Marraskuun masun kasvattajat toukokuussa.... LA:t 1-15.11.2008

Huomenia kaikille

Täällä on sateisen oloista,on tuossa näyttänyt että on satanut.Kotihommia ajattelin yrittää tehdä,masu vaan on hiukan kipee vieläkin eilisestä,mutta toivotaan että menisi ohi tässä pikkuhiljaa ko rennosti välillä ottaa.

Synnytyksistä ollut puhetta niin eka oli 9h noin ja meni helposti,ja loppuvaiheessa sitten ponnistus,ei mitää komplikaatioita.
Toinen 2h ja päälle ja ei mitää ongelmia,supistuksia tuli ja sitten ponnistus ja maailmassa vaaveli.Mä en ole ollut näiden jälkeen kipee olleskaan ko oon synnyttänyt ja saannut ihan normaalisti olla,toivon että tääkin menee yhtä helposti.

Syömisistä - Niin mulla ei onneksi ole sitä että tekee mieli syödä kokoajan ja ihan mitä vaan,mitää rasvasta en halua,ruokana kana on namia ja sei.Viilejä syön niitä ei niin rasvaiisia,paljon hedelmiä ja leipää,siinäpäs se,joskus herkuttelen esim lakulla tms kun oli viimeksi niin alhainen verenpaine.En oikeastaan syö normaalia enempää kun normaalistikkaan,alussa ihan ko oli pahoinvointia yms niin tuli syötyy tunninvälein melkeinpä että olisi jees olo,mutta tosiaan ei enään.Aamuisin syön muroja maidolla ja kahvia juon parikuppia.Miten teillä muilla syönnit?

Annu & touhustiina 15+1 :heart:
 
Syömisestä: Mulla myös mennyt koko ajan nälkä- vaihe ohi. Pakko oli ottaa leipää ja hedelmää parin tunnin välein kun maha ihan murisi! Nyt menee 4 tuntia hyvin syömättä. Ihan tavallista kotiruokaa teen, nyt ollaan grillailtu useammin, mut eipä se sen epäterveellisempää ole. Riippuu tietty mitä paistelee :D
Karkkipäivä ollaan taas jälleen koitettu pitää kerran viikossa, mut joskus siitä lipsutaan :whistle: Me ei oteta mitään makeaa kahvin kanssa (jos satun juomaan) paitsi jos on vieraita tai ite käydään kylässä.
Tulee terveellisen ruoan vaiheita, keitän paljon kasviksia eikä tee mitään epäterveellistä mieli. Sit taas himottaa viikon päästä hirveesti ja tehdään itse vaikka pizzaa ja maistuu taivaalliselta :p
 
Huomenia!

Meillä sitten pojalla kuumetta eli ei päässyt kerhoon ja se harmittaa poitsua nyt :(

syömisistä: tää on ihme raskaus ku ei oikeen tee mitään mieli, jos tekee niin jotain terveellistä ja edellisissä oon syöny mitä vaan millon vaan.

synnytyksistä: eka synty kalvojen puhkasulla kun oli mennyt vauva shokki tilaan mun verenpaineitten takia eli ei ollut saanut enää happea vähään aikaan eikä reagoinut mitenkään kunkätilöt ja lääkärit yritti töniä mahaan ja tehä vaikka mitä :/ Synnytys kesti 3h45min, josta ponnistus vaihe 12min ja oli super helppo synnytys, jos synnytykset ovat semmosia niin voisin synnyttää joka päivä :D
Toinen synnytys alko supistuksilla klo. 6.00 aamulla sairaalassa oltiin klo. 7.10 ja olin jo 8cm auki, joten apuja en saanut ja ilokaasua en huolinut, se on ihan kamalaa ainetta :x suoraan synnytyssaliin ja sit olinkin jo 10cm auki ja samantien alko ponnistusvaihe ja kesti 35min, koska vauva nous takas ylös ja kohdunkaulan reuna tuli takas esiin, lääkäri joutu sit käsin sitä reunaa venyttää ja siirtää ja vauvan sydänäänet laski ja oli enää 60, leikkuri valmiiksi, mutta hetki ennen leikkuriin lähtöä toinen lääkäri sai tytön imukupilla väkisin revittyä ulos. Synnytys kesti 1h45min ja oli kyllä niitä helvetin tuskia mitä ihminen voi kärsiä, ponnistin ja huusin et kuolen :(
Saa nähä kuin tän kaa käy, voi kyllä hiukka kiire tulla :whistle:

Tulentyttö ja kipinä 15+5 :heart:
 
Luminka - eli ihan perus systeemi ruokailut.

Juotteko paljon vettä,mä juon vettä ihan hirveesti mutta kroppakin toimii silloin hyvin,on siinä puolensa varsinkin näin raskausaikana.

Muuten katsoin eilen lätkämatsin,masussakin vaavi hihku samaa tahtiin ko mä ... ja sain kyllä kilaritkin sen pelin aikana,kun rangaistuksia suomelle tuli ihan mistä sattuu,ja ai kun mua otti se usan toiminta päähän siin pelissä... murr
Tänään taisi sitten tulla suomi - kanada ottelu jos en väärin muista
 
kävin eilen hakemassa lääkettä hiivatulehdukseen kun olen käyttänyt peräperään jo 3 canesten yhdistelmä hoitoa ja hiiva ei lähde minnekkään no lääkäri kirjotti mulle reseptin suun kautta otettavaan fluconazoliin... ja tarkisti vielä että saa syödä raskaana ... tänään hain sen apteekista ja kun luin ohjeita sanottiin siellä isolla että ei raskaana oleville,voi aiheuttaa epämuodostumia! ja mä soitin lääkärille ni se sanoi että no harvoin se mitää epämuodostumia ja niihin nyt täytyy vaan kaikki kirjoittaa ja että tuskin se noilla viikoilla mitään aiheuttaa eikä ottanut mua ollenka vakasti ja mä sit vastasin että no mä en ota sitä pienintäkä riskiä ja että saisinko nyt vaan jonkun läkkeen jossa ei lue näin! lääkäri meni hiljaseks ja sanoi tilalle sopivan lääkkeen nimen ja perään heti kiitos hei.... tais olla lääkärillä tosi huono äitienpäivä tai jotai ku oli viel nais lääkärikin.... ihmettelen kyl suuresto!!!
 
Äitiysvaatteista oli ollu gallubbia.Omistan yhden paksumman hameen,jota voi käyttää syksyllä.Kahdet caprit ja 2 paitaa jotka aika paksuja eli syksyksi sitten.Elikkäs aika vähän mitään löytyy ja nyt ongelmana alkaakin olla että jos johonkin on lähtö niin ei ole mitään päälle laitettavaa :( Täällä kotona kun voi oleskella löysät housut jalassa mutta pitäisi varmaan hommata jotkut vähän paremmat housut.Omistan kyllä paljon tunikoita kun niistä tykkään eli niitä löytyy onneksi kaapista.
Kesäksi pitäisi löytää juhlamekko kun kaverilla on häät ja toisella kaverilla valmistujaiset :/
Tiedättekö esim.jotain nettikauppaa mistä löytyisi vähän hienompia mekkoja???

Syömisistä Yritän syödä tasasin väli-ajoin jotain pientä mutta meillä tietysti mun työnkin puolesta säännöllinen ateria rytmi.Minä juon paljo vettä,oikeastaan muuta en pysty juomaan kun vettä,maitoo ja teetä.Mulla se diabetes ohjailee jo sillä tavalla nyt syömisiä että makeaa en pysty syömään kun heti tulee paha olo eli luultavasti se raskausajan diabetes on tässäkin raskaudessa :( Ja muutenki terveellisesti yritän syödä,mutta iltaisin mulle ei vieläkään ruoka maistu kun huono olo vaivaa ja aamulla on sitten hirveä nälkä mutta ei kuitenkaan tee mieli syödä mitään :|

Viime viikolla varmistui että kesäloma alkaa 30.6 ja kestää 5 viikkoa :D Ihanaa sitä odotellessa pitäisi vielä jaksaa 7 vko |O Olisin jo nyt ihan valmis lomalle ;)
Mites muilla jotka työ elämässä?? Alkaako näin keväällä työmotivaatio olla hukassa??

 
Meillä oli tänään eka ultra ja kaikki oli hienosti, pikkunen siellä liikku kovastikin =) LA pysy samana.

Mulla on kuulema voimakkaasti taaksepäin kallistunut kohtu, onko muilla samaa? Meinaan että mitenkä se eroaa, liikkeet tuntuu aikasemmin? Vatsa näkyy todella selvästi, on näkyny iha alusta alkaen.
Aikasemmis raskauksis ei oo sanottu et ois taaksepäin kallistunu.


rv 13+2
 
Meillä ei tuo mahatauti nyt ota lähteäkseen. Pikkumies ei taas oo kolmeen päivään syöny juuri mitään ja lauantaina taas okseks. Tosi huonolla nukkumisellaki oli viikonlopun ja eilen vaan pötkötteli... Viime yönä sai nukuttua 11 tuntia heräämättä kertaaka ja aamupalalla söi aamupuuron ja iltapalapuuronki sit vielä jälkkäriks. Kotosalla nyt ollaan oltu ja ihan hyvissä ajoin oli ukkeli jo ite menossa päiväunille. Käytiin herkkuja kaupasta: vanukkaita, vaniljajukurttia ja viinirypäleitä, jos nyt jotain sais syötyä että ei ihan heikkoon kuntoon mee. Juo onneks kyllä hyvin, että ei oo kuivumisesta pelkoa. Mutta katellaan.

Katoin tuossa boksilta eilisen usa-pelin. HUH! Olipas jännä ja melkoisen erikoinen tuomarilinja... Kanadapeli varmaan hävitään, mutta jospa saatas sit norja seuraavaks vastustajaks! Pitää taas tallentaa peli ja kattoa huomenna päivällä.

Miulla on paino noussu 4,5 kg tällä hetkellä. Miun makuun ihan liikaa. Kovasti yritän karsia ylimääräset syömiset pois, mutta kun syötättää mahottomasti! Mie sain kans reilu puol vuotta sitten pudotettua kaikki ylimääräset pois ja nyt ahistaa kun tulee kauheesti lisää. Esikoisen kans ei tullu kuin 8 kg ja ne lähti sit vajaassa viikossa pois kaikki. Nyt taitaa jäädä kiloja roikkumaan. :( Liikkunu oon kyllä nyt paljon enenmmän kuin ihan alussa, että voihan tää olla että rupeaa tasaantumaan painon nousuki.
 
Heippa!
Meillä nyt pojan kanssa kesälomaviikko :D Ja heti ilmat viileni...Meillä töissä nyt eka vuosi kun alettu pilkkomaan lomia, eli ei saa pitää kesä-heinä-elokuun aikana kuin kolme viikkoa lomaa ja viikon touko-syyskuussa....ja lomat kiertää, joten eipä oikein pysty vaikutttaan loma-aikaan. Todelle ankeeta :kieh: Ja nyt jo pää meinaa hajota, kun toi poika on ihan mahoton....eikä kukaan muu ole lomalla vielä tähän aikaan. Nooh, oisko tää hyvää harjtousta siihen etä kohta se on taas edessä vuosi kotona. Ja se kuitenkin tuntuu kivalta :D Sen kauempaa ei ole varaa olla kotona, kun lainat on saatava maksuun.

Kesälomasuunnitelmia ei kummemmin ole tälle viikolle, ikkunoita jos sais pestyä. TÄNÄÄN ollaan isomammalla kyläilty, ja tein ruokaa sekä raparperikiisseliä :p Se oon taas minä joka sen kiisselin lusikoin, kun meidän perheen ukkelit ei paljon kiisseleistä perusta.

Syömisistä:Ruoka maistuu ihan hyvin jo, tuoreita kasviksia tekee mieli ja mansikoita. Myös piimä, viili ja ruisleipä on suosikkilistalla. Annokset on jotenkin kasvaneet, tai tuntuu ettei mistään tuu täyteen. Joten saapas nähdä kuinka paljon vaaka näyttää neuvolassa loppukuussa. Nyt ei vielä oo tullut kilookaan lisää. Tosin painoo jo ennestään ylimäärästä, ettei sen puoleen tarvis kovinkaan paljon painoo tulla.

Äitiysvaatteista: Edellisessä raskaudessa hommasin vain yhdet housut, lappufarkut ja 2 paitaa. Niistä ei oo mitään tallessa. Huutonetistä huusin pienen paketin, josta mieluisia oli vain muutama. Kaverilta sain parit housut ja itellä paljon tunikoita ym. sopivia paitiksia, joten tuskin hommaan mitään. Ehkä jotkut caprit ois kivat.

Helmi ja helmiäinen 15+2
 
Katselin tätä painon nousu juttua muilla kun ootte puhuneet niin onkos mussa nyt jotain mätää kun paino ei nouse noin kuitenkaan... 1kg näytti olevan,neuvolanvaaka on sitten tarkempi niin sieltä saa sitten sen parhaan tuloksen mutta silti.

Anzkuli - Peli oli ärsyttävä oikein vaikka pääasia että voitto tuli hih,nyt kun saadaan vielä lohko voitto niin jei juttu B)
 
Annu: Mulla ei oo paino noussut. Ei myös viimeksikään tässä vaiheessa. Katoin neuvolakortista et rv21 mennessä oli +2kg yhteensä, eli 17 viikolta alkoi mun painon nousu.

Tuokin asia on varmaan sellainen et toisille nestettä voi kerääntyä jo tässä vaiheessa, tai sit muuten vaan nousee! Mut ei siitä passaa murehtia, tosin itsehän ne pöperöt suuhumme laitetaan :D Mä vetelin suklaapatukoita loppua kohden viimeks ja ei ne ainakaan jääneet synnytyksen jälkeen roikkumaan :saint:

Sanse: Mulle viime raskaudessa sanottiin et on taaksepäin kallistunut kohtu. Kai vaan "normaalisti" ettei voimakkaasti.. Liikkeet alkoi tuntumaan siinä 18 viikolla, nyt tuntui ekat hipellykset 13-14 viikolla! Yleensä kai se meinaa just että alkavat liikkeet tuntumaan myöhemmin, mut tiedä taas siitä =)

Juomisesta: Juon silloin kun janottaa, vois vähän useamminkin kun menee sit aina iso mukillinen kerralla :whistle:

Luminka rv15+2
 
huomenta päivää!

Taas lääkärissä käyty, nyt soitin ihan neuvolaan että onhan tämä nyt takapuolesta että kerran viikossa pitää lekurissa käydä että saa jatkoa sairauslomalle, no tätikin oli sitä mieltä että tuollaisessa ole mitään järkeä ja antoi ajan neuvolalääkärille. Se lääkäri kirjoitti suoraan kuun loppuun ja sit katsotaan kuinka menee siellä uudessa paikassa. Fysioterapiaankin kirjoitti lähetteen ja sieltä pitäs jotain"sähköhoitoa" käydä ottamassa ja kokeilla olisiko siitä apua.

Äitiysvaatteista on ollu puhetta. Minulla on mustat suorathousut ja fakut, lappuhaalarit ja yksi paita. Sit oon ostellu sellasia paitoja jotka muuten vaan pidemmän mallisia.
Painon nousustakin oli ollu, mulla ei oo paino vielä noussu yhtään ku aluks oli laskenu melkein 3 kiloa.

Juominen ja syöminen syöny olen ihan normaalisti, ehkä vähemmänkin kuin ennen kun ei vaan ruoka maistu, yritän kyllä syödä säännöllisesti ja tervellisesti ettei painoa kamalasti kertyisi. Viime raskaudessa tuli 8kg ja ne lähti viikossa pois. Juonu oon kamalasti vettä ku ei muuta oikein mieli tee, oikeestaa ihan hyvä vaan ettei tuu limuja ja muita hirveemmin juotua.

Tämmöstä tänne tällä kertaa.

Keiju ja toukka 14+5
 
Eli tämä tähän mennessä 1kg tullut lisää on normaalia sitten,ok hyvä tietää,kun edellisten kanssa ei oikeastaan tullut mittää voisin sanoa,no enemmän sain tehdä töitä kyllä lihasten kanssa toisen jälkeen ko en treenaa odotusaikana mutta siltikin.Neuvola on huomenna joten katsotaan sitten taas tilanne uudestaan hih.
 
Eipä ole minullakaan painoa vielä tullut yhtään -pari kiloa alussa se laski. Aiemmissa raskauksissa raskauden puoleenväliin mennessä oli tullut 6-8kg ja siitä se huima nousu sitten alkoikin -vaan ei tälläkertaa. Edelleen olen sitä mieltä, että niitä syömisiä kannattaa katsoa, jos on taipumusta ylipainoon. Eivätpähän jää ylikilot vuosikisi roikkumaan (nimim. nyt vasta viisastunut).

Juominen on minulle edelleen ongelmallista, vaikka ennen raskautta join päivässä vettä vähintään sen 2l. Nyt ei mene alas ja jos meneekin, tule vikkelään ylös. Kivennäisvesitilkkoja ja appelsiinimehua kulauttelen -ja odotan pahoinvoinnin helppaamista.
 
Tervehdys!
Voi voi, onnekkaita olette kun paino ei ole noussut. Mulla on tullut sellainen 4-5 kiloa, ja pelkään että taas paisun ihan muodottomaksi. En syö mitenkään hirveästi epäterveellisiä, mutta silti sitä painoa vaan tulee. Nyh. :ashamed: Vettä voisi juoda todellakin enemmän, ihan alkuun kuljin vallan vesipullo matkassa, mutta sekin hyvä tapa on jäänyt. Muutenkin tuppaan "kuivahtamaan" nopeasti. (Olen siis kuiva tyyppi :LOL: ). Mutta pahoinvointi ei ole enää niin massiivista, mikä on vaihteeksi ihan positiivista. Iltaisin saattaa vielä yököttää.

Olen tämän päivän ollut saikulla, ja varmaan huomennakin joudun jäämään kotiin lepäilemään. Masussa ollut kummia tuntemuksia, ja koska työn luonne on melko rankka niin katsoin parhaaksi jäädä kotiin. Jotenkin olen ollut ylivarovainen sen jälkeen kun kuulin että tuplat tulee, koko ajan ajattelee mitä mahdollisia ongelmia voi tulla. Tieto lisää tuskaa, todellakin. Mutta toisaalta yritän vakuutella itselleni että ei ole rikos olla pois töistä. Mieskin on ollut ihanan huolehtiva, ei anna mun nostella mitään ja komentaa lepäämään heti kun vähänkin pitelen masua. Ihana mies. :heart: Muutoin vaan odottelen että viikot kuluu. Tää raskaana olo on sitten vitsin pitkäveteistä hommaa... :LOL:
 
Mä oon ihan lövenä tähän kaksplussaan,en voi elää enää ilman :heart:

keiju: Mä sain viime raskaudessa hurjat 2 viikkoa kerralla selkäsärkyyn. Vasta ennen äippäloman alkua jopa 1kk kerralla! Et aina sai neuvolalääkärillä juosta, onneks loman laittoin aina torstaihin saakka jos tarvis lisää niin varasin uuden ajan. Meillä siis torstaisin neuvolalääkäri paikalla.
Nyt on ollut ihan samoja tuntemuksia selässä, vihloo tällä kertaa vasemmalle puolelle. Lattialla en voi enää köllötellä tytön kanssa, hirmu vihlonnat alaselkään ja jalkoihin. Eli just samaa kuin viimeksi, argh :kieh: Kunhan ei menisi niin pahaksi kuin viimekerralla etten kunnolla kävelemään päässyt :(

RD: Joko tulit takas maan sisältä? :D
Se on ihan ihmiskohtaista, toisille ei tule vaikka kuinka syö (mun mies vetää pizzoja lounaaksi ym. "terveellistä" ja on laiha, ei vaan liho millään! ).
Ja minä olen vähän sellaista sorttia et ei tarviis kuin haistaa suklaata niin johan on jenkkakahvat suurentuneet :whistle:
Ja just tuohon keskivartalolle kerääntyy, oikein kiva! Joten pakko vähän kattoo,
mä olisin norsu jos vetäisin samoja ruokia tuon ukkokullan kanssa :D

- Luminka, odottelee Täydellisten Naisten alkamista :) -
 
Luminka: Kyl mie yleensä voin syödä vaik mitä, mutta en liho.. Mut olen kyl sit liikkunut vähän enemmän. En nyt hirveästi enemmän, mutta kuitenkin. Kyl mie yritän saada itseäni niskasta kii heti, kun tää väsymys väistyy tieltä..
 
Heip.
Mulla ei kummasti ruoka maistu kun pakollisen, siis kun normaalisti (=en raskaana) niin syön älyttömästi... ja siis olenkin ihan reilunkokoinen... :ashamed:
No mutta mukavinta on se että luonnollisesti kun annoskoot huomattavasti pienempiä nin paino pudonnut alusta reilun 5kg ja se on vähän tässä ropassa...
Mieli ei teekään nyt mitään herkkuja, ei suklaata ei pizzoja, ei mitään.
Voi kun tietäisitte kuinka onnellinen olen tästä, toivon niin että jatkuisi vielä raskauden loppuun ja viel sen jälkeenkin... =)

Onko teillä muilla ollut rintavaivoja?
Siis kipuja?
Mulla ollut kahdesta ekasta ja enkä näköjään säästynyt tässäkään moisesta harmista.
Saattaa tulla ihan yhtäkkiä, alkaa mieletön poltto ja kirvely ja kestää jopa 20min.
Lämpö sitten pikkuhiljaa sen hellittää.
Kuulostaa vissiin oudolta jos ei itse ole kokenut... :$

Äitiysvaatteita ei juuri ole ollut kummassakaan rakaudessa, pariin housuihin kaveri tehnyt stretchkiilat vyötärölle, ja paidat oleet muutenkin ei niin istuvia. :D
Mulla ollut mahat niin pienet molemmista tytöistä, ettei edes naapurit tienneet että olin raskaana... :eek:
Aina haaveillut selkeästä raskausmahasta, sitä niin mielelläni kantaisin... harminsa kullakin :p
 
Luminka: no toivotaan että vielä töihin tästä kykenen ku ois tämä asuntokin maksettavana. Toivotaan että sulla ei ala pahemmin kipuilemaan kun sulla esikoinenkin vielä niin pieni että tarttee kantamista ja syliä paljon. Meillä tuo 3,5v osaa jo sanoo "äiti mee sohvalle" tai "äiti tuu tänne" hän seisoo penkillä ja siitä tulee syliin, kun on ihan mahdotonta sitä lattialta nostaa ja kannella. Kokeilitko fysioterapiaa tai tukivyötä viime raskaudessa kun tuo lääkäri niitä minulle suositteli? jos kokeilit oliko mimmoista apua?
 
Nyt on sitten hääpuku valkattu ja päätetty, saa nähä toteutuuko :| Nettiä selannu koko päivänja nyt on mieleinen löytynyt, lauantaina lähen kaason kaa kauppaan, sovinkin jo ajan yhteen liikkeeseen, oli todella mielyttävän tuntunut täti siellä :D

(.) Eipä mitään uutta, välillä vihloo/viiltelee masua pari senttiä tuolta navan yläpuolelta aina vuoroin kummaltakin "sivulta" taitaa kaveri venyttää tilaa itelleen tai sit on jotain muuta kummaa...
 

Yhteistyössä