Marraskuun masunkasvattajat LOKAKUUSSA =) (LA:t 1-15.11.2008)

reginarento en kyllä osaa noista repeämistä sanoa oikein mitään... epparin teko riippuu aika paljon sairaalasta. joissakin se tehdään lähes "automaattisesti" (aika harvinaista kai) ja joissakin ei ilmeisesti tehdä ollenkaan oli tilanne mikä tahansa. paitsi ,että eikös imukuppia käyttäessä täydy aina tehdä eppari?? ja joissakin sairaaloissa kysytään äidiltä että saako tehdä. mulle silloin vaan ilmoitettiin, että näin iso lapsi, että tehdään ilman muuta eppari enkä kyllä pistänyt vastaan, luotin kätilön sanaan. (pojan päänympärys oli 38,5cm syntyessä eli hyvä että tehtiin). epparista huolimatta tuli toisen asteen repeämät, mutta tosi hyvin parantui. aika pitkää oli sellaista että jos yritti touhuta vähäkään enemmän tai lenkkeillä vaunujen kanssa niin alkoi kiristämään ja pakottamaan, mutta särkyläääkettä ei silti tarvinnut kuin noin viikon ajan ja istuminen onnistui aika pian.


nyt lepäilemään....
 
korppinen, voihan kurja, kun teillä juuri nyt tuo pikkupotilas! :( Toivotaan nyt tosiaan että menee nopeesti ohi, eikä tartu sinuun. En osaa kanssa kuvitella sen kurjempaa kuin oksennustauti tähän väliin :whistle: hYvä puoli, että yleensä menee nopeesti ohi. Tuohon en osaa oikeen sanoo mitään, että kuinka pöpö elää tekstiileissä ym... Luulis ettei kovin kauaa, mutta miestähän sen sais selville?

Kerroinkohan eilen, että pojan cd-kasettisoitin meni eilen illalla lopullisesti rikki. On siis mun vanha, oon ostanut n.16veenä kesätyörahoistani :D joten ei nyt enää ollutkaan mikään uusi. Mutta oli sitten pikkuisen vaikee saada poika rauhottuun ylös, kun on tottunut jo varmaan vuoden kuunteleen satuja kastilta tai ceedeeltä ennen nukahtamista!! Ensin siis aina pitää lukee satu ja sitten kasetti soimaan, ja toimii =) mutta nyt sitten kun ei saanut kuunnella rölli-satua, niin mikä poru siitä pääsi!
Niin siis asiaan; kävin ostaan pojalle nyt uuden, oli hyvä tarjous: 30eurolla sain ja 1vuoden takuulla. Toivotaan nyt että kestäis useemman vuoden. Ja poika oli yhtä hymyä. SAnoin että tämä sai nyt uuden/toimivan soittimen, kun kerran vauvakin sai uudet vaunut! Niin ja tarviihan isoveikalla olla toimiva soitin! Hän siihen etttä "niin, voin sitten soittaa vauvallekin nallepuh-satua, kun kerran oon isoveli" :heart:
 
korppinen: toivotaan ettei tauti sinuun tarttuisi tai ettei synnytys sitten ainakaan taudin kourissa käynnistyisi. Tosta pöpöjen elämisestä en osaa sanoa, mutta luulisin, että ne pidemmän päälle tarvitsevat sen ihmisen elinalustakseen. Jaksuja pikkupotilaalle!

Repeämistä mulla ei oo kokemusta, mutta esikoisen synnytyksessä eppari tehtiin juurikin tuon imukupin takia. Eikä siitä mulle jäänyt mitään traumoja, jos kätilö tulevassa synnytyksessä on sitä mieltä että se kannattaa tehdä, niin sitten se tehdään. Mä en myöskään oo mitenkään öljynnyt/hieronut välilihaa, mutta eipä siitä haittaakaan voi olla, joten miksikäs ei.

helmi: meilläkin poika iltaisin kuuntelee sadun cd:ltä. Osaa kaikki sadut ulkoa ja sitten neuvoo mua miten ne pitää kirjasta lukea :ashamed: . Esim. "Äiti, se kuuluu sanoa möreällä äänellä" tai "Ei noin, sano kiljuvalla äänellä" :D

Neuvolassa kaikki oli oikein mainiosti, vauveli on kääntynyt raivotarjontaan :heart: . Alapäässäkin on pientä kypsymistä tapahtunut, kohdunkaulaa 2cm jäljellä ja parille sormelle auki. Kaulakanava on kuulemma niin pehmee, että lekurin sormet uppos sinne sisäsuulle saakka (sori ällöä ). Toiveissa on, että tämä lähtisi syntymään ihan itsekseen ilman käynnistystä, jihuu!
 
Höh taas mä roikun täällä...

Korppinen mä ainakin uskon noihin maitohappobakteereihin okstaudin ja muidenkin ehkäisyssä. Heti jos kuulen, että tarhassa on mahatautia liikkeellä niin meillä popsii Rela tabseja koko perhe, ja aika hyvin tuntuis tehoavan. Tiedä sitten onko sattumaa. Voimia ja toivotaan ettei tartu sinuun :hug:

Repeämisistä mä oon kanssa miettinyt tota öljyämistä tai ihan mitä tahansa mikä vois auttaa selviämään synnytyksestä paremmin. Ekalla kerralla tehtiin eppari mutta sisempää tuli silti jotain repeämiä, joiden ompelu sattui ihan per...leesti puudutuksesta ja ilokaasusta huolimatta. :'( Äkkiähän ne sitten kyllä parani, mutta meillä seksi sattui vielä useammankin kuukauden päästä, vaikka mieli tekikin :ashamed:

Pitäskö kerätä vinkkejä, että mikä on ketäkin auttanut synnytyksessä tai muuten helpottanut olotilaa siinä tilanteessa??? Itse voisin sanoa että ekalla kerralla tossa avautumisvaiheessa auttoi ihan tosi paljon se että pysyin liikkeellä niin pitkään kuin mahdollista. Siis kävelin ympäri taloa ja hengittelin ja koetin rentoutua, se tuntui musta hyvältä ja kätilökin sanoi että edistää avautumista.

Nyt taas lepäilemään, palailen taas illemmalla kattomaan kuulumisia... :wave:
 
Hellurei!

Jaahas, mitäs sitä sit... Leivottu ollaan ahkerasti. Eilen tehtiin pikkumiehen kans muffinsseja ja olipas ukkeli innoissaan. Tosi hyvin malttoi tehä hommia ilman riehaantumista. Opeteltiin sit ottamaan desimitalla jauhoja kupista niin että siinä kans on sit tasan desin verran. Sai ukkeli sekoitella ja laitella ainekset ja vatkainta pidellä ja laitella muffinssivuoat pellille. Ja tietysti kaapia taikinakulhon reunat! Tänään tehtiin sit tiikerikakku ja taas oli iloinen pikkuleipuri apulaisena! :)

Mummo kävi iltapäivällä hakemassa ukkelin heille pihatöihin ja leikkimään illaks. Mies otti töistä lattianpesukoneen ja pestään ja vahataan tuo keittiön lattia. Se kun pinttyy niin nopsaan... tai no onhan siitä jo 3,5 vuotta kun tähän muutettiin ja sillon viimeks on vahat laitettu. Meillä on täällä tosi huokonen tää muovimatto, imasee kaiken lian kyllä tehokkaasti itteensä. Tuolla nyt jyryäminen käy. Vahat on jo poistettu ja nyt on vielä edessä pesu ja sit vaan uudet vahat päälle. Sit on siistiä!! :)

Joulua en oo kauheesti miettiny muuta kuin sen verran että nyt on tuo pakastin tuossa missä on joulukuusi yleensä ollu, eli voi olla että ei meille kuusta tänä vuonna mahu. Ja se on harmi! Jouluruokia mie en kotiin laita muuta kuin kinkun ja piirakoita. Syödään miun vanhempien luona sit aattona. Muuten ei oo kylättelyjä suunniteltu että missä käydään, riippuu sit niin paljon vauvasta.

Lahjoja ei meillä ostella, jotain pientä oon yleensä ite tehny porukoille ja mummolleni. Kummilapsia ollaan muistettu, heitä on 2 kpl ja omille muksuille jotain pientä. Sisarusten lapsille on yleensä ostettu lahjat, mutta nyt niitä alkaa olla niin paljon ja kaikilla on jo kaikkea että viime vuonna sovittiin että vaan ensimmäisenä jouluna ostetaan joku lahja uudelle vauvalle. Ja tietysti jos joku haluaa ostella niin saa ostella. Miehen sisarusporukkaa on neljä kaikkiaan, kaikilla on lapsia (kuus serkusta yhteensä kunhan myö poksahdetaan) ja kummilapsia niin ei enää kauhean pienellä rahalla selviä...ja kun jotkut on vielä melko vaativaisia lahjansa suhteen... :| Eli ei oo ressiä joulusta, kiva kun se tulee!

Repeämistä: mie en oo öljynny paikkoja. Täällä tehdään eppari tarvittaessa. Esikoisen aikaan eivät kerenny leikata, kun tuli sit lopun vauhdilla (ponnistin vissiin vähän liian pitkään...), toisen asteen repeemät tuli. Ja paranivat hitaasti...tai ainaki tuntu siltä että tosi pitkään kävely ja pitkään jaloillaan oleminen kävi kiristelemään ja pakottamaan. Samoin parisuhdejumppailut oli pitkään tosi hankalia. Mutta siististi on ommeltu ja jälkitarkastuksessa lääkäri sano jo että siisti arpi tulee, eikä oo vaivannu näin jälkikäteen. Nyt meinaan ponnistaa rauhallisemmin siinä lopussa, jospa se auttas. Mutta ei se kätilö kyllä viimekskä kieltäny ponnistamasta. Katotaan miten käy.

Liikkeistä mie kirjotinki jo aikasemmin, että miun mielestä liikkeiden ei pitäs vähentyä, mutta pienenevät väkisinki kun tila alkaa loppua. Miulla ainaki liikkeet on mahassa muuttunu, että ei enää kauheesti tuu potkuja, vaan enemmänki semmosta möngerrystä. Välillä tuntuu että liikkuis vähemmän, mutta voi olla että ovat vaan eri tuntusia ne liikkeet. Liikkuu kuitenki ihan samassa rytmissä mitä aikasemminki, eli on ne tietyt kellonajat millon on aktiivisimmillaan. Ja hikkaa on meilläki tosi usein.

Anzkuli 36+4
 
Korppinen; maitohappobakteereilla on kuulemma myös vaikutusta siihen, miten tuleva lapsi sairastelee. On tehty tutkimus, jossa äidit oli syönyt maitohappobakteeria vähintään 4 viikkoa ennen synnytystä ja sen jälkeen lapsi saanut 6 kk (tavalla tai toisella) samaa, niin näillä lapsilla oli huomattavasti vähemmän korvatulehduksia ja allergioita, sekä flunssia lapsuusajalla. Minä ainakin olen näitä ottanut jo varmaan sen 4 viikkoa ja aion jatkaa lapsellekin.

Meilläkin on liikkeet vaimenneet, mutta eivät juuri vähentyneet. Välillä tosin meinaa polvi tai jalkaterä tulla masunahasta läpi, kun saa kunnolla vauhtia potkuunsa :LOL:

Sarppa 37 + 2
 
Eipä sitten tarvinnu tänään jäädä sairaalaan. Oli siis se synnytystapa-arvio aamulla. Kuulemma on lantiossa hyvin tilaa, mahtuu vauveli syntymään helposti. Eikä tuo ollut onneks ihan niin paha juttu ku olin kuvitellut. Nyt tosin on lantion alue aika kipeä taas, mutta toivottavasti menee panadolilla ohi että saa yöllä nukuttua.

Viime yö oli kyllä tähän astisista kaikkein pahin. Kun vihdoin sain unen päästä kiinni, niin sit heräilin vajaan tunnin välein kun joka paikkaan sattui. Vessassakin sai rampata ihan kiitettävän paljon. Aamulla sitten koira herätti ennen kuutta, kun hällä oli taas niiiiiin nälkä. Ilmeisesti me pidetään häntä nälässä, kun aina on sen näköinen ettei oo ikinä saanu mitään ruokaa. Ja on muuten kumma, ettei miehen kanssa vaivaudu nousemaan ylös, mut kunhan mies on lähteny töihin niin sitten vartin päästä herättää mut... Meni hieman tänä aamuna hermot ku oli muutenkin nukkunu huonosti.

Mut nyt painun takaisin pötkölleen kun tuo kipu lantiossa on aika paha...

-JennyA & prinsessa 36+0-
 
Heips

Mulla on hyvät supparit menossa ja elämäkin heittelee aikaslailla.. olen taas muuttanut,tuli ongelmia vuokran antajasta joten päätettiin tulla asustamaan Porvooseen takaisin.
Soitinkin tänään mammapolille ja ne ainakin mut ihan innoissaan on ottamassa vastaan ;)

No tässä ootellaan milloin pääsee synnyttään ... mua ei pelota toistaseksi yhtään,en tiedä sitten kun tilanne on ihan käsillä.
Pehmeet paikat ja aukikin joten ootellessa siis :)

Niin eka mulla tuli 9h ja päälle ja toinen tuli 2h ja päälle joten katsellaan miten tämä kolmas tulee..Niin viikoilla 36 tuli eka ja toka viikoilla 39

37+1
 
Huh, kävelin sitten ekan kerran kahteen kuukauteen ruokakauppaan ja takas, poika pyöräili. Ja sitten kannoin vielä kassillisen tavaraa. Matkaa tosin vain n.500m-1km, mutta kuitenkin..en oo sitten liikkunut noin paljoo ja SEN KYLLÄ HUOMAA!! :whistle: supistaa ja kivistää nyt joka paikkaa..

Mutta aloin vielä kuitenkin tekeen ohrasuurimopuuroa ja vattukiisseliä iltapalaks, alko ihan mielettömästi tekeen mieli! Kunhan vähän jäähtyy pääsee herkutteleen. :p

Liikkeistä joku kyseli, niin on ihan selkeesti vähentynyt tai muuttunut tuntemukset, joutuu välillä ihan keskittyyn että tuntee, kun vissiin tila käynyt niin ahtaaksi, joten ei mahdu ihan kovasti potkimaan. On vaan sellasia töytäisyjä.
 
Johan on ollut päivä.. On saanut kyyneleitä niellä ja niin pois päin.. Kyllä itsellä on niin haikea olo, kun ei esikoinen ole kotona..

Sydäntä raastavaa oli tyttö jättää foniatriselle osastolle. Tiesin, että erohetki tulee olemaan yhtä painajaista, ja niinhän se olikin. Jäi itkemään perään.. Mitenkähän yökin menee..

Ei ollut ruvennut päiväunille tai edes sänkyyn lepäilemään.. Sen jälkeen olisi ollut leikkipuistossa käynti.. Oli neidin silmät alkanut kostumaan, joten tädit oli päättänyt, että parempi jäädä sisälle.. Oli tyttö sanonut: "äiti hakemaan kotiin." :'(

Kolme lasta osastolla (poika 3 vuotias, tyttö 4 tai 5 vuotias ja sitten meidän neiti).. Tytöt oli jäänyt sitten sisälle, ja poika oli lähtenyt pihalle..

Mutta onneksi oli sitten ruvennut syömään.. Ja oli kuulema puhettakin tullut (neiti sulkee suunsa vieraiden läsnäollessa.. tarvitsee aikaa, että rohkaistuu jne). On leikkinyt ja muovaillut.

Mutta tulee olemaan raskaat kaksi viikkoa. Viikonlopun tyttö käy vain kotona.. En sitten tiedä, mitä itselle saattaa tämä "hätäily", miettiminen tehdä.. Mutta ei olla totuttu siihen, että nti on pitkään poissa kotoa.. Ja osattiin kyllä arvata, että helppoa ei tule olemaan kummallekaan osapuolelle koko homma..

Mutta pakko lähteä yrittää tekee jotain muuta.. Että ei ajattelis asiaa pahemmin.. Lähen pelaa pokeriturnausta siis! :wave:
 
helmi: Kyllähän se rankkaa oli.. Koska tiedämme sen, että meidän neiti on arka.. Tarvitsee aikaa tutustuakseen.. Ja kylmiltään vaan viedään ja jätetään. Ollaanhan me viikkoja yritetty selittää jne. Neiti on reippaasti jäämässä ja menossa.. Aamullakin oli niin reipas.. Ja sitten puheterapeutin luona teki ihan reippaasti tehtävät.. Mutta sitten, kun lähdettiin kävelee osastolle.. Ja saavuttiin paikalle, neiti teki kunnon stopin.. Ei olis vaatteita halunnut riisua jne..

Mutta kuulema ensimmäinen yö/päivä on pahin.. Mutta voiko sitä yleistää.. Toivon sydämestäni, että neiti rupeaa tekee reippaasti ja ns. tutkimukset menisi hyvin. Torstaina aina palkitseevat lapset menemällä uimaan. Onneksi tyttö on oikea vesipeto ja nauttii.. Kunhan nyt rupeaa olemaan oma itsensä..

24.10. pelottaa, koska silloin saamme tietää, mistä johtuu puheen viivästyminen.
 
helmi: Pelien, leikkien ja askartelun kautta. Ja psykologi+puheterapeutilla on joitain pieniä jutuja. Päiväkotimaista näkyy olevan ohjelma, joten luulen neidin viihtyvän, kunhan pääsee tuosta vierastamisosasta irti. Ollaan ajateltu, että pari ensimmäistä päivää on pahimmat.. Mutta sen näkee sitten. Mutta kyllä odotan, että pääsee toinen uimaan. Kun en itse oo voinut käyttää :D

Kunpa asuttais kuopiossa, ni nti vois olla yöt kotona.. :|
 
rd. aivan siis että jos asuis lähempänä niin lapsi saisi olla yöt kotona? Harmi ettette asu lähempänä..pääsetkö katsoon välillä?

noi diagnoosien tekemiset on varmaan todella haastavia ja vaatii kyllä rautasta ammattitaitoa. Toivotaan että tyttö rohkaistuu alun jälkeen ja sitten saa totuudenmukaisen kuvan. Millaisia diagnooseja odotettavissa? haluatko/osaatko sanoa?
 
iltoja...

Täällä menee kaikki hyvin, mitä nyt välillä tunteet ihan vuoristorataa ja itku on herkässä mutta kuulunee asiaan.

Merkkailen vaan ketjua ja käyn sit välillä kattoo onko porkkajo ruennu lisääntymään. =) =) '

keiju
 
helmi: Juu, lapsi vois olla yöt kotona.. Ja vois vaikka nyttenkin, vaikka tunnin ajomatka onkin.. Mutta ei hullukaan ajele ees - taas ja neidillä ei ois pitkät yöunet.. Ja bensaa menis ihan kivasti..

Päätettiin miehen kanssa, että kukaan ei mene käymään / soittele sinne (paitsi me soitellaan kuulumiset yms), koska sitten on taas se erotilanne ja luultavasti ei tee tytölle hyvää, koska luulee sitten, että ollaan kotiin hakemaan. Mitenkähän onnistuu lähteminen ensi viikon maanantaina?

En kyllä yhtään osaa sanoo diagnooseista, mitä ois odotettavissa.

Ja kyl mie luulen, että rohkaistuu.. Niin kävi uimakoulunkin kanssa, mutta sinne ei tarvinnut kuitenkaan yöksi jäädä

:whistle:
 
moi!

RD voimia! :hug: voin vain kuvitella kuinka erotilanne on ollut vaikea, molemmille.

täällä sairastellaan. poika-reppanalla 39 kuumetta ja oksentanut nyt 5kertaa. nyt sekoitettiin osmosal ja juotettiin vähän röllin taikajuomana. ne on nyt ainakin pysynyt sisällä. mies meni käymään kaupassa ja katselin salkkareita ja poika tuli syliin, yhtäkkiä oksensi ja nukahti siihen. niinpä istuskelin puoli tuntia sohvalla nukkuva poika ja oksennus sylissä kunnes mies tuli. olin sellaisessa "haara-asennossa" ettei toivoakaan että olisin päässyt nukkuva lapsi sylissä ylös sohvalta. mutta nyt taidan lähteä hampaiden pesulle ja nukkumaan kun voi olla aika rikkonainen yö tiedossa. toivon vaan niin kovasti etten tulis itse tuohon tautiin... kauhulla jo ajattelen. sen verran tää tauti sai muhun vauhtia, että pakkasin sairaalakassin kotiutumisvaatteita myöten valmiiksi!:) kamerat vaan puuttuu ja kasvojen hoito aineet kun niitä ei ole kuin yhdet. samalla siivoilin vielä tuota keittiötä niiltä osin joita en ollut ehtinyt, että olis kaikki paikat sitten koluttu läpi. mutta nyt unten maille, vaikka ei kyllä itse asiassa väsytä... aamuun! kauniita unia naiset!:)
 
HotCoffee: Hieno juttu et vauveli päättänyt pyörähtää lähtösuuntaan :D

Mä otan kans vastaan vinkkejä synnytyksen sietämiseen, kun ei ole siitä vielä kokemusta!

Liikkeistä... Välillä saattaa mennä pidempi tuokio etten edes huomaa vauvan olevan paikoillaan, tod.näköisesti vetelee silloin hirsiä. Sit saa taas hirmuisen kohtauksen päälle ja pyörii ja möykkyää joka puolella mahaa et toivoo jo että vois vähän hellemmin liikuskella :D Mut ei siis varsinaisia potkuja ole tuntunut pitkään aikaan, pari kertaa tosin antaa sellaiset tujakset vasemman puolen kylkiluihin et saa mut ihan liikahtamaan kun sattuu :kieh:

RD: :hug: Voihan se olla että nopeastikin tyttösi "rentoutuu" kun ei ole äitiä siinä vierellä tavallaan turvana ja tukena. Mä olen ainakin huomannut omasta tyttösestäni sen (1v4kk) että juuri äidille täytyy kiukut purkaa vaikka ois kuinka nätisti koko päivän ollut vaikka mummon hoivissa! Ja oli esim. lauantaina mennyt ihan kiltisti mummon luona päikyille, kun mulle saattaa temppuilla vastaan... Mutta toivotaan että hyvin menee, kerrohan meillekin kuulumisia kun soittelet osastolle =)

korppinen:
Voimia pikkupotilaalle näin virtuaalisesti lähetän :hug: Toivotaan ettei sulle tarttuisi, vois olla aika ikävää tässä vaiheessa raskautta yökkäillä :x

keiju: Onhan se joo melkoista hormoneiden myllerrystä. Mä aloin aina vollaamaan kun näin yhden onnittelukortin meidän pöydällä. Sit oli pakko nostaa pois että sain syötyä ilman kyyneleitä :LOL: Joo ei vaan silloin naurattanut yhtään :snotty:

Maitohappobakteereiden syönnistä... Liekö sillä enää vaikutusta jos nyt alkas napsimaan? En siis viimeks tiennytkään koko jutusta. Ei tosin ole tuo tyttö ollut kuin kerran nuhassa reilun vuoden aikana! Todella helpolla ollaan selvitty sairasteluissa, liekö asiaan vaikuttaa se että miehen kanssa myös ollaan suht harvoin sairaana?

Ketä muuta rassaa kunnallisvaalien mainokset
:headwall: Taas postilaatikkoon oli pari lappuja ilmestynyt... En tiiä tuleeko edes lähdettyä äänestää, voipi olla et saa ukko yksinään käydä =) En oo muutenkaan käynyt kuin kerran pressanvaaleissa äänestää ja se oli siinä :whistle:
 
GALLUPPIA :attn: eli puhutaanko teillä lapsille(oleville/tuleville)montaa eri kieltä ja onko kokemuksia moni kielisyydestä??meillä siis tilanne se että mies puhuu 3kieltä (on puoliksi venäläinen puoliksi nigerialainen)venäjä/englanti äidinkilenä mutta puhuu suomea yhtä hyvin kuin minä(asunut täällä jo 18v)meillä mietteissä se että miten noiden kielien kanssa toimitaa...ollaan aateltu että alotettais suomi/englanti linjalla ja sit myöhemmin vaikka venäläiseen kouluun..
itse en puhu venäjää vaan englantia ja suomea..
vaikeeta päättä kun olis kaikki aika hyviä kieliä osata..joten vinkkejä miten toimia otetaan vastaan..
:flower:
 

Yhteistyössä