*** MARRASKUUN ODOTTAJAT 2009 - TOUKOKUUSSA vol2***

Itku pääsi, kun tulin aamun kuulumisia kuulostelemaan. :'(

Ninnatar, olen todella pahoillani puolestanne. Olet jäänyt mieleeni tältä palstalta erityisesti ja siksi lähtösi tuntuu vielä monin verroin pahemmalta. Toivon sinulle ja perheellesi kaikkea hyvää sekä monen monta isoa :hug: .

Silver-ice, suunnattomat pahoittelut sinullekin. :hug:

En halua väheksyä kenenkään aiemmassa vaiheessa km:n kokenutta, mutta jotenkin tuntuu, että näin pitkälle päässeenä ja jo monta viikkoa "odottaneena" isku olisi itselle aivan kamala.
Toivon kaikille tässä pinossa tuon kamaluuden kokeneille (ennemmin tai myöhemmin) paljon voimia ja tulkaa kertomaan meille sitten hyviä uutisia, kun niiden aika on. :hug:

Jennulalle tervetulotoivotukset! :wave: Mukavaa, että tulit joukkoomme. :heart: Tervetuloa vaan jakamaan niin hyvät kuin huonotkin asiat. Minusta ainakin tuntuu, että olen saanut täältä suunnatonta tukea asiassa kuin asiassa. :heart: Toivon sinulle caribbeen tavoin rauhallista mieltä ja parasta mahdollista lopputulosta, kunhan asiat selkiää. :hug:

Jennyli, poksumis :hug: . Tuli vaistomaisesti mieleen, että sittenhän minäkin poksun tänään, mutta unohdin, että otit parin päivän harppauksen eteenpäin. Eli mun pitää edelleen odotella sinne torstaille. :)

( . ) Ei edelleenkään yhtään mitään. Kasvais edes tuo rantapallo, tulis jotain konkreettista. :whistle:
Ens viikolla onkin sitten jos jonkinmoista touhua raskauteen liittyen: fysioterapian raskausinfoa, monikkovalmennusta ja neuvolaa.


 
loppu viikosta poksuu rv 16 huih mihin tää aika katoaa- :D :D no hyvässä seurassa aika rientää.

jennula terve tuloa tännekin puolelle ,tuolla heloistimen puolella laitoinkin sulle vastausta viestiin kun meillä on melkein saman ikäiset lapset ja molemma ollaan tampereelta .Toivottavasti lapsivesipunktio saatas pian pois alta.

Minä itse odottelen yhä istukkatutkimuksen tuloksia,pelkona vain on että sieltä löytyy jotain mitä ei pitäisi olla koska kestää näin kauan jo yli kolme viikkoa odottanut vaikka sanoivat että kolmessa viikossa tulokset tulevat |O |O |O |O .

Mut nyt hommiin moikka

heidis23+ pikku pirpana rv 15+3
 
Huomenta ... on kurjaa lukea näistä vastoinkäymisistä ja suru-uutisista... ei siinä paljoa lohdutuksen sanat auta, suru vie aikansa, ja pitää vaan antaa surun ja itkun tulla... :hug:

Täällä voidaan hyvin, ja tuntuu ihanalta, miten lapset on tässä odotuksessa mukana :heart:
Ei mitään uutta kerrottavaa... tuntuu sanattomalta, kun lukee näistä huonoista uutisista. :/

P.S. Te, joilla viikot on muuttuneet ultrassa suuntaan tai toiseen, lasketteko edelleen alkuperäisten viikkojen mukaan vai uä:n mukaan? Mulla vaihtuisi ultran mukaan viikot näin keskiviikkoisin , eli poksuisin vasta nyt vko 12, kun taas menkkojen mukaan viikot poksui lauantaisin.
 
Jennyli Sekin mua just tuossa toimenpiteessä ihmetyttää kun lääkäri sanoi tähystyksen olevan ihan ok raskausaikana ja taas netistä ihan luotettavilta sivustoilta asiaa tutkiessani on käynyt selville, että tähystys tehdään raskausaikana vain tarvittaessa eli jos jotain esim. veriripulia on niin sitten, mutta muuten esim. jos on joku pitkäaikainen suolistosairaus, jossa tehdään seurantatähystyksiä, niin nekin siirretään vasta raskauden jälkeen tehtäviksi. Eli raskausaikana on ihan viimeinen vaihtoehto. En kyllä aio mennä, sillä voihan tää olla vaan raskaudesta johtuvaa ja lähtee sitten pois kun tuo pahoinvointikin. Enkä mä voisi noita esivalmisteluitakaan tehdä, joten ei se onnistuisikaan. Täytyy vaan kestää :/

:hug: Kaikille sitä tarvitseville..

Itse vetäydyn sängyn puolelle potemaan pahoinvointia. Eilen oksensin about 20 kertaa ja tänäänkään ei oo aamu alkanut ihan parhaimmalla mahdollisella tavalla :x

 
Alkuperäinen kirjoittaja Kuiskaten:
Huomenta ... on kurjaa lukea näistä vastoinkäymisistä ja suru-uutisista... ei siinä paljoa lohdutuksen sanat auta, suru vie aikansa, ja pitää vaan antaa surun ja itkun tulla... :hug:

Täällä voidaan hyvin, ja tuntuu ihanalta, miten lapset on tässä odotuksessa mukana :heart:
Ei mitään uutta kerrottavaa... tuntuu sanattomalta, kun lukee näistä huonoista uutisista. :/

P.S. Te, joilla viikot on muuttuneet ultrassa suuntaan tai toiseen, lasketteko edelleen alkuperäisten viikkojen mukaan vai uä:n mukaan? Mulla vaihtuisi ultran mukaan viikot näin keskiviikkoisin , eli poksuisin vasta nyt vko 12, kun taas menkkojen mukaan viikot poksui lauantaisin.
mulla kun ei la:ta vaihdettu niin lasken aiemman mukaan, no ei kyl ollutkaan kun päivän heitto mut kuiteski oli pakko kommentoida ku tänään on kyl vasta tiistai :saint: :D
 
Ehheheehee, mä tein vähän vertailevaa tutkimusta:



Siinä siis rv 8+0 vs. rv 12+5. :LOL: Toi rantapallo on kyllä niin järkyttävän muotonen, ei se todellakaan näytä miltään vauvamasulta... :whistle:


muoks. Laskin muuten ensimmäisen kerran dopplerin kanssa sykkeitä möykyille ja sain molemmille aikalailla 150. :heart: :heart:
 
Olivia83 jos ripuli vaan pitkittyy tai oireita lisääntyy niin kyllä mä tähyä suosittelisin raskausaikana koska jso sinulle ei imeydy tarvitavat ravintoaineet ei vauvakaan niitä tarpeeksi saa.. Ja vastasinkin sun mitäs nyt puolelle alottamaan ketjuun et mulla on tähy tehty raskausaikaan ja muistaakseni ihan johtava sisätautilääkäri mulle kertoi ettei riskejä pitäisi tuossa toimenpiteessä vaikka kunnon kivunlievityksen suoneen sainkin, toki minuakin jännitti kovasti mutta suostuin kun se oli jo vauvan parhaaksi.
Voithan soittaa sinne ja sopia että jos oireet pahenee niin sit menet sinne mutta että et näe vielä tarpeelliseksi tehdä toimenpidettä..
 
tinelle, ninnatar:lle, silver-ice:lle, jennulalle ja caribbeelle iso :hug:

täällä poksui eilen rv 14 :D olossa ei mitään erikoista, repäisykipuja tulee, mut tuohan on ihan normaalia.. isompia liivejä pitäis mennä ostamaan ees parit, ku illalla tuntuu et rinnat repeää irti ku liivit ottaa pois..

paikkakuntaa täällä oli kyselty.. olen Nuorgamista :)

aamukastetta: arvaapa vaan pelottaako mulla et kerkeenkö sairaalaan? :D matkaa 500km ja eka synnytys kesti 7,5h ja toka 2h41min :whistle: et jos en oo valmiiksi rovaniemellä niin synnytän a) kotona b) taksissa c) ambulanssissa d) Ivalon tk:ssa

tt ja pömppis rv 14+1
 
Ai niin, lupasin malttaa mieleni np-ultraan saakka ja niin maltoinkin. Eli saiskos nyt salasanaa kerhon puolelle?! En höppänä enää muista keltä sitä piti pyytää... :ashamed:

TT, huijui, sulla todellakin on huima matka synnärille. :eek:
 
Ja sitten omat kuulumiset, lääkäri-neuvolassa siis käyty tänää..

paino -156g/viikko ( :eek: ) mulla siis ennen raskautta oli jo ylipainoa hiukan.. :/
136/78
Hb 124
pissa proteiinit ja sokerit -, mut sit kai joku tulehdus olis johon sain lääkkeet..

Niin ja sairaslomaa myös sain flunssan takia..

:heart: -äänet kuuneltiin, ihanaa kuulla ekaa kertaa.. :) 137-148 väliä.. ultrattiin myös vatsan päältä ja siellä se pieni istuskeli, liikkuvainen on.. :)

Mutta miten voi kohdunsuu olla kiinteä, pehmeä ja kiinni samaan aikaan? :eek: siis kyl mä sen ymmärrän et kiinni on ku näin alussa ollaan, mutta sekä kiinteä että pehmeä??? selventäkäähän kokeneemmat? :ashamed:

TB 14+1
 
ninnatar ja silver-ice Olen todella pahoillani puolestanne :hug:

Voimia myös sinulle Jennula. Toivotaan, että saat olla seurassamme marraskuuhun asti.

tyttö Tenonvarrelta Huh huh, mikä sairaalamatka! Meinaatko mennä Rovaniemelle etukäteen lasketunajan tietämillä? Mulla on sairaalaan matkaa noin 10 km ja eka synnytys kesti 29 h, joten en joudu stressaamaan sen takia. Mua ennemminkin huolsetuttaa se, onko synnytys yhtä hankala kun aiempi.

Olin tänään aamulla sokerirastuksessa. Se litku oli ällöttävän makeeta ja siitä tuli tietty huono-olo kun ei ollut saanut syödä mitään :x Nyt vaan odotellaan tuloksia. Niiden pitäs tulla huomenna, mutta paastosokeri oli ainakin kunnossa. Tosin jos nyt on kaikki ok, joudun uusimaan sokerirasituksen taas joskus rv 20 :headwall: Vauvanhaalarin neulominen tosin edisty mukavasti kun "sai" viettää reilut pari tuntia labrassa.

Liina ja ötö 14+0 (kyllä ne viikot onneksi etenee, vaikka musta tuntuu, että aika kuluu ihan älyttömän HITAASTI)
 
Liina-: mie aion jäädä varhennetulle äitiyslomalle joten lähemme lasten kans jo hyvissä ajoin rovaniemelle mummolaan odotteleemaan synnytystä... anoppi on luvannu tulla mulle kaveriksi jos mies ei kerkeä tulla tänne siiheksi :D en todellakaan taho synnyttää missään muualla ku sairaalassa ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ninnuli:
Olivia83 jos ripuli vaan pitkittyy tai oireita lisääntyy niin kyllä mä tähyä suosittelisin raskausaikana koska jso sinulle ei imeydy tarvitavat ravintoaineet ei vauvakaan niitä tarpeeksi saa.. Ja vastasinkin sun mitäs nyt puolelle alottamaan ketjuun et mulla on tähy tehty raskausaikaan ja muistaakseni ihan johtava sisätautilääkäri mulle kertoi ettei riskejä pitäisi tuossa toimenpiteessä vaikka kunnon kivunlievityksen suoneen sainkin, toki minuakin jännitti kovasti mutta suostuin kun se oli jo vauvan parhaaksi.
Voithan soittaa sinne ja sopia että jos oireet pahenee niin sit menet sinne mutta että et näe vielä tarpeelliseksi tehdä toimenpidettä..
Tietty haluaisin tilanteeseen jonkin selvyyden, mutta harmittaa kun omalääkäriin, joka mulla lähetteen kirjoitti, ei saa mitenkään yhteyttä. Ehkä soittoajan saisi hyvällä tuurilla jonnekin ensi viikolle. Ei ole siis mitään paikkaa jonne voisin asiasta soittaa ja kysyä, että miten asian voisi hoitaa toisin, esim. voisinko hoitaa tyhjennyksen sairaalassa ja olla samalla vaikka tiputuksessa, jotta en oksenna kaikkea pois ja joudu taas tosi huonoon kuntoon. Ihan varmaa on, että oksennan viikon putkeen ja joudun tiputukseen jos tuota tyhjennystä edes yritän kotona.

Harmi kun mulla ei ollut toimenpiteestä minkäänlaista tietoa etukäteen kun lääkäri siitä mulle ilmoitti, että olisin voinut samalla kysyä. Täytyy sinne osastolle sitten soittaa kun saan lähetteen jos sieltä osaisivat neuvoa. Onneksi ripuli on nyt kuitenkin vähän lieventynyt vaikka joka päivä usein vessassa ravaankin.

Olivia 13+0
 
aamukastettamulla kävi tossa nelosen synnytyksen kohalla niin että poika jäi hartioista jumiin jonka takia sitten ainaki 2 kätilöö repii poikaa väkisin pihalle joka ei kyllä tuntunut yhtään kivalle,mutta ilman repeämiä silti selvittiin.Mulla on ponnistusvaiheet kestänyt ekassa 24min,tokassa 2min,kolmannessa 5 sekuntia ja neljännessä 9min


Täällä ollaa nyt sitte flunssassa aivan hirvee olo tai voi tää olla kyllä tota allergiaakin mitä mulla aina tähän aikaa vuodesta on.

 
Pitkästä aikaa täällä :) Jouduin kolmeksi viikoksi sairaslomalle raskauspahoinvoinnin vuoksi. Pääsiäisen aikoihin ja jälkeen pystyin olla ylhäällä vain iltaviidestä iltakahdeksaan. Terveydenhoitaja yritti lohduttaa että ainakin olet raskaana, mutta ei se paljon auttanut. Vieläkin on vatsa sekaisin ja heikottaa, mutta paljon normaalimpi olo jo. Viime viikolla palasin töihin ja nyt sitten vihdoin ehdin tännekin lukemaan ja jakamaan kuulumisia.

Kävin pari viikkoa sitten yksityisellä lääkärillä tarkastuksessa ja ennen vappua naistenklinikalla ultrassa. Kaikki oli hyvin ja oli ihana nähdä vauveli siellä heiluttelemassa raajojaan. Kovasti mietin otanko verikokeessa Down seulaa, mutta sitten ajattelin että jos jotain ongelmia on, on se parempi tietää etukäteen. Painon olen onneksi saanut pysymään samassa (tippunut raskauden alusta 4 kiloa) ja se voisi vaikka vähän tippua lisää. Nyt kun taas pääsee liikkumaan. Ylipainoa on siis reippaasti ja ihan terkkarin ohjeita noudatan.

Huomenna on sokerirasitus ja oon jo nähnyt painajaisia siitä sokerilitkusta. Yritin ehdottaa labraan että olisin voinut ostaa itse sellaisen limupullomallisen sokerilitkun joka on parempaa (kuulemma kustannuskysymys että keittävät itse sen paksun sokerivellin) mutta ei tuntunut onnistuvan millään. Toivottavasti selviän reissusta oksentamatta. Pelkään vaan että ainakin yksi sokeriarvo on koholla. Kotimittaukset on olleet onneksi ok ja kun mikään epäterveellinen ei edelleenkään maistu on ruokavaliokin kunnossa. Aina sitä vaan syyttää itseään tästä painosta ja sen tuomista ongelmista, vaikka nyt pitäisi keskittyä nauttimaan odotuksesta ja tehdä se minkä voi.

Yllätykseksi laskettu aika pysyi samana (alle kuuden päivän muutoksia ei muuteta) ja synnytyssairaala on naistenklinikka. Tosin oon jo varautunut sulkuihin.
 
Höh kun tulee vieläkin näitä huonoja uutisia. Suuret :hug: kaikille niitä tarvitseville.

mut heidiS23 onneks olkoon tosi hyvistä uutisista! =)

ai niin, mä uskon että on tyttö tulossa, sen voi pistää sinne arvauslistaan ;) mies toivoo kovasti poikaa, mut mä jotenki tiedän et tyttö se on. tai sitten menee arvaukset taas ihan pieleen, viime raskaudessa olin varman et poika tulee niin tyttö tuli :LOL:
mut ois niin paljon helpompi se tyttö, ois vatteita jo valmiina jne... ajattelin kohta lähteä tonkimaan vaatteet läpi et mitä säästän ja mitä heitetään pois.

-Nunneliini-
 
Voi ei miten paljon taas huonoja uutisia :'( Ninnatar ja Silver-ice :hug: :hug: :'( Ihan kamala olo teidän puolesta :'(

Onnittelut kaikille joilla hyviä uutisia :flower:

HeidiS23 tuleeko siis siinä nt-ultran yhteydessä otetusta verikokeesta automaattisesti myös tieto siitä onko vauva tyttö vai poika? Onnittelut sulle ihanista uutisista :)

Mullakin eka synnytys kesti alle 4tuntia, ja oli sellanen sähellys, että sanoin jo neuvolassa että mielelläni juttelisin jonkun kanssa tuosta seuraavasta synnytyksestä etukäteen.

Pomelo mä kävin kanssa naistenklinikalla ultrassa, muutos laskettuun aikaan 5 päivää,nii kyllä ne sen mulla muutti.. mutta toisaalta jo varhaisultrassa näytti n.viikon pienemmältä :) Nyt tyhmä kysymys, kun en tiedä mitä meinaat tuolla että olet jo varautunut sulkuihin? Tyhmä olo kun ei ymmärrä :D

ON: tänää saikulla vatsakipujen takia, vähän onneksi alkaa helpottaa. Sunnuntaista asti ollut alavatsa vasemmalta puolelta kipeä.. :ashamed: Nyt vaan toivon että vaukulla kaikki hyvin vatsakivuista huolimatta :)

Saya 11+4
 
Niin kerrotteko lyhyesti mitä siellä lääkärineuvolassa tehdään? Ensikertalainen jännittää...no ei vais, en lääkäreitä jännitä (kauheetahan se ois oman ammatin puolesta kun on sh :) ) mut ois kiva vähän tietää ennalta mitä odottaa. Sisätutkimus, mitä siinä tutkitaan?

Täällä heittää päivällä viikot neuvolassa ja sairaalassa, vaikka laskettu aika on sama...päätin nyt sitten itse että lasken niin että viikot vaihtuu sunnuntaisin, niin on helpompi muistaa.

13+2

Ps. Naurattaa vähän itteekin miten pihalla hoitsuna oon näistä kaikista vauvajutuista; tein kaikki lapsiin ja synnytyksiin/odotukseen liittyvät harjoittelut ulkomailla, joten nää Suomen kuviot on ihan uutta...en tiedä mistään mitään :LOL:
 
Maniokki mie kävin tänään lääkärineuvolassa.. ensin hoitajan luo joka mittaa nää perusjutut (hemppa, paino, verenpaine ja pissasta proteiinit ja sokerit).
sit lääkärin luo joka tekee sisätutukimuksen, kattoo kohdunsuu ja pituuden, mittaa kohdunpohjan korkeuden.. niin ja ultraa ja kuunnellaan sydänäänet.. tai näin ainakin meillä.. :)
 
Voi ei, todella aidosti välittävät voimahalit teille Ninnatar ja Silver-ice. On se isku kyllä kamala!!! :hug: :hug:
Miten näitä ikäviä uutisia tuntuukin siunaantuneen näin törkeän paljon? Vai tuntuuko musta vaan siltä??

Omalla kohdalla kun olin siellä epäonnen np-ultrassa, niin ei auttanut omaa oloa yhtään kun kätilötäti itkeä vollotti oikeen kovaan ääneen kohtalolleni. Oli kuulemma ollut edellisenä päivänä kaksi vastaavaa tapausta ja nyt hän oli valmis laittamaan rukkaset naulaan... :(
Ymmärrän, että tuo työ on henkisesti tosi rankkaa, mutta silti pitäisi voida käyttäytyä ammattimaisesti potilaan/asiakkaan edessä...tiedä sitten pystyisinkö itsekään!?

Jennula: laitan sormet ristiin ja varpaat pystyyn, että pienellänne kaikki hyvin. Tuo riskiluku kuulostaa suurelta, mutta ainakaan turvotus ei ole pelottavan iso. Kaikkea hyvää ja voimaa näihin päiviin, jota ovat niin piinallisia etten samaa toivoisi pahimmalle vihamiehellekään. Koko ajan kun on ajatuksissa kuitenkin...

Omalla kohdallani taitaa toivo olla pian pienellä mennyttä. Surettaa niin hirveästi ja itkettää lähes koko ajan. EIlisissä ultrauksissa kätilö ensin luetteli vartin verran miten hyvältä kaikki näyttää: raajat, aivot, sisäelimet, liikkeet....katselin pitkän tovin pientä näytöltä ja tuntui jo kovin "omalta". :ashamed:
Sitten mittasivat turvotusta ja sitä oli 6,2 mm. ELi paljon enemmän kuin viimeksi ja perinnöllisyyslääkärin mukaan toivo siis lähes mennyttä ja "synkältä näyttää".

Tämä tuntuu olevan kyllä aikamoinen kriisi, toivottavasti hengissä selvitään. Mieheni pakenee pahaa oloaan töihin ja pihahommiin, puhua emme juuri kykene lainkaan. Todella tummaa ja mustaa aikaa, vaikka ulkona paistaakin.

Toivo hiipuen,
caribbee ja pieni 12+3
 

Yhteistyössä