MARRASKUUN MURUSET 2010 HUHTIKUUSSA

Pääsiäistä


Voi ihana miten pirteeltä hipsu kuulosta. Ihanaa kun jaksaa! Mulla kans niin tekis mieli taas aloitella lenkkeilyä yms, nyt ku vielä ois paremmat mahdollisuudet kuin aikaisemmin. Työaijoissa tuli muutoksia niin ois mahdollisuutta enemmän omaankin aikaan. Mutta mä oon ollu tänkin viikon niin väsyny ja poikki. Ei mitää järkeä, väsyttä, ramasee, hermo kireellä, päätä särkee yms. Yritän kuiten mennä ajoissa nukkumaankin jotta saisin mahdollisimman paljon unta.

Paljon täällä on taas tullut tekstiä, kiva niin. Aina lueskelemassa kuiten käyn vaikken ite kirjoitakkaan :D

Wippiille pahoittelut :hug:

Liongirl, jaksamista asian selviämisen kanssa. Toivon mukaan pikkuinen on siellä ja kaikki hyvin, jos on vain sitten hiukan pienempi. Mutta eikö toi hcg ole kuiten aikas hyvä.

Multa ei oo koskaa tuota hcg:tä mitattu. Keskenmenon jälkeenki riitti vain pissan vieminen josta tehtiin r-testi labrassa. Labrassa noi verikokeet hcg:ta varten otetaan, luulisin.

Minnäi ja Myry 9+6

Aattelin soitella neukkaan heti pääsiäisen jälkeen kun oma neukkatätikin on palannu lomalta, joskos ottais joku päivystystunti mut kuunnelluttaa sydänäänet :heart:
 
Hyvää pääsiäistä kaikille! Täällä pitkä perjantai alkoi pahoinvoivissa merkeissä, vaikka täytyy olla vaan tyytyväinen että on oireita. Kirjoittelu jää tänne todella vähäiseksi kun töissä pitää jaksaa käydä ja tuntuu että kaikki voimat menee noihin muutaman tunnin vuoroihin (teen osa-aikaista työtä). Illalla aivan hirvee väsymys koko ajan ja simahdan yleensä kympin jälkeen. Mies on varmaan ihan hiilenä kun sillä ei ole aiempaa kokemusta näistä raskauksista ja tiedän et se kaipais enemmän yhteistä aikaa meille. Mutta kun ei jaksa niin minkä sille mahtaa...

Mä sain ajan siihen ylimääräiseen ultraan 14.4 eli km:sta lasketun kierron mukaan tuolloin ois kymppi viikko meneillään. Saa nähdä mitä siellä näkyy :D Pelot on itsellä ainakin helpottaneet jonkin verran kun on tuota pahaa oloa ja pohjatonta nälkää mikä esikoisestakin ja toi keskenmeno taas oli aika oireeton. Osanotot kaikille huonoja uutisia saaneille :heart: :|

Liikunnasta tais olla puhetta tossa aiemmin ja itse oon koittanut liikkua niin kuin ennenkin, tosin spinnin oon vaihtanut siten et käyn nyt ennemmin omaan tahtiin polkeen / crossaan sen tunnin kuin menen ohjattuun. Ja eilen salilla jotkin liikkeet tuntui epämukavalle alavatsassa joten niitä täytynee jatkossa välttää. Itse olen ainakin huomannut että toi liikkuminen oikeasti piristää kun vaan saa itsensä aloittamaan. Ja mulla oli esikoisesta niin järkyttävät selkäkivut että pakko niidenkin ennaltaehkäisyksi koittaa liikkua mahdollisimman paljon.

Painosta sen verran että mullakin oli jo kilo tullut kun kävin salilla puntarilla :ashamed: Mutta siis mulla on iltaisin ihan järkyt mäsyrit :LOL: Pakko koittaa rajoittaa tuota syömistä kun ei voi enää luottaa siihen että kaikki mikä tulee lähtee yhtä helposti kuin esikoisesta. Erityisesti pullaan mulla on ihan hirvee himo (nimim. eilen 3 voinsilmäpullaa iltapalana :whistle: ). Mutta nyt mä lupaan ryhdistäytyä! Ootteko te muut kovin tarkkoja syömisienne kanssa? Mä oon ollut niin etten saisi herkutella kuin viikonloppuisin ja jos on nälkä niin söisin vain ns. oikeaa ruokaa eikä mitään herkkuja. Se on toiminutkin ihan kohtuudella, meinaa vaan upota sitä oikeaakin ruokaa tuplana normaaliin nähden kun mun kylläisyyden tunne on kadonnut jonnekin :LOL:

Oletteko jo muuten kertoneet raskaudesta isommille sisaruksille? Mä en ole vielä uskaltanut ja kerrotaan varmaan sit kun se 2vkoa on täynnä. Tyttö meillä täyttää ma 8v.

JKMS & Paavo 7+5
 
Hcg-tasoista: täällä onh taulukko josta voi katsoa viitearvoja. Ja kuten näkyy, ne vaihtelee todella paljon kun nousu on yksilöllistä, eli yksittäisestä arvosta ei helposti tarvitse huolestua, luotettavampaa tietysti on jos otetaan kaksi arvoa ja voi verrata nouseeko.

http://metku.net/~pesu/faq.php

Mulla on tänä aamuna ollut vihdoin vähän paha olo, jee :D no joo, en mä niin hullu ole että kovaa pahoinvointia toivoisin mut tällainen pieni öklötys vielä menee ja luo positiivista mieltä. Pelkoja on edelleen ja surullisia uutisia on tosiaan tullut jo liikaa.
Tasan viikko varhaisultraan! Ja neljä päivää lomaa, kyllä nyt kelpaa. Kotona ois vaikka mitä tekemistä mutta en ota niistä stressiä, aion ainakin levätä - tyttö tosin herätti jo ennen puoli seitsemää, mutta DVD pyörimään ja sohvalle niin kyllähän sitä jaksaa =)

Sokeripala 5+5
 
Mulla otettiin töissä toi hcg- arvo. Tai no ei töissä, mutta töiden puolesta saan sen otatettua kun meillä käytetään anestesiakaasuja eli työpaikalla on riskitekijöitä.

Nyt on pakko avautua!! Mua ketuttaa niin KOVIN, ettette usko! Mä ottaisin sen oksentelun ja yökkäilyn päivisin kiitos!! Samperi kun menee kaikki YÖT siihen että kakoo ja herää jatkuvalla syötöllä siihen että oksettaa. Joten todellakin olisin mieluummin päivisin huonovointinen, kun öisin. Sitä on siis hiukan väsynyt kun viime yönäkin aloin nukkuu sit vast 04.00 kun oksettaa ja mahaan sattuu. ARGH!!! :headwall: :headwall: Nyt on tämä täti kettuuntunut.
Onneksi nyt on pääsiäinen ja saa rauhassa olla, tai rauhassa ja rauhassa muttei ainakaan tarvi töihin heti aamusta lähtee.

Me kerrottiin jo meidän kaksivuotiaalle että äidillä on vauva massussa kun ihmetteli miksi äiti vaan makaa. :heart: Sitten kulta hoki kokoajan "mamma har vauva i magen" tai vaihtoehtoisesti "mammalla vauva massussa". :heart: Niin suloinen tapaus tuo pieni.
 
Kotona ollaan. Pari yötä meni sairaalassa tipassa ja kyllähän se helpotti. Pahoinvointilääkkeillä oksentelu pysyy poissa, ilman niitä laattaisin koko ajan |O pari viikkoa oisin saanut saikkua, mutta koeajalla kun vielä olen, niin en ottanut. Tyhmä taidan olla :eek: Mutta en mä töissä aio kituuttaa, jos olo on kehno. Vauva menee kaiken edelle.

Niin ja ultraankin pääsin sairaalassa! :heart: Siellä jumpsutti pieni sydän kovasti. Kooltaan pieni oli kylläkin hieman pienempi, mitä viikkoihin nähden olisi pitänyt olla. Mutta en jaksa stressata sitä nyt, kun kyse oli kuitenkin muutamasta päivästä. Mulla on ollut niin epäsäännöllinen kierto, että voi johtua ihan siitä.

Mutta nyt lepäämään.

aletheia 7+1
 
Mitähän hitsiä... Mun maha näyttää ihan turvonneelta vieläki ja mies oli sitä mieltä että "oho sehän on jo kasvanut" (hihi :D huomautin kyllä että se on vaan joko turvonnut tai sitten olen lihonut).. Mutta sitte taas paino on pysyny tasan samana , jopa ehkä vähän laskenutkin.....

Hmm. Outoa.

Koittakaapa pahoinvoivat pärjäillä :hug: ja muistakaa syödä tarpeeksi usein, se ainakin mulla auttaa :)
Meillä alkaa ens viikolla työharjottelu ja mua vähän mietityttää että miten mä muka jossain välissä kerkeen jotain välipaloja syödä... muuten tulee kyllä huono olo :(

Niin ja hyvät pääsiäiset kaikille :) :flower:

poks :heart: 7+0
 
Huomenta! Ja hyvää pääsiäistä!

Odotellaan vieraita, mun isä tulee yhdeksi yöksi meille. Ihanaa nähdä pitkästä aikaa.

liirah mistä päin olet? aattelin, kun täällä palstalla aika harvassa me suomenruotsalaiset :)

En ole nyt paljon ehtinyt lukea ja nytkin tulin vain pikaisesti ilmoittamaan, että hengissä ollaan!

Mukavia pyhiä jokaiseen masuun!

suhveli 8+2
 
Mä yritän herkuttelun pitää myös viikonlopuissa, pieniä lipsahduksia aina välillä kyllä on..

Meillä mies mahataudissa, kohta se iskee tietenkin minuun ja tyttöön :(
Koko yön ramppasi vessassa oksentamassa, ei oikein saanut itekkään nukuttua, pitää lähteä nyt päiväunille.

puhnalle 6+0
 
Tänään on ollut kyllä ihana päivä, ei ollenkaan tee pahaa. Aamulla söin heti ennen kun nousin sängystä hapankorppua, banaanin ja join mehua. Sekä ikkuna oli vähän aikaa auki, että sai raikasta ilmaa heti aamusta. Toivottavasti ei tee illallakaan pahaa, pitää koko ajan vähän koittaa syödä.

Meinasin eilen äidille kertoa puhelimessa, että mun masussa kasvaa vauva. Mutta taidan odottaa kesään, kun pikkusiskot tulevat käymään jotka varmasti kertovat heti äidille, kun huomaavat masun :) En jaksa äidin hössöttämistä ainakaan vielä.

Vaakaa mulla ei edes ole niin en tiedä painoa. Ylipainoa on kuitenkin jonkun verran ja siksi toivoisinkin ettei hirmusti tulisi raskauskiloja. Terveellisesti olen koittanut syödä, ei kauheesti tee herkkuja mieli. Jäätelöä olen muutamana päivänä syönyt. Mutta suklaa ei maistu sitten ollenkaan, eikä kyllä muutkaan herkut.

Liikuntaa en ole sen erityisemmin harrastanut. Kävelylenkeillä käyn ja ens viikolla alan taas pyöräilemään. Toivottavasti raskaus ei mitenkään hidasta/estä pyöräilyä.
 
Laskurin mukaan meidän Babyn sydämen pitäisi alkaa lyödä tänään. Hope so! :heart: Tuohon herkutteluun. Mun yksi "raskausoire" on ollu se, et mun ei tee yhtään mieli karkkia tai muita herkkuja. Normisti oon ihan kamala syömään karkkia varsinki suklaata mut nyt ei pysty. Mut jos joku vaan ostaa nakkeja tai lenkkimakkaraa niin... :D Kaikki suolanen putoo ja tosi hyvin. :) Mut oon onneksi pystyny pitämään syömiseni ihan normirajoissa. Nälkä tulee herkemmin ja ku se nälkä tulee niin ruokaa on satava heti eikä hetken päästä.


AaVee & Baby 5+4
 
Täälläkään ei makeat maistu, mutta meetwursti leivät ja porsaan pihvit kylläkin :)
Syötiin äsken miehen kanssa 1,5kg lasagnea kahteen pekkaan, mies kyllä muistutti että kolmehan meitä oikeestaan on =)
Työpäivä takana, ja kolme pyhää ois vielä edessä.. hyvät rahat saan ja sen avulla jaksankin, ei kaadu kaikki sitten armaan mieheni niskoille, eikä toivottavasti tarvitse kauheesti tinkiä kaikesta.
14.4 ultrauksen jälkeen ajattelin alkaa puhumaan raskaudestani omille, ja mieheni sukulaisille mikäli siis kaikki on hyvin. Oireeton olotila on edelleen.
9+6
 
Voi apua tätä oloa! Äklötystä on ollut heti alusta asti mutta nyt kun yhdeksäs raskausviikko lähti käyntiin, niin nyt se huono olo vasta alkoi. Pönttöä käyty halimassa ja koiralenkillä yökin lumipenkkoihin, mutta mitään ei irtoa. Nyt ei maistu enään oikein mikään. Ei ainakaan makea. Sipsit tuntuu olevan suht helppoja syötäviä;) Miten ihmeessä tästä työviikoilla selviää, jos olo on tällainen/pahenee? Kukaan ei todellakaan töissä saa vielä tässä vaiheessa tietää raskaudesta. Miten te muut salaatte/ootte salanneet pahoinvoinnin töissä?

Terese rv 8+3
 
Täällä myös yksi keskosen äiti. Esikoinen syntyi 35+2 ja seuraavia raskauksia onkin seurattu tarkemmin. Varmaankin taas alkaa kuukausittainen seuranta rv 25 jälkeen. Viimeksi ainakin sanoi mulle lääkäri Kättärillä, etteivät sitä ennen tee mitään |O |O |O Onhan se tietty ymmärrettävää, että joku raja heillä täytyy olla, mutta rv 25 on minusta aika myöhään :kieh: Kyllähän sitä ennenkin syntyneillä on hyvät mahdollisuudet selvitä.
 
Tirlittan1968
Minulla rinnat senkun kipeytyy. Välillä on niin pinkeät että tuntuu että nännit räjähtää. Ruokahalu vaihtelee päivittäin, kunnon ruoka ei maistu mutta jogurtti ja mehukeitot menee hyvin alas. Tein tänään pitkän 1,5h kävelylenkin ja senjälkeen oli kuvotusta. Olenkin huomannut että jos hengästyn tai rehkin liikaa niin kuvotus alkaa. Vessaa ei onneksi ole tarvinnut vielä käydä syleilemässä.
Tiistaina eka neuvola ja siellä kuulunee sydänäänet (toivottavasti). Olisihan se järkytys jos niitä ei kuuluisi. Oireita kuitenkin on niin eiköhän tässä paksuna olla. :D

 
Koko ajan tekisi mieli syödä, mutta toisaalta ei tee mitään oikein mieli. Pääsiäismuniakin on tuolla kulhossa vaikka kuinka, mutta ei mun oikein tee niitä kyllä mieli, mutta eihän noi kyllä miksikään mene, jos vähän myöhemmin sitten.

Mulla on keskiviikkona eka neuvola, oli vähän vaikeuksia saada aikaa, kun tää pääsiäinen vähän tekee ruuhkaa. No sain ton ajan, kun neuvolantäti sanoi tulevansa töihin, vaikka sillä onkin silloin kotikäyntipäivä.
 
pääsiäismunia tekis mieli mutta ei pysy sisuksissa, tänään oksu lentänyt 2x, aamut alkaa aina kyökkimällä ja muutenkin etovalla ololla..sit viimeistään iltapäivällä oksennan ekan kerran ja sit vikaks ennen kuin meen unille :x

jaahas..jospa sitä pyytäis miestä pistämään tuon klexanen masunahkaan ja sit kömpis pehkuihin

kurpitsa rv8+4 :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin-:
Mikä raja muuten keskosuudella on?
Wikipediasta: Keskosuudesta on kyse, jos lapsi syntyy raskausviikkojen 22 ja 37 välillä. Usein nimitystä 'keskonen' käytetään myös lapsesta, jonka syntymäpaino on alle 2 500 grammaa. Alle 1 500 gramman painoisena syntynyttä lasta kutsutaan joskus tieteellisissäkin yhteyksissä pikkukeskoseksi.

Mulla on myös kaksi seuraavaa lasta syntyneet samoilla, 36+6 viikoilla ja heidät luokiteltiin ennenaikaisiksi, ei siis enää keskosiksi.
 
Pahoitteluni Wippii :hug:

Täälläki ollaan hengissä, kiitos pahoinvointirannekkeiden! Rupes olemaan niin heikolla hapella että hain apteekista noi...Hirveä olo 24/7 mutta ei ole tarttenu enää oksentaa. Toivottavasti tätä ei kestä kovin montaa viikkoa, ei kyllä jaksais..

Meiltä löytyy kans keskonen, rv 32+0 hätäsektiolla syntynyt ku äitille tuli raskausmyrkytys. Viime raskaudessa ei kyllä mitenkään tarkemmin seurattu mikä mua kyllä vähän ihmetytti mutta ite hommasin sitte tuon verenpainemittarin ja seurailin paineita kotona ku itteä kyllä tuo pelotti että uusii ku se tuli mulla vasta toisessa raskaudessa. Tuo mun myrkytys oli sellanen äkänen ja nopsa eli senki vuoksi ite halusin olla tietonen missä mennään...

Nyt kattomaan leffaa jos vaikka pysyis hereillä |O

 
Niin se vain tuntuu, että aika rientää ja ei enää niin paljon pelota se keskenmenokaan. kaikki on vielä mahdollista, mutta jotenki melko luottavaisin mielin.
Huonovointisuus on vähän helpottanut, ei tarvitse olla rannekkeet ranteissa koko aikaa =)
Ruoansulatusvaivat onkin sit toinen tarina ja mitään ei kestäis syödä.. närästää tai tulee vatsakivut, kakalla käynti on mitä on ja ei tod. joka päiväistä... luumuako tässä pitäs kokeilla vai mitä??
Kuukautismaisia kipuja on nyt riittäny ku kuukautiskiertohan ois nyt siinä main et vuotais jos ei ois raskaana. En kuitenkaan usko niiden sen enempää tarkoittavan.
Mies halus jo treenata vatsan kuuntelua, vaikka melkeen silkkaa läskiä se vielä on :D

Hääsuunnittelut vie onneks ajatuksia muualle niin ei ehdi pelkäämään, vaikka niistä ne tosi pikkuset kotihäät tuleekin. Haluan silti kaiken olevan just niin kuin haluamme ( minä haluan ) :D Jännittää ku parin viikon sisäl pitäs sormus valmistua... toivottavasti on sellanen mitä haluan.

Nyt hauskaa pääsiäisen jatkoa kaikille ja herkutelkaa ken kykenette, minäki koitan kummipojan synttäreillä jotain saada alas tänään..





 
Mulla nyt muutamana aamuna melko huono olo ollut, mutta appelsiini mehu lasillinen on auttanut.
Mulla kans tekee kokoajan mieli syödä jotain, muttei sit toisaalta tee mitään mieli.

Miten muuten meinaatteko, ottaa lapsen sukupuolen selville?


Meillä vielä mietitään sitä, minä haluaisin, mutta mies taas ei välttämättä haluais saa nähdä mihin päätytään.

puhnalle 6+1
 
Huomenta!

Eilen oli sellainenkin kalsaripäivä että en saanut aikaiseksi edes tänne kirjoittaa vaikka aikaa olisi ollut kyllä.. otettiin mm. koko perhe 3h päikkärit ja katseltiin elokuva ja televisiota muuten vaan.. ja kotityöt ja melkeinpä kokonaan tekemättä..

Tänään sitten tein tuon vihoviimeisen viikkonäyttötestin ja tulihan siihen jo muutaman sekunnin jälkeen että raskaana 3+. Nyt tuli taas vähän luottavaisempi mieli, on se hormoni ainakin hyvin noussut.. Eiköhän raskaustestit ole nyt tässä ja ensi viikosta eteenpäin voikin aloittaa ultrassa hyppäämisen :) No ei ehkä niitä ihan niin usein, kumpa tämä ensimmäinen nyt vaan menisi hyvin niin sitten alan uskomaan kyllä kaikki hyvin menee.. vielä neljä päivää pitäisi odotella..

Kyllä me varmaan kysytään sukupuoli.. esikoisesta kysyttin mutta ei näkynyt rakenneultrassa neidin asennon takia, neuvolassa myöhemmin veikkailtiin tyttöä ja ihan oikeinhan ne veikkasivat.. tosin eipä sillä tiedolla mitään tekee kumpi tulee kun ei juuri mitään tarvi hankkia..

Mukavaa pääsiäislauantaita! Minä alan odotella trulleja.. täällä pohjanmaallahan ne kulkevat vasta tänään :)

T. Juli ja Nupsukka rv 5+6
 

Yhteistyössä