*** MARRASKUUN ODOTTAJAT 2009 - KESÄKUUSSA ***

Pinnasängyt kotiutuneet! :heart: Pakko myöntää, että pikkasen tekisi mieli niitä kasata ja alkaa hypistelemään reunapehmusteita ja muita... Mutta ehkei ihan vielä. :whistle:

Jennyli, kiitos! Tosiaan aloin vasta jälkeenpäin ihmettelemään, kun ultrassa kätilö kysyi lääkäriltä, montako istukkaa siellä näkee. Lääkärin vastaus oli, ettei hän tiedä "kun tää on kokonaan yhtä istukkaa".

Kyllä se ukkonen sitten tänne meillekin ennätti nukkumaan mennessä. Mun suureksi harmikseni tosin asutaan mäen päällä, joten tälläkin kertaa päätti pahin myräkkä meidät kiertää. Ehkä hyvä näin. :)

Sukupuolesta, meille on aivan sama, kumpia tulokkaat ovat. Molemmat ovat aivan yhtä toivottuja. :) Jostain omituisesta syystä kuitenkin sekä meillä että kaikilla tutuillamme on sellainen kutina, että pojat siellä melskaa. Ehkäpä tuo viimeistään heinäkuun lopulla 4d:ssä selviää.

piipero, :attn: olen jostain lukenut, ettei raskausaikana kannata uusia laseja! Ilmeisesti näkö voi tilapäisesti muuttua raskausaikana mihin suuntaan vaan ja palata takaisin alkuperäiseen, kun hormonitkin palautuu. Musta itsestäni on alkanut tuntua, etten nää piilareilla ainakaan kovin hyvin. Ja pelkään kovasti päänsärkyjen alkamista... :/

Kohta rippijuhliin ja siitä edespäin syntymäpäiville. Odotan innolla kaikkia herkkuja! :p Pitäisiköhän sitä ruveta kaivelemaan kaapista jotain kolttua, joka mahdollisesti mahtuisi päälle (ja jossa olisi tarpeeksi kakkuvaraa)?! Loppukesän juhliin onkin syytä ostaa joku teltta tällä menolla... :whistle:


 
Suonikohjuista pakko kommentoida. Voisin kirjoittaa kirjan niistä, mutta yritän tehdä tiivistelmän: Mulle tuli edellisessä raskaudessa suonikohjuja heti rv8 lähtien jatkuvasti lisää. Olin rv14 alkaen saikulla äitiyslomaan asti. Jalat oli kun perunapeltoa ja todella todella kipeät. Silloin jo hankin mittatilaustyönä tehdyt reisipituiset tukisukat (Venosan). Niiden avulla sentään pystyin olemaan jonkin verran pystyssä ja liikkumaan. Aamulla sukat sängyssä jalkaan ja illalla sängyssä pois. Pahimpina aikoina, raskauden lopussa oli pakko kontata yöllä vessaan ilman sukkia kun olin. Paineen tunne jaloissa heti ylös noustessa oli kamala, tuntui kun ne räjähtäisivät! Minulta leikattiin kohjut 9/08, (koko raskauden jälkeisen ajan ja leikkauksen jälkeenkin olen pitänyt tukisukkia päivittäin, mutta) jo pari kuukautta leikkauksen jälkeen alkoi kohjuja tulla lisää, minut laitettiin taas leikkausjonoon, mutta nythän se siirtyy taas ainakin vuodella eteen päin. Nyt tilanne tässä raskaudessa alkaa olla melkolailla sama, käytän tukisukkia aamusta iltaan, mutta silti jalkoja särkee ja kohjuja tulee koko ajan lisää. Kipu on välillä valtava! "uutena" vaivana tässä raskaudessa on tullut se valtava paineen tunne päivisinkin vaikka tukisukat on jalassa. Hetken kun istuu jalat koholla ja siitä sitten pitäisi lähteä liikkeelle, niin voi taivas sitä kipua ja paineen tunnetta :kieh: . Kirurgit leikkaavat kohjut raskausaikana jos on pakko, mutta yritän sitä välttää viimeiseen asti. Töissä olen sinnitellyt ainakin vielä, yritän edes kesälomaan asti siellä pärjätä...
Olenkin monesti kavereille sanonut, että ihan sama, millaisilta jalat näyttävät, mutta kunhan eivät olisi kipeät. Suvussani on paljon suonikohjuisia, mutta kenelläkään ei ole tällaista särkyä ollut kun minulla....

Jennula ja poju rv18+5
 
aurinkoista sunnuntaita äipät! B)

dosmi me otetaan äkkilähtö eli ei olla ihan päätetty vielä mihin, mut luultavasti alanya tai marmaris. marmariksessa oltiin viime kesänä ja tykättiin kovasti siks ois kiva nähä muitakin paikkoja siellä =)

voi että kun tekis mieli ostaa jo selviä tytön tai pojan vaatteita, noi jo ostetut kun on niin tylsiä neutraaleja.. toivottavasti näkis ke ultrassa jo sukupuolen, en malta mitenkään odottaa enää!! :headwall:

ei mulla kummempaa asiaa, vointikin on tosi hyvä ollut väsymystä lukuunottamatta, nytkin täytyy hipittää sohvalle päikkäreille :D

tupuna ja murutus 18+0 :heart:
 
Täällä on taas ahkeroitu,oon pessyt kaikki petivaatteet,laittanu puhtaat,käyny kaupas,sit ulkoiltii lapsien kaa,pessyt muksut,tehny ruokaa ja siivonnu kämpän lattiasta kattoon..nyt väsyttää aika kivasti.

Viikotkin poksuu taas tänää ja masukuvan laitan sit ku saan virtaa kameraan

 
Hei.

Kuulumisia täältäkin suunnalta pitkästä aikaa. Täällä ei ole oikein ilon päivä ollut. Tuttavani kuoli liikenneonnettomuudessa eilen. Pistää kyllä mietityttämään, että miten pienestä elämä loppujen lopuksi onkaan kiinni.

Neuvolassa kävin viikko sitten. Painoa tullut tähän mennessä n.4kg. Kaikki oli ok.

Kirjoittelen taas kun mieli on virkeämpi.

Hyvää vointia kaikille

Toivotteleepi

söpöjooseppi ja salamatkustaja 17+5
 
Heipsan.

Joku puhui piilareista ja näöstä? .. Mullakin huonontunut.. en tiennytkään et se voi huonontua raskauden aikana. No täytyykin siis vaan ootella loppuun asti ennen kun alkaa mitään uusia hommailee.

Oi joku menossa etelään äkkilähdöllä. Tästä tulikin ajatus kun mä saan lomaa kaikesta viikoksi.. jos meniskin etelään, jos vaan saan jostain rahat siihen :D
Mut hyvä ideahan tuo .. ei tullut mieleenkään, sitten ei pääsekään hetkeen kun 4 lasta hoidettavana.

Huomenna olis sitten ultra ja katotaan näkyykö kumpi tulee :D

CB + toukka 20+4
 
Näön muuttumisesta vielä: Lainaan suoraan specsaversin sivuilta (googlettamalla löytyy paljonkin lisäinfoa): "Saatat yllättyä, mutta myös näkökykysi voi muuttua. Hyvä uutinen on, että useimpien näkö palaa normaaliksi pian synnytyksen jälkeen.
Mahdolliset ongelmat näkökyvyssä
Hormonitasojen vaihtelut voivat heikentää näkökykyäsi. Tulevat äidit voivat kärsiä myös kuivista silmistä, hämärtyneestä tai vääristyneestä näöstä, pilkuista ja "kellujista" (pieniä määriä soluja, jotka irtautuvat silmän sisäosan seinämästä ja kelluvat silmää täyttävässä hyytelömäisessä nesteessä).
Mitä sinun tulisi tehdä?
Älä huolestu, vaikka sinulla olisikin ongelmia. Muutokset syntyvät luonnollisesti ja ne myös katoavat samaan tapaan lapsen syntymän jälkeen."

CB:lle toivottelen onnea ultraan ja jännityksellä odotetaan, mitä sieltä jalkojen välistä löytyy... ;) *muoks* Siis vauvan jalkojen välistä. :LOL:

söpöjoosepille lohtu :hug: . Olen todella pahoillani tuttavasi puolesta.

Onko kukaan mittaillut vyötärönympäryksen muutosta raskausaikana? Mä sain tänään ensimmäisen vertailukohdan ja neljässä viikossa olen kasvattanut ympärysmittaa kuudella sentillä. :D Painoa on tullut samassa ajassa oman vaa'an mukaan vajaa kilo.

 
Pikaiseen vain kommentoimaan.

söpöjooseppi :hug:

Valkolilja Kyselit vyötärönympäryksestä. Itsellä se on kasvanut alusta tähän päivään mennessä 15-17cm, itsestä tuntuu aika paljolle toi :whistle: Maha on kyllä isoksi jo kasvanut et vois kuvitella olevansa jo pidemmälläkin tai kaksoset tulossa, mut ei kumpaakaan. Näinpä on kyllä joka kerta ollu et maha kasvaa alussa hirmuvauhtia. Sf-mitta on ollu kaikissa melko sama, on menny aika tarkalleen et viikko/cm, tarkoitan siis et viikolla 22 sf-mitta ollu 22cm ja viikolla 30 vastaavasti 30cm.

Säde ja masuasukki 20+0
 
Huomenta!
Se olis sitten juhannusviikko JO!! :eek: Ja päivä alkaa taas lyhenemään...eikä kesä oo vielä edes alkanut :whistle: ;) Ehkäpä se alkaa sitten kun mulla alkaa kesäloma :LOL:

sähköjoosepille iso lohtu :hug: Todella ikävää :'(

CB:n ja kaikkien muidenkin joilla on tälläviikolla ultra kuulumisia innolla odottaen :wave: :D Mulla olis sitten ensiviikolla,iiiks!! Pian on tännekin tultu vaikka np-ultran jälkeen ajatteli että hiiirrrveen pitkä aika odotella ;)

Töihin olis taas suunnattava....kun ensin saan muksut ylös sängystä!! Vaikeeta voi olla kun ovat alkaneet iltaisin pelleillä nukkumaan menon kanssa ja eilenkin nukahtivat vasta lähempänä 23.30 vaikka sänkyyn meni 21.30!! :kieh:
Ikänä oo ollu tällaista..eli joku koetteluvaihe taas menossa!! Hyviä vinkkejä otetaan vastaan ettei hermot mee ihan tyystin?!!? :ashamed:

Voinnissa ei muutoksia,kaikki hyvin ja tosiaan nyt on supistellu vähemmän (kopkop ) vaikka mielestäni en oo kyllä mitenkään menoo hidastanu!



 
Ei malta pysyä nyt pois. Aamupalakin tässä menee ennen töitä :D
Valkolilja Kyllä mä tiedän mitä jalkovälistä löytyy.. siis omistani :LOL:
mut joo tänään sitten näkyilee pikkusenkin jalkoväliin, ainakin toivottavasti.
En saanu edes unta kunnolla viime yönä.Heräsin puolen tunnin välein kattomaan kelloa.. en tiedä johtuuko sitten tästä ultrasta.. :D
 
huomenta, olen kyllä lueskellu teidän juttuja, mutta kirjotan mieluummin tuonne KERHON puolélle koska siellä saa kirjotella yksityisemmin ja ei kaiken maailman ihmiset pääse lukemaan.

sinne sais tulla vaan enempi äksöniä.

minulla olis tänään rakenneulta, jännittää. potkuja kyllä oon tuntenu jo päivittäin ja ihan mahan päältäkin ne tuntuu jo.

liitoskivut on jo vaivana joka askeleella, ja joka tilanteessa. kuhan jaksais ainaki heinäkuun loppuun.

kotipuntarilla kävin mielenkiinnosta, ja näytti just samaa ko mitä koko ajan. esikoiselta tässä vaiheessa oli tullu 6kg...ja kokonaisuudessaan tuli 25kg että kumpa tämä uus linja pysyin, siis toisin sanoen malttaisin pysyä irti herkuista :p

repsahin mää viimeviikolla graavisuolattuun loheen, tiedän että se on kiellettyjen listalla mutta otin riskin ja ostin mahdollisimman tuoretta suomalaista. pitäs olla suurempi itsehillintä tiedän

nyt pitää alkaa laittautua lähtöön iik

p.s. aijotaan tiedustella josko sukupuolen näkis
 
Olipa paljon tullunna tekstiä :) vklopun kun olin ilman konetta mummua moikkailemassa, niin johan ootte ehtiny kirjotella, enkä päässy LA tänne edes poksumaan :hug:
Omasta navasta sen verran, että olo on mitä mainioin; olen tuntenut myös pieniä liikkeitä la ja su ja heti kun tuolla masussa tökkäs, niin tuli sellainen pieni hymy kasvoille :) Äskön tuli joku ihmeen puuska, koiran kanssa kun aamulenkillä olin niin rupes vaan yhtäkkii kakotuttamaan hirveesti ja kotona se ykäkin lens :/ omituista, kun ei kuitenkaan mikää paha olo ollut herätessä eikä muutenkaan mitään oloja oo ollu..

Lauantaina käytiin mummun kera isomummia tervehtimässä [syöttämässä]ja se oli jotain aivan kamalaa! itku meinas tulla koko vierailun ajan :ashamed: Isomummi joka ennen ollut niin virkee ja aivan ihana, makas nyt hoitokodin sängyssä (makaa siellä päivästä toiseen liikkumatta), oli kuihtunu aivan olemattomiin, sillä ei ollu enää hampaitakaan (tukehtumis vaaran vuoks otettu irti) ja puheestakaan ei saanut enää mitään selvää :/ Äitiä se siellä itki ja huus... Minä siinä melkein kyynelehdin vieressä ja en tosissaan vaikka miten rakas onkin halua mennä sinne enää.. ei vaan pysty :|
Ainut hauska puoli koko vierailussa oli, kun mummuni tunsi sieltä näköjään muitakin asukkeja niin minut esitteli "lapsenlapseni ja täällä makoilee sitten lapsenlapsenlapseni" :D

Jaahas, nätti ilma taas ja se menee sitten töissä.. mutta positiivisesti ajateltuna vielä 5pvää töitä sitten alkaakin 3viikon lomalomalomaloma :p

pikkuihra ja mörkö 17+2
 
Huomenet kaikille!

Täällä ihmetellään kun ei liikkeitä oo tuntunu :headwall: ne kun ehti jo mahan päältäkin tuntua, ja nyt on ollu ihan hiljaista. Onko muilla käynyt näin? Onko tenavalla tila kenties kasvanu tuolla niin paljon, ettei taas tunnu vai missä mättää. Stressaa kovasti.

Harhis ja BeBe 17+2
 
huomenta ja poks rv 19 :heart:

mun vanhin vauva täyttää tänään 5, mihin se aika oikein rientää :)
Kauhea flunssa on päällä ja meillä on sairastettu myös vatsatautia. Olen aikas väsynyt :/

söpöjoosepille :hug:

CB:lle ultra tsempit :) kuulumisia odotellessa

tt ja pömppis rv 19 (jo)
 
Harhaanjohtaja Mulla myös liikkeet rupes tuntumaan n. rv 16.Tuntuivat viikon verran säännöllisesti tietyssä asennossa. Sitten en tuntenut liikkeitä moneen päivään ja ihmettelin tätä itsekkin. Nyt taas liikkeet tuntuu mutta eri asennossa kuin ennen ja potkut hieman vaimeampina. Sydänäänet normaalit koko ajan(onneksi omistan kotidopplerin ;) ) En tiedä mistä tämä johtuu...mutta uskoisin että normaalia :)

Nennii 18+4
 
Harhaanjohtaja sama täällä, vaikka liikkeitä on tuntunu jo monta viikkoa ja välillä vallan aktiivisestikin ( myös käteen ) ja päivittäin niin väliin mahtuu aina hiljaisempia päiviä,kuten nyt viimepäivinä!!
Eilen mun oli pakko kuunnella sydänäänet kun alkoi mietityttää että miksi nuin hiljaista mutta vahvat äänet kuului heti :heart:
Mulla on istukka etuseinässä että sekin varmaan vaikuttaa ja sitten jos vaavi potkii selkärankaan päin niin niitä ei tunne!
Missä sulla on istukka?
Uskon kuitenkin että kaikki on hyvin, älä huoli :hug: :heart:
 
Huomenta :)

En oo taas hetkeen kirjotellu, lueskellu oon kyllä muiden juttuja usein :)

söpöjooseppi :hug: mulla kävi vähän sama juttu talvella. Sain töihin viestin auto-onnettomuudesta, ja kyllä se vaan tosi paljon järkyttää kun täysin terve ihminen, jolla olisi pitänyt olla vielä vuosia elettävänä olikin yhtäkkiä poissa :'(

Jennyli meillä kanssa poika (täyttää kesällä 3v.) alkanut tosissaan olee hankala saada iltasin nukkumaan... ja tosiaan saattaa mennä lähelle puoltayötä meilläkin ennen kun simahtaa. Kyllä se tosiaan hermoja alkaa kiristää kun välillä neljättä tuntia on sanonut että takas sänkyyn ja pää tyynyyn. Poika nukkuu päivisin tarhassa päiväunet, ja kysäisin sitten viime viikolla nukkuuko pitkiäkin päikkäreitä, ja tarhasta sanottiin että joo, herää aina vikana, ja sillonkin joutuvat nostaa sängystä kun ei suostu heräämään... :D (isäänsä tullu unenlahjoissa siis... :whistle: ) Nyt kokeillaan sitten että herättävät tarhassa aikasemmin, eivät anna nukkua ihan niin pitkään päikkäreitä..katsotaan josko auttaisi :) viime viikolla ainakin ihan hyvältä vaikutti ;)

Liikkeistä, mullakin tuntunut jo pari viikkoa pientä liikehdintää, ja viime viikolla oli kolme päivää ihan hiljaista. Mietin kanssa josko olis vaikka asentoa vaihtanut vauveli tai jotain :) eilen taas melskasi normaalisti :heart: Nyt vaan kovasti odottelen että liikkeet vahvistuu ja alkais tuntuu masun ulkopuoleltakin :)

Saya 16+3
 
Neuvolassa käyty :)
Painoa tullut nyt yhteensä kilo lisää (siis koko aikana)painonmuutos/viikko 180g
Hemppa 129
RR 110/70
kohdunpohjan korkeus 18
syke 138
liikkeet +

Eli kaikki oli ihan hyvin. Terkkari vielä tarkisti multa, että onko mun mielestä laskettu aika oikea, vaikka sanoi itsekin, että ainahan mulla on tuo kohtu noin hurjan korkealla.

Pikaisesti lueskelin noita teidän juttuja ja kaikilla näkyy olevan jossakin vaiheessa sama ongelma eli vauvan liikkeet :attn: Kyllä mäkin oon joka raskaudessa pohtinut tuota, että onko joku vialla, kun välillä liikkeet tuntuu tosi hyvin, sitten saattaa mennä parikin päivää, että ei tunnu mitään, vaikka päällänsä seisoisi :kieh:

Vauvalla on kuitenkin tilaa pyöriä kohdussa ja liikkeet voi osua enemmän selkärankaan päin tai sitten istukka on etuseinämässä, joka vaientaa liikkeet.

Ja sitten sellainen juttu vielä :attn: Mä oon huomannut edellisissä raskauksissa, kun raskaus on jo tosi pitkällä, että liikkeet saattavat näkyä mahan pinnalla, mutta eivät tunnu kuitenkaan.

Nyt sitten vaan odotellaan kesän lomia :D Heinäkuulla meillä on tuettu loma, 5 päivän täysihoito kylpylässä B)
Heti sen jälkeen onkin ultra ja sitten neuvola.

Muuten, onko muille tullut maksaläiskiä nyt odotusaikana?? :attn:
Mulla ei ole niitä ikinä ollut, mutta nyt on tullut molempiin poskiin rykelmä ja tuntui, että tuli ihan yks kaks.

-Fiona ja masu rv 16+3-
 
Jee, mulla alkaa nyt virallisesti kesäloma!! Poika lopetti tarhan (toistaseksi lopullisesti) ja mulla on gradu pientä viimeistelyä vaille valmis. Viimeistelyt hoidan kuntoon kun miehen loma alkaa ja gradun jätän tarkistukseen syyslukukauden alussa. Meijän laitoksella sitä ei voi tehdä kesällä. Ihanaa olla taas täysipäiväinen kotiäiti :heart:

Masuasukin liikkeet tuntuu nykyään riittävän usein ja myös masun ulkopuolelta, vaikka hiljaisia päiviäkin löytyy. Omassa navassa ei oikein tällä hetkellä tapahdu mitään ihmeellistä niin ei ole paljon tännekään kirjoiteltavaa ;)

Minkälaisia juhannussuunnitelmia teillä muilla on? Me taidamme mennä käymään miehen vanhempien mökillä niin pääsee grillaamaan ja saunomaan kunnolla.

söpöjooseppi :hug: Minulla myös kaveri kuoli yllättäen noin vuosi sitten. Tuntuu todella uskomattomalta menettää joku läheinen ihan odottamatta, yhtäkkiä vaan. Itselläni kesti kauan aikaa ennen kuin oikeasti käsitin, ettei kaverini enää olekaan täällä :'(

Liina ja ötö 18+6
 
Ehkä vähän aikasta, mut oon täs alkanu pohtimaan tulevaa ehkäisykeinoa... ku meän osalta lapset on varmaanki täs (ainaki nyt tuntuu siltä), niin oon miettiny sterilisaatiota, mut tuntuu jotenki lopulliselta päätökseltä, ku en kuiten oo vielä ees 30 täyttäny... kierukka pelottaa eli pitäskö mun sit kuiten pysyä pillereissä edelleen (ku ne kuiten auttaa sit tähän akneenki samalla)?? vai josko hommais vaan solmut "johtoihin" :D

Auttakaa nyt miestä mäessä :whistle:

tT ja pömppis rv 19
 

Yhteistyössä