*** MARRASKUUN ODOTTAJAT 2009 - TOUKOKUUSSA vol2***

Tervetuloa uusille :wave:

Tine suuri :hug:


Äiteinpäivä ohi....ei ollut mukava...suostuin syömäreissulle oman äidin kanssa + lapset. Tuli taas todistettua, että parempi pysyä kaukana omasta äitykästa. Toivottavasti saan hajurakoa kunnolla tehtyä ja en halua, että hän tutustuu yhtään tähän tulevaan lapseen.
Kurjaa, mutta vättämätöntä. Sovittiin jo valmiiksi mun lasten kanssa, että ensi vuonna vietetään päivä yhdessä oman perheen kesken.
Tuosta stressistä sitten jatkumona jomottelikin alavatsa ja kohdunsuu koko eilisen päivän ja vähäsen vielä jatkuu tänään näemmä.
Kuvittelin jo jossain vaiheessa tuntevani joitain liikkeitä....nyt ne on kokonaan hävinnyt ja ahdistus jä jännitys tullut tilalle....en tiedä, miksi en tunne yhtään mitään nyt. Sydänäänet ovat kyllä kuuluneet. Toivotaan, että kaikki on hyvin.


Zera 15+1
 
Täällä on sitten esikoisella vesirokko. Säikähdin sitä hirmuisesti koska netistä löysin mm. wikip. että se on raskaana olevalle ja sikiölle vaarallinen! Sikiölle voi siitä aiheutua ihan kehityshäiriötä!! :eek: :'( Äidille kun sitten soittelin et olenko sairastanut kyseisen taudin varmasti niin kuulemma olen ja kaksi kertaa. ( eka oli tosi lievä toinen sitten kunnollinen ) Sen pitäis sitten suojata sikiötä jos olen itse sen jo sairastanut!!Huh!
Mutta taitaa täällä tulla pitkät kaksi viikkoa kun varmasti tuo kuopuskin sairastuu siihen jossain välis ja on vasta 1vee jote voi olla hankalaa sen kynsimisen kanssa, reppanat. Vielä ei ole näppyjä hirveästi tullut. Hyvin pystyy laskemaankin montako on mutta eilen tuo vasta alkoi, nousi kuume ja löysin rakkulamaisia näppyjä..eilen oli pikkunäppyjä punaisia ja nyt aamulla ovat muuttuneet rakkuloiksi. Eikös tuo nyt kuulosta vesirokolta?
Kuinka teillä joiden lapsukaiset on sairastaneet vesirokon niin miten nopeaa ne näpyt keholla leviää niin että joka paikka on täynnä niitä jos niitä on niin paljon tullakseen?

Täällä vatsa ja rinnat on kasvanut viimeviikon aikana hirmuisesti. Olo on tosi hyvä. Tuo doppleri on kyllä ihana, melkein joka päivä sillä kuuntelen sydänäänet, koska olo on niin normaali että ei tunne että olisi raskaana ollenkaan...paitsi kun peilin ohi kävelee :)

Viimeviikolla oli nvlalääkärikin ja kaikki oli hienosti, kohdunsuu napakka ja kiinni. Paineet hyvät ja pissa puhas. Seuraava kerta on kuukauden päästä ja sitten onkin jo 17 vko :eek: Kyllä aika menee nopeaa. Meillä on kyllä täällä pohjanmaalla nvlat 4vkon välein ja rv 30 jälkeen 2vkon välein ja oliko se 35 vai 36 viikon jälkeen joka viikko. Eli usein pidetään huolta. =)

Liikkeitä tuntuu harvoin mutta ihan selkeästi. Ei ole enään niitä kuplimisia vaan tuntuu semmoinen pikkuinen "töksähdys". Usein se tuntuu kun istuu jossain.

Kuiskaten onnea ultraan :hug:

Jennyli Voi hyvä kun pääsit näpyistä eroon. Voi että ne on rasittavia |O
Mulla muuten kans helposti alkaa vattaa kinnaamaan jos kävelen pitkiä lenkkejä tms. Pitää ottaa vaan rauhallisemmin.

rv: 13+4
 
Soittelin neuvolaan ja niinhän terkka sano mitä arvelinkin, että supistukset ihan normaaleja ja pitää vaan yrittää lepäillä enemmän. Ai töissä vai??? No, nyt onneksi pari vapaapäivää ja aion ilmoitella töihin että jos vain suinkin mahdollista, en tee mitään ylimääräistä, jotta pystyn siellä olla. :)
 
Tine Suuri lohtuhali :hug:

Zera Ikävä tilanne sinulla äitisi kanssa. Pidä huolta itsestäsi ja yritä olla stressaamatta äitisi takia. Toivottavasti seuraava äitienpäiväsi on parempi :hug:

Maniokki Täälläkin supistelee, välillä tosi paljon kun urheilen (työ ei fyysisesti rankkaa). Mutta samanlailla mulla oli edellisessäkin raskaudessa, eikä ollut mitenkään vaarallista. Yritä vaan lepäillä niin paljon kun pystyt.

Mulla oli ihana äitienpäivä, vaikken muita lahjoja saanutkaan kun pojan kasvattaman kukkasen :heart: Mies oli tehnyt aamulla ihanan aamupalan mulle ja äitilleen. Oltiin anoppilassa kylässä. Päivän aikana kierrettiin vielä mummuilla. Illalla väsytti, mutta mukava reissu oli silti. Kerrottiin mun ja miehen mummuille samalla raskaudesta.

Liina 13+6 (Kohta poksuu taas!)
 
Kaksplussan palstalla nyt viikonloppuna pyörineenä voisi sanoa, että todella monella mies tai perhe on pilannut äitienpäivän. Liekkö suomalaisuutta parhammillaan...

Juhlapäivistä ei näytä olevan muuta kuin harmia ihmisille, tällaisen päätelmän olen tehnyt. Yhteen päivään pakkopanostetaan ja sitten kaikki kaatuu syystä tai toisesta. Pakolla ei saa mitään hyvää aikaiseksi.
 
Hui kun nuo viikot menee vauhdilla. Joillakin jo 15 täynnä! Vastahan me plussailtiin =)

Luulin jo, että pahoinvointi olisi alkanut helpottamaan, mutta :x turha luulo. Oksentelen taas ihan joka päivä ainakin sen pari kertaa. Ihan kuin tää olis jotain psyykkistä kun välillä kun pitäisi alkaa syömään, on sellainen outo olo, että pakko käydä halaan pönttöä, ettei tarvii sit just syötyä ruokaa oksentaa ja niin se laatta vaan väkisin lentää vaikka ei tavallaan okseta edes :( Samoin jos joku pienikin kökkö on esim. jogurtissa, niin se on menoa taas. Aamuisin on kyllä edelleen ihan kunnon oksetusta.

Tänään myös lääkäri soittelee, että mikä mun suolistossa jyllää kun edelleen vaan juoksen vessassa. Jotenkin vaan on sellainen tunne, että ei sieltä ole löytynyt mitään syytä ja tää ripuli on tullut ihan jäädäkseen. Oon jo viikon ollut laktoosittomallakin ruokavaliolla, mutta ei mitään muutosta eli se vaihtoehto on varmaan poissuljettu.

 
Neuvolassa käyty ja siellä kaikki oli ihan hyvin.Varattiin myös aika jo rakenneultraankin joka osui taas mun syntymäpäivälle joka on 6.7 kolmessa ekassa raskaudessakin oon saanu rakenneultran myös tuolle päivälle.

Tine lohtu :hug:

 
Labrassa käyty kun nvlasta silti sanoivat että olisi hyvä tarkistuttaa ne vasta-aineet siihen vesirokkoon että kun toi rokko on sikiölle vaaralllinen. Nyt vain sormet ristissä että varmasti olen pikkuisena ton rokon sairastanut. Sen pitäisi suojata sitten sikiötäkin...
 
Heippa kaikille ja terveisiä ihanasta keväisestä Tallinnasta! :wave:

Tinelle suuret pahoittelut keskenmenon johdosta. :'( :hug:

Jennyli, pääsisinpä minäkin näistä näpyistä. |O Ja siihen sun seksikirjoitukseen: Nyt mä voisin kysyä, että mikä seksi?!? Myö ollaan kiellossa, kunnes vuodot loppuu. Ja juuri sopivasti, kun alkaisi taas halujakin löytymään... Toivottavasti tätä ei ihan sinne marraskuulle asti kestäisi... :whistle:

Supistuksista. Ilmeisesti mullakin sitten tulee noita, en vaan ole osannut niitä supistuksiksi tunnistaa. Yleensä aina pidemmällä kävelyllä tulee sellaisia inhoja masutuntemuksia, kiristää ja tuntuu "oudolta". Viimeksi Tallinnassa iski päälle, kun kipitettiin satamasta vanhaan kaupunkiin melko haipakkaa kyytiä. Sitten oli pakko hetkeksi pysähtyä vetämään henkeä...

Zera, harmi, että sulla meni äitienpäivä hieman poskelleen. Itselläni isäni aiheutti minulle stressiä juuri silloin, kun nämä kirotut vuodot alkoivat. Päätin sillä hetkellä olla niin itsekäs, että laitoin välit kokonaan poikki. Möykyt ovat minulle kymmenen kertaa tärkeämpiä kuin isäni, joka on tehnyt todella törkeitä juttuja. Onneksi hän asuu toisella puolella maapalloa, ettei ole ainakaan pelkoa hänen näkemisestään. En myöskään aio hänelle kertoa tulevista lapsenlapsistaan. Eli tsemppiä sinulle ja olkoon seuraava äitienpäivä moninverroin parempi! :hug:

( . ) Jos toi pötsi ei olis tuollainen rantapallo eikä pikkaisten sykkeitä olis mahdollista kuunnella, mä en uskois olevani raskaana. Siis ei minkäänlaisia tuntemuksia suuntaan eikä toiseen vain nämä viikkotolkulla jatkuvat kuukautiset... :p


 
Tine Pahoittelut...:(

Kuiskaten Nyt äkkiä kertomaan ne ultrakuulumiset :D

Mullakaan ei oo enää mitään merkkejä pahoinvoinnista tai muistakaan oireista...nyt alkaa tosiaan olla taas ihan normaali olo, ihanaa! Ja :heart: ääniä ei ole löytynyt vieläkään...:(

Annsku 12+5
 
Voi perhana! Lähete napsahti paksusuolen tähystykseen! Ei ollut veriarvoissa eikä missään mitään vikaa tän ripulin osalta. Taidan harkita kuitenkin muutamaan kertaan sinne kokeeseen menoa. Luin netistä potilasohjeita ja en mä millään kykene sinne menemään. Pitäis olla vuorokausi syömättä ja juoda 4-6 litraa litraa nopeaan tahtiin pahanmakuista litkua. Ei onnistu! :x :x :x
 
Olivia mullahan on ollut kans koko raskauden hirveen löysä suoli ja silloin alkuraskaudessa se kaamee suolitulehdus ja vesiripuli viikon :x Sen jälkeen ei oo masu oikein palautunu ja hyvin usein mulla on vatsanväänteitä ja tuo tavara tosiaan aina löysää :/
Tää on aika kummallista kun pojista mulla oli ummetusta!! Mut voisko tää liittyä osittain myös raskaushormoneihin?!
Mä en ainakaan raskaana menis mihinkään suolitähystyksiin :eek: Itse raskauden takia lähinnä!
Toivottavasti sulla oireet helpottais pian :hug:

Valkolilja kiva kuulla Tallinnanterveisiä :wave: Ja että vointisi on vuotaja lukuunottamatta hyvä :heart:

Supistuksista...mullakin on välillä sellainen epämääräinen kiristävä olo mutta masu ei kyllä kovetu! Mä olin poikien odotusaikana tosi supistusherkkä ja se oli epämiellyttävin asia koko raskaudessa :/ Mä ihan väsyin niihin!
Nyt en kyllä kaipais tuota vaivaa yhtään...vaikka eihän siltä välttyäkään voi ;)

Zeralle halitus, ikävä juttu :hug:

Kuiskauksen
ultrakuulumisia minäkin odotan :wave: :heart:
 
Täällä myös odotellaan Kuiskaten ultrakuulumisia.

Jennyli, saako taas turvautua konkariin kaksosasioissa? ;) Oliko sulla alkuraskaudessa ultria tiheämmin kuin perus np- ja rakenneultrat? Vai oliko teillä niin, että pojat selvisi identtisiksi vasta jälkeenpäin? Mä olen nimittäin keksinyt jo uuden murehtimisen aiheen. :ashamed: Tuon identtisten kaksosten odotukseen liittyvän riskin vuoksi monissa kaupungeissa raskautta seurataan kahden viikon välein viikoilla 12-21. Mulla nyt tosiaan seuraava käynti vasta kahden kuukauden päästä (rv 20+5). Soitin vielä erikseen ä-polille ja kysyin, onko todellakin näin ja tämä on kuulemma K-HKS:ssä käytäntö... |O :kieh: :ashamed:
 
Toki valkolilja :D Nyt tekis mieli sanoo että tieto lisää tuskaa joten hirveesti ei kannata kaikista mahdollisista riskeistä lukee ;) Mä ite olisin varmaan tullu huolesta sairaaksi poikien odotusaikana jos olisin tienny kaikista mahdollisista riskeistä.
Mutta tosiaan meille ei kunta tarjonnut kuin yhden ultran joka oli rv 13-14 (eli np-ultra ). Tuon jälkeen ultraseurannat siirtyivät äitipolille ja ensimmäinen aika oli rv 20. Tuosta eteenpäin sitten kerran kuussa tihentyen loppua kohti.
Jostain syystä mun raskautta pidettiin aluksi epäidenttisinä ja vasta lopussa nousi esiin mahdollisuus myös identtisistä kaksosista. Istukkatutkimuksesta sitten lopulta selvisi että pojat ovat identtisiä, heillä oli yhteinen istukka ja verenkierto mutta erilliset kalvopussit.
Mun raskaus sujui kyllä niin hyvin kuin mahdollista ja pojat kasvoi koko ajan tasaisesti saman kokoisina (niinkuin vieläkin ). sitähän ne sielä ä-polilla tarkkailee...ettei käy niin että toinen syö ns. toisen eväät sekä napaverenkiertoa ym. tarkkailevat.
Meillä oli käytäntönä myöskin näin että äitipolille mentiin vasta rv 20+ viikoilla.
 
Kiitos Jennyli! :heart: Minäpä siis luottavaisin mielin uskon, että minua hoitanut ihana ylilääkäri on asiantuntija ja jos hän ei nää syytä käydä seurannassa ennen rakenneultraa niin sitten meillä ei siihen ole syytä. :D Sitäpaitsi mietin tuossa äsken, kuinka suuri säästö siinä syntyy, että neljä äitiyspolikäyntiä matkakuluineen jää pois. Ei sisänsä, että möykkyjen hyvinvointi olisi rahassa mitattavissa, mutta nuo kaksoset taitaa tuoda kohtuullisen paljon menoeriä muutenkin...
Olen aika onnekas, että olen sattunut samaan pinoon kanssasi, Jennyli, ja että jaksat vastailla kysymyksiini. :hug:
 
Minustakin on ihanaa myötäelää kanssasi valkolilja ja seurata sun odotusaikaa kun itse on saman kokenut :heart:
Samalla on myös hauskaa ja niin erilaista odottaa nyt vain yhtä vauvaa, seurata ja vertailla tämän raskauden kulkua edelliseen =)

Siis täällä veti taivas aivan mustaksi ja olin kuulevinani ukkosen jyrinää :eek: Jokohan mulla alkaa päässä viiraamaan :whistle: :LOL:
 
Pelottaako teitä jos olette edellisen synnyttänyt nopeasti että miten nyt menee? Mua jännittää kauheasti koska esikon synnytys kesti vähän reilu 7h, supistukset oli heti säännölliset. Kakkosesta synnytys kesti 3h 15min. ja just ja just ehdin sairaalaan. Olin 9 senttiä auki ja ehdin olla vain 15 salissa kun tyttö synty..enkä ehtinyt saada mitään kivunlievityksiä..siks ponnarivaihe tuntu aika kurjalta. Miten ihmees mä ehdin nyt sairaalaan? Jännittää jo valmiiks :whistle:
 
Aamukastettamua ainaki jännittää että ehtiikö ajoissa tällä kertaa kun toisen ja kolmannen kohdalla menoi niin että kun sairaalaan pääsin niin vauvan pää oli jo tulossa ja nelosen kohalla meni niin että ekasta supparista pojan syntymään kesti vaan 50min,siellä ne kätilöt sano että seuraavalla kerralla sun täytyy tulla lasketunajan tienoilla jo tähän sairaalalle päivystää että oot varmasti ajoissa.

 
Iltaa! Viimein ehdin koneen ääreelle... päivä mennyt paikasta toiseen juostessa =) kuten ilmeestä jo voi päätellä, niin tuon tullessani hyvät ultrakuulumiset, kaikki siis niinkuin pitäänkin, syke näkyi hyvin, ei mitään poikkeavaa, laskettu aikakin pysyi samana, mitä itse olin laskenyt viimeisten menkkojen mukaan (heitti muutamalla päivällä, mutta pidetään se silti samana).
Siellä se pikkuinen nukkui suurimman osan ajasta, kuvaaja sitä sanoikin, että on "hyvähermoinen", kun ei yhtään häiriinny, vaikka kuinka koetti masua ravistella, ja välillä kävelinkin, että olisi vaihtanut asentoa... kaikenkaikkiaan ultrasi neljästi, kahdesti masun päältä ja kahdesti alakautta, loppuyhteenvetona kuitenkin kaikki normaalisti, eli terve vauva tulossa :heart:

Kerroin viimein lapsillekin, ja kaikki otti uutisen oikein hyvin... nuorimmainen ei malttaisi odottaa puolta vuotta, kun odottaa niin kovasti pääsevänsä isosiskoksi :) , ja lupasi kertoa uutiset heti aamupiirillä tarhalaisille :D

Tässä nyt omaa napaa, on todella helpotusolo kaiken piinaavaan odotuksen jälkeen... ei muuten löytynyt syytä sille vuotelulle, eli ilmeisesti kyseessä harmiton tuhrutteluvuoto.

kuiskaten 12+2 (uä:n mukaan 11+6), mutta koska ei muutettu laskettua aikaa, lasken entisten viikkojen mukaan...
 

Yhteistyössä