*** MARRASKUUN ODOTTAJAT 2009 - HUHTIKUUSSA ***

Alkuperäinen kirjoittaja RöhkyPossu:
Laastaria olen joskus aiemmin käyttänyt ja se on ollut ihan hyvä mutta sitähän ei saa raskausaikana käyttää...
kannattaa varmaan kysästä silti apteekista vaikka että jos on kuitenkin pienempi paha kuin tupakka :) Sehän olis hienoa jos oot jo todennut että se olis sulle sopiva keino vähentää/lopettaa :flower:

---

Mä tulin vaan pikaisesti täältä antamaan vinkin pahoinvoinnista kärsiville! Mullahan on ollu ihan tappokarsee pahoinvointi ja oksennellut pitkin päivää nyt jatkuvasti.. Eilen sitten kokeilin gainomax palautusjuomaa (heh,suklaanmakuista :p ) ja se toimii!! en oksentanut enää kertaakaan enkä tänäänkään vasta kuin n.tunti sitten ja paha olo tuli kun olin autossa niin kauan. Oon siis pitkin päivää juonut sitä maidon kanssa (nestettä samalla) vähänkuin kaakaona. Mikään ruoka kun ei mulla alas yökötyksen takia mene niin toi on aivan loistavaa tavaraa, käytännössä 250ml hiilareita ja protskuja. Eli jostain saa sitä energiaa ja hiilareita jotka sit pitävät tätä pahaa oloa kurissa ja toivottavasti estävät mun kuihtumisen.

Suosittelen ainakin kokeilemaan :)
 
Kannattaa mamacita- olla tarkkana tollasten palautusjuomien kanssa, ne voi sisältää paljon lisäaineita ja makeutusaineita jotka ei oo hyviä sikiölle. Esim. nutrilette välipalapatukkoja ei suositella raskaana oleville, se lukee ihan pakkauksessa, mut siinä taitaa olla A-vitamiinia. Eli kannattaa lukea pakkausseloste!

Myräkkä, asut sä norjassa? Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen ku oon itekin siellä asunut...
 
Olen tässä pohdiskellut jo np-ultraa, kun siihen on enää kaksi viikkoa aikaa. Haluaisin kysyä erityisesti teiltä, jotka olette ennenkin olleet raskaana, että ovatko kaikki otattaneet sen niskaturvotuksen.

Syy, miksi kysyn:
1) En pysty keskeyttämään raskautta, vaikka tulos olisi mikä.
2) Saako np-ultrassa jotain sellaista tietoa, jota ei enää myöhemmin raskaudessa (esim. rakenneultrassa) saa selville? Haluaisin kyllä tietää ennen synnytystä, onko meille tulossa esim. down-lapsi tai jos lapsella on jokin sellainen poikkeama, joka vaatii akuuttia hoitoa heti synnytyksen jälkeen. Haluaisin kuitenkin tietää vammaisuuden vasta, kun se voi hyvin varmasti todeta, en elää useita viikkoja jännityksessä, jos niskaturvotusta hieman liikaa. Ja varsinkin kun np:n aikoihin on juuri päässyt näistä alun piinaviikoista, niin sitten niitä piinaviikkoja tulisi heti perään lisää. Haluan kyllä mennä sinne ultraan katsomaan, että sikiö kasvanut ja sydän sykkii, mutta en osaa päättää, mitä teen tuon niskaturvotuksen kanssa.

Onko vinkkejä??

viikkoja siis nyt 10+0 (Thor, voisitko lisätä listaan, että ekaa odotan. Kiitos!)
 
Me ei olla ottamassa mitään testejä etukäteen downista tai mistään muustakaan vastaavasta, koska jokaiselle tulee sellainen pienokainen kuin on tarkoitettu.

Mulla on ollut pientä kuvotusta menneellä viikolla, mutta eipä sen enempää. Rinnat ovat edelleen arat kuten ovat olleet ovulaatiosta lähtien :)

Raskauden alkuaikoina mulla oli hermot vähän kireällä ajoittain (alkuraskaudessa hormoonituotanto on suurimmillaan), mutta sen jälkeen olo on ollut ihan normaali eli rauhallinen.

Tiistaina tosiaan eka neuvola. Pitänee esitäyttää tulostamani lomakkeet.

Olen rajoittanut vihreän teen juontiani niin, että nyt juon vain yhden kupin päivässä eli aamuisin. Hirmuisesti tekisi teetä usein mieli. Tältä vissiin tuntuu riippuvuus oli se mitä tahansa. Muistaakseni jenkeissä odottajilta oli kofeíini kokonaan kielletty, joten sen vuoksi yritän saada sen itseltänikin minimiin.
 
Tinelle heti alkuun iso :hug: !

mere79: Itse olen käynyt jokaisen lapseni kohdalla np-ultrassa eli neljässä. Ja aion mennä tämänkin kohdalla. mielestäni on järkevää käydä, jotta asiaan pystyy mahdollisesti varautumaan ajoissa jos jotain löytyykin. Olen toki kuullut että jotkut ovat saaneet vääriä tuloksia ja tuloksena onkin ollut täysin terve lapsi. Uskoisin että esim. downin nenäluu näkyisi rakenneultrassa tai mahdolliset muut poikkeavuudet. Onhan sitten mahdollista ottaa myös lapsivesitutkimukset jos jotain hälyttävää löytyisi.
Itse suosin noita ultria juuri sen takia jotta vauva saa mahdollisimman nopean hoidon jos sitä tarvitsee syntymän jälkeen.
Minulla on kokemusta rakenneultrassa esille tulleesta harvinaisesta rakennepoikkeavuudesta. Asia tuli täytenä shokkina, koska np-ultran mukaan odotin tervettä vauvaa tai näin luulin. Minulle tarjottiin keskeytystä joka oltaisiin tehty rv 24. Minulle jopa ehdotettiin että papereihin laitetaan sikiön ikään -2viikkoa jotta hakemus abortista menisi läpi! En suostunut, koska en todellakaan pystynyt. Synnytyksen ajankohta suunniteltiin lääkäreiden kanssa jotta tarvittavat lääkärit olivat paikalla. Synnytin siis virka-aikana :D Muuten lapseni olisi voinut kuolla synnytyksen yhteydessä.
Päätöstäni en ole katunut ikinä, joskus olen ollut todella surullinen lapseni puolesta, koska jää tietyistä asioista paitsi tässä elämässä. Kuitenkin olen sitten miettinyt että osaako hän edes kaivata niitä asioita mistä jää paitsi? Hän on todella suloinen, ihana ja aurinkoinen tyttö. ja meille hyvin erityinen. :heart:
Odotusaika oli henkisesti hyvin rankka ja synnytyksen jälkeinen aika, kun kukaan ei tiennyt miten tulee käymään. Nyt se on vain muisto muiden joukossa.
Tällaisia mietteitä siis minulla ja aion tosiaan käydä np:ssa, rakenneultrassa ja vielä 4D:ssä. :)

En tiedä onko tauti kaikkien muiden perheenjäsenten jälkeen yrittänyt minuun eilen ja tänään. Vai hiipiikö mulle väsymys pikkuhiljaa ja iltakuvotus?! :D Heti kun syön, niin johan olo paranee, mutta ei kovin pitkäksi aikaa :ashamed: Tänään on mennyt iso aamupuuro, kolme lämmintä ruokaa ja jugurtti+ iso jugurttijuoma :whistle: Ja iltapala olis vielä varmaan ennen nukkumaan menoa. :p
Viime kerralla mua vaivas nälkä jatkuvasti ja painoa olikin rv10 mennessä kertynyt 3kg :ashamed: :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja magda:
Kannattaa mamacita- olla tarkkana tollasten palautusjuomien kanssa, ne voi sisältää paljon lisäaineita ja makeutusaineita jotka ei oo hyviä sikiölle. Esim. nutrilette välipalapatukkoja ei suositella raskaana oleville, se lukee ihan pakkauksessa, mut siinä taitaa olla A-vitamiinia. Eli kannattaa lukea pakkausseloste!

Myräkkä, asut sä norjassa? Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen ku oon itekin siellä asunut...
En asu norjassa, tässä rajalla. Norjassa olen kylläki töissä. Saako kysyä missäpäin olet asunut?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Myräkkä:
Alkuperäinen kirjoittaja magda:
Kannattaa mamacita- olla tarkkana tollasten palautusjuomien kanssa, ne voi sisältää paljon lisäaineita ja makeutusaineita jotka ei oo hyviä sikiölle. Esim. nutrilette välipalapatukkoja ei suositella raskaana oleville, se lukee ihan pakkauksessa, mut siinä taitaa olla A-vitamiinia. Eli kannattaa lukea pakkausseloste!

Myräkkä, asut sä norjassa? Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen ku oon itekin siellä asunut...
En asu norjassa, tässä rajalla. Norjassa olen kylläki töissä. Saako kysyä missäpäin olet asunut?
Oon asunu ihan pohjoisnorjassa, mutta pidemmän aikaa Trondheimin lähettyvillä. Yhteensä asuin norjassa 4 vuotta, mutta olin vasta lapsi silloin... Norjan kielellä pärjään vieläkin, taitaa johtua siitä että nykyään ruotsi on vahvin kieleni. Mulla on myös sukua norjassa ja käyn siellä n. kerran vuodessa.
 
tine :hug: Onko jotain uusia käänteitä?

(.) Heräsin aamulla siihen, että vatsaa nippaili. Ja tuntemukset on jatkuneet koko aamun. Pahaolo yrittää taas yllättää puskan takaa. :x
Onko ihan normaalia, että mulla on kaikki masutuntemukset koko ajan vasemmalla puolella? Todettuhan siis on, että möykyt ovat ihan oikeassa paikassa, mutta mietin vaan...

Tänään tapetoimaan ystävän rakennuksille. Kivaa puuhaa pääsiäisen pyhiksi.

VL + möykyt rv 8+1 :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja magda:
Kannattaa mamacita- olla tarkkana tollasten palautusjuomien kanssa, ne voi sisältää paljon lisäaineita ja makeutusaineita jotka ei oo hyviä sikiölle. Esim. nutrilette välipalapatukkoja ei suositella raskaana oleville, se lukee ihan pakkauksessa, mut siinä taitaa olla A-vitamiinia. Eli kannattaa lukea pakkausseloste!
Toki pakkausselosteet pitää lukea, tuon totesin sopivaksi kuitenkin :)

Mamacita- ja öööh mitähän nyt on.. 8+3?
 
Tine iso :hug:
Minullakin on jotenkin kurja olo :ashamed: Tilanteeni ei ole tietenkään verrattavissa sinun tilanteeseesi mutta jotenkin yksinäinen ja pettynyt olo on mullakin :ashamed:
Ihan omaa vikaa tietysti osittain koska kukapa tällaista kiukuttelua jaksaakaan suodattaa!! Mutta kurja on olo kun miehen kanssa on välit ollut nyt kovin viileät eikä kaipaamaani läheisyyttä ole ollut muutamiin viikkoihin :ashamed:
Ehkäpä tämä tästä taas kun oma olokin kohenee!!
Eilen meinasin saada itkuraivarin kun kysyin mieheltä että haluaako hän leikata syntyvän lapsemme napanuoran (kaksosita ei edes kysytty ) johon mies vastasi että eihän hän ole tulossa synnytykseen!! :eek: Olemme kuulemma siitä jo sopineet kaksosten syntymän jälkeen!! Minä en ole kyllä sopinut mitään!! :eek:
Kehtasi vielä sanoa että synnytyksen tullen saan mennä taksilla sairaalaan!! Mä petyin kyllä ihan täysillä ja sen jälkeen olo on ollut entistä surullisempi :ashamed: Sanoinkin miehelle että sitä ei taida kiinnostaa tää tuleva vauva ollenkaan!! Vaikka ei asia tietenkään näin ole...yhdessähän me tämän olemme alulle laittaneet!!
Samalla lapsellisena mietin kostoa..ei tarvitse tulla sitten ultraankaan ollenkaan, enkä varmasti kerro hänelle sukupuolta (mies kun sen haluaisi tietää ) enkä synnytyksen jälkeenkään hänelle ilmoita mitään,hah :kieh: Joopa tällaista ;)

Mutta piti kysymäni että onko täällä ketään joka olis synnyttänyt yksin? Eli jostain syystä mies ei olekaan ollut mukana? Ja miltä se on tuntunut?
Onneksi tässä nyt on aikaa tuohon h-hetkeen vaikka kuinka ja tässä välillä voi mieli muuttua moneen kertaan ;)

Hyvää pääsiäistä kaikille!!





 
huomenta kaikille ja kiva että täällä on hyviä kuulumisia =)

jee 4 päivän loma alkoi! oispa hyvät kelit B)

Tupakanpolton lopettajat ootteko kokeillu nicorette vai oliko se nicotinell fruit? mä purin sitä pari päivää ja oli ihan jees makuista. Ekalla kerralla tosin oksensin koska luulin että sitä purkkaa purraan kuin tavallista jenkkiä :D eli ne jotka ei tiedä: sitä purraan 2-3krt ja työnnetään poskeen imeytymään =) tsemppiä lopetukseen, itellä 4vkoa3pvää polttamatta, enpä ois ikinä uskonut..

mulla ei mitään oireita!! jos en olisi pikkuruista ultrassa nähnyt, ja sykettä, niin en varmaan uskoisi edes olevani raskaana. se doppleri tuli eilen postiin ja piti kokeilla heti vaikka tiesin ettei sillä mitään kuulu vielä.. odottelen kuukauden ja sit uusiks :)

eipä mulla tän kummempaa ollut,kuhan kävin jupisemassa. hyvää pääsiäistä mammat :D

tupuna ja pupuna 8+0 (oma lasku 8+5) :heart:
 
jennyli voi kurjuus mitä sun ukkeli horisee! eiköhän hänellä silti mieli vielä muutu, kun pääsee mukaan raskauteen täysillä :hug: tosi törkeetä kyllä sanoa vielä että taksin kyydissä saat mennä sairaalaan sitten. noinhan se miunki mies höpisi ensin, mutta nyt sillä meni kiukuttelut ohi, eiköhän teillekkin aurinko kohta paista :)

koitahan jaksella :hug:

varanikki jeee ihania uutisia!! paljon tsemppiä sinnekin, toivottavasti tärppää pian. käyhän ilmineeraamassa itsestäsi välillä :hug: =)
 
Hyvää pääsiäistä kaikille!! :)

Kiitoksia lohduttajille :hug:
Mulla on ihan kamala ikävä miestäni. Hän kyllä soittelee ja kyselee mun voinnista ja Nyytin voinnista. Tuntuu jotenkin siltä, etten osää olla vastaamatta hänelle. Kyllä mä nyt Nyytin isän annan olla tässä mukana jos haluaa.
Nyt pääsi lomille ja meni kotiansa kun siellä jotkin työt kutsuivat. Mieheni isällä on firma jossa on töissä ja en mä voi vaatia miestäni valitsemaan sukuyrityksen ja mun välistä. Tää firma nyt onki kaiken tän syynä periaatteessa. Kaikkihan oliskin hyvin jos mieheni voisi vaan siirtyä muualle töihin ja voitas vaik muuttaa eri paikkakunnalle kuin perhe. Mut nyt olisi edessä se, että mun pitäs muuttaa sinne niiden sairaiden mielenvikaisten ihmisten keskelle missä mulla ei olisi tukea ei turvaa. Mut kuitenkin niin en edes tiedä olisinko halunnu oikeasti häntä tänne vaikka petynkin ettei tänne tullut mun luo. En taida olla valmis häntä näkemään, annan kuitenkin kaiken periksi ja taas sit ollaan samassa tilanteessa. Yksinäisyys johtuu varmasti myös siitä etten ole saanut kerrotuksi yhtään kenellekään tästä tilanteesta, paitsi täällä. En vaan osaa kertoa. Tai halua. Oon ihan solmussa. Tietäis vaan miten tän solmun sais auki.

Chira Olette kyllä miehesi kanssa äärimmäisen vahvoja ihmisiä!! Itse luulisin etten olisi pystynyt samaan ratkaisuus kuin te ja arvostan todella tuollaisia ihmisiä!!

Jennyli Kyllä tuo kuulostaa todella ikävältä tilanteelta.. :hug: Onko miehesi nyt ihan tosissaan vai vähän hämmentynyt tms. ja puhuu ohi suunsa..? On se ikävää et ensin yritetään yhdessä ja saadaan alulle pieni ihme. Ja sit toinen tiputtaututt vähän niinkuin matkasta pois ja pahoittaa toisen mielen. Mielen, jonka omistaja kantaa pahoittajalle lasta. Ei voi ymmärtää..

Varanikki Onnea yritykseen!!! :hug:

Tine & Nyytti 8+5 (vissiin)
 
Kiitos :heart:

Meillä on tosiaan se tilanne että aikoinaan kaksosten syntyessä oli hyvin epävarmaa onko mieheni synnytyksessä loppuun asti. Mieheni on hyvin herkkä ja Olimme sopineet että jos alkaa tuntua pahalta niin ponnistusvaiheen koittaessa mies saisi lähteä synnytyssalista pois. H-hetkellä mieheni seisoi kuitenkin urheasti rinnallani ja se tuntui hyvältä vaikken paljon siitä tilanteesta muistakaan.
Nojoo...nyt hän sitten sanoi (kiukuissaan tai tosissaan ) että olemme muka sopineet että seuraavaan synnytykseen hänen ei tarvitse tulla :eek: Ja minä en tällaista sopimusta muista tehneeni!! Ehkä miehestäni tuntuu että yksi kerta sitä lajia riitti hänelle, en tiedä! :/
Tuo taksijuttu taas tuntui kyllä pahalta (ehkä sekin vain kiukkua ) ja siihen kyllä miehelleni sanoin että asia on kyllä niin että hän vie minut sairaalaan, vaikkei sitten synnytykseen tulisikaan!!
Ilmeisesti mieheni luulee että me emme saa poikien vahtia tänne sitten h-hetkellä vaikka kyllä varmasti saamme!!
Minullahan oli kaksosia odottaessa varasuunnitelma että äitini tulee mukaan synnytykseen jos mies ei tulisi...ehkä täytynee sitä taas harkita :/
Nojoo...täytyy antaa tilanteen rauhoittua ja otan kyllä asian sopivassa tilanteessa esiin...sitten kun välit ovat lämpimämmät ;)
Ehkä tää nyt on vaan tällaista tunteiden vuoristorataa molemmilla. Eikä onneksi ole kyse siitä etteikö lapsi olisi molemmille toivottu :heart:

Jennyli 9+1
 
Hei taas!
Paljon onnea kaikille odottajille! :)
Kävin ekassa neuvolassa maanantaina, nyt menossa rv 8+2. Tunteet on kovin ristiriitaiset, kun tahtos niin kovin olla innoissaan ja iloita. Mutta mulla oli testissä proteiinit + ja veri +. Piti viedä näyte labraan ja siinä oli sit valkuaiset ++ ja veri +++. Ei oikeen osannut terkkari sanoa että mitä meinaa, kun ei oo mitään tulehdusta tms. Mulla on lapsena ollut verta pissassa ja monien tutkimusten jälkeen todettiin ohuet limakalvot.
Kamalaa tämä pelko. Keskiviikkoaamuna tuli vessassa käynnin yhteydessä paperiin tosi pieni verijälki ja sekin pelotti. Mut muuten ei oo tullu mitään vuotoa.
Onko muilla kokemuksia vastaavasta?

Oireita on enemmän ja vähemmän. Rinnat kipeet, pahoinvointia, kamala väsy jne. Pahoinvointi on nyt ollu pari päivää iisimpää ja sekin pelottaa että jotain on vialla.
 
Tine: Olisko sulla jotain luottoystävää jolle kuitenkin puhua asiasta. Jos kaiken pitää sisällään, niin taakka on vielä raskaampi kantaa. Onneksi sentään tänne olet asiasta voinut kirjoittaa, sekin varmasti jonkin verran helpottaa :hug: Jos susta tuntuu siltä että mietit mitä muut ihmiset ajattelevat teidän tilanteesta ettet siksi halua asiasta puhua, niin se on turhaa. Elämä on joskus hyvinkin monimutkaista ja asiat ei aina mene niinkuin olisi toivonut. Kyllä sun tärkeimmät ihmiset ymmärtää sua! :hug:
Ja sen vielä haluan oikaista että erityislapseni ei ole nykyisen mieheni lapsi. Meillä on nyt uusioperhe. Ex-mieheni ei kestänyt lapsen erilaisuutta ja erosimme ennenkuin lapsi syntyi. olin siis yksinodottaja. ex tuli synnytykseen mukaan ja koitimme vielä syntymän jälkeen yhdessä, mutta ei siitä mitään tullut. Erosimme lopullisesti, kun lapsi oli vielä sairaalahoidossa.

varanikille supertsempit uuteen yritykseen! :heart:

Jennylille myös :hug:
Mikä ihme noita miehiä nyt oikeen riivaa, kun eivät osaa olla! :/
 
Chira Kyllä mulla yks tai kaks semmosta olisi mut mä vaan en osaa purkaa. Oon aina ollu sellanen. :ashamed: Mun mies on ainoa ollu mun elämässä jolle oon osannu puhua tai se mut opetti sille puhumaan ja avautumaan. Mä oon vaan niin paljon saanu kokea sitä, että luottamus viedään etten osaa enää luottaa ihmisiin ja täten en osaa avautua heille. En edes parhaille ystäville kokonaan :'( Mut jokainen meistä on erilainen.
Pitää vaan yrittää jaksaa ja toivoa, et tää helpottaa. Ja kyllähän se jossain veiheessa helpottaa, pakkohan sen on.
Ex-mies kyllä joutikin sit ex-mieheksi. No sit mä korjaan, että sä oot mielettömän vahva! :hug: Voisitko vähän pistää sitä tännekin päin tulemaan, vahvuutta :LOL:
 
Hyvää pääsiäistä :heart:

Saya kyselit tuosta alkion koosta ja viikoista. Itselläni oli ultrassa 7.9 mm mittainen alkio ja lääkärin mukaan vastasi viikko 7+, eli niin kuin pitikin. Saatiin kuitenkin kotiin toinenkin ultrakuva, missä alkion mitta oli reilut 5 mm. Lääkäri tuota selitti, että eri kulmista saa eri mittoja. Joten voisiko yhtenä selityksenä (pitkien kiertojen lisäksi) olla, että alkio ollut "huonossa" kulmassa kuvauksessa ja todellisuudessa pitempi kuin mitä mittaustulos, niin kuin meilläkin.

Täällä olo ihan hyvä. Pieni nippailuja "alapäässä" ja masussa. Lisäksi maha on kasvanut parin viime päivän aikana hurjasti, tai turvotustahan se taitaa olla. Äsken vähän huolestuin, kun huomasin että valkovuoto aika keltaista. Muistelisin että jollain oli vastaava? Jos johtuisi tulehduksesta, niin mistä sen tietää? Veristä tai rusehtavaa vuotoa ei ole onneksi tullut, toivotaan ettei tulekaan.

Iso halaus kaikille sitä tarvitseville

Sky 7+5 :hug:
 
Iso halaus kaikille ja varsinkin niille, joiden miehet kiukuttelevat. Puhuminen on ainoa keino selvittää välejä. Itse yritän aina ja varsinkin raskauden aikana puhua todella harkiten miehelle, jottei saada riitaa aikaiseksi tms. koska riidan aikana henkiset voimavarat menevät ihan nollille. Ja onhan sellainen mukavampaa, että voidaan hassutella yhdessä ja lisätä näin yhteenkuuluvuutta.
 

Yhteistyössä