*** MARRASKUUN ODOTTAJAT 2009 - HUHTIKUUSSA ***

Huomenta! Täällä jo pahoinvointi katosi, mutta näköjään palasi taas takaisin, tuntuu olevan aaltoilevaa kuvotuksen tunnetta, varsinkin aamuyöstä, tyhjällä mahalla saa yökkiä tyhjää. Flunssaisena tosin muutenkin yökityttää, että voi laittaa sen piikkiin, jos joku ihmettelee :x

Kuiskaten 7+5
 
Heh,onnea kaikille poksujille :LOL:

Onko teillä kellään muuten tullut sellaista yht'äkkistä pahoinvointikohtausta? Mulla tuli eilen töissä kauhee olo...olin juuri tekemässä asiakkaalla ruokaa kun alkoi tuskanhiki nousta otsalle,pyörryttää ja oksettaa. Tuntui ihan siltä että jos en pian pääse istumaan niin multa lähtee taju :eek: Aivan kammottava olo!!
Nyt olen aamupalalla täällä töissä...ostin kaupasta 2 kinkku-juustocroisanttia ja hyi olkoon ku oksettaa :x Kauankohan tätä kestää?! Siis oksentanu en oo kertaakaan mutta kestokuvotus päällä edelleen...ja kestoturvotus :x Oikeestaan mulla on aika tuskastuttava olo,sellainen ähky mutta kuitenkin nälkäinen :whistle:
Menkkakivut on väistyny mutta niiden tilalla on erilaista kipua...välillä repäisyjä ja sellaista nivuskipua.

Äh,meillä on täällä 2 lääkäriä joista toinen, sellainen nuori (pilke silmäkulmassa ) mies on raskausajan lääkäri!! Ja musta tuntuu että mä en vaan kykene meneen sille raskauden ajan tutkimuksiin :eek: Tää kun on pieni kylä ja joutunu poikia käyttämään lääkärissä niin väkisinkin 'tutustuu'!!
Mitenköhän voisin järjestää jonkun muun lääkärin?! Onnistuukohan jos toivoo että pääsis sille toiselle lääkärille joka on nainen?!

 
Tervetuloa taas uusille marrasmasuille! Meitä onkin jo aika iso joukko!

Jennyli Tää pahoinvointi on tosiaan syvältä. Mä pyysin kans eilen miestä hakemaan mulle täytetyn patongin ja sit kun se tuli ruokien kanssa en pystynytkään syömään mitään kun patonki haisi niin oksettavalta :x Ja samaan aikaan kun on huono-olo on kauhea NÄLKÄ :headwall: ja TURVOTTAA :headwall:

Meillä hajos toissa päivänä imuri ja eilen piti sit hakea kaupasta uusi, mutta eihän sitä meijän haluamaa tietenkään löytynyt valmiina hyllystä. Uus imuri saadaan siis vasta pääsiäisen jälkeen ja meillä on koira, kissa ja lapsi + pieni kämppä. Arvatkaa miltä täällä näyttää jos ei imuroi noin joka toinen/kolmas päivä :kieh: Lähimpänä asuvat kaveritkin on lähtenyt jo pääsiäisen viettoon. Mun tarvii varmaan mennä soittaan naapurin mummon ovikelloa ja kysyä siltä imuria lainaks...

Liina 9+2
 
nyt alkoi jännittää tuleva neuvola, kun on lukenut niin erilaisia tapauksia, että onko päässyt kuulemaan sydänääniä, tai katsomaan ultrasta uutta tulokasta!!

tuntuu olevan paikkakuntakohtaista tuo, että katsotaanko rv 7+6 vielä mitään ultraa.. ??itse haluaisin kovasti jo nähdä, onko siellä varmasti joku, eikä vain toive :)

Tänä aamuna oli ensimmäinen oireeton herääminen, ei tarvinnut ees oksentaa! *koputtaa puuta* toivois että tää kaks viikkoa kestäny pahoinvointi loppuis jo, täs menee ihan voimat kun ei mitään jaksa ja sairaslomaa toisen perään kun ei pysty töissäkään olemaan oksentamatta pitkin päivää... :kieh:

onko kellään kokemusta inkivääristä pahoinvoinnin lääkkeenä?
 
Tuosta neuvolakäynnistä vielä, mulla siis oli noi samat elämäntapakyselyt ym. perustietojen kyselyt, pissanäyte, verinäytteet (veriryhmän määritys, HIV, hepatiitti-B ja kuppa), paino, ja sitten tosiaan se surullisen kuuluisa yritys kuunnella mahan päältä sydänääniä tai nähdä jollakin vanhalla ultralaitteella jotain. Mies oli mukana ja aion raahata sen vastakin mukana vaikka hänellä ne kolme lasta ennestään onkin. Ei vaan niiden aikana kuulemma saanut kauheasti osallistua mihinkään, joten on itsekin ihan mielellään kaikessa mun tukena. :)

Kyllä mä taidan niin rauhaisa ihminen olla että odottelen sen vajaa kaks viikkoa sitä neuvolan aikaa jolloin kokeillaan uudestaan löytyykö masusta mitään. Kun luotan intuitiooni, joka sanoo että raskaana ollaan...
 
Minäkin taidan uskaltautua liittyä joukkoonne tuolta pikkukakkosta haaveilevien puolelta :wave:

Koti testi näytti plussaa maanantaina, keskiviikkona asia varmistettiin terkalla. Eli kakkonen ennustettiin syntyväksi 16.11.

Vielä epävarma tuo laskettuaika, kun menkat ollu vähän ihmeelliset pillereiden jälkeen. Mut näillä näkymin siis heti ekalla kierrolla pillereiden jälkeen tärppi kävi. Ensi viikon perjantaina tk lääkärin ultraan, tarkistetaan viikot. Sitten tietää enemmän. Mutta masu on kyllä pyöristynyt, että uskoakseni tässä ei enää mennä ihan alkuviikoilla (la saattaa siirtyä jopa joulukuulle asti).

Myräkkä ja toivo 8+3

*muoks* joo ja synnäri sairaalana toimii LKS.. :)
 
Heippa kaikille ja onnea viikkojen poksumisista :heart:

Tervetuloa uusille!! :flower:

Täällä tapahtunu kauheita...Tosiaan töistä läksin eilen itkien kotiin kun kirkasta verta holahti aluks pöntöllinen ja paperiin jäi peukunpäänkokonen hyytymä. Siteeseenkin vuosi reilusti ja veri ihan puhasta kirkasta verta. Ja täähän normaalisti on niin selkee km merkki kun olla ja voi,ja kun oli kipua vasemmalla puolen alavatsassa laittoi lääkäri täältä lähetteen lpr:ään ultraan epäilyksenä kohdun ulkoinen ja varoitteli et saatetaan joutua leikkaamaan. Sisko lähti minuu sit sinne viemään kun en itkultani nähny ajaa. Mies jäi huolissaan esikon kanssa kotiin ja pyysi soittamaan heti kun pääsen sinne et mitä tapahtuu. Siellä vuoto hieman hiipumaan päin. Lääkäri teki sitten ensin sisätutkimuksen ja tarkasti vuodon määrää ja laatua mikä ei hänestäkään hyvää lupaillu. Sit ultrattiin ja tosiaan voi sitä uuden kyyneltulvan määrää kun lääkäri totesi et kyse on kohdunsisäisestä raskaudesta..-seurasi ikuisuudelta tuntuva puoli minuuttinen ennen seuraavia sanoja-.... Ja tässä näkyy sikiökaiku ja tuossa vielä pieni sydän sykkii,näetkö? No näinhä mie!! Kohdunkaulan polyypistä se tais siihen vuodon syyks sanoo,nyt lepoa,vältellään nostamisia ja pinnistelyä. Sillon 15.4 tehään kontrolli ja harkitaan fragmin piikityksen alotuksen lykkäämistä vuodon takia. Pelko ja huoli ja stressi kova! Äsken taas alko vuoto... :'(

anteeksi omanapaisuus koitan lueskella noita juttuja viel tarkemmin läpi kun hurjasti tullu taas tekstiä..
 
gatupallo :hug:

Niin, heippa vaan pitkästä aikaa! En oo oikeen kirjotellu, kun en oo tienny, että kuulunko loka- vai marraskuisiin. Tiistaina olin siis ultrassa. raskaudessa tuli n. viikko takapakkia, niinkuin epäiltiinkin. Nyt olis siis menossa rv 10+2 ja la. olis 4.11. Ultran piti olla nt ultra, mutta kun viikkoja olikin vielä sen verran vähemmän, niin muita tutkimuksia ei voitu tehdä. sain uuden ajan parin viikon päähän.

jennylin mainitsemia äkillisiä pahoinvointikohtauksia kyllä löytyy :whistle: kertaakaan en ole oksentanut, mutta semmonen tasanen ällöttävä olo kokoajan. välillä sit vähän paheneekin. Muuten olo on ihan hyvä. paitsi inhottavaa turvotusta löytyy täältäkin.

Sonja ja kirppu 10+2
 
Voi gutupallo, kyllä on ollut koettelemuksia. :'( Nyt toivotaan vaan parasta, voimia toivottelen sinne pitkän pinnan kera. :hug:

Myräkkä, tervetuloa joukkoon! :flower:

Pahoinvoinnista: Välillä tuntuu, että tähän jatkuvaan kuvotukseen alkaa olla jo niin tottunut, ettei sitä enää edes tiedosta. Ja sitten välillä se lyö suoraan päin kasvoja juurikin pahenemalla äkillisesti, niin kuin esimerkiksi juuri nyt. Mulla siis joskus rv 6 tienoilla oli kaksi todella huonoa päivää ja epäilinkin oksennustautia. Muuten paha olo on tällaista tasaista aaltoilua. Eikä ole mitään merkitystä sillä syökö vai ei, se voi silti hiipiä salakavalasti kimppuun. Ryökäle. :x Mutta liikaa syömisestä se seuraa aina ihan satavarmasti. Mä en vaan meinaa millään oppia...

Tänään meinasin pyörtyä kaupassa ihan yhtäkkiä. Sitten olikin kauppareissun päätteeksi käytävä tunnin päiväunille ja nyt olen kuin persiiseen ammuttu karhu. :kieh: Yritän saada edes vähän pyykkiä pestyä, sillä siivoamaan minusta ei nyt ole.

Onko täällä vielä muita jotka on jatkuvasti huonolla tuulella tai pinna kireällä? Jossain vaiheessa muistan siitä olleen puhetta, mutta täällä se jatkuu yhä vaan. Ärsyttää olla ärsyyntyvä ja ärsyttävä! :kieh:
 
Valkolilja kyllä,täältä löytyy yksi ärsyyntyvä ja ärsyttävä :whistle: :/ Ja siitä syystä meillä on ollut isännän kans tälläviikolla hieman kylmähköt välit :ashamed: Toivottavasti nyt Pääsiäinen sentään menis lepposammin...sinä on turhan monta vapaata pelkkään möksöttämiseen!!
Ekassa raskaudessa olin jotenkin niin tasapainoinen ja seesteinen...sitä odotellessa! Mut ehkä tää suurimmaksi osaksi johtuu vaan väsymyksestä ja siitä ettei oo hyvä olla fyysisesti!!

Mä oon raahannu tänään töissä hirveet määrät painavia kauppakasseja ja nyt oon ihan poikki ja kohtua jomottelee :/ Vielä olis omat kauppatavarat haettavana ja kon kotiin päästään tenavien kans niin pistän kyllä kannat kohti kattoo!! Nää vapaat tulee kyllä tarpeeseen =)

Gutupallolle iso :hug: Toivottavasti kaikki menis kuitenkin hyvin :hug:



 
Tsemppiä gutupallo! Jos sykekin näkyny ni ei pitäis olla syytä huoleen, toivotaan parasta. Säkin oot näköjään myös tuolla helistimen marrasmasu-ketjussa, mä oon siel nimimerkillä maggie1 ;) Harmi ku en saanu laitettuu samaa nimimerkkiä...

Voi tätä löllöoloa! Ei jaksais kyllä mitään, ja olis ihan hirveesti koulujuttuja ensi viikoksi. Aamulla tuli heti paha olo kun söin "vain" puuroa, pakko syödä paljon enemmän. Nyt lähetin sit miehen kauppaan ostamaan pizzaa :D Saa nähdä pystynkö syömään. Ärsyttävää kun ei tälläsen olon kans pysty kauheesti iloita raskaudesta.

Ootteko te muuten rajoittanu kofeiinin käyttöä? Mä en oo kahvia juonu ollenkaan mutta kokista menee jonkin verran :ashamed: Yritän kyl et maksimissaan litra/päivä, muut yleensä vaan pari lasillista eikä edes joka päivä, eiks siihen ollu joku rajoitus? Kahviahan ei kannata yli 2 kupillista juoda...

Valkolilja, tääl kans yks joka on huonolla tuulella koko ajan ja raivoan ihan pikkujutuista :kieh:
 
Heidis23 Mulla oli kyllä huono olo poikaakin odottaessa, mutta jotenkin se ei ollut näin kaiken täyttävää ja ryöppyävää. En ollut itse yhtään ajatellut et sukupuolella vois olla tohonkin vaikutusta, joten terkkarin kommentti yllätti.

Valkoilija Mä oon ainakin niin kiukkuinen ja tiuskiva, etten tiedä uskallanko kohta ees sanoa mitään. Aamulla jo pihisen kiukusta ihan mitättömistä asioista ja vaikka töissä on just nyt rauhallista ja mukavaa, niin tekee ihan mieli viskoa papereita. Itkukin on herkässä...

Oon yrittänyt etsiä apua tuohon pahoinvointiin, mut tuntuu ettei oikein mitään neuvoja oo. Just tilasin sellaiset apteekin pahoinvointirannekkeet. Kaikkea pitää nyt vaan kokeilla... Mietin voisko varata ajan tutulle hierojalle, joka hoitaa myös akupisteitä painelemalla. Jos vaikka ois jotain yökötyspisteitä, jotka vois näyttää. Nukuttaakin koko aika ja ottaa päähän, kun tietää että pitäis liikkua ja ei vaan jaksa tai yökötyksen takia pysty. Fazerin leipomon tuoksut (tuntuu tässä tilanteessa lemulta) vielä tekee sen, että ulkona liikkuessa varmasti etoo.

Tekee vaan mieli valittaa ja kiukutella :D
 
Niin ja ne neuvolakokemukset...

Eli meillä Vantaalla ekalla kerralla täyteltiin papereita ja juteltiin ruokatottumuksista, alkoholin ym käytöt, parisuhteesta, "sosiaalisista verkostoista" eli ketkä apuna ja pääseekö kahdestaankin ulos, juteltiin tuntemuksista raskauden alettua ja mun olosta. Otettiin virtsanäyte (bakteerit, valkuaiset) ja hemoglobiini. Muut verikokeet otetaan ultran yhteydessä sairaalassa. Sitten sai noita oppaita ja paperit sairaalaan (nyt oli tullut uusi testi Downin oireyhtymän toteamiseksi, verikoe, tuntui aika kummalta et sitä erikseen testaillaan). Ja valittiin siis synnytyssairaala (tosin oon jo varautunut et se vaihtuu, kun täällä on noita sulkuja milloin missäkin). Niin ja punnittiin. Käytiin läpi sairaudet ja vanhempien sairaudet. Ja varattiin tietysti se seuraava aika.

vantaalaisille on aika hyvin tietoa ekasta käynnistä nettineuvolan alla www.vantaa.fi. Sieltä löytyy mm. noita täyteltäviä lomakkeita.

Ultria ei täällä oo neuvoloissa ja dobleria tosissaan käytellään sitten vasta myöhemmin.
 
Moikkamoi!

gutupallolle halaus!

ON: Vaikka siirryinkin tuonne joulukuun odottajiin niin ajattelin tulla vielä tänne panikoimaan :ashamed: Oon nyt alkanu miettiin tota varhaisultraa missä kävin ja sitä että olis pitäny olla jo n.7viikkoa täynnä, mutta alkio olikin vaan 5mm... :/ sen mukaan siis vasta 6 viikkoa täynnä. Ekaks tosiaan vaan ajattelin että noh, sydän löi ja ehkä onkin vaan viikon nuorempi, mut nyt oon lukenu (liikaa luen kaikkee...) että jos alkio ei vastaa viikkoja niin se ois usein merkki alkavasta keskenmenosta... no nyt on sitten päällä täys masennus-aalto... :( Miten teillä on varhaisultrissa vastannu viikkoja?
 
Saya, se että alkio ei vastaa viikkoja tarkoittaa että kierto olikin jostain syystä pidentyny. Mullahan ois pitäny olla eilen 8+0, mut se olikin 6+2 mun pitkien kiertojen takia. Ja voi se kierto pidentyä yhtäkkiä vaikka ei muuten oo pitkät kierrot! Esim. stressi saattaa myöhästyttää ovulaatiota. Jos sydän sykki ja alkio oikeessa paikassa ni keskenmenonriski on siinä vaiheessa hyvin pieni. Kuinka myöhään kierrossa teit plussatestin? Mä sain selvän plussan vasta kp 41 ja sitä ennen vaan haamuja...
 
Täällä käyty nyt np-ultrassa. Pikkunen liikkui niin paljon etteti meinannut mittoja saada ja sit lepäili sellasessa asennossa että piti tökkiä jotta liikahtais taas :D Kaikki oli hyvin.
Nyt olis 10+5 , ultran 42mm vastas rv 11+1.
L.a:ta ei kuitenkaan muutettu. ja se siis on edelleen 31.10

Tervetuloa uusille :wave:

gutupallolle :hug:
 
Saya, 5,7 mm oli mitta, eli aika samat viikot meillä meneillään ;) Ja ihan lääkäri sanoi että keskenmenoriski hyvin pieni kun syke ja alkio löydetty eli en kaivanu tietoa itse mistään :D

Mites tässä vielä jaksais mennä pääsiäisostoksille ja sit pitäis vielä siivota |O Kamala koko viikon tiskikasa odottelee ja mun tiskivuoro...
 
Ihanaa, nyt mä voin miehelle vakuuttaa, että tää kiukkuilu on ihan normaalia. :saint: Tosin viime aikoina ei hermot olekaan menneet mieheen. Saan lähinnä yksinäni niitä hepuleita, joko täällä töissä tai kotona. Tosin johtunee varmaan hyvin pitkälti siitä, että ollaan miehen kanssa nähty tällä viikolla puolituntia aamuin illoin. Eiköhän pääsiäisenä taas meilläkin lasit helise yhden hentoisen naisäänen voimalla. :LOL:

pco-toverit huomio! :attn: Mulle soitti neuvolantäti äsken, että oli jutellut neuvolalääkärin kanssa ja koska mulla on pco, mulle tehdään heti neljännellä kuulla (rv 12-16) sokerirasitus. Uudet suositukset kuulemma sanoo näin... Onko kukaan muu kuullutkaan moisesta?

Se olis sitten tasan viisi tuntia kärsimystä töissä jäljellä. Onneksi on ihan superhiljaista ja voi touhuilla tässä ohessa vähän omiaankin... ;)
 
Tää päivä on mennyt oikeastaan kokonaan maatessa sohvan pohjalla ja samalla oon kattellu mitä muksut leikkii ja välillä ollaa lusttu kirjoja kun oon ollu nii väsy ja oksua lentää mulla sekä keskimmäisellä tytöllä,kiva siivota niitä lattialta jos ei ehi ajoissa vessaan.

 
Moi!
Kotiuduttu kelkkailusta. Käytiin sellaisilla ku "anarjok treff". Norjassa väki kokoontuu pääsiäisenä tulistelemaan järven rannalle. Jokaisella porukalla oma notski; vieri vieressä ne notskit siellä ympäri järven rantaa :D Olipahan erikoista, mut mukavan oloista. Mielenkiinnosta lähdettiin kattomaan minkälainen tapahtuma se on. Ja kotiin tullessa sanoin miehelle että ensi vuonna mennään sinne ajan kanssa, otetaan eväätkin mukaan. Mies myöntyi, mutta kysyi samalla että mihinkäs pikkuisen ajattelin työntää siksi aikaa. Pikkuinenhan tietty lähtee mukaan, mutta silloin siellä ei oikein voi ajan kanssa olla.. Ku ei siellä oo edes mitään kämppää missä olla vauvelin kanssa..

Pahasta olosta; ei oikeastaan ole pahaa oloa ollut. Kerran pari viikkoa sitten (kun vasta epäilin olevani raskaana mutta testi näytti vielä negaa) kun töissä täyttelin irttarihyllyä niin tuli niin huono olo että meinasin pökertyä. Ihan sellanen kohtaus, ja ihan takuulla siitä hajusta.. Esikon raskausaikana en pystynyt juomaan koko aikana kupillistakaan kahvia; lopetin heti ku plussasin. Nyt on ihan päinvastoin; kahvi maistuu välillä ihan liianki hyvälle, sitä tekee mieli useammin ku normisti. Yritän kyllä pärjätä ilman kahvia, etten jois ainakaan yhtään enempää ku ennenkään (2 kupillista päivässä). Mut välillä ei voi olla ilman. Ihmeellistä.

Entäs siitä mielialasta sitten.. Esikon aikana olin aivan kamala, kyttäsin miestä ja huusin ja kiukuttelin alusta asti. Kiukuttelin niin kauan että mies joutui kirjaimellisesti lähteä karkuun :( Ehkä siitä on oppinu jotain, ehkä ei. Mutta nyt ei noita raivokohtauksia ole ollu; ainakaan vielä tähän mennessä. Toivottavasti tulee täysin päinvastainen raskaus siinä mielessä..

Hb ollut tosi matalalla jo pitkään, hirveästi huimauskohtauksia ollut. Joko se johtuu tästä raskaudesta tai sitten ei. Mutta perjantaina kun menen lääkäriin niin terkka kehoitti ehdottaa lääkärille etteikö minulta voisi tutkia kilpirauhasen toimintaa. Siinä mielessä tuntuu pahalta olla raskaana, ku oma terveys ei ole ihan kunnossa. Toivottavasti sais pian kropan tasapainoon..
Poitsu tuossa kattoo ruotsinkielistä lastenohjelmaa :D Ei varmaan ymmärrä sanaakaan, mut kattoo isommalla mielenkiinnolla ku lemppariohjelmaansa jummi jammia :D
Nyt pitäs varmaan koluta näitä sivuja ja lukea mitä aikasemmin olette kirjoitelleet, kun kerta pojuki noin rauhallisena. Jos vaikka keksis toiminimen (vai mikä se nyt olikaan :D ) tälle pikkuselle.. :D

Myräkkä ja tipu 8+3
 

Yhteistyössä