Marraskuun masunkasvattajat ELOKUUSSA.. LA:t 1-15.11.2008

Eli kun oot päätellyt siitä jalkojen yläosasta silmukat, teet siitä lähtien tälleen:

Käytät kahta puikkoa, ei enää suljettua neuletta
Nurjat siis neulot ihan nurjana
Joka toisella puikollisella oikeaa neuletta kavennat alusta ja lopusta yhdet silmukat

Selvennys kavennuksiin: Oikean puikon alussa neulot eka 2s. ja kavennat yhden (ota 1s puikolle, neulo 1s. ja vedät neulomattoman yli)... jatka puikko normaalisti loppuun, ja kun puikolla on 4s jäljellä, neulot kaksi yhteen (eli suomeks siis kavennat ) ja jatkat puikon loppuun saakka...

Nuo kavennukset on aika vaikeesti tehty tuohon, mä tekisin silleen et kun pitää puikon alussa kaventaa, jättäisin ekan silmukan neulomatta, neuloisin yhden ja sit vetäisin yli.
Ja puikon lopussa taas 3. ja 2. viimeiset yhteen vikan neuloisin vielä pois puikolta.

Mutta ehkä tuon alkuperäisen oheen tarkoitus nois kavennuksissa on että ne kavennuskohdat ei jää huonosti näkyviin!

Menitköhän vielä enemmän sekaisin!? :p

joo, siis se alkukohta suljettuna vaikka neljälle puikolle jaettuina. Sit sen jälkeen kavennat sen 15s. just ylivetäen. ja siitä jatkat tuohon aiemmin lähetettyyn selitykseeni!

On tuo ihan helppo kun vaan hoksaa miten se menee!

Käännä vaik kone toisinpäin niin ehkä silloin valkenee vähän! Tuo kuva on tosiaan vähän harhaanjohtava, näyttäs et tosiaan pitäis lisätä ja sit kaventaa...

Kysy viel jos jotain, meen kohta nukkumaan!

luminka: Mie kyselen huomenna sit lisää, jos jotain en vieläkään kässää :D. Ku mulla menee nyt ens yö sen 9 cm:n tekoon. Mutta nyt vaikuttais siltä, että olisin enimmän ainakin ymmärtänyt ja käänsin ensimmäisenä koneen ylösalas :D

Kavennat sen 15s.
Käytät kahta puikkoa (eli siis tunget kaikki silmukat samalle puikolle)
Ensimmäinen oikea kerros: Kavenna molemmista reunoista yhdet silmukat.
Nurja normaalisti
Oikea normaalisti.
Taas oikealla kavennukset reunoista.

Eli siis nurjalla vaan neulot, joka toisella oikealla puikollisella kavennat reunoista yhdet!

Ja kun on enää 15s. päätät koko homman ja meet tyytyväisenä nukkumaan silmät ihan ristissä :D ;)

RD: Tuossa on nyt aika selvästi selitettynä, tuosta selvemmäks en enää osaa!
Käyn puolen päivän aikaan koneella kun tyttö nukkuu, jelpin sit jos tarviit!

Laitoin just tilaukseen kankaita niitä liivinsuojia varten. Katotaan mitä mä saan aikaiseksi =) Toivottavasti tulis hyviä ettei ihan menis rahat hukkaan...

Mut öitä :wave:

Nyt on housut melkein valmiit:D. Huomenna vaan ompelen läpän kiinni ja teen lahkeet. Kiitos Luminka avusta! :hug: :flower: Olen sinulle kiitollisuuden velassa.

Kaikista huvittavinta tässä on se, että ensimmäisellä kerralla olin tekemässä ihan oikein, mutta en luottanut itseeni :ashamed: , ku tuntui ohje jotenkin omituiselta. Mutta tuo on hyvin, hyvin yksinkertainen, sitten, kun sen lyö tyhjään pääkoppaan kunnolla :LOL:

Eli purin pariin otteeseen ihan turhaan :whistle: Osaanpahan nuo housut nyt ulkoa :LOL:

Mutta jos sitä lähtisi nyt sinne nukkumaan. Toinen yö peräkkäin jo, kun meen klo 2 nukkumaan ja herätys tulee olee siinä klo 7.30-8.30 (max 9.30) aikoihin :D.

Hyvää yötä ja kauniita unia! :wave: (Vai pitäisikö sanoa Hyvää Huomenta:D )

Kuinka vanhat vaunut kannattaa teidän mielestä ostaa? Tai siis mikä ois sellainen maksimi ikä? Nimittäin nyt on päänvaivana sellainen että E-baysta löytyi tosi halvat Emmaljungan Cerox yhdistelmät, mutta ovat vuosimallia 2005. Ne on siis TOSI halvat, tällä hetkellä hinta alle 40? ja huuto loppuu tänään (9 tuntia miettimisaikaa). Ne on vielä tässä samassa kaupungissa, kävisin kattomassa niitä, mutta kun mies on autolla töissä enkä pääse oikein yleisillä sinne missä vaunut on... :/ Mietityttää kamalasti... kirjoitin myyjälle, ja vastas että ovat hyvässä kunnossa jne (yhden lapsen käytössä olleet, eivät edes kävele paljon vaan käyttävät autoa ja käyvät vain ostoskeskuksissa, ei eläimiä, savuton koti...), mutta mistä sitä käytetyistä ikinä tietää??

Jos joku vaikka heräisi ja antais hyvän mielipiteen!

Hyvin aikaista huomenta!

Menin illalla nukkumaan klo.23 ja silloin jo tuntui että on nälkä, mutta ajattelin että en viitsi syödä, kun illalla oli vieraita ja tuli kahviteltua kunnolla niin heräsin 4.30 eikä väsyttänyt yhtään ja hirveä nälkä. nyt sitten juon aamukahvia ja mutustelen leipää. tulee vaan pitkä päivä ennen kuin kello yks ja pojan päikkäriaika...

mannalle ceroxeista, meillä on 05 kesällä ostetut edellisen vuoden värit (saatiin ne "vanhana värinä" reilulla 500 eurolla lastentarvikkeesta) emman pehmeällä kantokopalla ja ovat tosi hyvät! ensin olivat 1,5vuotta joka päiväisessä käytössä (poika nukkui tosiaan ulkona 1,5vuotiaaksi saakka) ja sen jälkeen olleet viikottaisessa käytössä eivätkä ole menneet miksikään. kaks huonoa puolta ollaan niistä löydetty. jonku aikaa niitä käytettyä jarrut meinasivat lähteä pinnoista irti (siis sellaiset mustat littanat muoviset jutut...) eli jarrut oli välillä vaikea painaa kiinni, kun ne ei jotenkin lonksahtaneet kohdalleen. siitä vaivasta selvittiin kun mies laittoi ne nippusiteellä kiinni ja sen jälkeen toimineet kuin unelma. toinen huono puoli on se, että tavarakori rattaiden alla on tosi matalalla eli jos lapsi rattaissa ja varsinkin makuuasennossa niin sinne on huono saada tavaraa. jos esim. tarkoitus kaupassa ja nostaa ostoskassi alas niin ei onnistu koska tavaraosa niin pieni ja ahdas. muuten aivan ihanat!! :heart: kankaat ei oo menneet miksikään, kaikki mekanismit toimii hyvin, menee pieneen tilaan yms. ollaan oltu tosi tyytyväisiä näitä jarruja lukuunottamatta. ja nyt siis kohta olleet kolme vuotta viikottaisessa käytössä ja kohta seuraavat kolme vuotta tiedossa.

nyt miehelle välilä kone ennen kuin lähtee töihin, jatkan sitten muissa "asioissa" ;)

onpas ihana rauha näin aamusta juoda kahvia!:)

mua on alkanut jännittää tää syksy!:) toki jännitän omaani, että milloin tää syntyy, miten menee yms. mutta mua hirveästi jännittää myös se että kenelle meistä se lähtö ekana tulee ja kuinka pian! joko ensimmäinen marrasvauva syntyy syyskuussa vai lokakuussa yms. nyt kun sai tän muutto-operaation ohi niin ihana alkaa itsekin hiljalleen keskittymään tulevaan syksyyn.

kyllä oon kateellinen teidän käsityötaidoille Rd, Luminka, äiti88 ja muut jotka neulotte mitä vain! mun suuri huolenaihe on kun tulokkaalle ei ole villapukua enkä sitä osaa itse tehdä eikä lähipiirissä ole oikein ketään joka ehtisi tekemään. täytyy vielä miettiä että ketä voisin pyytää tekemään.
mutta ompeluun oon taas pitkästä aikaa aivan ihastunut! oon nyt kahtena päivänä ommellut verhot tänne uuteen kotiin ja vielä kahdet olis tekemättä. tänään ajattelin hakea keittiöön kankaat kun on tässä aamu/aamuyö ollut aikaa miettiä mallia... ja sitten vielä työhuone tekemättä.

kyllä hirvittää kun täytyis maanantaina mennä takaisin töihin 2,5viikon yhdistetyn saikun ja kesäloman jälkeen... kuinkahan jaksan, selkä kestää yms... no täytyy kokeilla, mutta en väkisin ala olemaan jos tulee tosi kipeäksi. nyt ei oo niinkään supistelut vaivannut vaan alaselkään tulee sellainen jatkuva jomottava kipu, tiedä sitten mitä on.

vanhempien lapsien hoitohommista on ollut puhetta. meillä poju jatkaa kokopäiväisenä syyskuun loppuun kunnes jään äippälomalle ja sen jälkeen n.8pv kuussa. aluksi varmaankin enemmän ja sitten vähemmän. viimeistään ens keväänä saa jäädä sitten kesää vasten kokonaan kotiin. on yksityisellä hoitajalla niin varmasti toimii aika joustavasti nuo hoitopäivien määrät yms. aluksi saattaa olla enemmänkin kuin 8pv että päästään alkuun uudessa elämäntilanteessa.

HM:n kaksosraskaus kiinnostaa, kun mulla ei lähipiirissä oo ketään jolla kaksoset, joten uteliaisuuttani kyselen... (voi olla että tyhmiäkin...) oletko synnyttämässä normaalisti alakautta? entäs sitten jos toinen perätilassa niin onko automaattisesti sektio? ei siis pakko vastailla, tuli vain uteliaisuuttani mieleen kun noita synnytys juttuja oon miettinyt!

taidanpas tästä lähteä tekemään voileivän ja nautiskelemaan tästä aamun hiljaisuudesta kun mieskin tuossa jo lähti töihin.

tällä hetkellä virkeä, myöhemmin varmasti vähemmän virkeä korppinen

Huomenia kaikille!!
korppinen et ole ainoa tuon käsityöjuttujen kanssa, mullakaan ne ei oikein onnistu ainakaan vaikeammat eli tuppaa jäämään kesken jos vähänkään vastustaa :kieh: tässä salaa toivonu jos oma äiti kutois pikkuiselle villapuvun...
Tässä ollut jo viidestä asti hereillä kun hain miehen töistä yövuoron jälkeen.. Vois melkein itsekin laittaa vielä nukkumaan vähäksi aikaa kun ei juuri tullut nukuttua yöllä, vauveli melskas mahassa niin kauhiasti ja sitten rupes suonta vetämään pohkeesta |O

rv 26+3

hoh hoijaa... otin tuossa 1,5tunnin tirsat pojan vielä nukkuessa ja katsoessa lastenohjelmia ja nyt on ihan tööt olo... ja jotenkin tuli kauhulla mieleen, että kuinka jaksaa sitten vauvan ja esikon kanssa, kun nytkin on ihan väsy kun vähän huonommin nukkui... mutta nyt päivän touhuihin! lähdetään käymään puistossa ja siellä kaupassa!

mukavaa päivän jatkoa!
korppinen

Huomenta!
Mä oon ollut niin pahalla tuulella eilisestä saakka, koko ajan otta kurtussa. :whistle: Kaikki ottaa päähän..Ja kaikki alkoi siitä että ne vaunut meni ohi, oli niin hienot.
Mitenhän tätä päivää lähtis alotteleen, että olis parempi mieli? Kun on niin hirveesti hommaa, se jotenkin ahistaan...puskat notkuu marjoja, ikkunat pesemättä, täällä on hirveen likaista, pitäis siis ihan kunnon siivous tehdä. Mutta kun ei huvita!! Ja sitten kun huomenna on lääk.neuvola, niin jännitän sitäkin ja sitä että huominen enää saikkua, enkä usko että pystyn tekeen töissä entiseen malliin, kun kotonakin kaikki työn ja tuskan takana. Jos ei kirjoitakaan saikkua..
(anteeksi marmatus....)

Manna: Et varmaan enää oo kuulolla, mutta oishan noi nyt ihan SUPERHALVAT!! Ja -05 nekin oli, ne ceroxit mitä mä katoin täältä huutonetistä ja 450euroa joku niistä sitten oli valmis maksamaan. Uutena kuulemma koko setti ollut 755eur.

Mä oon myös vähän kade teille kaikille jotka osaatte ommella, kutoo, virkata tms. Mä en osaa sitten niin mitään!! Mutta onneksi mun äiti osaa :D On tekstiiliartesaani ja siltä kyllä onnistuu vaikka mikä, kunhan vain ehtii/jaksaa tehdä työnsä ohella. Meille teki pojalle aivan ihanan villapuvun, sellaisilla pupunkorvilla..(luonnonvalkoinen ja vaaleenvihreetä hihansuissa ja tupsuissa) Pitää se vaan viedä äitille pesuun, että on sitten vintin hajut pois, kun uusi vaavi sitä tarvii :heart:

Helmi ja aapeli 27+4

RD; minä ymmärrän ohjeen niin, että tehdään pyöroneuleena kavennukseen asti. Sen jälkeen jatketaan sileää tasona ja aina oikealla puolella tehdään kumpaankin reunaan kavennus; kahden neulotun silmukan jälkeen jätetään yksi neulomatta (eli siis nostetaan vain puikolle) ja seuraava silmukka neulotaan ja tämän jälkeen tämä neulomatta jätetty silmukka vedetään viimeiseksi neulotun silmukan yli... Selvittikö tämä mitään vai sekoitinko lisää :saint: ... Vielä korostan[/i], etten ole mikään neule-ekspertti, mutta jonkin verran joskus neulonut... :)

Vaikka jo näillä viikoilla syntyneillä alkaa olla melko hyvät selviytymismahdollisuudet, niin kyllä olisi meidän kaikkien vauvojen hyvä pysyä kohdussa keräämässä voimia ja kasvamassa monen monta viikkoa ja toivotaan, että malttavatkin myös niillä keillä supistuksia on.

Tänään pitäisi iltapäivällä ä.polin kätilön soitella mulle ja sitten pitäis miettiä noita mun verensokerilukemia, mitä olen mittaillut ja sitä, että seuraako niistä jotain jatkotoimenpiteitä...

viides rv 25+4

Huomenta!

Korppinen, kieltämättä itseäkin jännittää tää kaksosten odottaminen, vaikka nyt ammatin puolesta tiedänkin monia juttuja. Mut on tää erilaista kun yhtä odottaessa. Ja saa kysellä, vastaan ihan mielelläni! :D Synnytystä oon kans funtsinut ja ajatellut niin että jos vauvat tulevat kovin enneaikaisina niin toivon sektiota (kaksossynnytys ja ennenaikaisuus on aina riski synnyttäessä), en halua mitään ylimääräisiä sydämenlyöntejä itelleni enkä vaaranna vauvoja. Jos toinen on perätilassa niin vaadin sektion, perätilavauvaa en synnytä alakautta. Mutta jos viikkoja kertyy hyvin ja vauvat malttaa pitää päänsä alaspäin niin miksei alatilasynnytystä. Mutta se tilanne varmaan ratkeaa sitten kun sinne synnärille pääsee. Onneksi tiedän että pediatri/pediatrit jotka ovat töissä osaavat pitää mun puolta kun kollegoita ollaan. :D

Me kuultiin eilen ihan mielettömän upea uutinen, tosi ylläri! Poikien mummu ja pappa antavat meille 2000 e rahaa millä saadaan hankittua vauvoille kaikkea tarvittavaa. Eli siis voin alkaa katselemaan ihan uudenkarheita vaunuja! Himottaisi kovasti ne Herquleksen Twin Raptor Spinit, mutta tarvii nyt maltilla katsella. Saadaan myös nyt hankittua sitten sängyt ja hoitopöytä samalla rytinällä. IHANAA!!! Tekis mieli jo nyt hakee mummu kaupoille mukaan mut jos nyt malttais mielensä...

Viime yö meni taas vähän käsille. Eilen oli siis esikolla neuvola ja sai kaksi rokotusta. Taisi toisesta nousta pikku kuume, oli yöllä tosi lämpimän tuntuinen ja valitteli mahakipuakin, eikä reppana saanut unta. Otin toisen sitten tuonne viereen nukkumaan ja annoin Panadolin, nyt sitten nukkuu vieläkin. Toivottavasti on vaan siitä rokotuksesta jotain jälkimaininkeja, ettei sais mitään kunnon tautia. Meille ei kummallekaan pojalle ole aiemmin tullut rokotuksista mitään oireita. Ite en sit tietty saanut nukuttua kunnolla kun katselin poikaa ja etsin hyvää asentoa, valvoin pari tuntia (puoli kolmesta eteenpäin) ja sit nukahdin ja heräsin vasta kasilta kun toinen ukkeli heräili. Katotaan missä välissä rupee tätä mammaa taas nukuttaan päivällä... :/

Mut nyt meen keitteleen toisen kupposen kahvia ja sit sukellan lastentarvikeliikkeiden nettisivuille katseleen VAUNUJA!! Että mä oon täpinöissäni...

HM ja papuset 25+6

hari mao...voi jumankaut..kaks tonnia rahaa..sillähän saa vaikka mitä...mäkin haluun.
persnahastaan saa repiä rahat, et jotain vauvalle saa. tai kylhän meil säästös on, mut mies kun ei ole näis hankinnoissa mukana, ei niitä saa käyttää. ukkoo ei kauheasti kiinnosta mun hössötykset...esikoiselle kyl hommas vaik mitä ja oli innoissaan, mut tälle vitoselle ei.. :ashamed:

meil oli nuorimmainen neljä päivää kovassa kuumeessa, eilen eka kuumeeton päivä. rutisi ja valitti silti koko päivän..tänään aamu alkoi kamalalla rutinalla, koko ajan roikkuu jalassa kiinni ja narisee rutisee ja huutaa, kaksi tuntia oon kuunnellut, hermo ihan piukalla. en tiedä mikä toisella on? normaalisti on niin iloinen poika.

Heh, tuli vähän myöhässä noi RD:lle tarkoitetut ohjeet, kun lukenut ensin viimeistä sivua :ashamed: ...

manna: tuo vaunujen ikä ei kyllä sano vielä mitään! Toiset saavat jo vuodessa vaunut ihan pilalle (mm. väärä säilytys = matala lämpötila, pilaa vaunut TOSI nopeasti, tulee hometta), mutta oikein säilytettynä, hyvin pidettynä ja huollettuna vaunut säilyvät kyllä kymmeniäkin vuosia, tosin kuosit eivät kyllä enää vastaa nykypäivää :D ... Mutta käytettyjä vaunuja ostettaessa kannattaa aina kysyä tuo säilytys, ettei ole säilytetty ulkona/kylmässä ulkovarastossa.

Auts.. Aika mojovia alkaa olla tämän vauvelin potkut, tulee jalka kohta kupeesta ulos :) :heart: ...

viides

Yhteistyössä