Marraskuun masunkasvattajat ELOKUUSSA.. LA:t 1-15.11.2008

HM: Jestas mikä ihana asia saada tollanen määrä rahaa hankintoihin :D Kivasti aateltu mummulta ja papalta! Meillä mun vanhemmat osti eskoisen aikana vaunut, mutta minäpä' tyytydyin silloin(kin) käytettyihin ja 120eur niihin meni. Sitten ne osti meille matkarattaat (pojalle joululahjaksi)..Nyt ne olis antamassa 500? jos haluun hankkin uudet/uudemmat vaunut. Eli ne on ihan kivasti mukana avustamassa hankinnoissa.

Nyt keksin millä tästä päivästä tulee eilistä parempi. Mä starttaan auton ja hurautan tohon lielahteen vauvantarvikeliikkeitä kiertään :D Käyn katteleen vaunuja ja nostan sen 140euroa tililtä (äitiysavustys) ja ostan sillä jotain tarpeellista. Ni!

Joten heipparallaa!!! :wave:
 
Voi kun meilläki joku antais tuollaisen rahasumman... No, kyllähän meillä nuo tulevat mummot ja tädit ostelee kaikenlaista, ja varmasti auttavat jos on tarvis. Sen verran innokkaita ovat tästä tulokkaasta... Tosin vaunut ja turvakaukalo on meillä jo ostettuna, molemmat saatiin käytettyinä yhteensä niihin meni 320?. Täytyy sitten pyytää vaikka noihin vaippajuttuihin niiltä apuja...

korppinen: Laittelin sulle äsken yv:tä :)
 
Helmi79, Lielahteen suuntaa myös tämä tänään!!! Meen katteleen jo budjettia, jos mumski ei halua jo tänään tulla mukaan. Lastentarvike on ainoa joka Herquleksia myy.

Juu, pikkasen tuli yllärinä tuo eilinen soitto. Mä olin just herännyt päikkäreiltä ja mies oli just puhelimessa. Mä luulin että se vedättää mua, mut ei. Myös mun isä antoi tovi sitten hieman rahaa, osa siitä käytettiin vuokratakuuseen ja osa on tallessa.

Pojat tuijottaa filmiä, mun pitäs alkaa siivoomaan. Jaksaako vai eikö jaksa, kas siinä pulma...

HM
 
HM Aika mielettömän upean lahjan saatte!!! Kyllähän sitä rahaa varmasti meneekin, kun täytyy kaikki hommata kahtena! Toivottavasti löydät mieleiset vaunut!

Meillä on varastossa ihan hyvät vaunut (+matkarattaa ja yhdet tuplamatkarattaat), mutta mieli tekisi ostaa kaksostenvaunut/rattaat. Tuo meidän nuorimmainen kun on vasta 1v10kk, kun tämä vauva syntyy. Ei taida kovin pitkiä matkoja jaksaa vielä kävellä ja tarkoitus olisi hävittää toinen auto (tai oikeastaan molemmat ja ostaa parempi tila-auto, nykyinen alkaa olla jo aika ruosteessa... :/ ), niin varmaa tulisi enemmän liikuttua kärryjen kanssa. Carenan double swingit näyttäisi aika houkuttelevalta, kun niissä saa tuon vanhemman ratasosaan istumaan nassu menosuuntaan ja vauvan saa sitten laitettua vaunukoppaan nassu itseenpäin. Mutta pitäisi vielä käydä jossain kaupassa niitä kokeilemassa, että kuinka tukevat on. Tietääkö joku jonkun muun merkkisiä tuplavaunuja, jossa eri-ikäiset sisarukset saisi "eripäin"? Tai tietääkö joku, kuinka hyvä merkki tuo carena ylipäätään on? Itse, kun olen tällainen Emmaljungan kannattaja ;) , niin en oikein noista muista tiedä/luota...

viides

Lisäys; niin noi meidän tuplamatkarattaat on ihan onnettomat, kun niissä ei toimi enää edes jarru ja muutenkin jo paremmat päivänsä nähneet :LOL:
 
viides: Juu, housut on jo melkein valmiit :D. Harmittaa vaan, ku jo ensimmäisellä kerralla olin tekemässä täysin oikein.. Jopa ihan kavennusten suhteen.. Mutta, kun ei luota ihteensä tarpeeksi :/ . Eli monta kertaa tein turhan työn, mutta muistanpahan ohjeen ulkoa :LOL:
 
Niin sitä minun piti kysyä että onko kukaan ostellu jo imetysliivejä? Henkkiksellä ois kahdet 19.90, oiskohan ne hyvät, kellään kokemusta niistä? Pitäs ostaa vielä vaikka mitä, lipasto vauvan vaatteille, pussilakanat+pinnasuoja sänkyyn, harsoja, amme, tutteja ja tuttipulloja jne.. Tuntuu että ostoslista kasvaa kokoajan... On vaan rahat tiukilla tällä hetkellä :/
 
Tanjuska, mä ostin henkalta joku aika sitten sellaset pinkit imetysliivit, kaarituelliset. Ne on ihan hyvät, mukavan pehmeää materiaalia. Tarvis vielä ainakin toiset hankkia ja sit yhet kaarituettomat yökäyttöön. Meillä kans tuo kaikki "pikkusälä" on hankkimatta... pitäsköhän tehdä jo listaa hankinnoista...?

HM
 
HM: Wau! kivan lahjarahan olette saaneet. Saispa ittekkin jostain.

Hirmu homma oli kahlata tiedän vuorokauden tekstit läpi :) Paljon ootte kirjoitelleet.

Mä oo nyt pessy kaikki vauvan vaatteet ja silittänytkin, muutamat bodyt ja puolipotkarit vielä kuivumassa, ne silitän huomenna.
Villavaatteetkin pesin tänään, saapahan ne jo illalla kaappiin sit on kaikki vaatejutut kondiksessa.

Kirjoittelen paremmalla aikaa lisää....

keiju ja wiljo 27+0 (viikot paukkuu)
 
huomenna alkaisi yövalvomiset ja ajattelin kyllä kokeilla, supisteli sitten kuinka paljon vaan. Työnanataja toimittaa vasta syksyllä puolen vuoden palkka todistuksen ja jos nyt jo saikulla äitiyslomaan saakka niin vaikuttaa se aika paljon tuohon äitys päivä rahaan. Ja ihan kiva on nähdä muitakin kun noita kahta taistelevaa neitiä.. Nyt lähtivät koululle leikkimään hetkeksi niin saa hetken rauhan.

Imetysliiveistä.. Täällä on yksi alusvaatefriikki.. kauniit alusvaatteet on mun paheeni ja nyt tuntuu kurjalta kun nätit imetysliivi+housu-setit on melkoisen vähissä, vielä kun sattuu tuota povea olemaan luonnostaankin jo. Ne on niin mammamaisia suurin osa että ahdistaa jo ajatuskin sellaisten päälle vetämisestä.

Muutenkin on edellisen jäljiltä melkoinen imetystrauma jäänyt ja nyt ajattelen että kokeilen imetystä mutta nopeasti se saa loppua jos yhtään alkaa homma tökkimään. Edellinen lapsi oli tosi allerginen, olin niin tiukalla imetysdietillä etten saanut edes perunaa syödä, ei maitotuotteita, munia, mitään viljoja, lihastakin vain possua. Maito jota minulta tuli oli hapettuneen kuparin väristä, sellaista sinivihertävää litkua ja ihan poikki olin kun sitä jatkettiin 8 kk ja tenava vain huusi. Mitään korviketta kaupasta ei voinut antaa eikä oman maidon riittävyydestä tiennyt mitään. Se päivä oli kuin taivaaseen pääsy kun lääkäri sanoi että nyt imetys on lopetettava sekä äidin että lapsen vuoksi ja sopiva korvike löydettiin nopeasti. Ja neiti lopetti itkemisen ja joi tyytyväisenä nutri-junioria ja söi 3 ja ½ vuoden ikään asti vain pakastettua perunaa, riisiä, possua, mustikkaa, vadelmaa, rypsiöljyä, suolaa ja sokeria. Nuo imetysyritys kuukaudet ovat menneet kuin sumussa ja monta ihanaa vauva-ajan hetkeä on sen takia jäänyt sumun peittoon kun niin poikki olin.

Kukahan meilläkin siivoaisi.. kun edes jotain saisi tälle päivää aikaan niin ei ihan kaikki jäisi tekemättä.
 
Minttu-Maaria; Toivottavasti imetys sujuisi nyt ilman ongelmia, ymmärrän kyllä, että varmasti jo ajatuksenakin saattaa nyt ahdistaa, kun edellisessä oli noin paljon ongelmia. Mutta muista myös, jos se ei onnistu, niin korvikkeitahan on aina olemassa, toivottavasti seuraavalle kävisi myös nuo kaupan omat, ettei olisi allergioita.

viides
 
Täällähän on kaikki käyneet kirjoittamassa heti aamusta! Iso homma että ennätän lukea ja kommentoida vähän :whistle: Vielä puoli tuntia ja pitää ukko herättää "yöuniltaan" kun tulee sen vanhemmat ja mummo kylään. Minä sitten huitaisen melkein samalla oven avaisulla kohti neuvolaa!

Hienoa RD! Et tainnut yöuniasi joutua housujen takia menettämään! Se on oikeesti ihan yksinkertainen ohje. Vaikeesti vaan oli selitetty miten tehdä kavennus!

korppinen: Mun piti käydä yöllä puoli neljältä syömässä, unet tuntui stoppaavan kokonaan ja nälkä oli. Sit nukutti paremmin kun kupu oli täynnä =)

Hari Mao: WAU! 2000?! Sillä saakin tosiaan vaikka mitä! Ei taida mummulla ja ukilla olla puutetta rahasta ku tommosia summia antavat =)

Me ei olla saatu mitään avustuksia vanhemmilta, mutta ei ihan helpolla otetakaan. Sen verran ollaan totuttu omillamme pärjäämään. Toki molemmat mummot tuovat melkein joka kerta tytölle jotain, vaatetta, lelua ym. Ja joskus vähemmän tarpeellista! Mun äiti toi joskus vauvanruokaa, Tuttelia ym.! Ihana et tuollasta tarpeellistakin ettei vaan pelkkää materiaalia.

viides: Mä tilasin juuri nuo Carena double swing- tuplat. Hyviltä vaikuttavat, tosin ei olla sen enempää testailtu kuin vähän tuossa pihalla ajeltu tyttö kyydissä. Tosi hyvä kun saa vauvan itseen päin ja esikko voi katella eteen. Ei pääse räpeltämään pienempää kun nukkuu!
Meillä siis esikoinen 1v5kk kun vauva tulee... :heart:

Tanjuska: Mulla on vaikka minkälaisia imetysliivejä esikoisen vauva-ajoilta. Triumphin liivit olleet hyviä! Sit ostin lastentarvikkeesta yhdet kalliimmat, ovat vähän tukevammat kuin edellä mainitut. H&M:n liivit voi olla myös hyviä, ja eivät kuitenkaan niin hirveästi maksa jos eivät olekaan kunnollisia. Sen voin omasta kokemuksesta sanoa, että mitä vähemmän pitsiä ym. kutittavia ja hankaavia juttuja, sitä mukavemmat =) Omasta mielestäni siis =)

Mutta nyt vähän laittatumaan peilin eteen, ja miestä herättelemään! (juu, en siis tälläydy miestäni varten :LOL: Vaan teen siinä järjestyksessä :D )

Luminka ja neitonen 27+4
 
HM: tosi ihana ylläri tuo raha!! Tuntuu että yhdenki hankintoihin menee vaikka miten paljon rahaa, saatikka sit kun kaikki pitää olla tuplana! Hieno homma!! :)

Miun serkku saa kaksoset (ainaki näillä näkymin jos vaan kaikki menee hyvin) vissiin helmikuussa. Aattelin että voitas heille sit antaa mahd. paljon mitä meiltä nyt vauvajuttuja jää yli, jos vaan heille kelpaa. Kaikki kun eivät käytettyä halua. Jotain kyllä varmaan haluun yrittää myydäkki, kun ei tuota rahaa itelläkä niin kauheesti oo ja aina on jotain uutta hankittavaa kuitenki. Mutta tätä perusvaatepuolta eli bodeja ja housuja ja sukkia voidaan kyllä antaakki sit ihan mielellään. Jos vaan minkäverran jää annettavaa... Meillä on ihan pienimmät vaatteet ollu kahella vauvalla lainassa ja voi olla että myö kun ne vielä kertaalleen käytetään niin alkaa olla suurin osa sit jo melko huonossa kunnossa. Isommista vaatteista saattas sit jäädäkki vielä pidettävää, varsinki ne sit mitä nyt uudelle tulokkaalle ollaan uutta ostettu.

Imetystä mieki oon miettiny kovasti! Esikoisen kans sujui tosi hyvin, maitoa riitti yhen takkuiluvaiheen jälkeen tosi hyvin. Ainoo ongelma oli se, että ukkeli söi vähän kerrallaan ja tosi usein. Maks. 2 tuntia oli päiväsaikaan syöttöväli - yöllä onneks riitti 1-2 syöttökertaa. Oli tosi sitovaa ja henkisesti raskasta välillä kun ei minnekkä voinu rauhassa lähteä kun aina piti olla sit syöttämässä. Välillä annettiin pullolla, mutta yritettiin mahollisimman vähän pulloa käyttää, että ei sit oma maidontuotanto mee sekasin. Mutta oli se toisaalta niin helppoaki, kun ei tarvinnu ostella maitoja ja pestä pulloja! Haluisin imettää nyttenki mahollisimman pitkään! Esikoista imetin 1 vee ja 1 kk saakka.

Mieki oon miettiny että pitäskö ostaa imetysliivit etukäteen. Esikoisen aikaan miulla oli lainassa semmoset sairaalasta ostetut "liivit" jotka käy hyvin yhteen niiden ihanien "verkko/harsoalkkareiden" kans mitä meillä täällä ainaki on saikulla tarjolla! :D Miehen sisko oli ostanu parit niitä saikun liivejä ja olivat kyllä tosi hyvät (ja niin seksikkäät! ;) ). Kävin sit parin viikon päästä ostamassa imetysliivit. Mutta miulla ei kuppikoko juurika kasvanu vaikka maito nous vasta sit saikulla ja pingotti ja kiristi. Että jos samalla tavalla menis nyttenki niin ihan huoletta voisin ostaa etukäteenki. Oispahan neki sit valmiina. Se oli tuskainen reissu se liivien ostoreissu, kun olin niiiiiin kipeä! Vähän reilu tunti vaan meni mutta olipas pitkä tunti! Ja aattelin käydä kyllä kokeilemassa niitä henkkamaukan liivejä - hinta houkuttelee! Viimeks oli lindexin liivejä ja ne oli kans ihan hyviä!

Miulla on jo vauvatarvikelista tehtynä, siitä sit saan viivailla yli kun jotain ostetaan. Ja siihen alapuolelle aloin koota sairaalakassilistaa kun täällä on siitä nyt ollu puhetta! :) Mie oon listafriikki! :)

Anzkuli ja Veikka 26+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja Luminka:
Mutta nyt vähän laittatumaan peilin eteen, ja miestä herättelemään! (juu, en siis tälläydy miestäni varten :LOL: Vaan teen siinä järjestyksessä :D )

Luminka ja neitonen 27+4


Onpahan miehellekkin ehkä kivempi sitten heräillä, kun herättämässä on hehkeä puoliso ;)

viides

 
Kylläpä tosiaan on taas tekstiä tullu,ei pysy perässä millään :whistle:

Mua väsyttää ihan armottomasti :headwall: Tuntuu että nukahdan istualleen...pakko pysyä liikkeellä et pysyn valveilla ja sit kun oon liikkeellä niin supistelee :/

Hari Mao Kiva summa :D ja hyvä apu varmasti hankintoihin joihin varmasti menee paljon kun kaksi tulee

Meillä ei oikeastaan myöskään ole mistään avustuksia saatu.Oma äitini joskus auttaa esim.talvivaatteiden ostossa lapsille ;) mutta siitäkin olen kiitollinen =)

Liiveistä Mulla on tuolla kaapissa kolmet odottamassa siis imetysliivit ja niillä aattelin ainakin alun pärjätä.Katsoo nyt sitten miten kauan sitä maitoa tällä kertaa riittää :/
Itsellä kun tuo kuppikoko jo tälleen ei imetys aikana on aika iso niiin liivejä on vaikea löytää ja h&m:llä ei ainakaan kokoja ole minulle eli kokemusta ei ole mutta ei todellakaan kalliit jos kahdet 19.90e :saint:

Pitäisi varmaan tommoinen lista hankittavista tavaroista tehdä itsellekkiin että muistaisi sitten kaiken hommata ja tosiaan pikku hiljaa itsekkin tavaroita ostettava kun ei tuo rahakaan puussa kasva :headwall: ja juuri tuli kiinteistövero laput ja auton verot maksettavaksi....
Mitähän sinne listaan sitten kirjaisi :whistle: Tuntuu että unohtanut jo mitä kaikkea sitä tarvitsee....ainakin vaatteita pitää hommata vielä rutkasti...täällä on onneksi elokuun lopulla semmoinen lasten kirppis josta saa ainakin juuri noita vauvan vaatteita suht halvalla ja hyväkuntoisiakin...jos nyt ei kaikki mene ennen kuin kerkiää koko hyllylle,on nimittäin semmoista kilpajuoksua siellä se homma ;)
 
Luminka: En onnex menettänyt, mutta kyllä olo on kuin kuolleella. Väsymys ei ota loppuakseen.. Toinen yö peräkkäin, kun meni valvoessa klo 2 asti :whistle: . Mutta eniten ketuttaa, että ensimmäisellä kerralla olin tehnyt ihan oiken ja melkein loppuun asti :headwall: Eli kuitenkin ymmärtänyt täysin oikein, mutta eihän sitä voi koskaan uskoa itseensä niin paljoa.

Nyt sain imuroitua ja pestyä lattiat.. Ja eilisen pyykit laitettua kaappiin. Jos päivällä jaksais ruveta pesee lisää pyykkiä.. Mutta tää väsymys on saatava eka pois.
 
luminka olit jossai vaihees kyselly mikä liina hyvä vauvan kans ni jos ei oo ennen käyttänyt liinaa ja jos vastasyntynyt vaavi ni suosittelisin pitkää trikoo liinaa, mulla esikoinen oli siinä jo laitoksella kehto asennossa ja sitten sammakko asennossa kun oli ikää yli kaksviikkoa! trikooliina hyvä kun se joustaa ja vaavia voi siinä kantaa miltei koko ekan vuoden sitten alkaa olla liian painava joustavaan liinaan!

te kirjotatte ihan hirveesti ja mä en pysy perässä :LOL: mut joku oli saanu tosi ison raha summan isovanhemmilta :eek: vauuu mäki haluun!

imetysliiveistä mulla on jo muutamat entuudestaan... kuppikoon normaalia isommat! ja varmaan hankin viel parit ku vaan pääsen kaupoille... haluun lindeksist sellaset jotka hieman topatut ni olis yhet joista ei nännit törröttäis läpi :D täällä ainakin sairaalas ihan kauheita liivejä ja siksi otan omat mukaan.... mä kuitenki suht pieni rintainen ja ne ei meinannu mulle mahtua ni en tie milleen joku isompi ihminen sit niihin ittens tunkee.... oli jotai yhen koon juttuja :eek:

tuplista mein piti ostaa 1,5 v vanhat tosi hyväkuntoiset oran tuplat hinnalla 300e mut nyt se mein tuttu ilmottikin antavansa ne meille ristiäis ja joululahjaks :D jee ku mä pidin tota 300 eurookin halpana ku ovh on ollu yli 700e :eek: et oli kyl tosi kiva yllätys:)

sairaalakassi apua en ajatellutkaan et ois viel pitänyt pakata mut sit ku tarkemmin mietin ni oishan se hyvä olla valmiina jos vauva yht äkkiä meinaakin liian ajois syntyä ni sais vaan kaapata kassin kainaloon ja kiiruhtaa sairaalaan... meillä tunnin ajomatka! taidan siis ryhtyä pakkaamaan!

synnyts mietityttää! tähän asti ja esikoisesta en pelännyt kautta stressaillut ollenka synnytystä ja ku esikoisen synnytys oli helppo ni en sit sen jälkeenkä oo moista jännittänyt, paitsi nyt mulle on iskenyt kauhea paniikki et mitä jos tan toisen synnytys ei ookka helpompi niinku kaikki sanoo :eek: :( :eek: just tuttavalla oli kauhea toisen lapsen synnytys ja jätti iso lapsi :/ vaikka tajuunki että tottakai synnytyksen kuuluukin sattua mut silti välillä tulee kauhee ahistus kohtaus et mitä jose onkin kamalaa ja kun asiaa miehelle puhuin ni se vaan nauraa ja sanoo et oma vikas ni eipä se kauheesti tue tai lohduta ja ku se tosiaan viimekerrasta kommentoi vaan et voisit olla huutamatta ku se oli niin noloa :eek: nyt on kauhee olo ku luulin suoriutuneeni synnytyksestä hyvin ja sit saa mieheltä tollasen kommentin :/ vaikka en mä kauaa huutanut ku ponnistuski oli vaan 9 min :kieh: oon kiukkunen tai oikeestaan loukkaantunut et se voi ees sanoo noin :ashamed: no niin kauhee valitus virsi :hug:

huomenna taas viikot paukkuu:) äiti88 ja toukkapoju 25+6
 
äiti88 Mulla toisen lapsen synnytys oli yhtä helppo kuin esikoisenkin, jos ei helpompi. Kestoltaa n. tunnin lyhyempi (n. 6h), josta ponnistusvaihe 2 min (esikoisella 15 min.), kaksi pientä tikkiä tuli ja lapsi oli 400g pienempi kuin esikoinen, joka oli yli 4-kiloinen. Eli voi se toinen synnytys mennä myöskin hyvin, vaikka ensimmäinenkin olisi mennyt ;)

Äsken se kätilö soitti, niinkuin arvelinkin, se ei ottanut kantaa kuin noihin sieltä saadun mittarin tuloksiin (vaikka ei tuossa meidän pojankaan mittarissa pitäis olla mitään vikaa, kun vasta reilun kuukauden vanha mittari kyseessä, näyttää vain korkeampia lukemia varsinkin jos on erehttynyt syömään jotain herkkuja :ashamed: :whistle: , toinen mittari taas ei ole näihin pahemmin reagoinut...). Sain nyt ohjeeksi mittailla, noita verensokruja pari kertaa viikossa VAIN sillä sairaalan mittarilla parina päivänä viikossa ja sitten rv 28+ sain ajan polille lääkärille asian tiimoilta...

viides
 
h&m:ltä parit liivit ostanu. Toiset annoin siskolle ku ei ollu hyvät sit kuitenkaa (ei kaaritukia).
sit olen iha tavallisii halpoi liivei ostanu.. ku tuo povi tuntuu kasvavan koko ajan ni kaikki niistäki o jääny pieneks... ostan sitte kunnon imetysliivit myöhemmi, ehkä vasta ku synnytys on ohi ja maito noussu, sit ne ei kai enempää kasva :LOL: :LOL: Mietin vaa et millaset ne tulee olemaa ku C75 kasvanu jo D90:ksi jo tässä vaiheessa :D
 
sairaalakassista ja pienemmistä hankinnoista (mitä teen kauppareissuilla) mulla ei oo hajuakaan mitä tarviin sinne sairaalaan mukaan....ois kelläään mitään listaa mis ois tarvittavia juttuja? en muista yhtään mitä mulla oli esikon aikaan mukana.

Tänään käytin tuota poikaa lääkärissä ku tuo yskä eikun vaan pahenee...keuhkoputkentulehdus on rassulla, lääkäristä tultiin niin sanoin että päiväunet on nukuttava niin meni meiän sänkyyn ja melkein heti nukahti sinne, toinen on ihan väsy ku yöt menee yskiessä.

Nyt ruoan laitolle...teen possunfileen uunissa ja pegoniriisiä :p


keiju
 
Mie sain siivottua. Ja tehtyä Peppi Pitkätossun Voimavuoan. Tytöt tykkäs myös :p . Vaikka ajattelin, että ovat aika nirsoja, että meneekö alas. Ensimmäistä kertaa siis tein.
Koskenlaskijan tilalla käytin olympia-sulatejuustoa. Sitä, kun löytyi kaapista.

Nyt oon sit lahkeita ompelemassa niihin housuihin :D
 

Yhteistyössä