*** MARRASKUUN ODOTTAJAT 2009 - TOUKOKUUSSA vol2***

POKS POKS täältä myös :D alkaa pikkuhiljaa tuntumaan siltä että synnytykseen astihan sitä mennään, kun selvitty ensimmäisen kolmanneksen.. :D

tuleva mumma keksi paremman kutsumanimen möykylle kun kerroimme vklp uutiset tulevasta perheenjäsenestä. vastaanotto oli kaunein ikinä!! onneksi :)

avokki ja rusina 13+0 :p

Heussulivei!

Tänään oli neuvola, ja sain mitä ihanimpia neuvola-kuulumisia! Sydänäänet nimittäin kuuluivat! :heart: :heart: :heart:
Mä kun olen niin tuskaillut, kun ite en ole niitä tolla omalla dopplerilla löytänyt :)

Neuvolatäti vieläpä sanoi, et voin tulla huoletta niitä kuuntelemaan melkeimpä koska vaan, jos tulee sellainen olo, et tarvii ne kuulla :) Ihanaa!

Muutenkin kaikki oli täysin kunnossa. Painoa oli tullu 2 kg :kieh:

Huomenna sitten lähtö Kreetalle! Sieltä kun palaillaan, niin onkin jo 15 vk täynnä, HUI!

T: Maailman iloisin Annsku ja pikkunen 13+4

kävin tänään th:lla mittauttamas paineet ku on ollu aika paljon tuota päänsärkyä... hieman oli koholla aiempiin mittauksiin verrattuna (136/84), ens viikolla siis uudelleen.. niitä nyt seuraillaan vähän aikaa ja voi olla et joudun alottamaan seronilit uudestaan... ne pitää mun paineet kurissa ja auttaa nukkumaan (on tullu taas nukuttua tosi huonosti) ja ku nyt kuiten kriittinen 12 viikkoa on ohitettu, niin voisin alottaa ne uudestaan...

tt ja pömppis rv 15+1

hellurei!! =)

täällä on vointi ollut tänään hyvä mutta väääsynyt... |O
mun tekis mieli jo ostella kaikki tavarat mitä tarvii mut ei oikeen viitti vielä, missä niitä säilyttäiskään..

mulla mieli aika herkkänä päivittäin, mies on jo ihan hermoromahduksen partaalla :kieh:

mua vaan ärsyttää kun se ei ole (mun mielestä) yhtään kiinnostunut vauvasta ja tavaroista joita hänelle hankin, eikä siitä minkä kokoinen vauva nyt on ja mitä siellä mahassa tapahtuu..jotenki tuntuu ettei se jaksa iloita neljännestä lapsestaan enää ollenkaan. ymmärrän mä sen , et varsinkin miehelle ensimmäinen on se josta jaksaa höpistä mut neljäs on jo tuttua puuhaa, mut tää on mun ensimmäinen ja kaikki on mulle uutta ja jännää.. sit tunnen itteni ihan tomppeliksi välillä kun miestä naurattaa se mitä kaikkea oon jo ehtiny miettimään jne.. :ashamed:

Kyllä se vois vähä enemmän olla messissä tässä odotuksessa, onhan tämä lapsi kuitenkin meidän ensimmäinen yhteinen..

sori vuodatus, mä menen pois koneelta ennenkun tää mun ärsytys tarttuu muihin :/

tupuna ja pyrähtelijä 14+2 :heart:

tää nappula meinaan heittää volttia aika paljon, monia kertoja päivässä jo saatan tuntea ihanat pyrähdykset :heart: :)

Nyt on sitten punktiossa käyty. Ei sattunut yhtään niin paljoa kun luulin. Tosin nyt punktion jälkeen tuota vasenta puolta, mistä punktio tehtiin kuumottelee, jomottelee jonkin verran. Juu, en minäkään ole ikinä kuullutkaan tuollaisesta pikatestistä. Sanottiin, että tulokset tulevat noin kolmessa viikossa. Ja sairaslomaa sai vain tämän päivän. Nyt ainakin tuntuu sille, että olisi kiva olla huominenkin ihan hissukseen tuon pienen oireilun takia, mutta kai se on yritettävä huomenna töihin mennä, kun tämänkin päivän järjestelemisessä oli ongelmia, kun mulla ei ole tällä hetkellä tuuraajaa töissä....
Mahtaa tulla huuto ilta meillä, kun alle kaksivuotiais ei oikein ymmärrä, miksi äiti ei voi ottaa syliin, sellainen äidin sylkkytyttö kun vielä on.
Mulla tuo pohje/jalkasärky on niin kovaa, että en itsekään voi jalkoihini koskea! Ja reisipituisia tukisukkiahan olen käyttänyt jo monta vuotta päivittäin.
Mitään isompia hankintoja meidän ei onneksi tarvitse tehdä, kun on kaikki muut paitsi vaunut vielä tallella. Vaunut menin myymään joulukuussa, kun ei enää ollut tarkoitus lapsia tehdä, ja nuorimmaiselle ostettiin Emmaljungan Scooterit, kun ovat vähän kevyemmät tuolla koiraa lenkittäessä työnnellä. Niissähän ei saa makuuasentoa, joten niitä ei voi käyttää kun 6kk eteenpäin. Nyt olen tässä kovasti miettinyt että pitäiskö ostaa sisarusrattaat, kun lasten ikäeroksi tulee 2v4kk vai pärjättäiskö vaunuilla?! Vaunujakaan ei ole ihan pakko ostaa jos ei ole varaa, meillä on nimittäin esikoisen 8v vanhat vaunut tuolla vielä jäljellä, en vaan enää niistä tykännyt, niissä on niin pieni vaunukoppa, jne... mutta kyllähän ne nyt sen 6kk menisi sen mitä tarvitaan, pääasiassa kuitenkin vain terassivaunuina tarvittaisiin. Muuten kuljetaan kuitenkin paljon autolla paikasta toiseen täällä maalla kun asutaan. Mitään hankintoja en ole siis tulevaa vauvaa varten tehnyt, olen ajatellut odotella ne punktion tulokset ennen kun ostan yhtäkään vaatetta itselleni tai vauvalle. (onneksi on parit mammahousut vanhastaaan kaapissa) Nyt grillaamaan kanaa ja odottelemaan miestä ja lapsia kotiin saapuvaksi.
Jennula ja viikot tasan 15

Onnittelut jälleen kaikille päivän poksujille! :flower:

Jennyli, eipä lainkaan pöllömmät nuo vaunut. Varsinkaan mustana... ;) Ja mehän tehtiin vaunuostokset viikolla 10+, joten... :whistle:

Annsku, ihanaa, että sait viimein kuulla äänet. :heart: Laitoitko nyt paikan tarkasti muistiin, mistä sitten lähteä itse metsästämään? ;) Niin ja ihanaa lomamatkaa! :wave:

Täältä tulossa neuvolakuulumisia. Ensimmäisenä muutettiin viikot kohdalleen, viimeisten kuukautisten mukaanhan nyt olis menossa noin rv 22. :D
Paino + 1,8 kg / 2 kk ( :kieh: kotivaa'an mukaan paino olisi jopa laskenut ja olin niiiin ylpeä siitä, kunnes...)
Pissi puhdas
RR 130/94 :eek:
Hb 124 (tultu siis melko roimasti alas raskautta edeltävästä tasosta 157)
Sykkeet +/+ (molemmilla se noin 150, mitä itsekin laskeskelin)

Terkkari heitti melkein volttia ilosta, kun löysi molempien sykkeet selkeinä heti. Ei sitten viitsitty sille sanoa, että ollaan kotona niitä kuunneltu jo useamman viikon ajan. Oli sitä mieltä, että vuodoista huolimatta kaksi vahvaa kaveria siellä köllii. :heart: :heart:
Sanoi myöskin, että jos vähänkin enemmän veristä vuotoa tulee, heti soitto hänelle. Laittaa sitten samantien lähetteen suoraan ä-polille, ettei tarvitse taas tehdä päivän reissua tk:n päivystyksen kautta.
On meillä kyllä yksi parhaista neuvolan tädeistä. :)

Iloisin mielin lähdinkin sitten neuvolan jälkeen kohti pk-seudun ostosparatiiseja ja tuhlasin pienen omaisuuden äitiysvaatteisiin. Ja tarttuihan siinä samassa matkaan pienille myssyt ja bodyt. :whistle: Sitten kävin vielä hyvin mielin syömässä hesburgerissa ja jälkiruoaksi pehmiksellä. :ashamed: :whistle: Ja sitten vielä ihmettelen, että paino nousee...

Sokerirasitukseenkin varasin justiinsa ajan. Näköjään aika pitkälle menee ajat täälläpäin, tuohon omaan pikku tk:hon sain sitten ajan jo kahden viikon päästä. Oli kuulemma niin tärkeää, että se tehdään neljännellä kuulla. No, nyt se on tasan 16+0 eli päivän myöhässä. :p

Avokki, meillä kanssa möykyt sai äitienpäivänä uudet kutsumanimet, mutta ne ei ole virallisesti käytössä kuin mun puolen lähisuvulla. Mies ei jostain syystä ole niistä innostunut... :D

VL ynnä Matti & Teppo rv 13+5

mere79 Joo vanha tekijä ollaan näissä asioissa. Mulla ei ekassa raskaudessa mitään ongelmia ollut tuon rh- kanssa. Kolmeen kertaan näytteet otettiin vain. Ainoastaan synnytyksessä epäiltiin vauvan ja mun veren sekoittuneen kun vauvalla olikin sitten viikon keltaisuutta siitä johtuen. Piikin sain synnytyksen jälkeen ja siitä kyllä ihan joka välissä hoitajille mainitsinkin. Ei tosiaan pidä liikaa luottaa, että vaikka papereissa lukisikin, että se varmasti huomataan. Piikki on anti-D immunoglobuliini tai jotain sinne päin. :whistle: Mulla oli tuulimunaraskaus tammikuussa ja sain silloinkin tuon piikin tyhjennyksen jälkeen ja nyt sitten pidän peukkuja pystyssä johtuuko kohonneet arvot tuosta tammikuun piikistä vai onko jotain vasta-aineita kehittynyt.

Neuvola kuulumisia täältäkin.

Eli eilen tuli neuvolassa käytyä, silloin viikkoja 16+1
Verenpaine oli hyvä. Painoa oli tullu 2,7 kiloa/9viikossa.
Sydämensykkeen neuvolatäti löysi heti (n. 150), paljon kuului liikkuvan, vaikken itse juuri tunne,
tuntuu itsestä jännälle ettei niitä oikein vieläkään kunnolla tunne vaikka jo neljäs on ja viikkoja ihan kivasti. Tosia jokaisessa olen melko myöhään tuntenut, viimeks tais olla istukka etuseinässä mikä vielä vaimentaa potkuja. Ensi viikolla olen menossa sokerirasitukseen, siitä syystä kun edellisessä raskaudessa tehtiin sama koe ja silloin yksi arvo oli ihan vähän koholla. Joten nyt oli sitten automaattisesti se edessä. Eipä tuo itseä haittaa kun en ole kokenut sitä mitenkään ikävänä, ainoa ikävä asia on vain kun niin pitkään saa siellä istua ;)

Säde ja masuasukki 16+2

Neuvolakuulmisia: kaikki oli hyvin, pissa puhdas, verenpaine ja hemoglobiini ok. Vauvan :heart: -äänet oli n.140 ja kuulu hyvin :) Ainoo oli et mun veriryhmä oli O- joten kun se on negatiivinen niin sit sitä seuraillaan pari kertaa raskausaikana ettei mun elimistö rupee tuottaan niitä vasta-aineita. Mutta kaikki siis kunnossa ja olo on kohentunu parissa viikossa huimasti ja on lähes NORMAALI olo. Nyt voi jo nauttia raskaudesta :) Rakenne ultraa odotellessa (on 26.6)

Ellen ja vaavi 14+5

Täälläkin neuvolassa käyty, tai siis neuvolalääkärissä.

Kaikki oli ihan kunnossa.
Hemppa oli pudonnut 136:sta 124 ja sen kyllä huomaa väsymyksessä. Mulla oli kyllä vähän alhaalla jo tuo lähtö, kun on ennemmin tavannut olla yli 145.

Painoa ei ollut tullut yhtään (no ei tarvikaan, kun on jo lähtö ylipainolla).

Lääkäri teki tutkimuksen ja kaikki ok sielläkin. Sydänäänet löytyi heti :heart: ja olivat noin 145.
Kohdun koosta sanoi, että hyvin on kasvanut ja on kyllä korkealla. Mennään nyt siis navan korkeudella, mutta tämä on tuttua juttua, niin ei siitä sitten enempää tullut sanomista :D

Ens viikolla on sitten sokerirasitus, mutta sekin on sitä samaa kuin aina ennekin. Juomista ja istumista :kieh:

-Fiona ja masu 12+5-

päänsärkyjä tuntuu olevan muillakin kuin minulla :/ kyselenkin sitten noista lääkityksistä,onko teille määrätty lääkettä näin raskauden aikana? minä olen kärsinyt päänsärystä oikeastaan koko elämäni,on migreeniä ja lihasjännityspäänsärkyä :( neuvolalääkärissä määrättiin panagodia ja 400 buranaa. normaali panadolit ei päänsärkyyn auttanut joka oli niin paha että oksensin yhden kokonaisen yön :( buranasta lääkäri sanoi että sitä saa ihan murheitta syödä 1-2 tablettia 3 kertaa vuorokaudessa särkyyn rv 32 asti tarvittaessa,sen jälkeen ei koska burana estää jonkun tärkeän sydänläpän sulkeutumisen joka tapahtuu noiden viikkojen jälkeen!asiani siis taitaa nyt olla se että onko muut kuullut tälläisestä..ehkö tyhmää edes ihmetellä olihan se lääkäri joka ne määräsi,mutta..ei voi omille ajatuksilleen mitään kun miettii että eihän siitä buranasta kuitenkin vaan ole mitään haittaa vauvalle??!!

Heippa kaikille!

Huomenna olisi neuvola, jospa siellä jo sydänääniä kuunneltaisiin. Mieskin lähtee mukaan kun kerrankin on mahdollisuus. Kun ei tuo ole ollut oikein odotuksessa mukana, juteltiin asiasta ja tuumasi että mitä tuota vielä hötkyilemään kun synnytykseen on vielä niin pitkä aika :whistle: on nuo miehet kun ne ajattelee kaiken ihan erilailla... mut toisaalta ymmärtäähän tuon, ei ne itse kanna sitä vauvaa mahassaan.

pitää huomenna palailla ja kirjoitella neuvolakuulumiset!

Nunneliini ja papu 14+2

Huomenta!

Onpas mukavaa että huomena saa taas vaan lötkötellä helatorstain kunniaksi =) Tänään onkin aika tiukka työpäivä ja vielä koulutusta iltapäivä |O

Tää on juu aika 'tylsää' aikaa kun ei oo oikeen mitään kerrottavaa suuntaan tai toiseen ( ts. valittamista ;) )!
Jotkut valitteli että on aina nälkä...mulla taas tuo vaihe on historiaa ja nyt tuntuu ettei jaksa syödä juuri mitään kun aina on täysinäinen olo :whistle: Eilenkin söin aamulla 2 ruisleipää, päivällä salaattiannoksen ja leivän ja illalla hieman lämmintä ruokaa ja oon nytkin ihan tupaten ähkyssä :eek:
Ihme juttu!! Mutta kait toi ruoka sulaa niin hitaasti nyt että energian tarvetta ei ole?!

Eipä sitten oikeen muuta...kuin muutama uusi masukuva rv 15 :D :heart:
Tässä kokolailla lähtötilanne, ehkä rv 6...

Ja tässä tämän hetkinen rv 15 masukka :heart:

Jennyli&nappula 15+1

loveangel: ibuprofeenia ei suositella käytettäväksi ensimmäisen ja kolmannen raskauskolmnneksen aikana :) eiköhän se lääkäri tiedä mitä tekee (luulisin).. täs vielä tämmöstä lääkelaitoksen tekstiä:

Raskaus:

Prostaglandiinisynteesin inhibitiolla voi olla haitallisia vaikutuksia raskauteen ja/tai sikiön kehitykseen. Epidermiologisten tutkimusten perusteella on viitettä siitä, että prostaglandiinisynteesi-inhibiittorin käyttö raskauden aikana lisää keskenmenon, sikiön sydämen epämuodostumien sekä gastroskiisin riskiä. Sydän- ja verisuoniepämuodostumien absoluuttinen riski lisääntyi alle 1 %:sta noin 1.5 %:iin. Riskin uskotaan kasvavan lääkkeen annoksen suurenemisen ja käytön pitkittymisen myötä. Eläinkokeissa prostaglandiinisynteesi-inhibiittorin käytön on osoitettu johtavan lisääntyneeseen munasolujen tuhoutumiseen (sekä ennen implataatiota että sen jälkeen) ja sikiökuolleisuuden kasvuun. Lisäksi eläinkokeiden perusteella erilaisten (mm. sydän- ja verenkiertoelimistön) epämuodostumien ilmaantuvuuden on raportoitu lisääntyvän kun prostaglandiinisynteesi-inhibiittoria on annettu organogeneesin aikana. Raskauden ensimmäisen ja toisen kolmanneksen aikana ibuprofeenia ei pitäisi käyttää ellei ehdottoman välttämätöntä. Jos raskautta yrittävä tai ensimmäisellä/toisella raskauskolmanneksella oleva nainen käyttää ibuprofeenia, tulisi käyttää mahdollisimman pientä annosta ja mahdollisimman lyhytkestoisesti.

Prostaglandiinisynteesi-inhibiittorin käyttö viimeisen raskauskolmanneksen aikana altistaa sikiön:

. sydän- ja hengityselimistöön kohdistuvalle toksisuudelle (ennenaikainen valtimotiehyen sulkeutuminen ja keuhkovaltimopaineen nousu)

. munuaisten toimintahäiriölle, joka voi johtaa munuaisten vajaatoimintaan ja lapsiveden määrän vähenemiseen

Prostaglandiinisynteesi-inhibiittorin käyttö raskauden loppuvaiheessa altistaa äidin ja vastasyntyneen:

. verihiutaleiden aggregaation estoon ja mahdolliseen vuotoajan pitenemiseen, mikä voi liittyä pieniinkin annoksiin

. kohdun supistusten heikentymiseen, mikä voi johtaa viivästyneeseen ja pitkittyneeseen synnytykseen

Tämän vuoksi ibuprofeeni on vasta-aiheista raskauden viimeisen kolmanneksen aikana.

Jennula Onnittelut onnistuneesta punktiosta!!

Neuvolakuulumisia:
Paikalla oli sijainen, joka ei tiennyt mistään mitään...mutta tosi mukava =)
Jälkeenpäin huomasin, että unohti ottaa musta Hb:n.
Onnekisi itse muistin huolehtia, että antaa mulle rakenneuä:n ajan, joka saatiin 26.6.
Hauskinta oli, että kokeili kohtua...mutta kun kysyin siitä jotain, niin hänen oli sitten pakko vastata, että hän ei osaa vastata mitään :D ...että ehkä joku kätilö osaisi vastata...
Sitten hän neuvoi, että muista sitten mennä rakenneuä:hän rakko täynnä....näytin hänelle neuvolasta saamani lapun, jossa nimenomaan neuvottaan menemään sinne rakko tyhjänä.
Kerroin sitten auliisti hänelle, että niitä on katsos erillaisia ultria :)
Ei ollut hänelle varmaan kovinkaan mieltä ylentävä työpäivä, kun sai tuntea itsensä niin tietämättömäksi. ..sääliksi kävi.
Paino +133g/vko
Verenpaine hyvä ja pissa puhdas.
Sydänäänet 136......ja näitä haettiin....ja haettiin....
Pyysin lähetteen pelkopolille, koska olen kuullut siitä nyt niin paljon positiivista. Aikaisimmista synnytyksista ei ole kovin mukavat kokemukset ja niistä kun on niin paljon aikaa, niin pääsen kyselemään ajankohtaisista kivun lievityksistä yms. Esim...kuulin työkaverilta, että epiduraalin jälkeen saa olla jaloillaan !!...silloin kun vuonna 1990 otin sen ensimmäistä synnyttäessä...ei sängystä saanut enää nousta...muutenkin jäi siitäkin huonont kokemukset. ...No...pitänee seurata muistaako se sijainen tehdä sen lähetteen....hän ei osannut sitä tehdä ja hän lupasi selvitellä, miten se tehdään..
Toisekseen...tuo sokerirasitus mistä olette puhununeet...kuulin nyt tällä kerralla siitä ekan kerran..ja sanottiin, että se tehdään kaikille....mutta katsoi jostain paperista, että se tehdään vasta joskus rv 20 -22 tienoilla??? Eikös joku juuri täällä maininnut, että pitäisi tehdä rv. 16 kuluessa???
Noista särkylääkkeistä.....mä otan tosi harvoin tähän päänsärkyyni panadolia....pyrin olemaan ilman lääkkeitä mahd. pitkään.
Mun serkku kyllä söi ihan jotain migreenilääkettä...ja muistan vielä kun hän tarkkaan kertoi, että minkä raskausajan sitä sai syödä.... valitettavasti en muista tarkempaan lääkeen nimeä yms.

Zera 16+3

Pikaisesti huikkaamassa hyvät huomenet!

Tänä aamuna kävin ihottumiani näyttämässä neuvolalääkärille. Ihana oli tämä virolainen naisihminen, tosin ihan kaikesta kertomastaan en saanut selvää. :ashamed: Mulla siis ollut taipumusta käsi-ihottumaan ja nyt alkanut taas oireilla, ihan niinkuin äidillänikin kuulemme raskausaikana. Nyt kävin kysymässä, saanko käyttää minulle määrättyä vahvaa kortikoidirasvaa. Aiheuttaa kuulemma koe-eläimillä sikiövaurioita :eek: , mutta voi silloin tällöin pienelle alueelle käyttää. Noinkohan uskallan?! :x

Zera, olen käsittänyt, että lähes kaikille se sokerirasitus nykyään tehdään siellä rv 20+. Mulla esim. tehdään pco-diagnoosin takia (siihen yhdistyy usein diabetes-juttuja) jo ennen rv 16 ja todennäköisesti uudestaan sitten keskiraskauden jälkeen.

Nyt leipomaan ja siivoamaan. Odotan innolla jo illan monikkovalmennusta. :)

loveangel Mä kärsin kanssa migreenistä ja edellisessä raskaudessa kysyin lääkäriltä lääkityksestä kun panadolit ei siihen todellakaan auta. Oksennan kanssa aina mahan tyhjäks kun migreeni iskee jos en oo kerinnyt ottaan lääkettä tarpeeks ajoissa :x Lääkäri suositteli mulle kanssa tuota buranaa raskauden toisella kolmanneksella. Silloin se ilmeisesti on kohtuu turvallinen käyttää. En silti uskaltanut ottaa buranaa kun varmaan kerran migreeniini. Kärsin sit vaan ne kivut, vaikka eihän sekään hyvää tee masuasukille. Ootko muuten koittanut laittaa villapipoa päähän kun päänsärky iskee? Mulla se yleensä helpottaa pikkusen.

*muoks* Valkolilja kerkiskin jo, mutta tässä vielä jotain:
Zera Sokerirasitus tehdään rv 12-16 yleensä niille joilla se on ollut aiemmissa raskauksissa, ainakin täällä meilläpäin. Ja toi ihan uusi käytäntö eli ei vielä kaikkialla käytössä. Jos ekassa sokerirasituksessa kaikki ok niin sit joutuu vielä uudestaan samaan testiin joskus rv 22 paikkeilla. Tuolloin rv 22 alkaen sokerit on erityisen herkkiä heilahteluille. Sen takia testi tehdään silloin.

Ihana lukea teidän muiden neuvolakuulumisia :heart: Mäkin haluan jo neuvolaan! Vasta kerran päässyt käymään, enkä oo sydänäänikään sen takia kuullut kun ultrassa |O Pari viikkoa pitäs vielä jaksaa odottaa.

Jennyli Ihana massu sulla :heart:

Multa kysyttiin tänään ekan kerran, oonko raskaana. Taitaa masu olla sen verran iso, ettei sitä enää piiloteta kun tosi tosi löysällä paidalla.

Liina ja ötö 15+1

Huomenta päivää vaan kaikille! :wave:

Jennylillä ihania masukuvia :D :heart: Kyllä on pyöristynyt! :D

Päänsärkyä täälläkin toista päivää jo. En tosin tiedä johtuuko öisestä yskimisestä? Meillä ollaan sairastettu koko kevät kaikkina kuukausina paitsi tammikuussa ripuli/oksennustautia jollakin tai muutamalla lapsella jopa yhtäaikaa...hermot meinasi mennä jo lopullisesti kun esikko alkoi oksentamaan toissa viikolla :headwall: onneksi ei muille tarttunut. Ja sitten flunssaa jos jonkin moista, nyt koko perhe yskii ja minä yskin öisin :kieh: Tosi kiva herätä keskellä yötä kun yskästä ei meinaa tulla loppua :|

Kutiseeko muilla? Mulla aivan järkkyä kutinaa varsinkin iltaisin. Käsivarret, reidet ja vatsanseutu. Nousee pieniä näppylöitä. Ystävä arvaili josko olisi jotain hormoninäppylää ja hormonikutinaa...? En tiedä. Vai olisiko sitten joku herkistymä jollekkin mitä syön..? Valkosipulista sain aikamoiset nokkosrokko ihottumat :eek: Joten valkosipuli ei kuulu enää missään muodossa mun ruokavalioon. Lisäksi kampaajani käyttämä musta väriaine ei sitten enää sovi minulle. Sain kutinat toissakerralla päänahkaani, ei kovin pahat. Silloin oli rv5 meneillään. Nyt kun kävin rv 12, niin kutina oli niin jumalaton että meinasi järki lähteä. Pesin päätäni kolme kertaa ennenkuin alkoi helpottamaan :|
Minulla on taipuvaisuutta ollut raskausaikana herkistyä milloin millekin. Tosin vain tyttöjä odottaessa. En kyllä tiedä onko sillä merkitystä jos odotan tyttöä? :D Poikani odotusaikana ei ollut mitään herkistymiä. Kärsiikö kukaan muu tällaisesta? On siis ohimenevää sitten kun vauva syntyy ja raskaus loppuu. =)

Chira ja pikkupötkylä rv 13+2

Voi ei mikä raskausilmiö nyt löytyi :whistle: Viime raskaudessa en kyllä tällaista huomannut, mutta nyt aamulla pukiessa katsoin mahaani ja aivan järkyttävän karvainen on siitä tullut! Oikein kunnon tummaa karvaa, jota ei voi olla huomaamatta. Tarviiko tuota mahaa nyt sitten alkaa vahaileen jos tulee rantakelejä ens kesänä ? :LOL:

Mulla on kanssa mieletön maha ja mietin, että voiko muka olla raskaudesta johtuvaa kun kohtuhan on niin alhaalla.. Netistä kun katselin sitten kuvia niin kyllähän se niin menee, että paljon korkeammalle alkaa tuo maha tulemaan kun kohtu työntää kaikkea muuta mahassa pois tieltään. Olen nyt n. 7 kiloa laihtunut tän raskauden aikana eli en usko, että mahaan lisäkiloja muusta syystä on kertynyt. Ruoansulatus on vieläkin vähän sutjakas eli ei turvotuskaan voi syynä olla.

Nyt ei ole taas parina päivänä oksettanut YHTÄÄN. Voi kun ei enään palaisikaan koko ällötys!

Liina- Kiitos sokerirasitus infosta!

Chira Kannattaa olla tarkkana noiden kutinoiden kanssa. Maksasta johtuva alkaa kylläkin yleensä oirehtia 30-36 raskausviikolla. Ihon kutina on usein ensimmäinen ja ainoa oire. Mutta sullahan on ollut noita kutinoita aikaisemminkin raskauden aikana eli vaikuttaa pelkiltä allergiaoireilta. Kannattaa kuitenkin ottaa esille neuvolassa. Miten ärhäkkä allergiaoire mahtaa vaikuttaa sikiöön?..siitä en tiedä mitään.
Itse en lähtisi värjäämään hiuksia raskausaikana, johtuen siitä, että olen myös alkanut saada allergiaoireita väreistä. Muutenkin ylimääräisiä kemikaaleja yritän välttää..esim. maalaushommat jäävät nyt hyllylle.

Zera Sokerirasituksen Käypä-hoito suositukset on kai juuri uusiutuneet. Eli jos kuuluu riskiryhmään (sokerit koholla ed. raskaudessa, ylipaino, ed. vauva tosi iso...) niin sokerirasitus tehdään viikoilla 12-16 ekan kerran. Muuten noin viikolla 26. Ja jos riskiryhmäläisellä sokerit on ok tuossa ekassa testissä niin se toistetaan viikolla 26.

Mähän en saanut tuota testiä tehtyä kun aloin voida huonosti siitä sokerinesteestä. Oon nyt selvitellyt ja ainakin yksityisillä on käytössä tuo colan makuinen neste. Diabeteshoitajan mukaan sitä voi hyvin käyttää rasituskokeessa (väittivät siis labrassa mulle, että sen valmistus on lopetettu tai se ei toimi yhtä hyvin) ja monet labrat antais sitä käyttää, jos sen ostaa itse. Eli nyt sitten selvittelen tuota. On kuulemma kalliimpaa, kuin labran itse valmistama sokerivesi.

huono-olo Luulin et tän piti jo loppua. Mut nyt on taas alkanut uudestaan tosi kuvottava olo, ripuli ja armoton väsymys. Mitään ei tee mieli syödä, vaikka ois nälkä. Kaikki maistuu liian suolaiselta tai makealta. Jopa siis tavalliset leivät. Pitäis jostain etsiä oikein tosi vähäsuolaista leipää tai leipoa itse suolatonta... Yökkien siis syön ja aamulla eka ajatus on, että voi ei taas pitää syödä. Paino sais kyllä tippua, mutta kumma kun ei tässä niinkään näytä käyvän.

hormonimyrskyt Vaivaa myös täällä. Eilen raivosin töissä niin, että pomo lähti vähin äänin aiemmin kotiin. Eilen myös ekaa kertaa itkeskelin kotona syyttä suotta. Nukuin sitten koko illan väsymystä ja ikävää oloa pois. Koko aika on sellainen olo, et tekis mieli maata peiton alla lämpimässä ja joku silittelisi. Pitää vaan valmistella esikoisen 3 v. synttäreitä viikonlopuksi, niin ei ehtisi köllöttelemään.

Yhteistyössä