Marraskuussa 2011 syntyneitten elämää

Nuhainen tervehdys täältä (taas),

Nyt on sitten äitykkä iskä vuorostaan kauheassa köhässä :snotty: ja jos ei siinä tarpeeksi niin onpa taas alkanut pojallakin nenä tyrskää. Alkaa tältä äitiltä usko loppua tuohon terveydenhuoltoon kohta kokonaan; lääkärin piti siis viime torstaina soittaa minullepäin keskustellaksemme pojan jatkohoidosta vaan eipä ole kuulunut soittoa, myöskään papereita lääkärikäynnistä (josta siis nyt jo 3 vkoa) ei viimeviikkoisen puhelunkaan jälkeen ole kuulunut. Soitin sitten tänään ja varasin kokonaan uuden ajan vastaanotolle, kun tuntuu, että pojan olo on taas hankaloitunut enkä jaksa enää vaan odotella kun näkee että poika on kipeä :( Toivottavasti huomenna asiat selkiintyisi, on tämä henkisesti aika väsyttävää kun nyt nuhan alkamisesta jo 6 vkoa eikä pikkuisen oloa oikein pysty itse helpottamaan : /

Tänään oli 6 kk neuvola, pojan mitat oli 8,5 kg ja noin 70 cm, herra kun taas sinnikkäästi työnsi varpailla mittalautaa :LOL: neuvolantäti tuskasteli taas pojan sinnikkyyttä ja tyytyi laittamaan tietoihin tuon "noin"-mitan! Ruokahommista tms. ei juuri keskusteltu, kaikessa rauhassa otetaan uusia makuja, lähinnä viljat ja lihat mukaan, säännölliselle ateriarytmillekään ei kuulemma ole mikään kiire vielä kuukauteen pariin kun maitoa riittää.

Neuvolan täti kehui, miten hyvin poika varaa jo koko painon jaloilleen, tosin aika napakasti varvastaen, sanoi ettei kannata vahvistaa varvastusta hyppyyttämällä :O mamma järkyttyi sillä hyppyyttäminenhän on meillä sitä mahtavinta huvia, jaiks! 8 kk lääkärineuvolassa katsotaan sitten kuulemma tarkemmin tuota varvastusta, onko yhtä voimakasta ja riippuen siitäkin nouseeko poika jo jaloilleen..taitaa meidän heittää hyvästit tuolle hyppykiikullekin nyt sitten :( siinä poika kyllä hyvin laittaa koko jalkapohjan maahan kun ponnistaa vauhtia mutta eiköhän tuota ajanviettettä löydy muutakin :)
 
Voi Napsukka, on varmasti rankkaa sekä äidille että pojalle pitkään jatkunut sairastelu :/ Toivottavasti nyt edes uuden lääkäriajan myötä alkaisi jotain tapahtumaan ja ainakin pojan olo helpottamaan! Ja toivottavasti ei nyt sitten kuitenkaan johdu mistään allergiasta tuo pitkään jatkunut sairastelu.
Hei kuinka teillä näkyi tuo varvastus mistä terkkari mainitsi? Mietin vaan kun meidän terkkari kyllä nosti tytön jaloilleen ja katsoi miten varaa jaloilleen, mutta ei sanallakaan sanonut että hyvinkö vai huonosti.. Meilläkin nimittäin hyppyyttely on suurta hupia ja hyppykiikku kanssa. Terkkari on muutenkin sellainen ettei kyllä kerro mulle havainnoistaan tai mistään muustakaan ääneen mitään, tutkii vaan tytön hiljaa ja kirjaa sitten koneelle.

Meillä on taas ollut muutama itkupäivä ja levoton yö. Yleensä hän vain rupeaa yöllä muutaman kerran ähisemään ja pyörimään kunnes saa tutin (ja muutamana yönä ei ole herännyt ollenkaan), mutta viime yönä melkeinpä tunnin välein pääsi pieni itku. Onneksi se loppui kuitenkin heti kun sai tutin. Jos tämä itkuilu johtuu hampaiden tulosta, niin saisi kyllä luontoäiti kehitellä vähemmän kipeän tavan tehdä hampaat!
 
Siis tässä vaiheessa lapsen pitäisi alkaa laittamaan koko jalkapohja maahan kun pidetään seisoma-asennossa, mutta käsittääkseni ei kuitenkaan vielä huolestuttavaa jos vielä varvastaa. Joskus se varvastus voi haitata kuulemma niin paljon että lapsi joutuu pitämään jotain kenkiä että jalan saa oikeaa asentoon mutta tämä nyt meillä huolista pienin ja eikähän sitä vielä tiedä edes jatkuuko tuo varvastus!

Ei sitä kyllä hevin olisi uskonut että juuri oma lapsi sairastuisi, vaikkei kohdallamme mistään vakavasta ole kyse. Kurjaa tämä silti on. Käytiin tänään taas lääkärissä pojan kanssa ja hyvän tovin keuhkoja kuunneltuaan totesi, että heti kun poika alkoi touhottamaan, alkoi hengitys vinkua :| Hetken tuumailtuaan astmaista sukuamme ja pojan oireita, päätti hän nyt sitten samalla kertaa jo aloittaa astmalääkityksen kolmeksi kuukaudeksi. Sitten katsotaan ilman lääkettä, palaako oireet ja jos palaavat niin tehdään rasitus- sekä altistuskokeet kunhan pojan ikä sallii. Nyt vaan sormia ristiin ja toivotaan, että pojan yöt helpottuisi niin alkaisi päivät palaamaan normaaliin taas pikkuhiljaa.

tintti301 meillä on myös ollut jonkun verran tuota kesken unien heräämistä , varsinkin vaunuissa päiväunia nukkuissa saattaa herätä 3-4 kertaa vaan huutamaan mutta ei kuitenkaan herää ja pienellä hyssyttelyllä takaisin unessa. Mullakin on käynyt mielessä että olisiko täälläkin hampaat osasyy tähän kipuiluun ja huonotuulisuuteen. Ikävää kun ei oikein tiedä sitten mutta näillä mennään nyt!
 
Viimeksi muokattu:
Toivotaan Napsukka, että pojan olo alkaa helpottumaan vihdoinkin :)

Pitää heti tulla tänne hihkumaan, että nyt se eka hampi sieltä puhkesi! :) No joo, tyttö ei kyllä vaikuta olevan innoissaan kun on kiukkuillut tänäänkin, mutta äiti sit senkin edestä. On pitänyt jo monenmonta kertaa kokeilla että onhan se varmasti siellä vieläkin :D Nyt ainakin tietää mistä huonotuulisuus johtuu, kun eilen jo rupesin miettimään että johtuukohan sittenkään hampaista vai jostain muusta.

Me ollaan vihdoinkin päästy kunnolla nauttimaan kesäsäästä ulkona. Eilen levitettiin pihalle viltti ja siellä auringonpaisteessa leikittiin pitkä tovi. Tosin tyttöä kiinnosti eniten nurmikon ja mullan kaivaminen ja maisteleminen :D Tänään meinasin aamulenkin jälkeen mennä taas ulos, mutta sitten tulikin vesisade. No ehtiihän tässä vielä kesästä nauttia :)
 
Heippa ja onnea Tintti301:n hampaalle ja jaksamista Napsukan poppoolle!

Meillä on rinkkailtu kovasti (kun mennään porukalla niin iskä vie, siitä ei edes keskustella :LOL:) ja nyt olen muutaman kerran saanut olla kotona tai käydä omilla menoilla parin tunnin ajan! Koska en harrasta mitään vakkariaikaan olevaa tai muuten kulje missään niin ei ole ollut mitään tarvetta omaan aikaan. Mutta nyt huomaa että tämä puoli vuotta 24/7-elämää (vaikka unet onkin olleet hyvät jo monta kuukautta) alkaa jo vaatia veroa ja jo se että pääsee yksin kauppaan tekee terää!! Täytyisi vaan ehkä ottaa useammin irtiottoja...

Pottu ei sitten maistunut millään soseena ja lähdin sormisyönnin tielle tänään. Koira oli ihan innoissaan kun huomasi että porkkanaa tippuu nenän eteen :) Kai se syöminen muodossa tai toisessa lähtee rullaamaan, taitaa olla vaan malttamaton äiti puikoissa.

Hyppykiikkua on pari kertaa koitettu ja se se vasta olikin aikas jännä juttu! Tarkistin heti jalan asentoa kun oli tuolla aiemmin siitä puhetta ja onneksi se pikku kinttu on koko pohjaltaan alustassa kiinni.

Jotakin ihottumaa on pienelle tullut poskiin ja kaulaan, onneksi ei vissiin kutia. Mietin että mitähän tuo kamala koivu vaikuttaa lapseen kun se allergiattoman äidinkin vetää tukkoon. Onneksi tulee sateita jos tämä sitten vähän helpottaa.

Ohhoh, kaipa tässä saa hiippailla unten maille |O
 
Noista ruoista sen verran, että peruna ei kuulemani mukaan maistu kovinkaan monelle vauvalle. Ja onhan se kyllä tosi mautonta ja menee helposti aika liisteriksi. Ja perunaa ei vissiin voi oikein myöskään pakastaa.. Joten meillä tyttö ei ole syönyt koskaan vielä pelkkää perunaa vaan ainoastaan noissa kaupan soseissa sekoituksena.

Porkkana, palsternakka ja bataatti tuntuu maistuvan paremmin meillä ainakin. Mutta itse kyllä aloinkin aika nopeasti antaa eri kasvisten sekoituksia, en oikein näe mitä haittaa siitä voisi olla... Tulee kyllä paremman makuisia :)

Mutta sormiruokailu on kyllä hauskaa, ja onhan se hyvä ettei tarvi vauvalle tuputtaa ruokaa vaan itse opetella ja toivottavasti ruoasta ja syömisestä tulee mukavia kokemuksia! Itse oon kyllä antanut lähinnä raakoja kasviksia ja sitten leipää, ne on niin helppoja napata pieni pala tarjolle. (Ja kypsät sitten soseina pakkasesta).

Meillä on onneksi alkanut ruoka taas upota ihan hyvin, mutta hampaita ei näy - ehkä ihan hyväkin kun imetys on vielä helppoa. Paitsi että onhan tuo tyttis oppinut nipistelemään äidin makkaroita aika ikävästi samalla... koko ajan saa irroitella pieniä sormia kyljestä tai mahasta :D

Mulla on kanssa kauhea allergia ja tympii kyllä, kun ei saa syödä kestineä joka mulle oikeasti auttais... Jotain nenäsumutetta käytän ja jotain loratadin-tabuja välillä, mutta ei ne hirveesti helpota. Onneksi tänään ja eilen on taas satanut kunnolla. En tiiä voiko vauvat olla siitepölylle allergisia? Ei toistaiseksi ainakaan meillä näy mitään sellaista onneksi.
 
Miehen kanssa juuri puhuttiin että peruna on tosi tympeä ja vielä noin maustamattomana. Porkkanaa löyty vaipasta joten oli sitä mennyt läpikin :LOL: Tänään tarjosin kurkkua ja se olikin hyvä juttu, taisi tosin enempi mennä ikenien hoitoon mutta toivottavasti vahingossa mahaankin. Mä olen ehkä liian orjallisesti mennyt ohjeitten mukaan ja nyt täytyy ruveta löysäämään. Banaania ajattelin tarjota seuraavaksi, se tosin taitaa olla melko sottaavaa touhua. Bataattia en anna ellei tule tarve, ihmettelen miksi se on kaikilla listoilla? Meillä sitä ei muutenkaan syödä joten jätän väliin. Kasvimaalla on itämässä kaikkea kivaa ja loppukesästä haetaankin suoraan maasta ruuat :popcorn:

Tytyn ihottuma hävisi, onneksi, tiedä sitten mistä johtui. Samaa loratadiinia mäkin olen ottanut, tehoaa joo, muttei kyllä koko vuorokautta...Kestine on parempi. Olen tuuriallergikko, joskus ottaa leppä, joskus koivu ja joskus oma mies, heh!

Juuri tajusin että eka oma äitienpäivä on ovella!! Sitä ei jotenkin ole sisäistänyt vielä. Mutta kaikille yhteisesti:
Hyvää äitienpäivää!! :wave:

p.s. Meilläkin on kivasti ruvettu tarraamaan kiinni, milloin silmästä ja toisinaan sormet on syvällä sieraimessa tai tärykalvoa hakemassa korvasta.... pikku naskalit tykkää myös kalvaa sormea, auts!!!
 
Viimeksi muokattu:
Heippa kaikille!

Nyt on tosiaan sitten ensimmäinen äitienpäiväkin vietetty!

Niin vaan aika kuluu nopeaan, meidän vauvatkin jo tässä kuussa puolivuotiaita...Muistelin sitä alkuaikaa, kun odotin vaan, että vauva täyttäis neljä kuukautta ja voisi antaa kiinteitä, kun imetys oli niin vaikeaa alussa ja nyt on neiti melkein puolivuotias ja suurimmaksi osaksi edelleen mennään imetyksellä, vaikkakin on jo noita kiinteitä aloitettu maistelemaan.

Muutamana päivänä meni soseet vähän heikosti, taisi olla syynä hampaat, koska nyt alaleuassa tuntuu terävältä, eli ilmeisesti nyt on se hammas puhkeamassa, vaikka olen jo sitä ounastellut kolmikuisesta asti..Tyttö oli myös äkäisemmällä tuulella, joten uskon, että nyt ne hampaat siis oikeasti vihoittelee.

Yöllä tankataan edelleen tiheään, välillä on ollut äippä aika väsynyt, mutta toivon,että nyt kun kiinteiden määrä päivällä lisääntyy, alkaa yöllä syöminen vähentyä. Olenkohan jo kysynyt, kuinka monella vielä öisin herätään syömään? Meillä tosiaan ainakin kolme kertaa yössä.

Viime viikko vierähti nopeasti, kun oli melkein koko viikon vieraita. Toisaalta huomasi, että vauva oli innoissaan, kun oli uusia kasvoja ja koko ajan joku viihdyttämässä, mutta kyllähän sitten oli myös eilen väsyksissä, kun hulina loppui. On se niin, että vauva tarvitsee sitä rauhallista kotonaoloa myös ilman suurempia virikkeitä.

Mitä muuten ajattelette kommenteista, mikä vauvakinosta on noussut? Nythän julkisessa keskustelussa on kauhisteltu sitä, että vauvoja viedään vauvakinoihin ja ne haluttaisiin lopettaa. Olipa tuossa joku viikko sitten myös keskustelua mediassa siitä, että vauvoja ei saisi viedä ostoskeskuksiin ja supermarketteihin, kun niissä on liian levotonta. Minun on tunnustettava, että olen "syyllistynyt" kaikkiin edellämainittuihin paheisiin. Olen käynyt tytön kanssa ostoskeskuksissa ja vauvakinossa ja etenkin ruokaostoksilla supermarketissa...

Sinänsä en itsekään niin hirveästi ole vielä omaa aikaa kaivannut, mutta välillä olen kyllä käynyt jumpassa ja pari kertaa kaupungilla syömässä, jolloin vauva ollut isän kanssa kotona. Ihan hyvää tehnyt pieni irtiotto kotiympyröistä.

Kantoreppu on meillä nykyään aina vaunuissa mukana, välillä neiti ei viihdy millään vaunuissa ja silloin olen nostanut kantoreppuun maailmaa ihmettelemään. Siinä tykkää katsella. Jonkun verran se vaan käy hartioihin, olisikohan tuollainen kantorinkka hartioille mukavampi vaihtoehto?
 
Heipat täältäkin!

Tuli tosiaan vietettyä ihka ensimmäinen äitienpäivä :)

Ja uskomattomalta tuntuu, että kohta on meilläkin pojalla se 6 kk mittarissa. Aika nopeasti tää aika on mennyt niiden alun vaikeuksien jälkeen.

Meillä myös muuten hypitään edelleen varpaillaan, välillä voi vahingossa osua koko jalkapohjallakin. Saas nähdä, mitä meille siitä neuvolassa sanotaan. Se hyppiminen sylissä ja hyppykiikussa on meilläkin suurinta huvia.

Meillä nukahdetaan edelleen omaan sänkyyn. Jonain iltoina ihan suht kivuttomasti, jonain iltoina vähän vielä kitistään ja se merkkaa, että pitää vielä vähän tankata lisää maitoa. Sen jälkeen voi sitten alkaa nukkumaan.

Taas on ollut sellaisia päiviä, että ruoka ei oikein meinaa maittaa, mutta niitä hampaita ei edelleenkään näy.

Yöheräämisistä sen verran, että meillä ei enää ole heräilty öisin syömään, johtuen varmaan iltapuurosta ja reilusta satsista maitoa. Välillä on joitain öitä, että siellä kitistään, mutta kun menee katsomaan, on poika silmät kiinni ja unissaan kitisee. Siihen riittää vaan, kun laittaa tutin suuhun.

Kuinka pitkiä yöunia teidän muiden vauvat nukkuu? Meillä nukutaan sellaiset 7-8 tuntia. Se olis ihan ok, jos itsekin malttaisi mennä samaan aikaan nukkumaan. Usein vaan ne omat unet jää siihen 6 tuntiin : /

Entäpä ne päikkärit? Meillä vedellään päikkäreitä edelleen sen 3-4 tuntia.

Myöskin päikkäreillä ollessaan vaunuissa kitisee välillä, mutta kun vaan hetken työntelee vaunuja ees taas, hiljenee uudelleen nukkumaan.

Lähes kaikki pojan päikkäriajat on tullut touhuiltua pihalla kuopsuttamassa, ihanaa!
 
Joo sinne hurahti ensimmäinen äitienpäivä! Ja meni kyllä nopeasti mummojen ja isomummojen ja isoisomummon luona kyläillessä. Pieni olikin illasta jo ihan väsynyt, ja nopeasti simahti yöunille :)

Onkohan tuokin nyt joku vaihe, kun meilläkin tyttö on ruvennut suoranaisesti repimään varsinkin kasvoja ja käsiä? :D Herään joka aamu siihen että pienet sormet yrittää kaivautua posken läpi. Ja aika terävästi kyllä saa kiinni, varsinkin jos kynnet on vähänkin kasvanut!

Meilläkin on yhä enemmän noita sormiruokia alettu syödä. Tyttökin viihtyy syöttötuolissaa järsimässä makupaloja sillä aikaa kun me syödään itse. Saa tyttökin osallistua ruokahetkeen, vaikka ei oikea ruoka-aika samaan aikaan sattuisikaan. :)

En ole lukenut mitää noista vauvakino keskusteluista. Pikaluvulla luin siitä, että ei saisi vauvoja viedä ostoskeskuksiin tai isoihin marketteihin. Aivan älytöntä soopaa mun mielestä. miten vauva tottuisi ihmispaljouteen (ja hälinään jota kauhistellaan) jos aina pidetään kotona rauhallisessa ympäristössä? Mulla on aina vauva mukana kaupassa, koska käyn siellä päivisin kun mies on töissä. Ja tyttö kyllä viihtyy hyvin, mielellään katselee ihmeellisyyksiä ympärillään ja juttelee omiaan. Kaupungillekin vein tytön kun oli vajaa parin kuukauden ikäinen, käytiin kauppakeskuksessa ja täpötäydessä kahvilassa. Joitakin väitöksiä en voi kyllä ymmärtää, tai varsinkaan noita että vauva pitäisi kasvattaa pumpulipallon sisällä ilman mitään häiriöitä tms..

Jäkättirastas, totta turiset tuosta omasta ajasta! Edes pieni hetki omaa aikaa, vaikka sitten se ruokakaupassa käynti tai kampaajareissu tuntuu kyllä aika virkistävältä :)

P.S. Miten teillä hampaallisilla, oletteko aloittaneet jo hampaidenpesu hommat? Me ollaan nyt muutaman päivän ajan lähinnä tutustuttu hammasharjaan, tyttö mielellään leikkii sillä ja itse raaputtelee kutiavia ikeniään :D
Ja vielä piti lisätä se, että nyt sitten kontataan :) Matkat ei vielä ole pitkiä, samassa huoneessa pysyy mutta siellä liikkuu ympäriinsä. Ja on tyytyväinen likka kun pääsee itse liikkumaan kiinnostavan perään :D
 
Viimeksi muokattu:
No onhan ne äitykät löytyneet jostain, huolestuin jo suorastaan kun on niin hiljaista ollut :LOL:

Olipahan tosiaan ensimmäinen äitienpäivä ja millainen päivä olikaan :heart: poitsu nukkui koko yön 10-06 ja aamumaidon annettuani sain jäädä vielä nukkumaan kun pojat lähti aamupesuille. Seitsemältä heräsin kun mies tulla tuhersi poika rintarepussa tuomaan aamiaista sänkyyn kukkien ja kortin kanssa :hug: pääsi tältä äitiltä pari liikutuksen kyyneltä kun olivat pojan kanssa vielä yhdesäs nimen kirjoittaneet korttiin :) loppupäivä menikin anoppilassa tätien ja setien ja mummin ja ukin kanssa touhutessa, sai äitin ja iskän kädet vähän levätä! Tosin meillä on alkanut vähän ilmetä sellaista äiti-hysteriaa vaikka istuisin lattialla vieressä, yrittää pikkuinen kivuta lahjetta pitkin syliin :confused: ihanaa, mutta melkein raivostuttavaakin kun tuntuu välillä että pienet kädet on koko ajan ojolla vaikka olisi isin sylissä!

Meillä tosiaan nukuttiin silloin 2 kk sitten (ennen kuin poika alkoi sairastaa) jo yöt yhdellä syötöllä tai kokonaan heräämättä n. 9 tuntia yössä. Nyt astmalääkkeen aloitettuamme yöt on palannut ennalleen, ainakin toistaiseksi. Kyllä on ollutkin tervetullutta lepoa! Yöunta tulee siis pojalle 8-9 h ja tunnin pari hereillä oltuaan ottaa vielä 0,5-2 tunnin unet riippuen miten yöllä on nukkunut.

Minusta on lähinnä vähän huvittavaa nuo keskustelut siitä, miten vahingollista tuntuu kaikki olevan vauvalle, juuri siis nuo marketit ja ostoskeskukset sekä vauvakinot. Meidän poika on ainakin välillä jopa tavallista tyytyväisempi kun pääsee kaupungille tai markettiin katselemaan maailmaa! Minusta sekä äiti että lapsi voi paremmin kun pääsee kotoa tuulettumaan yhdessä tai erikseen! Jos ei poika viihdy jossain niin eihän sitä sinne tarvitse viedä.

Nitrodisco olen huomannut ihan saman, viimeksi eilen, että poika selvästi väsyy jos koko päivän on menossa muualla kuin kotona ja kun ympärillä on enemmän ihmisiä! Eilenkin meidän oli tarkoitus vielä käydä minun äitini luona kahvilla mutta jätettiin välistä kun poika alkoi jo närkästyä hälinään anoppilassa. Mukava oli hetki olla ja rauhoittua kotona ennen iltatoimia!

Minä odottelen innolla viikonloppua kun tänne on luvattu superihanaa säätä ja ukolla on vapaa viikonloppu, saan kuopsutella pihamaan kuntoov VIIMEIN kaikessa rauhassa!
 
Onkohan joka puolella samanlainen myrsky kun äidit on innostuneet kirjottelemaan? Onneksi on lämmin tuuli ettei vedä arktiseksi....

Yöt on 10-tuntisia edelleen, onneksi uudet taidot - tadaaa:selältä masulleen ja parin sentin eteneminen järkyttävän ähellyksen ja ärinän saattelemana - ei ole häirinneet öitä. Jotain menoa öisin kuitenkin on koska yöhaalarin kantapäät on kuluneet puhki :LOL: Mutta ruoka riittää koko yöksi ja kyllä sitä tankataankin illalla!

Eilen tuli kokeiltua kurkun syöntiä kaffepöydissä ja se olikin hyvä juttu! Tyttö pysyi rauhallisena sylissä kun kahviteltiin mummoloissa eikä lainamekkokaan sotkeentunut ihme kyllä juuri ollenkaan. Ollan maisteltu nyt siis kurkkua, porkkanaa, banaania, kanaa ja pottusosetta. Koirakin on hyvin oppinut tarkastamaan ruokapöydän alusen... Kurkkua annan nykyään aina kun ollaan pöydän ääressä ja oppi on mennyt perille: kaikki ruoka menee suuhun mutta se onkin eriasia että pysyykö ja meneekö lisää ;) Masuvaivojakaan ei ole tullut, määrät on tosin vielä niiiiin pieniä.

Se on kumma miten aina keksitään uusia juttuja kuten nyt tuo kino/ostoskeskus/ym ja vauva. Eikös se ole ihan hyvä että ihmisenalut oppii olemaan eri ympäristöissä.

Kantorinkka on tosi hyvä jos paljon kuskaa selässä. Paino jakaantuu tasasesti sekä olkapäille että lantiolle eikä pääse vatkaamaan vaan on selässä kuin naulattuna. Ja sopii vamasti kaupunkiinkin, helppo mennä kaupoissa ym kun ei tarvitse työntää kärryjä edessä.

Ja sitten oli vielä...hmmmm....hampaiden pesu. Juu, tänään juuri annoin ekan kerran harjan suuhun ja rapsuttelin minäkin niitä kahta nastaa. Hyvin tuo lyydia sitä itekin pureskeli :popcorn:

Ei maar, nyt murua rinan alle ja tytylle kurkku käteen! Toivottavasti tuo tuuli vähän tyyntyy niin ei tartte pitää hatusta kiinni koko ajan :|
 
Eka äitienpäivä sujui ihanassa kesäilmassa :) Oltiin tytön kanssa mun vanhemmilla ja myös äidinäiti oli paikalla eli meitä oli sitten jo äitejä kolmessa polvessa paikalla! Mies piipahti omassa kotonaan myös.

Meillä oli tänään neuvola, tyttö on nyt 6,5kk ja kokoa oli 68cm ja 8,6kg.

Meillä nukutaan öisin n. 10h, joskus 11h. Päiväunet sen sijaan vaihtelee kauheasti, nyt on taas ollut sellaista ettei malttaisi nukkua kuin ihan puolen tunnin nokosia vaikka kuinka väsyttäisi. Mutta ehkä keskimäärin 3h yhteensä päiväunia. Yönukkuminen alkoi parantua kun tuli 6kk täyteen ja nykyään syödään yöllä enää 2 kertaa :D Mutta sopii mulle, kunhan nukkuisi noita 4h unia niin olen ihan tyytyväinen. Mut edelleen on vaikeitakin öitä, jolloin heräillään useammin.

Pienet kädet on tosiaan kehittynyt varsin näppäriksi, hupparin naruja ja vetoketjua on tosi kiva näprätä ja mutustella, kaulakoruihin ja korvakoruihin tarttuu heti, samoin vie silmälasit päästä ym.ym. Ja sormiruokailussa on hauska nähdä, että osaa poimia yhä pienempiä palasia ja muutenkin käännellä käsissään. Mutta nipistykset on varsin ikävän tuntuisia välillä, saa tämän äidin kiljumaan aina välillä..

Hurjan kuuloista, että joku on jo oppinut konttaamaankin! Meillä tyttö työntää itseään takaperin lattialla - yrittää selvästi kyllä eteenpäin mutta päätyy taaksepäin. Peppu nousee vain sängyssä kun on niin väsynyt, että malttaa painaa pään alas :D Nukahtaminen alkaa välillä olla vaikeaa, kun jalat ja kädet käy koko ajan...
 
Lapsi nukkuu ja äiti tylsistyy! Kerrankin ei ole MITÄÄN kotihommia tehtävänä (kunnes pyykkikone sammuu) joten voin vaan ihmetellä mitä tekisin ja nauttia aamukahvista :D

Meillä nukutaan yöunia 10-12 h. Nyt hammaskipujen aikaan on yöllä saattanut ruveta itkemään ja rauhoittuu takaisin sänkyynsä kun hetken pitää sylissä. Mutta yleensä vain unissaan ähisee ja tutilla rauhoittuu uudelleen. Syönyt yöllä ei ole sitten maaliskuun :) Päiväunet vaihtelee aika paljon, yleensä suunnilleen 3 h yhteensä 2-3 pätkässä. Joskus mennään vain 2 h unilla, mutta silloin menee ilta kyllä ihan kiukutessa. Päiväunet riippuu aika paljon siitä, miten levottomasti on yöunet mennyt.

Oletteko muuten miettineet milloin laitatte lapsen omaan huoneeseen nukkumaan? Siis jos teillä on nyt nukkunut samassa huoneessa. Vai meinasitteko edes laittaa? :) Minä toisaalta haluaisin siirtää jo, mutta toisaalta en vielä raaski kuitenkaan! Tuo muutaman metrin matka huoneiden välillä tuntuu aika pitkältä jos lapsi onkin seinän takana :D
 
Kylläpäs teidän pikkuiset nukkuu hyvin :O Me jo ehdittiin huokaista helpotuksesta, että yöt palaisi ennalleen kun nuo lääkkeet on nyt saanut tukkoisuuden pois. Pari yötä on mennyt kukkuessa hereillä ja poika myös heräilee välillä, mistä lie syystä, ja välillä on todella työn takana saada takaisin uneen. Vaikka meillä ei vielä ryömitä tai kontata, pyörii poika todella vaudikkasti napansa ympäri nykyään myös sängyssä unissaan. Muutaman kerran olen herännyt kun ressu ähisee jalkopäässä poikittain naama kiinni pinnapehmusteessa :LOL: täytyy reppana auttaa aina vähän väljemmille vesille...

Tuntuu, että te kaikki muut olette jo antaneet sormiruokaa vauveleille :whistle: pitäisiköhän meidänkin laajentaa vähän tuota ruokailun maailmaa pikku hiljaa!? Jotenkin hirvittää antaa vielä mitään omaan käteen kun tuo poika on niin mahdoton väkkärä ettei tukehdu!

Mitenkäs muualla, aiotteko palata heti äippäloman jälkeen töihin/kouluun, mitä nyt kelläkin on ollut meneillään ennen vauvautumista? Itselle iski taas totuus silmille kun kelalta tuli "muistutus" että vanhempainrahakausi loppuu n. 3 kk kuluttua :headwall: Minne tämä aika on oikein hävinnyt! Meillä tosiaan minä pidän elokuun puolesta välistä viime vuonna kertyneet lomat eli 4 vkoa ja sitten mies pitää isäkuukauden 6 vkoa ja näillä näkymin irtisanon itseni tuona aikana eli minä jään sitten taas kotiin kun mies palaa töihin. Teemme molemmat vuorotyötä, viikonloppuja vielä lisäksi joten olen tullut siihen tulokseen, etten ole valmis laittamaan vuoden ikäistä lasta ilta- ja pahimmassa tapauksessa yöhoitoon kun en haluaisi vielä viedä hoitoon muutenkaan! Yritän kyllä varmaan jossain vaiheessa etsiä päivätöitä, kun ei tällä toimeentulolla elämä mitään juhlaa ole, vaikkei kyllä mitään hätääkään ole!
 
Hellou!

Sama kirje tuli meille Kelalta, hauskasti osui kun olin juuri edellisenä päivänä ilmottanut isän isäkuukauden vietosta ja hakenut itelleni kotihoidontukea. Iskä on kotona joskus syksyllä sitten. Mä pidän kertyneet lomat äippäloman perään ja sitten jään siis kotihoidontuelle. Onneksi meillä on kuntalisä niin saa jotain siihen tuen päälle. Ja säästänyt olen kovasti!! Näillä näkymin elokuu 2013 olisi Suuri Töihin Paluu, vielä kun pääsisi 3-vuorosta pois niin olisi ihan kiva.... Kaikkea on tullut jo harkittua - osa-aikaista hoitovapaata 2013 vuoden loppuun asti jne. No, siihen on vielä onneksi aikaa.

Sormisyönti on tosi nastaa: ei tarvitse kuin nostella tiputettuja lattialta ja siis tietysti pilkkoa tikkuja. Kurkku ym pehmeät ei niin arveluta mutta oon antanut raakaa porkkanaa ja sen kanssa olen vähän "vauhko" ettei vaan mene paloja kurkkuun. Taidan snadisti höyryttää seuraavat. Ihan kypsät ei oikeen olleet hyviä, siis tytyn mielestä. Ja koira on tosiaan laajentanut ravintoaan kasvisruokaan erittäin tehokkaasti :LOL: Kanapäivät taisi kylla olla suosikeja.

Lusikkaruuaat sen sijaan ei oikein uppoa. Eilen kokeilin banskua soseena mutta olipa nasta juttu kun sen sai päristettyä kivasti rinnuksille :mad: Toisella oli hauskaa..... Mulla ei taida oikein olla sitä malttia tähän hommaan mutta hyvä että edes sormisapuskaa menee, opetellaan sitä lusikointia vähän laiskemmin sitten. Tavoitteena syömiselle on heinäkuun loppu kun pikkuiselle on sovittu eka oikea parin tunnin tätikeikka että päästään teatteriin!

Ja kehuakin täytyy: asensin eilen ihan ite fillariin lastenistuimen! Katotaan nyt koska kokeillaan. Tuntuu että syöttiksessä olo on vankistanut istumista tai sitten alotus osui vaan hyvään aikaan. Sillä mä sen istuimen uskalsin asentaakin kun asento alkaa olemaan jo hallussa.

Nytpä taidan mennä istuttamaan amppelimansikat ruukkuun niin saadaan siitäkin sormisapuskaa aina ohikulkeissa :flower:
 
Itse olen ajatellut olla kotona ainakin vuoden loppuun, tai ehkä helmikuulle asti. Mutta aika auki on suunnitelmat. Mulla on kyllä päivätyö, mutta pitkä ja ruuhkainen työmatka... En todellakaan haluaisi jättää tyttöä hoitoon 10-tunniksi! Ja lyhennetty työaika taas ei oikein ole mahdollinen, koska kahdella autolla työmatkan ajaminen tulee ihan järjettömän kalliiksi... (mentiin siis ennen samaa matkaa kun molemmat samalla suunnalla ollaan töissä). No, mun työpaikalla on ollut YT:t päällä muutenkin viimeiset kaksi vuotta et jotain muuta pitäis pian keksiä muutenkin varmaan. Eli haaveissa on ihan uus työpaikka.

Saa nähdä miten kotihoidontuella pärjää, säästössä on jonkun verran, mutta kuntalisää ei täällä ole. Joten tiukille vetää kyllä lainojen kanssa.

Pitäis varmaan alkaa vieroittaa tuota muksua yösyötöistä, luulisin että yksi riittäisi ihan hyvin jo, mutta rinnan antaminen on niin helppo tapa saada pieni nukahtamaan uudelleen. Ei millään jaksaisi silitellä ja laulella keskellä yötä, kun toinen herää, kun rintamaito toimii kuin nuijanukutus :D Omaan huoneeseen häntä tuskin edes yritän laittaa ennen kuin sitten jos alkaa nukkua heräilemättä. Eli varmaan nukkuu vielä pitkään meidän kanssa samassa huoneessa. Aamut hän nukkuu yleensä mun vieressä jopa, kun siinä nukkuu pidempään :)
 
Täälläkin on kiivaasti mietitty hoitovapaa-asiaa ja päädyttiin siihen lopputulokseen että jään, sitä en vielä tiedä kauanko olen. En millään raaski noin pientä laittaa mihinkään hoitoon. Tää on kuitenkin niin ainutlaatuista aikaa olla sen pienen kanssa. Varsinkin, kun tämä saattaa jäädä meidän ainokaiseksi lapseksi.

Vähän kanssa mietityttää, kuinka sillä kotihoidontuella sitten pärjää. Täälläkään ei ole mitään kuntalisää.

Mä en ole vielä piiiitkään aikaan siirtämässä poikaa omaan huoneeseensa nukkumaan. Mä luulen, että vaikka nukkuisikin viereisessä huoneessa, en kuulisi sitä pientä kitinää, mitä nyt pitää yöllä herätessään. Jos siihen pieneen kitinään ei reagoida suht nopeasti, alkaa kunnon huuto ja sitten se onkin jo vaikeampi homma saada poika takaisin unille. Joten meillä nukutaan vielä koko porukka samassa huoneessa.

Sormiruokailusta: annoin yhtenä päivänä pojalle palan kurkkua, että voisi sitä maistella. Ei halunnut ottaa sitä edes käteensä, kun tuntui niin ällöltä, ilmeistä päätellen :LOL: Pitää kokeilla jotain muuta.

Ai Tintin tyttö konttaa jo :O Ei meillä ole vielä edes yritystä, lähinnä ryömiä yrittää, mutta toteaa että kierimällä pääsee paremmin.

En tiedä olisko meillä nyt sitten tulossa ensimmäinen flunssa. Vähän sellaista oiretta olis nähtävillä :(
 
Täytyi tulla tännekin iloitsemaan ensimmäisestä puolikkaasta vuodesta :heart:

Jotenkin se aika on vaan hujahtanut ja edelleen ihmetellään kuinka se taito hoitaa pientä vaan nousee jostain. Luonto on tosissaan ihmeellinen! Uusia kujeita ei ole ilmaantunut, ensi viikolla on 6-kuun neuvola ja silloin nähdään taas uudet mitat.

Meillä siirrytään vähän aiemmin istuimeen kuin piti, kaukalo lähtee uuden pikkuasukin käyttöön. Sopii mulle hyvin koska tyty on liki 10-kiloinen ja istuu jo melko mukavasti. Kaukalossa asento on melko makaava. Kunhan nyt saan "uuden" istuimen osat pestyä ja jotenkin soviteltua sen autoon kiinni.... Ja jostain kun löytyisi sellainen vauvapeilikin vielä niin näkisin kyyditettävän ilmeet. Tähän asti ollaan oltu molemmat etupenkillä mutta nyt on ehkä aika siirtyä matkustajan taakse :D

Hyvää yötä vaan kaikille, toivottavasti saatte nukuttua ilman suurempia hulinoita!
 
Minä palailen kouluun alkuvuodesta, varmaan tammikuussa jatkuu. Isännän työkuviot meni taas uusiksi, joten saa nyt nähdä onko hän taas kotosalla ensivuonnakin tammi-huhtikuun. Eli jos on, niin saamme lykättyä hoitoon laittamista edes muutamalla kuukaudella :) Ja onneksi mulla ei koulua ole ihan joka päivä pitkää päivää, että ei tarvitse joka tapauksessa pitää "täysiä päiviä" hoidossa.

Hirvittää jo ajatuskin siitä kun elokuussa muuttuu kotihoidon tuelle. Tulee siis tiukat ajat meidän talouteen, kun miehenkään tulot ei mitkään hirmusuuret ole. Onneksi itse pystyn tekemään jonkin verran keikkatöitä viikonloppuisin, että saa edes vähän ekstraa.

Jäkättirastas; minäkin olen haaveillut tuosta fillarin istuimesta, että päästäis pyöräilemään! Ajattelin ensin odotella myöhemmälle kesään, mutta kun meilläkin tuo istuminen on niin hienoa jo, niin pitäis vaan istuin jostain etsiä. :)
 
Hiiii, heti piti tännekin tulla hehkuttamaan, meidän ukko lähti tänään ryömimään ilman sen suurempia ennakkovaroituksia :heart: eilen hilasi itseään pari senttiä mutta tänään ryömi hyvää vauhtia heti metrin mopoaan kohti =) meinasi äitiltä itku päästä, onhan tuo oma virstanpylväänsä pikkuisen elämässä!

Muuta kummaa meille ei kuulukaan, ihanan aurinkoista arkea vain! Nyt vähän kyllä jännittää, sillä tänään jätettiin se toinen lääke pojalta pois ja astmalääkkeestä puotettiin annostus puoleen... toissayönä oli taas nessu ihan tukossa, lääkkeellä onneksi aukesi ja saimme kaikki jatkettua unia.

Minä haaveilen kans kovasti jo yhteisistä pyöräretkistä. Vielä en kuitenkaan uskalla oikein lähteä kun ei poika istu mielestäni vielä ihan tarpeeksi tukevasti. Ja eikä sinänsä pyöräretkistä kyllä mitään vielä tulisikaan sillä mun pyörä oli varastettu tuosta ikkunan alta ja oli vielä lukossakin :kieh:
 
Hei, löysin vihdoin tämän pinon (JES! tuuletusta!), en muistanut missä ihmeessä tämä sijaitsi, hakua en osannu käyttää :D Luen teidän jutut ajatuksen kanssa vähän myöhemmin..!
JA kerron mitä meidän allergiaselvittelyissä kävi... kirjottelin tuolla 2-sivulla että maitoallergiaa epäiltiin..
 
Kiva kuulla ryömimisestä, Napsukka! Nyt saattekin sitten vahtia jo vähän enemmän lapsen perään, kun ei pysykään siellä minne jättää :D Mullakin meinasi itku päästä silloin kun tyttö lähti konttaamaan, tulee aina haikea olo kun tajuaa kuinka vauhdilla lapsi kasvaa :)
Meillä on konttaamisen vauhti koventunut huimasti. Vauhdilla painelee huoneesta toiseen ja seuraa minua perässä, ja myös koira saa tiheään vaihtaa paikkaa jos lattialla makaa. Ja koiran vesi- ja ruokakupeille löytää aina kun vaan ne ovat lattialla. :D

Meillä on kans nautittu auringosta. Huippua levittää pihalle viltti ja olla siellä päivällä leikkimässä :) Tänään käytiin myös ensimmäinen pyörälenkki, tosin kesti ehkä sen 5-10min mutta tyttö viihtyi hienosti ja ihan ääneen ihmetteli menoa. Huomenna sään salliessa meinasin hurauttaa pidemmän matkan, n. 4 km kaupunkiin :)

Levottomia on taas yöt ollut, monena yönä ollaan valvottu 1-2 tuntia kun ei rauhotu millään takaisin nukkumaan.. En tiedä johtuuko nyt tuosta konttaamisesta vai kipeistä ikenistä vai sekä että. Epäilen että kohta puhkeaa toinen hampi, kun on ollut niin kipeän oloinen taas monta päivää. Ja tyttö on taas aivan mahdottomasti äitin perään! En voi lähteä minnekään näköetäisyydeltä kun heti alkaa huuto. Vessassa käynnin aikanakin huutaa niinkuin olisi hylätty moneksi tunniksi.. Kun olen lattialla leikkimässä, ei riitä että istun lähellä vaan tyttö kiipeää syliin ja huomio pitää kiinnittää lapseen 150%.. Voin sanoa että välillä tosi ärsyttävää!
 
Neuvolasta terveisiä, "katsastus" meni läpi :LOL: Piirun vaille 9 kg ja reilut 68 cm on mimmillä mittoja. Lusikkaruualla ei siis ole hoppua kun omalla maidolla kasvetaan hyvin. Joka päivä olen antanut lusikalla tavaraa mutta niin ne hienosti löytyy rinnuksilta.... itse syöden erilaisia tikkuja on edelleen jees. Niin ja se ihottuma taisi tulla potusta, plääh. Pari kertaa kokeilin ja tulos oli sama. Onneksi meni ihan perusrasvalla ohi eikä tytyä sen kummemmin kutittanut. Pottua siis kokeillaan myöhemmin uudestaan.

Fillaria on täälläkin kokeiltu ja olipa melko jännää! Reilut 5 minuuttia kanssa ajeltiin ja sormet syyhyää mennä pidemmälle :wave:

Naapuritallilla on hevoset päässeet laitumelle ja niitä on katseltu ja ne meitä. Vaunut on olleet aiemmin iso ihmetys ja pelon aihe koniparoille mutta vissiin laidun rentouttaa kun nuo tulevat oikein katsomaan. Hyvä näin koska ohi mennään joka päivä ainakin kerran eestaas. Tänään rattailtiin laitumen viereen ja pikkulyyli oli oikein kiinnostunut. On se hauskaa seurailla pientä ja tuottaa Ihmeellisiä Elämyksiä!

Eteenpäin ei vielä mennä muutaman sentin ähellyksiä lukuunottamatta. Istuminen ei voi olla kovin kaukana, tyty ottaa hyvin etunojaa ja pysyy pystyssä jo hyvän tovin.

Lämpimiä päiviä kaikille!
 
Tintti301 Kuulostaapas tutulta tuo sun kirjotus! Meillä myös havaittavissa pientä "äitiahdistusta" eli vaikka istuisi lattialla vieressä, yrittää pikkunen riipiä tietään lahjetta pitkin syliin :headwall: Tänäänkin mummolassa hyvin viihtyi toisessa huoneesa mummin kanssa vaan auta armias kun äiti tuli näkyviin :O onhan se toisaalta niin hellyttävää mutta toisaalta niin ärsyttävää :heart:

Meillä myöskin nuo yöt ollut tosi risaisin kuten teillä Tintti301. oireiliko teillä siis myös eka hampi näin? Meillä poika ollut kolme päivää tosi kiukkuinen ja yöllä valvonut/heräillyt ja päikkäreiltäkin herää parkumaan välillä. Toivottavasti ne hampaat viimein sieltä putkahtaisi, tosin tänään poika on ollut taas oma iloinen itsensä =)

Ihanaa on kyllä kun on ollut näin lämmintä ja aurinkoista! Mekin on pojan kanssa käyty kaupungilla pörräämässä ja ihmetelty kesän tuloa. Tänään tutustuttiin ruohonleikkuriin turvallisen välimatkan päästä, olihan se vähän hirvittävä kapistus ;)
 

Yhteistyössä