*** MARRASKUUN ODOTTAJAT 2009 - HUHTIKUUSSA ***

hömpänpömppä
kutkutukselle iso :hug:

Olo on mitä mainioin :) Mitä nyt jatkuva nälkä ja vessassa pitää juosta kokoajan :whistle:
On teillä vaan ollu huikeita mahoja :D Tosin ei mullakaan mikään pieni ollu (mun kokoon verrattuna) kakkosen kohalla.. Kuva otettu rv 37+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kuiskaten:
Mikään ruoka ei maistu, leipäjuustosalaatti kylläkin.

Kuiskaten 8+1
Muistathan varmistaa, että leipäjuusto on pastöroitua. Sitä kun myydään pastöroimattomanakin ja itse söin sellaista vahingossa kuopusta odottaessani, mikä ei suositeltavaa.

kutkutus, joka ei malta olla lukematta tätä pinoa, vaikka oma vauva ei matkassa pysynytkään...
 
Onpas tänne (taas) kirjoiteltu paljon. Itse en pysty olemaan yhtä aktiivinen, vie tuo työ ja muu elämä niin ison siivun ajasta ettei aina ehdi palstailemaan.

Ja isot voimahalit kaikille joilla on marrasvauvan odotus päättynyt...

Ekassa neuvolassa käyty, kaikki ok paitsi painoa oli tullu alkupainosta 4kg! Ekan aikana painoa tuli 24kg, niin ihan samoihin mittoihin en haluais päästä... pitää jättää herkut vähemmälle. :whistle: eli pienet on murheet...

Täällä päin on tullut uutena sitten vuoden 2005 toi rakenneultra ja se kehityshäiriöiden seulonta verikoe. Ollaan miehen kanssa päätetty että osallistutaan kaikkiin seulontoihin ja jos jokin kehityshäiriö sattuisi tulemaan ilmi niin raskaus keskeytettäisiin. Saattaa kuulostaa karulta varsinkin kun monet täällä tuntuvat olevan juuri toista mieltä mutta tietoisesti emme halua kehitysvammaista lasta tähän maailmaan saattaa.
Työskentelen kehitysvammaisten parissa ja olen nähnyt laidasta laitaan kaikennäköistä, liekö se sitten vaikuttaa mielipiteeseen...

Mutta nyt unten maille :wave:
 
Huomenta kanssasisaret!

Kuinkas sitä on jaksettu pääsiäispyhät? Tänään tulee kakkoselta sitten lasten leffoja kymmenestä alkaen, joten tiedossa on äidin vapaapäivä :whistle:

Nyt on sitten joko 10+1 tai 11+1 menossa ja alkio on muuttunut sikiöksi. Sillä on kaikki mitä se tarvii ja nyt se keskittyy vaan kasvattamaan itseään. Että semmosta...

Kaveri halusi vaunut pois tieltä niin haettiin ne eilen. Kuomussa on muutama tahra niin mietin kuinka saan sen pestyä. Olisiko vinkkejä? Sen saa irti vaunuista, mutta sen sisälle jää pari rautaa mitä ei saa irti niin ei voi koneeseenkaan tunkea.

Ja vettä tulee kaatamalla!!! Huippua!!! Kesä tulee B)
 
PP En kyllä tiedä kuinka sen varmasti sais puhtaaksi mutta itse varmaan liottaisin jossain sangossa pesuaineessa hetken ja sormilla yrittäisin hieroa tahrat ja sitten vain hyvä huuhtelu.n Onnistuiskohan noin? =)

Mulla on nyt sitten tämän kuun viimeinen päivä NP- ulrta. Hui kun jännittää. Minä osallistun kaikkiin seulontoihin vauvan takia että pystytään syntymän jälkeen varautumaan mahdollisiin erityistilanteisiin, vaikka osa musta sotiikin seulontoja vastaan. Esikoisesta en mennyt np- ultraan ollenkaan. Onhan nuo tosi kaksipiippuisia juttuja.

taaperox4 :hug: :hug: voi sua, jaksuja sinne :)

Ninnatar kyllä mä luulisin että voi kun kuumennus tuhoaa sen listerian niin voit käyttää sen jälkeen esim siihen smothieen.?!? Itse ainakin uskaltaisin. Kuumenna vain huolellisesti ne marjat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pomppiva Pallokala:
Alkuperäinen kirjoittaja Etna:
-imetysliivit+liivinsuojia+rintakumit (kaikkia noita saa myös sairaalasta)
Tähän vielä sen verran, ettei ainakaan Oysissa saanut noita liivejä tai suojuksia. Rintakumeja en tarvinnut niin niistä en osaa sanoa.
oas sissa sai kumeja myoten, mutta eihän ne liivit oo ko semmosia sairaalan liivejä mutta mulle ne passas hyvin, olisin vieny kotiinki jos olis saanu, niin "helppoja" ne oli siinä aluksi. no suojuksissa en oo sata varma mutta ymmärsin että niitäkin saa, voin kyllä olla väärässä
 
Huomenta vaan :wave:
Viimeisiä viedään pääsiäisestä!! Meidän olis tarkoitus matkata tänään anoppilaan kylään. Pojat on jo ihan täpinöissään kun näkevät vaarin =) Vaari on heille hirveen tärkee ollu aina vaikkei nyt niin aktiivisesti tekemisissä ollakaan!

PP mä pesin aikoinaan tuplavaunuistani tuon kuomun ihan sellaisenaan suihkussa :D Siis irrotin kuomun ja suihkulla kastelin ja taisin jollain pehmeellä harjalla pestä! Ei niitä rautoja taida saada millään irti?!
Minkälaiset vaunut sait? Onko yhdistelmät?
Minäki oon ihan täpinöissäni vaunujen kanssa...ihanaa saada jotain uutta =) Tosin vielä en rohkene kumminkaan!!

Muistaakseni Taysissakaan ei ollut imetysliivejä eikä liivinsuojuksia?! Minulla oli ainakin omat. Rintoihin ostin apteekista Lansinoh nimistä rasvaa ja se oli todella hyvää!! Vaatteet,siteet ym. kannattaa tosiaan hyödyntää sairaalasta ;)

Saya varmasti kyseessä ihan harmiton tuhru :hug:

Ajatella toisilla meistä alkaa jo rv 12 olla käsillä,ihanaa!! :heart: Itsekin sitä kovasti odottelen...enää pari viikkoa =) Torstaina poksuu rv 10 ja viikon päästä mulla olis sitten eka neuvola!! voiko sydänäänet kuulua jo rv 10+4?! Muistaakseni kaksosista kuului kyllä :heart:
Koskas se ensimmäinen lääkäri on?


Jennyli 9+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja Etna:
Alkuperäinen kirjoittaja Pomppiva Pallokala:
Alkuperäinen kirjoittaja Etna:
-imetysliivit+liivinsuojia+rintakumit (kaikkia noita saa myös sairaalasta)
Tähän vielä sen verran, ettei ainakaan Oysissa saanut noita liivejä tai suojuksia. Rintakumeja en tarvinnut niin niistä en osaa sanoa.
oas sissa sai kumeja myoten, mutta eihän ne liivit oo ko semmosia sairaalan liivejä mutta mulle ne passas hyvin, olisin vieny kotiinki jos olis saanu, niin "helppoja" ne oli siinä aluksi. no suojuksissa en oo sata varma mutta ymmärsin että niitäkin saa, voin kyllä olla väärässä
tosiaan taitaa olla jotkut noista jutuista , sairaalakohtasia vaikka se tuntuuki ihmeelliseltä.

minulla on tiistaina uusinta ekaneuvola ja sitte tarkistellaan että sykkiikö se syän. jännittää ihan pirusti vaikka sitä en halua myöntää, ehkä siksiki on pinna niin kireellä. mies sai vähä tuta sen ko vein esikoisen päikkäreiden jälkeen miehen hoitoon kun ite tein navetta hommia ja sitte meen kuudelta kahton niin se perkule oli antanu pojan nukkua vielä, ja sehän tiesi mulle vaikeeta nukutusta. mulla vähä kilahti. heh

nyt pitää alkaa ruokkiin esikoista, ja jes aamukahviki alkaa maistuun
 
Alkuperäinen kirjoittaja kutkutus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kuiskaten:
Mikään ruoka ei maistu, leipäjuustosalaatti kylläkin.

Kuiskaten 8+1
Muistathan varmistaa, että leipäjuusto on pastöroitua. Sitä kun myydään pastöroimattomanakin ja itse söin sellaista vahingossa kuopusta odottaessani, mikä ei suositeltavaa.

kutkutus, joka ei malta olla lukematta tätä pinoa, vaikka oma vauva ei matkassa pysynytkään...

Ei tullut kyllä mieleenkään , ettei olis ollut pastöroitua juustoa...laitoin siihen muistaakseni valion raejuustoa ja sit sitä leipäjuustoa... mutta tuskin pieni määrä haittaa, kun ei lakkaamatta syö?

 
hömpänpömppä
Huomenta ja poks :heart:
Täys 10 tuli täyteen :D
Jos oikein muistan niin ei LKS:ssäkään mitään liivejä ollut, tai ei ainakaan minulle tarjottu.
Tahran poistoon kuomusta suosittelisin autoihin tarkoitettua verhoilun puhdistajaa, se sumutetaan tahralle, annetaan vaikuttaa ja joko imuroidaan tai harjataan pois. On tosi kätevää :D

Ensi viikolla ensimmäinen lääkärineuvola.

pömppä ja pömppis rv 10
 
Kiitoksia neuvoista, kokeilempa miten toimivat =)

Jennyli: Sain tuollaiset Brion Nova-yhdistelmät. Puna-musta-harmaat-väritykseltään ja aivan uudenveroiset. Nyt vain ongelmana mihin saan ne mahtumaan siksi aikaa...

Vielä noista sairaalan käytännöistä. Eli Oysissa ei saanut liivejä vaikka kuinka pyyteli. Mulle ei mahtunut omat imetysliivit synnytyksen jälkeen päälle, kun rinnat turpos niin hirveästi. Oli tuskaa olla ilman liivejä, varsinkin kun maitoa suihkusi aivan järkyttävästi koko ajan. Muutenkin ihan peestä koko sairaala ja sen henkilökunta (anteeksi yleistys) ja jos voisin itse valita niin en synnyttäisi tuolla enää koskaan!
 
Poks täältäkin, mutta vain 7 tuli täyteen :D Mulle vois listaan laittaa LA 30.11 ja sairaala TYKS. Oon sit ihan listan hännässä....

Eilen illalla tuli sit ensimmäinen oksennus. Inhoan oksentamista, mut hitsi sen jälkeen kyllä katos paha olo kokonaan! Onks jollakin muulla pahaa oloa vaan iltasin? Mulle iskee pahimpana just ennen nukkumaanmenoa... En kyl millään jaksais odottaa np-ultraan, ku se on vasta 13.5, tekis mieli käydä vielä kerran yksityisellä ultrassa ennen vappua et sit vois jo kertoo suvulle...
 
Se olisi sitten tasan 11+0 eli Rv 12 alussa tänään! :D :wave:

Torstaina olisi np ultra, eikä malttaisi millään odotella - toivottavasti kaikki olisi hyvin. Noita oireita on kyllä taas niin olemattomasti, että tietysti väkisinkin tälläinen ei niin stressaava kaverikin miettii... :snotty:

Kivoja kuvia olivat muutkin masuistaan laittaneet, tuollainen on tosiaan edessä taas! :LOL: Nopeasti sen unohtaa miten järkyttävän isoksi sitä muuttuu ja kuinka hankalaa elämä onkaan. Pieni hinta se tietysti on palkintoon verrattuna. :heart:

Gutupallo, onko kaikki hyvin?
 
thor, mullakaan ei ole oireita oikein ollenkaan. Vatsa on jonkin verran turvoksissa iltaa kohden ja vähän jo aamulla, mutta siinä se melkein on. Vähän aristaa joskus rinnoista ja välillä vähän kuvottaa. Kuten magdakin sanoi, tekisi mieli mennä vielä yksityiselle, mutta ei siihen kunnan ultraan ole kuin puolitoista viikkoa, joten sinne kyllä odotan, mutta on vaan niin epäilevä mieli. Inhottavaa, kun ei osaa nauttia. Tai kyllä nyt joka päivä on myös ihan onnellinen olo, mutta ei koko ajan. Ihan liikaa murehdin etukäteen, että onkohan jotain vialla. Tosi tyhmää.

Vielä lisäisin kysymyksen, että olisiko niin, että minulla ei ole enää pelkkää turvotusta vaan ehkä jo pieni vauvamaha, kun siis jo aamusta lähtien on pieni kumpu, jollaista mulla ei siis ennen raskautta ollut. Eikös se näillä mun viikoilla (10+4) se kohtukin ole jo greipin kokoinen, joten voisi jo jotain muutakin olla kuin turvotusta??
 
Ninnatar Eikös niiden pöpöjen pitäs hävitä (ainakin listerian) jos kuumentaa ruuan väh. 70 asteiseksi. Eli kyllä mä ainakin ton kuumentamisen jälkeen uskaltaisin syödä mansikoita. Hitsi nyt alko ittelläkin tekeen mieli :p Mulle muuten sanottiin neuvolassa, että kotimaiset, itsekerätyt ja pakastetut marjatkin pitäs kuumentaa ennen käyttöä :eek: Ei mulle kyllä ekassa raskaudessa tollasta sanottu ja sillon kyllä vedin paljonkin pakastemansikoita suoraan pakkasesta.

Onko täällä monella muullakin tuplarattaiden hankkiminen edessä kun ainakin Jennyli ja PP siitä juttelivat. Mun pitäs jossain välissä tutustua tuplarattaisiin ja millaset sitä hankkis kun meillä on koirakin niin pitäs saada mahd. hyvät joilla pääsis helposti lenkillä eteenpäin. Ja toisaalta liikutaan aika paljon lähijunalla niin niiden pitäs olla vielä kapeatkin, että mahtuis kaikkiin juniin. Ainooksi vaihtoehdoksi taitaa jäädä peräkkäin istuttavat mallit, mutta haluaisin kyllä mieluummin vierekkäin istuttavat... :headwall: No, onneksi tässä on vielä aikaa miettiä ja shoppailla.

Np-ultraan enää alle kaksi viikkoa!

Liina 9+6
 
Liina mulla on tuplarattaat entuudestaan noiden kaksosten peruja...mutta ovat kyllä jo siinä kunnossa että kohta joutais kaatopaikalle!!
Tälle tulokkaalle ajattelin ostaa ihan tavalliset vaunut ja hirmusti oon pähkäilly miten me sitten noitten naperoitten kans kuljetaan!
Tällähetkellä ainakin ulkoilu noiden alle 3-vuotiaiden kaksosten kans on sellasta että jos ei mennä rattailla niin pitäis olla valjaat :whistle: Mitään ei uskota ja toinen juoksee länteen ja toinen itään!! :kieh: Ei tuu siis mitään!!
En tiedä onko nuilla pojilla älliä yhtään sen enempää päässä sitten marraskuussa kun nytkään?!
No onhan tässä aikaa vielä miettiä ;)

Onko teillä muilla näin hirvee nälkä?!!? olen nyt klo. 8-12 välillä syönyt 3 kertaa :eek: Eikä nälkä tunnu loppuvan millään :whistle:
 
Heippa hei!!

Onnea taas viikkojen poksumisista! :heart:

Mahtavia masuja :D ite en oo hokannu omista aiemmista ees ottaa... :ashamed: Nyt on räpsitty alkumetreistä asti :D

Thor olosuhteisiin nähen ihan hyvin,kiitos =) Kävin tosiaan lauantaina taas näytilla kun vuotoo on ollu koko ajan siitä keskiviikosta lähtien ja pe iltana alko sit alavatsa ja alaselkä kivutki,lääkärikin totes et onpa sitkee sissi,vielä siellä sydän löi. Mut oli kyllä ihanan realistinen ja kertoi rehellisesti et km riski on tosiaan aika iso tuon vuodon määrän takia nyt. Keskiviikkona on se kontrolli sit nähään onko kaikki viel hyvin. Ja oli muuten kivasti kasvanukki, ke 8.07mm ja lauantaina 11mm :heart: Toivotti kovasti lääkäri onnea matkaan ja sanoi pitävänsä peukkuja et pieni tarrautus vielä tiukemmin kiinni. Tänää ei oo vuodellu,ainakaan vielä. Vähän on semmone epävarma olo,ootan ehkä eniten sitä et np-ultrassa on kaikki hyvin viel ehkä sit uskaltaa jo hieman hegähtää,koitan kuitenki nyt yrittää edes nauttia tästä,vaikeeta on kyllä.

jennyli miulla tulee sillei aalloittain nälkä,eilen oisin voinu syyvä vaik hevosen ja silti oli nälkä,tänää taas ei :D
 
Heippa masut.

Täällä alkaa olla osa jo todella pitkällä ja turvallisilla vesillä. :heart:

Magda täällä myös pahoinvointi voimakkaampaa iltaisin. Aamuisin ei mitään hätää, eikä tietoakaan raskaudesta. Jos heikotusta tai pahoinvointia esiintyy, ajoittuu se yleensä iltaan.

Oma olo on edelleen aika epävarma. Perjantaina olisi ensimmäinen neuvola. Ajattelin soitella huomenna neuvolaan ja kysellä, että ultraavatko siellä. Jos eivät, taidan käväistä uudestaan yksityisellä varmistamassa että sykkiikö se sydän. Tuntuu turhalta mennä koko neuvolaan, jos masussa ei kaikki olekaan kunnossa. Hulluahan se on maksaa uudestaan, mutta pieni raha siitä että saa varmuuden tähän epätietoisuuteen.

Sky 8+1
 
sky ei minusta ole lainkaan hölmöä käydä uudestaan ultrassa varmistamassa että kaikki on ok.. todellakin se on pieni hinta omasta mielenrauhasta, ja saahan sitä omasta lapsesta huolehtia näinkin aikasessa vaiheessa...

minä soitan huomenna yksityiselle ja tiedän että viimeistään ylihuomiselle saan ajan, huomenna työvuoron puolesta ei oikein sovi. menen siis taas varhaisultraan omien kummallisten tuntemusten takia, jotka nyt pyhinä alkoivat..

olin sen verran krampissa ja vatsakivuissa, että poltin muutaman tupakankin siinä jännityksessä ja stressissä :ashamed: huono omatuntohan siitä seuras, mutta sanon edelleen olleeni huomenna 5 vkoa polttamatta, en laske tota "retkahdusta" mukaan, koska en polttanut mielihalusta vaan lievittääkseni järkkyä stressiä, joka hieman laukesikin siinä.. silti harmittaa. mutta kaverikin sanoi siinä tilanteessa että sikiölle on haitallisempaa näin kova stressi mikä oli, kuin se pari röökiä.. nyt en kuitenkaan oo polttanu sen jälkeen enkä polta!

ajatelkoot jengi mitä ajattelee, mutta ultraan menen uudestaan ja sillä sipuli. odottelen postista saapuvaksi kutsua np-ultraan.. ei kuulu vielä. ja neuvolan mukaan mulla nyt 9+1 ja täti sanoi että postia tulee n 3 viikkoa ennen ultra aikaa joka ois rv 12.. eli ois pitänyt jo tulla melkeinpäs...

olo ollut nyt eilen ja tänään parempi, ei oikeestaan mitään oireita...

tupuna ja bubuna 8+3 (oma lasku 9+1) :heart:
 
Moikka vaan kaikille!

gutupallolle ihan hirmuisasti tsemppiä ja pienelle oikein paljon megasupervauvaliimaa!! :heart:

Hahaa...täällä alkaa pahat olot ja väsymyskohtaukset hiipimään hyvää vauhtia taas kuvioihin! :whistle: Eilen oli koko päivän ihan järkky olo. Mitään ei tehnyt ensin mieli ja sehän sitä olotilaa vain pahensi. Sitten piti ihan miettiä että mitäs sitä sitten söis. No...haettiin pizzaa kun mahottomasti alkoi mieli tekemään...puolet sain syötyä ja sitten taas voitiin pahoin :ashamed: :kieh: Iltaa kohden taas helpotti. Ja mikä väsymys! :eek: Koko päivän olisin voinut vaan torkkua ja otinkin päiväunet, mutta sepä vaan pahensi tilannetta kun sen jälkeen nukutti vielä enemmän :ashamed: Tänään on ollut helpompi päivä, olin ulkona aamusta kolmeen asti. Koiran kanssa käytiin mätsärissä, mutta eipä tuosta meidän villivarsasta ole näyttelytähdeksi! :D

Jennyli: Olen huikeat 152cm pitkä, mutta tuo kuopuksesta kasvatettu masu oli jotain aivan uskomatonta :D Liekkö sitten lapsiveden määrä vaikuttanut asiaan, sitä oli ja paljon. Ja jostain syystä istukkakin oli kasvanut niin isoksi että sillä olis elellyt ja pitkään siellä masun uumenissa. Synnytyksen jälkeen sen painoksi punnittiin 700g, synnytyksen jälkeen tuli iso pala kotona pois ja lopulta vielä kaavittiin reilu kourallinen, että mikä lie olisi ollut oikea istukan paino? :whistle: Masu alkoi alunperinkin kasvamaan kovaa tahtia ja silloin np-ultrassa kätilö etsikin mahdollista toista, mutta yksi sieltä vain löytyi.

Nunneliini kirjoitti että heidän ajatukset erityislapsesta kuulostaa karulta varmaankin monen mielestä, mutta minä taas olen sitä mieltä että täytyy tiedostaa omat voimavarat jos sattuisikin odottamaan vammaista lasta. Ja on hienoa että pystyy sen myöntämään ettei itsestä olisi vammaisen lapsen vanhemmaksi. Itse voin myös myöntää että minusta ei olisi vaikeavammaisen lapsen äidiksi. Itsekin vammaisten hoitajana aikoinaan työskennelleenä. En enää edes menisi töihin sinne missä joskus opiskeluaikoina olin, todella rankkaa henkisesti varsinkin lasten puoli.
Meillä kuitenkin eriytyislapsella se että lapsivesipunktiosta tai verikokeista ei voitu vammaisuutta ennustaa. Kehitysvammaisuuden mahdollisuudestakaan ei koskaan puhuttu, kun vika rakenneultrassa huomattiin. Piti olla vain yksi korjattavissa oleva rakenteellinen vika eli yllätyksenä tuli tuo kehitysvamma kaiken sen päälle, niinkuin suuri osa kehitysvammoista onkin tuntematon syy. mutta eihän se olekaan aina niin varmaa onko lapsi terve vai ei. Synnytyksessäkin voi tapahtua vaikka mitä. Terve lapsi on kuitenkin suuri lahja ja sitähän me kaikki toivomme ensisijaisesti! :heart:

Ja neuvola olisi huomen aamulla. Mietinkin tässä että eikös pitänyt olla ensimmäinen virtsanäyte 4 tuntia rakossa ollutta? Ainakin joka ikinen kerta minä olen niin tehnyt, kun ensimmäistä kertaa olen raskauden alussa mennyt neuvolaan. Nyt sitten tuli ystävän kanssa puheeksi ja hän oli sitä mieltä ettei tarvitse. Eli miten se nyt on? Olenko neukkuun asti jalat ristissä, joka kuulostaa jo ajatuksena aika mahdottomalta kun aika on klo8 :D Vai vienkö näytteen puhtaassa purkissa neukkuun? vai tarviiko edes ylipäänsä pidättää sitä 4 tuntia? :D
Niin siis odotan viidettä.. huomioikaa se! :LOL: että voihan pissanäyte! :whistle:

ja poks rv8!
 
Vielä kysymys noista mansikoista: eli saaks kotimaisia pakaste mansikoita syödä? Siis ihan sellasena kylmiltään. Oon ihan hurahtanu niihin. Pirkka on merkki ja pussissa lukee et on kotimaisia. Uskaltaaks jatkossa syödä?

Kerrottiin miehen vanhemmille eilen. Olivat aika yllättyneitä mutta tosi ilosia. Tulevan papan ensireaktio oli et "jes!" :) Oli niille siis ilonen yllätys :)

Täällä pahaolo jatkuu. Välillä ei oo mitään, välillä ihan kamala olo ja oksettaa kokoajan. Argh, millon tää loppuu? Välillä mietin et onks tää turvotus ihan normaalia kun maha on aivan järkyttävän iso ja näytän siltä että olisin jollain viidennellä kuulla vähintään. Koskakohan tää turvotus oikeen alkaa väheneen?

Ellen ja vaavi 9+4
 

Yhteistyössä