MARRASKUUN MURUSET 2010 HUHTIKUUSSA

Minnäi ja Liirah :hug:

Mulla on niin kamala väsy ja paha olo kokoajan etten jaksa tehdä yhtään mitään. Makaan vaan sohvalla.. Ens torstaina on eka neuvola käynti. Mukavalta vaikutti neuvolantäti puhelimessa. Saa nähdä mitä siellä sit sanotaan ja tehdään.
 
Voi hitto. Mulla ei koskaan teininäkään ole ollut näppyjä naamassa. Nyt on ihan täynnä koko naama näppyjä. Ärsyttävää |O Siihen päälle vielä väsymystä, oksentelua ja pahoinvointia koko päivä niin on melko hurja olo. Kiitollinen ja onnellinen täytyy olla kyllä siitä ettei ole ollut kuukautisia jo kahteen kuukauteen, että sen puolen on kyllä ihana olla, kun mun menkat on aina ihan kauheat.

Sokeripala: Kyllä mä keskeytän jos löytyy jotain kamalaa. Oon niin herkkä ettei minusta olisi vammaisen lapsen äidiksi, tai ainakin aina tuntunut siltä. Tosin nyt kun on raskaana niin kauhistuttaa kyllä, että sellainen keskeytys olisi varmaan ihan hirvittävä asia vaikka ainut oikea ratkaisu se olisi. Toivottavasti ei tule sellaista tilannetta.
 
Itseäkin mietityttää (ja miestä ), että mitä, jos ilmeneejotain kehityshäiriötä tai muuta sitten parin viikon päästä ultrassa ja verikokeessa.. Mulle ainakin todella vaikea asia jos jotain olis. Kun aina aiemmin oon ajatellut että en (melkein) missään tilanteessa voisi aborttia tehdä, mutta nyt kun aihe on oikeesti ajankohtainen, niin on sitä just miettinyt, kuten täälläkin moni maininnut, että ei yksinkertaisesti jaksaisi..itselläkin se tilanne että oon just valmistumassa pari kk vauvan syntymän jälkeen, ja gradun viimeistelyä ois vaan varmaan jäljellä..

Ja varsinkin mies on kanssa vähän sillä kannalla, että vaikka kaikki elämä onkin arvokasta ja vaikka ensimmäiset vuodet menis hyvin jne, niin mitä sitten kun pitäis kasvaa ja kehittyä ja ei vaan onnistu..

jotenkin kun tätä kirjottaa niin tuntuu niin karulta tekstiltä..asiaa ei omalla kohdalla helpota, että tunnen läheisesti jotain mm. downeja, jotka on yksinkertaisesti aivan mahtavia tyyppejä! Varsinkin yhden mulle läheisen perheen downtytön oon tuntenu läheisesti vuosikausia, ja ei äkkiseltään tule mieleen toista yhtä sydämellistä ja elämäniloista ihmistä, joka aina soittelee, kysele kuulumisia, kirjottaa kirjeitä (ja laskutehtäviä mulle), pyytää kahville jne..vaikka täällä mainittiinkin just down ainakin aiheena keskeytykselle, niin itellä taas tuntuis juurikin downin takia keskeyttäminen jotenkin niiiiiiiiiin pahalta...mutta tietty taas miehellä ei oo mitään tällasia lähempiä kontakteja/tuttuja vammasia, joten tottakai erilainen suhtautuminen..

Nyt täytyy vain toivoa että kaikki on hyvin. Ja odotella ultraa. Oikein mitään oireitakaan ei ole tällä hetkellä, joten kyllä sitä aika paljon odottaa lääkäriä ja etenki sitä ultraa..

sorry tais tulla vähä pitkä teksti ja sekava
 
Sokeripala: musta tuntuu nyt, että meidän keskeytyspäätös riippuu vamman laadusta. Jos rakenteellisesti on jotain poikkeavaa tai downinsyndrooma, se ei mun mielestä ole niin vakavaa.
Jos lapsella taas ei olisi todennäköisyyttä selvitä hengissä synnytyksestä, elää muutamia kuukausia/vuosia kauempaa tai ei voisi ikinä kasvaa avustettunakaan itsenäistä elämää eläväksi aikuiseksi, niin uskon, että keskeytämme raskauden. Toivottavasti ei oikeasti joudu ikinä tuollaisen valinnan eteen. =)
Uskon, että monet kehitysvammaiset voivat elää onnellista elämää, mikäli heillä ei ole jatkuvia kipuja tai vaadi erityislaitteita elämän ylläpitoon. Valtavall määrällä ei-kehitysvammaisillakin on kaikenlaisia kroonisia sairauksia, vakavaa allergiaa, reumaa, mielenterveysongelmia jne. ja niidenkin asioiden kanssa voi elää...eikä niiden osumista oman lapsen kohdalle voi millään tietää. Sikiöseulonnat raapaisevat mun mielestä vain jäävuoren huippua, eikä lapsen terveydestä ole ikinä varmuutta. Toiveissa tietenkin on kaikilla mahdollisimman terve lapsi :heart:

Huh-huh, kylläpä tämä aihe herätti taas pohdiskelemaan :D
 
Mä en oikein osaa sanoa tekisinkö keskeytyksen, mutta en ole varma pystyisinkö hoitamaan kehitysvammaista lasta ja varsinkin jos joutuisin laittamaan hänet johonkin laitokseen. Mutta ihminen voi vammautua missä vaiheessa elämäänsä tahansa,, joten kaikkea ei kuitenkaan voi suunnitella.
Meillä se ultra puolentoista viikon päästä, niin siellähän sitten selviää enemmän.

Tänään oli pakko käydä ostamassa parit uudet liiviit, koska vanhat isommat on ihan kulahtaneet ja uudemmat on liian pienet =) kivasti vaihtelee näiden koko tän elämän aikana :LOL:

Nyt voisin mennä vaikka päikkäreille, kun huomenna olisi aamuvuoro ja silloin viedään viimeisiä sisätautien harjoittelupäiviä. 6 jäljellä :) Paitsi, että heti perään alkaa toinen 5 viikon jakso.
Mä muuten pääsin ainakin kuukaudeksi kesätöihin ja nyt mietinkin, että mitäköhän ne sanoo siellä kun heinäkuussa ilmestyn ja mulla varmasti maha jo näkyy???kun en mä tietenkään missään haastattelussa sitä kertonu.

Riikka & öttiäisvauva 10+2 :heart:
 
Väsy, väsy, väsy.. Yölläkin esikko antais nukkua mutta ite sitte herään puolen tunnin välein. Hieman raivostuttavaa. No onneks sentääs tämmöstä ettei oksentaa tarvii :)
Kevätkääryleitä himoitsen! Eilen illalla teki niin mieli mutten jaksanu lähtee hakemaan, melkeen itkua tuhersin :( Tänään jos sitte sais..

ziziz ja katkis 9+0 POKS
 
ziziz Mulla kans toi nukkuminen nykyyän yhtä tuskaa vaikka yleensä olen maailman mahtavimmilla unenlahjoilla varustettu. Viime yönäkin heräsin sen sata kertaa ja vaikea saada uudestaan unta. Levottomat jalat ja minkäänlaista hyvää asentoa ei löydä. Onneksi sentään väsymys ei oo enää niin paha kuin vielä joku aika sitten...

 
Täältä vuorostaan huonoja uutisia :(

Näinköhän vaan menee tämäkin kesken.. äsken vessassa käydessäni tuli punaista paperiin pyyhkiessä... juuri niin kuin kahdessa edellisessäkin keskenmenossa..

Pitää nyt seurata.. sydän murtuu jos taas menee kesken :(

T. Juli ja Nupsukka rv 7+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja Juliaana82:
Täältä vuorostaan huonoja uutisia :(

Näinköhän vaan menee tämäkin kesken.. äsken vessassa käydessäni tuli punaista paperiin pyyhkiessä... juuri niin kuin kahdessa edellisessäkin keskenmenossa..

Pitää nyt seurata.. sydän murtuu jos taas menee kesken :(

T. Juli ja Nupsukka rv 7+6
:hug: Täällä ollaan peukut pystyssä. Toivottavasti pääset pian jonnekkin näytille!
 
:hug: Julille, toivotaan kuitenkin parasta!!

Me kans miehen kans yks päivä mietittiin jälleen et mitäs sit jos np-ultrassa/seulonnassa selviääkin vauvan olevan tavalla taikka toisella sairas. Niin kurjaa kuin se olisikin niin luultavasti päätyisimme kuitenkin keskeytykseen. Uskon että meillä ei olisi voimia hoitaa erityishuomioita tarvitsevaa vauvaa/lasta - vaikka onhan se mahdollista että sellainen tulisi eteen vasta myöhemminkin.. mut kuitenkin :( Toivotaan nyt kuitenkin parasta meille kaikille!

Hitto, että mä alan kans olla jo niin kypsynyt tähän oksenteluun. Koko aikainen vellova öklö olo on loppunut mut nyt huono olo voi tulla ihan yht'äkkiä jos on vähänkään pidempään syömättä tai on syönyt liikaa kerralla.. ja heti monet kerrat on tullut halailtua pönttöä heti päivällisen jälkeen - ja se jos mikä on niin ärsyttävää ja vetää ihan voimattomaksi.. huoh! Sais tää alkaa jo helpottaan!! Esikoisen odotusaikana olin kirjoittanu vk 15 kohdalla muistiin että pahoinvointi on alkanu helpottaa eli ilmeisesti tässä on vielä jokunen viikko tätä "kärsimystä" jäljellä.. No, eiköhän tän taas kestä ku ajattelee sitä palkintoa.. :) viime kerrallakin vannoin ettei enää ikinä tähän hommaan ja tässä sitä taas ollaan :LOL: ja samaa on tullu nytkin jo taas vannottua.. ja saas nähdä kuinka tuon kans käy..

 
liirah :hug: ja täällä toivotaan parasta teijän puolesta. :)

Julille myös tsemppiä, toivottavasti ei oo mitään vakavaa.. vaikka varmasti kyllä on säikähtänyt olo.

ite tulin vaan pikaiseen poksumaan, eka kymppi täynnä jeeee :D

tasse 10+0
 
Kaupungissa tänään käytiin ja voin kertoa, ettei mitenkään mukavaa ollut. Huono olo kokoajan niin shoppailut jäi sit aika vähäisiksi. Pitäs vaan syödä ja syödä kokoajan... Ei kiva!

Julille tsemppiä ja peukkuja kovasti!

puhnalle 8+2
 
Kaiketi se jotenki vaikuttaa ku rv kymmenen poksunut. Ei oo läheskään niin väsynyt olo. Pahaolokin on enää harvinaisempi vieras eli noin kerran päivässä enää :D
Jännityksellä pitää nyt jaksaa odottaa neuvolaa ja ultraa eipä tässä muuta voi =)

Tsemppiä sitä tarvitseville ja toivotaan, että kaikki kuitenkin hyvin :hug:

Koitetaan me muutkin pitää nyt vauvat mukana sinne marraskuulle asti ja lokakuun lopulle osa =)

 
Huomenta!

Kiitos kaikille tsempeistä!

Täällä jo vähän parempi mieli.. mitään ei ole tullut sen yhden kerran jälkeen ja olenkin ruvennut miettimään että tulikohan se sittenkin peräaukolta se veri kun mulla on ollut viime aikoina aika kova ummetus niin ehkä sit jotain haavaumaa.. ja just tuolla samalla vessareissulla kävin isolla hädällä.. ainakin kun kokeilin varovasti tops-puikolla emättimestä about 15min sen jälkeen kun paperiin tuli vähän verta niin emättimessä ei ollut mitään..

Toinen mitä mietin että jos se tuli emättimestä niin ehkä johtui siitä että aamulla oli heiluteltu peittoja..

No en mä mielenrauhaa kuitenkaan saa ennenkuin olen lääkärissä käynyt eli huomenna varmaan sitten taas tuonne yksityiselle ultraan.

Hitto kun pitää olla tällaisia, niinkuin nyt ei muutenkin olisi järjetön stressi koko ajan..

T. Juli ja Nupsukka rv 8+0 (poks, mikäli siellä joku on)
 
Huomenia!
Tosi kivaa oli herätä ja kahtoo ikkunasta pihalle, vitutusasteikko pompahti heti. Lunta tullu koko yön.. Eikö tuo olis jo riittäny. Mihinkään ei pääse ku autossaki kesärenkaat :D

ziziz ja katkis 9+1
 
Tylsää sunnuntaita |O Lunta...tuulee...onneksi edes aurinko koittaa paistaa :whistle:

Juliaanalle tsemppi :hug: toivotaan tosiaan,että vuoto olisi tullut jostain muusta syystä.

Meillä käy joka raskauden kohdalla niin,että multa loppuu halut kokonaan... :snotty: ja sekös sitten aiheuttaa skismaa mun ja miehen välille. Niin kävi eilenkin :kieh: Kun toinen ei ymmärrä,että minkä mä tälle voin!! Miehet :headwall: :headwall: :headwall:

Mutta jospa menisin laittamaan keiton porisemaan ja menisin siksi aikaa ulos juniorin kanssa vaikka yhtään ei huvita :snotty:

LilliM + toukka tasan 8 vkoa *poks* :heart:
 
Yhdyn edellisiin... mälsä ilma! Hirvee tuuli, ja kylmä!

Voi ei..olen vähän pitänyt palstataukoa ja surukseni tänne oli taas tullut surullisia uutisia. Olen pahoillani Minnäi ja liirah :hug:

Juliaanalle myös tsempit vuotojen kanssa. Itse tiedän, miten se voi pelästyttää. Toivottavasti on harmitonta!

Vähän sama meininki täälläkin kuin LilliMenninkäisellä, halut katoaa. Ja skismaa syntyy. Tosin mä osasin tätä jo aavistella edellisen raskauden perusteella, joten oon yrittänyt vähän skarpata, ja saada itseäni sille tuulelle. Miehen vuoksi. Viimeksikin meni kuitenkin yli vuosi, enne kuin seksielämä palautui normaaliksi, niin jos nyt sais vähän helpotettua ja koittais tässä alussa vielä olla mukana... en tiiä.

Kahvi ei kyllä maistu mulle... koskakohan tämä loppui esikoisen odotuksessa.. kun muistelen, että kahvi tökki vain alussa jonkun aikaa..
Ens keskiviikkona olis JO toinen neuvola. Ja apua, mun paino on noussu varmaan 2-3kg edellisestä käynnistä. Ahdistavaa. En yhtään tiedä, että yrittääkö kuunnella sydänääniä. Enkä tiedä haluaisinkokaan, jos vaikka ei kuulukaan vielä ja panikoidun.

Ja ruuanlaittoon rientää myös hän, jotta sapuska valmis kun mies palaa tontilta!

suhveli 10+5
 
Juliaana82 Hyvinkin voi johtua peittojen heiluttelusta tai ummetuksestakin. Jos ei enempää tullut niin älä pelkää. Uskon kyllä että säikähdit :hug:

Täällä tuli eilen lunta ja myös rakeita. Tänään on ollu aurinkoinen päivä, mut tuulee niin pirusti ettei siel tarkene olla.

Nallu ja Hattivatti 13+1

Ps. Bad virgin- Muistuttelen vaan, että kun päivität listaa niin mulla se LA on 23.10 :D
 
Kylläpä olikin kylmä tuolla ulkona!! Käytiin miehen ja meidän rakennusurakasta vastaavan tyypin kans merkkaamassa meidän talon ja autokatoksen paikkoja tontille. Jännä miten talon paikka näytti niin pieneltä ja autokatoksen puolestaan valtavan isolta :D No, onneks silmä vaan valehtelee :) Ens viikolla sekin projekti sit starttaa ihan toden teolla..

Muutoin tänne ei mitään kummoista. Pahoinvointia on tosiaan enemmän ja vähemmän edelleenkin. Np-ultra ois tiistaiaamuna eli sinne saakka nyt sit saadaan vielä jännäillä ja sit selviää kunnolla toi laskettu aikakin, kun siitäkin on tosiaan kahdessa ultrassa ihan erilaiset arviot (epätarkemmalla laitteella sai n. viikon vähemmän iäksi). Tällä erää lasken siis vielä tuon tarkemman ultran arvion mukaan joka passais myös paremmin ovistestiiin.

Pirtsi ja kirppunen 11+6

 
Muari: mäkin menen perjantaina ultraan. Jänskättää aika paljon...

Seksihaluttomuudesta ollut juttua... täällä olisi myös yksi miehenvälttelijä. Ihme, kun ei kiinnosta yhtään :eek: Kai se menee taas joskus ohi. Viimeistään kun tulee taas uusi vauvakuume :D

Katti 10+6
 
Mulla ois seksihalut kyllä tallella, mutta jotenkin musta tuntuu että mies yrittää vältellä kyseisiä touhuja. Keskustelin aiheesta hään kanssa, ja vastauksena sain että kevään tullessa nekin hommat saa uutta potkua, että sitä odotellessa :)
Vastahan tässä ollaan kaksi kuukautta oltukin ilman..
Eilen uskalsin ostaa toukalle kaksi bodya ja kahdet potkuhousut, lapaset, pipon ja sukkia :heart:
Tanya *poks* 12+0
 

Yhteistyössä