Marraskuun masun kasvattajat toukokuussa.... LA:t 1-15.11.2008

RD: Tuliks kirjoitusvirhe vai ymmärsinkö jotain väärin sun neuvolatiedoissa? Päivän erot ja ekassa aikas vähän painoa. En oo siis tarkka mut pisti vaan silmään :D

Vaihdan uuden nikin myöhemmin ex-annulle!

Kirjoittelen illemmalla jos jotain tulee... Nyt pitää alkaa tekemään neidin iltapuuhia :wave:
 
RD: Onko sulla millainen tyyny? Vaikuttaakoisko se?
Ukko valittaa melkein aina niskaa ja hartioita, nyt on vasta alkanut yhdistämään jospa johtuukin huonosta tyynystä! Tyynyn osto on kyllä niin arpapeliä, meilläkin on ollut vaikka minkälaisia mutta mikään ei hyvä! Tuolla miehellä oli jokin 100? arvoinen lahjatyyny, mut oli kova kuin tiiliskivi!
Mulla on nyt ollut pidemmän aikaa päällekkäin kaksi vanhaa ja ohuehkoa tyynyä ja voin sanoa että paras yhdistelmä tähän mennessä :D

Tuleeko teillä harjoitussupistuksia jo?
Mulla on ruennut parin viikon aikana tulemaan, mielestäni jo aika aikaisin :/ Tänään vähän kovempaa settiä, pakko ollut hiljentää vauhtia ja muutenkin olen joutunut ottamaan rennommin päänsäkyn takia :snotty: Pitää ottaa vaan rauhassa ja antaa tavaroiden olla välillä sekaisin, mut kun se aiheuttaa päänvaivaa kun on niin sekaista :whistle:

Tykkään että on suht siistiä mutta eipä se lapsiperheessä aina onnistu.
Muistan kun tultiin vauvan kanssa sairaalasta, en millään jaksanut välittää keittiössä lojuvista tiskeistä ym. Mut sitten kun pahin väsymys meni ohi, tuntui jo ihanalta päästä itse pyykkiä pesemään, olinhan hoitanut meidän pyykit aina siihen asti! =)
 
Ja vielä yksi kysymys:

Tuntuuko että vatsanahkat kiristää jo?


Musta varsinkin päivän päätteksi tuntuu että ei meinais iho enää joustaa :/ Ilkeen tuntuista, mut ei tää mitään kun muistelee ihan loppuaikoja :snotty: Auts...
 
Luminka: Toisaalta saattaa johtua tyynyistä. Mutta kyl mä luulen, että enemmän vaikuttaa se, kun ei ole petaria.. (koiruliini oli käyny paskat tekee sille jokin aika sitten).. Enkä jaksanut lähtee viemään pesulaan.. Tai pestä ite.. Hais sen verran pahalle.. Ja 180cm:n sänkyyn petari maksaa maltaita..

Mutta mie oon aina kärsinyt niskavaivoista ja töissä oon huomannut kanssa sen, että liikkeet ei siel oo mitää parhaimpia..

Ei oo mulla ainakaan ollut viel harjoitussuppareita (onneksi). Eihän viikkojakaan oo viel pahasti. Ja ei kiristä vatsanahat, ku on ne makkarat päällä :LOL: :LOL: Eli suojakuoret.
 
Luminka - Mulla on noiden suppareiden kanssa hiukan ongelmia mutta toistaseksi pysynyt paikat kiinni,lepoa vaan paljon sanoi lääkäri mulle.Kiva kun vaihat sitten ko ehdit :flower: Ei mulla tunnu että kiristäisi oikeastaan,öljyän masua kyllä joka aamu ja ilta jos se sitten vaikuttaa.. en tiedä.

Aamulla aikanen herätys joten täytyykin mennä tutimaan,mie jo innolla oottelen huomisen illan lätkämatsia hih.

Nati Nati.

Pöppiäinen & touhustiina 15+4
 
RD: Kyllähän ne omat suojakerrokset minäkin omistan, mutta silti tuntuu välillä että repeää :kieh:

En muista paljo aikoinaan Sotkaan maksettiin tuplapetarista, ei tainnu olla kahtasataa? Ei taida olla enää edes niitä myynnissä
Ainakin siellä saa vähän tingittyä hinnasta jollei ole jo tarjouksessa ;)

Nyt lähden kyllä nukkumaan, oon tässä jo puoli tuntia lähtöä tehnyt. Kuumeisesti olen yrittänyt etsiä itselleni pikkusiskon rippijuhliin vaatetta.. Yksi hame voisi olla kiva, mut siihen ei mikään löysempi paita käy, näyttäisi hassulta kun on leveähelmainen hame lisäksi! Joten jokin istuvampi paita siis, parasta jättää vielä kesäkuulle jos tavallisiin kauppoihin tulisi jotain johon masu myös mahtuisi =)
 
Luminka: Jyskissä ei ole noin leveää tuplaa kai myynnissäkään.. En oo kyl varma. Mutta netissä on ja se ei saa olla ohuimmasta päästä.. Eniten odotan, että kukahan haluais sen meille kustantaa, ei tässä ihan oo yhtäkkiä niin paljoa ylimääräistä :whistle:

Nyttenkin on selkä aivan tajuttoman kipeä.. Niskat ei viel niin pahana.. Mutta tää väsymys. Menin jo hyvis ajois nukkuu ja vieläkin voisin jatkaa unia vaik kuinka pitkään.. Ja ajattelin töiden jälkeen tehdä viikkosiivouksen. Katotaan miten jaksan.. Nyt näytästää siltä, etten jaksa. Jospa tää tästä.

Ja helkutin hamsteri haluaa koluta hampaillaan ton muovisen häkin yhtä reikää.. Työntää oman mökkinsä eestä pois.. Ja se kuulostaa siltä kuin joku koputtais.. Meni aikansa, että älysin mistä se tulee.. Pitäisi löytää edullisesti suht iso akvaario.
Mutta ei sillä onneksi ihan hirveä kiire ole.


Mie nukahdan tähän.. Onneksi on jo perjantai, ettei huomenna tarvitse töihin mennä.
 
Huomenia

Täällä on aamupalat syöty ja vielä jos vähän kahvia joisi niin avot sitten voisi itsensä laittaa ja lähtisi sitten liikkeelle.Huomenissa on tosiaan viikonloppu.

RD - Toi on ilkeetä kyllä kun paikat on jumissa,mulla jumittamista on niskoissa mutta lie mistä,ihan hyvä tyyny mulla on etten tiedä...

Pöppiäinen & touhustiina 15+5
:heart:
 
Harjoitussuppareista muistan, että ne alkoi kakkosen kohdalla viikolla 18, joten olenkin odotellut, että koskahan alkavat nyt... Vielä ei ole kuulunut eikä tuntunut.

Vähän aiheesta poiketen, aloin tässä miettiä että miltähän tuntuu jälkisupistukset synnytyksen jälkeen, kun meen nyt kolmatta synnyttämään... Sanotaan, että ne vain pahenee kerta kerralta, ja muista tosiaan että kakkosen jälkeen ne oli jo aika kivuliaita... :/

Meillä ollaan flunssaisia. Esikoisella olisi ollut kerhopäivä, mutta joutuu jäämään kotiin kun yskii niin ilkeän oloisesti...
Kaupassa lähden kyllä käymään tämän revohkan kanssa, kaappi on ihan tyhjä...
 
Jälkisuppareista - mulla kesti edellisessä synnytyksessä sellanen 4h vielä synnytyksen jälkeen mutta sain kunnon lääkityksen asiaan joten ei tuntunut sitten misää.Saas kahtoa miten kolmanen kanssa käy.

Työkkärissä käväsin ja työnhakijana olen siihen asti että mammaloma alkaa 2.10 alkaen ja mua ei meinata työllistää koska se vaarantaa mun raskauden ja 4kk ennemmin ko menee edes työnhakijaksi niin täytyy olla haku päiväkotipaikkoihin,ja sen jälkeen vasta työnhakijaksi,joten sainpas ainakin tietoa asioihin,on se kumma ko joskus ei saa sieltä mistä pitäs tälläsiä tietoja,no olenpas yhtä kokemusta rikkaampi taas ja fiksumpi näissä lakipykälissä liittyen raskauteen ja duuniin sekä lapset siinä samassa.

Pöppiäinen & touhustiina 15+5
 
Täällä taas. Oon käyny lueskelemassa joka päivä, mutta ei tuu aina kirjotettua...

Kummeista: mieki oon kummiasiaa miettiny kovasti. Esikoisen kohalla oli helppo valinta, ystäväpariskunta pyydettiin kummeiksi. Heidän kans paljon oltiin tekemisissä ja nykyisin yhteisen ajan löytymisen takia vähämmän mutta hyvissä väleissä kuitenki. Joku kirjottiki tuosta ongelmasta kun on siskonsa (olikohan se niin) lapselle kummi ja tuntuu että pitää erityishuomiota hälle antaa vaikka muutki muksut on yhtä rakkaita. Meillä on miehellä tosi tiivis sisarusporukka ja meidän tuleva on serkuskaartissa kuudes. Kaikille muksuille on tätit ja setät ja eno tosi tärkeitä. Sen takia en haluis pyytää ketään heistä kummeiks kun sit voi tulla lasten kesken varsinki isompana tuommosia arvotuskysymyksiä. Me ollaan yhelle näistä muksuista kummit, mutta ei miusta tunnu kummilta ollenka, ollaan täti ja eno puheessakin. Miulla on yks veli, siinä ois yks vaihtoehto... Kaveripiirissäkä ei oo tällä hetkellä semmosia ylitsemuiden-tyyppejä - ja nää yhet kun on jo esikoisen kummit... Mutta onhan tässä vielä aikaa! :)

harjotussuppareista: miusta tuntuu että miulla on jo niitä ollu ja oon kans ihmetelly että voiko näin aikaseen olla!?! Mutta kaipa sit voi jos muillaki jo tuntuu. Esikoisen kans oli vasta ihan reilusti puolivälin jälkeen.

jälkisuppareista: ai, että vielä kovenee vaan kakkosen kans!!!! Miulla oli jo tuskaiset oltavat esikoisen jälkisuppareidenki kans. Ei onneks supistellu usein, mutta varmaan parin kolmen viikon ajan aina sillon tällöin, varsinki imettäessä. Ei ollu kivaa...

Vatsanahka ei kiristä, mutta napaan koski viime yönä ja tänä aamuna myös. Muistan että esikoisen kans oli ihan samaa vaivaa, että tuohon navan yläpuolelle ja viereen koski, ihan kun ois venyttäny.

Ja kun en oo vielä voivotellu juur yhtään ;) niin onko muilla vaivannu alapään jomotus? Miulla rupeaa jomottamaan ja kuumottamaan ikävästi kun kävelen paljon tai oon jaloillani pitkään. Esim. esikoisen aamu-ulkoilujen aikana ja jälkeen. Pitää kysästä neuvolassa tiistaina, että tarkottaako tää nyt että pitäs rauhottaa menoa. Mutta eikös raskauden aikana verenkierto vilkastu tuolla alakerran tienoillaki, että jospa se on semmosta painostusta. En tiedä...

Mutta jee: tänään peli tulee siis ihan inhimilliseen aikaan. Meen serkun luo tuohon tien toiselle puolelle ja laitetaan kisastudio pystyyn. Vähän patonkia ja salaattia ja sipsejä - ja miulle limpparia... HÖH! ;) Toivotaan että voitto tulee!!
 
Vatsanahkani on tässä vuosien mittaan venynyt aikalailla, ei siis pääse kiristymään liikaa. Ennen tätä raskautta laihdutin isosti ja nyt se tyhjä nahka sitten saa alkaa venyskellä ihan rauhassa :|

Supparit ovat tuttu juttu jo täällä -vatsa menee pinkeäksi ja olo tukaloituu. Yhtenä yönä ne melkein pelsätyttivät tunnin välein ilmaantuessaan -yleensä olen tottunut saamaan niitä rasituksessa, kovin liikkuessa tms. Aiemmissakin raskauksissa ovat alkaneet ennen rv20.

jälkisaupparit minulla ovat aiemmin menneet niin, että kärvistelen niiden kanssa n. 2vrk:n ajan synnytyksestä -ja reagoin oksentamalla :x Siinä sitten ovat välillä hoitsutkin saaneet olla pyyhkimässä jätöksiäni lattialta. Ei voi mitään, näin se vain minulla menee. En odota innolla :|

Kummeiksi tullevat toinen siskoni miehensä kanssa -heiltä tosin ei vielä olla kysytty. Kun lapsia on jo useampi, alkaa kummiehdokkaat olla vähissä :whistle:
 
Jälkisupistukset
Synnytyksen jälkeen kohtu on usein vielä melko kookas, mutta imettäminen palauttaa nopeasti kehon ennalleen. Kohdun "kutistuminen" tuntuu jälkisupistuksina imettämisen yhteydessä. Varsinkin uudelleensynnyttäjät tuntevat jälkisupistuksia. Tavallisimmin supistukset kestävät kolmisen päivää synnytyksestä. Särkylääke lievittää tuntemuksia.
 
Kyllä mullakin tuntui vielä jälkisupistuksia pidempään kuin 3 päivää! Tosin harvemmin ja vähemmän kivuliaasti, mutta kuitenkin. Et ei kai se musta mitenkään epänormaalia ole jos joillain tuntuu!

Te joilla on ennestään jo lapsia, kuinka kauan imetitte?

Mä imetin 7½kk. Sitten ei likkaa enää kovin kiinnostanut, pää pyöri koko ajan eikä kauaa aina malttanut olla. Sit vielä iski kakkoskuume ja kuukautiskierron säännöllisemmäksi palautumisen vuoksi myös lopetin. Tuo oli siis sopiva aika meille molemmille =) Ja ihan jos kaikki hyvin menee niin ainakin samaan meinaan tätä toistakin imettää.
On se vaan niin paljon helpompaa kun ei tarvitse pullojen kanssa sählätä, vauva ottaa itse sen mitä tarvitsee ja maidot pysyy "varastossa" hyvin seuraavaan kertaan asti =) Varsinkin yöllä oli helpompaa kun ei tarvinnut lähteä keittiöön maitoja lämmittelemään, pysyi itsekin uneliaana samalla =)
Tosin jouduttiin me antamaan 2 kk alussa lisämaitoa kun ei jaksanut pieni imeä tarpeeksi, aina simahti kesken syönnin ja kohta taas oli nälkä. Mutta sinnikkäästi jatkoin imetystä vaikka välillä iski epätoivo. Mutta se kannatti :heart:
 
Mä en imetä olleskaan,koska syön lääkitystä niin en enää halua riskeerata vauvaa enempiä lääkkeille.Lapsien kasvuun tai muuten allergioihin tms tämä ei ole vaikuttanut vaikka paljon olen lukenut että jos ei imetä niin allergiat yms on mahdollisia,kait sekin menee aikas lapsikohtaisesti.

Mulle sanottiin tuosta samasta jo sairaalassa ko olen synnyttänyt että nopeesti jos paikat palautuu niin jälkisupistukset ei kestä kauaa,mutta tietysti imettäessä niin hormoonipitoisuus naisessa on siinä vaiheessa toinen.Eli lääkäri puhunut asiasta tietysti mulle sen mukaan etten imetä.

 
Nyt on neuvolassa käyty ja kaikki oli hienosti, vauva liikkui ja potki kovasti kun kuunneltiin sydänääniä :heart:
pissa oli puhdas,
hb: 126 (oli noussut edellisestä kerrasta),
Painoa tullut lähtöpainosta 1kilo ja 100 grammaa,
kohtu oli sormen verran navan yläpuolella,
verenpaineet oli 145/110 (aika hyvät mulle)
mulla O- veri ja vasta-aineet oli positiiviset eli uudet veret lähetetään ens viikolla ja jatkoa katotaan sen mukaan (pääsempäs ens viikolla taas neuvolaan :D )

mahan kiristelystä kyllä mulla kiristää masua välillä aika ilkeestikkin, ei oo kivaa ei ja loppu viikkoja odotellessa....

jälkisuppareista: mulla oli esikon jälkeen aivan karmeat jälkisupparit kesti pari päivää, ihan itkua väänsin kun sattu, mut tokan kanssa ei ollut mitään ei ainuttakaan j-supparia, saa nähä kuin tän kolmannen kanssa käy.

Tulentyttö & kipinä rv 16+2 :heart:
 
pöppiäinen: Oletko joutunut lopettamaan lääkkeet nyt raskauden ajaksi?

Tulentyttö:
Sullapas jo kohtu korkealla, tosin niin kuvastakin näkyi =) Mulla tais olla viime käynnillä jonkin verran alle navan, ja niin olen itsekin huomannut kun olen koittanut kokeilla.

Minä olen nyt kyselyiässä, joten uutta tulee taas:

Pystyttekö nukkumaan vielä mahallaan?
Mulla saattaa olla yöllä niin että kohtu painaa sen verran että täytyy vaihtaa asentoa. Harmittaa jo nyt, vasta 4kk olen saanut tuosta asennosta nauttia (eka raskaus ja sit vielä imetys niin kyljellään olo tuli tutuksi), ja kohta joudun taas sen hylkäämään pitkäksi aikaa, nyyh :snotty: Mahallaan olen pienestä asti tykännyt nukkua, ja parhaiten niin nukuttaakin :D
 
Esikoista täysimetin 5,5 kk ja kiinteiden ohella 1v1kk ikään saakka. Vuoden iästä alettiin systemaattisesti vähentää tissittelyä, jäikin sit ihan helposti pois. 3 kk kohdalla oli meillä hankalaa, maito ei meinannu riittää enää iltaan. Ukkeli söi tosi tiheesti ja illalla oli sit tissit tyhjät. Komisen viikkoa heruttelin päivällä rintapumpulla ja sit annettin lypsettyä illalla pullolla lisäks. Sen jälkeen riitti maito hyvin. Oli välillä raskasta, mutta kyllä kannatti! Toivottavasti imetys onnistuis kakkosenki kans yhtä hyvin!
 
Nyt tulee vaan omaa napaa (.)....
No niin menin sitten tilaamaan sen Angelsounds kotidopplerin....Olen tosi tosi pettynyt koko värkkiin :(
Ei sieltä kuulunut mitään sydänääniä eikä oikein muuta kuin jotain pulputusta...omaa suolentoimintaa vissiin :/ En edes oikein tiedä miten sitä käytetään..olin kyllä selällään ja hiljalleen sitä liikuttelin pitkin massua..oliko tuo asento kenties väärä?
Näinhän siinä kävi kuten arvasin, että menin aivan paniikkiin kun ei kuulunut mitään sydänääniä, vaikka laite lupaa ne kuuluvaksi viikolta 12 eteenpäin. En kyllä koske koko laitteeseen, ennen kuin joskus loppuraskaudessa! Sitten se on varmaan ihan kiva.
Mut en tiedä...jos niitä sydänääniä ei saa kuuluviin, niin pelkää heti että vauva on kuollut :eek:

Mulla tuli tuosta sellainen kamala paniikki ja sitten kun mulla on ollut nyt sellaisia viiltäviä kipuja, ei kovia, mutta sellaisia omituisia niinkuin häpyluussa, niin oli pakko soittaa tänään gynelle ja pääsin sinne onneksi heti pelkojeni kanssa. En kyllä kehdannut sanoa, että tuommoisen dopplerin menin hommaamaan:ashamed:
Ne oli siellä tosi kivoja, vaikka itkua tihrustin ja valittelin et kun tää mahakaan ei kasva eikä tunnu yhtään raskaanaolevalta, kun ei ole mitään oireita. Gyne tutki kaikki, sisätutkimuksella ja ultralla. Kohdunsuu on tiukasti kiinni ja emättimen ph on kanssa hyvä.
Ultrasi vauvankin vielä ja siellä se sydän sykki ja pikkuinen liikuskeli. Pituuttä hänellä on nyt 14 cm. Kyllä helpotti kun pääsin heti sinne! Vaikka itestä tuntuu, et ylireagoin vaan, niin siellä ei suhtauduttu ollenkaan silleen vaan otetaan kaikki huolet tosissaan. Gyne sanoikin, et hyvä kun tulin ja pitääkin heti soittaa, kun on ongelmia. Ensimmäisessä raskaudessa on kaikki muutenkin niin uutta. Kaipa nuo kivut on sitten jotain kasvukipuja?

T: Kuunkulta ja pikkuinen rv 14+6
 
Kuunkulta - Miepäs neuvon jos oisi apua,laita geeliä ihan siihen alapään tienoille eli ihan alamasuun ja levität sen geelin sitten ja sen jälkeen olet selälläsi sängyllä ja alat ihan hitaasti liikkuttelemaan dopleria masullasi,se voi kestää koska vauva liikkuu jo sen verran paljon että se ei pakosti ihan heti kuulu.Kokeile myös syönnin jälkeen ja iltaisin voi kuulua paremmin,sekä yskäsy voi auttaa vauvaa liikkumaan lisää,jos haluat vaikka esimerkin sydänäänistä voisin sulle vaikka mesen kautta lähettää sydänääntä ja sitä liikettä mitä masusta kuuluu kun vauva on siellä voisit vertaa omaasi ja tosiaan ihan varmasti siellä masussa ollaan.... mulla on sama dopleri kuin sulla.
Mulla taitaa muutenkin juuri noilta viikoilta löytyä sydänääntä ja liikettä tästä koneelta tallennettuna...

 

Yhteistyössä