Marraskuun masunkasvattajat ELOKUUSSA.. LA:t 1-15.11.2008

mä oon olla ahkera tänään...mitä lie siivousinto piikkejä aina välillä tulee... :D
Oon imuoinu koko kämpän ja pyyhkiny pölyt. sit sain vihdoin ja viimein siivottua ja järjesteltyä kaikki kaapit. Ruokakin on jo uunissa.

Helmi mene ihmeessä toiselle lääkärille, itehän sinä tiedät jaksatko tehdä työtäsi. :hug:

hm: hienot menopelit olet hankkinut.

mä oon yrittäny saada isännöitsijää aamun kiinni mut ei vastaa. Meiän naapurilla on kissa joka kulkee vapaana tuolla pihalla, makoilee yleensä meiän pihalla vaikka emäntä ois omalla pihalla ei kutsu sitä omalle pihalle vaan antaa sen kuleksia missä sattuu, se kakkii meiän puskien juurille ja tulee sisälle jos takapihan ovi on auki. Meillä mies ja poika kissoille kovin allergisia. tuossa yksi päivä tämän kissan omistajan kanssa keskustelin ja kerroin että en halua kissan olevan meidän pihalla ja että tulisi pysyä omalla pihalla tai sitten ulkoiluttaa hihnassa, rouva tokas vaan että ei sitä kyllä hihnaan laiteta. mä alan olla kypsä siihen kissaan |O
Tykkään kyllä eläimistä ei siinä mutta ku se kuseksii ja kakkii pitkin puskan juuria...
sori valitukseni

keiju
 
Moi!

Rintojen koosta... Mulla on molemmissa raskauksissa sellaiset 1-2 kuppia kasvaneet. Viimeksi maito alkoi nousemaan kunnolla joskus 4. päivänä. Silloin olivat suurimmallaan vähän aikaa, kunne maidontuotanto tasottui ja rinnat pysyivät pitkään samoissa lukemissa. Tietty riippui paljon siitä oliko imetyksestä kulunut 3min. vai 3h ;)

Saikusta.. Musta on ihan typerää että laitetaan vaan takas töihin jos supistelee! :eek: Ite joskus kävin saikkujen välillä koittamassa työntekoa ja eipä siinä voinut keskittyä yhtikäs mihinkään! Mulla oli saikut selän takia, siitä antoivat helposti lisää. Kun ei jalat kanna niin kui siinä sitten seisot...

Mullaki ois kohta lääkäri, tuun illalla kertoo miten meni. Päivällä kun tuo neiti pitää huolen että ei äiti vahingossakaan pääse koneelle :heart:

Mut nyt pitää startata auto kohti äippäpolia :wave:

Luminka ja neitonen 27+5
 
helmi: no onpas saikku tiukassa!! Ihme touhua!! Kuitenki vielä fyysistä työtä ja jaloillaan olemista varmasti kuitenki on! Käy ihmeessä yksityisellä puolella, kyllähän sie ite tiedät mitä voit tehdä! HUH!

äiti88: miulla on kans lainassa semmonen pitkä trikoinen liina ja aattelin ottaa sen jo saikulle myös mukaan. Täällä meidän osastolla on ainaki yks hoitaja joka neuvoo noitten liinojen kans. Mie en oo ennen käyttänykkä, niin tarviin kyllä apua sen kans. Sidonnat kaveri voi kyllä opettaa mutta sit haluun että joku auttaa miulle sen vauvan sinne sisälle ihan kädestä pitäen, että menee varmasti hyvin!

Mie oon kans miettiny että voiko toinen synnytys mennä yhtä hyvin kuin eka. No, repeämä tuli mutta muuten ei ollu mitenka kauheeta ja ihan normaalisti sujui kaikki. Jos samalla tavalla menee tämäkin niin ei mitään huolta!

keiju: sairaalakassijuttuja on listailtu tässä pinossa vissiin tän kuun puolella... vai oisko ollu edellisessä pinossa. Siitä mie oon poiminu itelleni tarpeellisia juttuja muistiin!

kutmula: mitä vauva tarvitsee -pino on kans jossain täällä odottajien osiossa, siellä on vaikka mitä mainittu!

tietämätön: miulla kans välillä on kohdun seutu erityisesti alhaalta tosi arka. Kaipa se lihas rasittuu kun venyy ja paukkuu ja joutuu muutenki koville.

Mitäs sit tänne? Eipäs ihmeitä. Pikkumies menee tänään serkkunsa luo heti päiväunien jälkeen ja on ihan iltaan saakka siellä leikkimässä. Meillä on taru sormusten herrasta -lautapeli lainassa niin saadaan sit isännän kans sitä opetella. :)

Ja vihdoin tuli äippäavustuksesta päätös, tänään jo pitäs olla raha tilillä. Kaipa ne sit lähipäivinä tekee senki päivärahapäätöksen... Saattashan tuo olla jo netissä päätös nähtävänäki, mutta en uskalla kattoa kun sit oon niin pahalla päällä jos se onki eri tavalla mitä olin aatellu. Sit pitää taas ruveta selvittelemään... No, ehkä kohta käyn kurkkaamassa kuitenki... :)

Anzkuli ja Veikka 27+0
 
:wave:
Mä lomailin lähes ilman nettiä, enkä yritäkkään teidän kirjoituksia kahlata läpi koko heinäkuulta. :eek: Pari päivää menis varmaan pelkkään lukemiseen.

Tissien kasvusta: Mulla ei raskausaikana kasvanut esikoista odottaessa ollenkaan vaan vasta pari päivää synnytyksen jälkeen. Ja sithän sitä koko pamahtikin varmaan kolme kuppia lisää. Ja kun ei pienet olleet (D-kuppi) alunalkaenkaan niin olin aika järkytyynyt. Onneksi tilanne hieman tasoittui ensimmäisen kuukauden kuluessa.

Imetysliiveistä: Ostin esikoista odottaessa H&M:lta parit nätiti imetysliivit. Satuin tuolloin D-kokoa löytämään. No ne tosiaan oli nätit, mutta ei niillä tehnyt mitään sitten kun maito nousi rintoihin. Kaarituet painoi ja ahdisti, eikä rintsikat tukeneet yhtään. Mä ostin tuolloin Triumphin mamabel comfort rintsikoita (tai jotain sinne päin) ja ne oli hyvät!Sellaiset olen ajatellut nyt loppuraskaudesta käydä ostamassa. Ei olleet sikahintaset ja ihan prismasta tais löytyä. Eli tiivistettynä: Kaarituille ja pitseille jyrkkä ei. =)

Ne joilla on kokemusta kestoliivinsuojista niin kuulisin mielelläni vinkkejä hyvistä sellaisista...? Meidän talous meinasi olla konkurssissa esikoisen aikaan kun niitä kertakäyttöisiä liivinsuojia piti ostaa useampi paketti viikossa koko itäysimetysajan (6kk). Ja mä en sillon alkuun tajunnu moisia kapistuksia olevan edes kestoversioina. :ashamed:

Helmi79: Toivottavasti asiasi järjestyy. Aika outoa toimintaa lääkäriltä. :eek:

ON: Lomat lusittu ja töihin palattu. Ajattelin sunnuntai -työvuorostani vielä selvitä, sitten saikku koittaa. Ei musta oikeen minkään tekijäksi enää töissä ole, sen sain eilen huomata. Yövalvominenkin on jo aika raskasta, esikkoa odottaessa lopetin yötyöt joskus rv 25 paikkeilla. Nyt sitä mahdollisuutta ei ole, että voisin siirtyä pelkkää päivävuoroa tekemään.
Mä olen käynyt äitiysjoogassa kolmen viikon ajan, kurssi jatkuu elokuun loppuun asti. Olen ollut positiivisesti yllättynyt kurssin sisällöstä, enkä ole vielä pitkästänyt rauhalliseen menoon - normaalisti kun olen sellainen sähköjänis. :LOL: Mutta maha rauhoittaa ihan luonnostaan tätä menoa.

Kahden viikon päästä lähdetään Italiaan sukuloimaan viikoksi. Edellyttäen siis että saan lentoluvan. Raskauden osalta kaikki on mennyt ihan hyvin tähän asti, joten estettä luvan saamiselle ei pitäisi olla. Ensi viikolla on lääkärineuvola, silloin selviää päästäänkö reissuun lähtemään lämpöön.
B)
 
helmi: :hug: Tuo kuulostaaniin tutulta. Ei saanut mun kaverikaan saikkua, kun odotti esikoistaan. Raskaus ei oo sairaus. Ja hänellä oli supistuksia sen minkä kerkes, hirveät kivut ja rekkaa ajaa, ni ei oikein hirveän kivalta ollut tuntunut ajaa.. Ei tiennyt milloin kipukohtaus tulee. Meni toiselle lääkärille ja sai saikkua.
 
Heips! Imetysliiveistä, taidan ostaa henkkikseltä sen kahden paketin kun ovat halvat ja niissä ei ole kaaritukia.. Ja jos syksyksi ostais samalla jotku äitiyshousut kun ei viittis verkkareillakaan jatkuvasti olla.. Olis yhet vähän paremmat housut :) Ulkona on ihanan viileä ilma ja vettä satelee, tuntuu että hikoiluttaa ihan tarpeeksi vaikka ei ole helle..


rv 26+4
 
mä kans mietin tota kestoliivinsuoja asiaa..mullakin niitä menee tuhottomasti, kun ekat kuukaudet suorastaan uin maidossa. välillä kun suojan otti pois, se lillui maidossa. mulla ollut se tapa et laitan ison nokareen bepanthenia suojaan ja rinnan päähän, muuten nännit halkee, mulla paha atooppinen iho. et mun tissi vähän niinkun ui bepanthenissa. rasvan pyyhin aina ennen imetystä pois.
joten sanokaahan viisaammaat, kannattaako kestoliivinsuojia hommata??ne tietty olis varmaan ihoystävällisemmät, mut miten se rasva, pystyykö niihin sitä laittamaan?
 
Taidan hetkeks koittaa saada unen päästä kiinni, poika katsoo babaria..
Sitten syömään ja illalla paistetaan lettuja. :p

Mies lähti hkiin Neil Youngin keikalle (olihan se oikein kirjoitettu, ja sama mies :LOL: ) Tulee vasta huomenna.

 
Moi taas!

Täytyy kyllä todeta, että tekstiä täällä syntyy niin paljon et monesti tyydyn pelkkään lukemiseen vaikka alunperin olin aikonu jotain kirjoittaakkin.. Siihen et saa kaikki luettua menee jo useampi tovi ;)

Helmi: Onpas sulla saikku tosiaan tiukassa. Mulla myös työt alkaisi taas perjantaina ja pelottaa jo valmiiksi miten jaksan... Tiistaina olis lääkäriaika, toivottavasti lekuri ei heittäydy tuolle linjalle jos työ tuntuu liian raskaalta... Meinaan siis käydä kokeileen nuo muutamat päivät. Mut yksityiselle sitten jos ei muu auta!

[/b]Rinnoista:[/b] Mulla on normaalisti a-kuppi, nyt raskausaikana koko on muuttunut c:ksi ja imetysliivit oli aiemmin muistaakseni kokoa D... Kroppa ei tunnu omalta, mutta kokemuksesta kun rinnat taas palautuu entiselleen, ehtii käydä mielessä et pitääkö näiden kutistua IHAN NÄIN PIENIKSI... :LOL:
B-Kuppi sopisi mulle mainiosti, mutta koska urheilen normaalisti paljon niin helpompaa se on pienten rintojen kanssa.

Tänään kuulin surullisen uutisen, joka muistutti taas siitä, ettei kaikki ole itsestään selvää todellakaan: Naapurilla odotettiin vauvaa syntyväksi tämän kuun alkuun. Monta kertaa on käynyt nyt lyhyen ajan sisällä mielessä, et jokohan se on syntynyt - eilen heillä oli piha täynnä autoja ja totesimme mieheni kanssa että siellä on taidettu kotiutua uuden pikkunyytin kanssa... Tänään sain viestin, että heidän pieni poikansa oli kuristunut napanuoraan! Piha on edelleen täynnä autoja, mutta ei siitä syystä jota ensin luulimme... :'(
Jo toinen vastaava juttu jonka kuulin tänä kesänä. N. kuukausi sitten työkaverin ystävälle kävi samoin, lapsi kuristui napanuoraan synnytyksessä. Nyt omat pelot taas hyvin pinnassa, varasimmekin ajan 4D-ultraan... Eipä se mitään auta mutta tuli tunne että haluaa käydä katsomassa tämän hetken tilanteen, onko kaikki kunnossa...

hansu+pikkuinen 26+4 (muistaakseni...)
 
Neuvolassa käyty ja kuulumisia ajattelin kirjoitella:

Viikkoja nyt 27+3
Verenpaineet: 119/71
Proteiinit: 1+:lla ollu kokoajan
kohdunpohjan korkeus: 25
Painoa tullu viime kerrasta reilu 2kg :eek: :eek:
ulkosuu edelleen auki ei muutosta viime to jälkeen ja sisäsuu kiinni

Huh meinas hirvittää tuo painon nousu ku tähän mennessä yleensä tullu 200-500g kuussa.. Saikkua sitten kirjoittivat 6.9 asti. Noiden supistelujen takia. Ja jatkuu luultavasti loppuun asti.

Tytön siirsin sitten osa-aikaseksi hoidossa. Tai siis on ollut kokoajan mutta nyt sitten vähennettiin lisää päiviä. On vain 3pvä.ää viikossa hoidossa ja 5h/pvä.

Löllykkä ja haamu 27+3
 
Tervehdys!

Täällähän on monella ollut lääkäri tänään, niin mullakin. Kaikki hyvin, kohdunsuulla ei mitään muutoksia eli kiinni on paikat kuten arvelinkin. Hemppa oli vaan 116, vaikka oon jo kuukauden syönyt sitä hemmetin Obsidania :kieh: . Nyt sitten pitää vaihtaa merkkiä ja kattoa josko se tehoais paremmin...

Ippu83: Mulla tatutointi alaselässä, enkä esikoisesta saanut epiduraalia. Lekuri oli sitä mieltä, että kuva on juuri sellaisessa kohdassa, ettei sen läpi pistetä... Joten todennäköisesti en saa sitä puudutusta tälläkään kertaa :kieh: . Täytyy vaan taas pärjätä ilman :whistle:
 
Minä puolestani olin siellä äitiyspolilla tsekkauttamassa sen kohtuni pehmenneen suun. Kanava on tosiaan lyhentynyt 2cm:iin, kovin huolissaan ei lääkäri ollut, koska raskauksia kuitenkin 4 takana. Ultrasivat ja kovasti haastattelivat, onko stressiä, saanko levätä.

Kipeisiin supistuksiini (joita vrk:ssa tulee välillä kerran 10min:ssa, välillä on tuntikin väliä) antoivat nyt estoläääkityksen, komennon maata ja soittaa heti, jos ei helpota. Varsinaista isoa riskiä ei ennenaikaisuuteen kuitenkaan ole, koska aiemmat synnytykset ovat menneet loppuun saakka. Lekuri kuitenkin esitti toiveen, että hankkisin kaukosäätimiä lapsiani ja miestäni varten, että voisin ohjailla heitä sängystä käsin... kerroi lasten kohdalla onnistunevan, mutta että mies onkin sitten haastavampi juttu :kieh:
Saikkua olisi kirjoittanut automaattisesti, mutta koska minulla on enää 4 yötä keikkahommissani, sanoin tekeväni ne -työ ei ole fyysisesti kovinkaan raskasta. Vähän vihjaili lekuri, etten saisi olla liian urhea :|

Asukki oli jo/tällähetkellä raivotilassa -ja sen kyllä tuntee :eek: Kuinka teillä muilla, kääntyilevätkö vielä kovin? Painoa tyypillä oli 1,2kg ja lääkäri totesi, ettei taida mikään keiju olla tulossa ;)
 
Iltamoi!

Voi helmi, toi on tosi kakkamaista jos osuu kohdalle tuollanen lääkäri joka ei oikeesti tajua mitään. Mä olen ilmoittanut ihan jämäkästi että minä en enää töihin mene, ja toistaiseksi on tuntunut tehoovan. Täällä on kylläkin sellainen harvinaisuus kun mukava neuvolalääkäri. Mutta mene ihmeessä sitten vaikka yksityiselle, jos ei muu auta.

Kävin tänään poikien kanssa kaupungilla, käveltiin tovin matkaa ja voi juma että teki pahaa! Mahaan pisti ja kovisti, supisti ja issias huusi hoosiannaa. Kotona kaaduin levyksi sitten sohvalle... Vieläkin selässä tuntuu :(

Mies vei pojat saunaan, ihana hiljaisuus hetken aikaa. Mitenkähän mä ensi viikolla osaan olla yksin kotona kun pojat menee tarhaan ja eskariin??? Mitä mä täällä teen? Oletettavasti siivoan, touhuan, häslään.... että se siitä levosta.

Jamias, mulla tuo tyttö muljahti raivotarjontaan tässä tovi sitten ja kyllä se tuntui! Nyt luulen että on kavereilla tila loppunut kun kumpikin potkii tasaisesti tuonne kylkiin päin. Potkut tuntuu tosi voimakkaina, mielenkiintoista tietää minkä kokoisia ovat kun ensi viikolla on uä.

Minäpäs varasin maanantaille kampaajan!!! Jee! Tää pää on ihan mahoton, pakko saada tää harakanpesä kuosiin. Ajattelin ostaa myös värin niin tulee pikkasen piristystä ennen synnytystä. Onneksi kampaaja jossa käyn on tosi edullinen ja mielettömän hyvä, leikkaus maksaa 18 e. Ja tämä sijaitsee ihan keskustassa eli voisi olettaa että maksaisi triplasti enemmän!

Nyt minäkin hyppään tuonne lauteille ja sitten telkun eteen, tänään tulee House! Huomisiin!

HM ja papuset 26+0
 
Mulla oli esikoisen aikaan kertakäyttöliivinsuojia, ja niitä meni kyllä ihan tuhottomasti. Nyt ostin kaverilta kestosuojia. Osa on ite tehtyjä ja osa ostosuojia. Kokemusta ei niistä oo, mutta 25 paria on tuolla pesua oottamassa. Toivottavasti oisivat hyvät!

Mieki oon saanu uutisia jotka laittaa miettimään että kyllä se oma elämä vaan on hyvin! Miun serkku - reilu kolmekymppinen pinenen pojan isä - putos raksatelineeltä tällä viikolla ja melko varmasti ei kävele enää koskaan, käsien toiminnasta ei oo vielä varmuutta... Kyllä alkaa oma selkäsärky tuntua ihan siedettävältä... :(
 
Ekaksi omat jutut...
Lääkärissä kävin ja voin melkein sanoa että olipa turha reissu! Polimaksu 25?, ultrasi just ja just 5min. (?) eikä tehnyt edes sisätutkimusta! Ollaan siis miehen kanssa menossa sinne kylpylään, kysyin lääkäriltä että uskallanko mennä uimaan jos ei kerran tarkisteta että on kiinni paikat. Ultran mukaan näytti kuulemma olevan ok (mut tiedä siitä sitten), ja sanoi että turha alkaa sorkkimaan kun ei ole painavaa syytä :eek: Voihan juma sentään.

Tyttelin painoarvio oli 1023g (tosi tarkka joo :D ), ja muutenkin kaikki ok. Raivotarjonnassa oli sillä hetkellä! Yllätyin vähän, mutta niinpä siinä pöydällä maatessa potki minua tosi ylös. Eli jospa olisi pyörähtänyt lähtökuoppiinsa.

manhattan: Kyllä minä olettaisin että kestoliivinsuojat ovat ihoystävällisempiä kertakäyttöisiin verrattuna! Mulla ainakin jotkut merkit jäivät nänniin kiinni ja olipa tuskaa saada jo ennestään kipeä iho irti :kieh:

Tilasin siis liivinsuojia varten kankaita (ja äidiltä saumurin lainaan =) ) jotta pääsen niiden tekoon =) Ihoa vasten tulee kangas joka siirtää kosteuden seuraavaan kerrokseen. Ulommaiseksi kosteussulkukangas ja väliin flanellia (ja ehkä jotain collegekankaiden loppuja kaapin pohjalta). Katotaan mitä tulee!
Ja näitä kankaita tilasin siis osoitteesta
http://www.kestovaippakauppa.com/index.php

Luminka rv27+5
 
mistäköhän noita liivinsuojia saisi ostaa?missä hyviä?
osaisin toki itsekin ommella, mut ei vaan oo aikaa siihen. tai jos joku ahkera jaksaa tehdä niin paljon, et vois myydä niitä. äkkiähän sellaset lavuaarissakin pesee, ettei niitä välttämättä tuhottomasti tarvii.

mulla on ainaki vauvat pyörineet ympyrää synnytykseen asti, eli rv37 ovat vielä kääntyneet. tämäkin heppu heittää volttia monta kertaa päivässä. eli kyllä ne mahtuvat vielä pyörimään.
 
Sanse: Ihana poika! Ihan ku kehdossa nukkuis eikä kohdussa =)

Tää foorumi on kyllä hyvä, kun täällä aina oppii uutta ;) En mä oo mistään liivinsuojista tienny mitään! Siis se maitoko valuu niin kovasti että itää topata???? Kyllä olen oikeen ensisynnyttäjä pahimmasta päästä kun ei oo ihan lähipiirissäkään ollu vauvoja. Paitsi nyt muuten on kahdelle kaverille tulossa myös alkuvuodesta pikkuiset, ihanaa!

Imetysliivit ostin jo yhet ny raskausajaksi, kun kuppikoko kasvo niin ettei mitkään vanhat mahdu. Pitänee kai ostaa vielä lisää muutama pari.

Helmi: Tosi tylsä tuo lääkäri! Ihan ku ei aikunen ihminen itte tetäis jaksaako vai ei... Ihan ku suoraan sanois valehtelijaks päin naamaa... :eek: Mä en kyllä mun lääkäriltä ees uskaltais pyytää saikkua, sen mielestä myös kaikki on aina normaalia ja ei voi tehdä mitään asian hyväksi, mitä oon tän raskauden aikana kysellyt, esim. pahoinvointi ja jalkojen turvotus. Vaikka esim turvotukseen kyllä monia apukeino löytyy. Mietinkin että josko vaihtaisin lääkärin sinne synnytyssairaalaan viime kuukausiks, olis kivampi käydä kun pian joutuu ravaa niin usein...

Täällä muuten edelleen kidutaan helteen kourissa ja supistuksia tulee jatkuvasti, mutta eivät satu, niin en ole viitsinyt niistä huoletua. Täällä palstalla onneks huomaa, että kaikilla enemmän tai vähemmän kremppaa... vai onko joku vielä kellä mikään paikka ei oo epämukavasti :LOL: Mut silti enimmäkseen nautin tästä raskauden tunteesta. Hääpukukin mahtu viellä päälle, joten viikon päästä pääsen sitte naimisiinkin =)
 
Maotao: Joo, kyllä tulet varmasti huomaamaan että maitoa voi tulla vaikkei vauva olisikaan syönnillä :D Jos oot kuullut joskus herumisrefleksistä... Saattaa joskus ihan pelkkä vauvan itku aiheuttaa sen ja maitoa tulee vähäsen. Myös usein toinen rinta heruttaa kun vauva imee toisesta. Tähän on maidonkerääjä tosi kätevä, ei maidot mene suojuksiin hukkaan, vaan jäävät kerääjään ja voi laittaa jääkaappiin/pakastaa =)
Sit yöllä voi rinta jäädä vähän puristuksiin jolloin voi vähän valua.

Tuokin on varmasti ihan tapauskohtaista, toisilla valuttaa enemmän kuin toisilla.
Ja varsinkin alkuun voi olla homma aika maitoista (nim. kokemusta on kun valui pitkin paitoja ja sänkyä :whistle: ), mutta kyllä se siitä alkaa helpottamaan kun maidon tulo tasaantuu ja rinnat tottuvat "uuteen tilaansa"!
Et ei se kauheeta mulla ainakaan ollut kun alusta vaan selvisi. Noin kk päästä jätin koko maidonkerääjän pois kun ei enää herunut niin paljoa että oisin aika jaksanut lähteä erikseen hakemaan.

Nyt olen huomannut kun tää muksu on pää alaspäin, painaa ihan eritavalla rakkoa! Tuntuu et taas ois pissihätä ym.. Edellisestä kun ei ollut tällaista kokemusta, oli paljon helpompi kun ei tuntunut painetta alhaalla.
Mutta se hyvä puoli tässä on, ei läheskään ahdista keuhkoja kuin ollessa pää kylkien alla!
Et vissiin eilen pyörähti, illalla jo tuntui vähän potkuja kyljissä, tänään varsinkin. Hassua kun tottui aina siihen että monottaa mun rakkoa ja hyvällä tuurilla mahaa tuolta ihan alhaalta:heart:
 

Yhteistyössä