Marraskuun Mussukat 2014 *Lokakuussa*

Mixed sama täällä seksin harrastaminen on aikas hankalaa nykyään, asentoa ei oikein löydy ja mulla alkaa aina supisteleen välistä ja joutuu aina välistä pitämään sen takia vähän paussia.... ja sit seuraava päivä on kyl yleensä supistelujen kanssa ihan kamalaa, tuntuu et ei voi mitään tehä ko kovettaa heti mahaa. Miestä kyllä haluttaa ko se tykkää mun mahasta ja sen mielestä raskaana oleva nainen on seksikäs, mut ite on joutunu vähän rajottaan nuitten supistelujen takia....

Mie oon siis vieny eka laput siitä äitiysrahasta jo monta kuukautta sitten, mut kokoajan tulee jotain lisäselvityspyyntöä...... Pläääh!!! Ja nyt tuli sit tuon sairaspäivärahan hakeminenki kelalta ja palkkaa ei oo tullu kuukauteen niin vähän alkaa olla jo tiukkaa ja ko ei edes yhtään tiiä koska sitä kelalta sit tuota rahaa saa.

Noh, jotain positiivista! eilen tuli vihdoin äitiyspakkaus!!! Oli joitain ihan kivojaki vaatteita, mut harmi vaan ko olivat suurinosa tosiaan niin isoja. Meillä vauveli nukkuu tuossa äitiyspakkauksen laatikossa alussa koska on niin pieni makuuhuone et sinne ei mahu mitään muuta. Ja aattelin sitä vähän tuunata ja tapetoida sen samanlaisella tapetilla ko meillä on sängynpäätyssä. Ja sit laitetaan siihen puulevy alle ja ikeasta jotku jalat alle, niin tulee ihan kiva.

peikko+tyyppi 32+5
 
Kääk!! Ollaa jo lokakuussa.. Kiitos pinosta :)

Mulla tänään eka virallinen äippäloma päivä. Eilen itkin töissä vuolaasti ku lapset harmitteli ettei saa lähteä... huoh.. :)

Alkaa meillä olemaan tavarat ja paikat kunnossa vauvaa varten :heart: jotaon pientä mm. tuttia, puhdistusainetta jne.. puuttuu vielä mut ne nyt saa nopsasti :)
Sairaalakassin otin esiin ja laitoin sinne toilettilaukun.. eli sekin pakkailtava lähiaikoina.. :)

Sokereita oon mittaillu vähän miten sattuu.. en ohjeen mukaa (2xvko) mut hyviä ne on ollut.. Ensi viikolla on neuvola ja saan sielt lääkäriajan.. Vauva perätilassa et jos on viel siel lääkärissä ni sit Päksii synnytystapa-arvioon... ja sekös ahdistaa.. EN tahdo sektioo enkä perätilasynnytystä mut kääntökin pelottaa... huoh... suapi nähä mitä tuleman pitää...

Anteeksi oma ( . ) kirjoitus..

Hipsutin ja ärveet 34+6 :heart:
 
Kiitos tsempeistä :) Muuten lepääminen ei tuottaisikaan mitään tuskaa mutta nyt on niin ristiriitainen olo kun vauvalle niin paljon vielä laittamatta valmiiksi ja mitään ei saa tehdä. Vaikka omaa tyhmyyttähän tää on jos on ollut 8 kk aikaa ja pitänyt jättää viime hetkeen, mutta kuvittelin että tässä olisi heittämällä vielä kuukausi aikaa. Kerta oon ihan perusterve hyvinvoiva odottaja ja kipeitä supistuksia ei oo ollut. No toivotaan ettei mitään vielä tapahdu aikoihin. Samaa toivon MrsRockillekin kerta viikot on vielä vähäisemmät. Täällä on kans masuvauva aktiivinen, mutta se ei oo supistuksia aiheuttanut. Kuulostaa siltä että sulla on tosi herkässä supistelut, jos vauvan liikahtelut ja käsin vatsan koskettelu voi niitä saada aikaan. Mun käsittääkseni 35 viikolla vauva saattaa tarvita vielä lämpökaappia kun ei pysty vielä säätelemään lämpöjä ite tarpeeksi ja imemistäkään ei jaksa vielä.. Mut jos 36 viikolle pääsee on vauva vieläkin ennenaikainen mutta voi pärjätä jo vierihoidossa. Auttaa kummasti kestämään tätä aloillaan oloa kun tätä miettii ja motivoi jaksamaan.

Toppahaalarin haluaisin käydä vielä vauvalle ostamassa. Vaikka nyt ei vielä kovin kylmää oo täällä ollut, niin ajattelin että onko fleecehaalari liian vähän? Vaikka lyhythän tuo automatka on joka tapauksessa. Yks vaihtoehto olis myös toi lämpöpussi mut ehkä se on liikaa. Fleecen alle ajattelin sukkahousut, housut, body, pitkähihainen, myssy, tumput ja villasukat. Mies lähti ostamaan itkareita, pinnasängyn patjaa ja tutteja vauvalle, mut ite haluaisin tuon haalarin valita :)

Kelan sivuiltahan pystyy kattomaan verkkopankkitunnuksilla sen oman etuuden käsittelyn, kannattaa tsekata että kaikki tarvittava on siellä ajantasalla, tsemppiä et tulis nopeeta vielä puuttuvat päätökset!
 
Ja taas olen kyselemässä, kun on aikaa ajatella, tulee myös kysymyksiä mieleeni.

Mitenkä teillä muilla, esim Sonkulla, on ollut lääkärintarkastuksia. Viikko sitten kävin, ja seuraava lääkäriaika on vasta 36 viikolla eli 5 viikon kuluttua. Kuitenkin määräys tuli lepoon ettei kohdunkaulan lyheneminen ja pehmeneminen etene. Eikö sitä haluta millään tavalla kontrolloida välissä? Lääkärikin totesi vain, että me ei taideta enää tavata, vaan se on synnäri sitten seuraava paikka...

Onneksi levosta on ollut apua, menkkajomottelua ei ole ollut, mutta oletettavasti vauvan alhaalla olo aiheuttaa välistä kipua/painoa kohdunsuun seutuun. Tämä kuitenkin korjaantuu monesti vain asentoa vaihtamalla. Kivuttomia supistuksia tulee, mutta niitäkin reilusti vähemmän.

Niin ja POKS 31+0!

MrsRock
 
Miulla on ollut nyt supistuksia joka päivä ja yö. Sellaista kuukautismaista kipua, joka välillä säteilee selkään. Öisin ei oo yhtään kiva, kun ei saa sitten senkään vertaa unta kuin aiemmin.

Tuota uimisasiaa ihmettelin -miinuska-, että miksi ei viimeisen kuukauden aikana saa käydä uimassa? Ei miulle ainakaan ole sanottu mitään sellaista missään.

Piiu ja vauva 34+1
 
Kiitos uudesta pinosta!

Tsemppiä lepäilijöille!

Seksin harrastaminen on hankalaa täälläkin. Oikein hyvää asentoa ei ole. Selällään ei voi olla kun happi loppuu, kumartelu on vaikeaa, kyljellään on paras olla, mut silti hankalaa. Ja kun ei itsellä oikein haluja tahdo olla. Olo on vaikea ja epäviehättävä ja koko ajan jomottaa jonnekin. Miestä käy sääliksi ja harmittaa oma haluttomuus.

Äitiysrahat sain päätöksen alle 2 viikossa hakemuksen laittamisesta. Mut oli helppo mulle se tehdä kun saan saman kun pojasta.

Vaivoja joo on! Närästää, pissattaa vähän väliä (yöllä vähintään kerran), jomottaa selkää, vatsaa kiristää, sillon tällön supistelee ja on ollut tuota samaa kun mixed puhui, paino/paine alapäähän ja pistävää kipua kohdun suulle, kuin sukkapuikolla joku sinne tökkäis. Näinköhän vauva laskeutuu? Tiistaina neuvola, saa nähdä mitä th sanoo. Hb mulla oli viime neuvolassa 102 raudan syönnistä huolimatta, et ei ihme kun väsyttää! Vaihdoin merkkiä, niin saapi nähdä nouseeko.

( . ) valittelinkin oloja jo tohon ylös. Vauvan vaatteet sain vihdoin laitettua ja pakkasin hälle kotiin tulo vaatteet. Paljon on kuitenkin vielä tehtävää, pinnis paikalleen ja pedattava, hoitopöytä varastosta ja pestävä, oma sairaalakassi pakattava.. Tutit ja vaipat on vielä kaupassa. Ja ne imetysliivit. Ja tuplarattaat. Näkeekö muut outoja unia? Mä näen paljon, raskauteen liittyviä etenkin, mut kumma kyllä, en omasta raskaudesta vaan kälyn! :O Mut nyt alkaa lyödä tyhjää ja unohdan mitä piti kirjoittaa, joten unten maille!

CL ja mini-A 35+1
 
Jännä juttu tuo uinti asia. Miulle ovat sanoneet sairaalasta, että saa käydä uimassa ja olisi suositeltavaa näiden valtavien turvotusten takia, kun muuten en saa mitään raskasta liikuntaa tehdä. Neuvolassa taas verenpaineiden takia ei ensin suositellut mitään liikuntaa, kun kysyin vesijumpassa käymisestä. Onkohan tämäkin asia neuvolantätikohtainen sitten.
Tietysti miulla ei viimeinen kuukausi vielä olekaan menossa, mutta kun yrittävät saada jotain aikaiseksi käynnistyksen helpottamiseksi niin luulisi, että olisivat sanoneet asiasta.

Miulla oli eilen hauskaa, kun harjoittelin kantoliinan sitomista ja ei ensin meinannut tulla yhtään mitään. :LOL: jospa se siitä alkaisi sujua pikkuhiljaa.

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille :)

Piiu ja vauva 34+2
 
Viimeksi muokattu:
Tänään oli neuvola. Kyllä ahdisti mennä, ku painoa on taas tullu valtavasti lisää, ku tuli syötyä reissussa mitä sattuu. Eikä viikonlopun kevytruokavalio kerenny korjata tilannetta. :/

Uuet kymmenet siis paukkui puntarin diginäytölle. Kielletyt kympit. :/ Päätin, että seuraavassa neuvolassa oon taas takas kevyemmillä kympeillä, 2vko aikaa saada 500g pois. Sehän onnistuu ku jättää herkut pois.

Verenpaine oli 114/81. Pissa puhdas. Vauvan syke 120. Sf-mitta 31cm. Painoa tosiaan oli tullu 1,1kg per viikko. :/

Kerroin, että koko viikon on ollu pää kipeä, enimmäkseen oikea silmänpohja. Kerran meinas taju lähtee ja makuullaankin huimasi. Näkyi valopilkkuja silmissä. Nukkuminen auttoi siihen.

Sanoin myös, että joka päivä väsyttää ja pitää nukkua päikkärit. Ois laittanu jo ens ma seuraavan neuvola-ajan, mutta sanoin etten tarvi, otan yhteyttä jos olo huononee.

Uus neuvola-aika on sitte ma 20.10. klo 8.00. (rv35+3) js lääkärinneuvola-aika on ti 28.10. klo 14.40 (rv36+4). Sinne kyllä tuntuu ihan turhalta mennä, jos se on se sama parikymppinen poijankloppi, joka viimeks. Pitäskö jättää väliin koko käynti... Tai jos vaikka synnyttäs sitä ennen. :D

Meilläki sekstailu tuntuu vaikeelta ku asennot vähissä. Mieski ku on vähän vatsakas, nii koko operaatio tuntuu sumopainilta. :/ Vaikeeta. Onneks tää mahan kasvatus on kohta ohi. :)

Mulla kaikki ois muuten valmiina vauvalle, mutta pinnasänky pitää vielä hakee varastosta, pestä ja laittaa valmiiks. Pohjaki pitää nostaa.
Eikä oo katastrofi vaikken ehtiskää, kehto kuitenki on valmiina.
Oma sairaalakassi on yhä pakkaamatta. Jos sitä parin viikon päästä jaksais perehtyä aiheeseen...

Nyt oon nii väsy että taidan nukahtaa hetkeksi. Illemmalla käyn lenkillä samalla ku vien tytön muskariin. Muutenhan tää elo onkin lähinnä kotona tylsistyneenä mähöttämistä. Ainainen väsy vaivaa nykyään. Vaikka hb oli 120, eli iha ok.

Emotar&Tale 33+3
 
Meinasin jo yöllä valvoessa kirjoitella |O Taas pari tuntia tehokkaasti hereillä. Jos tästä yövauva tulee kuten aktiivisista vuorokaudenajoista voisi päätellä, kenties ihan hyvä vaan harjoitella..!

Olen tässä miettinyt sairaalakassin pakkaamista, että onkos se onnettoman vanhanaikaista pakata läppäriä matkaan? :ashamed: Vai jokos kaikki muut surffaa laitteilla jotka ovat enemmän..kompakteja?

Tasan kalenterikuukausi laskettuun aikaan. Piinapäivät alkamassa taas :D Tässä vaiheessa alkaa pikkuhiljaa muuttumaan synnytyksen odotteluksi tämäkin ilo, vaikka aikaa olisi mahasta vielä hetki nauttia :snotty:

Ankka & Bebe 35+4
 
Mullakin on huomenna neuvola ja niin ahdistaa sinne meno. Se paino! Ikuinen ongelma... Viimeksi oli oikeasti noussut paino kolmessa viikossa 800g, kun oon seurannut sitä omalla puntarilla. Ja neuvolassa oli sellainen vanha, romu puntari tullut entisen tilalle ja se näytti et painoa oli tullut 1,8kg lisää! Sanoin siit, et kotona on näyttänyt kiloa vähemmän niin neukkulantäti vain tuuumas et "noh, kaikki puntarit voi näyttää vähän erilaisia lukemia. Oletko viime aikoina syönyt tavallista enemmän vai etkö ole liikkunut?" Painoa on kuitenkin tullut vajaa 10kg yhteensä niin ärsyttää tuommoinen kuittailu.. :/ saapa nähdä mitä huomenna näyttää sit...

Mä en ole vielä mitään kasseja pakkaillut... Koko synnytys jäänyt ajatuksena taka-alalle. Sitä aina välillä havahtuu, et sehän on laskettu aika jo muutaman viikon päästä! Sit sen kohta taas unohtaa... :D meillä varmaan kaikki tarvittava on. Sit kun vauva syntyy niin mies vuokraa sen vaavi ensisängyn et pinnasänkykin on kaupassa. Imetystyynyn vielä haluaisin ja sit kantoliinan. Ehkä ne saan aikaiseksi hankkia ennen syntymää.. :D tietenkin pitää esim. vaipoille roskis ja vaippoja hakee, mut nehän hakee vaikka ennen synnärille menoa. :D

Tänään on ohjelmassa pestä kaikki peitot ja tyynyt talvea varten. Kaks koneellista on koko ajan pyörimässä! :) sit pitää kutoa miehelle hanskat ettei toisella sormet palellu, kun on jo pakkasta. Onneks mulla ei ole kuin aikaa! :D

Mixed 35+4 (taas lunttasin Ankalta, kun en muuten muista! :kieh:)
 
Viimeksi muokattu:
Ompas Idaida :lla ei niin kivasti suhtautuva äiti :S Koita jaksaa, vaik just vaikeinta ku tollanen käytös tulee omalt vanhemmalta...

Sonkulle ja MrsRock kovasti tsemppiä lepäilyyn, sekin on raskasta kun ei malttais olla paikallaan. Ainakaan mä en kestäis olla.. Toivottavasti nyt vielä muutaman viikon vauvvelit pysyy poissa tästä maailmasta :)

Sonkku : Joo siis itekki ruvennu miettiin, et ihan hyvin se vauvveli ois voinu tulla jo tai alkaa tuleen, sitä vaan aattelee et 5 viikon päästä, vaikkei se välttämättä sillonkaan tuu vielä tai tulee aikasemmin ... Meilläkin kyl niin kesken kaikenlaista ,mutta jos nyt lähtis tuleen nii kylhä sitä sen verran on tavarat kasassa et hoitaan pystyis ja sitte laittelis ne ei niin tärkeet asiat jälkikäteen...

Vaivoja täälläkin alkanut oleen, eniten nukkuessa ku ei meinaa saada unta ku on nälkä tai pissahätä tai sitte vaan ei saa hyvää asentoo... Ja ku liikkuu vähänki nii tuntuu ettei saa henkee ? :S
Kutinaa on nyt ollut jonku verran ja kävinki pe verikokeissa ettei ois raskaushepatoosia vai onks se hepagetoosi mut kuiteski, sappiarvot oli ihan hyvät mut meen viel kontrolliin pe tai ma nii näkee onks ne nousemaan päin kun ollu enemmän kutinaa nyt...

Äippälomakin alkaa keskiviikkona,jee :p Sit oottelen vaan et pääsis lääkärineuvolaan, kun en oo lääkäril käyny ku viimeks joskus rv12 ultrassa? Oon vähä miettiny et ku kukaan ei oo tehny sisätutkimuksia täs matkan varrel et ei oo paljoo esim uimaanka uskaltanu enää mennä ku ei tiedä... Mutta 20.10 ois lääkäri :) Ja perhevalmennukseen ku ne vähän jäi ku meillä sillon kisu just tippu parvekkelta,mutta toivottavasti ehtii käydä vaik ne on kyl 3 viikkoo ennen laskettuu aikaa :D

Kotia on laiteltu kuntoon ja nyt tekis nii mieli lähtee maalikauppaan ostaan ihan sellasta kirkaan limenvihreetä maalia ja maalata lastenhuoneen pari seinää.. Kyllä nyt jos vauvveli lähtis syntyyn nii alkais oleen jo kaikki suurimmat :)

Sairaalakassiaki pakkaillu pikkuhiljaa tossa, siellä kotiutumisvaatteet pikkuselle,tutti,imetysliivit,liivinsuojia,leggarit&villasukat mulle. Vielä pitäis pakata hygieniatarvikkeet ja ja?

Mulle saa päivittää iäksi 25 On ollu jo kuukauden verran mut ei oo ehtiny ilmotella :D

Teps 34+4
 
Hui, alko pelottaa ko monet joutunu vuodelepoon kohdunkaulan lyhenemisen tai pehmenemisen takia. Voimia teille lepäilyyn! ei varmasti oo helppoa... Mut tuli vaan mieleen et mulla se on tarkastettu viimeks kuukausi sitten ja sen jälkeen ollu kyl niin paljon supistuksia et en yhtään ihmettelis jos ois jotain tapahtunu. Pittääpä sanoa ensviikon neuvolassa et jos pääsis lekurille käymään. Ei ois yhtään kiva jos tää vauveli päättäs nyt yhtäkkiä syntyä.....

Mie oon täälä toipumassa taas kerran oksennustaudista! Pläääääh! niin rasittava tauti, ja nyt tuntuu et ollu vielä voimakkaampi ko vauveli vetelee voltteja tuola ja potkii mahalaukkua niin on sit oksennettu ihan urakalla.... Vissiin on vastustuskyky vähän huono ko jo toinen mahatauti tämän raskauden aikana ja normaalisti sairastelen tosi vähän. Mut nyt ei auta ko yrittää syyä ja juua mahollisimman hyvin ko olo alkaa olla jo vähän parempi. Jotenki pelottaa et tästä ois jotain haittaa vaivalle, mut kait se pärjäää tuola vaikka pari päivää oiski syöminen ja juominen mitä sattuu.

Joku puhu uimahallista käymisestä. Mie oon aika ahkerasti käyny ja mulle ei oo kans sanottu mitään neuvolassa et ei sais käydä. Mut ihan järkevältä tuo kuulostaa tuo tulehdusriski. Pittääpä vimppa kuukautena olla käymättä sit.

Mut meempä lepäileen ja kokeileen nukkumista, jos tää olo ois huomena jo normaali...

peikko+vilkas tyyppi 32 ja jotaki :)
 
MrsRock: Mulla on ollut kaksi lääkärineuvolaa, alku- ja loppuraskauden neuvola ja uudelleen synnyttäjällä noi on normit. Eikä täällä ainakaan kontrolloida mitenkään nyt tätä tilannetta. Multa kiellettiin myös uinti ja sekös harmitti :/ olin ajatellut vielä esikoisen kanssa käydä.

Miinuska: Mulla on ollut esikoisen hoidossa ihan korvaamaton apu naapurista joka hoitanut poikaa useampana päivänä ja hakenut hoidosta. Ei voi olla kuin kiitollinen tuosta ystävästä joka vielä kolmen oman lapsen lisäksi ottaa tuon pojan ulkoilemaan ym. Ei onnistuisi kyllä muuten lapsen kanssa lepo.

Wc-ankka: Täälläkin on tosi aktiivinen yötyyppi tulossa, tsemppiä meille :D

Teps: Ehtiihän sitä laittaa kaikkea valmiiksi kun vauva syntyy, mutta jotenkin se kuuluu tähän raskausaikaan että saa fiilistellä etukäteen kaikkia niitä pieniä vauvan vaatteita, pedata sänkyä ja sisustaa. Oon nyt hissukseen pessyt pientä pyykkiä tyyliin koneellinen per päivä ja on ollut ihana hypistellä noita minivaatteita ja tyttöihanuuksia <3

Peikko86: ei oo kyllä kivaa varmastikaan tässä kohtaa sairastaa. Peukut ylös että sais tää mammaporukka pysyä terveenä h-hetkeen saakka!,
 
Voimia ja kärsivällisyyttä kaikille lepoon määrätyille! Itselläkin ottaa päähän, kun ei pystykään enää tekemään samoja asioita kuin ennen. Kaikki kumartelu ja "kyykkäys" on yhtä tuskaa, pehmeässä tuolissa istuminen hankalaa, autolla ajaessa on vaikea hengittää, kävely hidasta, siedettävän nukkuma-asennon löytäminen vaikeaa...

Mulla on toinen eli viimeinen neuvolalääkäri viikon päästä. Meilläpäin siis ensisynnyttäjillä on kaksi neuvolalääkäriaikaa: alkuraskaudessa (mulla tosin oli se eka vasta keskivaiheilla..) ja sitten toinen loppupuolella raskautta. Olen ymmärtänyt että uudelleensynnyttäjillä on täällä vain yksi neuvolalääkäriaika. Vähiin käy ennen kuin loppuu kokonaan :whistle:

Kuinka pitkään muuten uskallatte ajaa autoa, liikkua yksin kaupungilla yms? Synnytykseen asti? Kuuluuko, tai onko yleisesti tapana jossain vaiheessa ennen synnytystä niin sanotusti vetäytyä kotiin "hautomaan" :LOL:?

Mahakani ja 34+0
 
Hellurei taas pitkästa aikaa :)

Autolla liikkuminen ja liikkuminen ylipäätänsä ; mä kun oon yksin niin vaihtoehtoja ei oikein ole. Tosin oon jo nyt alkanut hamstraamaan kaappeihin kaikenlaista puolivalmista sapuskaa ja vääntänyt pakkaseen 12 annosta eri ruokia. On myös sämpylä ja leiväntekoainekset. Näitä aloin hamstraamaan sen jälkeen kun tuossa olin aika pahassa flunssassa enkä yksinkertaisesti jaksnaut oikein kaupassa käydä ja kyllähän se suoraansanottuna otti päähän :D Jos näitä ei tartte nyt ennen synnytystä käyttää niin käyttää sitten sen jälkeen :)
Koiran kanssa tulee tottakai käytyä paljon ulkona päivittäin ja viimeaikoina on myös autoiltu koirapuistoon (pääsen itse vähemmällä kun alkaa kroppa olee välistä aika huonona).

Jos vauvan nykyinen hereillä olo jotain meinais, niin kyllä kiitos. Vissiin kerran tai kaks oon liikkeisiin herännyt yöllä, muuten tää on aamu ja iltavirkku :D

Mä oon kahdesti käyny neuvolalääkäril. Sillon joskus rv9 ja sitten tossa 2 viikkoa ennen äippäloman alkua pistivät sairauslomalle. Synnytystapa-arvioon ja kokoarvioon menen sitten sairaalaan viikonpäästä :)

Täällä alkaa olla kaikki aikalailla valmista vauvan tuloon. Ei ainakaan nyt heti tuu mielene mitään mitä ehdottomasti tarvitsee ja mitä ilman ei voi kotiin tulla sitten vauvan kanssa.

Sairaalakassi on vielä osittain pakkaamattta - lähinnä omat vaatteet, laturit ja läppäri / tabi. Läppäri houkuttelis enemmän koska on helpompi kirjoittaa, mutta epäilen että fb-surffailut tulee joka tapauskessa hoidettua sitten puhelimella :)

Täällä petihommat vihdoin taas rokkaa kun totesin että hylätään vanhat tutut ja turvalliset ratsastukset ja lähetyssaarnaajat. Kylkiasento ja takaa toimii todella hyvin :LOL:

Mä virittelin sängynsuojankin eilen illalla sänkyyn. Tästä syystä näin sitten kokoajan unta että lapsivedet meni.. no ei mennyt ei.. vissiin tässä kuitenkin jo jäitä poltellaan. Sen huomaa jo siitäkin, etten hirveesti rajoittele liikkumista ym. Meen ja teen ja jos vaan kykenen niin vähän enemmänkin. Esim koiran kanssa palattu taas metsäpoluille mistä oltiin pidempi tovi jo poissa.

Nyt aika mennä aamupäikkäreille nin jaksaa päivällä taas touhuta. Ihan maximi aika pystyssä/liikenteessä on tällä hetkellä reilu 3h, sit alkaa voimat loppumaan. Onneks on lomalla, eikä tarvitse pahemmin mitään suunnitelmia tehdä :)

Aamuterkuin Ambro ja timppa 36+0
 
Autoilu ja liikkuminen; Yksin kun olen (mies armeijassa) niin tulee paljon kuljettua yksin. Vielä olisi kahdeksan päivää töitä jäljellä ennen äitiyslomaa ja töissä kuljen kävellen ja bussilla. Autolla ajan iltaisin noin tunnin kun käyn ohjaamassa lasten voimisteluharkkoja. Ei ainakaan vielä ole yhtään huolestuttanut liikkuminen, kun olen kaikenlaisilta raskausvaivoilta tähän asti (kop kop) säästynyt.

Eilen käytiin ylimääräisessa ultrassa, kun sf mitta oli viime neuvolassa pudonnut keskikäyrän yläpuolelta alakäyrälle. Ultrassa kaikki oli kuitenkin hyvin, keskikokoinen vaavi, painoksi saatiin 2200g. Sukupuolikin oli edelleen sama, nyt ei tarvitse enää stressata siitä että vauvan vaatekaapista ei löydy oikeastaan mitään pojan vaatteita. Vaivakin oli kääntynyt jo pää alas päin. Kolmen viikon päästä vielä toinen tarkistus ultra vaikka kaikki normaalia olikin

Sairaalakassin sisältöä en ole vielä alkanyt edes suunnittelemaan, tämä neiti varmaan pysyy masussa viimeiseen asti, kun ei ole supistuksia yms. ollut vielä koskaan.
Vauvan tavarat on osittain hankittuna, hoitotaso noista tärkeimmistä nyt vielä puuttuu. Saatiin viime viikolla lainaan suvussa kulkenut ihana vauvan korisänky joka on nyt jo meidän makkarissa valmiiksi pedattuna. Pinnasänkyjä meillä on kaksi varastossa odottamassa, pitäisi valita kumpi jää kotiin ja kumpi lähtee mummolasängyksi. Kumpaa te suosisitte, pinnasänky jossa umpipäädyt vai pinnoja koko matkalta?
Miten teillä on iho kestänyt raskauden? Itselleni ei ole aroia tullut mahaan vielä ollenkaan, rintoihin ja pakaroihin jonkun verran..

Hege + beibiina 33+2
 
ambro Millaisen suoja viritelmän sänkyyn laitiot.. meinaa itsekin tarveis laittaa :) miettisin et pitääkö ostaa seksikaupast selainen lateksi lakana vai mikä lie kun meil on 160cm täys levee jenkkipatja ja hyvin ikävää jos se ui niin missäs mies nukkuu ja miten senkin pesis :D

Täällä ollaan lomalla kans.. tosin nää kaks viikkoo ihan työlomia pois ja sit 22.10 alkaa äippäloma... Vaikka kovin miettisin et miten osaankaan olla kotona vaan ja et työkaverei tulee ikävä niin hyvin nää kaks päivää on mennyt ainakin viel :)

eilen kävin siel äippäpolil diabeteshoitajalla ei siel ihmeempiä edelleen samalla kaavalla mennään.. ainoa ero on et mittailen joka toinen päivä :)
synnytystapa arvio on sitten 11.11.14 ja jos sokerit heittää nyt parin viikon aikana niin sit aikaistetaan. mut muuten noin... :)

mä tuossa yhdes vaihees purkasin vaunun osat et pesin ne kaks menee viel tänään pesuun mut rupesin miettii ettei hajuakaan miten ne taas kasattiin :) mut ehkä mä selviin :)

olin virkanut sellaisen kivan viltin kun meinasin et vauvale vaunuihin päälle et ompelen fleecen viel siihen kiinni niin kun sen pesin konees niin se huovuttus puolikkaaks joten siit tuli kissan viltti ja mä teen uuden :D mä katoin vaan kivan langan värin :) ois vissiin materiaalikin kattoo :D

sairaalakassia ja vauvan vaattei olen ruvennut kattomaan mut en viel kasannut. mut kai tässä ehtii viel :)

jotain pient tilpehöörii kyn viel ostelee vauvalle ja sit on valmist :)

moon stars ja tirppa 32+6
 
Ohhohhoo, nytkös sitä vissin ollaan sitten täysaikaisia :whistle: Jännittävää.. Yritän olla liikoja tuijottamatta laskettua aikaa, pikemminkin ajattelen että varmuudella korkeintaan viisi viikkoa jäljellä :)

Raskausarpia ei ole täällä yhtäkään. Luulen ettei niihin kyllä voi itse vaikuttaa, tulee jos tulee. Jonkin verran olen Ceridalilla öljynnyt, ehkä taikauskoista touhua.. Jospa se öljyäminen edesauttaisi ihon palautumista :D

Onkohan jollakulla tullut joskus lapsivedet sänkyyn? Jonkun mielestä on varmaan maailman pöljin kysymys mutta kuvittelisin jotenkin että ei muka voi olla mahdollista.. Anteeksi tyhmyyteni :ashamed: Ajattelisin että on todennäköisempää esim nousta sängystä ylös ja sillä hetkellä tuntea patojen aukeavan.

Viime yönä tuli taas valvottua ihan huolella. Mikään asento ei ole hyvä jne... Harjoitussupistuksia oli yön aikana useita, rupesi jo ihan ihmetyttämään. Eihän ne kivuliaita ole mutta epämiellyttäviä kyllä. Ja tosiaan noin klo 02-04 välillä niitä tuli ainakin puolen tusinaa. Kaipa ne jotain kypsyttelyä ovat olevinaan.

Muuten onkin asiat ihan ok, ummetus tosin on tehnyt comebackin mutta sen kanssa vielä pärjää. Elellään ja odotellaan ;) Neuvola taas ylihuomenna.

Hyviä vointeja mamat!

Bosch 37+0
 
Jee, Bosch - onnea täysiaikaisuudesta! :D

Autolla en pahemmin kulje, kun omani myin pois. Kävely on vaikeaa taas välillä joten liikkumiset rajoittuu tytön kanssa leikkikentillä käynteihin :) Näin siis päiväsaikaan kun ollaan kotona kaksin. Miehenkin kanssa pisimmät autolla ajelut rajoittuvat vissiin naapurikuntaan maksimissaan :D

Arpia mulla ei ole tullut yhdessäkään raskaudessa.

Ylihuomenna neuvola sitten täälläkin, leipomisvimma ja liikkumisen vaikeus näkynee taas mutta nyt on jo so what-asenne - se lähtee mikä tuleekin, nyt nautin nää viimeiset viikot sikäli kuin kaikelta tekemiseltä suinkin pystyn. Nuo opiskelut kun eivät kauheasti ole edenneet jos yhtään, kotona tuntuu olevan niin paljon tekemistä ettei muuta ehdi :O Oonpahan kuitenkin ystäviä ehtinyt näkemään :heart: Kaikelle aikansa.
Maha on ihan törkeän ylhäällä, edessä ja ISO! Oon nyt jo isompi kuin tytöistä loppuvaiheessa, mitähän tästä tulee jos laskettuun asti mennään : / Rinnan alla tuntuu oikealla ihan hirvittävää kipua(onkos se nyt sitten sitä kylkikaaren kipua?!) ja hengästyn huippuhelposti välillä. Pahimpina hetkinä en pysty olemaan kuin pikku hetken jaloillani ja on pakko istahtaa. Jo noista syistä toivoisin että vauva laskeutuisi pian, tosin mulla tytöt on laskeutuneet vasta syntymäpäivinään joten saa nähdä. Vessassa ramppaaminenkin on jo tuttua, joten mieluummin se kuin tää hengästyminen(tai jopa tukehtumisen tunne pahimmillaan!) ja tuo kauhea kipu...!

Mulla oli tarkoitus raahautua uimahalliin lasten kanssa, mutta täytyneekin varmistaa neuvolasta onko se tosiaan enää suositeltavaa!

Ankka & Bebe 35+6
 
Mahakani kyseli kotiin jäämisestä... mä oon menny kyllä vimoseen saakka ihan normisti jos vaan kunto antanu myöten. Ensivkolla pitäs lähteä syyslomailee ihan reippaan matkan päähän. Vkot silloin jo päälle 36. Vauvalle kassin oon varuiks mukaan pakannu. :)

Perjantaina on toka lääkärikäynti. Saas nähdä onko stressi tehny tehtävänsä. Monenmoista itkua ja murhetta tässä ollut että melko väsy fiilis.

Tänään leivoin ja nyt on veto pois.

Nasu ja muru 35+2
 
Eilisen vietin äippäpolilla liikehälytyksen takia.. kaikki ok kuitenkin.. :heart: Kaveri oli kääntynyt lähtökuoppiinsa perätilasta. LUOJAN KIITOS.. Karmeen stressin kehitin itelleni siitä perätilasta... huoh.. :/ painoarvio eilen 2,5kg..
Tänään neuvola sielläkin kaikki ok :) Painoa tullut vähän liikaa omaan ylipainooni nähden, mutta silti reilusti vähemmän ku tytöstä aikanaan... Toivottavasti ei kovasti ennää tuu..
Ensi viikon pe viimoinen neuvolalri... Vähiin käy ennen ku loppuu..

Hipsutin 35+3
 
hege mullakin 2 pinnasänkyä. Puinen jossa umpipäädyt sekä metallinen koko matkalta pinnoja. Puiseen päädyin ja tein tosta metallisesta koiralle oman sohvan. :D

lapsivesistä, mä oon montakin tarinaa lukenut että tulee sänkyyn tai sohvalle :) mä en ainakaan oo enää niin ketterä että hypähtäisin sängystä tostanoin vaan ylös. Varsinkin jos oon selkä reunaan päin niin siinä saa jo käyttää kyynärpäitä ja jalkapohjia jos haluaa nopeasti selvitä :p

moonstar, ostin prismasta tollasia kertakäyttösiä ja heitin lakanan ja petarin väliin. Luki ettei hiosta mutta pskanmarjat =D pitää varmaan tunkea patjan ja petarin väliin.. petarin kun pystyy vielä sentään pesemään :LOL:

arvista; mulla on vanhoista osa vähän kasvanut mutta sitten mulla on arpia poikittain :O tullu vasta n. viikon sisään. Ehdin siis melkein jo iloita arvettomuudesta ;)
Linea negra löytyy myös täältä!

Mä ostin itselleni joulukalenterin. Nyt mennään käänteisessä, ja viimeinen luukku aukeaa maanantaina :D
 
hipsutin88; hyvä juttu että vauva kääntynyt ja kaikki oli kunnossa :)

Autolla ajamisesta ym. liikkumisesta; autolla en mielellään enää aja, kun maha tulee niin kiinni rattiin, eikä voi enempää säätää, kun jalat ei yltäisi polkimille enää kunnolla sitten. Muuten liikkunut olen voimieni mukaan eli aika hitaasti ja puuskuttaen :kieh:
Arvista; niitä on ihan hirveästi ja koko ajan tuntuu lisää tulevan :(

Tänään ois miulla taas äitipolilla käynti. Odotan sitä jo, kun eilen vauva liikkui niin huonosti, että meinasin jo iltasella lähteä käymään käyrällä, mutta ajattelin katsoa vielä tähän päivään, kun ei kuitenkaan liikkumatta ole. Kaksi kertaa jäi vajaaksi se liikelaskenta, mutta sitten kuitenkin sain sen 10/t. Mietin myös tihkuuko lapsivettä vai onko vaan runsasta valkovuotoa. Jospa sekin selviäisi tänään.

Tuntuu, että flunssaa yrittää tehdä, kun on niin tukkoinen olo, toivottavasti ei nyt tulisi sitä enää. Turvotus on ihan hirveää, kävin puntarissa niin melkein 3kg tullut viikkoon painoa, huh huh. Yhteensä siis parissa viikossa reilu 5kg.

Huomenna alkaisi äitiysloma :)

Piiu ja vauva 34+5
 
Täällä makoillaan tyylsistymisen kanssa.. Telkkua on tullut katsottua ja käsitöitä tehtyä. Kivulias jomottelu on onneksi väistynyt, mutta kovettelua on päivittäin riippuen siitä paljonko liikun.

Kun kyselin tuosta lääkäristä, muotoilin asian huonosti. Tarkoitin sitä, että jos teidät on määrätty lepoon tms niin onko annettu kontrolliaikaa kohdunsuun tilanteen tarkistamiseksi vai ei? Ja kuinka pitkälle ajanjaksolle kontrolli on sovittu? Itselläni ei nimittäin minkäänlaista kontrollia tullut neuvolalääkärille ja vasta 36 viikolla on äippäpolilla kontrolli vauvan asioiden suhteen (ei siis heillä edes tietoa levosta, aika sovittu jo aikoja sitten). Mietinkin että onko tarvetta kontrolloida vai menenkö eteenpäin sillä, että jos supistaa/kipuilee niin käyn synnärillä kuten neuvolasta opastettiin? Eihän mulla aiemminkaan ollut kivuliaita supistuksia juuri lainkaan, välistä vain lyhytkestoisia jomotteluita ja olivat aiheuttaneet muutoksia... Eli jos jatkan samalla linjalla, mitä voin odottaa?

Muutoin vointi on hyvä. Turvotukset jaloista (nilkoissa meinasi hieman olla) ovat nyt levon aikana laskeneet ja olen käyttänyt tietoisesti tukisukkia ettei tule tukosta maatessa. Vauva on touhuileva, joten oletan siellä olevan kaiken kunnossa. Närästystä on edelleen, mutta ahdistus pallean seudullas on hävinnyt vatsan laskeutumisen myötä (vauvahan oli tarjolla hyvin alhaalla, lääkäri pystyi tuntemaan). Nyt kun vain saisi aikaa kulutettua.

Minäkin pakkailin vauvalle tavaroita, jos nyt kävisi niin että tulisi lähtö. Oma kassi pakkaamatta, enkä oikein tiedä, mitä pitäisi pakata mukaan. Mitä te olette pakanneet?

MrsRock 31+4
 
MrsRock: ittelle oon nyt neljän kokemuksella aina pakannu mm. Huulirasva, käsirasva tms bodyrasva mutä käyttää, suihkusaippua ja shamppoo, alushousut, lököhousut ja rentopaita, imetysliivit ja liivinsuojia sekä yösiteitä kun/jos vuoto niukkaa ni ei niitä paksuja pötköjä kukaan haluu pitää. Dödö, lsturi, kamera. Hiusharja,dödö.

Mä virkistyin kovasti kun kävin suihkussa ihanan tuoksuisells suihkysaippualka ja vaihdoin omat kamat päälle. Ihan kiva niissä sairaalan vaatteiskin on olla ja alkuun niitä pitänykin. Seinä tulee vastaan kyllä jossakn vaiheessa ;)

Tommoset nyt tuli mieleen mitä olen itte tarvinut.
Ihan kuumottas jo päästä murua hakemaan ?

Huomenna tosiaan lääkäriaika.
Turvottaa aikalailla käsiä ja jalkoja välillä. Aamulla vilkku valopallot taas mut verenpaineet hyvät.
Muutenkin oon ollu aika väsy. Kasvoista näkyy väsy oikeen kunnolla.

Ruuanlaittoon lähdettävä!

Voimia mammat!

Nasu ja muru 35+3
 

Yhteistyössä