Marraskuun masun kasvattajat toukokuussa.... LA:t 1-15.11.2008

Heippati hei.
Täällä taas hiljaiseloa vietelty. Tiistaina käytiin ultrassa, kaikki hyvin. =)
Siellä se pikkuinen heiluskeli ja sydän pampatteli. Ainut mikä ihmetytti, oli että laskettu aika siirtyikin 16 päivää!!!
Siihen en kyllä usko, sen mukaan olisi testi (neuvolan) näyttänyt plussaa jo 2+6rv, ja se nyt ei ole mahdollista. Muutenkin plussasin kun ed menkoista oli kulunut 35pvää, eli viikon yli norm kierron.
Pääperämitta vastasi menkoista laskettuja viikkoja mutta päämitta niin pieni, tosin lääkäri sanoi ettei saanut siihen niin hyvää näkyvyyttä.
Uuden ultran käski varata jo toukokuun loppuun, josko sitten näkyisi paremmin.
Mutta pääasiahan on että kaikki oli siis muuten hyvin. :heart:

Äitienpäivästä nautittu ulkona oleskellessa, isäntä valmisti ihanan aterian, ja aamulla täyttivät ja koristelivat kakun tyttöjen kanssa. :heart:
Tytöt oli päikyssä maalanneet kukkapurkit ja istuttaneet niihin sitten kukat :flower:
Ihania.

Ja taas vaan ulos. Jaksuja kaikille. :hug:

Ah, mies lähti nukuttamaan neitiä ulos =) Pyysin et voisiko äitienpäivän kunniaks vaikka tulikin vasta töistä ;)

Pink Panther: Mulla tuli viime raskaudessa myös ihme juttu, oli hedelmöittynyt myöhemmin mut sain kuitenkin plussan jo 3+ jotain! Ei ikinä muistanut sitten kysyä et mites toi oli mahdollista kun yleensä 4+0 näkyis! Kiva kun pikkuinen on näkynyt huitomassa =)

äiti88: Mä aloitan loman kuten viimeksikin 30 pv ennen LA. Kun se otetaan äitiysloman lopusta pois niin mieluummin olen silloin kotona lasten kanssa! Ja todennäköisesti jatkan hoitovapaata myös silloin =)

huh, itsekseni juhlistin omaa äitiyttäni papun kanssa kahden... söin jätskiä :D Huomenna mulla alkaa vielä viimeinen osastojakso joka ei huvittais, mut se kun on sovittu aikoja sitten nii onhan se mentävä. Olen varmaan pari viikkoa siellä ja en siis pääse sit koneelle. Uloskaan en uskalla yksin lähteä, ku on tota pyörrytystä ollu. Joten löhöän sohvalla ja katon telkkaria. Ja mulla ei ala mitenkään varsinaisesti äitiysloma, ku oon sairaslomalla elokuun loppuun vielä ja sit en tiiä mitä tapahtuu...

Rinzessa ja papu rv.14+4

Päivä mennyt taas ulkona ja tehtiin pitkä fillari lenkki ja saatiin tuossa syötyy kun mies teki ruuan.Tuli ala selkä kipeeksi pitkästä lenkistä ko kävelin lasten kanssa ko ne fillaroi ja alamasussakin tuntuu että on liikuttu liikaa ja autettu pyörien kanssa,no kait se tästä helpottaa illan aikana.

Annu & touhustiina 15+0 :heart:

Heippa kaikki :wave: En oo koko v-lppuna kerenny kirjottelee.

Eilen käytiin siellä meitin hääpaikassa kuvaamassa ja miettimässä järjestelyjä ja päädyttiin siihen et hyvin SUURELLA todennäkösyydellä meidät vihitään ulkona :heart:
Sitten käytiin lasten toisella isomummolla (mun mummolla) ja mun äiti oli tullut myös sinne.

Tänään tuli muksut ja mies herättää ruusujen kera, jokaisella oli oma ruusu, olin aivan myyty, sitten kahvit ja herkut oli tehty keittiöön (en henk.koht. tykkää aamupalaa sängyssä syyä ), mun teekupin vieressä oli lasten oma tekemät kortit ja paketti :eek: :heart:
Olen joskus ihan ohi mennen sanonut et haluan KUNNON ladyshaven, no senhänmä sainkin, ihme et mies on tommosen ees muistanut, hyvä kun itekään muistin :ashamed:
Nyt sitten yritän opetella käyttämään kaikkia toimintoja :D
Miehen vanhemmilla käytiin kanssa ja lasten toisella isomummolla (miehen mummolla), siellä nautittiin kakku kahveet ja taas on naama ja kädet ja rinnus palanut, ulkona kun oltiin koko aika, myös kahvitukset oli ulkona, eikä voinut aurinko rasvaa laittaa :kieh:

Kohta syömään, grillissä tirisee grilli herkkuja :p

Tt & kipinä 15+4 :heart:

Täällä tää sää ei kyl oo meitä suosinu. On ollut pilvistä ja satoi vettäkin, mutta ihana oli olla porukoiden luona pihalla, ku oli sopivan viileetä ja sit äsken pyörälenkillä oli mukava käydä.

Itsellä ei oo nälkä yhtään. Kuukauden aikaan tullut 5 kg lisää painoa viime kuusta.. Huomaa, et ruokahalut on tulleet takas.. :ashamed:

RD: Älä hätäile, mun mielestä raskaana ollessa täytyy syödä silloin kun siltä tuntuu :hug:

Minä en oo enää jaksanu kattoo mitä syön, tietty vähän et en ihan älyttömän rasvaista. Silti oli painoa ½kg lähteny.. Ukko sanoi et ne on ne karkit jotka saa mun painon putoomaan :LOL:

Luminka: En mie ihteni mielestä rasvaista syö, mutta liikunta on jäänyt todella vähälle. Ei vain yksinkertaisesti jaksa.. On sen verran raskasta olla töissä ja sit tää väsymys.
Mutta huomenna ajattelin ruveta menee töihin pyörällä (5km/suunta). Olen varmaan aika kuollut, kun pääsen töihin :whistle:

Enitenhän tässä masentaa tää ylipaino.. Se ei ole kiva juttu.. Jos lopussa painan 90 kg.. Miten mä onnistun 30 kg saamaan mahd pian pois.. En mitenkään.. :ashamed: :'(

RD: Sullako tuli 30kg tytöistä? Etkös ollut lähtötilanteessa hoikka? Musta yleensä hoikemmille voi tulla enemmän painoa. Ite painoin tytön raskauden alussa 76 :ashamed: ja lopussa 93 :whistle: Mutta tuosta oli jo paljon nestettä, turvotti niin et lopussa tuli jopa kilo viikossa! 2 viikkoa syntymästä niin raskauskiloja +1!
Eli olin siis ylipainoinen lähtötilanteessa, mut en kerännyt "kuin" 16kg. Toivottavasti tällä kertaa vähemmän, mut pelottaa jo tuo kesä jos neste kertyy kroppaan :/

Niin, ja mulla liikunta jäänyt vähän vähemmälle, ennen kävin vaunulenkillä joka päivä tai saattoi välistä jäädä joskus yksi. Mut nyt tulee käveltyä noin 2 kertaa viikossa. Ja kun ilmat lämpenevät niin varmaan vielä harvemmin! Ei sitä vaan kesällä yksinkertaisesti jaksa helteessä painaa menemään :snotty:
Onneks on talvi kun vauva syntyy niin tulee käytyä lenkillä paremmin kuin esikoisen synnyttyä kesällä =)

Luminka: Siis mulla oli ylipainoa jo alussa odotusta.. 74,4 kg.. Mut kuukaus sitten painoin 72,3 kg ja tänää näytti ihan hirveitä lukemia: 77,9 kg :ashamed:
Minut lihotti hormonikierukka ja rintaleikkaus.. Rintaleikkaus 5 kg ja hormonikierukka toiset 5 kg. Painoin silloin 66 kg.. Ja huomaamattani painoinkin sit jo 72 kg. Ja ikinä en oo painanu yli 70 kg.

Esikoista odottaessani, alussa painoin 56 kg, lopussa 66 kg.. ja kun aloin kuopusta odottaa, painoin 68 kg ja lopussa 70 kg.. Mutta sitten sain laihdutettua puolessa vuodessa takas 56 kg.. Mutta sitten alkoi tuo painon nousu..

Joten jospa mie saisin jotenkin ees raskauden jälkeen tiputettua kilot.. Ees sinne 65 kg aluksi..

Mie tykkään kesästä. Silloin oon enemmän liikenteessä kuin talvella. En tykkää talvesta yhtään :whistle: . Voisin asua koko vuoden auringon lämmössä. Ukko taas on ihan vastakkainen. Ei tykkää auringosta lainkaan.

Pakko ois vain sit synnytyksen jälkeen päästä jumppiin, koska en mie muuten jaksa jumppailla kotona..

Luminka: Voi, kun voiskin olla murehtimatta :/ :ashamed: . Sätin itseäni sen minkä kerkeän, et mitenkä oon voinu päästää ihteni tähän kuntoon.. Mutta osa syy on tosiaan koulu+työ. Ei oikein illalla jaksa enää mitää tehdä. Mutta siinä oon onnekas, ettei mulla tee mieli mitää rasvasta syödä.. Sitä tulee sit naposteltua muuten.. Ei kyl karkkia, mut mitä sattuu jääkaapista löytyvän.

Mutta kyl mie oon sen päättänyt, että mä mahdun viel mun lempifarkkuihin joskus! :kieh: (niin varmaan joo)

ekaksi.. mun laskettua aikaa sais siirtää 9.11 päivälle. Noin sen äitipolilla laittoivat. Siellä olin ekalla visiitillä maksa-arvojen takia reilu viikko sitten kun Alat huitelee jo 172 lukemissa ja Asat 55 ja ylös päin ovat vaan menossa. Adursalin saan aloittaa kun kutina alkaa kunnolla. Tiiviiseen seurantaan joudun ja sisätaudeille myös ja maksan ultraan meno on edessä.
Samalla tehtiin niskapoimu ultra ja kaikki oli kunnossa. pikkuinen siellä kovasti pui nyrkkiä ultran tädille kun tökki niin. vaavi oli väärässä asennossa että mittaamisesta ei meinannut tulla mitään.
Mammavaatteisiin.. Tasan yhdet caprit ostin tällä viikolla eli kauppareissu on kohta edessä.

Synnytyksiin. Edellinen synnytys oli 1h 50 min kokonais kestoltaan enkä ehtinyt koko hommaan mukaan ollenkaan kun ei edes heti tajuttu prenalla ett synnytys oli käynnissä ja niin pitkällä. Kivut oli niin kovat kun en ehtinyt saamaan ilokaasua kummempaa kipuun että melkoinen kauhu kokemus siitä jäi ja sitä nyt sitten pääsen pelkopolille vähän käymään läpi. Ainut mitä muista tuosta synnytyksestä oli se kipu joka vei tajunnan rajamaille ja kun neiti oli syntynyt ja nostettiin mahan päälle niin ainut ajatus oli että ottakaa se pois. Sen verran olin kuulemma shokissa. Kätilökään ei tajunnut että neiti syntyy muutamassa minuutissa saliin pääsyn jälkeen ja muistan kun se huusi isännälle että nyt heti soitat hänelle apua hätänappulalla, mitään ei ole vauvalle vielä salissa valmiina. ja niin 2 kätilöä tuli apuun.
Tämä kolmaskin tulee olemaan käynnistetty synnytys prenalla joten eipä tarvi miettiä että koska sairaalaa kohti täytyy lähteä
:) :) :hug:

Huomenta!

Jopas on kökkö ilma.. Lunta sataa tai rakeita ja mieletön tuuli.. Eli en viel tänäänkään päässyt aloittaa pyöräilyurakkaani. Ja heräsin jo 6.20.. Yö tuli nukuttua muutenkin huonosti, ku penskat huusivat vuorotellen.. Mikä lie niitäkin valvotti :headwall:

Yritän tässä töissä olla.. Silmät seisoo päässä.. Tuntuu, että nukahdan tähän tuolille. Nyt ois viikon-parin loman aika.. Väsyttää sen verran ihanasti. Haluais vain levätä..

jaahas taas on sitte maanantai, kyllä noi viikonloput sais kestää vähän pidempään!!! mulla on kauhia flunssa, sekä lisäks kivat siitepöly allergiat! taidan hakea huomisesta eteenpäin pari päivää saikkua,etten tartuttas noita hoitolapsia,jos nyt tämän päivän selviäisin kun tänään ei tule kuin yksi lapsi hoitoon ja sit on toi oma 2v liisa tyttö...mutta huomenna olis jo sitten täys miehitys!

synnytys: Liisan synnytys oli mun mielestä yllättävän helppo vaikka kokonais kesto olikin 14 tuntia... alkoi supistuksilla mutta ei ne oikeastaan niin kauheasti sattunut, kun niitä oli tullut 5 min välein jo 4-5 h lähdettiin sairaalaan,auki olin silloin 3cm kun saavuin synnärille.sain huoneen mutta passitettiin kävelylle jotta avautuisi nopeammin,kävimme lähistön jätskikioskilla miehen kanssa ja siinä mä sitten puuskutin ihmisten nähden ja koitin syödä jäätelöäni... miehenikin kysyi että meinaatsa oikeesti muka synnyttää kun en kuitenkaan karjahdellut kivusta :D neljä tuntia saraalaan saapumisesta sain ilokaasuaja siitä pari tuntia epiduraalin,katsottiin leijonakuningasta mini dvd laitteesta synnytys salissa :LOL: no sitten 8h 20min sairaalaan saapumisesta sain luvan ponnistaa ja 9 minuutissa Liisa oli maailmassa:) ei tikkejä tai muuta eli tosi hyvin meni! ja lääkäri käski seuraavalla kerralla tulla muovikassi jalkojen välissä ettei tipahda matkalle kun tuo ponnistus oli niin helppo! Liisa painoi 3750 ja 49,5 pitkä.Eli ei kyllä tuleva synnytys juurikaan pelota vaikka se tietysti voi olla millainen vain... :heart:

äiti: Sinullahan on hyvin mennyt synnytys. =)

itsellä esikoisen kohdalla oli raskausmyrkytys. Viikon ennen käynnistystä olin jo sairaalassa odottelemassa, että milloinkohan rupeaisvat käynnistää. Torstaina laittoivat tabletit kohdunsuulle, etta rupeais supistelee ja ei oikein tapahtunut mitään.. Supisteli jonkin verran, mutta ei auennut. Yöksi sitten piikittivät takapuoleen, että supistukset loppuu.. Perjantai aamuna klo 7 heräsin vessaan.. Nousin sängystä ja saman tien lapsiveet meni lattialle :$ .
Klo 9.00 lähdettiin salin puolelle. Siellä olin, olin ja olin.. Tuntui, ettei taida neiti kuitenkaan haluta viel maailmaan.

Oltiin miehen kanssa sovittu, että hän ei tule synnytykseen. Ei oikein kestä verta.. Minun yllätykseksi mies saapui saliin klo 12.00. Katsoin vain, et kuka helkuta on tulossa saliin mun kanssa :D . Oli opettaja passittanut tulee synnytykseen mukaan, kun oli kuullut, että missä minä olen. Ja minun tätikin oli laittanut miehelle viestin, että äkkiä nyt toisen tueksi synnytykseen! :D

Laittoivat epiduraalin jossain vaiheessa.. Mutta ei onnistunut sen laitossa.. Ei auttanut tipan tippaa! Mielettömät kivut ja tuntui, että huusin ihan mielettömästi.. Laittoivat oksitosiinitipan ja neiti syntyi 15.25, ponnistusvaihe ruhtinaaliset 2 minuuttia :heart:

Kuopuksen kohdalla menin kanssa tarkistuttamaan tilanteen kys:iin, kun täällä oli valkuaista minimaalisesti virtsassa ja alapaine vähän koholla.. Sanoin suoraan lääkärille KYS:issä, että jos eivät oo huomenna perjantaina käynnistämässä, en ole jäämässä sinne. Lääkäri totesi, että olen jo kahdelle sormelle auki, joten ei hänellä ole mitää syytä pitkittää, koska luultavasti oisin tullut synnyttää jo seuraavalla viikolla.

Mies ei tullut synnytykseen mukaan. Sen parempi, koska aika meni nopiaa ja sain luettua harry potterin melkein loppuun ja en huutanut ollenkaan. Tällä kertaa sai epiduraalin laitettua ja laittoivat aquarakkulat selkään. Jotka oli todella hyvät, mutta ihan hirveältä tuntui, kun laittoi.. Kysyi: Haluanko myös mahan puolelle. Vastaukseni oli selvä EI! :LOL:
Kuopus näki päivän valon 17.15 ja ponnistusvaihe kesti 4 minuuttia.

Kätilöt minulle: "Tyttö tuli, onneksi olkoon!" Koko ajan lausuivat tuota.. Minä olin niin väsynyt jo siinä vaiheessa, joten ajattelin vain, että huh huh. Nyt se on ohi.. Olkaa jo hiljaa.. Antakaa mun kääntyä eka selälleen. Kuulostivat siltä, ettenkö mä muka älyä, että on jo syntynyt =).

Kuopuksen synnytys meni yllättävän hyvin ja synnytin puoli konttausasennossa. Miksen sitä älynnyt esikoisen kohdalla. Luultavasti tuossa asennossa aion tämänkin sit synnyttää, jos mitää muuta ei tapahdu.

Mitä kuopuksen synnytyksen jälkeen tapahtui, niin se on jäänyt kyl mieleen. Menin suihkuun pesulle, sitten, kun antoivat siihen luvan. Jossain vaiheessa kätilö kävi sanoo ovelta, että käy hakee jonkin paperin ja jätti minut yksin suihkuun.

Olin suihkussa, kunnes yhtäkkiä alkoi tuntumaan, että taju lähtee. Rupesin tuolille istumaan ja kun tuntui hyvältä.. Ajattelin parhaaksi ruveta lähtee pois.. Menin pyyhkeelle.. Ja seuraava muistikuva on, että huomaan olevani puoliksi kyykyssä, suihkuseinää vasten.. Ja kätilöt sanoo mulle koko ajan: "sano, kun sinun sinun silmäsi ovat auki".. Monta monituisen kertaa toistaavat tuota lausetta..

Minä vaan, että onko se tyhmä, ettei nää sitä, että mun silmät on auki. Sanoin sitten, että onhan mulla ollut jo pitkään silmät auki..

Mutta sitä kai ne odottikin, että sanon itse.. Haki viel toisen kätilön avuksi nostaa minut sängylle.

Kyllä sitä jotain on jäänyt muistiin synnytyksistä :whistle:

äiti88: Mie oon oppisopimuksella lukemassa merkonomiksi. Kopiolaitoksella olen töissä. Odottelen tällä hetkellä, että tulis papereita, että pääsisin jatkamaan vanhainkodin putkiurakka sarjojen ottamista.. Töitä olis, mut ei paperia :whistle:

Huomenia!
Rv 15 pyörähtää käyntiin -jokohan pahoinvointi alkaisi helpottaa? :| Toki onhan se jo lieventynyt, mutta illat ovat edelleen yhtä örkkäilyä ja kakomista. No, eipähän ole enää ympärivuorokautista.

Painosta: mukavaahan se on, jos homma menee niin, että vaikka tulisi se 30kg raskaudessa, ovat ne haihtuneet pian synnytyksen jälkeen. Näitä tapauksia ympärilläni on, minä en heihin kuulu. Kaikissa raskauksissani olen syönyt itseni muodottomaksi ("syödään nyt kun tämä on muutenkin kurjaa aikaa ja kuitenkin lihon..." :headwall: ) ja kiloja on tullut 25-30. En toki vain raskauksia voi syyttää aiemmasta ylipainostani, lapsuudesta saakka olen sitä kantanut.
Tämän raskauden otan eri tavalla, niin olen päättänyt. Sieltä lähes sairaalloisesta lihavuudesta sain itseni normaalipainoiseksi juuri ennen plussatestiä ja koska tiedän, kuinka paljon (minulle!) ylikilot tuovat raskasta oloa ja mielialan mustuutta, koetan niitä välttää. Itse en siis voi enkä halua ajatella enää, että raskausaikanakaan voisin syödä aina silloin, kun siltä tuntuu ja syödä sitä, mitä kulloinkin mieli tekee.

Yhteistyössä