Marraskuun masunkasvattajat LOKAKUUSSA =) (LA:t 1-15.11.2008)

Minttu-Maaria: Tsemppiä ja voimia huomiseen ja toivottavasti saat kirpun jo huomenna pian syliisi. ihanaa. Minä tahtoo kanssa.

Kävin kaverin luona tänään kahvilla. Silittelin mahaani ja sanoin just samaa et miten haluaa vauvamahan pois,on niin hankalaa yms. Ja sit heti kaipaa sitä takaisin. Mullakin on tämä viimeinen raskaus. Vaikka niin sanoin edellisestäkin, mut sit sitä vaan niin kovasti alkoi toivoo uutta pientä elämää meidän perheeseen.

Olotila normaali, välillä tulee vähän napakampia supistuksia tuntuu myös selässä, mut ei semmoisia et rupeis kellosta kattoo.

Mulla kanssa esikoinen käynnistettiin, kalvot puhkaistiin. Oli kipeet, mut tokan kanssa samanlaiset tuntemukset, silloin puhkesi kalvot itsekseen. Oon kuullu et ois kipeemmät käynnistäessä,oisko sit jos joutuu niillä puikoilla pehmentää kohdunsuuta. Tiedä näitä.

Estrella rv39+1

Heips taas! Mulla on kokemusta molemmista (itekseen alkaneesta synnytyksestä ja käynnistyksestä). Eka alkoi itsestään viikko lasketun ajan jälkeen, toinen synnytys käynnistettiin päivä lasketun ajan jälkeen kun mulla oli raskausdiabetes. Oli mielestäni jopa helpompi synnytys kuin eka. Kipeetähän se teki mutta oli paljon nopeampi. Kolmatta synnytystä yritettiin käynnistää mutta ei mitään tapahtunut. Aamulla menin synnytysosastolle tippaan, koko päivän makoilin synnytyssängyssä eikä mitään tapahtunut. Sit kotiin illalla. Selkä tuli pirun kipeäksi! Vajaa viikko sitten synnytys alkoi itsekseen ja se olikin nopea, ekoista supistuksista vajaa 4 tuntia kun tyttö oli jo ulkona. Mua kans peloteltiin että käynnistetty on paljon kivuliaampi kuin itsekseen alkanut mutta ei mun mielestä siinä eroa ole (toki kaikki ovat erilaisia ja kokevat kivun erilailla) mutta näin mulla.

Huomenna taas taysiin, tällä kertaa erikoislääkärille, joka katsoo istukan virtauksia kun pienikokoinen vauva tulossa (lasketun ajan arvio 2.9 kg). Aikaisemmat lapset olleet kuitenkin kaikki 3.5 kg:n paikkeilla.

Mulla on nyt tullut parina päivänä jotain kirkasta housuihin :D . Oiskohan lapsivettä? Kun on ihan pissan näköistä mutta läpinäkyvää. Myös valkovuotoa on mut siitä jää alkkareihin jälki... Parissa aikaisemmassa raskaudessa on ollut loppuvaiheessa lapsivesi vähissä, oisko nytkin sitten vähenemässä... No huomenna se lääkärikäynti, kyselen siellä sitten.

Minttu-Maaria: Onnea koitokseen ja toivottavasti saat nyytin piaan kainaloon.

Minä oon täällä tän päivän tuuletellu kun entiset farkut menee jo jalkaan kaikki, 4pv synnytyksestä meni vaan yhdet ja nyt menee kaikki, aivan huippu fiilis.

Minttu-Maarialle onnea koitokseen!

Käynnistyksestä, mulla on sellainen käsitys, että kohdunsuun tilanne käynnistyshetkellä vaikuttaa ratkaisevasti synnytýksen kulkuun sekä kipujen laatuun. Jos on kypsä tilanne, eteneminen ja kivut mukailisi norm. synnytystä ja taas raakaa tilannetta käynnistettäessä kivut rajumpia ja etenemiseen liittyisi enemmän riskitekijöitä. Sen vuoksi itse en toivoisi käynnistystä tilanteessa, jossa kohdunsuu epäkypsä, vaikka kuinka kyllästynyt olisin muuten raskauteen.

Masun kaipuusta, itsellä ei ikinä ole tullut vauvan syntymisen jälkeen ikävä sitä masua eikä muutenkaan raskautta, sen verran haasteellista ja vaikeaa on tämä raskausaika aina ollut. Toki liikkeiden tunteminen ja odotus tulevasta pienokaisesta ovat ihania juttuja :heart: mutta kaikkinensa lopputulos on ainut syy miksi ylipäätään sietää tätä olotilaa... :ashamed: nytkin on taas tuskat sitä luokkaa että piti soittaa miehelle töihin ja itkeä tätä olotilaa - hieman helpotti. Viimeiseksi raskaudeksi jää, joten eiköhän tämä mene vaikka päällään seisten loppuun saakka. Mutta ei taida tulla vatsaa ikävä nytkään! Palkintoa odotellessa... :heart:

Halloweenjuhlista, itse olen useana vuonna ollut järjestämässä halloweenjuhlia työpaikallani. Tänä vuonna olisin halunnut järjestää ne kotona lapsille ja heidän kavereilleen, mutta en taida uskaltaa sitoutua siihen touhuun kun vaatii kuitenkin aika paljon tekemistä ja sitten on se mahdollisuus että jos vaikka lähtö tulee synnärille niin jää bileet pitämättä.. Ja sekös se sitten lapsia harmittais! Ei uskalla heidän kuitenkaan antaa bileitä pitää ilman aikuisten valvontaa (seiska- ja kasiluokkalaisia..)

Huomenna on taas edessä äitiyspkl-käynti. Saa nähdä aletaanko käynnistyspuuhiin vai onko edessä kenties lapsiveden punktiointi vähemmäksi - sen verran ahdistaa ja oleminen vaikeaa. Riippuu tosiaan onko käynnistykselle edellytyksiä... :whistle:

Kaikille hyviä vointeja ja jaksuja kovasti! :hug:

Hei,

Meille syntyi poika viime viikon maanantaina 20.10. klo 3:41. Synnytys käynnistettiin, koska vauva oli kasvanut jo niin suureksi.

Ensin perjantaina aloiteltiin kohdunkaulan kypsyttely ja sitten sunnuntaina jatkettiin. Sunnuntain ja maanantain välisenä yönä sitten synnytys alkoi. Kaikki meni hyvin siihen saakka kun kalvot puhkaistiin ja huomattiin että napanuora on pään edessä. Siitä sitten kiidettiin samantien leikkaussaliin ja jouduttiin tekemään hätäsektio nukutuksessa.

Loppu hyvin kaikki hyvin kuitenkin, poika syntyi terveenä ja itsekin alan jo toipua leikkauksen jälkimainingeista, tikit poistettiin eilen. Vauva oli vuorokauden seurannassa lapsiteholla, kun oman diabetekseni takia vauvan verensokereita seurailtiin, mutta niissä ei ollut mitään poikkeavaa.

Kaiken kaikkiaan ihan hyvä kokemus, vaikka jäikin harmittamaan etten saanut vauvaa heti tuoreeltaan syliin. Mies oli kuitenkin ottamassa vauvan vastaan ja toi minulle valokuvan heräämöön, kun heräsin nukutuksesta.

Nyt ollaan oltu perjantaista saakka kotona ja opeteltu imetystä ja muita vauvajuttuja. Huomenna tulee neuvolan täti kotikäynnille.

onnea maikki! :flower:
kurkkailin kanssa tuonne marrasmasu2:siin. kohta on semmoinen olo että kaikki,varmaan joulukuisetkin poksahtaa ennen mua.. ;)
omaa oloo sen verran että ihan tuskaa on ollut koko tää päivä,ei pysty istuun,ei seisoon ei mitään,kauhee kipuilu alamahassa vähän väliä ja alaselkä vihoittelee kanssa,plus sit vielä tota menkkamaista jomotusta. rupesin äsken miettimään että mitäs jos noi kivut onkin supistuksia ja en niitä niiks tajua,mut joo,eipä taida olla...
pampula on parkkeerannut peppunsa nyt tosi hienolle näköalapaikalle tohon navan yläpuolelle,hauska kun voi kädellä pidellä kii :D

tein äsken manteli-valkosuklaatoffeeta...nammmmmmmmmmmmmm.... ihan joulutunnelmat alkaa oleen jo päällä :xmas:

moi!

tulin vain pikaisesti kertomaan että kotiuduttiin tänään!:) ihana olla kotona. JennyA. onkin käynyt kertomassa teille että meille syntyi perjantai iltana poika 4240g ja 53,5cm pää 36cm. kerron myöhemmin tarkemmin synnytyksestä, mutta nopeasti niin syntyi avosuutarjonnassa huono kuntoisena. sai syntyessään 2 pistettä, poikaa elvytettiin, joutui happikaappiin ja sai lisähapppea. pääsi happikaapista kuitenkkin jo 1,5 tunnin kuluttua pois meidän luo saliin. tällä hetkellä kaikki näytäis olevan kunnossa. mutta tarkemmin vielä myöhemmin.

onnea vauvan saaneille!:) mitä äkkiä luin niin Helmi ja Maikki oli ainkain saaneet vauvat!:) onnea!:)

korppinen kera kahden pojan, nuorempi vajaa 4vrk

Onnittelut maikki79 :flower:

Korppiselle onnittelut vielä, vaikka aiemmin jo laitoinkin =)

Mikä hiljaisuus :eek: Molemmat lapsoset nukkuvat. Esikoiselle on alkanut tulemaan mielettömiä kiukkukohtauksia! Suuttuu tosi helposta jos jokin pikku jutu ei mee niin kuin haluaa. Esim. tänään pumppailin maitoa ja tuli siihen "auttamaan". Annoin sitten hänenkin koittaa ja sekös suututti kun ei onnistunut :LOL:
Myös siitä jos en pysty heti ottamaan syliin kun haluaa :'( Pahalta tuntuu ittestä, mutta pakko se on vaan tottua siihen. Varsinkin silloin tahtoo syliin kun vauvaa imetän.

Pikkulikka oli ottanut hyvin painoa, nyt jo yli syntymäpainon :heart: Vielä joudutaan kolmen tunnin välein herättämään syömään. Mutta en usko että sitä kauaa kestää. Kiva tosiaan jos itse saisi yöllä nukkua pidempään kuin 2 h kerrallaan :heart: Olettaen että myös isompi nukkuu hyvin :whistle:

Luminka... *lähtee laittamaan uutisia etusivulle* :D

Pojan strategiset mitat olivat 52 cm ja 4085 g. Kotiin lähtiessä sairaalasta oli poika kutistunut 200 g, mutta ponteva tapaus vielä sittenkin. Laskettuun aikaan oli tosiaan vielä vajaat 3 viikkoa, joten oli tosi hyvä että synnytys käynnistettiin ajoissa!

Ennen käynnistystä kävin viikolla 35+5 painoarviossa ja siinä vaiheessa se oli 3,6 kg ja sitten lapsivesipunktiossa viikolla 36+5, jossa todettiin keuhkot kypsiksi. Lapsi syntyi lopulta siis viikoilla 37+2 ja vajaassa parissa viikossa oli siis ehtinyt tulla melkein puoli kiloa lisää painoa!

Kiitos onnistteluista ja onnea myös kaikille muille tähän mennessä poksahtaneille! Muille tsemppiä ja onnellista loppuodotusta!

Luminka: Niin kävin miekii ihan äsken laskemassa :D

Itsellä on kyllä niin tylsää kuin voi vaan olla.. Olen alkanut asennoituu, että mulle taitaa jäädä tämä maha ikuisix ajoiksi, kerran ei mitää tapahdu :headwall: |O B)
Tosiaan, minkähänlainen kengurupussi mulle on jäämässä, kun synnytys on sitten ohi? Kauhulla jo ajattelen.. :$

Yx päivä sain ne housut vauveliinille valmiiksi, ettei tarvii sairaalaan mukaan ottaa niitä länkisäärihousuja (haarasauman onnistuin ompelee hauskasti väärin :ashamed: ).. Ja eilen sain toisen töppösen ja tänään toisen töppösen valmiiksi. Joten nyt on kotiutumisvaatteeksi mukaan lähdössä: huppari+housut+töppöset ja tietenkin body+potkuhousut.

Mutta jotenkin on vain niin tylsää.. Lähdettiin anopin luona käymään klo 16 jälkeen, kun en jaksanut enää kotona olla.. Kävin tänää neitien kanssa perhekerhossakin.

Red Dragon & Nuppu 39+2 :heart:

enpä tosiaan ois uskonut näin pitkälle pääseväni..

ärsyttää kun kaikki nyt tuntuu mulle hokevan että taitaa olla lähtö ihan kohta edessä...mulla taas semmonen olo että en mä mitää synnytä...huijaan vaan itteeni,täältä kukaan pihalle oo tulossa.. :kieh: :LOL:
joo noi toffeet onnistu tosi hyvin,tämmönen on ohje:
Manteli-valkosuklaatoffee

100g manteleita
100g voita
2,75dl sokeria
0,5dl siirappia
150g valkoista suklaata
-- -- -- -- -- -- -- --
1. kuori ja hienonna mantelit
2. kiehauta voi, sokeri ja siirappi paksupohjaisessa kattilassa. keitä melko korkealla lämmöllä 10-15min. kunnes väri muuttuu ruskeaksi. lisää mantelit ja anna kiehua n.3 min.
3. laita vuokaan (n.32x22cm) leivinpaperia ja voitele se öljyllä. kaada toffee vuokaan ja anna jäähtyä
4. sulata suklaa vesihauteessa tai mikrossa ja levitä toffeen päälle. anna jähmettyä jääkaapissa ja leikkaa sitten pieniksi kuutioiksi.

ihan järkkyhyvää&järkkymakeeta
:p

en tiedä mitä toi "melko korkeassa lämpötilassa" sit tarkotti,meillä on kaasuliesi ja aika pienellä liekillä kummiskin keitin ja hyvää tuli. tää on oikeen semmosta kivaa sitkeetä toffeeta =)

Yhteistyössä