*** MARRASKUUN ODOTTAJAT 2009 - HUHTIKUUSSA ***

heippa.
piiiiitkästä aikaa ehdin tänne tulla, en oo koko ketjua ollenkaan lukenut, mut nyt yritän taas alkaa seurailemaan ja lueskelemaan ahkerammin :) En ala nyt kommentoimaan mihinkään, kun en viitsi noita "vanhoja" lukea,joten tulee omanapaista tekstiä. Elikkäs eilen kävin ensimmäisessä ultrassa, viikkoja on nyt 9+1 ja LA. siirtyi 13.11 (sen voi vaihtaa mulle tonne alkuun) Pikkuinen nukkui sykkyrässä ja kun lääkäri paineli mahaa kovemmin, alkoi pienenpienet jalat sätkiä. <3 sydänäänet kuuntelutti ultralaitteella kans ja hyvin sykki. Mulla ultrattiib mahan päältä, miten teillä muilla?! ei tätä vaan usko, on niin ihmeellistä!! :heart: :) Hyvää pääsiaisen aikaa kaikille.
Hanna ja pikkuruinen 9+1
 
Vau-kirjakerho näyttäisi olevan sellainen, josta saa ilmaispaketin tervetulolahjaksi. Toki tulevaisuudessa pitää sitten tilata tai erota kerhosta.

Onko muita vastaavia kerhoja vauvoille tms. joista voisi saada mm. ilmaisia näytteitä ym?
 
jopas täällä on tullut paljon kirjoitusta päivän aikana :)

itse alkaa tässä ihmetellä että tuo kuvotus muka alkais pikkuhiljaa heiketä. tänään ei ole huipannut ylösnoustessa, eikä ole oksettanut kunnolla.

Eli pelottavan kesysti on tänään päässyt!! :p

Meillä on kans tiistaina ultra (en ny muista kellä muulla oli ensimmäinen ultra tiistaina), ja ei tässä meinaa malttaa vain odottaa, sitä on jo kaikki kauhukuvat miettiny mielessään, mutta Sky olit siis ultrassa viikolla 7+? näkyikö siellä jotain silloin jo? mulla tiistaina 7+6 ja on kuullu niin monia eri versioita että näkyykö mitään vaiko eikö silloin vielä :)

ja tupakanlopettajille itse aikalailla kovana kessuttelijana pystyin vasta viime viikolla lopettamaan lopullisesti, sitä ennen pikkuhiljaa vähentämällä. asiaa auttaa se, jos on jatkuva kuvotus koko päivän, ei paljoa huvita kessutella. Vältä tilanteita missä yleensä polttelet, ja varaa itsellesi vettä vaikka pulloon/viinirypäleitä ym muuta, jos mieli tekee tupakkaa. kyl se siitä ohi menee kun ajattelee että tekee sen oman pienen möykyn vuoksi. :hug:

ihanaa pääsiäistä kaikille mammoille :flower:
 


Avokki88, tässä olisi meidän pikkuisesta kuva, joka otettu rv7+6. Kuva on vähän epätarkka, mutta saanee jonkun käsityksen. Pituutta oli 16 mm.

Kiitoksia sille ystävälliselle palstalaiselle, joka neuvoi käyttämään tuota aijaan palvelua kuvien lisäämiseksi. Ja kiitos Valkoliljalle neuvosta! Linkin kautta kuva tietty selkeämpi, kun on isompi, mutta tykkään siitä, että kuva on tällä sivulla.
 
Hei ja mukavaa pääsiäistä kaikille!

Ajattelin ensin lukea muiden kuulumisia ja sitten kirjoittaa itse, mutta tuossa pari sivua luettuani huomasin, että huono olo taas mukavasti alkaa aaltoilemaan eli voisi jäädä kirjoittamatta. Päätin siis vaihtaa järjestystää ja kirjoittaa ensin, vaikka ei paljon kommentoitavaa nyt olekaan.
Oma tilanne alkaa olla aika kestämätön. Huono olo on kestänyt sellaiset kuusi viikkoa ja viikolta kahdeksan on koko ajan pahentunut. Nyt olen oksentanut reippaimmillaan jo parikymmentä kertaa vuorokaudessa. Yleensä neljä-viisi kertaa ja olo on aivan järkyttävä lähes koko ajan. Tuntuu, että en enää kestä, mutta eihän tätä pakoon pääse. Töissä on pakko jaksaa, välillä vaan oksentamaan ja taas töihin. Jossain vaiheessa taisi töistäkin olla puhetta. Itse olen ekonomi ja taloushallinnon töitä teen. Toimistotyötä siis. Neuvolassa yms pääsen onneksi käymään helposti ilman selittelyjä. Muutaman viikon sisällä raskaudesta on kyllä kerrottava. Tosin se onkin toinen huoli onko mitään kerrottavaa. Pari viikkoa sitten tuli veristä vuotoa, mutta siitä ei seurannut keskenmenoa. Ultrassa tällä viikolla kaikki oli hyvin. Nyt taas tiputtelee. Stressaavaa. Jotenkin masentavinta ehkä se, että jos tämä nyt menee kesken, meidän lapsiluku on tässä. En enää kestä tätä pahoinvointia uudestaan.

No siinä olikin omaa napaa. Neuvolasta ainakin oli ollut puhetta. Meillä otettiin verikokeet, verenpaine ja paino. Lisäksi täyteltiin perustietoja ja saatiin lappuja. Ei yritetty kuunnella sydänääniä. Tuo neuvola oli 9+3, ultra oli 9+6 yllättäen ja lääkäri on 13+1 seuraava neuvola sitten joskus rv 18.

Vatsa ei muuten minulla ole vielä kasvanut juurikaan, vaikka jo kolmas raskaus. Alun turvotuskin (joka oli kyllä valtaisaa) on hävinnyt. Kotona tosin pidän jo mammiksia eli ehkä se vähän on kasvanut :)

Emmama 11+2 (lasken nyt tämän aiemman la:n perusteella, jotta pahoinvoinnin loppuminen tuntuisi mahdollisemmalta )

Mitäs muuta? Tsemppiä kaikille ja erityisesti muille pahoinvoiville ja tiputtelijoille. :LOL: :LOL: :LOL: *muoks* <- nuo naurut piti tulla typerän laskutapani perään, ei suinkaan pahoinvoijille ja tiputtelijoille

muokkausta vielä: ultramitoista oli puhetta, meillä pääperämitta 3,7cm ja vastasi viikkoja 10+5
 
Oottepa taas paljon kirjotellut.

Nyt mulle on iskenyt kova himo manna puuroon sitä on aivan pakko saada aamuin ja illoin,no onneksi mies kävi eilen sitä ostamassa :D

Nyt täytyy taas mennä,poika jäi taas jumiin tonne pöydän alle

 
Avokki88 Omien laskujen mukaan ultra oli viikolla 7+2, mutta voi olla että on viikkoja vähemmänkin. Pituutta alkiolla oli 8 mm ja hyvin näkyi. Siellä se köllötti kohdussa ruskuaispussin vieressä. Sykettä ei kuultu eikä nähty, valitettavasti.
Mere78, teillä pituutta tuplasti meidän pikkuiseen verrattuna. Siitä tuli mieleeni, että täällä voi olla hedelmöittyminen tapahtunut vähän myöhemmin kuin mitä ollaan ajateltu. Mutta eiköhän se myöhemmin sitten tarkennu.
 
Täällä liittyy yksi innokas ekakertalainen teidän joukkoon. Plussasin 15.3. ja LA on 22.11. Hassua ettei mitään oireita ole ollut. Tämä vuoksi kävinkin eilen varhaisultrassa tarkistamassa, että löytyykö sieltä yksiöstä ketään. Ja löytyihän sieltä sitten :) Tuli kyyneleet silmiin kun näin pienen sydämen pamppailevan siellä :heart: nyt siis 7+4 meneillään. Ihanaa lukea juttuja täältä. Kun ei vielä noita keskustelukavereita ole kuin oma mies. Ei olla kerrottu vielä kellekkään...
Ihanaa pääsiäistä ja levätään kunnolla!
 
heippa. minäkin voisin tulla tänne mukaan! Esikoista venaillaan ja kai viikolla 7. Neuvola ensiviikolla...

jännää touhua. Kauhia ellotus kokoajan ja nälkä! Onneksi en ole oksentanut. Pelkokin on suuri, etten käy huonosti.

Mutta tulen mukaan jännäämään. =)
 
Kauheesti kommentoitavaa, toivottavasti muistan kaiken.

La Mer ja PlanBaby, tervetuloa joukkoon! :wave:

Avokki88, meillä oli ultra rv7+1 ja molemmat möykyt sykkeineen ja ruskuaispusseineen näkyi hyvin. Mittaa molemmilla noin 10 mm. Mutta kuten todettua, taitaa olla todella yksilöllistä tuo kuinka hyvin näkyy.

Tine ja Jennyli ja kaikki muutkin joiden miehet ei osaa käyttäytyä: iso :hug: .

mere79, kuvan saat suoraan viestiin, kun kopioit vaan esim. kohdan BBCODE1 "pieni kuva" tekstin suoraan tähän. Näin sain ainakin itse yrityksen ja erehdyksen kautta kuvan mukaan. B)

Jennyli, joudun taas kääntymään puoleesi kaksosodotuskysymyksellä. Oliko sulla kovia kasvukipuja kohdulla? Mulla on tänään ollut aamusta saakka ihme särkyilyä, välillä vasemmalla alavatsalla ja välillä tuolla "värkissä" syvällä. Muutaman kerran pistänyt ihan kaksinkerroin kipu, mutta muuten on sellaista laimeaa särkyä... Toivottavasti siellä vaan paikat venyy kahden edestä... :ashamed:


Nyt äkkiä miekkosen perään saunaan. Mukavaa illanjatkoa kaikille! :heart:
 
Mahtuuko mukaan? :wave:

Elikkäs laskettu aika on 27.11 ja kyseessä on meidän 6.lapsi. Synnytyssairaala on seks.

Meillä on kolme poikaa (96, 98 ja 06) ja kaksi tyttöä (00 ja 03).

Olo on ollut ihan hyvä, mitä nyt flunssaa pukkaa ja lievää pahoinvointia, muttei mitään oksentelua kuitenkaan. Oon huomannut, että mun pahoinvointi on usein liittynyt kuumuuteen eli mulle ei tuo kesän lämpö sovi ainakaan alkuraskaudessa. Joten nyt kun on viileää, olokin on hyvä. Hampaitten harjaus tuotaa lieviä ongelmia, kun yököttää helposti muutenkin, mutta ei muuten mitään. Nälkä on kauhea koko ajan.

Neuvola on mulla vasta loppukuusta eli joskus 9 ja 10rv vaiheilla. En ole menossa np.ultraan, joten aika siksi myöhempään. En ole ollut muistakaan, joten en mene tästäkään.

Fiona ja masu 7+0
 
Heippa! Tervetuloa uusille ja munarikasta pääsiäistä kaikille! :)

Jennyli: Oletko varma ettei miehesi suutuspäissään sanonu tuota? Mä voisin nimittäin hyvinki kuvitella mieheni sanovan noin (että saan mennä taksilla ku synnytys käynnistyy) riidan yhteydessä, vaikkei oikeasti sitä tarkoittaisikaan.. Toivotaan nyt että se siitä vielä leppyy ja saatte taas suhteen toimimaan. Anna sille aikaa..

Varanikkille onnea pupuiluun! ;)

mere79 Ihana pikkunen siellä kuvassa näkyi :) Mullakin ultra perjantaina 17. pvä, varmistetaan että viikot pitävät paikkansa. Ihanaa nähdä mitä siellä masussa tapahtuu :heart: Samalla ottavat ne tarvittavat raskausajan verikokeet (en ymmärrä miksei terkka ottanu niitä jo maanantaina ku kävin neuvolassa, ku joutu kuitenki ottamaan pvk:n), lisäksi tutkivat kilpirauhasen toimintaa. Toivottavasti kaikki kunnossa ja oireet ovat vain raskausoireita..

Sitten omaa napaa. Pari päivää on nyt jomottanut alavatsaa. Välillä nippailee enemmän, välillä vain jomottaa, mutta aina siellä jotain tuntuu. Kasvanu on masu jo kyllä kovasti, tänään huomasin ku anoppi vilkuili mahaani (toivottavasti ei keksiny mitään)! Ekat finnit alkaa puhjeta (mulla oli esikon alkuaikana aivan karseessa kunnossa iho). Pitää vaan muistaa ahkerasti putsailla kasvoja, jospa se edes vähän hillitsis..
Tänään kävin pojan kummitätin luona kahveella, esikoistaan odottavat. Heillä la kuukauden päästä, ja voi kuinka oli ihana masu :) Teki mieli hänelle jo kertoa että mullakin vauva masussa, pystyin kuitenkin hillitsemään itseni :) Mutta mitenhän kauan..
Mies on ihan selvästi lähes yhtä innoissaan kuin minäkin :) Tuntuu niin mukavalta, ku esikon aikana se tais olla *lievästi sanottuna* pienessä paniikissa..
Kahvia tekee edelleen älyttömästi mieli. On se kyllä ihmeellistä.. Muut mielihalut jotka vielä pari viikkoa sit oli (porkkana, vihreät rypäleet ja jäätelö ) ovat tipo tiessään. Nyt tekee vain mieli kahvia. Tiedän, se ei ole hyvä.. Mutta minkäs teet.. Eiköhän se helppaa kuitenki seki jossaki vaiheessa; tulis vaikka vesi tilalle :)
Väsymys on aivan järkyttävä vaihteeksi. Tänään en meinannu päästä sängystä ylös, mut pakkohan se oli.. Nyt pitäs melkein mennä jo nukkumaan ku poikaki nukahti. Huomenna on töitä 9-17. Eli taas täytyy nousta aamulla varhain jo olla hereillä koko päivä |O

Myräkkä ja tipu 8+4
 
Huomenta marrasmasut!

Oikein paljon onnea plussista uusille ja tietysti tervetuloa mukaan odottelemaan! :flower: :heart: Olen teitä lisäillyt listaan, La Mer laitoin sut vielä ilman laskettua aikaa, kun en ihan saanut selvää viestistäsi onko se jo tiedossa. ;)

Varanikki mukava kuulla kuulumisia, onnea uuteen yritykseen ja voihan hyvin! :wave:

Ultramitoista Saya taisi kysyä, meillä oli viikolla 7+0 9,7 mm.

Jennylille ja Tinelle jaksuja miesten kanssa, :hug: tää on oikeasti tosi raskasta aikaa alkuraskaudessa, kun kaikki tuntuu vielä normaalia isommilta asioilta ja tukea kaipaisi valtavasti.

Mites teillä on pääsiäinen mennyt? Meillä ihan mukavasti, eilen käytiin syömässä Turussa pojan isovanhempien luona, tänään tulee ystäväperhe käymään. Olisi tehnyt mieli jo jotain pääsiäisjuttua laittaa ihan vaikka poikaa varten, vaikka eihän tuo vielä mitään tajua... :LOL: Ensi vuonna sitten, nyt saa virpomis oksat riittää koristeiksi.

Mulla oli hassu ei raskaana -olo tänään aamulla. Olo oli mitä mainioin, enkä ollut tuntevinani kohtuanikaan mahalla maatessani. :eek: No, tunti hereillä ja tuttu pikku äklötys oli takaisin ja poikaa nostaessa vihlaisi oikein mukavasti taas kohdun kiinnikkeistä, joten se olo meni onneksi siihen. :whistle:

Mukavaa pyhien jatkoa!

Rv 10+5
 
Meinasihan se tärkein sitten kuitenkin eilen unohtua: Varanikki, oikein ihanaa ja positiivista kevättä! :heart: Käyhän meitä aina välillä informoimassa kuulumisista. :)

Siivousurakkaa edessä tänään, katsotaan siis kuinka nopeasti tämä särytön aamu muuttuu...

 
Huamenta!!

Ei vieläkään pilkahdusta auringosta vaikka pääsiäisen piti olla niin kaunis ja keväinen...ehkäpä iltaa kohden se aurinkokin löytyy!!
Meidän pääsiäinen on mennyt tähän asti kotona ja luultavasti näin jatkuukin...nimittäin molemmat pojat hirveessä flunssassa :( Meillä on molemmilla pojilla infektioastma ja aina näin yskän tullessa pelkona että joudutaan sairaalahoitoon (viimeksi syksyllä oltiin 5päivää ) :/ Eilen sitten toinen pojista olikin kovin ahdistuneen oloinen mutta vielä on kotilääkitys toiminut! Nyt mun täytyis sitten soitella päivystykseen josko saisin puhelinreseptin ventolineen...alkaa olla lopussa ja vanha resepti on nyt tyhjä!
Mä olisin saanut jo perjantaina lääkkeet MUTTA oli sitten omalääkäri laittanut apteekkiin nestemäisen ventolinen ja meillä käytetään hengitettävää :kieh: Ja tietty siihen aikaan iltapäivästä kun menin apteekkiin niin terveysasema oli jo tyhjä :kieh:

Myräkkä
joo, en mä nyt ihan tosissaan vielä noita miehen kommentteja ottanut ;) Hyvän hetken tullen ajattelin keskustella asiasta, kysellä hänen ajatuksiaan ja kertoa omani!

Valkolilja kyllä minulla oli varmastikin kaksosista kohdun kasvukipuja. Monenmoisia tuntemuksia läpi raskauden. Kohtuhan tosiaan kasvaa tuplavauhtia ;) Mulla alkoi supistuksetkin aika aikaisin ja ne oli ehkä koko odotuksen rasittavin vaiva...niihin tosiaan aloin väsyä totaalisesti :/
Normaaleja tuntemuksia sinulla varmastikin on...minulla on ollut kasvukipuja ja jomotuksia nytkin vaikka masussa on vain yksi!
Ja aina saat kyllä multa kysyä jos siltä tuntuu...yritän vastata parhaan muistini mukaan ;)

Mitäs vielä...joku ihmetteli kellertävää v.vuotoa?! Minulla sitä on ollut ja gynellekin siitä kerroin mutta eipä tuo mitään vaarallista ollut. Josain syystä se vaan on kellertävää :whistle:

Ihosta sen verran että täältä löytyy kans melkoinen rupikonna!! Ensin iho oli tosi hyvä mutta nyt pikkuhiljaa näppylät alkaneet vallata otsaa :/ Lisäksi rintakehällä on hormoninäppyjä!! Mulla on itselläni kytössä apteekista ostamani pesuvaahto ja kasvovesi jotka on syväpuhdistavia ja tarkoitettu finneille ja mustapäille (Sebamed ). Oon kyllä tykänny kun ei kuivata edes ihoa!!

Eipä tässä kai sitten sen kummempia...siivota pitäis minunkin,plaah |O


Jennyli 9+2
 
Huomenet, täällä poksahti 8 vko, ja masu on turvoksissa aamuin, illoin. Kuvotus on jokapäiväistä, ja lenssua podettu jo viikko :snotty:

Miten muilla odottajilla hiukset käyttäytyy näin raskausajan alussa? Mun tukka rasvottuu tosi nopeesti, ja laitan sen raskaushormonien piikkiin...
:x

Kestoväsymys päällänsä... koskahan helpottaa?

Kuiskaten 8+0
 
Huomenta! Täällä paistaa aurinki ja on jo 7 astetta plussaa! Taitaa tulla lämmin päivä! Jos ois energiaa lähtee edes kävelylle...

Tää väsymys on kyllä mulla kaikista pahin oire, aamulla oon niin koomassa et herääminen on melkee mahdotonta. Mulla myös paha olo on pahin iltasin...

Iho-ongelmia mulla ei pahemmin oo ollu. Mulla tuli ihan hirveesti finnejä ku lopetin pillerit ja tossa plussauksen yhteydes tuli muutama jättifinni, mut nyt näyttää et iho ois parempi. Selkään kyl tulee viel finnejä. Hiukset kyllä rasvottuu tosi nopeesti nyt! Mut onneks oon nii paljo kotona et ei tartte joka päivä pestä...

magda 6+5
 
mere79: Hienoa, että mietit np-ultraa ja sen merkitystä etukäteen.

Kysyit onko kaikki aikaisemmin raskaana olleet otattaneet niskaturvotuksen. Itse en ole, koska en olisi kuitenkaan halunnut keskeyttää raskautta missään tapauksessa. En siis halunnut aiheuttaa turhaa huolta tiedolla mahdollisesta riskilukemasta, koska en olisi kuitenkaan mennyt lapsivesipunktioon, jossa on keskenmenoriski.

Np-ultrassa saa varmistettua lasketun ajan paljon tarkemmin, kuin myöhemmin rakenneultrassa, joten siinä mielessä siihen kannattaa osallistua, varsinkin jos kuukautiset olleet epäsäännölliset. Mutta sitä niskarturvotusta ei tosiaan ole mikään pakko mitata.

Itse kävin rakenneultrissa juuri sen takia, että halusin kuitenkin tietää, jos lapsella olisi joku rakennepoikkeama, joka vaatii hoitoa heti syntymän jälkeen ja sopeutumista itseltä ajatukseen vammaisesta lapsesta. Downin syndrooma ei kuitenkaan välttämättä aiheuta sellaisia poikkeamia, että ne näkyisivät rakenneultrassa. Itselleni sillä ei ollut merkitystä, koska "terve downvauva" ( ei sydänvikoja tms. ) ei tietääkseni vaadi mitään akuuttihoitoa heti synnyttyään ja downvauva olisi ollut meille myös tervetullut.

Kirjoitin menneessä aikamuodossa "olisi ollut tervetullut", sillä tämä kolmas raskauteni päättyi viime yönä keskenmenoon rv 8+5. En ehtinyt aiemmin tänne kirjoittelemaan ja nyt toivotankin kaikille marraskuisille Onnea Odotukseen ja tarrasukkia masuvauvoille! :heart:

kutkutus
 
Pahoitteluni kutkutus :hug: :'(

Minä olen tuota nt-ultraa myös miettinyt ja päätynyt siihen että ultraan menen mutta veriseulaan en. Olimme tästä myös mihen kanssa yhtä mieltä. Tämä raskaus kun on muutenkin niin jännittävää aikaa niin en halua lisästressiä siitä että joutuisin monta viikkoa odottamaan seulonnan tuloksia. Minäkään en varmaankaan pystyisi keskeyttämään raskautta...tosin jos vauvalla olisi jokin todella paha poikkeama rakentaissa ja selviäminen olisi muutenkin kysymysmerkki niin saattaisin joutua asiaa kyllä puntaroimaan!
Mutta niin kauan kun kaikki on hyvin, haluan sulkia ikävät ajatukset pois mielestäni.

Mä vein koiraa juuri lenkille ja hirvittävä pahoinvointikohtaus yllätti jälleen puskista. Pitkään lepäilin sohvalla huonoa oloa pois :x


 
kutkutus, olen todella pahoillani keskenmenosta. :hug: Voimia teidän perheellenne ja kiitos, että kävit kommentoimassa tuota np-ultra -asiaa. Itsekin sitä näin ensikertalaisena paljon pohdin ja asiasta täytyy keskustella myös miehen kanssa.

( . ) Sain sittenkin siivottua, adrenaliinin voimalla se kävikin nopeasti. :kieh: :LOL:

 
Valkolilja wau,oon vähän kade!! Nimittäin itse en ole vieläkään saanut aikaiseksi imuroida |O Kaupassa ja apteekissa sentään sain aikaiseksi käydä! onneksi onnistui puhelinreseptillä lääkkeen saanti!!

Me muuten valkolilja käytiin kaksosista np-ultrassa mutta tuo seulonta verikoe ei onnistu silloin kun odottaa kaksosia eli siihen sun ei kannata mennä! Itse kävin koska neuvolantäti varmuuden vuoksi laittoi ja vastaukseksi sain että luotettavaa tulosta ei voida tehdä koska kyseessä on kaksosraskaus!

Nojoo..mä lähden nukutteleen poikia päikkäreille :wave:
Huomaa ettei mulla oo mitään tekemistä kun roikun täällä palstalla |O


 

Yhteistyössä