**Marraskuun muruset 2010** Toukokuu

Tuli mieleen kysäistä, että kärsiikö kuinka moni turvotuksesta?? Mulla on mahaa turvottanu monta viikkoa, ja on välillä niin pirun kipeäkin päivän päätteeksi. Istumatyö ei varmaan ainakaan auta asiaa..Ylävatsa on aivan pinkeä ja vähän jopa kosketusarka.. eli vatsa on kyllä kovasti pömpöllään, mutta ei taida olla vauvamaha tämä vielä vaan jätti-iso ilmakupla.. :p
Kaipa tää kuuluu asiaan, onneks iltaöklötykset alkaa olla ohitse, väsymys vähän painaa. Muuten olo on todella hyvä, täytyy fiilistellä ja pällistellä ultrakuvia lähes päivittäin. Ei malttas odottaa että näkee kaverin uudestaan ;)

katjuska 12+6

Katjuska Täällä toinen istumatyöläinen joka on iltaisin ku jalkapallon nielly ku turvottaa niin. Sain töihin oikein tällaisen nostopäydänkin mut ku ei jaksa koko päivää seistäkään niin on sit ihan turvoksissa.. Minkäs teet.

Kurpitsa Toivottavasti saat voimia kestää noita typeriä työkavereita. Että jotku jaksaa. Tsempiä ja voimia masennuksen kanssa kamppailuun. :hug:

Mä taidan lähtee hakee jotain syötävää ku oksu tekee taas tuloaan.

AaVee & Baby 11+0

Huomasin nyt vasta että olette keränneet lastenvaate-nettisivuja.

eli itse olen tilannut ja tykännyt seuraavista;

www.sisukas.net
www.lakritz.fi

sekä ulkomailta

http://www.prinsesserogpirater.dk/shop/frontpage.html
http://www.tinyzone.dk/

Noissa oipi maksaa sekä luottokortilla, että Electronilla. Tuotteet on ollut sellaiset kuin on pitänytkin ja toimitus on ollut nopeaa :) joku ruotsalainenkin kauppa oli, mutta nyt en kuolemaksenikaan muista sen nimeä.

LilliMenninkäinen - Voi harmi että äänet ei kuulunut :/ Toivotaan että ultrassa on kuitenkin kaikki hyvin!

katjuska80 - täällä myös yksi istumatyöläinen jonka maha on varsinkin iltaisin niin turvonnut että näyttää kun olisin nielaissut ilmapallon :kieh:

Aavee - koitahan selvitä pahoinvoinnin kanssa :snotty:

Tänään aamulla oli neuvolalääkäri ja sydänäänet saatiin heti kuulumaan :heart: Kaikki oli muutenkin ok ja painoa oli tullut vain 500 grammaa sitten rv 9 neuvolakäynnin. Olipas positiivinen yllätys, kun varsinkin tämän turvotuksen takia tuntuu että painoa olisi tullut lisää ainakin 5 kiloa :LOL:

SW ja ihme 13+1

Olen kanssa istumatyössä ja illalla vatsa on tosiaan kun potkupallo. Aamulla kun herää, niin masu on suht pieni vielä. Onhan siinä pieni kumpare verrattuna normaalin lättävatsaan, mutta tuskimpa tuota vielä kukaan "sillä silmällä" osaa katsoa. Ja ihan hyvä niin. Illalla kun maha on turvonnut, niin toi napa on musta ihan hirveän näköinen, kun se pamahtaa oikein pinnalle. Tekee jotenkin ällöä;) Älkää kysykö miksi :LOL:

Terese 14+0

kurpitsa Ei kannata liikaa miettiä mitä toiset on susta ajatellu ( Ehkä helpommin sanottu kuin tehty ). Lähetä ens kerralla sairaslomalappu postissa, jos se tuntuu susta paremmalta. Ole ylpeä, että olet hakenu apua. Ei sellanen ihminen kovin mielenvikainen tai hullu voi olla, joka tiedostaa oman terveydentilansa ja haluaa parantaa sitä! =)

LilliMenninkäinen Jos kohdun koko on vastannu viikkoja, niin sehän tarkottaa että pikkunen on kehittynyt niin kuin kuuluukin. Mullaki kuuluu niin vahvasti kaikki suolten äänet ja istukan äänet, että sydänääniä on välillä vaikea löytää..

Kummit Kuinka moni on jo miettiny ketä pyytää kummeiksi? Ja montaako kummia olette ajatelleet? Me ollaan yhtä kaveripariskuntaa ajateltu pyytää ja toivotaan että he suostuvat. Jos ei suostu niin ei sit hajuakaan ketä vois pyytää.. Meillä kun on siitä vähän ongelmallinen tilanne, että monet keitä haluaisi kummeiksi pyytää ei kuulu kirkkoon. :|

Nallu Meillä on kans muutamia kummi ehdokkaita mut ku niitä on niin monta, et pitää kyllä alkaa tehdä karsimista. Kuinka monta kummia te meinaatte lapselle antaa? Mulla esim. on 5 kummia ja ajattelin saman määrän kummeja myös omalle lapselle.

Alkuperäinen kirjoittaja AaVee:
Nallu Meillä on kans muutamia kummi ehdokkaita mut ku niitä on niin monta, et pitää kyllä alkaa tehdä karsimista. Kuinka monta kummia te meinaatte lapselle antaa? Mulla esim. on 5 kummia ja ajattelin saman määrän kummeja myös omalle lapselle.

Oho, viisi kummia! Täytyy kyllä tunustaa, etten ole tavannut ketään jolla olisi noin monta kummia. En siis mitenkään halua kritisoida, hämmystyin vaan tosi kovasti;) Itse olen ajatellut, että kolme kummia olisi ihan maksimimäärä.

Mulla ja mun sisaruksilla on kaikilla 5 kummia ja tuolla esikoisella myös, mutta tän kakkosen kanssa tuleekin pieni ongelma, että mistä mä sen 5 kummia repäsen, kun kuitenkin haluisin sillekin. Onhan noita kavereita, mutta niillä on jo niin paljon kummilapsia, että ei ne kauheasti ole innoissaan kummin roolista, mutta katsotaan nyt, en ole asiaa sen kummemmin vielä miettinyt.

LilliM: Mullakaan ei meinattu lääkärineuvolassa sykkeitä löytää, kamalaa kohinaa ja räminää piti suolisto, mutta aikansa kun etsi ja lopulta vähän paineli mun mahaa samalla, niin kyllä ne sieltä lopulta löytyi, alkoi jo hieman itseä hirvittää, että eikö niitä löydykään.

aletheia kiitos vastauksestasi!
Ai kuinka hyvä tietää, että niitä sisarusistuimia on alettu taas valmistaa! Mietinkin sellaista, mutta luovuin ajatuksesta, kun luulin ettei niitä saa. Hyvä homma! Josko hankkis sellaisen ja lisäksi seisomalaudan... mutta meillä pojalla myös ihan hirveä meno päällä (1v8kk) ja koko ajan on perään katsottava, eikä tosiaan usko mitään. Siksi mietinkin, että ei taida olla vielä puolen vuoden päästä niin maltillinen, että seisoisi vain laudalla..

Kyllä mä jotenkin luotan, että ne äänet löytyy ja vauvalla kaikki hyvin. Kun musta tuntui, että se lääkäri kuunteli ihan väärästä kohtaa. Viimeksi neuvolassa 9+5 äänet kuului tosi alhaalta ja vasemmalta. Nyt lääkäri kuunteli ylempää ja tosta keskeltä. tai sitten mulla on istukka tällä kertaa edessä mikä vaimentaa ääniä. Mutta en mä nyt ihan hermoraunio ole vielä ainakaan. Mun kaveri sanoi, että hällä käynyt useammankin kerran noin, että pitänyt ultralla mennä katsomaan kun ei ääniä ollut kuulunut. Huolettaahan tämä, mutta lääkäri ei ainakaan ollut huolestunut kun tosiaan kohtu oli sen kokoinen mitä sen nyt kuuluukin olla.

LilliM

Kummeista Itselläni on kaksi kummia joiden kanssa en oikeastaan ole ollut yhteydessä 10 vuotiaasta eteenpäin. Ehkä siksi tuntuu erityisen tärkeältä valita omalle esikoiselle kummit jotka välittää hänestä myös teininä ja aikuisena. Kaksi, max kolme kummia haluisin, mutta vaihtoehtoja ja halukkaita löytyy sen verran että valinta tulee olemaan vaikea! Mutta hyvä näin :)

Turvotuksesta Ei turvotus ole pelkästään teidän istumatyöläisten ongelmana. Itse hoitoalantyöntekijänä juoken päivät pitkät mutta silti turvottaa :p

Jan-na & MaJa 11+6

Mulla ei turvotusta ole ollut, mahaa turvotti kyllä muutama viikko sitten, mutta se on jo mennyttä ja nyt on aika normaali olo. Mä teen hyvin liikkuvaa työtä ja en tiedä sitten pitääkö se turvotukset loitolla, en esikoisestakaan kärsinyt minkäänlaisesta turvotuksesta ja sormuksetkin mahtu sormiin ihan loppuun asti, tosin varuilta otin ne kyllä jossain vaiheessa pois.

Heippa

Turvotusta on iltaisin myös täällä. Aamuisin maha on vielä aika litteä, mutta iltapäivisin alkaa olemaan kunnon möllö navan alapuolellea. Töissä kerroin yhdelle kaverille että on mammaloma tulossa, niin hän sanoi kyllä sen jo arvanneensa, kun mun maha on niin pömpöttänyt viimeaikoina.

Onneksi vielä pystyy käymään lenkillä, eikä mahan paino häiritse liikkumista. Lantionpohjan lihakset alkaa kyllä olemaan jo koetuksella juoksemisessa, eli pitäisi niitäkin taas viitsiä treenata. Onko muut juoksijat huomanneet lantionpohjalihasten kunnossa heikentymistä? Mä en tosiaan ole viitsinyt niitä treenata sitten esikoisen synnytyksen...laiska!

Täällä onkin aivan upea ilta, eli suunnistankin nyt ulos.

T:pikku-Katti 14+6

lilli: ihan varmasti kaikki on masussa hyvin..mulla oli samoilla viikoilla kans neuvolalääkäri eikä sekään noilla viikoilla saanut sydänääniä kuuluviin mutta sit siitä viikon päästä kuuluikin sit selvästi.

op: hauska tuo sun kommenttis jonka olit tokaissut, hih täytyy pitää mieles jos vaik tarvii joskus jotain vastaavaa tokaista =) voi tosiaan kyllä olla ettei mua töissä näy enää tän vuoden puolella..

Heipparallaa!

Lilli: tsemppiä sulle kovasti epätietoisuuteen. Se on kamala tunne, vaikka kaikki onkin varmasti ihan hyvin.

Turvotus: Mulla on ollut sellainen olen syönyt rantapallon-fiilis viimeiset kaksi kuukautta, nyt tämän viikon aikana se on alkanut hiukan helpottaa. Ihan hirvittävä tunne ja just ylämaha on arkana. Hapot tulee suuhun ja kamalat röyhyt :x

Kummit: Meillä on esikoisella 3 kummia, mutta nyt saatiin itse uusi kummityttönen ja hällä on 5 kummia. Ja ihastuin ajatukseen. Kun musta jotenkin kummius ja kummit menettää merkityksen kun on noita sukulaisia, vanhempien sisaruksia, kun muutenkin tulevat joka kemuihin, niin kun on 4-5 kummia niin voi niin sanotusti täyttää velvollisuutensa ja pyytää noita sisaruksia mut sitten voi vielä pyytää kavereitakin. Mä vaan mietin että oisko ne kaverit ne samat kun just pyysi meitä, vai jotkut muut ja mistä kukakin loukkaantuu ja pitäiskö ja saako...äh. tää on hankala juttu kyllä!

Olo alkaa hiukan helpottaa. 2 kuukautta tässä sitten on jo kärvisteltykin pahan olon kanssa. TAi eilistä helpotti se että iski flunssa, kurkkukipua ja nuhaa niin se jotenkin peitti nää ällöolot, tosi kiva riemuita kaameasta kurkkukivusta ja tukkoisesta nenästä :kieh:

Mua niin hirvittää muutama tuleva viikko. Jos nää oireet tästä lievittyy ja vasta rv 16 pääsee kuulemaan seuraavaksi sydänäänet, niin jos ei potkut pian tunnu ni sit alkaa taas inhottava epätietoisuusvaihe...Huoh. Ois niin kiva riemuita tästä täysin rinnoin, rinnatkin tuntuvat siltä :LOL:

Vaahtis ja möhkis 12+6

Meillä hajos eilen tietokone :headwall: ja tänään mun puhelin tilttas :kieh:
Hitsi kun ärsyttää |O

Kummeista, Meidän lapsilla on kaikilla kaksi "perhettä"kummeina (siis vaikka mun ystävä ja hänen mies) tai sitten jos on sinkku-kummi niin sitten on vähemmän lukumääräisesti.
Nyt on tiedossa toinen pariskunta jota kysytään kummeiksi tai pareminkin se on aikalailla itsestään selvyys.Ja olis kiva vielä toiset kummit saada.

Mä mittailin eilen mun vyötärön ympärystä ja se oli jo 10cm isompi :snotty: et kai tuo maha on aika vauhtia kasvanut.Vaikka ei mun vatsa kuitenkaan vielä tunnu vauva mahalta.Oon vaan niin pullukka.

En nyt muista mihin vielä piti kommentoida.

Täällä poksuu :D 15+0

Uskaltaisinkohan mieki jo liittyä. Oon seurannu tätä salaa ja sain kahlattua ton huhtikuun pinon läpi vihdoinkin.

Mulla on siis ensimmäinen raskaus menossa ja 12 viikkoa tuli vihdoin eilen täyteen. Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja arvot oli ihan pyllyllään raskaaksitullessa, joten oon pelänny miisumin puolesta kovasti. Pelkoa ei helpottanu viikolla 7 alkanu selkäkipu eikä varsinkaan 9+6 alkanu verinen vuoto, jonka takia kävin 40 km:n päässä päivystysessä vaan kuullakseni, että "ei voi ku oottaa". :eek: Mulle ei tehty yhtään minkäänlaista tutkimusta ja sain varattua ultrankin vasta reilun viikon päähän vuodon alkamisesta. Vuoto muuttu tuhruksi, eikä mulla ollu mitään kipuja (paitsi selässä), mut ei se paljon oloa helpottanu.

Koko viikko oli kauhea ja meillä oli häätkin sillon, mutta oli tosi vaikea olla täysillä ilonen kun koko ajan pelotti niin vietävästi. Ultrapäivänä olin kauhuissani ja kun ultraava lääkäri sano tunnustellessaan, ettei mun kohdun koko mitenkään vastaa viikkoja, niin meinasin purskahtaa itkuun. Ultralla kuitenkin näky täysin viikkoja vastaava (kohtukin vastas viikkoja) ja kunnossa oleva pieni miisumi, jonka sydän pompotti hurjana! :) Aloin tietysti itkeä ihan hirveesti pelkästä helpotuksesta ja onnesta ja lääkärikin hätäänty, että mikä mulle oikein tuli :LOL:

Tuhrua on nyt kestäny pari viikkoa, mutta se näyttäis vihdoin alkavan helpottaa. Lääkäri ei osannu sanoa, mikä siellä on vuotanu, mutta näytti kuvasta vuotavan kohdan kohdussa ja sano, että saattaa vielä tuhruttaa.

Mulla on ollu melko oireeton raskaus, ei pahoinvointia ollenkaan, pientä heikotusta vaan. Rinnat on kyl kipeet ja paisuneet ja maha on muuttunu valtavaksi. :) Nyt pitäis kolme viikkoa jaksaa oottaa seuraavaa neuvolaa.

pnda ja miisumi 12+1

Laskettu aika on 22.11.
pnda...........................28v.................esikoinen........SKS

(sama päivä ja paikka ku Blööllä :) )

Täällä ootellaan jo huomista ultraa. Vähän harmittaa ku mies oli tulossa mukaan, ja nyt sitten peruikin tulonsa ku lähtee Saksaan.. :( Nyt olisin kaivannu sitä mukaani ku jännittää tää ultraus, johtuen näistä mun sairasteluista ja lääkekuureista. Toivotaan et kaikki on hyvin pikkusella.

Tervetuloa joukkoon, pnda :)

Täälläkin odotellaan huomista ultraa. se onkin eka käynti, jossa mun raskaus varsinaisesti todetaan. Lääkärineuvolan jätin väliin, kun ei kiinnostanut sinne ronkittavaksi mennä ja tänään olis ollut neuvola, mutta jätin senkin väliin kiireisiin vedoten. Tekevätpä sitten huomenna tutkimukset kunnon vehkeillä, eikä millään pilipali systeemeillä, niinkuin tämmösessä tuppukylässä on tapana.
Viime raskaudessa ekassa lääkäri neuvolassa se akka vaan totesi pahoittelut, että valitettavasti usean vuoden kokemuksella on sanottava, että tämä raskaus on mennyt kesken. No eipä sitten oikeasti ollutkaan, mutta koko loppuraskauden ajaksi jäi vaivaamaan ja painamaan, että mitäs jos jotain sattuukin.
Nyt sitten päätin että en mene lääkäri käynneille ollenkaan. Neuvolan tätin juttusilla aion kyllä myöhemmin pyörähtää. Ainoastaan äitipolilla tehtävät tutkimukset ovat tarpeeksi luotettavia, kun laitteet on kunnolliset.

Huomista siis jännittän...

Must tuntuu niin hassult lukee, ku joillain o vast nyt ultra ku tuntuu et itsel oli se kauan aikaa sit. :) Reilu kk niin mul o jo se seuraava ultraki, hui ku aika menee nopee :)

jenspa hyvin se ultra menee, ei kannata jännittää :) ja kojootti ja soikku-83 myös :)

soikku-83 mulla oli vähän samanlainen se neuvolalääkäri nainen ja tosi törkee ja sanoiki viel mulle et olen liian nuori muka äidiksi ym.

Mustakin kuullostaa hassulta, kun porukkaa menee nyt ensimmäiseen ultraan :)
Meillä on tasan kuukauden kuluttua rakenneultraan meno, ja sinne mun armas miehenikin lähtee mukaan, jännitetään yhdessä kumpi on tulossa :D
Kummeiksi olen jo pyytänyt pikkuveikkaani, ja hänen puolisoaan, aivan ihania ihmisiä ja asuvatkin miltei mein naapurissa.
Joku puhu juoksemisesta, mä en ole pystynyt juoksemaan nyt pariin viikkoon lantiopohjan tuntemusten takia, ja eilen kävin reippaalla kävelylenkillä.. nyt on takapuoli ja alaselkä niin pirun kipeet, että en enää kävelekään :'(
Ainoa liikuntamuoto joka mulle nyt sopii on pyöräily, se ei tunnu missään vaikka en alle 20km lenkkejäkään tee =)
Tanya 15+5

Yhteistyössä