*** MARRASKUUN ODOTTAJAT 2009 - HUHTIKUUSSA ***

Huomenta!

sykkeistä sen verran että itse kävin eilen läheisessä mehiläisessä ja mun oma lääkäri siellä on erittäin kokenut naistentautien erikoislääkäri. Hän painotti minulle ennen ultraa että aina ei saada edes sykettä näkyviin vaikka olisi yli7 viikkoa ja kaikki olisi silti hyvin. =) Varhaisilla viikoilla ultra tehdään AINA sisäkautta, koska päältä ei voida nähdä mitään ja jos jotain nähtäisiin, niin hyvin epätarkkaa tai ihan sattumalta.
Minun kohdalla on vain kuopuksen kohdalla mielenkiinnosta kokeiltu kuuluuko sydän äänet kun viikkoja oli tasan 10 ja sattumalta kuului. Terkkani siinä raskaudessa oli vanhempi muutaman vuosikymmenen alalla ollut ja totesi että harvoin kuuluu näin varhain. =) Muissa raskauksissani on kuunneltu vasta kun viikkoja on ollut 11-12. Ja silloinkin on suoraan sanottu ettei välttämättä saada kuuluviin.
Maniokkia on nyt mielestäni törkeellä tavalla peloteltu ja ihan turhaan!! :hug:

Siskollani on ollut kohdunulkoinen raskaus, joka päättyi muistaakseni joskus 7-8 viikolla? En muista yhtään tarkkaa viikkomäärää koska tästä on vuosia, mutta siskoni oli lähellä kuolla sen takia. Kivut olivat niin kovat että sisko oli juuri juuri päässyt raahautumaan naapuriin hakemaan apua ja oli jo aivan sekava, ettei osannut edes itse hälyttää apua itselleen. :| Ja kohdunulkoisessa kivut keskittyvät jommallekummalle puolelle ja ovat siis kovia kipuja.

Täällä edelleen oireeton odottaja ja nyt osaan jo nauttia tästä oireettomuudesta, kun sain eilen nähdä sykkeen :heart: Voi kun menisikin näin pidemmän aikaa, niin jaksaa paremmin :)
Josko sitä soittais tänään neukkuunkin? :D
Täällä edelleen kuopus kipeä. Perjantaina oidaan sitten viettää jo 2 viikkoispäivää että täällä on joku sairaana! Kyllä suurperheellisen äidin elämä on joskus ihanaa... ;)

Voimia ja jaksamista kuitenkin kaikille joita huono olo riivaa! :hug:

Chira ja Onni pieni 7+2
 
täällä ilmoittautuu kans ensiodottaja 21 vee :heart: rv tänään 7+0 ja eka neuvola olis ensi viikon tiistaina, alkaa pikkuhiljaa jännittää, silloin on rv 7+6, näkyykö siellä silloin vielä mitään? tai kuuluuko sydänääniä? ite ei usko tätä todeksi kovin helpolla, pelottaa sen olevan tuulimuna, tai kohdun ulkopuolinen..

Meillä raskautta jo puoltoista vuotta ootettu, lapsettomuushoidoissa oltiin, toki vasta clomifeni ja terolut kuurilla, mutta kun en toista kuukautta syönyt niin äikkis, luomuna lähtikin vetämään meidän esikoinen :) Mulla on todettu PCOS, yli 20 rakkulaa kummassakin sarjassa, siksi tämä luomuna lähteminen olikin suuri yllätys sekä miehelle että minulle :) ja lääkäri sanoi jo että ilman apua emme tuu lasta saamaan.. :/

Ja taas oon sairaslomalla, lääkäriaika olis tuossa parin tunnin päästä.
Pakko oli lukea lohdutusta muilta odottajilta, että onhan tää jatkuva 24/7 kuvotus on normaalia??? Oon vain muutaman kerran oksentanut parin viikon aikana (rv 5+4-tähän päivään asti) mutta ällöttää tämä kuvotus, kiva olla kassalla töissä kun ihmiset mättää ruokaa hihnalle, jak!!! kaikki etoo, vaikkei haistais tai maistais mitään vahvaakaan, koko ajan mahas velloo, niinkuin mahataudissa, muttei kuitenkaan niin että pitäis oksentamaan mennä. tylsää kun ei voi nauttia tästä alkuajasta laisinkaan.. meneeköhän tää ikinä ohitte?

:)

omien laskujen mukaan la olisi 24.11 mutta eiköhän sitä pidä lääkäriltä vielä varmistaa ennenkuin lyö lukkoon :D
 
Huomenia masut :)

Kiitos paljon kaikille tuosta syke keskustelusta, rauhoitti paljon mun mieltä. Itse nukuin viime yönä tosi levottomasti ja näin tosi sekavia unia ja hereillä ollessa vain mietin pikkuista masun asukasta. Siis mieltä painaa se, ettei sykettä lähdetty edes kokeilemaan. Aamulla kuitenkin tuli hyvä mieli kun unisilla silmillä näin jääkaapinovessa ultrakuva pikkuisesta :)
Nii ja lääkäri kirjoitti meidän papereihin kohdunsisäinen raskaus, yksi kaiku jne ja lopuksi "elonmerkit ?" Tuota ei olisi saanut laittaa, arvatkaa vain mietinkö kokoajan sitä.

Sky rv 7+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja hömpänpömppä:
Alkuperäinen kirjoittaja aamukastetta:
Miten voi muka 8+5 kuulua vielä sydänäänet :eek: Ei kai niinden kuuluisi silloin vielä kuulua? :eek:
Näin mullekin kerrottiin. Noilla viikoilla voi just ja just näkyy ultrassa syke (siis ihan normaaleilla laitteilla). Viikon 10 jälkeen alkais kuulua äänet.
En sit tiedä mikä totuus on.

pömppä ja pömppis rv 9+2
Mulla taas tän hetkisten tietojen mukaan VATSAN PÄÄLTÄ ultrattuna syke näkyi vahvana jo viikolla 6... Mun mielestä tuon ei pitäis kylläkään näkyä mut...
 
ellen- Täällä menee kans ihan vuoristorataa toi huono-olo. Välillä etoo tosi paljon, välillä vähemmän ja välillä ei yhtään. Lämmintä ruokaa en saa alas kun sen haju alkaa oksettamaan, etenkin kaikki liha on :x joten salaatilla ja leivällä eletään tällä hetkellä. Saa nähdä tuleeko tyttö tällä kertaa kun edellisessä raskaudessa ei ollut yhtään huono-olo ja lihaa teki koko ajan mieli. Onko teillä muilla, joilla siis jo lapsia on, aiemmat raskaudet eronnut paljon toisistaan ja onko se "vaikuttanut" sukupuoleen?

Kävin eilen ultrassa ja siellä köllötteli pikkuinen ötö, jonka sydämensykkeet näky selvästi :heart: Koko vastais kuulemma viikkoja 8+3, mutta lääkäri sanoi, ettei la:aa muuteta kun ero on nin pieni ja koot voivat vaihdella. Oli ihanaa nähdä, että masussa oikeasti asustelee joku. Kun päästiin ultrasta kotiin oli myös np-ultra-aika saapunut. Siihenkään ei onneksi ole enää pitkää odotusta, sillä se on jo 24.4.

Ollaan menossa kaverin lapsen synttäreille viikonloppuna ja sinne on tulossa muitakin kaveriperheitä, jokohan sitä uskaltaisi kertoa pikku ötöstä..? Tosin ne taitaa arvata joka tapauksessa jos ja kun huono-olo vaivaa...

Liina 9+1 (tai 8+3)
 
Ok, mä olin ite tainnut tajuta väärin täällä olleista keskusteluista että jollain olis jo kuultu ne sydänäänet. Ihana kun tulee tollasia kommentteja niin rauhottaa mieltä. :) Kun jotenkin kuitenkin tuntuu siltä että ihan raskaana oon...mies kysy illalla olisinko halunnu yksityiselle ultraan, mutta päätettiin vielä miettiä.
 
Aamukastetta, mä olen ihan samassa käsityksessä tosta kotidopplerista, ettei ole sen vaarallisempi kuin neuvolankaan vehkeet.

Ja täällä ollaan ihan samaa mieltä yleisen mielipiteen kanssa. Mullekin sanottiin, että sydänäänet voi kuulua aikaisintaan viikolla 10. Mullahan niitä myös ekassa neuvolassa kuunneltiin, kun ei ollut tietoa, kuinka pitkällä mennään. Tuloksena, että laite reagoi johonkin, mutta ääniä ei kuulunut. Ja silloin siis viikkoja oli 6+... Ja ehdottomasti varhaisvaiheessa ultrat sisäkautta, siellä sitten todennäköisesti se sykekin näkyy. :heart:

Avokki88, tervetuloa ja suunnattomat onnittelut luomuplussasta! :flower: Mä olen myös saanut viitisen vuotta sitten diagnoosin pco-tyyppisistä munasarjoista. Nyt olin lähdössä tutkimuksiin asian tiimoilta, kun yllätys-luomuplussa ilmaantui testi-ikkunaan. Ja seuraavana yllätyksenä olikin sitten varhaisultrassa kaksi alkiota ja kaksi sydämensykettä. :heart: :heart: Liekö tämäkin pco:n ansiota...

( . ) Nyt on pulikoitu ja meinasin saada slaagin, kun katsoin itseäni uimalan pukuhuoneen peilistä. Mulla on aivan selvä vauvamaha! :eek: Siis tollanen pyöreä nätti kumpu navan ympärillä, ja ISO! Siis löytyyhän multa kohtalaisesti tuota rasvakerrostakin, mutta tää on jotain ihan muuta...
 
Heippa kaikille!

Laitan nyt oman lusikkani soppaan noista keskustelemistanne sydanaanista. Eli kylla ne voi kuulua jo ennen viikkoa 10, se kaiketi riippuu pitkalti laitteistosta, jolla niita yritetaan kuunnella. Omassa varhaisultrassa viikolla 8+1 ultrattiin alakautta, ja kuulimme sydanaanet seka naimme sydankayran ja ultrakuvassa pienen liikkuvan taplan, jonka laakari sanoi olevan sydamen. Tasainen jumpsutus kuului (mun piti pidattaa omaa hengitystani, jotta kuului vain vauvan sydan), syke 171 lyontia minuutissa. On siis aivan eri asia yritetaanko niita sydanaania kuunnella ultralla alakautta vai dopplerilla (neuvoloissa dopplerit?)

Sohveli onkin saanut draamaa ihan koko rahan edesta, onneksi tarina paattyi hyvin. Itse varmaan ottaisin yhteytta tuonne ekan ultran tehneeseen paikkaan, ja valittaisin vahan. Olisivat vahintaan voineet vahvistaa negatiivisen loydoksen laakarin tekemana, jos kerran sairaanhoitaja oli niin epavarma omista taidoistaan muutenkin.

Maniokki, sullahan voi olla hyvinkin sama juttu kuin Sohvelilla. En menettaisi toivoa lainkaan tassa vaiheessa.

Varanikille ja Hepetiukselle jaksamisia! :hug:

Taaperotx4, hieno moykky! Mun mielesta siina nakyy jopa 2 erillista moykkya, mutta onks se toinen sit ruskuaispussi?
 
Maniokki, mulla sama juttu, että olen jotenkin kuvitellut että kaikilla äänet kuuluisi jo varmasti ja sen takia olen panikoinut. Nyt tuli parempi mieli kun asiasta on keskusteltu ja en olekaan mikään luonnon oikku :)

Taaperotx4 hienoja uutisia. Minäkin katsoin että siellä köllöttää kaksi alkua :) Kertoiko sulle mittoja? Sen takia utelen, kun mennään suht samoissa la ajoissa.

Sky 7+3
 

Laitan nyt oman lusikkani soppaan noista keskustelemistanne sydanaanista. Eli kylla ne voi kuulua jo ennen viikkoa 10, se kaiketi riippuu pitkalti laitteistosta, jolla niita yritetaan kuunnella. Omassa varhaisultrassa viikolla 8+1 ultrattiin alakautta, ja kuulimme sydanaanet seka naimme sydankayran ja ultrakuvassa pienen liikkuvan taplan, jonka laakari sanoi olevan sydamen. Tasainen jumpsutus kuului (mun piti pidattaa omaa hengitystani, jotta kuului vain vauvan sydan), syke 171 lyontia minuutissa. On siis aivan eri asia yritetaanko niita sydanaania kuunnella ultralla alakautta vai dopplerilla (neuvoloissa dopplerit?)



Tuota mäkin juuri tarkoitin. Vatsan päältä äänet kuuluu yleensä n.12 vklla kun sisäkautta ultratessa voi kuulua jo tosi ajoissa niinkuin itsellänikin kuului jo 7+0 ( alkio vastasi 6+3), sykkeet kuului ja näkyi selvästi. Mutta vatsan päältä ei tosiaan kuulu kun paljon myöhemmin. Hyvä kun selvensit =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Maniokki:
Ok, mä olin ite tainnut tajuta väärin täällä olleista keskusteluista että jollain olis jo kuultu ne sydänäänet. Ihana kun tulee tollasia kommentteja niin rauhottaa mieltä. :) Kun jotenkin kuitenkin tuntuu siltä että ihan raskaana oon...mies kysy illalla olisinko halunnu yksityiselle ultraan, mutta päätettiin vielä miettiä.
Kyllähän se mieltä rauhoittaa tosi paljon se ultra jos vasta 2vkon päästä pääset nvlaan, niin ei tarvisi murehtia. Km:n riski on minimaalinen sen jälkeen kun alkiolla on syke havaittu ultrassa. Suosittelen kyllä mutta jos mielesi on ihan rauhallinen asian suhteen ja jaksat odottaa sen 2 vkoa niin selviäähän se sittenkin.
:hug: =)
 
MITEN TEILLÄ JOTKA OLETTE KERTONEET KOLMANNESTA LAPSESTANNE ON OTETTU VASTAAN VAUVA-UUTINEN? mulla on jo kaksi ihimistä kysynyt heti vauva-uutisen jälkeen että oliko raskaus vahinko :eek: :eek: :( :( :( Voi että kun tuo loukkaa!!! Miksi sen kolmannen pitäisi olla vahinko? Siksikö että kukaan ei halua olla standardi- perhettä suurempi. (2 aikuista ja 2 lasta ) Voi että kun ottaa kupoliin. Vaikka kaikki ovat ottaneet uutisen hienosti ja ovat olleet onnellisia puolestamme ja äitini oikein kehui kuinka on meistä tosi ylpeä...mutta noi muutamat sitten latelee noita omia juttujaan? Menee hermo |O Meillä ei ole käytännössä koskaan lapset hoidossa ( esiskko 3v on ollut 2 kertaa pois yötä kotoa ja nekin viimeisen 6kk:n aikana ) Eli me ollaan kyllä täysin hoidettu lapsemme itse ja vastuullisesti. Tiedän että ne kommentit nyt eivät meidän kasvatustaidoista johdukkaan tai mistään meistä johtuvasta mutta siltikin niin ärsyttää. Miksi joku ei vaan voi aidosta rakkaudesta lapsiin haluta vähän isompaa perhettä?
Nyt mun hormoonit kyllä jyllää ja tämä asia paisuu mun päässä mutta kun mua silti niin toi KETUTTAAAAAA |O No eikö tämä tästä :( Kiitti kun sain purkautua.
Ei...pakko vielä purnata...sitten siitä vielä että kun me asutaan kolmiossa oisko n.79 neliötä niin sanotaan heti että no nyt teidän pitää sitten muuttaa isompaan että onko teillä varaa :eek: :headwall: :headwall: :headwall: Voi kiasus. ennen vanhaan on ollut 6 ihmistä samassa huoneessa mutta kun nykyään pitää olla väh. 200 neliön talo, joka muksulle oma huone, uudet autot jne. Vuokralla tai pienesti ei voi asua. Kyllä me mahdutaan tänne asuntoon kevyesti. Ei tee tiukkaakaan, täällä on niin tilavat huoneet. Sitten kun muksut on vanhempia ja koulussa ja mä olen palannut työelämään niin silloin lapset voi kaivata jo sitä omaa rauhaa silloin olisi mielestäni viisaampaa lähteä ostamaan esim. omakotitaloa kun ei mene muksuista enään hoitomaksuja ja kun en ole kodinhoitotuella kotona :kieh: Mutta voi että mulla menee järki. Mutta niinhän se menee että jos olet vuokralla ja jos jokaisella ei ole omaa huonetta, olet HULLU, TYHMÄ KUN MAKSAT VUOKRAA KUN VOISIT MAKSAA" ITELLE", OLET KÖYHÄ JA LAISKA KUN ET MENE JO TÖIHIN KUN HOIDAT KOTONA "VAAN LAPSIA" AAAAARGH!!!!!!!!!! |O :xmas:

Kiitos ja anteeksi mä poistun takavasemalle häpeämään :ashamed:
 
Noista sydänäänistä itse olen tarkoittanut kokoajan vatsan päältä dopplerilla kuunneltaessa. =)
En ole edes ikinä kuullut että varhaisultrassa alakautta ultraa tehtäessä kuunneltaisiin sykkeitä, ihan uusi tieto minulle. :)

aamukastetta...voisin liittyä sun klubiin...tosin mielummin kerhon puolella joku päivä kun jaksan avautua :D

Mulla menossa joku ihmeen tarmon puuska. Rupes ketuttaa tää talo niin paljon että siivonnut hulluna ja kohta kiiltää koko talo! :eek: :D

Sain varattua neuvolankin. Ens tiistaina olis heti aamusta. Kauhia kiire sillä terkalla tuntui olevan saada mut sinne, meinas jo tarjota tälle viikolle, muttei ollut enää huomiselle aamuaikaa. Viimeks ensimmäinen aika oli vasta rv 10, koska oli neljäs raskaus. Kovasti onnitteli nopeasta tärpistä km:n jälkeen, muisti mut ihan nimellä :eek: :D Viimeksi kävin siis km:n jälkeen tarkastuksessa.
 
Onpas kummia sykekokemuksia... Mulla oli tänään eka neuvola, viikkoja 8+6. Eikä siis todellakaan puhetta mistään sydänäänten kuuntelusta tai ultrauksesta. Esikon sydänäänet kuunneltiin viikolla 12+5. Ja siis tuolloinkin ekalla neuvolakerralla just näillä viikoilla sanottiin ettei vielä mitään kuuluisi vaikka kokeiltaisiin. Ultra on sitten viikoilla 12-14.

Olo on kamala ja oon joutunut olemaan töistäkin pois. Kuvottaa koko aika ja herään yölläkin oksettavaan oloon. Tällaista ei ollut esikkoa odottaessa. Hoitaja arveli että oliskohan nyt tyttö tulossa niin olis erilaiset hormonit pelissä ja siksi olo niin kamala. Meillä on kyllä aivan ihana terveydenhoitaja! Halasi kovasti ja muisti hyvin esikoisen odotukseen liittyvät asiat.

Lääkärit varaan yksityiselle. Mulla on niin kamalat kokemukset neuvolan lääkäreistä ja jälkitarkistuksesta. Nyt pitäisi vaan löytää sitten hyvä ja mukava lääkäri noihin käynteihin... Mielenkiintoista oli että terveydenhoitajakin suhtautui tosi kannustavasti yksityisiin lääkärikäynteihin. Sanoi vielä että noilla kokemuksilla ei suosittelisikaan muuta.

Yritän päästä tänne lukemaan kuulumisia ja laittamaan omia, mutta nyt pitää taas hiipiä harmaana tuonne työpaikan vessan puoleen... Taitaa jo kaikki osata täällä diagnosoida tän mun vaivan :$
 
Niin ja taaperotx4 ihana ultrakuva! :heart:
Meidän pikkuinen möykkyräinen oli ihan seinässä kiinni ujostelemassa joten ei oikeen näy noin hyvin niissä kuvissa kuin teillä, kun on noin keskellä kuvaa :heart:
 
valkolilja joo samaa mä oon miettiny, että saas nähä onko kyse kaksoisraskaudesta, kun kerta luomuna lähti käyntiin ja oireet on niin valtavat..Mutta kuinka yleistä tuo pcos oireyhtymällä on saada kaksoset, tai peräti kolmoset? lukemani mukaan se on enemmänki ku todennäköistä..
tuntuu kyllä aika hurjalta, jos sieltä sitten ensi viikolla paljastuukin yllättävä löytö ja tulisi tuplasti onnea.. :D

tuntuu että kestää aivan liian kauan saada se ihana masu, se kun toisi jo jotain turvaa siitä että vauva/vauvat on todella tulossa, eikä tarttisi kovin kauaa enää pelätä keskenmenoa, se kun on suuri riski aina.

ihanaa kun tälläinen paikka on missä voi vähän tuumia toisten kokemusten kautta omaa raskauttaan ja saada vähä juttuseuraa, me kun ei olla vielä kellekkää kerrottu tästä toukasta, pitää kyllä olla viikkoja vähän enemmän että "uskaltaa"..

:p
 
Heissan kaikille marramasuille!
Olen jo pitkään seuraillut teidän taivalta ja kuuruillut täällä taustalla... :wave: Ajattelin etten millään uskalla liittyä joukkoon tummaan, mutta niin symppistä jengiä täällä tuntuu palloilevan että rohkea rokkaa syököön... B)
Oma tilanteeni seuraava: olen 30 naikkonen e-suomesta ja meillä esikoinen 1,5 vuotta. Jo vuoden päivät olisi kakkonen ollut enempi kuin tervetullut mutta ei ole nappi napsahtanut "ahkerasta hommailusta" huolimatta. Monta turhaa negatestiä kylläkin takana ja korkealta aina pudottu. :ashamed:
Nyt sitten reilu 2 vk sitten testailin ensin pari hailakkaa haamua ja sitten ihan digitaalisen "raskaana"-tuloksen. Sitä pahamaineista vuotoa oli kuitenkin eka viikko ja vatsaa/selkää koski aivan päinvastoin kuin esikon odotuksessa. Ja olo niin ällööllö sekä väsymys semmonen ettei haukotella edes jaksaisi. Siispä aprillipäivänä kipitin alkuraskauden ultraan, kun laskureiden mukaan menin jossain 8 viikolla. Tollo ja tyly gyneukkeli vaan totesi "ei sykettä, ei oo mitään toivoa". :'( Meitsi itkeä vollotti koko matkan sairaalaan, jonne sain lähetteen keskenmenolääkkeitä varten. Odotettuani 5,5 tuntia päivystyksessä inhimillinen naislääkäri sanoi ettei vielä rupea hätiköimään, jos vaikka viikot ei täsmäisikään lainkaan ja hcg-arvo oli kuitenkin vielä kasvanut....Oli semmonen aprillipila ja vuosisadan vuoristorata että huh huh ei paremmasta väliä!!! Nyt sitten paniikissa olen jo viikon odottanut että ensi viikon lopulla vihdoin selviää jahka joku siellä masussa matkaa. Toivottu olisi niin kovin.... :heart: :heart: Kun en millään haluaisi laittaa esikoista vielä kesällä hoitoon, kun on niin kovin herkkis tyyppi eikä viihdy isoissa joukoissa lain.

Anteeksi pitkä tilitys omanapaisesti, mutta oli mukava tilittää tunteitaan kun en oikeen tiedä kelle muuten purkaa. Muutenkin ärsyttävä fiilis, kun eilenkin hammaslääkärissä piti vastata onko raskaana ja sitten pitää mumista "etten oikeen tiedä, toivoisin kyllä olevani..." :ashamed:

No, kaikille kuitenkin voimahaleja :hug: ja hyvän olon toivotuksia tarpeidensa mukaan!!

caribbee + toivottavasti pieni "aprillipila"rv?????
 
Tervetuloa caribbee! Onpa muuten joukkomme joutunut karsimaan alyttomasta maarasta ammattitaidottomia laakareita ja hoitajia. Kylla heidan tulisi osata esittaa asiansa hieman hienotunteisemmin, raskausaika on kuitenkin hyvin herkkaa kaikille aideille. Ammattietikkaa voisivat kerrata hieman useammin, jos on sattunut matkan varrella inhimillisyys unohtumaan.
 
Te kaikki tunnutte olevan aivan varmoja, ettei mahan päältä voi löytää ultralla sydänääniä kovinkaan aikaisin. Voinkohan mie sitten luottaa mun ultraajan antamiin tietoihin viikoista sillä multa olisi niiden mukaan löydetty ultralla MAHAN PÄÄLTÄ sydämen syke jo rv 6+jotain???
 

Yhteistyössä