MARRASKUUN MURUSET 2010 HUHTIKUUSSA

mä en muuten saanut varhaisultrassa lainkaan pienestä kuvaa mukaan, enkä silloin muistanut koko asiaa..no jospa sitten 4päivän päästä sais sit pari kuvaa mukaan kun sinne np-ultraan meen

ihanaa olla vaan kotona tää päivä ja vaan löhöillä, töissä kun motivaatio on ihan nollassa..

mun on turha värjäillä hiuksia, väri ei vaan miun hiuksis pysy..

kurpitsa rv10+4 ( tiistaina np-ultraan )
 
Minnäi surullista :hug:

Käytiin np-ultrassa, siellä se pieni köllötteli :heart: Kaikki vallan hyvin, hirmuisesti liikkui koko ajan. Niskaturvotusta alle 1mm.
LA siirty uusi on
29.10 mutta pysyn kyllä tässä pinossa!

Nyt köllöttelemään viltin alle :wave:

Ja mustauksetkin meni just niinkun pitikin.....
 
mä en henk.koht tunne ketään joka olisi varhaisultrassa käynyt, niin ei osaa oikein sanoa, antaako ne yleensäkään kuvaa sieltä. Luulisi kai että sais jos kysyisi . Tosin, se että saako kuvasta muuta selvää kuin möykyn, on eriasia. tosin on se möykkykin tärkeä :)

Mulla olis tosiaan ollut tänään jo np-ultra, mutta 10viikkoisesta ei voitu vielä ottaa, joten tulee uus np ultra sitten toukokuun alussa heti. Ei toi meidän elvis ollu hedelmöittyny sillon ku piti vaan päätti sit olla kunnolla marraskuun mukula.

Itse kysyin että saako tästä jonkun muiston ja tosiaan tulosti ne 3 kuvaa :)


Hyvät vehkeet on Lapin keskussairaalassa, hyvin näkyi :flower:
 
Me ollaan aina saatu ultrasta kuvat mukaan.

Kävin sitten siellä lääkärillä (tk:ssa) ja se oli sitä mieltä että se oli tässä nyt. On kuulemma valunut koko sisältö ulos jne. Mutta mun on pakko sanoa, etten usko ennen kun näen. Viimeksi itkin silmät päästäni ja olin surullinen ja sitten saatiinkin hyviä uutisia. Joten, älkää poistako mua tästä pinosta vielä! Vaikka se varmaan eteen tulee, mutta ei kuitenkaan ihan vielä.
ONko täällä joku joskus saanut keskenmenoa? Ajattelin vaan, kun vuotoa tuli kyllä, nyt se on rauhoittunut. Mutta mulla ei sattunut mahaan ollenkaan. Siis ei yhtään ja mulla on niin kovat menkkakivutkin että supistukset ei mulla ollut pahoja ollenkaan. Joten luulis, että edes JOTAIN kipuja ois ollut.. En tiedä. Mutta tosiaan vuotoa tuli eilen oikein kunnolla ja vielä yölläkin. Olen nyt saikulla ensi keskiviikkoon asti.

Asiasta toiseen: kuka on saanut verottajalta postia jo?? Mä sain tänään ja oli kyllä NIIN MUKAVA kirje!! :D Olin ajatellutkin saavani jonkun verran takaisin, mutta että noin paljon! :D

Onnea kaikile ihanan uutisen saaneille!!
 
liirah mulla keskeyty tuolloin marraskuussa edellinen viikolla 6+ jotain. Kipuja ei tosiaan pahemmin ollut ja en halunnut itsekään sen takia uskoa keskenmenoa. Vuotoa aluksi vähän, sitten runsastui ja jokusen päivän jälkeen vaan tuhrutti. Ultrattiin varmuudeksi ja tyhjä oli.
Yleensä ultra kyllä näyttää, mikä oikea tilanne on. Kovasti haleja ja jaksamisia sinne :hug: Jos ette ole ultrannut vielä niin kannattaahan se tarkistaa, ettei mitään ole sisään jäänyt tai jos siellä elämää olisikin. Itse olin helpottunut kun ei tarvinnut tehdä kaavintaa vaan kaikki puhdistui itsestään.

Monet sanoikin että keskenmenon jälkeen voi raskautua uudelleen helpostikin, ja tosiaan niin kävi ainakin minulle :) Tällä kertaa on muutenkin paljon odottavampi olo.

Peukkuja sinne :flower:
 
Iiirah :hug:

Mulla on ollut kaksi keskenmenoa ennen tätä raskautta ja kummallakaan kerralla ei ole ollut vatsa kipeä.Enemmän sattuu kuukautisten aikaan.Toinen oli viikolla 12 ja toinen ihan alussa viikolla 5-6.Enempi se menetys sitten kolautti henkisesti :'( ja toi pelkoa uuteen raskauteen...
 
minniäi :hug: paljon jaksuja :hug: olen pahoillani :hug:

Iirah, mulla kymmenkunta km:a takana ja kaikki vähän erilaisia. (Tosin on ne ollu eri aikoihinki, viikkojen 5 ja 16 välistä. Sekä yks pikku enkeli rv 39+6 jonka kaksoisveli on pian 18v. ) Joskus kovia kipuja ja toisinaan taas ei oikein mitään vuodon lisäksi. Toivottavasti sulla olis vuoto jostain muusta johtuvaa :hug:

Neuvolassa käyty ja LA neuvolan laskurilla 29.11. Olin kait itte laskeskellu jotenkin vikaan, joten tuolla mennään. Tuhruttelu on loppunu ja terveydenhoitaja kokeili kohtua päältäpäin ja totes sen olevan reilun appelsiinin kokoinen, joten kaippa siellä joku on :) Varhaisultraan pääsen ens perjantaina, joten sinne asti elellään perhoset hienoisella jännityksellä. Ääniä ei kuunneltu, kun viikkoja ei riittävästi kasassa. Olo edelleen kuin tiskirätillä "haukotus"

Lumi-Marja ja Nuppunen 7+4 (korjatut päivät)
 
Jaksamisia Liirah, oletko menossa ultraan? Luulisi neuvolan laittavan tarkastus ultraan kun tilanne on tuo. :hug:

Täällä odotellaan verottajan paperia kauhulla. Rahaa toivotaan, mutta mutta katsotaan nyt sitten mitä tuleman pitää.

Itse olen alkuraskauden ultrista saanut aina useamman kuvan mukaan, tosin tuo 6+3 viikon ultrakuva oli kyllä aika onneton, muistutti möykkyä.

H3idille suuret onnittelut ultrakuulumisista! :flower:

Uusiakin oli ilmestynyt, tervetuloa mukaan! :)

aurinkoista perjantain jatkoa kaikille!! :)
 
Tervetuloa uusille! :flower:

Pari olikin saanut ihania ultrakuulumisia! Onnea teille =)

Mullakin oli se ultra tänään, ja yllätyksekseni sikiö vastasikin jo viikkoja 12+6!! Vaikka mulla ei kiertokaan ole kovin lyhyt, mut ehkä se oli normaalia lyhyempi tuolloin kuin hedelmöityminen tapahtui? Kaikki oli tosiaan hyvin, sain pari tosi hyvää kuvaa mukaan. Pää-perämitta oli 63mm.

Haluaisin noista ultraäänikuvista kysyä pari asiaa. Jos joku voisi auttaa? Eli voihan niistä ottaa kopioita ja siirtää tietokoneelle ihan huoletta? ( ettei siis mene pilalle ) Toinen kysymys on, että kun tuossa kuvan yläpuolella on teksti 11.8cm/22Hz. Osaisiko joku sanoa mitä se tarkoittaa?? :attn:

Bad virgin- Mulle voisi päivittää LA:n 23.10.

Nallu ja Hattivatti 12+6
 
liirah toivotaan, että kaikki olis kuitenkin hyvin :hug:

Onnittelut ultrassa käyneille :heart:
Ultrakuvien siirtäminen koneelle: Mä olen itse ottanut u.kuvista kameralla kuvan ja sitä kautta siirtänyt koneelle, hyvin on alkuperäiskuvatkin säilyneet, ne kannattaa säilyttää pimeässä

BV ja Chilli 11+4
 
liirah - mä sain keskenmenon viime toukokuussa (8+2) ja mulla oli kipuja. Saman tyyppisiä kun menkkakivut, mutta viiltävämpiä. Vuotoa myös tuli paljon, kunnon tummaa verta ja hyytymiä. Toivottavasti sulla olisi asiat paremmin :hug:

Mä olen myös saanut kuvan joka ultrasta ja niitä onkin ehtinyt kertyä tämän raskauden aikana jo 4 kpl :kieh: Keskenmenon pelko on ollut (ja on vielä edelleenkin) suuri.. Missäköhän vaiheessa sitä uskaltaisi vähän rauhoittua?

Silent ja ihme 9+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nallu:
Toinen kysymys on, että kun tuossa kuvan yläpuolella on teksti 11.8cm/22Hz. Osaisiko joku sanoa mitä se tarkoittaa??
Mä uppailen Nallun kysymystä koska mullakin on hieman tietämätön olo
:ashamed:



muoks. Oonko ihan väärässä jos nuo mitat vastais jotenkin kohdun kokoa tms? Ystävä tuumasi että saattaisi olla näin. Meinaan meidän ultrakuvassa on 8,3cm ja napero ei ole vielä niin iso, mutta kohtu voisi ehkä ollakin.
 
Liirahille jaksamisia ja peukkuja :heart:

Mulla keskenmeno helmikuussa ja kivut oli tosiaan kovat vaikka vasta rv 7:lla oltiin ja alkion kehitys oli ilmeisesti tyssännyt jo alkuunsa. Mutta ei kait näissä voi mitenkään yleistää vaan se on niin tapauskohtaista aina. Toivottavasti vauva jaksaisi kasvaa!

Mä sai varhaisultrasta yhden kuvan mukaan. Niin ja maanantaina olis sitten eka neuvola =) Mieskin aikoi tulla mukaan vaikka joutuu lähtemään sit töistä vähän aiemmin. Täytynee kysellä silloin samalla et voisinko saada lähetettä fysioterapeutille jos se tekis mulle jumppaohjleman tän raskauden ajalle. Mulla kun oli esikoisesta selkäkivut niin kauheita et olin sängyn pohjalla puolesta välistä alkaen ja nyt teen mitä vain et saan sen vältettyä. Mulla siis on jotain häikkää rakenteellisesti noissa välilevyissä et liekkö liittynyt siihen mut eilen oli jo töissä selkä kipeä |O

Mutta nyt suihkuun ja sit polkemaan töihin päin. Mä pääsin eilen eka kertaa reiluun viikkoon salille ja nyt mun jokainen lihas huutaa hoosiannaa. Ihana pyöräilymatka siis edessä :D

JKMS ja Paavo 9+4
 
Liirah, voimia! Toivoahan on aina, ultra sitten vasta varmistaa.
Minä niin toivoin että oisin saanu laittaa tippujienportin perässäki kiinni ja te loput kaikki pysyisittä masuja kasvattamassa.

Eilen kävin polilla ja sain ensimmäiset lääkkeet, maanantaina sitten loput laitan ensin kotona ja sitten seurantaan polille. Viime kerrasta ku juteltiin, niin päästettiin että olen seurannassa siellä jos vuoto ja olo menee yhtä kauhiaksi kuin viimeksi. Pelottaa niin kovasti :(

Toivon mukaan kaikki menee hyvin ja piahkoin pääsen uudellee tänne odotuspuolelle. Varmaa tulen vielä joskus teitä kaikkie myös moikkaamaan.

Minnäi syrän sikkuralla :'(

Ja kiitos kaikille tsempeistä ja voimista, niitä tarvitaankin ja PALJON :heart:
 
Liirah mulla km aikanaan viikoilla 12+jotain ja en kanskaan ollut kovin kipeä. Etukäteen vahän vihloi ja sitten tunsin vain miten holahti :'( Mutta tulipahan ainakin silloin kerralla selväksi mikä on kyseessä, vaikka vielä kaavintaan jouduinkin. Olin silloin ihan tyytyväinen että pääsin kaavintaan, sillä häihimme ei ollut kuin muutama viikko ja ei olisi ollut kivaa vielä silloin vuotaa... Mutta kipeänä en ollut, ei edes menkkojen vertaa!

Jokos muut mammat on täällä siirtyneet äitiysvaatteisiin? Itsellä alkavat housut uhkaavasti kiristää... Ehkä johtuu osin siitä, että pakko syödä vähän väliä ettei okseta ja en ole uskaltanut kauheasti rääkätä itseäni urheiluun, kun tuo km pelottaa :p Mutta vaatekaappiin täytyy alkaa tekemään kohta inventaariota!
 
Minnäi :hug: Voi miten ikäviä uutisia.
Liirah, toivotaan parasta, jos sulla oli vuotoa aiemminkin niin ehkä voisi olla hematooma kohdunsuulla tms harmiton syy vuoteluun. Meinaatko käydä vielä ultrassa ennen np-ultraa?

Täällä pieni jatkuva äklötys ja väsymys jatkuu, normaali alkuraskauden olotila siis =) keskenmenoa olen pelännyt tässä raskaudessa enemmän kuin viimeksi, nyt on vaan sellainen olo että voi kun kuluisi kuukauden verran nopeaan, mun seuraava etappi jota odotan on np-ultra ja seula, kun vaan tulisi hyvät tulokset siinä niin voisin olla paljon pienemmällä huolella.

Oletteko miettineet etukäteen, mitä teette jos seulassa olisikin kohonnut riski? Osahan kertoi ettei aio veriseulaan mennä joten sehän on jo aika selvä päätös. Mutta muut? Me ollaan miehen kanssa tästä keskusteltu ja jo ekan raskauden yhteydessä päädytty siihen, että jos esim. Down tai pahempaa löytyisi niin haluaisimme keskeytyksen. Pelkään jotenkin nimenomaan Downia, ehkä siksi että olen ikävä kyllä törmännyt useampaan vähemmän onnelliseen Down-perheeseen. Toisaalta epäilyttää, miten tositilanteessa itse toimisin, kun tätäkin vauvaa on niin hartaasti ja rakkaudella odotettu, pystyisinkö oikeasti keskeytykseen? Onko teillä kellään itsellä tai lähipiiristä kokemusta näistä?

Sokeripala rv 8+0
 
huomenta! B) nätti päivän alku ainakin mutta lupailevat sadetta näköjään illaksi... :/

täällä taas töitä tehty, yökkäilty aina jossain välissä.. onneks nyt näyttää siltä että tuo koko päiväinen ällötys on muuttunut vain aamupäiväiseksi. :)

te, jotka ootte km:n kokenu esim. vkoilla 9-14, olitteko käyneet varhaisultrassa ennen keskenmenoa? oliko ultrassa silloin kaikki hyvin? ajattelin kun lääkäri joka ultras mut silloin vajaa 3 vkoa sitten sanoi, että nyt kun kaikki hyvin, km:n riski on enää n. 3%... mä vaan jaksan näitä miettiä.. :/

mutta mukava päivä mulla tiedossa, toivottavasti kaikilla muilla myös =)

saana & 9+4
 
sokeripala: mä olen jo kauan sitten ajatellut että jos jotain selviäisi, esim. down, haluaisin keskeytyksen. mutta nyt kun asia alkaa kohta olla ajankohtainen, niin mieli alkaa muuttumaan.. en varmaan pystyisi keskeytykseen ja miettisin että jos se kuitenkin on ihan terve lapsi, kun ne ei tosiaan ihan 100% varmoja tuloksia ole... et luultavasti pidetään jos ei ihan mitään kraavia löydy...
 
Saana, me käytiiin varhaisultrassa rv 7+5 ja kaikki hyvin. Vastasi viikkoja sekä hieno syke näkyi. Pienokaisen kasvu oli sitten loppunut noin rv 9 paikkeilla. Joten koskaa ei voi tietää. Meki miehen kanssa juuri tuota omaa huonoa tuuria tässä mietitään koska jo toinen tälläinen keskemeno jo meille ja tosiaan tuossa vaiheessa km riski on enää toi 2-5% luokkaa.
Parempaa onnea teille muille kuitenkin :heart:
 
Mä alan niiin kyllästyyn tähän oksenteluun :( Olen yrittänyt lohduttaa itseäni, että pari viikkoa enään ja sit alkaa helpottaan...

Tuosta veriseulasta, mä olen ihan varma, että narahdan siitä koska siinähän katsotaan istukkahormoonia ja mula se on ihan varmasti korkea kun oksu on lentänyt kokoajan.

Mä en ole vielä miettinyt mitä jos... 28.4 se sitten selviää, kun np aika on. Molemmista aikaisemmista lapsesta lukemat oli 1,5-2 luokkaa, mut silloin Tampereella ei otettu veriseulaa joten todellista riskilukua en tiedä. Nenäluu on näkynyt molemmilla pojilla. 80% DOWN-lapsista nenäluu ei näy np-ultrassa. ikaisemmin pelkäsin vammaista lasta, mutta nyt olo on jotenkin erilainen...

Kerrottiin vauvasta lapsille ja esikko kysyi sitten, että äiti missä se vauva oikein on, kun lupasit että me saadaan se :D ja halusi nimetä "Voiton" TiTi-Uuuksi :) ( muumien mukaan )

väsynyt OP ja TiTi-Uuuu 9+5
 
Paljon tekstiä taas tullut...liirahille kuitenkin :hug:

Sokeripala: Me ollaan joka raskaudessa miehen kanssa päätetty,että jos jotain häikkää vauvassa niin keskeytetään. Niin ikävä ajatus kuin se onkin,mutta parempi niin ja mä en henk.koht jaksaisi hoitaa vammaista lasta. Tai siis minusta ei olisi siihen.

(.) Mun olo on ollut ihmeen tyyni ja rauhallinen koko tämän raskauden ajan. Mua ei ole stressannut yhtään mikään mikä sinänsä on aika kumma juttu. Ehkä asiaan vaikuttaa se,että tämä oli niin iso yllätys meille,että mieli kulkee vähän niinkuin perässä. Mutta nyt pikku hiljaa alkaa olo olemaan itse asiassa aika onnellinenkin ja en malttaisi odottaa ultraan pääsyä :heart: Toivottavasti kaikki siellä olisi hyvin.

Mutta voimia kaikille sitä tarvitseville :hug:

LilliM kera toukan 7+6

P.s Juon muuten tässä samalla kahvia :eek: Eipä ole hetkeen maistunut...
 
H3eidi Mä mietin ihan samaa, että onko se kohdun halkaisija.. Koska meinkään pikkunen ei vielä sentään noin iso ole.

Minnäi Paljon jaksamisia sinulle :hug: Toivotaan, että pääset pian uudestaan kasvattelemaan masua, mutta paremmalla onnella.

Zaijuska Mä ostin jo pari äitiyspaitaa valmiiks, mut ei vielä oo tarvinnu käyttää. Housut pitäis ostaa, koska nää omat puristaa jo.

Sokeripala Olen kanssa miettinyt mitä teemme jos veriseulonnasta paljastuu jotain ikävää. Niskapoimu oli normaali, mutta veriseulonnan tulokset on tulematta. Keskeytystä olen ajatellut, jos selviää jotain poikkeavaa. Mutta olen kyllä todella kiintynyt mein tulevaan vauvaan, joten en tiedä pystyisinkö siihen.. Niin ja meilläkin näkyi nenäluu ultrassa.

Nallu ja Hattivatti 13 POKS :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja H3idi:
Alkuperäinen kirjoittaja Nallu:
Toinen kysymys on, että kun tuossa kuvan yläpuolella on teksti 11.8cm/22Hz. Osaisiko joku sanoa mitä se tarkoittaa??
Mä uppailen Nallun kysymystä koska mullakin on hieman tietämätön olo
:ashamed:



muoks. Oonko ihan väärässä jos nuo mitat vastais jotenkin kohdun kokoa tms? Ystävä tuumasi että saattaisi olla näin. Meinaan meidän ultrakuvassa on 8,3cm ja napero ei ole vielä niin iso, mutta kohtu voisi ehkä ollakin.
Mä luulen, että nuo tekstit ovat ultraäänen aallonpituus (cm) ja taajuus (Hz), eli tiedot, millä taajuudella ja aallonpituudella ultraääni on lähetetty, eli ihan vaan teknisiä tietoja laitteesta.

Muoks. en ole ihan varma asiasta... :p
 

Yhteistyössä