Marraskuussa 2011 syntyneitten elämää

Nukutusta on tämänkin mamma miettinyt. Se sujuu kyllä ihan mukavasti, mutta tissille. Ja mikään muu ei kelpaa jos muksu herää "liikaa". Eihän tässä vielä mitään hätää mutta jotain tars pikkuhiljaa keksiä. Ja koskaan ei tiedä katkeeko jalka tai muuta mullistavaa ja sitten olisi kyllä tuo iskä pulassa :mad:

Kovasti elättelen täällä toiveita istumisesta, niin kovasti että ostin jo fillariin istuimen. Ihan liian aikasta mutta onpahan valmiina. Kypärä vielä tarvitaan, josko sen sitten seuraavalla kauppareissulla ;)

Tyttö rupesi eilen laajentamaan maailmankuvaansa ja halusi katella vaunuista maailmaa kun kiidettiin iltalenkillä. Kerran aiemmin mentiin jo palosireeninä ja mitään hätää ei ollut. Kotiin kun päästiin niin naama oli kuin hangon keksillä (ei äidillä...). Eilen lähdettiin taas ja huuto oli korvia humaava. Ei nälkä, ei märkä vaippa, ei kuuma/kylmä. Noo, keksin kokeilla pään nostoa ja näköalaa vaunuista ulos ja se olikin se juttu. Kohta taas lähdetään ja täytyy varustaa tyttö arskoilla ettei häikäse kovin pahasti :cool:
 
Siis mä en oikeasti voi ees kuvitella millaista se olis, jos vauva nukkuin 10h putkeen, vähänkö epistä :p Pitäisköhän munkin alkaa vaan syöttää vielä enemmän ruokaa päivällä, kun kaikki maistuu neidille ihan hyvin. Tosin mä vähän pahaa pelkään että tuo pikkulikka ei ala nukkumaan ennen kuin lopetan imetyksen ihan kokonaan, se yötissittely on vissiinkin niin mukavaa...

Just tulee se 5kk tässä täyteen niin eilen maisteltiin jos tuollaista Muksu-riisipuuroa päärynäsoseella, siitäkin tyttö tykkäsi kovasti. Ja mun kokkailuista tuo bataatti-kesäkurpitsa -sose tuntuu maistuvan myös. Neuvolassa suositeltiin vaan sitä 6kk täysimetystä, joten saas nähdä mitä sanotaan kun kerron että tyttö syö jo vaikka mitä. Toisaalta meidän neuvolatäti on kyllä tosi ihana, joten tuskinpa mitään kovin tiukkaa kritiikkiä ainakaan tulee.

Minä myös innolla odotan, että tyttö oppis istumaan. Olen katsellut jo netistä syöttötuoleja mutta pitäis käydä ostamassa, olis niin kiva kun tyttö vois istua pöydässä jos sais sitten itsekin ehkä syödä. Saakohan niihin turvavöitä, vois tulla tarpeeseen kyllä tuon kurottelijan kanssa...

Toinen mitä oon harkinnut on hyppykiikku, aikooko kukaan muu hankkia? Ei kai siitä haittaa luulis olevan jos ei pidä vauvaa siinä kovin pitkiä aikoja. Meillä tyttö pomppisi nytkin vaikka kuinka kauan, jos jaksaa vaan kannatella kainaloista, joten tuo saattaisi olla aika iso hitti. Jokohan sitä voisi viiskuiselle kokeilla?
 
Tervetuloa mukaan uudet mammat!

Meillä oli eilen koko päivän kylässä se pieni paha noita, känkkäränkkä. Huh! Poika oli heti aamusta alkaen tosi huonolla tuulella, mikään ei vaan sopinut nuorelle miehelle. Sai sitten vielä tartutettua sen huonotuulisuuden mammalleen, joten kiukuteltiin kimpassa koko päivä. Tänään on onneksi ollut parempi päivä, molemmilla :)

Meilläkin on edelleen ongelmana se nukkuminen, syliin vaan haluaa nukahtaa. Eilen taisteltiin taas, kun nukahti syliin ja koitettiin sänkyyn siirtää, siitäkös tietysti heräs ja alkoi hirveä huuto. Lopulta sitten taisteluiden jälkeen taas nukahti syliin ja sain jossain vaiheessa siirrettyä sänkyyn ilman, että heräsi. Mies oli kyllä sitä mieltä, että me joudutaan syliin nukuttaan sitä vielä seuraavat 18 vuotta :eek: No, toivottavasti ei ihan niin kauaa kuitenkaan...

Mariska me saatiin hyppykiikku, on kaapissa odottamassa. Siitä nyt ollaan montaa mieltä, mut kyllä mä aion ottaa sen käyttöön jossain vaiheessa. Kun ei tosiaan siinä ihan hirveitä aikoja pidä. Meillä on myös kova sana se sylissä hyppiminen, mut kun ei sitä jaksa hirveen kauaa kannatella. Kysyin siitä hyppykiikusta neuvolassa, niin ne oli sitä mieltä että sitten voisi laittaa kun osaa istua itse, eikä mene enää sillai lysyyn istuessa. Malttamattomana kyllä odotan sen käyttöönottoa, saattaa tosissaan olla hitti.

Onko teillä muilla välillä sellaisia päiviä vauvoilla, että ruoka ei maita? Meillä on välillä sellaisia päiviä, että syö pienempiä määriä kun normisti ja pitää pidempiä taukoja syömisten välillä. Eilen oli juurikin sellainen päivä, söi pieniä satseja ja harvemmin kun yleensä. Mietin vaan, et oliko ihan normi vaihtelua vaiko jotain vatsanpuruja kun oli niin huonolla tuulellakin : /
 
Tsau taas!

Huomenna on vasta imurointipäivä joten tänään on vielä aikaa roikkua koneella :p

Meillä on kanssa hyppykiikku odottamassa. Kaveri jolta sen sain kerto että siitä on apua motoriikan kehittymiseen ja sitten kun googlasin niin tuli vaan kauhistelevia "selkä kasvaa kieroon"-keskustelupalstoja... Mutta kohtuus kai senkin kanssa? Oon ajatellut odotella toukokuulle kun on ulkona lämpimämpää ja asentaa kiikun terassille.

Nyt kun on oma pikuinen niin saa ihan luvan kanssa harrastaa näitä koiranpentuvertauksia :LOL: Meillä on joskus unipäiviä, joskus syödään jatkuvasti ja joskus taas on tissit pinkeinä maidosta kun ei tytölle maistu. Ja joskus ei mikään ole hyvin, paitsi sylittely. Että ota tuosta nyt selvää :headwall: Ja koiranpennuillahan se menee jotakuinkin samaan tapaan...

Syömisestä: Meillä on kivat neuvolantädit sen suhteen. Siitä 4kk:n imetyksestä pitävät kiinni mutta sen jälkeen on ihan oma asia millä jatkaa. Saatiin Nestlen kirjanen ruokinnasta mukaan 4-kuun käynnillä ja siitä on varmasti apua kun alotellaan jossain vaiheessa.

Ja nukkumisesta: Tässähän voi vielä käydä niin että tää hyvinnukkuva kipuilee hampaiden kanssa ja yöheräilijät saa ne vähemmillä vaivoilla. Yritän tässä tsempata kovasti ...

Illanjatkoa kanssasikot!
 
heippa taas!

"kiva" kuulla, että muillakin oli haasteena tuo nukuttaminen illalla ja etenkin se, että vauva tahtoo nukahtaa vaan tissille ja syliin. -meillä tosiaan vauva nukahtaa nyt syliin ja useimmiten rinnalle. Nythän se on ollut sinänsä vielä helppoa, kun on voinut itse vaikka samalla katsella televisiota tai lueskella,mutta jatkossa tosiaan pitäisi ilmeisesti saada tyttö nukahtamaan yksin sänkyynsä. Toisaalta meillä on neiti vieläkin aikamoinen iltatankkaaja, syö silloin tosi tiuhaan ja olen ajatellut, että tilanne voi olla sitten erilainen kuin syö kiinteitä, niitä emme ole vielä aloittaneet lainkaan.

Olin kyllä ajatellut, että en edes pitäisi kiirettä kiinteiden aloittamisella, kun maitoa tuntuu piisaavan, mutta nyt on viimeisen viikon aikana syömistiheys jotenkin lisääntynyt, samoin myös yösyöminen, vaikka tuossa välillä jo olikin pidempiä unijaksoja, joten aloin miettiä, että ehkei neiti sitten enää kunnolla pärjääkään pelkällä maidolla.

Meilläkin oli neuvolassa ihana suhtautuminen tuohon ruokailuun, sanottiin, että ilman muuta voi jatkaa pelkällä täysimetyksellä, mutta jos äidistä alkaa tuntua, että imettäminen alkaa käydä rankaksi ja öisin ei saa nukuttua, niin kiinteät vaan kehiin.

Meilläkin on valmiina tuo hyppykiikku ja ajattelin laittaa sen kesällä terassille, ehkei sekään niin paha ole, jos siinä ei liian pitkiä aikoja pidä. Eihän nykysuositusten aikana saisi sitterissäkään lasta juurikaan pitää, mutta olen kyllä oman aamukahvihetkeni ajan pitänyt tyttöä siinä ja luulenpa, ettei siinä mitään vahinkoa ole käynyt.

Onko muilla muuten iltaisin sellaista, että vauva haluaisi olla vaan äidin sylissä? Meillä tyttö on päivällä ja hyvällä tuulella ollessaan mielellään isänsä sylissä, mutta illalla se on useimmiten kitinää ja huutoa ja tyttö rauhoittuu vasta äidin sylissä. Vähän tylsää lähteä itse jumppaan, kun kotona olijoilla on vähän kurjaa, mutta olen kyllä yrittänyt pitää yhdestä omasta jumppaillasta kiinni. Välillä illalla oma suihkussa tai saunassa käyminenkin on sitä, että kuulen, kun tyytö itkee isänsä sylissä ja rauhoittuu hetkiseksi vain, jos isä on koko ajan liikkeessä.
 
Meilläkin likka viihtyy hyvin sitterissä, ja vielä paremmin jos laittaa telkkarista jonkun oikein värikkään lastenohjelman päälle. Niitä katsellessa tyttö viihtyy pitkän aikaa ja juttelee ja naureskelee ohjelmalle :D Saan sitten itekin syödä rauhassa, tai istua hetken koneella... :D Sitteri on äidin hyvä apuväline, vaikka sitä ei suositella koska ei kuulema kehitä vauvaa millääntavalla siinä pötköttely. Jaa-a, ei kai vauvankaan joka heti tarvitse olla lattialla harjoittelemassa uusia taitoja.

Hyppykiikku on meilläkin. Ja olen kyllä käyttänyt sitä pieniä hetkiä kerrallaan, vaikka ei vielä istukaan. Kysyin siitä neuvolassa, ja terkkari sanoi että sitä ei hirveästi suositella, koska voi aiheuttaa varvastusta sitten myöhemmin. Mutta jos sen pitää sen verran alhaalla, että jalkapohja menee kunnolla lattiaan, eikä pitkiä aikoja siinä pidä, niin hyvillä mielin uskaltaa käyttää.

Tytöllä oli vähän aika sitten joku vaihe, että pelkästään äiti kelpasi. Itku tuli heti, jos oli jonkin muun kanssa. Eikä syöminenkään sujunut yhtään isän kanssa. Onneks se alkaa jo helpottaa. Mullakin on ollut yhtenä iltana viikossa jumppa, joka on mulle se aivojen nollaus-tunti. Ei ollut kiva sielläkään käydä, kun tiesi että kotona on huuto-orkesteri koko sen ajan minkä olen poissa. Tänään voin jo hyvillä mielin sinne lähteä :) Se voi liittyä jotenkin siihen vaiheeseen, kun lapsi ymmärtää että onkin äidistä erillinen, ja vierastukseen. Mutta meillä ainakin meni parissa viikossa pahin vaihe ohi :)

Olen kyllä ollut tuon nukkumisen suhteen aika onnekas, lapsi on näköjään perinyt isältään unenlahjat ;) Illalla syö maitoa meidän sängyssä, ja nukahtaa sen jälkeen kiltisti siihen. Kun mennään itse nukkumaan niin siirretäään pinnasänkyyn nukkumaan. Ja joskus aamupuolella jos heräilee, niin siirrän meidän viereen ja siinä nukkuu sitten loppuajan. Eli enpä ihmettele kun päiväunia ei nuku kuin max. tunnin kerrallaan, ja loput sitten 15-30 min pätkissä, kun yöllä nukkuu niin hyvin. Tosin välillä olisi kiva jos nukkuisi päivälläkin pidempään, että saisi itsekin vähän huokaista ja tehdä kotihommia.

Hei, olisi kiva tietää että onko kaikilla siis ensimmäinen napero? Ja minkäikäisiä itse olette?
 
Eka lapsi ainakin meillä ja itse oon 27v.

Viihtyykö teillä lapset noin muuten sylissä? Meillä on ihan mahdoton ajatus muutenkaan istua katsomassa vaikka telkkaria tms vauva sylissä, koska hän ei viihdy paikallaan yhtään. Eli pitää seistä itse tai sitten pitää vauvaa seisomassa sylissä tai hypyttää tai keinuttaa polvella. Ei istu paikallaan. Ruokapöydässä voi istua sylissä, jos saa esim. lehden revittäväksi ja syötäväksi tai on leluja mitä voi heitellä lattialle :D Mutta silloinkin yrittää yleensä kaataa kaikki kupit ym ja kiskoo pöytäliinaa jne, joten sellaista rentoa sylissäoloa ei kyllä oo ollenkaan...

Meillä ei vielä oo havaittavissa sellaista, että vaan äiti kelpaisi, kuka vaan käy joka pysyy liikkeessä :D Mutta sitten jos tulee väsyitku tms, niin sitten kyllä rauhoittuu parhaiten minun syliin.

Meillä on nyt pari kertaa kuulunut neidin omia unilauluja, just ennen nukahtamista kuuluu pinniksestä tai vaunuista sellaista unista jokeltelua ja höpinää, tosi suloisen kuuloista :heart: Ja sitten hetken päästä on silmät kiinni.

Kyllä meilläkin on sitteri ollut käytössä enkä kyllä ymmärrä mitä haittaa siitä voisi olla, kun eihän se muksu siinä tuntitolkulla makaile kuitenkaan. Mutta onpahan joku paikka mihin vauvan voi laittaa välillä ja se jopa viihtyy siinä jonkun aikaa kun saa katsella mitä äiti puuhailee ja vaikka jotain purulelua jäystää samalla. Sama juttu varmaan tuon hyppykiikun kanssa, että ihan ok kohtuudella käytettynä.
 
Eka muksu ja ikää 36.

Sitteri on kova juttu ja lattialla pötköttely. Sylikin menee mutta liika on liikaa ja lapsonen haluaa "omaa tilaa". Joskus istuu kyllä pitkäänkin sylissä ja lukee seurana lehteä tai surffaa netissä:) Joskus harmittaa kun toinen mummoista niin haluaa sylitellä ja lapsi kun ei kovin pitkään viihdy, varsinkaan jos koko ajan vaihdetaan asentoa tms.

Iskä on ollut reilun kuukauden ajan ihan nasta tyyppi, onneksi kelpaa muukin kuin äiti! Aiemmin iskä joutui meilläkin liikkumaan koko ajan että tyttö viihtyisi.

Täällä kanssa taitaa päikkärit kärsiä pitkistä yöunista, tosi harvoin nukuu yli tunnin pätkiä putkeen. Mutta mieluummin näin päin. Ja ruokaa menee parin tunnin välein, tahti kiihtyi melko samaan aikaan kun yöheräilyt loppui.
 
Ei meilläkään viihdy sylissä paikallaan, pitäisi jotain tekemistä olla että malttaa nätisti olla :D Vaitsi isin sylissä kiikkutuolissa viihtyy ihan rauhallisesti :)

Onko teidän lapset olleet jo yökylässä esim. mummolassa? Meidän pitäisi viedä muutaman viikon päästä, kun on lapsettomat juhlat silloin. Onhan tyttö jo silloin 5,5kk mutta silti ei ole hirmu kiva ajatus. No joo, tiedän kyllä että hyvin pärjäävät mummolassa, mutta ehkä eroahdistus vaivaa enemmän äitiä kuin lasta :D

Onkos hampaita jo näkynyt? meillä tulee kuolaa sen verran, että luulisi kohta jotain pilkahtavan ikenestä :D

Neiti taisi löytää omat varpaansa tänään, hupaisan näköistä niillä leikkiminen :D
 
Meidän tyttö on nyt lauantaina menossa ekaa kertaa illaksi hoitoon, kun meillä on kaverin kolmekymppiset, mutta koska neiti syö edelleen vähintään 3 kertaa yössä, niin en oikein voi enkä haluakaan koko yöksi jättää. Menen sitten viimeistään puolilta öin itsekin mummilaan yöksi että pääsevät isovanhemmatkin nukkumaan rauhassa ja likka saa maitonsa :) eli varmaan pari siideriä voi alkuillasta ottaa - ettei sen railakkaampaa biletystä ole tiedossa, mutta kiva kuitenkin lähteä vaihteeksi kavereita moikkaamaan ilman vauvaa.

Tähän mennessä vauvan on ollut hoidossa lähinnä päiväuniaikaan tai muuten pari tuntia silloin tällöin.
 
Jokohan minä saisin viimein viestini näkyviin :eek: kaksi kertaa kirjottanu kunnon romaanin mutta ei jostaain syystä siirrä tuohon seinälle!

Meillä on myös hyppykiikku lainassa ja voi sitä riemun päristelyä ja kiljuntaa kun saa pomppia :LOL: ollaan pidetty 10-15 minsaa kerrallaan ja juurikin niin että koko jalkapohja on maassa.

Nitrodisco meidän poika tankkaa myös selvästi vieläkin yötä vasten, joten olen tuumaillutkin ihan samaa kuin sinälin, että tilanne muuttuu varmaan jo ihan itsestäänkin kunhan kiinteät on osa päivää ja iltaa, nyt siis pelkällä maidolla.

Tintti301 Täällä kirjottelee 27 v äippä, ensimmäinen napero täälläkin! Täällä on pojalla alkanut tuo alaien pullottaa uhkaavasti ja kuolaaminen ja järsiminen on ihan raivopäistä välillä :O enpä yhtään ihmettele jos lähiaikoina suussa pilkottaisikin jotain valkoista =)
 
Voi itku noita miehiä! En kehtaa kiukutella tai valittaa suoraan miehelle nyt, kun tyttö nukkuu jo, joten taidan tänne purkautua.

ÄRSYTTÄÄ välillä kun tuntuu että lapsen hoitaminen miehelle on niin hemmetin vaikeeta. Ollaan talviaika oltu molemmat kotona (luojan kiitos kohta sillä alkaa työt...!!), mutta siitä huolimatta minä itse hoidan lapsen aamusta iltaan. Tai saattaa hän ehkä kerran vaipan vaihtaa tai syöttää. Aina jos tyttö huutaa vaikka kun herää, se olen automaattisesti minä joka sinne kuuluisi mennä. Mies ei korvaansa lotkauta jos en erikseen sano, että menee.
Samalla kun hoidan tytön aamusta iltaan, huolehdin myös suurimman osan kotitöistä. Teen useimmiten ruuan, huolehdin kokonaan yksin pyykeistä (jos pyykkikone on sammunut, mies kyllä avaa sen luukun mutta ei kai ne pyykit itse narulle lennä...) imuroin (rakastan kevään rapa-aikaa koiran kanssa..). Jos mies joskus siistii keittiöstä tiskit pois tai imuroi, niin se näköjään riittääkin sitten viikoksi. Eli päivät kuluu pelatessa ja elokuvia katellessa.
Yöllä hän ei IKINÄ herää, jos tyttö rupeaa ähisemään. Eikä kyllä kertaakaan noussut syöttämäänkään, silloin kun söi vielä yöllä, vaikka ei ollut aikaista herätystä ja pullosta söi.
Joten, ei kai ihme, että mulla kilahtaa kun mies kehtaa alkuillasta valittaa että kun on niin hirveän väsynyt...

Lienee sanomattakin selvää, että meillä on hampaita kiristelty viime kuukausien aikana useaan otteeseen. Vauva-aika on kuulema muutenkin raskasta parisuhteelle, mutta sitten vielä se, että ollaan 24/7 molemmat kotona.
Ja olen kyllä sanonut asiasta monenmonta kertaa, mutta taitaa olla aika pitkät piuhat herralla, kun ei voi ymmärtää mitään..

ARG, jospa tästä nukkumaan ja aamulla päivä alkais paremmissa merkeissä pikku-aurinkoisen hymyllä. :)

P.S Kyselin muiden ikää, mutta unohdin itseni. Olen siis 22-vuotias :D
 
Viimeksi muokattu:
Tintti301 Tänne on tosiaan hyvä käydä purkamassa mieltä, aina kun ei jaksa tuon ukon kanssa kinastella. Vaikka oma mieheni hoitaakin mielellään poikaa ja on skarpannut kovasti kotitöiden suhteen, on tilanteissamme paljon samaa! Silloin kun mies oli isyyslomalla, ei hän kertaakaan esim. pessyt pyykkiä, kerran täytti tiskikoneen ja kerran imuroi kun minä käskin ja aikaa meni kuitenkin kolme viikkoa ja itse oli suht kipeä vielä silloin.

Meilläkin on koira, ja hiekkaa riittää näillä keleillä karvojen lisäksi vaikka muille jakaa! Itse haluan pitää paikat siistimpänä nyt kun poika myllertää tuolla lattialla niin paljon, mutta miehen kommentti yleensä siivouspäivää on tämä "no mitä täällä nyt taas pitäs tehä?" (kuvittele päähäsi kuva likaisista astioista olohuoneen pöydällä, karvapalloista pitkin lattioita, mainospostipinoista sohvalla/lattialla/hyllyjen päällä ja lattialla sekä likaisista vaatteista ja pukluräteistä ja vaipoista siellä täällä).

Alkuun mies saattoi valvoa yöllä kanssani kun nousin imettämään poikaa, mikä oli todella herttaista sillä poika saattoi imutella kaksikin tuntia! Jossain vaiheessa se alkoi kuitenkin mennä siihen että mies kuorsasi olkapäätäni vasten ja siirtyi sitten sänkyyn kun mekin pojan kanssa. Nykyään ei kyllä paljon heräile kun poika alkaa ähistä yöllä. Nytkin pikkuisella kauhea nuha ja minulla menee yö valvoissa kun kuuntelen toisen ähinää ja puhinaa : / ja miehen kuorsausta!

Nykyään pahin riidanaihe on se, että minua ärsyttää että miehen pitää lähes joka päivä saada nukkua tuntitolkulla ennen iltavuoroon menoa, mikä tarkoittaa sitä että olen pojan kanssa aamusta iltaan. Vaikka mies hyvin tietää että poika herää joka aamu 6-7, valvottaa hän itseään myöhään yöhön ja valittaa sitten kun väsyttää ja hänen pitää saada levätä kun on töihin menossa?!?! Auttaako hormonit meitä naisia todella näin paljon valvomaan vai ollaanko me vaan, kröhöm, järkevämpiä kuin nuo miehet ja valmiimpia uhraamaan ne iltahetket hyvän levon edestä ;)?????
 
Ne hormonit taitaa juurikin tehdä meistä järkevämpiä :LOL:

Se on kumma juttu kun meilläkin joutuu välillä "todistelemaan" että oikeasti ei kaikkea voi tehdä heti, vaan lapsentahtisesti! Pienet hommat menee, mutta esim imurointi on hankalaa jos tyty on hereillä eikä satu juuri sillä hetkellä viihtymään hetkeäkään ilman seuralaista sitterissä. Touhua siinä sitten 5 minsaa kerrallaan ja lohduta pientä vartti..... Kantoliinan kanssa imurointi on tooosi hankalaa kun ei oikein voi kumarrella.

Ja sitten se kirveltää että ukkokulta on solahtanut kätevästi vapaamatkustajan rooliin :mad: Sapuskan jälkeen jää kaikki sille sijalleen, tyhjät maitotölkit ym ei löydä tietään roskiin vaan vaatii ehdottomasti allekirjoittaneen ohjausta. Välillä on vanne pikkuisen kireellä!! Mutta sitten on ne hetket kun muru hoitaa vauvaa ja on siinä mukana todella hyvin eli ehkä meillä on sittenkin ihan hyvä tilanne.

Jos molemmat oltaisiin 24/7 kotona niin kyllä olisi helvetti valloillaan jos toinen olettaisi että saa jatkaa elämää kuten ennenkin, ihan vaan itselleen asioita tehden.

Tänään taitaa jäädä vaunulenkit tekemättä kun tuota lunta on tullut 10 cm. Täytyy toivoa että neiti näpsä nukahtaa ilman vaunuja päikkäreille.
 
mahtuuko joukkoon vielä yksi marraspojan äiti=) eli meillä esikoinen ja ite täytän tänä vuonna 25 v.

meillä on poitsu laittanut kanssa päivärytmin uuteen kuosiin nukkui jo tuossa yhteen väliin että heräsi vain kerran yöllä mutta nyt viimsen 1½ viikkoa valvonu yöt..herää 3 kertaa vähän väliä ja saattaa huutaa joskus hetken ennenku uudestaan malttaa nukkua...onneksi mies ollut isyyslomalla niin saanut itse nukkua parina aamuna... nyt viime yönä ei herännyt kun 3 ja 6 ja nukkui nyt tuohon puoli 9 asti...silti väsyttää=) meillä mies osallistunut kyllä yllättävän hyvin lapsen hoitoon, tekee ilta/yötytötä että on yleensä aamupäivät kotona jolloin minä sitten yleensä saan tehtyä jotakin kotihommia pois..mitkä kyllä onnistuu pojankin kanssa mutta ei ehkä niin tehokkaasti =D ja tosiaan tuo poitsu on nyt 4kk ja 10pv.
kiinteät alotin jo vähä ennen 3kk kun tuntui että ainaista natinaa vaikka kuinka maitoa joi..nyt sitten meneeki jo päivällä purkillinen yks lämmin ateria ja välipalaksi purkillinen hedelmäsosetta.. pikkuhiljaa alkanut antaa puuroakin illalla täytöksi...maissivelliä annoin alukis mutta kun sen valmistus lopetettiin niin piti keksiä muuta, nyt sitten riisipuuro=)

tulipa romaani =D
 
Hei! Täällä myös yksi marrasvauvan äiti. Ikää itselläni 27 vuotta ja toinen lapsi kyseessä. Esikoinen täytti juuri neljä. Oliko tässä ketjussa muita joilla toinen tai useampi lapsi jo ennestään?

Meillä on mennyt rauhallisesti nämä neljä ensimmäistä kuukautta. Alusta asti on pikkuinen nukkunut hyvin, lähes kokonaisia öitä. Tyytyväinen tapaus on muutenkin ollut. Viikko sitten tuli mahalta selälleen kääntyminen mukaan kuvioihin ja viime yönä heräsin pikkukaverin ähinään, no mahallaanhan hän siellä pötkötteli..pitää siis yölläkin harjoitella! Toistaiseksi ollaan menty imetyksellä, mutta eiköhän tossa 5kk paikkeilla aleta maistelemaan.

Ihanaa kevättä kaikille! (en suostu ajattelemaan tota takatalvea, joka tänä aamuna ainakin yritti kovasti iskeä!)
 
Hyvin mahtuu joukkoon :)

Meillä oli tänään 5kk neuvola. Hienosti oli tyttö kasvanut, kun nyt painoa 7,5kg ja pituutta 66 cm. Viimekerrasta oli kuitenki vähän hidastunut painon kasvu, mut varmaan siksi kun maitoa menee paljon vähemmän ja soseita enemmän. Ja kyllähän se kuluttaakin aika paljon :) Muutenkin oli kaikki kunnossa, terkkari kehui miten tomerasti yrittää ryömiä ja punnertaa itseään istumaan. Liha ja iltapuuro pitäisi ottaa kuvioon pikkuhiljaa. Tähän asti on siis nukkunut yön syömättä pelkällä maidolla iltapalana, mutta sanoi että jonkin ajan päästä pitäisi myös iltapuuro ruveta antamaan. Rokotteet sai myös, ja meinas kyllä äitilläkin itku päästä kun toinen itki niin lohduttomasti. Mutta yllättävän nopeasti sit kuitenkin rauhoittui. Äsken piti antaa Panadolia kun oli vähän kipeän oloinen, eikä meinannut rauhoittua nukkumaan päikkäreitä.

Oletteko tehneet soseita itse vai ostaneet valmiita? Meillä on pakkasessa vaikka minkä sortin kasvissosetta, joista sekoittelen aina erilaisia yhdistelmiä. Hedelmäsoseet olen melkein kaikki ostanut valmiina (paitsi banaani, päärynä ja omena), ja marjasoseita vähän vaihtelevasti. Tai puuron kanssa laitan yleensä oikeita mustikoita, vadelmia tai puolukoita, mutta välipalana yleensä valmissosetta. Mietin tuota lihaa, mitenhän sitä saisi tehtyä itse? tai siis pitääkö jauheliha tai kana keittää vaan ja sit soseuttaa vai miten? Purkkiruuat haiseekin niin pahalle että mieluummin tekisin itse, vielä kun innostusta riittää :)

Meillä on myös yöllä tuota harjoittelua. Tyttö ei siis syö enää yöllä, mutta nyt on viime aikoina ruvennut hirmuisesti pyöriytymään ja äheltämään öisin. Varpaita pitää kokeilla, peittoa potkia ja yrittää kääntyä mahalleen keskellä yötä, vaikka ei hän edes hereillä ole kun menee tuttia laittamaan joten unissaan harjoittelee :D Tänään onkin mulla ollut melkoinen kiukku/väsy päivä kun joutui niin monesti herätä viime yönä. Toivottavasti tuokin vaihe menee nopeasti ohi :D

Meilläpäin ei onneks takatalvea näy, vaan monta päivää on ollut jo mitä mainioin aurinkoinen kevätsää!
 
Takatalvi tuli juu...

...Lunta liki polveen asti!! Ja täällä böndellä käy kyllä aura että posti kulkee, mutta siinä se sitten. Eiliseltä jäi vaunuilut pois mutta tänään päästiin jo mahtavaan auringonpaisteeseen :cool:

Meillä veivataan nykyään ees taas mahalta selälleen ja toisinpäin :LOL: Välillä loppuu taidot ja mahalta ei pääse pois ja itkuhan siitä tulee. Ja kun auttaa takaisin selälleen niin eikö pidä puskea taas mahalleen... Ollaan vissiin keksitty ikiliikkuja.

Hoidossa ei meidän pieni ole vielä ollut, tosin on edelleen imetyksellä eikä pulloa ole tarvittu sairaalan jälkeen kertaakaan. Josko sitten kun alotellaan muun kuin mamman ravinnon syömistä.

Nyt yöpuuhiin :hug:
 
Huoh, ompahan ollut päivä! Tervetuloa muuten mukaan vaan uudet!

Tintti301 Meillä oli myös tänään 5 kk neuvola =) Meidän pojjaan mitat oli 8,1 kg/67,5 cm. Pituutta oli tullut reilusti, edellisestä käynnistä kun ei ole kuin 3 vkoa, painoa sen sijaan ei ollut tullut kuin 300 g : / aikamoinen pudotus kun viime käyntien välissä painoa oli tullut 300g/per vko Eihän tuo neuvolan täti ollut huolissaan kun poika on kuitenkin noin vanttera ja todella tyytyväinen ja hyväntuulinen!

Rokotusitkuja itkettiin täälläkin tunti ennenkuin panadol vaikutti ja pikkuressu nukahti syliini :heart: tuli sekin ihme koettua että poika nukahti ilman tissiä syliin :D olisihan tuo tosin voinut tapahtua vähän iloisemmissa merkeissä mutta pääasia että pikkuinen sai viimein unen päästä kiinni!

Miem Meillä poika pyörii myös yöllä kuin hyrrä! Heti kun puolitoista kk sitten oppi kääntymään mahalleen, alkoi myllääminen myös yöllä. Takaisin selälleen kun ei toinen vielä oikein unissaan osaa kääntyä, saa yöllä nousta aina kääntämään kun raukka on ihan solmussa :headwall:

Me maisteltiin viikonloppuna ekan kerran maissisosetta! Sisko keksi vähän ohjelmaa pojalle illalla että jaksoi olla iltakylpyyn asti. Lämmitettiin siis sosetta ja kokeiltiin mitä poika on mieltä ja sehän veteli sosetta kuin hullu puuroa :LOL: hirmu huitominen alkoi heti kun suu tyhjeni ja suu ammollaan odotti jo seuraavaa lastia. Neuvolassakin suhtautui ihan myönteisesti kun poika on noinkin kiinnostunut syömisestä, sanoi, että ihan hyvä totutellakin kun kuitenkin kuukauden päästä joka tapauksessa joutuisi alkaa maistelemaan!

Nyt tämä äippä vetäytyy sängyn pohjalle myös. Jotenkin haluaa olla pojan lähellä kun pikkuinen oli niin kipeänä äsken, vaikka nyt nukkuukin niin tyynenä :) toisinaan sitä vaan tuijottaa kun hän on niin hellyttävän onnellisen näköinen tuhistessaan :heart:
 
Meillä oli tytöllä myös 5kk neuvola tänään, 65,3cm ja 7,8kg, painoa tullut tällä kertaa varsin reilusti :) Rokotuksista tuli itku, mutta nopeasti se unohtui. Eikä tyttö ollut tällä kertaa kovin kipeäkään, luulisin, mutta iltapäivällä oli jotenkin levoton ja kiukkuinen, joten annoin varmuudeksi annoksen buranaa että saa varmasti nukuttua.

Meillä syödään sekä purkkiruokaa että omatekoista. Täytyy taas ensi viikolla kokkailla lisää ruokaa pakastimeen. Olen maistattanut ensin ihan noita pilttiruokia ja sitten väsännyt itse blenderillä samoja makuja ja pakastanut. Bataatti-kesäkurpitsa tuntuu olevan herkkua. Jälkkäriksi ja puuron seassa annan hedelmäsoseita, mutta niitä en ole kokeillut tehdä itse. Oon antanut ihan noita Muksu-puurohiutaleita sekä riisiä että kauraa, mutta tosi mauttomiahan ne on, joten laitan hedelmää sekaan :) Meillä menee jo aamu- ja iltapuuro ja sitten kasvissosetta lounaaksi ja päivälliseksi. (tosin ei kovin isoja annoksia, imetän vielä siihen päälle).

Lihaa saisi kuulemma alkaa tosiaan lisätä vähän ruokiin, kai sen voi keittää.. tosin jauhelihan keittäminen tuntuu vähän hassulta, mutta kypsyyhän se varmasti niinkin. Itse ainakin ajattelin soseuttaa lihan suoraan sinne kasvisten sekaan.

Meillä tytön ilta hoidossa oli mennyt tosi hienosti, olin siis poissa 17-23.30 eli en mitään koko yötä vielä. Tyttö ei ollut edes itkeskellyt yhtään mummin ja papan hoidossa ja nukkumaankin oli mennyt ihan kiltisti, tosin heräilihän hän sielläkin tiheesti.
 
meillä ei vielä osaa kokonaan kääntyä selältä mahalleen mutta mahalta selälleen kylläki=) yötkin on alkanu taas sujua ihan hyvin että saa itsekkin nukkua vähä pidempiä pätkiä taas..huomenna olisi lääkärineuvola saas nähdä paljonko poitsu on kasvanut kuukaudessa=)
 
Ihan tekee mieli itsekin aloittaa soseilut pojan kanssa, kun luen teidän juttuja :) Tosin sitä syöttmämisrumbaa saa kyllä tehdä sitten ihan kyllästymiseen asti. Helppoahan tämä elämä tällähetkellä on kun ruoka on aina mukana eikä tarvitse lämmitellä yms. Pakkaseen ajattelin soseita tehdä, mutta hedelmäsoseet ostan sitten suurimmaksi osaksi kaupasta. Näin tein ensimmäisenkin kanssa.

Meillä poika on ollut kerran mummolla hoidossa muutaman tunnin, mutta siitä on jo pari kuukautta. Nyt olisi tarkoitus taas mennä hieman pidemmäksi aikaa.. toivottavasti tuttipullo kelpaa!? Pitänee testata, ettei sitten tule huuto ja hätä. Yöksi en vielä raaski hänestä luopua. Isän hoitoon olen kyllä poikaa jättänyt useamman kerran viikossa siksi aikaa kun menen jumppaan/lenkille. Ne hetket sujuu hyvin,kun imettää just ennen kuin lähtee :)
 
Väsyneet terveiset täältä |O Meidän ukko on nyt sitten kunnon flunssassa. En usko että johtuu enää rokkotteistakaan, sillä lämpöä ei enää ole ja eilen olo huononi huomattavasti. Poika rohisee ja yskii ja nenä on ihan tukossa eikä suolaliuos tai nenäfriidakaan enää oikein auta :( Nyt on jo kolme yötä valvottu kun pikkunen ei saa nukuttua vaan vähän väliä täytyy hyssytellä ja niistää ja lohduttaa toista. Omista unista viis, kyllä sitä ehtii joskus lepäämään, mutta kovin kurjalta tuntuu katsoa kun vauva sairastaa!

Onko teidän muitten pikkusia ehtinyt flunssa tms vielä vaivaamaan? Miten ootte pärjänny/onko tarvinnut viedä lääkäriin? Toivon vaan, ettei korvatulehdusta tule..se se olisi piste iin päälle : / Lähdenpä tästä päästämään miehen töihin ja jatkan hytkyttelyjä jos poitsu sais viimein unen päästä kiinni, ei ole seitsemän jälkeen nukkunut kuin 10 minuuttia joten PIENTÄ väsymystä ilmassa...
 
Hohhoh...

Suunnittelin että sinne 6 kuukauden ikään mentäisiin tissillä mutta nyt on pari viikkoa ollu syöttöväli 1,5-2h ja illalla syödään suunnilleen 2,5 tissillistä putkeen :popcorn: 5-kuun neuvola on reilun kahden viikon päästä, jos sinne asti kuitenkin odottelisi. Onneksi ei ruokahalu ole vielä vaikuttanut yöuniin :D Voihan tämä tästä vielä rauhottuakin. En tiedä vaikuttaako sama päikkäreihin, niitä kun ei meillä nukuta paria tuntia enempää, sekin 2-3 pätkässä pitkin päivää.

Onko joku jo istuttanut syöttötuolissa? En muista oliko tuolla aiemmin jotain juttua... Meillä on tyttö ollut syntymästään asti tosi jäntevä ja "istuu" selkä suorana sylissä, tuettuna tietty. Ajattelin että voisi alottaa tuoliharkat samalla kun kiinteiden maistelun. Neuvolassa juttelen kyllä vielä asiasta.

Onneksi ollaan oltu terveinä kaikki, on saanut harjotella tätä hommaa rauhassa!

Täällä odotellaan lumen sulamista, kesäkukkien taimet on kasvamassa ja haaveissa on jo orvokit... :heart:
 
Viimeksi muokattu:
huomenta ja hyvää pääisäistä kakille!
meidän herra oli neuvolassa 65cm pitkä ( en muista oliko jotain päälle enkä jaksa kaivaa sitä vihkoa :D) ja 7kiloa 25grammaa...saahan sitä ihmetellä kun alkaa vaatteet käymään pieneksi..

meillä ei varsinaisesti kipeenä olla oltu, pientä nuhaa ja yskää ollut vaan. toivottavasti säilytään terveinä...

sitä pitäisi alkaa siivota kun tuo mies on kerrankin kotona töistä=) saisi rauhassa siivota ettei aina tarttis poikaa katsoa samalla...kun sitte kuulemma illalla saan olla kuskina....no onneksi eilen aamulla antoi mun nukkua pidempään niin jaksaa taas valvoa =D

mutta nyt siivoo ettei koko päivää mene!!
 

Yhteistyössä