diagnoosikin), vaikka minulla ei raskausdiabetestä ollut. Myös esikoinen oli iso vauva. Niinpä vauva sai synnärillä jo pullomaitoa ensi-imetyksen jälkeen, sillä verensokerit vetivät monta päivää liian mataliksi... ja niinhän siinä kävi että imetys ei onnistunut suunnitelmieni mukaan. Osittaisimetyksellä mentiin viikkoa vajaa 4kk ikään kunnes en saanut vauvaa enää mitenkään houkuteltua rinnalle. Edelleen vielä pumppaan vauvalleni maitoa mutta sitä on melkoisen vähän (n.reilu desi päiväss), käytännössä on nyt siis pulloruokinnalla.

Atooppinen iho ollut parikuisesta... nyt pahentunut hankalaksi atoopppiseksi ihottumaksi ja 4kk lääkärissä epäiltiin maitoallergiaa. Onneksi saimme lähetteen lastenlääkärille (kutsua odotellessa, todellakin!), sillä pojalla tuntuu olevan paljon vatsavaivaa ja kaikenlisäksi ympäri vartalon oleva ihottuma kutisee ihan hirveästi .. Kortisonia saimme kuuriluontoisesti käytettäväksi. Toivottavasti pääsisimme jo pian lääkärille ja tilanteeseen tulisi helpotusta. Päivisin vauva nukkuu erittäin pienessä pätkissä ja huonosti, kutinan ja mahavaivojen takia. Kiinteitä emme saa ominpäin aloitella tai kokeilla muuta korviketta, kuin mitä meillä nyt käytössä, ennen erikoislääkärin vastaanottoa.

Oma mieliala on kaikenkaikkiaan hyvä, ainoastaan olen vetänyt itse hirveät syyllisyydet tästä imetyksen epäonnistumisesta. Kuopusta oli ehditty toivoa monen monta vuotta, todella vaikeuksien kautta, joten pettymys esim. imetyksen loppumisen suhteen on ollut kovaa.. Täytyisi olla itselleen armollisempi.
 
Tervetuloa mukaan vaan Dijana! Kiva vaan saada lisää porukkaa mukaan!

Toivottavasti pääsette pikkuisen kanssa pian lääkärin vastaanotolle, kurjaa varmasti odotella kun näkee vielä että toisella on hankalaa olla : /

Sinun tarinas imetyksestä kuulostaa tutulta! Meillä tosin poika oli pikkuinen ja osastolla myöskin sokerien takia joten tuo pullorumba oli meillekin jokapäiväistä alusta saakka! En muista kirjoitinko tuonne aiemmi jo kuinka meidän imetys sitten loppuunsa meni; rintakumeja jouduin käyttämään koska poika ei saanut kunnon otetta, rinnat kipeytyi niin että loppuunsa itkettiin joka päivä sekä äiti että poika! 3 kk rokotuksen jälkeen poika kipuillessaan ei huolinutkaan enää kumia joten olin vähän pakkopaikan edessä yrittää saada homma toimimaan. Meidän onneksemme oikea ote (edelleen kyllä joudun venyttelemään huulia jne että ote löytyy) viimein löytyi ja nyt 1,5 kk ilman lisämaitoa. Minä syyllistin itseäni myös aivan liikaa siitä, etten ollut muka hyvä äiti koska imetys oli niin vaikeaa. Nyt jälkeenpäin sitä kuitenkin ymmärtää, että tuo itsensä ruoskiminen oli turhaa! Sinäkin varmasti teit parhaasi, kaikki vaan kun ei aina mene niinkuin on suunnitellut tai haluaisi :|
 
Jäi tuosta äskeisestä kirjoittamatta, että meillä on käynyt nyttemmin niinkin hassusti ettei poika huolikaan enää pulloa! Tänään lähdin kaverin luokse (lypsin maidon aamulla valmiiksi pojalle) ja mie soittaa ihmeissään parin tunnin päästä että poika vaan sylkee pulloa pois eikä suostu syömään ja huutaa vaan nälkäänsä :O Onnistuukohan häntä enää totuttaa pulloon, kiva olisi nimittäin äipänkin päästä joskus omille asioille pidemmäksikin kun tunniksi-pariksi!
 
Kiva että täällä on vähän piristynyt meininki :)

Tervetuloa mukaan Dijana!

Siitä parisuhteesta. Täälläkin usein tuntuu tältä:headwall: Meilläkään ei tunnu miestä häiritsevän ne öiset huutelut, tai vaikka sattuisikin siihen heräämään, ei nouse katsomaan. Tuntuu olettavan, että mun yksin kuuluu nousta tsekkaan tilanne. Joskus tästä miehelle mainitsinkin, perusteli sitä sillä, et hänen pitää aamulla jaksaa lähteä töihin. Joo, mut pitäähän munkin jaksaa aamulla herätä kun poika herättää. Ja kun asiaa oikein pohdin, niin se mieshän hitto soikoon nukkuu joka yö enemmän kun mä! Aika harvoin viikonloppuisinkaan nousee yöllä tai aamulla, kun poika huutelee. Viime viikonloppuna sellainen ihme kävi aamulla, viime kerrasta on tosi paljon aikaa. Olis tosi kiva, että mäkin saisin joskus edes nukkua kokonaisen yön ja vaikka aamulla vielä niin pitkään kun unta riittää.

Iltaisin on ihan kiitettävästi pojan kanssa, jonka aikaa mä teen niitä kotihommia. Meillä kun ei edelleenkään oikein ne päivisin pojan kanssa suju. Ei viihdy vieläkään kovin kauaa sitterissä tai peitolla lattialla katselemassa mun touhuja. Hetken ehtii jotain tehdä, kunnes taas pitää seurustella.

Eli oikeastaan kaikki se aika, jonka mies on pojan kanssa, mulla menee kotihommissa. Joskus olis kiva ihan vaan istua, ottaa kuppi kahvia ja vaikka lukea lehteä. Tosin oon kyllä alkanut tekeen niin, et kun poika on niillä pitkillä päikkäreillään ulkona, otan sen kupin kahvia ja istahdan hetkeksi, niinkuin nyt. Mies kyllä osaa ottaa sen oman aikansa, jolloin tekee niitä omia touhujaan.

Dijanan ja Napsukan imetysvaikeudet kuulostaa niin tutuilta. Napsukka saikin homman toimimaan ja Dijanallakin se onnistui paaaaljon paremmin kun meillä. Meillä myös poika oli viikon verran osastolla matalien sokeriarvojen takia. Siellä tietysti sai pullosta ruokaa, kun eihän mulla heti alussa maitoa tullut sellaisia määriä kun olis tarvittu. Eikä sitä lopulta tullut missään vaiheessa niin paljoa, että olisi pelkästään riittänyt. No, kotiin päästyä tietysti koitin imettää ja lisänä sitten sitä korviketta. Pojalla ei ilmeisesti ollut imuote oikeanlainen, kun ei paljon mitään tuntunut saavan. Eikä saatu mistään apua sen oikean otteen löytämiseksi. Lisäksi siihen maidon vähenemiseen varmasti vaikutti se mieletön väsymys, mikä mulla oli sen koliikin takia. Nukuin vuorokaudessa 3-5 tuntia vaan, sekin useassa eri pätkässä. Lopulta poika ei enää huolinut rintaa ollenkaan. Kyllä siinä monet itkut itki sekä äiti, että poika, kun väkisin yritin saada toista imemään. Neuvolassakin jo th suositteli, että lakkaisin yrittämästä, kun molemmilla meillä menee hermot sen kanssa. Lopulta sitten annoin periksi ja ollaan oltu pelkällä korvikkeella nyt. Täällä on itketty monet itkut sen imetyksen epäonnistumisen takia ja syyllistetty itseä siitä. Vieläkin se on aika arka asia.

Meillä on Dijanan kanssa varmaan samantyyppistä taustaa? Meillä myös tätä poikaa toivottiin monen monta vuotta ja vaikeuksien kautta vihdoin saatiin se. Luulen, että siksikin se imetyksen epäonnistuminen ottaa niin koville.

Puuh, tulipahan avauduttua! Kahvikuppi on tyhjä, joten pitänee kirmata taas niihin hommiin.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa oikeasti huilailla silloin kun vauva on päiväunilla! Onnistuu nyt, kun on vaan tämä yks vauva, sitten onkin varmasti rankempaa jos/kun on niitä sisaruksiakin hoidettavana.

Minä hoidan päivittäin tiskit ja pyykit ja vähän laittelen tavaroita paikalleen, teen ruokaa kerralla aina pariksi päiväksi ja välillä syödään kyllä myös eineksiä tai noutoruokaa... Eli en ota liika stressiä kotitöistä! Kunhan on koira ulkoilutettu ja kiireisimmät asiat hoidettu, niin istun ihan rauhassa lukemaan lehteä tai surffaamaan netissä tms ja syön ja juon kahvit rauhassa.

Joo - meillä vois olla siistimpääkin, mutta imuroin kun jaksan ja lakaisen välillä vaan isommat roskat ja karvat pois :p Sitähän sanotaan et liika hygieenisyys vaan lisää allergioita ja ties mitä... sitä ei meillä ainakaan oo pelkoa :D

Tuli muuten testattua, auringossa kuivattaminen ihan oikeasti hävittää porkkanatahroja!!
 
Mariska Täälläkin vois todellakin olla siistimpää! Miestä kun ei edes vauvan myötä ole saanu tarttumaan imurin varteen useammin. Tuumaa vaan että miten täällä voi olla taas tän näköstä :confused: itte oon yrittäny vähän useemmin imuroida just noita koiran karvoja pois ihan poitsun takia! Vaan eipä noita kotitöihin jaksa aina tuhrata koko päiväuniaikaa, välillä kyllä lösähdän sohvan nurkkaan ihan hyvällä omalla tunnolla!

Nyt kun on niin ihanan keväisiä säitä niin tulee pojan ja koirankin kanssa reippailtua tunninkin lenkkejä aina päiväuniaikaan, ihanaa kun pääsee tuulettumaan auringonpaisteeseen :cool:

Meillä on ollu nyt muutamana yönä vähän räkäonkelmaa. Muuten poika ei oo mitenkään nuhaisen tai tukkoisen olonen, välillä vähäsen, mutta öisin nenä menee ressulla ihan tukkoon! Nyt kun oppinut pyörähtämään niin nukkuu aina mahallaan ja sillon tuntuu menevän pienen nenä pahemmin vaan tukkoon. Viime yö meni hyvin neljään asti kun poika söi. Siitä heräiltiinkin sitten vähän väliä kun reppana rupesi parkumaan kun nenästä kuului vaan pihinää ja tyrskettä :( tippoja nenään ja tissi suuhun niin saatiin onneksi aamulla nukuttua vielä tunti. Ollaan pidetty sängyn päätyä koholla ja niitä suolaliuostippoja ja nenäfriidaa käytetty. Nykyään vaan poika saa hirveän itkukohtauksen kun alkaa niistämään : / hankala yrittää siinä sitten niistää kun toinen puntuilee ja huutaa kun hyeena eikä ressu ymmärrä että yritän vaan auttaa. Pitäis vissiin sitä suihku/höyry kikkaa kokeilla vielä iltaisin jos helpottaisi. Sekin kun on vähän hankalaa jos mies on töissä iltavuorossa...
 
Tää on taas tää aika, poika päikkäreillä, mamma rentoutuu :D

Joo tosiaan voisi olla täälläkin siistimpää! Imuroin myös kun jaksan tai kun koirankarvaa alkaa olla. Talvi on ollut siitä mukavaa aikaa, ettei ulkoa ole kulkeutunut sisälle juurikaan mitään. Nyt sitten kun tiet ja pihan hiekkaosuudet alkaa sulaa, hiekkaa alkaa tulla koirien mukana sisälle ihan älyttömästi. Se tietää sitä, et kohta saa imuroida väh. 1 krt/pvä. Eikä meilläkään mies imuriin tartu, ainakaan oma-aloitteisesti. Ja kun ei aina jaksaisi olla pyytämässäkään. Ja sittenkin saattaa vastata, ettei täällä hänen mielestään näytä siltä, että pitäisi imuroida :headwall:

Mariska kiitti vinkistä! Kokeilen sit sitä niihin porkkanatahroihin. Mä kyllä ostin jotain tahranpoistoainetta, jossa luvataan et pitäis lähteä porkkana ym. lastenruokatahrat. En ole vielä testannut.

Meillä on myös poika aivastellut ja välillä yskinytkin, jo toista viikkoa. Ei kuitenkaan ole nenä tukkoon mennyt onneksi.

Ihanaa tosiaan, kun noi kelit lämpenee. Aurinkokin on ihana, mut mulla on migreeni ja pahin aika vuodesta sen kannalta on just tää, kun se aurinko heijastaa tosta lumelta. Pitää aina muistaa ottaa aurinkolasit, muuten halkeaa pää.

Mä oikein odotan, että lumet sulaa ja pääsee tonne ulos touhuileen. Mä varmaan sit vietän kaikki nämä vapaat hetket siellä maata kuopsutellen :D

Muuten noista kelien lämpiämisistä tuli mieleeni, et on jotenkin kamalan hankala osata pukea vauvalle sopivasti vaunulenkille päälle. Ettei päällä olisi liikaa, mut ettei sitten kuitenkaan liian vähänkään. Toi meidän vesseli on niin herkkäuninen, ettei voi välillä käydä sitä niskaa kokeilemassa, herää takuulla siihen!
 
Huomenta vaan kaikille |O liekköhän kellojen siirto sekoitti pojan pään viime yönä vai oliko täysikuu :O Poitsulta jäi iltatorkut väliin ja sammui kuin saunalyhty yöunille jo puoli kahdeksalta, tai niin ainakin luultiin! Äippä nosti jalat pöydälle, hörppäsi siiderin ja söi uunituoreita perunarieskoja :D ah,näitä pieniä nautinnon ja rauhan hetkiä! Kampesin sitten kymmenen jälkeen nukkumaan vaan kappas kun pikkukaveri päättikin sitten herätä; sieltä kuului iloinen kälkätys sängystä eikä siinä auttanu mitkään silittelyt! Ajateltiin miehen kanssa että eihän se nyt kauaa jaksa touhuta keskellä yötä vaan siitäpä alkoikin sitten neljän tunnin väsytystaistelu saada poika takaisin unille :|

Viimein kahden jälkeen poika sitten simahti ja äiti heti perästä, kappas vaan kun puoli seitsemältä (emme olleet vielä siirtäneet kelloja) pikkuressu heräsi taas tukkoiseen nenäänsä :( eipä ollut kovin kaksiset kolmen tunnin yöunet kellään meistä mutta virkeänähän tuo poika nyt touhuaa iskän kanssa tuolla (iskä ei taida olla ihan yhtä virkeä kuin poika :LOL:) noh, mahtaa uni maittaa nyt päivällä pojalle, toivottavasti ei vaan koko päivän rytmi mene sitten pieleen!

Iines* oon ihan samaa mieltä, mahtavaa päästä kohta kuopsuttelemaan pihaa kunhan tuo jättikerros lunta sulaisi päältä pois! Ja siinä myös että on hankala osata laittaa sopivasti vaatetta aina kun vie pojan ulos nukkumaan! Meilläkin kun nukutaan jopa 4 tuntia päivällä vaunuissa niin ensin voi olla tosi lämminkin kun aurinkokin paistaa mutta sitten varjossa voi olla tosi viileää! Aika lämmin paketti sieltä vaunuista yleensä aina herää mutta ei tuo ole tainnut unia haitata ainakaan vielä tähän mennessä :)

Täällä jo muuten kauhulla odotellaan reilun viikon päästä olevaa 5 kk neuvolaa rokotuksineen! viimeksi poika oli kovin itkuinen koko illan ennen kuin annettiin panadolia jotta saatiin yöunille. Miehellä tietysti iltavuoro töissä joten täällä ollaan sitten kahdestaan...
 
Täällä taas kahvikupin kera.

Meillä on poika jotenkin alkanut muuttaa rytmiään ja se kellojen siirto ei tosiaankaan helpottanut asiaa |O Sain eilen pojan niille pitkille päikkäreilleen vasta lähempänä kahta päivälla, joilta herättiin sitten vasta lähempänä kuutta illalla :O En viitsinyt kuitenkaan mennä kesken unien herätteleenkään. Illalla sain pojan nukkumaan vasta tuossa puolen yön aikaan. Otti kyllä aiemmin illalla ne nopeat unet, 40 min. Aamulla herättiinkin sitten vasta yhdeksän hujakoilla. Aamuyöllä kertaalleen huudeltiin, mutta sain pojan nukahtaan takaisin tutilla ja silittelyllä.

Pitäisi jotenkin saada sitä rytmiä muutettua takas tähän uuteen kellonaikaan, ne pitkät päikkärit ja yöunille meno on vähän turhan myöhäiset nyt. Hankalalta kyllä tuntuu koittaa sitä siirtää, kun jos ei nukuta niin silloin ei nuku.

Napsukka ai säkin oot niitä pihan kuopsuttelijoita :D Mä oon jo moneen otteeseen suunnitellut kaikkea, mitä kuopsutan kun poika nukkuu päikkäreitä. Tuntuu vaan, että siihen on ikuisuus ennen kuin pääsee tositoimiin. Täälläkin on vielä aikas paljon tota lunta. Teillä onkin sitten ilmeisesti poika syntynyt alkukuusta, kun jo ootte 5 kk neuvolaan pian menossa? Me vasta käytiin reilu vko sitten 4 kk neuvolassa, eli poika on syntynyt loppukuusta.

Missäs muut mammat luuraa?
 
Täällä yks äippä jota ei tuo pihan hoito vois vähempää kiinnostaa :D keskityn mieluummin vaikka auringon ottamiseen!

Tultiin just vauvatanssista, pitkästä aikaa oltiin mukana ja ens viikolla onkin jo vika kerta. Mutta ihan hauskaa oli.

Meilläkin tulee kuun vaihteessa 5kk täyteen ja piikkejä taas luvassa. Viimeksi rokotuksista tuntui olevan vähän kipeä, koska itkeskeli ja itku loppui heti kun sai buranaa ja sitten tyttö nukkuikin melkein koko päivän! Saas nähdä miten tällä kertaa käy.

Kellojen siirto ei ole aiheuttanut isompaa harmia, tyttö ilahdutti minua nukkumalla nyt aamulla 5-8 yhteen putkeen, oli suorastaan levännyt olo :) Vähän tuo yöheräily alkaa helpottaa, nykyään nukkuu sentään n. 2h pätkiä, mutta en ole jaksanut nyt edes yrittää vähentää noita yöimetyksiä ja koska nukahtelen koko ajan kesken syöttämisen, niin tyttö jää useimmiten mun kainaloon nukkumaan kun en vaan herää siirtämään häntä omaan sänkyyn. Mutta olkoot.

Toisaalta oon ajatellut, että eikös sekin ole jo ihan hyvä että hän edes illalla nukahtaa sinne omaan sänkyyn, niin teoriassa jos hän joskus nukkuiskin sitten pidemmän putken niin olis jo valmiiksi omassa sängyssä :p
 
Huomenta kaikille!

Uutena marraskuisen äippänä ilmoittautuu hän =)

Meillä on viikon päälle nelikuinen tyttö, rauhallinen pikku pakkaus. Helmikuusta asti on yöt nukuttu 8-10h putkeen ja pelkällä tissiruualla mennään.

Purulelu on maistunut jo muutaman viikon, sitä ennen oli nyrkki rannetta myöten suussa |O Mahallaan tykkää olla ja "uida", kyljelleenkin mennään mieluusti ja nyt muutaman päivän on pimu pöngännyt istumaan kovasti!

Ja tämäkin mamma on innokas viherturaaja :flower:
 
Hei kaikille!

Olen myös uusi kirjoittelija tässä ketjussa, viime viikolla täytti tyttö neljä kuukautta.
Luonteeltaan neiti (samoin kuin äitinsäkin) on melko temperamenttinen ja vaativa, mutta iloinen. Ensimmäiset kolme kuukautta oli aikasta kova itkeskelemään iltaisin, mutta nyttemmin on tilanne helpottanut.

Täysimetyksellä mennään, pikkuhiljaa tarkoitus aloittaa kiinteiden maistelut. Öisin tankkaa vielä melko tiheään,saan vain haaveilla jäkättirastaan yöunista:) Välillä tyttö nukkuu ihan hyvin omassa sängyssään, välillä vain vieressä.

Päiväunille nukahdetaan oikeastaan kunnolla vaunulenkeillä, sisällä otetaan vain pieniä torkkuja.

Tämä mamma on aina kevään alussa innokas puuhastelija pihalla, vaan into hiipuu hyvin nopeasti ja loppukesästä suunnilleen valmis vetämään pihan asfaltille ja unohtamaan kukkien hoidon kokonaan:LOL:
 
Jälkiruuaksi keskustelua...

Tytöllä on mittoja 65 ja 7500 noin suunnilleen, lekurineuvola oli viime viikolla. Kohta on paino tuplaantunut ja luulisi että tällä viuhtomisella kuluu energiaa enemmän kuin ennen ! Kolmen viikon päästä on piikitystä juu taas tiedossa, edellisestä nousi samana iltana kuume joka taintu onneksi heti Panadolilla.

Kotihommista oli juttua tuolla aiemmin, teen ne ihan mieluusti kun toinen on kuitenkin päivät töissä. Muttamutta, jos tulee kommenttia että voisit imuroida niin silloin irtoaa vähintäänkin mulkaisu :mad: Onneksi ukkokulta on kovin nopsa hoksaamaan mitä kannattaa sanoa ja mitä ei. Pikkuisen hirvittää ensi kevät kun saa koiran lisäksi pestä yhden pienen ihmisenkin aina sisääntullessa :LOL: Syksyllä ei varmaan ihan kamalasti vielä juosta kuralillussa!!

Jaha, täytyy vissiin kipaista vaipanvaihdolle, johan tässä tuli turistua.
 
Tervetuloa mukaan uudet äipät!

Täällä TAAS puolentoista tunnin väsytystaistelu väsymysraivareineen takana : / tältä äipältä alkaa pikkuhiljaa usko loppua tuon lapsukaisen iltaunille saantiin! Päivällä poika nukahtaa joskus jo rinnalle ja vaunuihin nukahtaa ilman mitään ongelmaa tyytyväisenä, mutta oottakaas kun ilta koittaa :kieh: sillon ei sitten oo kellään kivaa, poika nukahtaa vaan tissitellen, joskus saattaa jopa itse heittää tissistä irti ja nukahtaa syliin mutta se on aika harvinaista herkkua. Tänäänkin raivottiin vähän väliä eli poika huutaa kurkku suorana ja venkoilee sylissä, ei huoli tissiä, ei halua (yrittää?) nukahtaa sänkyyn, ei vaunuihin, ei syliin, ei mihinkään. Ressu on jo ihan unessa mutta silti pitää itkeä. Tänäkin iltana kahteen kertaan heräsi unesta vielä parkumaan ja taas koko rumba alusta. :(

Tänään pääsi taas itku minultakin kun epätoivo iski, mieskin on iltavuorossa niin yksin joutuu taistelemaan. Vaikka yksin sitä olen kyllä joutunut aina taistelemaan kun mieheltä puuttuu tuo olennainen taisteluväline eli tissit!

Onneksi on viikon päästä neuvola niin pääsee juttelemaan vähä tästä kun tuntuu että teenkö jotain väärin kun tämä on aina näin hankalaa : /
 
Napsukka, ootko kokeillut erottaa syöttämisen ja nukuttamisen?

Meilläkin on välillä vaikeuksia nukahtamisen kanssa, mutta ei mitenkään joka ilta, mutta yleisin ohjehan tuohon nukutusongelmaan on just se, että ei nukuteta rinnalle.

Meillä muuten sellainen mielenkiintoinen havainto, että olin maanantaina leffassa illalla, eli mies antoi sillä aikaa vauvalle velliä pullosta ja laittoi nukkumaan. Tyttö oli kyllä kiukutellut nukkumaan mennessä jotain 45min, mutta sitten kun nukahti niin nukkui pidempiä jaksoja yön aikana eikä herännyt koko ajan vaatimaan rintaa. Tekis mieli siirtää koko nukutusrumba miehelle... Mutta toisaalta laitan mieluummin tytön nukkumaan itse, koska laulamalla saan tytön rauhoittumaan paljon nopeammin unille eikä tarvitse kuunnella itkua pitkään.
 
Kiva että löytyi tämä ketju! Mukaan mekin siis ilmoittaudutaan :)
Meillä siis viikon päästä 5kk ikäinen tyttö. Ensimmäinen lapsi meidän pienessä perheessä, joten mukava vaihdella kuulumisia muiden kanssa, joilla suunnilleen samanikäinen lapsi :)
Meillä tyttö oppi kääntymään 3kk ja 10 pv ikäisenä, nyt parin viikon ajan on jonkin verran kääntynyt myös mahaltaan takaisin selälleen.
Soseita syödään jo 5 krt/päivä, ja hyvin maistuu vaikka minkämakuiset ruuat. Ja tyttö on kyllä niin iso että huomaa sen :D Imetin n. 2 kk ajan, mutta sitten loppui maito kokonaan ja siitä asti täysin korvikkeella ollut. Rintamaidon lisäksi jouduin antamaan korviketta jo joskus 4 vk:n ikäisestä lähtien.
Pari viikkoa sitten tyttö lopetti ihan itsestään yösyömiset, mikä on mulle aika kiva juttu! Sitä ennen oli kyllä jo pitkään niin, että söi vaan kerran joskus 6-7 aikaa aamulla. Mutta nyt nukkuu siis 10-12 tunnin yöunet syömättä välillä :eek: Mietin eka, että onkohan vielä liian pitkä väli olla syömättä, mutta en kyllä rupea sitä varta vasten herättelemäänkään syömään :D
Ihanaa ja kamalaa miten vauhdilla pienet kasvavat! Tuntuu että kokoajan oppii uusia asioita, sekä äiti että lapsi :)

Nyt tais tyttö herätä päikkäreiltä. Lueskelen ketjua tarkemmin läpi paremmalla ajalla :)
 

Yhteistyössä