Marraskuussa 2011 syntyneitten elämää

Napsukka: Toivotaan pikaista paranemista teille! Ei ole kivaa katsoa kipeää pikkuihmistä, varsinkin jos unista ei tule mitään :/ Meillä on likalla nyt joku flunssa päällä ensimmäistä kertaa. Torstaista asti on ollut tosi räkäinen ja nyt pari päivää myös yskinyt, kuumetta ei ole ollut. Onneksi hän on sen verran hyväuninen, että yöt on kuitenkin saatu nukuttua, vaikka päivällä nenä meneekin vähän väliä ihan tukkoon. Ensimmäinen nuhainen yö vain meni heikoilla unilla, mutta sen jälkeen normaalisti. Päiväunet on kylläkin vähän kärsinyt, kun yleensä nukkuu päikkärit tutti suussa, niin nyt ei ilma kulje jos tuttia imee. Muuten on kyllä päivisin ollut melko normaalin pirteä. Pelkään vain, että kun fridallakaan ei limaa oikein saa ulos, että kohta on sitten poskiontelon tulehdus tai korvatulehdus :/
Ja tuosta nenän tyhjennyksestä on tullut kaamea taistelu, kun lapsi huomasi että se ei olekaan kiva juttu. Hirveä punttuilu ja lopulta huuto, kun pitää molemmat kädet ja pää pitää paikallaan. Mutta pakko sitäkin on vain tehdä, että ne limat sieltä edes vähän ulos tulee. :/

Jäkättirastas: Me ei olla vielä istutetty syöttötuolissa, mutta kovasti haluttaisi jo ruveta sitä harjoittelemaan! Meilläkin tyttö istuu tuettuna hyvin ja selkä pysyy suorana, ja on tosissaan pienestä asti ollut jäntevää tekoa :D Eli kai sen voi vähän aiemmin aloittaa, kun tyttö jo itsekin niin hanakasti haluaisi istumaan :)

Vietettiin ihana aurinkoinen pääsiäinen mökillä miehen vanhempien kanssa. Vaikka oman lapsen kanssa oleminen onkin niin ihanaa, niin on pakko myöntää, että välillä on aivan mahtavaa kun joku (anoppi :D) jaksaa touhuta lapsen kanssa! Itsekkäästi sanottuna oli ihanaa saada enemmän omaa aikaa, kun ei tarvinnut joka hetki katsoa toisella silmällä lapsen perään :D
 
Aurinkoinen pääsiäinen täälläkin takana, koko pikku perheen voimin vietettiin pyhät.

Ja pääsiäisen uusi aluevaltaus: Meillä löytyi nippu varpaita :LOL: Ja niitä onkin sitten kiva tutkia, vielä ei ole suuhun asti menneet mutta kai sekin aika koittaa!!

Tintti301, joskus on mahtavaa kun voi vaan huokasta kun muksu on edes hetken toisen huomassa, vaikka tuntuu että se on itsekästä... Sitten vaan täytyy pyyhkäistä pois tunnontuskat, paremminhan sitä jaksaa kun voi olla ihan itelleen edes hetken :heart: Tosin, miellä on siitä ihana tilanne että voin käydä suihkut sun muut ihan rauhassa kun tyty viihtyy hyvin itekseen. Kunhan välillä huikkaa vastauksen jokelluksiin =)

Meillä täytyy taas pitää karstanpoistotalkoot, kerran jo harjasin yhden illan ja vielä olisi savottaa sillä saralla. tyttö ei taida tykätä kun usein syöttäessä raksin kuivaa nahkaa pois... Mutta eipä tuota ole tullut uudestaan niille kohdille mistä sen kerran sai harjattua, eli vaiva kannattaa.
 
Tervehdys!

On ollut aikas paljon kaikenlaista touhua, et ei ole mukamas ehtinyt täällä poikkeen ollenkaan. Ne "kahvitauotkin" on tullut vietettyä enemmän ristikoita ratkoessa tai lehtiä lueskellessa. Tänne onkin tullut niin paljon uutta tekstiä, et vaikka ne luin, en enää muista puoliakaan mistä on ollut puhetta.

Jokatapauksessa tervetuloa uusille!

Ne Napsukan mainitsemat unilaulut on tuttuja täälläkin. Suloisen kuuloista tosiaan. Meillä oli ihan lievä flunssa, aivastelua ja yskähtelyä. Ei kuitenkaan onneksi mennyt nenä tukkoon tms. Toivottavasti siellä on jo parempi vointi.

jäkättirastas meillä myös syöttötuoli valmiina, vielä ei olla otettu käyttöön. Mieli kyllä kovasti tekisi, olis ehkä hieman helpompaa se syöttäminen.

Vielä enemmän mä kuitenkin haaveilen sen hyppykiikun käyttöön saamisesta. On kyllä käsivoimat kovilla, kun koko ajan pitää sylissä poikaa hyppyyttää.

Ai niin, joku kyseli siitä onko oltu jo hoidossa. Meillä on oltu mummulla ihan vaan pari-kolme tuntia kerrallaan, muutaman kerran. Mä en vielä raaski piiiitkään aikaan antaa oikein yöksi hoitoon. Eikä kyllä ole ollut tarvettakaan, ei ole ollut sellaisia menoja. Mies kyllä jossain vaiheessa sanoi, et voitaisiin antaa joskus yöksi mummulle hoitoon, et saataisiin nukkua oikein kunnon yöunet. Mä totesin sille, et saa mennä ihan itekseen mummulle hoitoon ja nukkua siellä :LOL:

Miten muuten teillä koirallisilla on, kuinka koira(t) antaa vauvan olla lattialla rauhassa? Ja muutenkin suhtautuu? Meillä muuten ok, mut jatkuvasti yritetään käydä nuolemassa pojan naamaa tai käsiä.

Jaahas, kahvikuppi on tyhjä, joten taidan mennä hommiin :wave:
 
Meillä koiran kanssa on kaikki sujunut tooosi hyvin. Naamaa nuollaan täälläkin ja käsiä mutta ei me olla siitä niin huolissamme. Jos on just liponu jotain ei-niin-kivaa-paikkaa/asiaa niin sitten on toppuuteltu. Lelut ja leikkimatto saa olla ihan rauhassa.

Nyt suihkuun ja unten maille |O
 
Meillä kanssa koira on tottunut vauvan tosi hyvin. Aluksi oli mustasukkainen minusta, yritti tunkea syliin samaan aikaan vauvan kanssa ja vaati kokoajan huomiota. Mutta se onkin ollut mun lellikki alusta asti :D
Nyt kun vauva on enemmän lattialla, niin antaa kyllä olla rauhassa. Tai melkein aina on siinä lähellä vähän niinkuin vahtimassa vauvaa, mutta kuitenkin sellaisen välimatkan pitää että vauvan kädet ei yllä tarrata karvoista kiinni. Muutaman kerran on mennyt liian lähelle ja nopeasti oppi että pieni käsi kiskaiseen aika tiukasti karvoista :D
Koira ei ole koskaa ollut sellainen nuoleskelija-tyyppi, eli siltä on meillä onneksi vältytty. Olishan se aika inhottavaa kun eka nuoleskelee pissit ym. lenkillä ja sit vauvan naamaa tai käsiä (mitkä menee suuhun) nuolemaan :D
 
Heippa kaikille!

Pikaisesti yritin lukea, mitä tänne oli pääsiäisen aikana kirjoitettu, oltiin itse mummolassa reissussa, eikä tullut koneella käytyä. Tehtiin eka pitkä automatka tytön kanssa, n. 4 tuntia ja ihan suhteellisen mukavasti meni. Reissu kaikkinensa oli ihan onnistunut, mummo ja ukki ja muut sukulaiset aivan tohkeissaan tytöstä. Huomasi kuitenkin, että reissu oli sekä tytölle että meille vanhemmille aika rankka, koko ajan paljon porukkaa ja uusia kyläpaikkoja tytölle. Nyt hän onkin nukkunut päivisin tosi paljon.

Muutoin aika mukavasti mennyt viime aikoina, ei ole ollut enää sellaisia itku-huuto-kitinä-iltoja kuin aiemmin, sen suhteen alkoi elo helpottaa, kun tyttö oli reilun kolme kuukautta. Kivempi muutenkin jo liikkua reissun päällä, kun ei koko aikaa ole julmettu nälkä, kun herää, vaan saattaa malttaa jo evästä vähän aikaa odotellakin. Pienempänä oli sellainen, että heti herättyä piti heti saada tissiä, muuten ei rauhoittunut. Kyllä vieläkin pitkiltä päikkäreiltä herättyä on saatava ruokaa heti, siinä ei auta jäädä aikailemaan..

Olen yrittänyt varta vasten tytön olla nyt enemmän isänsä kanssa, en mene heti puuttumaan, vaikka itkeskelisikin, jospa alkaisi tottua, että isänkin seurassa on ihan kiva olla, eikä aina tarvita äitiä paikalle sylineen ja rintoineen. Otan siis "itsekkäästi" välillä omaa aikaa. Aiemmin mun oli vaikea olla jopa saunassa, jos kuulin tytön itkeskelevän ja hyökkäsin suurinpiirtein shamppoot päässä paikalle, nyt saunon rauhassa ja luotan, että kyllä he pärjäävät, eikä tytöllä ole mitään hätää.

Huomasin kyllä tuolla mummolan reissulla, että olen vaan itse niin tottunut hoitamaan tytön (sukulaiset siis asuu aika kaukana, eikä olla hirveästi nähty vielä tytön syntymän jälkeen), etten sitten oikein edes osaa antaa muiden auttaa ja hoitaa, vaikka joku tarjoutuisikin. Ei se ole sitä, ettenkö luottaisi muihin tai ajattelisi, etteivät he pärjää, jotenkin vaan en osaa itse relata ja antaa muiden hoitaa, jos itse olen paikalla. Ajattelin kyllä, että seuraavalla mummolareissulla annan mummon ja ukin enemmän hoitaa tyttöä ja lähden vaikka ulkoilemaan tai jotain, he kun näyttivät mielellään tyttöä hoitavan.

Täällä näytti olleen keskustelua tuosta hoitoon jättämisestä. No itse tosiaan en ole vielä juurikaan jättänyt hoitoon, kerran ollaan oltu miehen kanssa leffassa, jolloin tytön täti hoisi häntä. Yökylään en osaisi vielä jättää, eikä se oikein onnistuisikaan, kun ollaan täysimetyksellä. Eipä kyllä tällä hetkellä mitkään baari-illat tai vastaavat edes houkuttele, enempi vaan kaipaa pitkiä, keskeytyksettömiä yöunia. Meilläkin mies kaipaa ehkä itseäni enemmän yhteistä, kahdenkeskistä aikaa, mutta eiköhän sitäkin vielä ehdi olemaan, mennään nyt tämä vauva-aika vähän vähemmällä kahdenkeskisellä ajalla. Luulen, että vuoden (ehkä jo puolen vuoden) päästä on jo ihan eri meininki.

Joku täällä vähän tuskasteli myös miehen vähäisestä osallistumisesta kotitöihin. No ei meilläkään mies hirveän innokkaasti kotitöitä tee, mutta oletan ja odotan, että hänkin osallistuu isompiin siivouksiin ja ruoan laittoon viikonloppusin. Itse teen toki enemmät kotihommat viikolla, kun hän on töissä, mutta en edes osaa kuvitella, että antaisin hänen laistaa kotitöistä, jos ei kävisi töissä. Lapsen hoitoon odotan hänen automaattisesti osallistuvan iltaisin, onhan hän lapsen isä ja ihan mielellään hän touhuaakin tytön ja vaihtelee vaippoja yms.

Mutta nämä on varmaan sellaisia asioita, jotka jokainen perhe ratkaisee oman tyylinsä mukaan, pääasia, että perhe voi hyvin. Ylipäätään tämä äitiys, perhe-elämä ja lapsen kasvatus ja hoito ovat asioita, joista useilla tuntuu olevan oma mielipide, usein jyrkkäkin ja muita neuvotaan mielellään ja tuputetaan omia ohjeita. Itseäni sellainen saa näkemään punaista, ajattelen aina, että jokainen tekee tyylillään ja pääasia on, että itse (ja ne omat läheiset) on onnellinen ja elämä tasapainossa. Miten muuten on, oletteko saaneet paljon "hyväätarkoittavia ohjeistuksia" sukulaisilta ja tuttavilta?

Oikein mukavaa ja aurinkoista kevätviikkoa kaikille! Toivottavasti taudit ovat pieniltä potilailta talttuneet, eikä isommatkaan ole niitä saaneet. Meillä on tyttö tänään tirskunut jonkun verran, toivon, ettei ole flunssa tulossa..
 
Huoh, viimein rauha maassa :p Pojalla olikin vaihteeksi tämmöinen "viedäänpäs äitistä viimeisetkin mehut kun ei huvita vaan nukkua"-päivä :O Poitsu siis heräsi aamulla ennen seitsemää ja nukahti nyt yhdeksältä yöunille, päiväunia kertyi neljässä pätkässä yhteensä reilu 2 tuntia, normaalisti kun nukkuu 4-5 tuntia! Pirteä ja touhukashan tuo oli päivän joten miksikäs sitä nukkua jos ei nukuta, yrityksen puutteesta ei ainakaan voi äitiä ja iskää syyttää :LOL:

Nitrodisco Nuo sun ajatukset tuosta että antaa iskän ja muidenkin olla enemmän vauvan kanssa ja hoitaa tätä kuulostaa kovin tutulta! Mullakin on ollu vähän vaikeuksia rauhottua ja rentoutua vaikka tietäisikin että pojalla on kaikki hyvin muidenkin hoteissa, kai se on tätä äidinvaistoa ;) Muutenkin ajatuksesi tuntui enemmän kuin tutuilta!

Meillä poika niiskuttelee vieläkin :( viime yö nukuttiin taas hippasen paremmin mutta ne "normaalit" yöunet on kyllä kateissa edelleen. Onneksi oli nämä pääsiäisen pyhät tässä niin oli mies kotona vuorottelemassa pojan hoidossa että saatiin molemmat levättyä päivisin. Ajattelin josko olo ei pojalla helpotu viikonlopun aikana niin pitänee viedä pikkuinen lääkäriin heti alkuviikosta, vähän huolettaa ettei vaan korvatulehdusta sitten tee kun on pitkittynyt noin.

Mummi teki tänään aikamoisen löydön kun poitsu kerkesi imaista hänen sormea ja jäystää hetken. Mummin naama venähti, ettei siellä vaan olisi hammas :O mummi tohkeissaan haki lusikan ja "koputteli" ientä ja kilahdushan siitä kuului, taisi mummi olla enemmän innoissaan kuin äiti :LOL: niin se vaan poika tuntuu taas asteen verran isommalta pojalta kun ensimmäinen hammas puhkeaa :heart: kyllä se aika vaan kuluu niin nopiaan, eikö??
 
Poika päiväunilla, mamma kahvikupin kanssa hetken :D

Niin, en mäkään siitä koiran nuolemisesta kovin huolissani ole, paitsi että kun ei aina tiedä mihin se on nokkansa tunkenut ennen sitä nuolemista. Meillä muuten tuntuu poikaa kiinnostavan paljon enemmän koiran lelut, kuin omat. Ja välillä koira tuo sille lelujaan, kun poika pötköttelee lattialla. Sit jos hetken katsoo toisaalle, onkin se koiranlelu jo pojan suussa :x

Nitrodisko mulla oli aiemmin samaa, kirmasin heti paikalle, jos poika itkeskeli isänsä sylissä. Nyt oon osannut jo antaa niiden selvitä keskenäänkin. Kaippa se isukki sanoo, jos hänestä tuntuu ettei pärjää pojan kanssa. Ja meillä kyllä tuntuu pärjäävän hyvinkin. Pääsiäisen aikaan viettivät aika paljonkin aikaa yhdessä, sain tehdä kotihommia ja muita touhujani rauhassa. Niillä on ihan omia juttujaan, mitä tekevät ja viihtyvät molemmat. Samoin aiemmin mua ahdisti kauheesti se, et heti kun mentiin johonkin kyläileen, poika napattiin heti vaikkapa mummun syliin. Nyt mun mielestä on ihanaa, kun mummu tai joku muu nappaa pojan ja hoitaa, saan istua ja relata hetken. Onhan se lapsi kuitenkin tärkeä myös muille ihmisille, kuten niille mummuille ja papoille, ei vaan mulle ja miehelle. Pitää niidenkin saada nauttia sen seurasta.

Meillä on nyt alettu viihtymään hetkiä itsekseenkin. Viihtyy sitterissä tai lattialla, kun teen niitä kotihommia. Eikä tarvitse kokoaikaista seuran pitäjää. Samoin voi laittaa hetkeksi sänkyynsä, eikä heti nouse hirveä meteli. Tänään aamullakin sain tehtyä pojalle soseita, kun toinen vaan touhus lattialla. Ja sellaisen huomasin, että viihtyy niissä keittiöaskareissa paremmin, jos meillä on siellä radio päällä =)

Päikkäreitä nukutaan se 3-4 tuntia. Muutaman kerran siinä välissä huudetaan, mut kun käy antamassa tutin suuhun ja hetken tönii vaunuja ees taas, nukahtaa uudelleen.

Muuten, te ketkä jo annatte kiinteitä, mitkä on teidän vauvojen suosikit ja inhokit? Meillä inhokkeihin lukeutuu bataatti. Perunat ja porkkanat ym menee, mut bataatti ei. Herkkuna pitää mangoa.

Muuten pihankuopsuttelijoille tiedoksi, että mä taidan avata kuopsutuskauden viikonloppuna, jos sää sallii. Mulla on tontin takaosassa sellainen pieni suojainen rinne ja se on jo ihan sulanut. On pitänyt sitä raivata ja tehdä kukkapenkkiä, mutta viime keväänä se jäi, kun oli sattuneesta syystä jatkuvasti huono olo ja väsy. Et jospa nyt sitten paremmilla voimilla :D

Niin, olikos se jäkättirastas, kun niistä orvokeista haaveili? Mä haaveilen myös, kun niitä näyttää nyt olevan jo joka paikassa myynnissä. En vaan taida ihan vielä uskaltaa laittaa...

Ei vaan, pitää mennä hommiin. Keittiössä on kaaos sen aamuisen sose-shown jäljiltä.
 
Hihii, 3 orvokkiamppelia ostettu!!! Kevät on virallisestikin siis alkanut :LOL:

Sitten kun tuo tipunen lähtee liikkelle niin täytyy vahdata ettei ruokavalioon tule lisää koiran luista... puruluut menee kerralla mutta sitten on aina 1-2 oikeaa luuta lattialla. Muita "leluja" koiralle on meidän likaset sukat, eikä niitäkään viittis pienen suuhun päästää! Koira siis kantaa niitä suussaan kun joku tulee, ei se muuten niillä leiki. Muuten nuo on parhaat kaverit, nukkuvatkin samassa huoneessa :hug:

Jokohan sitä tarkenisi laittaa hyppykiikun terassille viikonloppuna? Toisaalta, sitten voi käydä niin että siellä pitäisi hypätä jatkuvasti ja kun vielä pitää pikkuisen pukeakin. Taidan passata vielä! Pitäydytään orvokeissa vaan ja varrotaan että keli lämpenee.

Äänensävystä päätellen meillä alkaa ruokatunti lähenemään :popcorn:
 
Meillä koira ei tykkää lapsista noin yleensä, joten hieman jännityksellä seurailen miten menee tuon oman mukelon kanssa. Toistaiseksi on mennyt tosi kivasti, mutta huippuvarovainen täytyy olla kun vauva lähtee liikkeelle... Meillä siis suht iso koira, joten en juuri uskalla noille selkääni kääntää, vaan jos en ehdi vahtia, niin laitan koiran takapihalle. Täytynee piakkoin laittaa koiraportteja, että saa koira olla rauhassa vauvalta ja toisaalta vauva turvallisesti lattialla. Tai mahdollisesti leikkikehä vauvalle :) Koira ei selkeesti ymmärrä yhtään pikkulasten käytöstä, mikä ei ole ihme, joten en aio jättää niitä kahdestaan ettei vaan mitään satu.

Uskaltaako edes tunnustaa, mutta mun äiti osti tytölle kävelytuolin :D Kysyin kyllä multa luvan ensin... ei tosiaan ollut tarkoitus mokomaa vempelettä hommata, mutta oltiin lastentarvikeliikkeessä tytön kanssa ja mummi laittoi hieman tylsistyneen tytön tuoliin koeajolle ja voi sitä riemua ja tööttäilyä :LOL: Heti tuo ipana keksi että sen kanssa pääsee eteenpäin, vaikkakin hitaasti toki vielä. Joten mummi halusi sen sitten ostaa lahjaksi. Eipä kait sekään vaarallinen ole, kunhan ei jatkuvasti käytä.

Samalla reissulla ostettiin syöttötuoli, joka nyt odottaa tuossa nurkassa että tuo isi pistäis sen kasaan.

Meillä nukutaan nykyään yleensä kahdet päiväunet, aamupäivällä 2,5-3h ja iltapäivällä n. 50min. Sais olla hieman pidemmät nuo iltapäiväunet niin jaksais paremmin, mutta kun ei vaan nuku enempää.

Oltiin myös pääsiäisenä reissussa, käytiin toistamiseen Tahkolla, tällä kertaa mukana oli serkkutyttö 1v 2kk vanhempineen. Tytöt oli selvästi kiinnostuneita toisistaan, isompi taputteli meidän vauvaa päälaelle ja meidän tyttö otti serkkua varpaista kiinni... Ja toisen lelut on tietty kiinnostavampia kuin omat. Äidit lähti rinteeseen ja jätti lapsukaiset isukeille, hyvin niillä sujui, ja sitten välillä vuoronvaihto :)

Ruoista meillä taas ehdoton suosikki on bataatti, johon sitten voi sekoittaa vaikka mitä. Jostain kumman syystä kaurapuuro ei kelpaa ollenkaan, edes hedelmäsoseen kanssa, mutta tuo riisipuuro jauheesta taas menee ihan kivasti.
 
Minä kans olen opetellut nauttimaan kyläreissuista, jolloin mummot ja ukit hoitavat lasta. Ja pitäähän lapsenkin tottua siihen, että joku toinenkin hoitaa vaikka äiti olisikin vieressä :)

Ei kyllä suoraan sanottuna huvittaisi viedä vauvaa yökylään, mutta tulipa luvattua jo että viedään.. Vaikka kuitenkin tiedän että hyvin pärjäävät :) Ja varsinkin lapsen täti on odottanut pientä yökyläilijää innolla jo pitkään :) Minnekään yöjuoksuille tai baariin ei kyllä ole ollut ollenkaan hinkua vauvan tulon jälkeen, mieluummin köllötellään oman perheen kesken kotosalla. Ja nukkuu yöt! :D Kummasti sitä ihminen rauhoittuu iän (ja vauvan) myötä :D

Meillä kyllä kiinteistä ruuista maistuu melkeimpä kaikki! Tai ainakaan vielä ei ole tullut sellaista ruokaa vastaan, joka ei uppoaisi. Ja oikea puolukkakin teki kauppansa puuron seassa ja soseena banaanin ja päärynän kanssa :D Eniten ollaan syöty porkkana-kukkakaalia ja bataatti-kesäkurpitsaa, ja hedelmäsoseita laidasta laitaan.

Joku sanoi, että sit kun lapsi liikkuu, niin pitää koiran luita vahtia ettei mene väärään suuhun. No, meillä niin jo kävi :D Koira oli jättänyt puruluunsa n. metrin päähän leikkimatolla olevasta vauvasta, ja kun menin jonkin ajan päästä katsomaan niin neiti oli mönkinyt luun luokse ja maisteli sitä tyytyväisenä :x :D Nyt ainakin tietää, että se ei enää pysy paikallaan jos jättää yksinään lattialle vaan pääsee etenemään jos jotain kiinnostavaa näkyy :D

Voi ihanaa! Tyttö on nukahtanut koko tämän viikon nätisti suoraan omaan sänkyynsä :) Viime yönä oli melkoinen yllätys, kun rupesi hirveä ähellys ja pyöriytyminen kuulumaan sieltä ja jalat näkyi viuhtovan pinnasuojuksen yli. Sit kun menin laittamaan peittoa päälle ja tuttia suuhun, niin neiti olikin siellä sängyssään pää jalkojen päässä sänkyä :D
 
Täytyykin heti kokeilla jos meilläkin lähdettäisiin luun perässä liikkeelle :p Pylly nousee, jalat vispaa ja kädet haroo mutta kun ei etene niin ei etene! Toisaalta, täytyy vissiin nauttia tästä paikallaanolosta niin kauan kun sitä kestää :LOL:

Täällä olen kanssa pikkuisen jännityksellä odotellut että mitä vempeleitä meille ilmestyy mutta toistaiseksi on säästytty... tosin, heti kun tieto tulokkaasta oli julkistettu niin tehtiin selväksi ettei mitään "turhaa" tai tarpeellisempaakaan tuoda ilman että niistä keskustellaan etukäteen. Kummasti on linja pitänyt...

Tyttö on hoksannut että koiraa voi silitellä, ilman karvoista kiskomista ainakin toistaiseksi. Ihmeesti tuo meidän hurtta pysyy paikallaan, taitaa salaa tykätä pienen paijauksesta :kiss: En malta odottaa kun kaverukset porhaltaa pihassa peräkkäin!
 
huomenta! jos tässä äkkiä ehtisi jotain raapustaa kun poika viihtyy itsekseen=)

meillä opittiin muutama päivä sitten kääntymään selältä mahalleen ja nyt ei sitten muuta tehdäkkään ja hoksasi uudestaan ettäsiitä pääsee edelleen selälleen takasi...alkaa oma peitto loppua kesken ja mattoki tulla vastaan =D

joku kyseli koirasta, meillä oli utelias alussa mutta sitten ei sen kummemmin ole piitannut, nyt sitten tullut vissiin suojeluvaistoa kun välillä yrittää pojan peiton nurkan valtausta ja menee ihan pojan viereen nukkumaan=) nyt sitten kun poika on oppinut ottamaan esineistä kiinni niin saa tuosta meidän karvakasastakin hyvin otteen=) koira ei ihme kyllä ole moksiskaan mutta silmällä pitää pitää kuitenkin ettei mitään satukkaan.

meillä myös tuo eteenpäin meno yritys on äärimmäisen kova mutta kun ei niin ei.

oletteko ajatelleet mennä vauvauintiin tai oletteko olleet jo? meillä alkaisi ensi viikolla, hiukan jännittää että kuinka käy=) poika kyllä tykkää olla vedessä ja kylpee mielellään. mutta ihan mukava että on viikossa jotakin ohjelmaa mihin koko perhe menee=) joutuu mieskin mukaan =D
mutta nyt pojalle vaihtaa vaatetta ja jatkamaan tuota remppaa... mukavaa sunnuntaita kaikille!!
 
Moi vaan kaikille täältä kevätsiivouskaaoksen keskeltä =) viime yönä nukuttiin pitkästä aikaa hyvin niin äippä on heti hirmu vimmalla järjestelemässä kotia uuteen uskoon! On ukolle ihmetystä kun tulee töistä ja pojalle kun herää päikkäreiltä kun on olohuone järjestelty uuteen uskoon..

Täällä susirajalla ei vielä hetkeen pääse kuopsuttelemaan pihamaata : / huomasin eilen että talon seinustalta sulasta kohtaa pilkistää jo ensimmäisiä kevätkukkia :heart: jotain sentäs!

Meillä ei myöskään koira ole ollut oikein moksiskaan pikkusesta, kovin kummissaan kuunteli ensi viikot kun vauva änähti mutta nykyään tuntuu kattovan vaan kulmat kurtussa että antakaa vanhuksen nukkua! Kovasti yrittää kyllä pojan viltille mennä aina köllöttämään ja möksähtää kun hänet käsketään pois. Pari kertaa on poika saanut aika napakan otteen korvasta ja viiksistä niin on alkanut hurtti ottamaan etäisyyttä kun pieni käsi lähestyy :LOL:

Mirkku-87 kyselit vauvauinnista. Me missattiin haku tämän kevään uinteihin, ryhmät oli jo täytetty, vaikkei pääsy olisi varmaa ollutkaan kun on kuulemma niin hirveä tunku ja jonot sinne. Ja vauvauinti ainakin täällä on 3-6 kk ikäisille niin tämä kevät olisikin ollut ainoa mahdollinen :(

Me ollaan miehen kanssa mietiskelty, pitäisikö tuo poika sittenkin viedä lääkärille. Nuha kun on jatkunut nyt jo 3 vkoa. Nyt tilanne on sama kuin ensimmäisen viikon eli päivisin ei ole juurikaan räkäinen tai tukkoinen (varsinkin ulkona jos nukkuu) mutta yöllä mahallaan nukkuessa menee nessu tukkoon ja aamuyöstä lähtien unet menee ihan plörinäksi :(

Jahas, pyykit odottaa vielä ripustajaa, pakko mennä laittamaan jos ehtisi vielä ennen kuin pikkuinen herää, unohtuu muuten taatusti koneeseen ;)
 
Heippa taas,

Meillä alkaa maailma laajenemaan kun tänään sain kantorinkan pikkuiselle :D Kuljetaan kovasti koko porukka pitkin mettiä ja alkaa jo olemaan vierotusoireita polulle pääsemisestä... Mulla on kyllä kantoliina ja siihen takki, mutta me hiotaan siinä nykyään kuin pienet eläimet kun päälle tarvitaan enempi vaatteita! Liina+ takki oli kyllä talvella kultaakin kalliimpi kun päästiin kovillakin pakkasilla ulos - koiruus kun täytyy käyttää ilmalla millä hyvänsä. Ja liina oli sisähommissa tarpeen silloin kun tuo tyttö oli vielä pieni eikä halunnut olla ilman äippää :heart:

Taidan laittaa ne auliisti sivuun odottamaan uutta käyttäjää (jos joskus sellainen tulee) tai sitten myyn uuteen, hyvään kotiin.

Napsukka, en tiedä onko apua ja onko jo kokeiltu: meillä on alusta asti ollut nokka tukossa aina kun pinniksestä heräsi. Ei siis mitään nuhaa tms. Laitoin pinniksen pääpuolen jalkojen alle kirjat ja sen jälkeen ei ole moista ongelmaa ollut! Nosto on ehkä 5-6 mm, ei siis paljoa, mutta auttoi heti.

Nyt kuuluu hälystä itkua, täytyy taasen mennä :wave:
 
Heippa marrasmammat!

Kevät tosiaan tekee ihanasti tuloaan, takapihalta melkein kaikki lumi sulanut. Kun nyt vaan ei enää tulisi takatalvi, olen jo kurkkuani täynnä tuota lunta.

Iines- meillä on syöty vasta perunaa ja porkkanaa, molemmat menee, mutta etenkin porkkanasta inostui kovasti. Tällä viikolla tarkoitus maistella kesäkurpitsaa, ensi viikolla ehkä bataattia. Tuntuu vaan itseltä omituiselta valmistaa lapselle bataattia, kun ei itse sitä juurikaan itse syödä...

Mirkku- me on aloitettu vauvauinti, ja kolmannella kerralla tyttö jo oikein nautti siitä. Kahdella ensimmäisellä kerralla oli vissiin liian väsynyt ja nälkäinen, että itku tuli useamman kerran, mutta nyt viimeksi polski aivan innossaan. Ihan mukavalta koko perheen harrastukselta siis vaikuttaa.

Yöt on meillä nykyään melkoista hulinaa, kun tyttö on keksinyt, että on ihan pirteä aamuöisin. Ei meinaa millään nukahtaa uudestaan, vaan hihkuu ja jokeltelee ja jossain vaiheessa alkaa kovimpi huuto ja itkeskely, jos et reagoi ja ole tunkemassa välillä tuttia suuhun. Välillä on pakko ottaa viereen nukkumaan, siihen yleensä nukahtaa helpommin, mutta välillä yritän, että nukahtaisi omaan sänkyynsä uudestaan. Aika rankalta vaan tuntuu joka yö valvoskella taas muutama tunti, olin jo niin iloinen sen alkuajan valvomisen jälkeen, kun tyttö yöllä syönnin jälkeen nukahti uudestaan samantien. Siis minua ei haittaisi yhtään herätä imettämään vaikka useamman kerran yössä, jos siitä sitten saisi jatkaa uniaan, mutta tämä yövalvominen alkaa ottaa voimille..Katsotaan miten rytmi nyt muuttuu, kun aletaan enemmän syömään kiinteitä.

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!
 
Heissan!

Kyllä se nyt tuntuu vaikealta se kevään tuleminen :( Eipä tullut viikonloppuna mun kuopsutuksista yhtään mitään. Kateeksi käy Nitrodiscoa, jolla on takapihalta jo lumet sulaneet.

jäkättirastas kerros lisää siitä kantorinkasta? Mäkin oon aiemmin viihtynyt metsissä, mut eipä nyt ole syksyn jälkeen päässyt. Tosin en tiedä millä pojan saisi sellaisessa viihtymään, kun ei oikein viihdy rintarepussakaan.

Nitrodisco eipä meidänkään omaan ruokavalioon bataatti kuulu. Mä olen sitä joskus joutunut olosuhteiden pakosta syömään, enkä tosiaankaan pidä siitä. Ajattelin pojalle kuitenkin tarjota, kun niin monet vauvat tuntuu siitä tykkäävän. Mut eipä meillä kutkuttanut pojankaan makuhermoa. Kokeilen jossain vaiheessa uudelleen sitä. Rankalta kuulostaa noi teidän yöt. Toivottavasti tilanne paranee piakkoin.

Napsukka voishan se olla hyvä käyttää poika lääkärissä. Ainakin saa sitten itse mielenrauhan. Meillähän oli pojalla hiukan nuhaa silloin lääkärineuvolan aikaan. Kyselin silloin lääkäriltä siitä, oli sitä mieltä että jos nuha jatkuu sen 3-4 vkoa, voisi tulla uudelleen näyttämään. Meillä se meni itsekseen ohi ihan vajaassa parissa viikossa.

Me sitten laitettiin pojalle se hyppykiikku sisälle. On ollut siinä muutamana päivänä ihan hetken kerrallaan. En uskalla vielä ainakaan kovin pitkää aikaa siinä kerralla pitää. Kovasti tuntuu siitä poika tykkäävän :D

Meillä on nyt uutena makuna maistelussa parsakaali. Oltiin asioilla viikonloppuna, ja otin sitten kaupasta peruna-parsakaali-purkin, et sain jotain pojalle nopeasti. Hyvin tuntui maittavan. Nyt sitten tein itse sitä peruna-parsakaalia, ilmeet pojalla oli melkoiset taas. Ei ollut yhtään hyvää. Valmiista purkkiruoasta kuitenkin tykkäsi kovastikin :O Maistoin itekin sitä, aika mautonta oli. Olis kyllä luullut, että paremmin kelpaa tämä, missä on enemmän makua. No, pitää jatkaa koittamista.

Kahvikuppi tyhjä, joten kahvitauko on päättynyt :wave:
 
Heippa!

vauvauinnista oli keskustelua, me ollaan päästy kerran kokeilemaan kun oltiin hiihtolomailemassa. Omalla paikkakunnalla olis pitänyt tajuta ilmoittautua heti kun vauva syntyi ja toisaalta en ehkä edes haluaisin säännöllistä harrastusta sunnuntaiaamuihin... Mutta tosi hauskaa oli uimassa, meidän tyttö oli jo 5kk siis kun kokeiltiin ja heti kun pääsi altaaseen niin alkoi mahdoton läiskyttely ja polskuttelu. Tykkäsi kovasti siis joten kiva olisi joskus toistekin käydä uimassa. No kesällä ainakin vois ehkä pulikoida kylpytynnyrissä mökillä - vaikka järvivettähän siellä kyllä on mutta tuskin se haittaa.

Päivärytmit on aika lailla mitä sattuu... Monetko päiväunet muut marrasvauvat nukkuu? Kun meillä tuntuu että kaksilla päikkäreillä ei oikein jaksaisi, mutta kolmia ei ehdi tai saa nukkumaan oikein mitenkään... Useimpina päivinä meillä siis kahdet päiväunet, mutta jos ollaan jossain reissussa niin voi ottaa neljätkin lyhyet torkut.

Nitrodiscolle tsemppiä yövalvomisiin! Meillä on ehkä hiukan nyt nämä 4-5 kiinteää ateriaa päivässä alkaneet vaikuttaa tuohon yöheräilyyn, ei siis tarvitse enää imettää 1-2 tunnin välein, vaan yöaikaan n. 4h menee jo ilman maitoa. Tosin tyttö saattaa kyllä herätä välillä höpöttämään, pyörimään ja kitisemään muuten vaan, mutta nukahtaa useammin uudelleen ilman rintaa tutin kanssa - aikansa pyörittyään. Minäkin yritän pitää siitä kiinni, että laitan aina yösyötön jälkeen vauvan takaisin oman pedin puolelle, vaikea nukkua kun ipana raapii ja potkii vieressä ja toisaalta taas herää kun itse yrittää vaihtaa asentoa :D Mutta aamulla 6 tms aikaan otan usein tytön kainaloon aamumaidolle ja siihen nukahtaa vielä joksikin aikaa, ettei tartte nousta ennen seiskaa...
 
Heippa vaan täältä hankien keskeltä! Iines* liekkö takatalvi iskenyt sinnekin kun on pihan kuopsuttelu sullakin jäissä, täällä idässä on koko päivän tullut lunta :| onneksi ei vielä vaihdettu kesärenkaita, varsinkaan kun ollaan poitsun kanssa lähdössä tuonne reilun sadan kilometrin päähän siskon perhettä moikkaamaaa!

Me käytiin tänään pojan kanssa lääkärissä, jotenkin tuo vaisto sanoi että jotain mätää tässä tilanteessa nyt on. Ja kuinkas ollakaan, poika sai nyt väliaikaiseen käyttöön inhalaattorin jotta saadaan hengitystiet auki. Heti keuhkot kuunneltuaan kysyi lääkäri että onko meillä vanhemmilla kummallakaan astmaa. Molempien suvusta löytyy kyllä astmaatikkoja mutta meillä kummallakaan ei diagnosoitua. Mulla iät ja ajat epäilty allergioita ja astmaa ja testattu kaiken maailman lääkkeillä mutta diagnoosia en ole kuitenkaan saanut. Nyt sitten vaan hengitellään lääkettä sormet ristissä toivoen, että oireet häviävät nuhan myötä. :(

Kyllä multa itku pääsi kun kotiin tultiin. Eihän tämmöstä pikkuiselle toivoisi. Ahdistaa myös ajatus siitä, että joutuisimme luopumaan koirasta, vaikka lapsen terveys meneekin kaiken edelle. Tuo koiran reppana kun on jo kovin vanha ja vähän sairaskin, pahalta tuntuu että vielä vanhoilla päivillään joutuisi uutta kotia hänelle etsimään :'(

Nitrodisco, säkö kerroit että teidän pikkunen on keksinyt, että aamuyöllä on mukava valvoa? Et ole "ongelmasi" kanssa yksin! Meillä poitsu on nyt viikon sisällä jo kolmena yönä herännyt 4-5 syömään ja nukahtanutkin tissille, mutta sänkyyn laittaessa havahtunut hereille, venytellyt oikein raukeasti ja voi herranen aika mikä ralli siitä aina alkaa :O poika hyrrää ja kiljuu ja päristää ja juttelee eikä unesta ole tietoakaan! Toivottavasti ei jää tavaksi :headwall:

Minä tosin olen tottunut valvomaan öisin, meidän pikku imuttelija nimittäin pari-kolme ensimmäistä kuukautta söi yöllä yleensä vain kerran, mutta 1-2 tuntia kerrallaan! Kyllähän se ikävästi katkaisee yöunet mutta näillä on mentävä...

Joku kyseli myös päiväunien määrästä, meillä nukutaan 2 tai 3 unet. Yleensä parin tunnin päästä heräämisestä 30 min.-1 h ja puolen päivän aikaan 2-4 tunnin päikkärit ja riippuen vähän mihin aikaan noilta pitkiltä unilta herää niin illemmalla vielä puolen tunnin torkut. Herää siis yleensä 7 aikaan jä käy nukkumaan 9 aikaan illalla.
 
Viimeksi muokattu:
Napsukka: Harmillinen tuo pojan juttu! Toivottavasti johtuu nyt vain tuosta nuhasta, eikä muuten oireile tai varsinkaan koiran takia. Mullakin pelkkä ajatus siitä, että koira pitäisi antaa pois, tuntuu kamalalta! Vaikka tottakai jos lapsen terveys sitä vaatii niin sitten.. Jos yhtään lohduttaa, niin minun siskon tytöllä oli reilun puolen vuoden iässä sitkeä flunssa, ja lääkärissä käytyään saivat myös astmalääkkeet. Nyt tyttö on 3-v. ja käyttävät astmalääkettä vain silloin kun on räkäinen. Ja heilläkin on 2 koiraa. Lääkäri oli heille sanonut, että ei tarvitse koirista luopua jos ei selvästi koirista oiretta tule, ainakaan kun nyt on pysynyt vain flunssan aikaisena vaivana tuo astma. Eli ei kannata heti koiralle olla uutta kotia etsimässä!

Meillä nukutaan päiväunia vähän vaihtelevasti. Ainut jokapäiväinen rytmi on se, että 1,5-2 h heräämisestä lähdetään lenkille ja silloin nukkuu reilun tunnin ajan. Sen jälkeen mennäänkin melkein joka päivä eri tavalla. Joskus nukkuu vain iltapäivällä yhdet 2-3h unet, joskus 3-4 kertaa pikkutorkut. Välillä meinaa rasittaa kun ei saa sitä rauhoittumaan iltapäivällä kunnon unille, sitten menee vähän väliä kiukutellessa kun on väsynyt. Ja olen monena päivänä kokeillut laittaa ulos nukkumaan, jos siellä nukkuisi pidempään, mutta ei mitään vaikutusta.

Me ei menty mihinkään säännölliseen vauvauintiin. Kerran ollaan käyty ihan omalla ajalla uimahallissa uimassa, ja tyttö tykkäsi kovasti olla siellä! Polskutteli kovasti heti kun laittoi veteen ja malttoi olla yli tunnin ajan vedessä, kunnes lähdettiin itsekin pois :) Sen jälkeen rupesi viihtymään paremmin myös vannassa kylpiessä, aiemmin kun oli vähän varuillaan ja jännittynyt siinä. Tarkoitus olisi taas pian käydä uudella uimareissulla, kun saisi vain aikaiseksi joku päivä lähteä :D

Tyttö on nyt keksinyt ruveta punnertamaan itseään konttausasentoon :D Aiemmin peppu nousi vähän ylös, kun yritti syömiä eteenpäin, mutta nyt vetää jalat ihan kunnolla koukkuun ja kohottaa ylävartalonkin ylös. Ei siinä kyllä yleensä kestä kuin pari sekuntia kun jo tipahtaa naamalleen alas, mutta pitäähän se jo harjoitella. Hauskan näköistä puuhaa :D
 
Meidän kantorinkka on Retki-merkkinen, Deuterkin on saman tyyppinen, muita en tiedä nimeltä heittää. Rinkassa on ihan oikea ja kunnollinen putkirunko + kantoliivi, niinkun perusrinkassakin. Taskuja on vaikka muille jakaa eli ruuat ja vaipat taitaa kulkea hyvin mukana. Bonuksena on myös vauvanhoitoalunen :LOL: Rinkka tuntuu tosi hyvältä, ollaan tosin vasta 2 kertaa testattu n puoli tuntia kerrallaan että tyty tottuu. Lapsi on aika korkealla mutta ite koen ettei ole mitenkään kiikkerä. Ja marjat/sienet saa koriin kun muksu on tukevasi turvavöissä, voi kallistaa jonnin verran.

Ja se lapsi sitten: kun saadaan sentti-kaksi lisää pituutta niin kainalot nousee hyvälle korkeudelle mutta eipä tuo asento ole vielä haitannut. Jalat roikkuu mielestäni ok, pelkäsin että painaa reisiin vaan pelko olikin turha.

Omani ostin nettikirppikseltä, paikallisessa marketissa oli sama myynnissä ja siellä hiplailin ja kokeilin.

Muuten meillä menee oikein mukavasti, varpaat menee suuhun ja päristäminen on edelleen huippua :p

Niin ne päikkärit.... 2-3 tuntia 3-4 pätkässä, toisin sanoen vaunuissa kun ne liikkuu lenkillä ja sitten autoillessa sekä sylissä syönnin jälkeen. Joskus kaiholla muistelee alun 3-5 tunninvaunu-unia kun sai itekin kallistaa kyljelleen. Mutta meillä nukutaan n 21-8 yöt putkeen joten ei saa valittaa.
 
Viimeksi muokattu:
jäkättirastas ok, kiitos tiedoista. Pitänee alkaa tässä jonakin päivänä tutkimaan asiaa. Olis kyllä kiva päästä sinne metsään taas.

Napsukka oho, olipas hyvä että kävitte siellä lääkärissä ja saitte sen inhalaattorin. Voiko tosiaan noinkin pienellä jo olla astmaa? Toivottavasti tilanne paranee sillä inhalaattorilla ja kyseessä olisikin joku sitkeämpi flunssa, ettei koiravanhukselle tarvitse alkaa uutta kotia etsimään.

Täällä kyseltiin niistä päikkäreistä. Meillä poika heräilee aamulla siinä 7-8 välillä. Sit ekat nokoset ottaa pari tuntia heräämisen jälkeen, yleensä nukkuu 40-50 min. Sit oikein päikkäreille menee yleensä siinä klo 12-13 välillä. Päikkäreitä meillä nukutaan 3-4 tuntia. Sit ottaa vielä illan mittaan kahdet lyhyet nokoset, sen 40-50 min. Ekat yleensä 17-18 aikoihin ja tokat vielä 20-21 aikoihin. Sit yöunille ollaan nyt päästy siinä klo 23-24 välillä. Yöunia nukkuu sellaiset kahdeksan tuntia, nyt jo pari viikkoa heräämättä välillä. Ennen sitä oli niin, et piti kerran välillä herätä syömään.

Takatalvelta tosiaan alkaa jo tuntua, aamulla herätessä maa oli valkoinen :O Tänään on vuorotellen tullut taivaan täydeltä räntää ja hetken päästä taas aurinko paistaa. Onneksi se räntä sulaa samantien pois. Kukkapenkistä kuitenkin pilkistää jo narsissin alkuja :D Et kyllä se kevät etenee, hitaasti tosin.
 
Aurinkoiset terkut täältä =)

Ilmeisesti kiirusta pitää kaikilla kun on hiljaista? Sen verran piti tulla hihkumaan että meillä on alhaalla eka hammas tullut ikenestä ulos :eek: Muksu ei ole millänsäkään mutta äippä on sitäkin innokkaampi kertomaan ilouutista kaikille ja tutkimaan että onko se jo tullut enemmän esiin, reppana taitaa hermostua kohta... Ja nyt mä taidan aloitella sitä maistelua pikkuhiljaa, jotenkin ajatus hampaasta tissilihassa kiinni ei tunnu houkuttelevalta : /

Ylihuomenna mennään 5-kuun neuvolaan ottamaan taas piikkejä kinttuihin, ehkäpä päivitän silloin enempi.
 
Kiirusta on ollut ulkoillessa tuossa mahtavassa kevätsäässä! :)
Tosin olin itse aamuvuoroissa eilen ja tänään, joten pääsin nauttimaan auringosta vasta illan puolella. Mukava oli taas pitkästä aikaa käydä töissä lyhyet 6h vuorot tekemässä, ja isi ja tyttö olivat pärjänneet aamupäivän mainiosti :) Muuten oli sellaista kyläilyä koko viikonloppu anoppilassa ja mummolassa, että ei kerennyt oikein yhdessäolosta nauttia ollenkaan. Äsken huokasin miehellä että ensi viikonloppu ollaan kyllä vaan kotona eikä liikuta mihinkään.

Meillä on tytöllä ollut tosi kiukkuinen ja levoton viikko. Päivisin ei nuku kuin max. puolen tunnin pätkissä, viimeisinä 3 päivänä yhteensä vain 2 tuntia päivässä. Lenkilläkin herää usein kesken lenkin, vaikka ennen nukkui ainakin siihen saakka kun vauhti pysähtyi. Vaikka onkin ihan väsynyt päivällä niin siltikään ei uni maita pidempään. Ja luultavasti tästäkin johtuen illat on mennyt sitten kiukutessa. Sitten on väsyneenä nukahtanut yöunille jo 8 aikaan, mutta herännyt noin tunnin päästä ja sitten ei taas nukutakaan yhtään! Yölläkin on tosi levoton, pyöriytyy ja heräilee tosi usein. Äitini epäili että johtuu tuo yöheräily varmaan siitä kun harjoittelee niin ahkerasti liikkumista. Mutta toivottavasti alkaisi taas kohta rauhoittua yötkin. Ollaan totuttu liian helppoon tytön hyvien unenlahjojen takia, kun nyt pelkkä monta kertaa heräily laittamaan tutti takaisin ja hetken hereillä olo tuntuu niin hankalalta ja väsyttävältä itselle :D

Meillä vielä odotellaan sitä ensimmäistä hammasta. Hirveä kuolaaminen on jatkunut jo t-o-d-e-l-l-a pitkään, ja välillä mietin josko kipeät ja kutiavat ikenet aiheuttaa tuota huonosti nukkumista ja ärtyisyyttä. Mutta ei vielä ainakaan mitään pilkistä ikenestä :)

Saatiin eilen syöttötuoli kotiin, ja siinä ollaankin nyt pari kertaa istuttu pieni hetki. Ajattelin että virittelen tyynyllä tai pyyhkeellä lisätukea että selkä kestää varmasti suorempana, niin sit voisi kokeilla jos jaksaa istua jo syömisen ajan siinä :)
 
Meilläkin taidetaan tehdä hampaita, ehkä, sillä tyttö ei oo oikein halunnut syödä pariin päivään, vähän nihkeästi ja kiukutellen. Lisäksi alkanut taas kuolata enemmän ja välillä puree lelujaan hurjasti ja karjuu samalla. Alaikenessä pullottaa ihan kuin ois ne kaksi hammasta sieltä tulossa, saa nähdä kauanko kestää... Yölläkin on ollut taas levotonta, mutta siitä nyt ei tiedä mistä johtuu kun melkein ainahan meillä on :D

Syöttötuoli meillä on jo kovassa käytössä, tyttö istuu siinä oikein topakasti ja paukuttaa lusikalla tai leluilla pöytää :) ja tietysti heittelee tavaroita lattialle...

Nyt on tosi kiva kun neuvolassakin sanoivat että hyvin voi harjoitella istumista välillä, kun selkä pysyy varsin hyvin suorana, niin on uskaltanut laittaa rattaisiinkin istumaan. Hyvä tukihan siinä periaatteessa on. Nyt ei ole pakko aina ajoittaa koiralenkkiä tytön päiväuniin, koska rattaissa istuessa neiti viihtyy lenkillä hereilläkin. Katselee oikein tyylikkäänä maisemia uudet aurinkolasit päässä :D Mainion näköinen!
 

Yhteistyössä