**Marraskuun muruset 2010** Toukokuu

Alkuperäinen kirjoittaja mibetsy:
BV En mä kyl jaksa murehtia turhaa et paljonko tulee painoo, koska kyllä ne karsittua pois saa raskauden jälkeen. :)
En mäkään murehdi, mut mulla on raskausdiabetes, sekin pistää painon pysymään kurissa :D
Ja sulla on erilainen lähtötilanne, varmaan painatkin paljon vähemmän kuin minä? :)
 
Juhlavaatteista Mä olenkin jotain juhlavaa tunikaa tms. ajatellut, mutta se alaosa vähän mietityttää. En viitsisi ostaa mitään juhlahousuja vain yhdeksi kerraksi käyttöön.

Painosta Mulla on myös ylipainoa, mutta en kuitenkaan mikään norsu ole, enemminkin tällänen pikkupossu :D Toivon, että painoa ei montaa kiloa tule. Ehkä joku 6-8 ois ok, mut jos tulee enempi ni sit tulee. Laihdutuskuuri on mulla muutenkin edessä raskauden ja imetyksen jälkeen. Toki yritän liikkua normaalisti ja syödä terveellisemmin, mutta en mä viitsi jokaista suupalaa katsoa. Mulle neuvolassa on kielletty seisomasta liian pitkiä aikoja putkeen, joten se vähän haittaa tuota liikuntaa. En uskalla tehdä kovin pitkiä kävelylenkkejä, mut oon sit lisänny hyötyliikuntaa pienempien lenkkien lisäks. Kaupassa käyn aina pyörällä :)

Nallu ja Hattivatti 17+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nallu:
Supistuksista Te jotka olette jo olleet raskaana, niin miltä ne supistukset nyt sitten tuntuu? Lähinnä mietin niitä harjoitussupistuksia.. Ja missä päin teillä tuntuu ne harjoitussupistukset? Jos mahassa, niin tuntuuko siinä pinnalla vai syvemmällä?
Nostelen vielä tätä, kun vastauksia tuli tosi vähän..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nallu:
Alkuperäinen kirjoittaja Nallu:
Supistuksista Te jotka olette jo olleet raskaana, niin miltä ne supistukset nyt sitten tuntuu? Lähinnä mietin niitä harjoitussupistuksia.. Ja missä päin teillä tuntuu ne harjoitussupistukset? Jos mahassa, niin tuntuuko siinä pinnalla vai syvemmällä?
Nostelen vielä tätä, kun vastauksia tuli tosi vähän..
Harjoitussupistus ainakin mulla merkkaa, että vatsa kovettuu kovaksi, mahaa pikkaisen kiristää , mut ei satu ollenkaan.
 
Oi voi, tämä helle ja pahoinvointi ei ole mikään kiva yhdistelmä :( Taas menty 4 päivää enemmän ja vähemmän pää pöntössä, eikö vois jo loppua??? |O Unettomuuskin vaivaa ja väsymys tottakai lisää huonon olon tunnetta entisestään. Mikä hiton hehkeä keskiraskaus???? :kieh:

aletheia 12+6 (13+3)
 
Alkuperäinen kirjoittaja aletheia:
Oi voi, tämä helle ja pahoinvointi ei ole mikään kiva yhdistelmä :( Taas menty 4 päivää enemmän ja vähemmän pää pöntössä, eikö vois jo loppua??? |O Unettomuuskin vaivaa ja väsymys tottakai lisää huonon olon tunnetta entisestään. Mikä hiton hehkeä keskiraskaus???? :kieh:

aletheia 12+6 (13+3)
Mäkin elättelin toiveita, että kun eka kolmannes on ohi, niin pahoinvointi loppuu. No, on se ihan himpun verran helpottanut, mutta joka aamu 15min heräämisen jälkeen oksennan sappinesteitä:( Etova olo on edelleen koko ajan. Mikään ruoka ei maistu oikein kunnolla, syön silti väkisin. Turha edes kuvitella, että menis ravintolaan herkuttelemaan kun rahat menis vaan hukkaan.
Ja nyt olen vielä huomannut, että syönnin jälkeen kestää tosi kauan ennen kuin ruoka "sulaa" kunnolla. Turha kuvittekaan lähtevänsä kävelylenkille kahden tunnin sisään ruokailusta.
Paino tippui ensiksi kilon-puolitoista, mutta nyt ollaan samoissa kun ekassa neuvolakäynissä ihan raskauden alussa. Voi, kun tämä pahoinvointi oikeasti loppuisi jo.

Terese 14+5

 
Mäkään en ota stressiä kiloista. Eipä niitä paljoa estääkään voi. Kunhan ei nyt ala mässäilemään mielin määrin,mutta siis normaalilla kotiruualla ja kohtuullisella herkuttelulla ei painon pitäisi nousta liikoja. Kai? Mulla on ollut noususuhdanteista painonnousu raskauksien myötä. Esikoisesta tuli hätinä 5kg,tokasta n.8kg ja nyt viimesestä reippaat 15kg ja ihan samalla tavoin olen joka raskaudessa syönyt. Mä olen pitkä (175cm ) ja normaalipainoinen.

Harjoitussupistukset on juuri niitä kun vatsan vetää pinkeäksi,mutta niiden ei kuulu sattua.

Meillä on ollut rauhallinen päivä kun ollaan kotona esikoisen ja nuorimmaisen kanssa. Mies ja keskimmäinen on kokemäellä. Mun mies ajaa jokkista ja siellä on kisat=)

LilliM ja manteli 12vkoa *poks*

 
Ompas tullut tekstiä, kun ei juurikaan vkl:n aika ole ehtinyt koneelle, hyvä te :)

Uusia tullut, tervetuloa minunkin puolestani :wave:

Painosta; Täällä BMI melkein 25 joten ei täälläkään mikään keijukainen kirjoittele :) Mulla ollut sitä pahaa oloa koko raskauden ajan ja 4 kiloa paino tippunut, joten mä syön just sitä mikä menee alas, kaloreita laskematta :) Aikaisemmista tullut molemmista sen 25 kiloa ja kyllä oli sotanorsu olo :ashamed:

Mä en kanssa tuota testiä meinaa ottaa, musta se on ihan humpuukia ;) rakenneultraa odotellessa. Sykkeet; meillä ollut jätkillä todella vaihtelevat sykkeet joten en niihinkään usko. Juu olen ateisti :D

harjoitussupistuksista ei kuulu sattua yhtään, pelkkä kohtu kovettuu hetkeksi. Omat kivut on onneksi helpottaneet, kohtu ksvaa ja painuu lantioon, koska nyt niin edessä. Nuo aiheuttaa kipuja.

Terese; Kannattaa juoda heti herätyä jotakin niin on helpompi oksentaa, itse juon lasin mehua niin ei tarvii sappinesteitä oksennella. Jaksamisia, tiedän tunteen liiankin hyvin.

Auringonotosta; Itse olen palvonut esikoisen aikana koko kesän arskaa, la oli syyskuussa. Enkä ole ikinä ollut niin ruskea, oikein paahdettu papu :) Normi rasvoja käytin, pidin huolen etten palanut.

Täällä on pystytetty viikonloppuna leikkimökki ja kertaaleen saatu maalattuakin kunnes alkoi satamaan. Ruusut pitäs saada penkkiin ja kämppä siivota mutta en jaksa. Tuli taas huono olo kun on rehkinyt liikaa :( No jätkät tyytyväisiä uuteen kesäasuntoonsa :D

Op ja TiTi-Uuu 14+3, jouduin oikein laskemaan ja olin jo kirjoittamassa 13+3, mutta olenkin jo 14+ viikoilla vautsi! :)
 
harjoitussupparit on just tollasia kuin edellä on mainittu, mulla on edellisis raskauksissa alkanut ilmaantumaan siinä puoli välin paikkeilla..

mä viihdyn paremmin varjossa, en kestä olla auringon paahteessa varttia pidempään.

paino on noussut tähän mennes joku kolmisen kiloa..

kurpitsa rv14+1
 
Terese, jaksamista sinullekin pahoinvoinnin kanssa! Mulla sama juttu. Sappinesteet yleensä aamun aluksi lentää pihalle eikä siihen auta juomiset eikä syömiset. Tulee, jos on tullakseen.

Gitta, menitkin mainitsemaan sen hikan!!! |O :D Sitä en kaipaa minäkään. Kamala tunne, kun pieni vaan hikkaa eikä itse voi tehdä asialle mitään. Tulee tukala olo :D
 
Juhlavaatteista: Mä olen ostanut jo etukäteen kaikki mekot ja tunikat, sillä periaatteella että tänne mahtuu mahaakin. Mun työvaatetus kyllä perustuu aika vahvasti noille mekoille. Mutta leggareita on sellaisia kiiltäviä, jotka on heti juhlavammat ja sukkahousukankaasta tehtyjä on vaikka mitä missä on nätiä kuvota, reikää, ja vaikka paljettia, siihen sopii mun mielestä korkkaritkin kivasti.

Aurinkovoiteesta:
mä en tiedä mitään virallisia suosituksia, mutta mä kanssa asiaa mietin ja ostin lapselleni apteekista arinkovoidetta, kuten aina ja meinaan mennä samalle purkille...

Vaahtis 13+4
 
heipparallaa naiset! :wave:
olipas mukavaa kun avasin eilen pitkästä aikaa palstan ja huomasin et olitte mietiskelly mun kuulumisia =) pidin ihan tarkotuksella taukoa kaikista näistä vauvaan liittyvistä asioista ja sainkin isomman ahdistuksen hälvenemään =) pahimmat mielenmyllerrykset on nyt väistyny ja olen päättäny ottaa tän raskauden nyt ihan rauhakseltaan ja totutella pikkuhiljaa ajatukseen tulevasta. on tässä kyl ollu kestämistä mun miehelläkin kun se on joutunu sivusta seuraamaan mun ahdistuneisuutta ja vaihtuvia mielipiteitä :D onneks kaikki neuvolasta työkavereihin saakka on kannustanu ja tukenu mua niinäkin päivinä kun oon ollu ihan pelosta paniikissa. kai tää esikoisen odottaminen tuottaa mulle vaan niin kauheesti jännitystä ja uutta et säpsähtelen välissä ihan tosissaan =) mua ei niinkään pelota vanhemmuus vaan nimenomaan tää raskaus ja tuleva synnytys, onneks siihen onkin viel aikaa ja aattelin sitä ruveta käsittelemään vasta syksyllä. Nyt koitan vaan ottaa rauhallisesti ja luottaa omaan kehoon vaikkakin vatsan pyöristyminen tuntuukin oudolta enkä meinaa vieläkään uskoo olevani raskaana sillä tää odotus ei edelleenkään tunnu missään ja viikko sitten kun neuvolassa kuunneltiin sydänääniä ni en mä jotenkin tajunnu niitten tulevan sikiöstä olleskaan. mahtaakohan ne liikkeiden tuntemiset sit auttaa konkreettisemmin ymmmärtämään tilannetta vai hoksaankohan mä vasta lapsi sylissä et mistä se tuli :D mä olen ihan höpsö mut kaipa meitä odottajia on näinkin moneen junaan vai liekkö mä matkustankin metrolla B) nyt ei muuta kun toivoen seesteistä odotusta ja ihania kesätuulia kaikille :flower: :heart:
hipsu ja salamatkustaja 15+2
 
uc1
Heips,

Mahtuisikohan pinoon vielä mukaan yksi mattimyöhänen?
Eli odotan 2. lasta ja LA 29.11. ja synnärinä HYS. Itse olen vielä pari päivää 30v ja esikoispoika syntyi viime heinäkuussa ja ikää hänellä nyt 10kk.

Ihanaa kevättä kaikille!

uc1 + "siskotaiveli"
 
Painonnousua piti tulla pikapikaa kommentoimaan. Mulla on toistaiseksi pysynyt ihan ok hanskassa vaika puntarilla en oo vähään aikaan käynykkään. Peilihän kertoo siitä ns. todellisesta lihomisesta enemmän :) Eilen tosin nykäisin puoli pussillista korvapuusteja iltapalaksi joten saa nähdä kuinka kauan menee ennen kuin on pakko määrätä ittensä herkkulakkoon :D Mulla siis ton kylläsyydentunteen kanssa on käynyt niin että se on ihan hukassa, voisin syyä ihan pohjattomasti ja aina tuntuu et vielä mahtus vähän :whistle:

Alussa mulla stressas se lihominen paljon enemmän kun just olin päässyt sellaiseen kuntoon kuin olin pitkään haaveillut ja veetuttikin vähän se et kesä mennään sit mahan kanssa joka paikkaan. Mut nyt ei jaksa enää stressata, muitakin ongelmia mitä miettiä kuin yks paino. Ja sitä paitti mun miehellä on kasvanut maha talven aikana niin paljon et mun on vaikea pistää paremmaksi edes tän vauvamahan kanssa :LOL:

Mutta nyt mä lähden takas sänkyyn. Oli taas niin stressi ilta et vieläkin ottaa päähän ja aion maata ainakin puolille päivin asti :D

JKMS 13+6
 
Morot kaikille pitkästä aikaa!
Tää käy kyllä edelleenkin jatkuvasti lukemassa teidän juttuja, mutta kun kaikki esikoista odottaessa on niin uutta ja kummallista, niin tuntuu ettei osaa kommentoida "oikein" mihinkään :) Täällä olo yhtä hyvä kuin koko ajan ollutkin.. nyt toinen neuvolakäynti keskiviikkona, kun viikkoja 12+3 ja torstaina np- ultra... Eka neuvolakäynti oli viikoilla 8+4 ja sillon terveyskeskuksessa ultralla varmistettiin viikot ja viikolla 9 kaikki labrat (sikiöseulat + veriryhmä ja taudit..) Siitä sitten viikon päästä sai soitella ja varata sen np- ultra ajan tonne sairaalalle.. Nyt taas niin epävarma olo, kun edellisestä ultrasta se 4 viikkoa ja kun ei ole mitään selkeitä oireita..

Avokin kanssa täyteltiin eilen sairaalan esitietolomaketta ja taistelu meinas tulla kun siihen piti kirjata nimiehdotukset tytölle ja pojalle :) Mitenhän käy sitten kun on tosi kyseessä..?!

Mutta mukavaa aurinkoista päivää kaikille.

Ingu+ Papu 12+1...
 
Hipsu, kiva kun olet noin positiivisella mielellä! Tästä on hyvä jatkaa...

Painosta on puhuttu. Mä olen sellaisen sotanorsun kokoinen, joten kyllä mä aion myös tarkkailla tuota painonnousua. Ihan max saa sellaiset 7 kg tulla, mutta paras olisi kun ei tulisi yhtään lisää. Tämä alkuraskaus on mennyt ihan vapaasti syömällä mitä huvittaa, mutta tänään aloitan syömään raskausdiabeetikon ruokaohjeiden mukaan. (Mulla ei ole kuitenkaan mitään raskausdiabetesta.) Haluan itsekin syödä vähän terveellisemmin ja nuo ohjeet ovat hyvät.

Eilen juhlittiin kuopuksen 2-vuotissynttäreitä Kouvolassa ja eilen illalla tultiin myös kotiin. Illalla mä pitkästä aikaa kuuntelin sydänäänet. (Olin meinannut jo monta kertaa aiemmin kuunnella, mutta aikaa ei vaan tuntunut riittävän saatikka tarpeeksi rauhallista hetkeä löytyä.) Tällä kertaa mä löysin sydänäänet hienosti ja pienen sydänäänet kuulostivat ihan höyryveturilta kun se siellä nopeasti jumpsutti. Aivan ihana ääni! :heart: Mähän olin pari kertaa aiemmin saanut ne vain kuulumaan tyyliin kolme jumpsutusta ja sitten veks. Nyt tuli todella hyvä mieli. Ei silti, että olisin ollut yhtään huolissani. Ihmeen seesteinen rauhallisuus on tullut entisten pelkojen tilalle ja hyvä niin. En aio pelätä enää vaan nautin jokaisesta hetkestä. Liikkeitä en ole vielä tuntenut, mutta niitä täällä jo kovasti odottelen. Ne ekat liikkeet ovat niin ihania! Ne hikat ei sitten niin kivoja olekaan.

Kuopuksella on huomenna 2-vuotisneuvola, mutta mulla on vasta ensi viikolla toinen neuvolakerta ja sekin on lääkärineuvola. Sitä odotellessa.

Tänäänkin tulossa lämmin päivä, joten ei muuta kuin ulos nauttimaan. B)

Katja-75, rv 13+5

 
plasebo Mulla ilmeisesti laskee verenpaineet niin äkisti seistessä, että neuvolatäti käski välttämään hetkiä jolloin joudun paljon seisomaan. Pyörryin siis noin viikko sitten ja mulla on muutenkin ollut puutumista käsissä ja hartioissa. Kyllä mä seistä saan, mut mieluiten en pitkiä aikoja putkeen.

uc1 tervetuloa mukaan! :)

Nallu ja Hattivatti 17+2
 
Heräsin yöllä muutaman kerran kipuun oikeassa kyljessä. Aamulla kun nousin ylös kivut paheni ja vihloi/kouri jo koko oikeaan puoleen alavatsaa/kylkeä. En uskaltanut lähteä töihinkään jos kivut vielä pahenee. Sain onneksi neuvolantädin kiinni ja hän lupasi puhelinajalla klo 12.30 kuunnella sydänäänet. Toivottavasti pienellä on kaikki hyvin :heart: Nyt jatkuvat kivut on vähän lievenneet, mutta kunnon vihlaisuja tulee edelleen välillä :x Inhottavaa ja pelottavaa kun ei tiedä mikä on normaalia ja mikä ei.. Onko muilla ollut näin pahoja kipuja/kouristuksia/vihlaisuja?

Painonnoususta: Mulla oli tullut ekan neuvolan (rv9) jälkeen seuraavaan neuvolaan (rv13) painoa n. 500 g. Eli 500 g / 4 viikkoa. Vielä ainakaan en siis huolestu painonnoususta :)

Ingu - Mulle myös esikoista odottaessa kaikki tuntuu uudelta ja kummalliselta :) tsemppiä neuvolaan ja ultraan!

uc1 tervetuloa :wave:

SW 14+0 ja POKS (toivottavasti)
 
Heissan! Np-ultrasta tultu. Siellä kaikki hyvin. Turvotusta mitattiin 1,1mm-1,2mm eli turvotukset oli ok. Kävin myös niissä verikokeissa. Niitä tuloksia saa sit odotella 1-2 viikkoa. Uskon kuitenkin, et kaikki on ok. :) Sydämen sykkeet nähtiin ja kuultiin oikein hyvin. Kovasti sydän jumputti. :heart: Mittaa Babylle oli tullut jo 6cm. :) Sen verran oli Baby ottanut kasvupyrähdystä, että vastasi viikkoja 12+1.

AaVee & Baby 11+6
 

Yhteistyössä