*** MARRASKUUN ODOTTAJAT 2009 - TOUKOKUUSSA vol2***

Alkuperäinen kirjoittaja tupuna21:
mua kiinnostais huvin vuoksi tehdä toi sormustesti, mutta en oikein tajunnut miten se tehdään...??!! =)
Eli otat hiuksen laitat sormuksen siihen.. ja kämmenelle..nostat sen varovastisiitä pikkasen ilmaan. Jos menee ympyrää on tyttö,jos edes takas on poika.. jos vaan nyt oikein muistan nuo?
 
Alkuperäinen kirjoittaja niina22:
:wave:

Tänään kävin tytön kanssa neuvolassa,ekaks oli äitin vuoro ja sit tytön :D ja kuunneltiin sydän ääniä ja hyvin kuuluivat. Oon nyt niin onnellinen
palaan illalla paremmin

Niina :D & napero 13+4 :heart:

taaperotx4: miksi poika joutuu käymään siellä? Se on kyllä ärsyttävää kun oikeen syynätään josko jotain vikaa löytyis.. Meillä taas kytätään tytön pituutta,ons siis tosi pitkä ikäisekseen ja nyt yhen lääkärin pitäis kattoo niitä käyriä yms.. eikö ne näe että mä oon pitkä? ja mies on pitkä? eikö silloin oo selvä että lapsikin on pitkä??? :headwall:

Alisa: :hug: voi harmi!! Toi on kyllä niin kamalaa! voimia teille!!!

Hän joutuu käymään sen takia kun synnytyksessä hänelle tuli oikeaan käteen erbin pareesi joka on jo korjaantunut aikoja sitten.Poika oli niin tiukassa ison kokonsa takia että kätilöiden piti repiä hänet väkisin pihalle ja sitten tuli tuommoinen.



 
aamukastetta, sun linkkis antaa tänne vahvoja poikaennusteita. Samaiselta sivulta pääsee vanhankansan uskomuksien mukaan testaamaan sukupuoliennustetta ja sieltäkin sain poika- vs. tyttöpisteet 9 - 4. Lisää näitä, mä oon just niin höperö, että teen tällaisia mielelläni. :whistle:

CrystalBlue, vähänkö mystinen juttu. Mulla nousi ihan karvat pystyyn ja meni kylmiä väreitä, kun kävin katsomassa. Näinköhän olis sitten ollut ihan oikea ennustus tuo. :eek:
 
Valkolilja No sanos muuta.. mä olin ihan melkein shokissa kun ton näin.. ei voinu käsittää miten voikin pitää paikkansa :D Ja siinö pinossa oli monelle muullekin käynyt samaa... että oikeeseen aikaan oli laittanut lasketun ajan tms.
 
jei, ultrassa näkyi näkyikin "mörkö" :heart: siellä se huljuutteli menemään, jalat oli kantapäät vastakkain asennossa, sydän sykki hienosti. Lääkäri arvioi raskausviikoiksi 12 (omien laskujen mukaan 11) ja kehotti aikaistamaan ekaa virallista ultraa viikkojen takia tjtn.. virallinen ultra ois 18.5..
 
Alisalle jaksuja kovasti :hug:

Surullisten uutisten jälkeen tuntuu kurjalta kirjoitella omia kuulumisia...
Täällä siis toistaiseksi ainakin kaikki hyvin, ei vuotoa, eikä pahoinvointiakaan, väsymyskin on tiessään.

Kuiskaten 11+2
 
tää 24'7 pahoinvointi vaan jatkuu tänään, aamulla siis oksensin ja taas ollu koko pvän paha olo, niinkuin monena muunakin aiempana päivänä... mikähän vois auttaa?! :$

ainiin tein sormustestin ja se vaan pyörii pyörii ja pyörii kerta toisensa jälkeen.. jaiks mikä pesue tulossa :LOL:
 
Teddybear Tässä listaa vauvalle ja äipälle :)

Vastasyntyneelle vauvalle:

- Sänky tai muu nukkumapaikka esim. äitiyslaatikko. Jos laitat reunapehmusteet, niin laita ne niin, ettei vauva saa repäistyä niitä kasvoilleen
- Reunapehmusteet sänkyyn
- Hoitopöytä tai muu alusta (ei välttämätön. Vaipat voi vaihtaa vaikka pakastimen päällä, jossa on hoitoalusta. Myös edestä täytettävä pyykinpesukone ajaa saman asian)
- Vaunut
- Turvakaukalo (Turvakaukalo Kannattaa hankkia vaikkei olisi omaa autoakaan. Saattaa joutua joskus lähtemään yöllä taksilla lääkäriin tai muuten vaan jonkun tuttavan kanssa ajelulle. Myös sairaalasta olisi suositeltavaa tulla autolla kotiin).
- Vaatetta 50-60 cm: alkuun kätevimpiä ovat kietaisupaidat, puolipotkarit, potkupuvut, vetoketjulliset haalarit, bodyt (Mieluummin enemmän kokoa 62. Voi mennä jopa 5 vaatekertaa päivässä ja 3 yössä. Napitettavat bodyt ovat tosi käteviä
- Vanna (amme) muista myös jalat ammeeseen. Helpottaa selkää.
- Kylpyöljy
- Pyllypyyhkeitä ja pyyhkeitä hoitoalustan suojaksi
- Puhdistuslappuja /-liinoja (ei aina tarvitse pestä pyllyä ) tai purkkiin vettä ja sitä käytetään vanulappujen kanssa.
- Muovifrotee-alustoja sängyssä ja vaunuissa patjansuojana
- Aluslakanoita useampi kerta
- Peittoja, kankaita
- Vaippoja (kesto tai kertakäyttö, pienin koko eli new born)
- Harsoja paljon
- Suolatippoja (0,9%) (saa tehtyä itsekin)
- "Nenäimuri" rään imemistä varten (ehdottomasti apteekin imuri eikä nenäfriidaa)
- Tuttipulloja, ainakin pari
- Tuttipullon imuosia pari-kolme erilaista
- Tutteja (jos käyttää )
- Pari purkkia äidin maidon korviketta hätävaralle (mutta vain pari, jottei jää käyttämättä
- Vanupuikkoja, -lappuja
- Talkki (perunajauhot ovat todella hyviä tähän tarkoitukseen)
- Perusvoidetta. Esikoisen kanssa vaan pärjättiin Beballa, joten ei kannata valmiiksi ostaa).
- Bebanthen-voide (ärtyneeseen pyllyyn, rinnanpäihin yms.)
- Sinkkivoide (vaippaihottumaan) Kaikki ei tarvitse ollenkaan. Pärjää Bepanthinella tai peruvoiteella
- D-tipat (saa mahdollisesti neuvolasta) Ehtii ostaa vauvan syntymän jälkeen
- Rela-maitohappobakteeritipat
- Dysflatyl-tipat tai Cuplaton (masuvaivoihin jos masussa kuplii. Disflatyl tipat, poistaa TEHOKKAASTI ilmaa masusta, ei tuon cuplatonin kans jaksa millään läträtä kun sitä pitää antaa joka syötön yhteydessä noita toisia tippoja annettiin vain 2-3 krt päiväs. Vauvalla oli koliikki ja auttoi tosi paljon)
- Sitteri (käyttöä esim. ruoanteon aikana)
- Itkuhälytin (ei välttämätön)
- Kantoreppu tai -liina (sylissäkin voi kantaa) Manducaa on kehuttu
- Tuttipullojen sterilisointilaite ja -lämmitin (kiehuva vesi ajaa saman asian)
- Hörpytysmuki (jos ei käytä tuttipulloa) Tavallinen muki käy vallan mainiosti
- Särkylääkettä (vasta 3 kk täyttäneille jos sitä annetaan lapselle)
- Kynsisakset (tulee äitiyspakkauksessa)
- Pehmeä hiusharja (tulee äitiyspakkauksessa)
- Kylpylämpömittari (tulee äitiyspakkauksessa)
- Hajustamatonta pyykinpesuainetta ja huuhteluainetta
- Lapaset vauvan käsiin (tulee äitiyspakkauksessa)
- Vauvan myssy (tulee äitiyspakkauksessa)
- Kuumemittari (tavallinen, digitaalinen tai korva-) Korvakuumemittari on hyvin epäluotettava, koska korvakäytävä on niin pieni
- Höyryhengitys"laite" (ehkä vähän isommalle lapselle tarpeen)


Äidille:

- imetysrintaliivit (normaalitkin liivit voivat riittää, jos on irroitettava olkain)
- rintaliivien suojia (jotkut tarvitsevat paljonkin, toiset eivät)
- imetyspaitoja (tai miehen isoja paitoja)
- imetystyyny (tai iso tyyny)
- rintakumit (ei suositella) On kuitenkin vauvakohtaista
- rintapumppu (tai käsinlypsyohjeet)
- maidonkerääjä (jos maitoa tulee runsaasti)
- isoja terveyssiteitä
- lampaanvillavoidetta tai bepanthenia (nänneihin)
- Ceridal lipolotion (moneen tarkoitukseen, mm. nänneihin, liukuvoiteeksi, vauvan pään karstaan jne)
- Movicol-jauhe (jos väliliha leikattu, voi helpottaa ulostamista yms)
- liukuvoide (tulee äitiyspakkauksessa)
- särkylääkettä (parasetamol-pohjainen)
- kaalia (kauli lehti rikki ja laita rintaliiveihin jos kipua)
- pakastimeen valmiita ruoka-annoksia äidille ja isälle (TÄMÄ ON TODELLA TÄRKEÄÄ. OSTA MYÖS KERTAKÄYTTÖASTIOITA)
 
Alisa84 Voi ei...kamalaa... :( Koita jaksaa...kyllä se pikkuinen vielä teillekkin tulee :hug:

pikkuihra Sinne sitten taasen onnittelut hyvistä uutisista :)

Menin sitten itsekin ja tilasin sellaisen dopplerin, kun kaikki täällä niin sitä hehkuttavat...:) Nyt kun np-ultra takana, niin hetkeksi se huojensi, mutta taas on uudet murheet edessä, selviääkö pikkuinen rakenneultraan asti :) Kaipa tuo doppleri voi hiukan auttaa näissä asioissa...:)

Annsku 11+3 tai 11+5 mikälie nyt onkaan...

 
Huomenta!

Se olis sitten rv 13 pooks!! :heart: Mä en nyt oikeen osaa asettua tähän että viikot vaihtuu tiistaina kun ne ennen vaihtu torstaina :p
Eli pidän periaatteessa tota torstaita sinä oikeena päivänä sillä ovistestejä käyttäneenä ja niin kivuliaan ovulaation saaneena tiedän tasan oikeen päivän ;) Mut nautitaan ny tästä edellä olosta :D
Tässä masukuva sen kunniaksi...


Mä soittelen tänään neuvolaan ja jos sielä on neuvolalääkärinä edelleen sellainen nuori sälli niin meen yksityiselle tarkastukseen. Mä en vaan kykene enkä halua alkaa stressaamaan asialla :/ Maksaahan se taas eikä tässä mitään kroisoksia olla mutta....
Onko kukaan muu menossa yksityiselle?! Minkälainen lääkäri sen pitäis olla? Ultraahan nyt ei tarvisi tehdä mutta se muu tarkastus.
Onko tuo lääkärintarkastus yleensä pakollinen? Mitä jos en menekään :whistle: Vai vaikuttaako se jotenki siihen äippärahan saamiseen tmv.?
Tuntuu niin hullulta mennä taas tarkastukseen kun just ultra takana!!

Palataas myöhemmin lisää...nyt tulee kiirus laittautua töihin :wave:


 
Huomenia!

pikkuihra, onnea ihanista ultrakuulumisista!

Jennyli, en tiedä kuinka pakollinen se neuvolalääkäri on. Mullahan se peruttiin, kun saan lääkärin kaksosraskauden vuoksi äitiyspolilta. Jostain syystä luotan siihen enemmän kuin meidän nuoreen virolaiseen terveyskeskuslääkäriin. Ei millään pahalla... :ashamed:
Eipäs kun jostain olen lukenut, että joku avustus tms. edellyttää lääkärintarkastusta johonkin tiettyihin viikkoihin mennessä... Vai olisko ollut vakuutus? Pirun hatara pää, ei pysty muistamaan. :/

Jotain hyvää tässä pakkolevossakin. Tai siis ehdottomasti mahtavaa on se, että vuoto loppui eilen illalla eikä ole sen jälkeen näkynyt. *koputtaa puuta* Toinen hyvä asia on, että sain äsken väkerrettyä valmiiksi Novitan ohjeilla wool-langasta (ohje myös vyötteessä ) toisen möykyn ensimmäisen vaatekappaleen. :heart:

Tai napit kyllä vielä puuttuu. Nyt samaisen ohjeen myssyä vääntämään.

Ninnatar, kiitos uudestaan listasta. Täytynee kopioida se itselle johonkin, ettei enää pääse hukkumaan. Mä olen ainakin ihan pihalla, mitä kaikkea täytyy hommata. Onneksi tässä kuussa päästään myös monikko-odottajien iltaan, että saa vähän hahmotusta siitä mitä pitää ottaa huomioon, kun vauvoja tuleekin kaksi... :whistle:


Mukavaa päivää kaikille!

 
Hei tosta listasta...Eikö sitä voisi laittaa ekalle sivulle missä on noi lasketut ajatkin? Sieltä olisi hyvä käydä aina tarkistamassa. Meillä oli huhtikuisissa silloin niin ja se oli mun mielestä hyvä juttu :)

Omaan napaan ei mitään ihmeellistä..kuppikoko kasvanut ja rinnat on painavat ja kipeet. Muuten olo hyvä. Ehkä väsymys hieman vaivaa vieläkin. Keskivartalo alkaa näyttää pahasti turvonneelta. Joutuu jo katsoa mitä päällensä laittaa ettei näytä vain järkyltä keskivartalo-lihavalta. Myös napit paitapuseroissa kyllä jo kiristelee, kaikissa paidoissa ei mene enään alhaalta kiinni ollenkaan :p
 
Valkolilja Aivan ihana nuttu. Voi kun osaisin tehdä itsekkin :headwall: Pidän neulomisesta mutta kun en osaa mitään tehä niin että joku ei ole vieressä neuvomassa kun vähänkin tulee jotakin kavennuksia tai silmukan lisäämisiä. Ärsyttäävä! :xmas:
 
Vihdoinkin sain ajan lääkärille tän mun pitkittyneen ripulin takia. En tajua miten Tampereella on näin retuperällä terveydenhuolto. Soittelin jo torstaina aikaa, mutta ei ollut kuin yli parin viikon päästä aikoja. Kerrottiin vain, että ei mistään kuivumisesta ole vaaraa ja soittelet vaan joka aamu seittemältä peruutusaikoja! Juu en varmaan kuivu kun perjantaina tulee 4 viikkoa kuluneeksi kun tää ripuli alkoi ja kohta 2 viikkoa on tullut melkein vettä vaan. Painokin on tippunut yli 2 kiloa tän aikana. :( Eilenkään en saanut aikaa vaan samaa liirumlaarumia vaan toitottivat. Nyt soitin taas heti 07.00 ja hoitaja oli aivan järkyttynyt tästä mun ripulista. Kauhisteli, että miksi et aiemmin ole lääkärissä käynyt |O Miten voi olla tollaisia eroja noissa hoitajissa, että toinen ei pidä oireita minään ja toinen taas ottaa asian vakavasti??

Noh, tänään onneksi pääsen lääkäriin ja toivottavasti jättämään näytteet, että mikä mun mahassa myllää.

 
äitiyspäivärahan ja -avustuksen saanti edellyttää lääkärin tarkastuksessa käyntiä oliko rv 22 mennessä :D

Äitiysrahan hakeminen

* Hae äitiysrahaa verkossa. Palveluun tunnistaudutaan verkkopankkitunnuksilla.
* Vaihtoehtoisesti voit täyttää ja tulostaa Äidin vanhempainetuushakemuksen (SV 9).
* Liitä mukaan lääkärin tai terveyskeskuksen todistus raskauden kestosta.
* Hae tukea viimeistään 2 kuukautta ennen laskettua synnytysaikaa.
* Muista ilmoittaa työnantajalle vapaastasi ja sen pituudesta 2 kuukautta ennen vapaan aloittamista.
* Jos saat palkkaa äitiysvapaan ajalta, ilmoita lomakkeessa tai asiointipalvelussa, miltä ajalta saat palkkaa.
* Jos työnantaja maksaa palkkaa vanhempainvapaan ajalta, työnantaja voi ilmoittaa tiedot palkasta tai hakea päivärahaa asiointipalvelussa. (Lisätietoja Työnantajat-osiosta).
* Jos saat koko äitiysrahan ajalta palkkaa (105 arkipäivää), sinun ei tarvitse hakea äitiysrahaa Kelasta, vaan työnantaja hakee päivärahan puolestasi.
* Jos olet saanut opintorahaa ja olet pienituloinen, sinulla voi olla oikeus opintolainan korkoavustukseen. Sitä haetaan korkotukihakemuksella (OT7).

 
Huomenia

Jennyli Olen oppinut ihan samoin tuon sormustestin kuin sinä, paitsi että se katsottiin ranteen sisäpuolelta. Laitoin mun tyttären eilen katsomaan multa....katsottiin kristallilla, joka toimi erittäin hyvin...kun sormusta ei ollut saatavilla. Näytti sekin tyttöä =)
ja aikaisemmat lapset näytti oikein ja oikeassa järjestyksessä. Joku täällä sanoi, että sormus pitää laittaa hiukseen, niin lankakin käy oikein hyvin.



pikkuihra Ihania uä-kuulumisia!

Jennyli Mä kävin kahdesta aikaisemmasta lapsesta ykisnomaan yksityisellä gynellä, lääkärillä ja samoin siinä aina hoitui sitten ultrakin. Nyt on rahat niin tiukilla, että pitää tyytyä kunnalliseen. Neuvolalääkäri oli todella nuori ja tuli sellainen olo, että on kokematon, mutta uä-lääkäri oli kokenut konkari, johon kyllä luotin. Olen menossa lapsivesipuntioon ensiviikolla ja meilläpäin se on ulkoistettu yksityiselle.

Olivia83 Onneksi olet saamassa nyt apua tuohon ripuliisi!! Toivottavasti selviää nopsaan. ..ja pääset siitä eroon.

tyttö tenonvarrelta Meidän työpaikalla nuo kelanpaperit annetaan työnantajalle ja kulkeutuvat sitten sitä kautta kelaan.

Eilen illalla tunsin sitten jo 100 varmasti vauvelin liikkeet =) :heart:
...saisi tuntua vähän useammin.
Mulla on tuo väsymys vielä vaivana ja jokapäiväinen päänsärky...alkaa pahentua....pitää päästä hierojalle...lihakset on ihan tukossa. Ja samoin yökiskot hampaille pitää saada kuntoon...jotta auttaisi kasvolihaksiin.
Muuten voin vallan hienosti...mitä nyt tämä aamu on mennyt hermoillessa ja hammasta kiristellen kun tuntuu, että kaikki on mennyt päin mäntyä....mutta näitä päiviä on...pitää alkaa hengitellä syvenpään ja rauhoittua hetken... :snotty:


Zera 14+2
 
Valkolilja Mäkin tein sillä Novitan Wool vyötteessä olevalla myssyohjeella myssyn. Mun käsiala on vain niin löysää, että myssystä tuli tosi suuri, eli täytyy tehdä uusi ja poistaa paljon silmukoita määrätystä silmukkamäärästä. Sitten tuli vähän ongelmia, kun ne myssyn kappaleet pitää ommella toisiinsa kiinni, niin mulla tuli vähän sellainen paksu sauma, joka takuuvarmasti painaa päätä. Eli pitäisi keksiä sellainen ompelutapa, josta ei tule paksua saumaa.

Kun tää väsymys vähän hellittäisi niin pitäisi alkaa neulomaan hankittuja lankoja. Tekolistalla villapuku joko yksi- tai kaksiosainen, 2 peittoa, myssy ja lisää sukkia ja tumppuja. Olen ajatellut tehdä sukkia vähän joka väriin, että olisi siten meidän talvipienokaisella asuun kuin asuun sopivia sukkia. Tosin, koska emme tule selvittämään sukupuolta on sukkia tehtävä molempiin väreihin. Onneksi voi tehdä keltaisesta, vihreästä, beigestä ja ruskeasta, jotka käyvät molemmille :heart:

Mulla ihka ensimmäinen ultra ensi maanantaina, jonne menemme miehen kanssa. Toivon mukaan silloin joku löytyy masusta.

12 + 0

P.s. Mulle ainakin sopii, että lista laitettaisiin sinne etusivulle :)
 
Pahottelut alisalle suru-uutisista,olisin minäkin toivonut että on vaaratonta tuhruttelua kuten mulla oli.

ON Mulla meinaa mennä hermot istukkatutkimustulosten odotteluun |O |O |O . Täällä pikkuisen liikkeitä tuntuu joka päivä millon potkitaan ja millon myllätään ihan muuten vaan äidin iloksi.Isäntä sitten satutti jalkansa viikonloppuna( oli selvinpäin vielä) veljellään lasioveen ja 3 tikkiä jalassa ja koko tää viikko saikkua.
Ruokakin on alkanut maistuun ja yritän noudattaa diabetikon ruokavaliota jotta en kosahda sokerirasituksessa.

Mut nyt takasin hommiin
heidis23 + pikku pirppana ja tytöt
 
Ihanaa kun te osaatte neuloa ja värkätä noita vaatteita vauvelille. Mulla ei ole sitten minkään moista taitoa noihin :ashamed:
Onneksi ja ihmeeksi mun tytär on todella hyvä ompelemaan..itseasiassa opiskelee vielä tuota alaa ...lupasi muuten ommella pinnasängyn pehmusteen vauvelille =)
 
:wave:

Herätty tänään 04.15 tytön kanssa,ei oikeen ajatus luista |O |O Enkä varmaan ehdi ees nukkua päikkäreitä ennen kuin meen töihin :headwall:

Muuten kaikki hyvin, mut mulla on rinnat kasvanut ihan hirveesti.. 2 kokoa jo ja nyt taas puristaa,eli pitää mennä ostaan isommat :ashamed: Onkos muilla tätä "ongelmaa" ?

nyt taidan mennä tekeen tytölle sapuskaa jos saisin sen nukkuun vielä,et pääsisin itsekin

Niina & Napero 13+5
 
Mä leikkelin tuossa viikonloppuna sen ostamani puuvillasatiinipussilakanan kappaleiksi, ja siitä tuli verho pinnikseen, reunapehmusteen toinen puoli ja pussilakanan toinen puoli. Reunapehmusteen ja pussilakanan toiselle puolelle ostan pääkankaaseen sointuvaa yksiväristä puuvillakangasta ja myös verhon yläosaan ja röyhelöön & reunapehmusteen ylalaitaan tulevaan pieneen röyhelöön.

Sitten ei puutu muuta kuin että joskus jaksaisi ommella ne :) Tuossa ompelussa on aina suurin vaihe leikkaus ja suunnittelu, joten toivon mukaan setistä tulee helppo ommella ja mukavan näköinen. Eihän sitä tiedä vaikka innostuisi tekemään toisenkin sävyisen setin, jos eka onnistuu :) Mulla on sellainen vanha kirpparilta peräisin oleva reunapehmuste, jonka siis nyt vain päällystän.

Onko kellään muuten kokemuksia pinniksen lakanasta, jossa on kuminauhareunat, kuten joissakin aikuisten lakanoissa? Ajattelin, että olisi superkätevä kun pysyy paikallaan, eikä tarvi pinnikseen kurkottaa, jos lakana menee huonosti. Näitä myytiin joissakin noista nettiputiikeista. Hintakin oli halpa, n. 4-5 eur / kpl jos oikein muistan.
 

Yhteistyössä