*** MARRASKUUN ODOTTAJAT 2009 - HUHTIKUUSSA ***

Moikka vaan kaikille!

Käväsin ultrassa puolen päivän jälkeen ja ehheheh... :ashamed: :D Vaikka olen täysin oireeton, niin masussa köllötteli 7,5mm pikkuinen ja täysillä sykkivä :heart: kera eväskassinsa eli ruskuaispussin :D Oli niin liimautunut seinään ja kippurassa,että mittoja oli vaikea ottaa mutta parhain mittaustulos oli tuo 7,5mm, joka vastasi viikkoja 6+5. Mun gyne sitten vitsaili että tässä ultrassa todetaan yksi, mutta eihän se ole niin varmaa onko yksi vai kaksi :LOL: No toivon mukaan on yksi, eikä mun omissa silmissä näkynyt kyllä kuin yksi vaan.
Milloin muuten tuo ruskuaispussi katoaa sieltä? Oliko muilla vielä ruskuaispussia mukana? =)

Olo on siis huojentunut :heart: En mä kyllä tajuais edes olevani raskaana jos en olis testiä tehnyt ja käynyt nyt ultrassa. Mulla on ihan normiolo :D Ehkä kaikki raskaudet on vaan sitten niin erilaisia tai ehkäpä hän on poika? ;) :heart:

Pidän nyt kuitenkin nuo omat viikkoni ja vaihdan lasketun ajan vasta np-ultran jälkeen jos laskettu aika muuttuu. Gyne antoi 25.11. ja mun laskujen mukaan olis 23.11. =)

ellen-: Mulla loppui pahat olot pari viikkoa sitten ja voin ihan normaalisti. Uskon että sulla on kaikki hyvin! :hug:

Chira ja onni pieni huikeat 7+1 :heart:
 
Chira, ihania kuulumisia! :heart: Meillä ainakin 7+1 nökötti vielä kaksi kappaletta ruskuaispusseja vierekkäin omistajiensa vieressä. Olisinko lukenut jostain, että rv 8-9 surkastuvat pois.

( . ) Väsyttää ja työhousut ei meinaa enää mennä kiinni... :ashamed: :headwall: :LOL:
 
etna: Mulla oli ennen tätä raskautta pitkään ihme muljahteluita ja korkeaa verenpainetta. Aloitin kunnon vitamiini kuurin, Lady vita+, vaikka en ollut vielä raskaana. Olin syönyt sitä kolmisen viikkoa jokapäivä, kunnes oireet loppuivat. Enää ei ole muljahdellut ja verenpaineet tippuivat myös huimasti. Jatkan edelleen tuota vitamiinikuuria, on siis raskaana oleville ja imettaville tarkoitettu. Itse uskoisin että minulla taisi olla magnesiumin puute? Joka siis nosti verenpainetta ja aiheutti muljahteluita? Tiedä häntä, mutta vitamiinien aloituksen jälkeen loppui minun kohdalla.
 
onnea iloisista ulrakuulumisista :flower: =)

mulla on ollut pistäviä ja vihlasevia maha kipuja tänään pitkin päivää..kun istahdin tuolille pomppasin huutaen ylös, sattui istuminen mahaan?! :eek: ja kun ajelin töistä kotiin sattui taas mahaan ja vihlasevia kipuja tuntui selässäkin, nyt ei mitään.. paitsi tää v nälkä joka vaivaa kokoajan.. mua ihan oikeesti ahistaa että lihoan liikaa, joku 35kg, olen joskus ollut lihava ja oli kauhean työn takana laihduttaa.. tiedän että tulee jonkun verran, eikä joku 12-15kg ole paha, mutta tällä syömisen määrällä ei hyvältä näytä! vaikka olisin syönyt 3 lautasellista ruokaa 45min sitten, nyt voin vetää saman satsin ja herkut päälle. :p

noh, menen kait syömään sitten..

ainiin, kaveri kertoi että hänen neuvolassa ei suositeltu kotidoppleria jostain syystä.
luin eilen netistä juttuja ja monessa paikassa oli maininta ettei ole turvallista käyttää, voi aiheuttaa hallaa sikiölle.. onko kellään kokemuksia? mitä olette kuullut doplerin käytöstä?

tupuna ja pupuna 7+4 (oman lakun mukaan 8+2) :heart:
 
Polkkajäde, sä jäit näköjään kotiäidiksi samana vuonna kun mä alotin ekan luokan koulussa :LOL: Eivaan, hyvä vaan et meitä on täällä eri ikäisiä niin saadan mukavasti erilaisuutta porukkaan :D

En sitten malttanutkaan odottaa np-ultraan vaan varasin ajan Gynekologikeskuksesta huomiseksi. Soitin eka pulssiin ja ne sano et ultran omavastuu ois joku 150 e ja sit gynekologikeskukses ne sano et niil on eri hinnat eri lääkäreil ja sille halvimmalle sattui olemaan huomiseks aika ni mä otin sen! Kuitenki alle 100 e tulee maksaa, varmaa jotai 60-80e. On myös hyvä et meen nyt ultraan ku mun pitken kiertojen takia ei oo mitään varmaa tietoa viikoista, niitä on 7-8 tai sit vielä vähemmän ja sit jos niit on tosi vähän ni mun täytyy siirtää np-ultra-aikaa... Mut ainaki pitäis huomenna näkyä jotain jos kaikki on hyvin! En kyllä varmasti nuku kovin hyvin ensi yönä....
 
Varovainen kurkkaus tähän pinoon, moi vaan kaikille :wave:

Nyt on kertynyt 6+6, la on marraskuun lopulla. Reilu viikko sitten tuli kaksipäiväinen veritulva, jonka jälkeen olen vuotanut ruskeaa vuotoa enemmän ja vähemmän. Eilen kävin ultrassa, mutta sykettä ei näkynyt. Alkio kuitenkin vastasi kooltaan näitä viikkoja. Että onko se epänormaalia, ettei sydämen jytkettä näkynyt eilen? Viikon päästä uusi ultra. Pää on huolesta sekaisin. Niin, ja esikoista venttaillaan, kuten varmaan huomaa =)
 
Täällä on varhaisultrassa käyty ja hiukan sekavat tuntemukset.

Kohdusta löytyi 7,9 mm pikkukaveri ruskuaispusseineen. Lääkäri oli vähän sitä mieltä, ettei näin aikaisessa ultrassa käymisessä ole paljoakaan järkeä. Kun kyselin sydänäänistä, niin lääkäri ei asiaa paljon kommentoinut. Sanoi vain, ettei tässä vaiheessa kannata niitä ruveta etsimään. Kaikki oli kuulemma kunnossa lääkärin mielestä ja nyt vain odotellaan rauhassa ajan kulumista. Saatiin kuva pikkumatkustajasta ja se lämmittää mieltä, mutta silti tuo sydänääni asia mietityttää. Luotan kyllä siihen lääkäriin että kaikki kunnossa ja lääkäri puhuikin, että yleensä jos raskaudet menee vkolla 7-9 kesken, johtuu se siitä ettei alkio ole lähtenyt kehittymään yms. Nyt ei sellaista vaaraa pitäisi olla, koska alkio 7,9 mm kokoinen. Lasketusta ajasta tai muustakaan ei lääkäri kommentoinut.

Ensi viikon lopulla on ensimmäinen neuvola. Yritän nyt keskittää ajatukseni sinne ja uskoa lääkäriä, että kaikki hyvin. Hiukan vain huolestuttaa, mutta minkäs sitä itselleen voi.

Voikaa hyvin masut :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Chira:
etna: Mulla oli ennen tätä raskautta pitkään ihme muljahteluita ja korkeaa verenpainetta. Aloitin kunnon vitamiini kuurin, Lady vita+, vaikka en ollut vielä raskaana. Olin syönyt sitä kolmisen viikkoa jokapäivä, kunnes oireet loppuivat. Enää ei ole muljahdellut ja verenpaineet tippuivat myös huimasti. Jatkan edelleen tuota vitamiinikuuria, on siis raskaana oleville ja imettaville tarkoitettu. Itse uskoisin että minulla taisi olla magnesiumin puute? Joka siis nosti verenpainetta ja aiheutti muljahteluita? Tiedä häntä, mutta vitamiinien aloituksen jälkeen loppui minun kohdalla.
pitää huomenna käydä hakeen vitamiinipurkki, sisko kyllä ehdotteli samaa meinas että joku vitamiininpuutos aiheuttaa lihasoireita, mulla venähti selkäki tässä viikkositte aika mukavasti. kiitos vinkistä
 
Pikaiset kuulumiset täälyäkin. Tosin ihan ensin halaus niille joiden odotus on päättynyt...

Eilen oli eka neuvola. Siellä oli kaikki ihan ok, mut sydänääniä ei kuulunut. Tosin sen pitäiskin olla normaalia. Mutta jäi huoli, joten varasin samalle illalle yksityiselle ajan, että saisin mielenrauhan. Noh, minut katsoi sairaanhoitaja joka valitteli ettei ihan osaa käyttää ultraa ja teki sen vatsanpäältä. Ja hän ei nähnyt mahassa mitään... Että tyhjä kohtu. Lääkäri ei katsonut ollenkaan, vaan kirjoitti äitipolille lähetteen. Tästä "mielenrauhasta" sain maksaa 80?... Ajoin sieltä suoraan sairaalalle, missä taas vaan doblerilla kuunneltiin ja tuloksetta. Sain ajan onneksi jo tälle aamulle, jonne menin ohjeiden mukaan syömättä ja juomatta, jos "joudutaan tekemään kaavinta"... Itkuisen ja valvotun yön jälkeen menin aamulla sairaalalle, varautuneena pahimpaan. Joten voitte uskoa, että iso kivi tippui sydämeltä, Kun mahassa olikin vilkkaasti liikkuva sikiö, jonka sydän pumpsutteli lyödä tasaiseen tahtiin. Pituutta oli huimat 3,2cm ja vastasi 10+1 viikkoa.

Tämmöistä tänne. Onneksi kaikki oli hyvin, enkä ole mielikuvituksen voimalla oksentanut kaikkia iltoja...

Hyviä vointenja kaikille!

Sohveli ja 9+6 (neuvolan laskurin mukaan)
 
Magnesium auttaa noihin lihasjuttuihin.

Odottajan tulee huomioida että saa tarpeeksi kalkkia, magnesiumia, foolihappoa tämä on erittäin tärkeä, D3-vitamiinia ja myös maitohappobakteereita suositellaan päivittäin.

Raskaus Multitabsissa on hyvä perusannos, ja päiväannosta voi sitten täydentää noilla yllämainituilla ravintolisillä.
 
huomenia :)
oli ihana lueskella ultrakuulumisia :heart: om ultra on vasta n. 4 viikon päästä.. ääh..
onneksi tiistainen neuvola lähestyy :D

mittautin verensokerini ja hb:n kun huimaus töissä oli niin kovaa. tulokset kuitenkin olivat
ihan hyviä, verensokeri 5,6 tunti ruokailusta ja hb 128. verenpainekkin oli ihan hyvä.
olen ruvennut pelkäämään jo nyt tulevaa raskausmyrkytystä, joka oli riesana esikon aikana.
jouduin olemaan paljon sairaalassa ja pelottaakin nyt, jos käy samalla lailla.. ei olisi oikeen
aikaa (tai rahaa) maata sairaalassa. hätäilen varmaan taas ihan turhia, mutta asia käy vähän väliä mielessä :ashamed:

jospa sitä vaan ennemmin jännäisi ultraa, että onko siellä edes asukkaita :LOL: ennenkun raskausmyrkytystä.
kerroin eilen äidille raskaudestani, kun esikon kohdalla hän kerkesi kuulemaan asian muuta
kautta.. pienellä paikkakunnalla omat asiat ovat kaikkien asia :kieh:

kaverini on kihlattuineen yrittänyt vauvaa vuoden verran, en ole uskaltanut hänelle kertoa omasta ilostani ollenkaan.. pelkään hänen loukkaantuvan, koska yritystä on ollut niin kovasti sillä saralla. toivottavasti heilläkin tärppäisi niin ei tarvitsisi murehtia reaktioita.

voi voi, kello näyttäisi olevan sen verran että töihin saisi lähteä..
tänään olen ollut polttamatta 4 viikkoa =) mutta kyllä mieli on tehnyt.. tästä on hyvä jatkaa!

heituska ja pähkinä 8+0
 
Onnea kaikille ultrassa käyneille :heart: Sohvelia onkin säikytelty pahan päiväisesti mutta onneksi kaikki oli kuitenkin hyvin!! :heart:

Etna täällä on yksi rytmihäiriöihin taipuvainen :/ :wave: Tämä ei oo mikään raskausajan ongelma vaan niitä on ollu mulla ihan murrosiästä asti ja luultavasti ehkä ihan oikee vika mutta siihen ei oo koskaan terveyskeskuslääkärit vakavammin puuttunut. Minulla on tiheälyöntisyyttä jota ei onnekseni ole nyt vuosiin ollut kovinkaan monesti. Kaksosraskaudessa muistan alkuraskaudessa sydämen lyöneen välillä hassusti ja niin se on nytkin muutaman kerran tehnyt! Verimäärä lisääntyy ja elimistössä tapahtuu muutoksia joten kaippa se sydänkin on sitten kovemmalla?! En kuitenkaan usko että sinulla mitään hätää on...olen kuullut monien kärsivän muljahteluista raskausaikana! Ja neuvolassahan voit niistä kertoa =)
Minä syön myös raskausajan multitabsia vitamiinilisänä!

Voi miksi tää töihin meno on niin vaikeeta |O Onneksi on Pääsiäsvapaat tulossa!!
Väsymys,etominen ja huippaus vieläkin oireina...odottelen siis sitä virkeää keskiraskautta ;)


Jennyli+Sisu 8+6
 
hömpänpömppä
Tulin kiireiltäni vain kommentoimaan sen verran et muistaahan kaikki et rennietä ja magnesiumia ei voi ottaa yhtä aikaa :D Rennie sisältää hieman magnesiumia ja useissa magnesium-valmisteissa neuvotaan olemaan syömättä muita magnesiumia sisältäviä tuotteita. Minä jouduin valitsemaan kahdesta pahasta närästys vai suonenvedot? Päätin syödä rennietä ku närästys vaivaa 24/7 suonenvedot vain öisin
 
Huomenta! :wave:

Sky, tsemppiä! Luota vaan lääkäriin, jos mitat kerran vastaa viikkoja. :flower:

Sohveli, voi herranjestas, kuinka sua on kiusattu! :eek: Ihan kauhuissani luin kertomuksesi, kuinka "ammattilaiset" voivat toimia tuolla tavalla. Onneksi kuitenkin on loppu hyvin, kaikki hyvin. :heart:

( . ) Turvotusta. Ei siis mitään uutta tämän taivaan alla.
Jos saisi tänään itsensä raahattua vaikka uimaan. :)
Ai niin ja täällä kanssa popsitaan Multitabsin raskausajan vitamiinia, en luota enää omaan ruokavaliooni, kun syön kolmen edestä. ;)

VL & möykyt rv 7+6 :D
 
Eilen eka neuvola. Niiden laskujen mukaan päivällä heittää la ja viikot, eli menisin jo 8+5 ja la 14.11. mutta...
aivan lopuksi terkkari-opiskelija yritti kuunnella sydänääniä, ei saanut kuuluviin, vaikka sanoi että nopeasti välillä pompsahti yli sadan ja mies sanoi samaa. Myöskään "oikea" terkka ei saanut niitä esille. No ei siinä vielä mitään, ultrasivat (kylläkin jollakin vanhalla laitteella kun ei siellä ole muuta ultraa), eikä näkynyt mitään :/
Sain sitten kahden viikon päähän uuden neuvola-ajan, jossa katotaan löytyskö silloin mitään. Apua...pudotti kyllä niin tuolta pilvistä alas :'(
Mutta sitä ihmettelen, että jos oon tajunnut oikein niin istukkahan kehittää raskaushormonia, ja raskaushormoniinhan perustuu testit, joten ei kai se kohduinulkoinenkaan voi olla jos kerta istukka on alkanut kehittyä...? Ja mulla on "normaaleja" raskausoireita, kuvotusta, väsymystä, rinrojen arkuutta ja turvotusta, maha turvonnut jne. Eikä missään tapauksessa ainakaan vielä ole ollut km-oireita, vähäisintäkään vuotoa tai mitään. En tajua. Onneks luin tätä vimppaa sivua ja siinä oli muitakin joilta ei ole vielä konkreettista löydöstä...ei kai se auta kuin odotella. Meinasivat jos noi viikot ei olekaan vielä sitten noin pitkällä, mutta toki ympäripyöreästi varoittelivat keskenmenostakin :(
Kurjaa kun oli niin innoissaan tästä.
 
Sohveli :eek: :eek: |O :headwall: :heart: =) Huhhuh!! Voin kuvitella tilanteesi :hug: Mutta taivaan kiitos että kaikki oli hyvin! Nyt vaan nautit olostasi :heart:

Onnea kaikille jotka käyneet hyvistä ultra ja nvlakuulumisista =)

Kotidopplerista no nehän toimii samalla periaatteella kuin ne mitä nvlassakin on. Ne on oikeasti ihan turvallisia. Kyllä suomessa ei pääsisi tommosia laitteita odottaville äideille jos ne olisi vaarallisia. Täälä plussallakin on joskus ollut pitkiä keskusteluja aiheesta. Mutta siis ne on kyllä turvallisia. Jos jotakin vaivaa voi etsiä suomenkielisen sivuston joka myi angel sounds dopplereita ja ottaa sinne yhteyttä ja kysellä tarkemmin.

Mulla ku toi hb oli niin valtavan korkea kysyinkin sitten nvlatädiltä että onko mun turvallista syödä monivitamiini raskaus valmistetta ( nehän sisältää rautaa ja siksi ettei mun veri mene liian paksuksi että läpäisee istukan verenkierron, veri tarkoituksella ohenee raskauden edetessä) niin terkka neuvoi että niitä kannata syödä eikä tarvitsekkaan kun muuten syö monipuolisesti. Muistaahan teistäkin jokainen että niiden vitamiinien ei tule korvata terveellistä ruokavaliota! Syökää paljon hedelmiä ja kasviksia normaalin kotiruoan lisäksi. Joten meikäläinen nyt jätti sitten vielä vitamiinit kauppaan ja katson mitä suuhuni laitan. Heille se tietty on hyvä jotka eivät pysty nyt alkuraskaudessa syömään juuri mitään ja jos vielä oksentaakkin pitää.
Kun syötte jotakin vitamiinia muistattehan katsoa että eivät sisällä a- vitamiinia. Esimerkiksi normaalissa multivitassa sitä on. A- vitamiinia ei saa raskauden aikana syödä purkista ettei saa liikaa.
D- vitamiinia olisi kumminkin kaikkien hyvä syödä lisänä, sitä ei kyllä ruoasta saa kovin helposti.

Ei mun ollut mitään vitamiinivalistusta tarkoitus pitää
:eek: älkää ottako niin vakavasti. Mutta ainakin ensiodottajille voi olla tuosta jotain hyötyä.

Ihanaa päivää naiset =) :flower:
 
Maniokki Kyllä testin perustuu hcg- hormoniin jota istukka tuottaa, mutta kohdunulkoisessakin se istukka kyllä kehittyy, se kehittyy vaan väärään paikkaan, sinne munatorveen, en ole asiantuntia mutta näin olen ymmärtänyt. Jostain olen hiljan lukenut että yleensä kohdunulkoiset menee kesken viimeistään viikolla 7 koska kun sikiö kasvaa isoksi niin siitä tulee jo niin kovat kivut. Eli siitä ajattelisin että sinulla ei siitä ole kyse.
En myöskään halua sinua pelotella, en varmasti mutta haluan kertoa nyt faktaa koska itse en aikoinaan tiennyt ja kun ultraan menin niin se oli aikamoinen shokki! Eli vaikka sikiö olisi lakannut kehittymästä niin välttämättä ei aina tulee tippaakaan mitään vuotoa! Sitä sanotaan keskeytyneeksi keskenmenoksi. Mutta kun itselläni tuo oli, ei minulla ollut mitään raskausoireitakaan. Sinulla oireita on niin olet kyllä varmasti raskaana. Nuo vanhat ultralaitteet vaan on niin pers***ä että niihin ei kannata luottaa. Niinkuin itsekkin kirjoittelin omasta nvlakäynnistä vähän aikaa sitten niin mulla etsitiin KAUAN sikiötä. Meinas terkka jo luovuttaa kunnes yhtäkkiä aivan kummallisesta paikasta sikiö löytyi. Viikkoja oli 8+4 silloin. Ja silloin ei kyllä meinattukkaan kuunnella mitään sydänääniä, ei puhettakaan! Ne on aina mulla kuunneltu vasta joskus 11-12 vkn aikaan.
Kun sinulla on reippaasti raskausoireita kaikki on varmasti ihan hyvin!
Miten voi muka 8+5 kuulua vielä sydänäänet :eek: Ei kai niinden kuuluisi silloin vielä kuulua? :eek:
 
Täällä podettu flunssaa, joten olo on ollut voimaton ja nuutunut :snotty:
Eka neuvola varattu parin viikon päähän, eipä siellä mtn ihmeitä odotettavissa, ja vanhat tiedothan löytyy jo ennestäänkin.
Ruokahalut on olleet tiessään jo pidemmän aikaa, ja vielä kun iski flunssa päälle, niin ne vähätkin katosi.

Kuiskaten 7+4
 
Aamukastetta kiitos rohkaisusta...niin, kyllähän ne jotkut täällä kertovat että sydänäänet ovat kuuluneet jo aikaisilla viikoilla. Kyllä ne neuvolassakin meinasivat että jos hyvin käy, saattaapi kuulua. Mutta niin ei siis käynyt :|
 
hömpänpömppä
Alkuperäinen kirjoittaja aamukastetta:
Miten voi muka 8+5 kuulua vielä sydänäänet :eek: Ei kai niinden kuuluisi silloin vielä kuulua? :eek:
Näin mullekin kerrottiin. Noilla viikoilla voi just ja just näkyy ultrassa syke (siis ihan normaaleilla laitteilla). Viikon 10 jälkeen alkais kuulua äänet.
En sit tiedä mikä totuus on.

pömppä ja pömppis rv 9+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja Maniokki:
Aamukastetta kiitos rohkaisusta...niin, kyllähän ne jotkut täällä kertovat että sydänäänet ovat kuuluneet jo aikaisilla viikoilla. Kyllä ne neuvolassakin meinasivat että jos hyvin käy, saattaapi kuulua. Mutta niin ei siis käynyt :|
Oisko ne "jotkut" tarkoittaneet sitä kun on ultrattu siinä on kuultu ne sydänäänet. Itsellänikin 7+0 varhaisultrassa joka tehtiin alakautta kuului juuri ja juuri alkion sydänäänet. Mutta voin olla väärässä mutta en koskaan ole kuullutkaan että kukaan edes yrittäisi noilla viikoilla kuunnella sydänääniä. Just senkin takia kun se on niin epävarmaa voiko edes kuulua niin siitä tulee niin hirmuisesti stressiä sitten äidille jos ei kuulukkaan mitään. Mutta kummallista myös se että laittivat kaiken tuon jälkeen 2 vkn :kieh: päähän vasta seuraavan ajan :headwall: Jos minä olisin sinä tulisin varmaan 2 vkn aikana hulluksi :xmas: joten soittele sinne jos alkaa oikein ahdistamaan että saisit viikon päähän sen ajan, että edes kuuntelisivat niitä sydänääniä uudelleen, siinä ei kauaa mee. :hug:
 
Tänään ois sitten se varhaisultra. Vähän pelottaa et ei vielä sydänääniä kuulu ku viikkoja kuitenki vaan 7-8.

Vitamiineista: Mä syön tota multitabs raskaus vitamiinia. Tai alotin just. Ennen söin multivitaa jossa ei ole a-vitamiinia (multitabsin normi-vitamiinissa on a-vitamiinia). To raskaus-vitamiini on siks hyvä ku siinä on kalkkia ja rautaa. Ku mä en hirveesti käytä maitotuotteita ni hyvä toi kalkki siinä. Raudanpuutteesta en vielä tiedä mutta epäilen että sitäkin vois olla ku en syö lihaa enkä muutenkaan oo syöny kauheen terveellisesti viime aikoina... Onks muute outoo et noi raskaus vitamiinit sisältää rautaa ja kalkkia samassa tabeletissa, eiks ne huononna toistensa imeytymistä? Ku jossakin pillereis ne on erikseen, sillein et toinen otetaan illalla ja toinen aamulla...
 

Yhteistyössä