Marraskuun masunkasvattajat LOKAKUUSSA =) (LA:t 1-15.11.2008)

Luminka: Mummo on mummo eli tuttu ja turvallinen. Kyllä meidänkin tytöt mielellään olisi menossa useasti mummon luokse yöksi, jos vain pääsisivät. Mutta tämä on kuitenkin niin outo ja vieras tapahtuma. Vieraita ihmisiä ja lapsia ympärillä.
Mutta kyllä mie luulen, että neiti rentoutuu.. Ainoastaan näköjään nuo uloslähtemiset tekee vaikeaa, kun luulee, että nyt tullaan hakemaan.. Mutta keskiviikkona viimeistään pitäisi olla ihan kunnolla.

Jännä kuulla, että neiti saattaa sulle temppuilla päikyille menoissa :D. Ei nuo onneksi minulle temppuile :whistle: . Yöunille menossa saattaavat vähän, mutta sekin on sitä, että rupeaavat mielellään pölpättää ja saattaavat rupeavat leikkimään. :D
 
Keiju: kiva kun käyt kuitenkin vielä kirjoittelemassa tänne, toivottavasti tunteet tasaantuu pian. Itse odotan kauhulla tunteiden vuoristorataaa synnytyksen jälkeen, kun nytkin on jo välillä aivan kamalan masentunut olo, ja muutenkin mulla aina noi tunteet heittelee niin ääripäästä toiseen. Miten on muuten mennyt "wilhon" kanssa?

Maitohappobakteereista en tiennyt että ne auttais, mutta mulle on viime viikon aikana tullut päivittäinen "tarve" syödä jugurttia, joka sattuu sopivasti olemaan asidofilus bifidus jugurttia, eli samoja maitohappoja kuin tabuissa on, vaan paremman makuisessa muodossa!

Tietämätön: Meillä tulee mies puhumaan englantia ja minä suomea. Ongelmana on se kyllä, että mä satun vielä olemaan kaksikielinen, ja mun omassa perheessä puhutaan suomea ja italiaa. Sisko puhuu omille lapsilleen vain italiaa, ja olen itse myös siskon lapsille tähän asti puhunut italiaa, mutta en tiedä miten tästä eteenpäin, kuitenkin haluan puhua itse omalleni vain suomea, mutta vähän sellainen olo että ei tää lapsi raukka tuu osaamaan mitään kieltä kunnolla... niinhän se kuitenkin sanotaan että jos ennen 3 vuoden ikää oppii useamman kielen niin on paljon helpompaa kuin sen jälkeen. Ja se on tärkeää että kuulee vain yhtä kieltä yhdeltä vanhemmalta, ettei mene kielet sekaisin.
 
:attn: RINZESSAA huhuilen...olit kans käyny kattelee noit poppakonsteja synnytyksen käynnistämiseen...onkohan tuottanu tulosta siellä=)mä jänskäilen tääl =)
ite ei uskalla viel kokeilla mitään ku vasta 35+4 ja kun mun rinsessaa väittää pienex ni en uskalla..vaikka hermot on kyl niin kireel jo...jos sit ku olis se rv 37-38 ni uskaltais jotain kokeilla=)mulla kun nää jatkuvat supparitkaan ei oo tehny paikoille sitten yhtään mitään................
 
Huomenta!
Täällä näyttäis tauti helpottavan. illalla oksentanut poika viimeksi. kuume kävi yli 39 ja varmaan pronaxen laski sen sitten alkuyöstä kun reppana oli ihan hikimärkä. puoli viideltä alkoi hirveä itku kun titi-nalle oli hukassa ja se löytyikin sängyn vierestä olevasta oksennusvadista! nukuin siis pojan kanssa meidän sängyssä ja mies sohvalla. no täytyy laittaa titi pyykkikoneeseen. sitten olisi halunnut nousta puoli viis leikkimään, onneksi nukahti, nyt vasta herättiin. ja ainakaan vielä tautia ei näy mulla tai miehellä. toivottavasti ei tulekaan! kiitos kaikille tsempeistä, olette ihania!:)

kaksikielisyydestä ei mitään kokemusta.

nyt taidan lähteä hakemaan kupposen kahvia. jäi eilisestä tuulemaan tortusta kuorrute tekemättä kun olikin tomusokeri loppu, mies toi sitä illalla, täytyy nyt tehdä ja pakastaa piirakka.

mukavaa tiistai päivää!
korppinen
 
Tietämätön: Miulla ei ihan kauheesti oo tästä kielijutusta oo kokemusta/tietoa, mutta jonkun verran oon opiskellu näitä kielenkehityksen juttuja. Mie oisin sitä mieltä että jos teillä on miehen kans yhteinen kieli, eli siis suomi, niin käyttäisin pääasiassa sit sitä, että joku kieli on se josta lapselle tulee se "äidinkieli". Kieli kuuluu kuitenki vahvasti identiteettiin ja varsinki sit myöhemmin on tärkeää että lapsella on joku kieli jolla pysyy oikeasti ilmaisemaan itteään ja tunteitaan ja puhumaan abstraktillaki tasolla. Eli jos vaan on mahdollista niin yhellä kielellä lähtisin liikkeelle. Mutta tietysti jos miehen perheessä puhutaan venäjää, niin sehän sit kulkee siinä rinnalla "kielikylpy"-tyylisenä.

Eli lapselle tulis vahva ilmaisu- ja kerrontakieli jonka avulla hän jäsentää maailmaa ja itteään ja toinen (ja mahollisesti esim. päiväkoti-ikäisenä kolmaski) kieli sit jota ymmärtää ja pystyy arkitilanteissa käyttämään. Onhan seki tärkeä osa identiteettiä, että kasvaa molempien vanhempien ja sukujen kulttuuriin! Sit kouluiässä kun kieliä alkaa oikeasti opiskella on jo saanu vahvan kielikorvan näistä "kielikylpynä" saaduista kielistä, jolloin kielen oppiminen on luonnollisesti helpompaa kun monet kielioppirakenteet on jo selkärangassa. Aikuisiässä sit todennäköisesti muksulla on tosi hyvät edellytykset käyttää kaikkia oppimiaan kieliä monipuolisesti ja abstraktisti, mutta pienelle on miun käsityksen mukaan tärkeää, että hän oppii yhden pääasiallisen kielen. Enkä nyt taho sanoa, että kakskielisillä lapsilla on jotenki vaikeeta - en vaan osannu nyt tätä paremmin tässä näin kylmiltäni aamutuimaan ilmaista. Ja korjatkaa jos jollain on parempaa tietoa tästä asiasta!! :)

Ja miustaki se kuulostas hyvältä että tietty vanhempi puhuu tiettyä kieltä lapselle. Paitsi jos osaa molempia kieliä tarpeeks hyvin. Semmosia lapsia oon nimittäin tavannu, joilla on suomenkielinen isä ja venäjänkielinen äiti. Lapsi on pääasiassa äidin kans kun isä käy töissä ja äiti puhuu todella huonoa suomea lapselle, koska on päätetty että lapsesta kasvatetaan suomenkielinen koska suomessa asutaan. Lapsen on sit tosi hankala oppia kuitenki suomen kieli, koska ei saa oikeanlaista mallia siiheen puheeseen. Sit koko kielen kehitys voi jäädä heikoks, jolloin sitä kieltä on hankala käyttää oikeasti ilmaisun välineenä...joka sit kans voi aiheuttaa ongelmia kouluaikana ja sosiaalisissa suhteissa... No nyt meni jo pelotteluks... :) Mutta pointti on se, että kyllä tätäki kannattaa oikeesti miettiä että miten haluaa kielikysymyksen omassa perheessään ratkaista.

Meillä on puhas ja kiiltävä keittiön lattia! Jee!! :D Siinäpä tärkeimmät...

Anzkuli 36+5
 
Huomenta!!
Tietämätön:aivan upeeta että lapsenne oppii noin monta kieltä, ja varmasti oppii!! =) Se on todella etu tänä päivänä että osaa kieliä, wau!! Meillä ei ole tuollaista etuutta, eikä olla mitään kielineroja kumpikaan.
ps. kattelin noita kellonaikoja kun oot kirjoittanut...niin ootko nukkunut yöllä ollenkaan??
:eek:

Synnytyksen "sietämisniksejä" tms. joku kyseli...enpä osaa neuvoa, kun meni esikoisen synnytys niin vauhdilla. Ei ollut homma mun hallinnassa lainkaan. Tosin liikuin käytävää ees taas vielä n.½-1tunti ennen syntymää ja aina kun istuin, tuotiin kuuma kauratyyny alaselkään. (auttaa OIKEESTI tosi hyvin) jos joku voi auttaa sitä kipua, mutta muuta kivunlievitystä ei ollut. Hengittäminen "oikeella" tapaa ois auttanut, uskon niin, mutta en osannut..mä vaan huusin. :ashamed: Mutta mä luotan siis niin 100% niihin kätilöihin, että osaavat auttaa ja kertoa mitä tehdä, koska oon ihan ummikkona taas menossa. En pysty oikeen käsittään ees että mitä on edessä. Niin ja luulen että kun nyt on ystävä tukena, niin hänestä on rutkasti enemmän tukea kuin oli sairaala-kipu-kammoisesta miehestäni, joka järkyttyi ja pahasti koko touhusta. :D

Tänään onkin ihan kotipäivä mulla, meinaan siivoilla, siivoilla ja siivoilla...(paniikki saada paikat pysyyn siistinä, jos lähtö tulee), pestä pyykkiä ja leipoo pullia. Niin ja tässä koneella menee tietenkin iso osa päivästä..
Huomenna treffaankin sitten työkaverin ja illalla on lastenvaatekutsut!! :D
Ja loppuviikosta meinaan haravoida tuon pihan lopuista lehdistä ja rehkiä niin että pääsis jo synnyttään!! :LOL:

Nyt sairaalaa katsoon!! ja kahvia lisää..

helmi ja aapeli 37+3 :heart:
 
ANZKULI-kiitos kun jaksoit vastata..aika samaa mieltä minäkin ja ajatuksenani olisi että kotona kumminkin se suomi on pää kieli koska miehen kanssa puhumme suomea keskenämme eli siis varmaan homma tulee menemään niin että mies puhuu vaaville yhtäkieltä(joko englanti tai venäjä)minä suomea mutta yhdessä hoidamme jutut suomeksi kun täällä kumminkin asutaan..ja sitä on totuttu keskenäänkin käyttämään..mut jooh
mä en näköjään osaa nukkua enää...
 
HELMI79-no arvaa oonko vitsi toissa yönä 2h unta ja päivä 1h päikkärit ja nyt nukuin taas vaan kax tuntia...siis mä en tajuu en vaan saa unta!!!tää on ihan sairasta..mä oon nyt varmaan kuukauden valvonu tosi paljon..mieskin sano et tuntuu et oon aina hereillä...
 
no ainakin mä valvon tää sit teiänkaa yöt ku rupee synnytykset käynnistyy ja tsemppaan suppareiden välissä=)
sepä se kun mua ei oikeen enää väsytä pahemmin..siis veto veke mut uni ei tuu kun on niin yli väsyny...pitää vähän jutella ens vkolla neuvolas tästä jos ei meinaa uni tulla...mut nyt meen vaikka väkisin vetää iteltäni tajun kankaalle ku hetkex kun 12 pitää herää hammaslääkäriin!! :'(
 
tietämätön mun veljen tytölle kolmea kieltä ja hienosti voi samassa lauseessa puhua isälle ja taas eri kielellä äitille:) isä suomalainen, äiti espanjalainen ja isä ja äiti keskenään puhuvat englantia! tyttö on miltei 4v!
 
synnytys apu jutuista.. mulla ei myöskään ole mitään niksejä muuta kuin tuo mikä tarttui Helmin jutusta, eli se, että itse tykkäsin myös kaurapusseista ja se että luotin 100% kätilöön. tai aluksi en luottanut, äkäilin vastaan ettei tuosa ole mitään hyötyä (kun ehdotti tyynyä jalkojen väliin), mutta kun kokeilin sitä tyynyä ja se auttoi niin luottamus kyllä kasvoi. mulla oli sellainen vanhempi täti ja se oli kyllä mulle hyvä, koska jotenkin pystyin luottamaan siihen kokemukseen. mutta enpä osaa kyllä mitään muuta sanoa...

tietämätön koetko itsesi väsyneeksi? oletko puhunut neuvolassa tuosta unettomuudesta? kun ajattelin, ettei purkaudu sitten esim.synnytyksen jälkeen kun voimia tarvittais niin hirveänä väsymyksenä. :hug: voimia sinne!
 
Huomenta!

Synnytysniksejä ei mulla oikeestaan ole, tiedän vaan edellisen perusteella mikä EI auttanut ja ollut hyvä juttu. Mä esim. jouduin makaamaan selälläni/kyljelläni melkein koko avaumisvaiheen (16h), kun kätilö ei saanut sitä laitetta piirtamään vauvan sydän käyrää |O .Mulla oli siis käytännössä koko ajan ne hihnat mahan ympärillä :kieh: . Eli liikkua haluaisin paljon enemmän tällä kertaa. Ja se kaurapussi oli kyllä munkin mielestä tosi hyvä kapistus, hommasin sellaisen nyt kotiinkin, jos joutuu pitkäänkin suppareitten kanssa kotona kärvistelemään.

Ilokaasusta sen verran, että mä en varmaan osannut hengittää sitä oikeella hetkellä, koska kipuihin siitä ei juurikaan ollut mulla apua. Mutta siitä oli se hyöty, että kuitenkin keskittyi siihen hengittämiseen supistuksen aikana ja se kyllä auttoi kestämään.

Jaa-a, mitähän sitä tänään tekis... taitaa tänään olla laiskottelupäivä tiedossa. Jos jonkun yleissiisteyden sais tänäänkin pidettyä ja kauppaan on pakko mennä, mutta sen jälkeen voiskin sitten vaan olla. Luulen, että se sopii tolle meidän jannullekin tosi hyvin. Se kun on sellainen kotihiiri ja saattaa jo aamulla ilmoittaa, että tänään hän ei lähde yhtään minnekään :)
 
Huomenta

Tänne tulee nii hirveetä vauhtia tekstiä ettei perässä pysy :D Taitaa äippäloma ja tukala olo tehdä monella tehtävänsä ;)

Oma olo ihmeen hyvä,nyt taas parina iltana ei ole ollut suppareitakaan.Ainut että yöllä valvon kun en vaan saa unta :kieh: että tietämätön tiedän miten suututtaa kun ei saa nukuttua.Paitsi että sinä taidat valvoa paljon paljon enemmän :/ Kannattaisi varmaan tosiaan puhua tuosta unettomuudesta neuvolassa ettet sitten vauvan synnyttyä väsähdä totaalisesti..Vaikka toisethan tarvitsee paljon vähemmän unta...
Oma isäni on esim. semmoinen että nukkuu yössä n. 4-6 tuntia ja sitten painaa ihan hulluna töitä :/ Välillä jopa pelottaa että miten kauan ihminen jaksaa tuommoista tahtia....

Synnytyksen sietämisestä ollut puhetta.Ei sen kummempia neuvoja kun että onneksi se kaikki kipu unohtuu kun sen vauvan saa tuohon rinnalle :D Ainakin itsellä unohtui kaikki siihen paikkaan ku se nyytti nostettiin rinnalle :heart:
Luottavaisin mielin lähden taas synnyttämään.Kaverin kanssa juuri juttelin synnyttämisestä että vaikka se sattuukin niin minusta se itse tapahtuma on jotenkin niin suuri elämys että ihan mukava mennä synnyttämään,tietty se välillä pelottaa mutta yritän luottaa sairaalan henkilökuntaan että osaavat asiansa...

Mutta nyt jätkä herättelemään,nukkuu vieläkin :xmas: Kohta pitäisi lähteä kaverin ja hänen muksujen kanssa mukulakadulle touhuamaan :wave:
 
Huomenta mammat!

Tietämätön mäkin olen tässä seuraillut sun nukkumista tai siis nukkumattomuutta kauhulla, miten sä jaksat??? :eek:

Kieliasiaan... Meillä on siis 5 v poika ja mä puhun pojalle suomea ja mies ruotsia. Neuvolasta asiaa kyselin kun poika syntyi ja silloin neuvoivat meitä, että molemmat puhuu lapselle sitä kieltä kumman kokee vahvemmaksi itselleen. Osataan molemmat siis sekä suomea että ruotsia, mutta mä olen käynyt suomenkielisen koulun ja mies ruotsinkielisen. Keskenään puhumme suomea, mutta neuvolasta sanottiin että vain sillä on merkitystä mitä kieltä puhumme lapselle ja että kieltä ei vaihdella. Meillä mun suku puhuu lähinnä suomea pojalle ja miehen suku ruotsia. Poika on suomenkielisessä päiväkodissa, mutta ymmärtää ja puhuu myös ruotsia. Olen ollut tyytyväinen meidän järjestelyyn ja tietty samalla tavalla ajateltiin tehdä uudenkin tulokkaan kanssa. Hyvin se teilläkin sujuu, kunhan vaan alkuun pääsette...
Lapsilla on uskomaton kyky oppia kieliä.

Mulla oli suht karmea viime yö, heräsin varmaan 7 kertaa pissille ja alavatsassa juili inhottavasti ja lonkatkin oli ihan muussina. Nukuin 2 h pätkissä tonne 7 asti, kunnes oli niin kova nälkä että söin vähän puuroa. Tänään on ohjelmassa ihan kotipäivä, mun äiti tulee meille pariksi päiväksi, joten saan apua kotihommiinkin siinä sivussa ja mikä parasta juttuseuraa =) Illalla olen menossa kattomaan Stand up comedy showta työporukan kanssa, ihan mukavaa vaihtelua sekin jos vaan paikat kestää. :LOL:

Nyt uudestaan petiin, jos vaikka uni tulis vielä hetkeksi :wave:
 
heissulivei ja neuvolaterveiset tähän heti alkuun :wave:
nyt vihdoinkin saatiin tavata meidän "oma" neuvolatäti ja olipas todella positiivinen muutos niihin edellisiin liukuhihnatyöntekijöihin. tämä täti tehnyt hommaansa pitkälle yli 20 vuotta ja oikeesti jakso kysellä ja jutella kaikkee meidän kanssa :)
elikkäs: vkot 36+6 ja painoa ei ole tullut viime viikosta onneks lisää (jeeeeee)
paineet 125/79, sf 31 (laskenut sentillä viime kerrasta,tosin eri mittaajakin..), sykkeet 135-140, edelleen raivotarjonnassa ja liikkeet ++ potkaisi tätiä käsille kun oli eka sen pepun ja pään löytänyt :LOL:
nyt taas kauheat iskiaskivut tuolla vasemmalla puolella,saas nähdä kauanko sitä kykenee istuun tässä. viime yönä heräsin vessaan ja lonkkakipuihin varmaan 6 kertaa..huoh
oon huomannut että mullakin vaan aivot pitää hereillä,en edes päikkäreitä osaa enää ottaa,mutta ei mitään noin radikaaleja tuntimääriä kuin tietämättömällä! :eek:

meillä molemmat ihan suomenkielisiä, mutta miehen työn (matkustelee ja jossain vaiheessa voi tulla ajankohtaiseksi ulkomailla asuminenkin ajoittain) ja ystäväpiirin takia ollaan aateltu että ois hyvä muksunkin oppia englantia heti alkajaisiksi,eli varmaan koitetaan jotain kielikylpyjuttuja tms. ja oishan se ruotsikin hyvä oppia.itseäni ainakin harmittaa että oon antanut kielitaitoni siinä ja ranskassa rapistua ihan täysin. englantia tulee pidettyä yllä kun tosiaan kaveripiirissä välillä joutuu puhelemaan ja lähes kaikki tv-sarjat ja kirjat katotaan/luetaan englanniksi (tv-sarjat ilman tekstiä lähes aina, kun ovat jostain downloadattuja tai sit dvdllä ei viitsi laittaa tekstitystä).ja tulihan sitä töissäkin englantia päivittäin käytettyä ja ruotsiakin useamman kerran viikossa,mutta siellä se usein oli semmosta "hyvää päivää"-kieltä.

välilihan öljyilyä oon koittanut enemmän tai vähemmän säännöllisesti vkon 34 lopulta,katotaan sit auttaako mitään synnytyksessä.. mulla on sitä jotain weledan synnytykseen valmistautumisöljyä vai mitä se on.lievästi olen skeptinen, kun ei se mahan öljyäminen ja rasvaaminenkaan noihin raskausarpiin auttanut,se tosin voi olla että mulla niitä tuli jo teini-iän kasvun myötä niin runsaasti että oon jotenkin altis arville tai jotain...

iih,kolme viikkoo laskettuun aikaan :whistle: näin se aika rientää

noonie+pampula 36+6
 
Mä tulin tähän suklaajätskin kanssa koneelle :whistle: Jospa tuo tyttö vihdoin nukahtais, meinaa nyt olla ongelmia saada päikkäreille asettumaan... Jää sänkyynsä tekoitkua itkemään :kieh: No, jospa nyt hiljenisi :D

Aamulla kun heräsin, oli tosi turvonnut olo! Silmäluometkin ihan roikkuivat ja sormet ihan tönköt :| Kiva oli lähteä kaupassa käymään sen näköisenä :D On koko aamun ollut ärsyttävä olo, mieskin lähti 9.30 töihin ja tulee vasta 22 jälkeen... Silläkin piti tätä jädeä ostaa, vähän mieltä parantamaan ;)

Luminka ja neitonen 37+3
 
hohhoijaa ja mun kotihommat on kyllä niin jäissä että |O
En oo sitten mitään tehnyt tänään, koneella olin aamusta pari tuntia ja sitten nukuin sohvalla pari tuntia.. :whistle: Nyt ihan sekasin ja turvokisssa entisestään!! Pitäis varmaan tuonne ulos lähtee hetkeksi jos piristyis?

Mitäs muuten luulette, oisko HM:lla jo pikkuiset maailmassa? Mulla sellainen tunne että pian tulee tänne ilmoittaa, että on =)

Sitten sellaista mietin, että onko teillä edelleen kovat ruokahalut? Kuinka usein syötte?

Mulla pohjaton nälkä!!! Syön silleen ihan normaaliruoka-aikoina; aamupala, lounas, kahvi, päiväruoka ja iltapala, iltapala2, iltapala3 jne,,,iltaakohden vähän repsahtaa :LOL: Ja tällähetkellä ihan normaali kotiruoka on se ykkönen! Mutta annokset melkosen isoja.Syön määrällisesti varmaan 3-4 x enemmän kuin mun mies. Tosin hän syö vain 2xpäivässä.

 
helmi: mun hitsit tekis vieläki mieli ottaa, kohta puol pakettia YKSIN vetänyt... Mitäs menin ostamaan... :headwall: Perskules, se ei enää paljoa painoon tee, söin sitten koko paketin vai puolikkaan.... Kun sitä kuitenkin tulee niin otetaan nyt vauvallekin vähän vielä :LOL: Ja tää on ihme kun ei tuu millään pahaoloa! Normaalisti tulee suht helpolla, raskaana ollessa sais vetää vaikka mitä ja kuinka ällömakeeta niin ei tee pahaa! Onneks tosiaan normaalisti tulee luonnostaan stoppi vastaan, vois muuten olla aika pyllerö meikäläinen :LOL:
 
luminka, toi on muuten totta!! pystyy nyt syömään ihan mielettömästi makeeta, eikä tuu huono olo!! suklaassa sen juuri huomaan, kun normaalisti syön levystä max sen yhden rivin kerralla, ja riittää! Nyt menee levyllinen parhaimmillaan/pahimmillaan. :whistle:
Mutta jos sitten ryhdistäytyis kun saa tän pamperon ulos.
 

Yhteistyössä