Marraskuun masun kasvattajat toukokuussa.... LA:t 1-15.11.2008

Alkuperäinen kirjoittaja Luminka:
Pöppiäinen: Niin, parempihan se on ottaa jos ei pysty ilman olemaan.
Hölmö juttu kun kaikki melkein menee äidinmaitoon, jopa prh.. ruisleipä :kieh:

No epilepsia on vähän sellanen etten taida asian suhteen alkaa leikkimään,mulla pahat ne kohtaukset.
Juu se on tosi että liian paljon asioita vaikuttaa imettämiseen yleensä,saisi olla yksinkertasempaa...
 
Huh olipas tullut tekstiä :whistle:

Kummeista oli ekana juttuu.Mielessäni olen vähän asiaa pyöritellyt mutta vielä ei mitään ole päätetty.Esikoisen kummeista vain minun sisko pitää aktiivisesti yhteyttä eli hänen kohdalla harmittaa tuo kummien valinta :( Kuopuksella on aivan ihanat neljä kummia,kolme naista ja yksi mies.Oma siskoni ja miehen sisko ja sitten meidän ystäväpariskunta.
Kummankin perheestä on vielä käytettävissä minun pikkuveli,miehen pikkuveli ja miehen isoveli vaimoineen.Eli vaihtoehtoja on mutta en tiedä mihin ratkaisuun tullaan.Itse haluaisin oman pikkuveljeni ja mies oman pikkuveljensä mutta sitten on aika mies voittoinen kummi valinta :| Ja entäs jos tämä vauva onkin tyttö :whistle: Miehen isoveljestä minä en henkilökohtaisesti tykkää mutta vaimon kanssa olen hyvä ystävä,aika kinkkinen tehtävä |O

Suppareista Harjoitussuppareita on alkanut päivisin tulla eli kun enemmän touhuaa niin huomaa.
Jälkisuppareita oli vähän kuopuksen aikaan eli helpolla pääsin niissä :whistle:
Toivottavasti myös tämän kolmannen aikaan ;)

Imettänyt olen kumpaakin vain semmoisen 4 kk,maito loppui ja en kertakaikkisesti tykännyt imettämisestä joten lopetin sitten.Neuvolassa ei onneksi mitenkään paasattu että pitäisi imettää vaikka olisi miten vastanmielistä itsestä,sanoi vaan että jos olen asian kanssa itse sinut niin se on pääasia =) ja ettei siitä kannata potea huonoa omaatuntoa vaikka muutama "kaveri" yrittikin saada minulle leiman että laiminlyön lapsiani :ashamed:
Olen iloinen muitten puolesta jotka jaksaa/pystyy imettämään lapsiaan,minulle se ei sopinut edellisten kohdalla mutta aijon kyllä imettämistä taas kokeilla,ehkä minäkin nyt löydän sen imettämisen ilon =)

Niin ja mahallaan en pysty nukkumaan,painaa masua nii inhottavasti :/ ja itsekkin tykkään nukkua yleensä mahallaan.Kaverin kanssa on ruvettu miettimään sänkyä missä reikä mahan kohdalla :LOL:

Itseä TAAS mietityttää onko tuolla masussa elämää :/
Rupeaa jo itseäkin inhottamaan tämä jatkuva epävarmuus....

Mutta onneksi tänään tulee Suomen matsi ja alkaa viikonloppu :D
Huomenna ajattelin pihistää itselleni omaa aikaa ja suunnata kaupungille shoppailemaan :D
Hauskaa ja rentouttavaa viikonloppua kaikille :flower:
 
Hei!
Minulla la 11.11. Olen käynyt ekassa ultrassa ja nyt tuli mieleen että en nähnyt varpaita ollenkaan, sormet näkyivät ihanasti mutta varpaita ei, onko muilla samoja kokemuksia. nyt lääkäri aika seuraavaan ultraan 3 viikon päästä, onneksi siellä näkee sitten varmasti, jos ne ovat vauvalla. =)
 
Perjantaipäivää kaikille!
Se on lomaviikko sitten lopuillaan ja flunssasena tätä päivää vietetty. :whistle: Pyh....että ärsyttää kun loma mennnyt muutenkin kaikkien perheenjäsenten sairastaessa ja ilmatkin olleet mitä sattuu:(
Imetyksestä: Imetin poikaa 10kk, tosin viimeinen kuukausi oli enää yöimetystä...eli poika jätti oikeestaan itekseen tissin pois. Hyvä jos näin menisi tämänkin kanssa.

Oon alkanut tänään laskeskeleen noita äippärahajuttuja, on tainnut muuttua maksusysteemit sitten -04 jälkeen, nyt jotain 90% alkuunsa? Ja sitten 70%....onkohan tuo nyt hyvä? Siis tää matikkapää hieman toimii huonosti...eli onko uus systeemi parempi kuin vanha? Huolestuttaa taas hieman pärjääminen, kun tarkoitus olisi olla 3kk vielä hoitovapaalla, ja siitä rahasta ei juurikaan lainoja/elämistä makseta.. mutta onhan tuohon vielä aikaa. Saattaapa joutua kattoon uutta työpaikkaakin, kun meillä vuorotyö lisääntyy, eikä mua se kauheesti kiinnosta. Niin jotain päivätyötä tai sitten lapsille vuorohoitopaikat.
 
meilläkin on toi koti dopleri, mut en saanu sydänäänii kuuluu. Luulisin et johtuu siit taakse kallistuneesta kohdusta niin siksi en huolissani ole, ja asennoitunu jo valmiiks siten että en välttämättä saa vielä niitä näin kuuluviin.

Vielä pystyy masulleen nukkuu, en kyl sillai tykkää nukkuu masullaan.
Miten teillä muilla mitataan hb neuvolassa? mulla oli molemmissa raskauksissa ongelmia ja ekalla neuvolakäynnillä nyt mitattii ja sit sanottii et uudestaa mitataa puolivälissä. Eikö se nyt pitäis mittaa joka kuukaus? varsinki ku on ollu ongelmia, laski alle sadan viime raskaudessa.


rv 13+6
 
Pöppiäinen, Kiitos vinkistä :) Täytyy kokeilla uudestaan tuota laitetta, jos saisinkin ne sydänäänet kuulumaan. Sit kun mä taas uskallan koskea tuohon vekotukseen ilman paniikkia...taisin saada jotain traumoja :LOL:
Lähetän sulle joku kerta yksärissä tuon osoitteen, niin voit lähettää mulle malliksi vauvan ääniä. Kiitti paljon, jos viitsin niitä lähettää. Kun enhän mä sieltä erottanut mitään erikoista niissä pulputuksissa, et oliko ne vauvan vai oman suolen toimintaa :)
Tuohan on kyllä kiva, että niitä ääniä pystyy nauhottamaankin ja voi sitten vauvallekin myöhemmin soittaa niitä :)

Sanse, säkään et saanu niitä sydänääniä kuulumaan. Mullakin on muistaakseni taaksepäin kallistunut kohtu. Sehän voi olla sit syynä siihen, et vauva on jotenkin siellä takana, eikä ne äänet kuulu.
Mulla tuntuu et tuo masukaan ei oikein kasva, sehän voi kanssa johtua tuosta taaksepäin kallistuneesta kohdusta ja sit kun mulla on kanssa leveä lantio, et se mahtuu sinne vielä suojiin tai leviää sivuille tai jotain.

Kysymys: Millaisia nuo harjoitussupparit on? Ja miten ne erottaa kohdun kasvukivuista?
Mulla on välillä sellaista lyhytkestoista viiltävää kipua, mahassa ja sitten häpyluussa ja ihan tuolla jossain emättimen ja peräaukon tienoilla. Ei mitään kovia kipuja kuitenkaan. Mitähän kipuja nuo on?


 
Kuunkulta -Ymmärtäähän tuon että pelästyy ko ei sitten kuulukkaan heti sydänäänet.Mutta sitten jossain vaiheessa laitat meseosoitteesi niin kutsun sut meseeni ja lähetän sulle sitten tiedoston.
Mulla ainakin supparit on polttavia ja masu menee kovaksi se tuntuu varsinkin alamasussa todella ilkeeltä.Mulla on ollut myös tuollasia kipuja kuin sulla,en tiedä mitä ne sitten on... jos joku tietäs..
Varmasti ne sydänäänet vielä sieltä esiin tule... rauhallisesti vaan :hug:
 
kuunkulta ja pöppiäinen mulla oli noita samanlaisia viiltoja ja vihlomisia koko viime raskaus ja tuntuu olevan tälläkin kertaa ja viimeksi mulle ainakin sanottiin että kasvukipuja/liitoskipuja ja että jotkut kohtua kannattelevat jutut siellä venyy ja paukkuu :D sen lisäksi puolenvälin jälkeen mulle tuli kamalia repiviä kipuja navan yläpuolelle ja heräsin siis ihan itkemään sitä öisin ja sen taas sanottiin tohtori sivuilla olevan vatsalihasten venymistä....
Mä en oo kuullut vielä kertaakaan sydänääniä mut kolme ultraa kertonut et kaikki ok!
Millä viikoilla teillä on aikaisemmissa raskauksissa mitattu sf-mitta ja onko jollain jo mitattu tässä rskaudessa?
-äiti88 ja toukka 14+1-
 
äiti88: Kyl minulla on mitattu sf-mitta kaikis raskauksis. Ja torstaina mitattiin täs raskaudessa ensimmäistä kertaa. Oli 17 cm.

Mie imetin molempia neitejä sen pari kuukautta. Ehkä esikoista kuukauden pidempään, mutta kerta kaikkisesti ei vain maitoa tullut.. Otin jopa neuvolasta pumpun lainaan.. Mutta ei niin ei.. Ja tässä kolmannessa raskaudessa en imetä ollenkaan rintaleikkauksen takia. Ja luultavasti, vaikka leikkausta ei olisikaan ollut.. Ni en välttämättä imettäis sittenkään, ku ei tuu maitoa.

Mitkä värit käy sekä tytölle että pojalle? Sain nimittäin peiton langat pääteltyä tänään, joten ajattelin tossuja ruveta tekee seuraavaksi.

- Red Dragon + Masukki 15+5 - :heart:
 
Imettämisestä: Imetin esikoista 8kk:n ikään. 5kk mentiin täysimetyksellä ja loppuaika kiinteiden kanssa rinnakkain.

Harjotussuppareita en ole vielä tuntenut, muistelen että esikoista odottaessakin mä tunsin niitä tosi myöhään. Vasta joskus rv 30 tietämillä...

Kummiasiaa olen yrittänyt olla miettimättä. Meillä kaikki lähisukulaiset on käytetty jo esikoisen kummeiksi (kaikki kaksi kappaletta siis). Mä en todellakaan tiedä ketä kummiksi pyytää, kaikki kaveritkin tuntuu kamalan kaukaisilta. huh. Onneksi tätä asiaa on vielä aikaa miettiä.

Hb:a ei mulla ensimmäisessä raskaudessa katsottu muistaakseni kuin kaksi kertaa. Nyt tätä kakkosta odottaessa on katsonut molemmilla neuvolakäynneillä hb:een. Multa terkka nyt viimesimmällä käynnillä kysyi, että haluanko että hb tarkistetaan ja ajattelin myös ottaa palveluja koko rahan edestä. :LOL:

Mun pitäis varata aikaa rakenneultraan. Täällä "perähikiällä" ei kunnallisella puolella rakenneultraa ole, joten täytyy yksityiselle mennä.
 
Kuinka aikaisin noi harjoitussupparit voi alkaa ja kuin kivuliaita ne on?
Mä nimittäin heräsin viime yönä aivan kamalaan kipuun joka tuntu vähän samantapaiselta kuin menkkakivut mutta oli voimakkaampi ja jotenkin keskittyneempi yhteen kohtaan. Se tuntui siis jossain kohdun vieressä vasemmalla puolella. Siitä levis kipua myös alaselkään, ja se selkäkipu jatkui vielä senkin jälkeen kun muu kipu oli mennyt ohi. Auttoi vähän kun painoin kovaa siihen kohtaan missä kipu oli, ja lopulta kun makasin vasemmalla kyljellä se meni ohi, mutta kesti kuitenkin monta minuuttia. Sen verran voihkin sitä kipua että mieskin heräs ihmettelemään.
Mulla on kyllä ollut aikasemmin venymiskipuja tai sellaisia yhtäkkisiä kipuja jotka tulee jos käännyn nopeasti tms, mutta tämä tuntui aivan erilaiselta ja tuli siis keskellä yötä... pelottavaa.

Luin tässä just liian aikaisista supistuksista ja niiden kuvaus muistutti pelottavan paljon tota viime öistä kohtausta. Siellä sanottiin myös että harjoitussupistuksien pitäisi alkaa vasta viikon 20 jälkeen ainakin ensiodottajilla ja että ne ovat tavallisesti kivuttomia.

Onko kellään muulla ollut kokemusta tälläisestä, tai mitään tietoa siitä mistä oisi voinut olla kyse? en viittis ihan heti lähteä soittamaan neuvolaan, ehkä jos tota tapahtuu uudestaan... :eek: :eek: :eek:
 
Manna - Mulla oli jokunen yö sitten pari kunnon supparia ja tuo sun kuvailemas tuntuu olevan suppari.Mulla on nyt kolmas tuloillaan ja koskaan ei näin aikaseen ole suppareita tullut,lähempänä 18 viikkoa ne alkoi viimeksi.Rauhallisuutta vaan päiviin niin se voisi auttaa.Mulla nimittäin vaikuttaa stressi asiaan paljonkin.

Pöppiäinen & touhustiina 15+6 :heart:
 
manna- : Tuo on voinut olla supistus tai sitten ei. Mulla ainakin tuntuvat niin että maha kovettuu, siis kohtu. Ja mitä enemmän viikkoja, sitä tukalammalta ne tuntuvat (siis kun kohtu on isompi). Harjoitussupparin ei pitäisi koskea, sen tuntee vain masun kovettumisena. Tai kuka mitenkin.
Eli se ei siis tuntunut siinä missä kohtu on? Entä jos se on ollut jotain sinun suolistossa ym. tapahtuvaa? Ai niin paitsi että sulla tuntui myös selässä.. Joo, en osaa sanoa sen kummemmin, on voinut olla supistus tai sitten ei!

Mullakin on joskus noita ihme kipuja, ihan istuiltaan tulee jokin kunnon pistos mahaan, ei tosin kestä kuin joitain sekunteja. Ja on tosi ilkeen tuntuista, pitää heti korjata asentoa :eek:

Niin, ja yleensä kaikissa kirjoissa ja lehtisissä tiedot on arvioita. Kuten sikiön koot saattavat vaihdella monellakin sentillä riippuen mistä lukee!

RD: Sit jokin vaalean ruskea myös on kiva, sekä vihreä ja keltainen myös käy molemmille jos tykkää niistä! Ja valkoinen tietty.
Mä tein tummasta ja vaaleasta ruskeasta villatakin ja pelkästä tummasta housut. Ja ne on tosi söpöt =) Nytei vaan oikein innosta enää neuloa, jotenkin kun kesä (kovasti koittaa) tehdä tuloaan...

Hurjaa, ei ole enää kuin 4 viikkoa ja olen jo puolivälissä! :heart: Tai no aika monihan meistä on siinä vaiheessa mut kuitenkin! Aina vaan ihmettelen mihin se aika menee.
Viikon päästä pitää alkaa tekemään neidin synttäritarjoiluja jo valmiiksi. Minun vauva on jo sitten vuoden vanha :snotty:

Luminka rv16+0
 
Pöppiäinen & Luminka: Kiitos vastauksista! :flower:

On kai se pakko ruveta säästää petariin rahat.. Kunnon sellaiseen.. Ei tästä muuten tuu mitään. Ihan turhan kanssa minä menen aina nukkumaan. Tekis mieli vain vetää itseni narun jatkoksi. Helvetin helvetti.. Pitkään sain olla ilman niskakipuja, ni miksi ne sitten nyt tulivat takas.. Ei kivaa ei..
 
Heippa taas saikulta...
Luminka, kanssa naureskelin yksi päivä tuolle tulppa-jutulle, mutta unohdin asiasta kuitata :LOL: Jos nyt kuiteniin tuplat, en ajatellut uusia elämänmuotoja ruveta synnyttämään... :D

Mulla on tainnut alkaa ystävien liikkeen pikkuhiljaa tuntumaan. Masussa tuntuu sellaista mylläämistä aina välillä. Jänskä tunne. En muistanutkaan että tuntuvat näin hauskalta. Ja harjoitussuppareita tulee myös, onneksi ihan rauhallisia mutta silti sitä pelästyy vähän, varsinkin nyt kun kahta odottaa. Mua pelottaa hierveesti että kuinka aikaisin nämä tulevat kun pojatkin ovat tulleen hieman ennen aikojaan... :| Tänään jäin jälleen saikulle kun selkä oli poikien futisturnauksen jälkeen tosi kipee, en meinannut sängystä ylös päästä. olen myös töissä toivonut päästä hieman kevyempiin tehtäviin, etten olisi ihan ekana jonossa ottamassa vastaan jotain pikkukirppua jolloin härdelli on huima. Toivottavasti pystyis kuitenkin töissä vielä olemaan, en ole kauhean hyvä olla tekemättä yhtään mitään... :ashamed:

Pian on pakko mennä ostoksille, tissiongelma vaan kasvaa. Ei nää hinkit mahu enään mihinkään liiveihin, jatkuvasti saa olla survomassa takaisin... Jälleen tälläkin kerralla siis räjähdän yhtä kokoa isommaksi, D-kuppilaiseksi. Kääk... Ja ennen lapsia olin B... :eek:

Nyt hyppään sohvalle ukon kainaloon löhöömään. Ottakaahan leidit rauhallisesti.

HM ja papuset 14+2
 
Mä olin ulkoilemassa ja mies tekee ruokaa,nami.
Ilma vaan alkaa menee huonompaa suuntaan vuorostaan,mutta ei se nyt haittaa ko on sisällä.Lätkämatsi ois sitten illalla tiedossa,ja mä kun luulin että se tulee vasta sunnuntaina,mutta saas kattoo miten suomen käy.... peukkuja pidellää ;)

Pöppiäinen & touhustiina 15+6 :heart:
 

Yhteistyössä