MARRASKUUN masun kasvattajat huhtikuussa, LA:t 1-15.11.2008

Moikka pitkästä aikaa,

Täällä äklötys olo jatkuu mutta mitään isoa pahaaoloa ei ole tullut. Syöminen on todella mielenkiintoista: Kun syö jotain suolaista, niin kohta pakko syödä hieman jotain makeaa, kun suuhun tulee "tunkkainen" maku ja kun taas makeaa ottaa, niin pakko syödä kohta jotain suolaista, kun tulee epämiellyttävä olo. Hieno päättymätön oravanpyörä, vai mitä? Kaikesta syömisestä huolimatta, painoa ei ole tullut kuin 5 kiloa normaaliin lisää!! Ja se ei haittaa yhtään! =)
Rinnat arkana edelleen mutta mielialatkin näyttävät hieman tasoituneen, pinna ei pala enään joka asiasta! Todella positiivista!!!! :D
Ultran jälkeen viikon verran oli "turvallinen" olo ja sitten taas kaikki kamalat pelot alkoivat takaraivossa nakuttaa... Yritän itselleni hokea, että nyt olen jo hyvällä viikolla ( tänään 11+0), ei mitään vuotoja jne..., ja jos jotain sattus, niin se on tarkoitettu niin. Turha etukäteen surra ja murehtia. Ja kaikki on hyvin!! Helppoahan se ei ole itselleen yrittää vakuutella, kun kuitenkin jostain päähän vaan punkee pelonsekaisia ajatuksia vaikka tietää ettei varmaankaan ole mitään hätää... Eikö olekin hullua???

Oletteko jo nimiä alkaneet miettimään? Meillä mietintämyssyssä vielä...
 
Moikka kaikille..

Mä olen tuossa lokakuisissa mukana,laskettu aika oli alunperin menkkojen mukaan lokakuun lopussa mutta nyt sitten eilen kun ultrassa niin käväs niin että olenkin marraskuussa synnyttävä,voihan tuo tietysti muuttua takaisin päin,en tiedä mutta laskettu aika oisi 4.11.

Ihan halusin tulla kysymään että miten teillä on - Mä tunnen liikkeitä jo sekä kotidopplerilla kuullut sydänäänet viikoilta 8 lähtien tuon mukaan mitä nyt ultran mukaan olen.
Ihan soitin neuvolaan ja juttelin myös eilen kätilön kanssa näistä niin sanoi että olen niin pieni ja hoikka että se vaikuttaa täysin siihen että tunnen jo liikkeet että olen saannut kuulla sydänäänet myös.

Ultra näytti niin ettei kesken olisi menossa että syliin asti tämä kolmas olisi tulossa ihan.Lapsivettäkin oli hyvin ja niskaturvotusta ei ollut olleskaan.

Miten näkyykö teillä vauvamasut jo,mulla nimittäin näkyy :) ??

Tälläsiä kysymyksiä oisi mulla :)

Annu & touhustiina ( sellanen vipeltäjä että ) 10+3 :heart:
 
Annu82: Lisäänkö siis sinut listalle? Monesko olisi tulossa?

Mulla ei ole vielä oikea vauvamasu alkanut näkymään, kohtu on kuitenkin vielä niin piilossa. Tosin kyllähän toi iltaisin pullottaa, mut taitaa mennä vielä turvotuksen piikkiin :whistle:

Hassua, laitoin yks päivä tukivyön vähäksi aikaa kun alkoi selkään koskemaan. Niin näytti ihan kuin olisin ollut paljon pidemmällä! Sen verran muotoili vatsamakkaroita pyöreäksi palloksi...
No, kyllä se vielä näkyy, ja lopussa ihan vaivaks asti kun ei pääse kunnolla kyykistymään ym.. |O

Pomppu70: Sinun oravanpyöräsihän kuullostaa ihan joululta :LOL: Jatkuvaa syömistä, vuorotellen suolaista ja makeaa :whistle:

Lumika ja piiperö 10+6
 
Mahtuuko mukaan? :D Mulla laskettu aika 15.11. Neuvolassa en ole vielä käynyt että sitä sitten odotellessa ja sydänäänten kuulumisen toivossa. Viides vauva on tulossa. Maailmaan saatu jo neljä tytärtä 01,02,04 ja 06. Tasaiseen tahtiin näitä näkyy tulevan, saas nähdä tuleeko taas ruskeasilmäinen tyttö ;)
Hieman yökötystä on ilmassa, mutta vasta kaksi kertaa olen joutunut pöntön pohjaa katselemaan, että aika hyvin on pysynyt ruoka sisällä. Hirveästi haluttaa kaikkea terveellistä, appelsiineja, omenoita, greippejä, punajuuria jne . Ihan kuin kaikissa muissakin raskauksissa alussa. Suklaalinjalle siirrytään sitten todennäköisesti kuukauden päästä |O
Viikkoja nyt 8+2
 
Luminka - Voithan sä mut laittaa listalle mukaan,ei kait siinä mittää haittaakaan ole.23.4 mulla on seuraava ultra mutta aina kiva jutella muidenkin mammojen kanssa,juurikaan en usko että tää kamalasti tulee tästä muuttumaan kuitenkaan.
Mulla oisi kolmas tuloillaan ja laskettu aika oisi ultan mukaan 4.11.
Mulla ei enään sitä turvotusta ole tullut iltaisin pahemmin,ennemmin oli että se meni täysin turvoksiin mutta nyt kun sieltä on vauvakumpu alkanut tulee esiin niin sekin ehkä vaikuttaa jos en sitten niin huomaa sitä.
Niin ja mulla on ennestään tytöt 02 ja 04 syntyneet.



Täältä löytyy mun vaavimasusta kuva ja sieltä myös löytyy ultra kuva vaavistani joten sinne klikkailemaan kuvia http://helppoa.spaces.live.com/photos/

Annu & touhustiina 10+3
 
Mude-75 :hug: Olen tosi pahoillani teidän puolesta. Ajattelen itsekin samalla tavalla, että jos menee kesken niin ei ollut kaikki hyvin, ja parempi ajoissa kesken jos on mennäkseen. Mutta toi sama aika juttu painaa muakin, että jos menis kesken niin saadaanko uutta mahdollisuutta kun takana meilläkin pitkä yritys. Toivottavasti teille suodaan uusi mahdollisuus :'(

Mä olin eilen neuvolassa, ja oli sitä paperihässäkkää, ja ne pakolliset verikokeet. Olin vähän pettynyt ettei edes yritetty kuunnella sydänääniä, vaikka viikkojakin tietty vasta 9+1, mutta olis ollut kiva yrittää edes kuunnella. Ultra aikaa odottelen seuraaville viikoille, jos sitten näkin että siellä masussa on muutakin kun tää pahoinvointi. Seuraava neuvolakin on vasta kesäkuussa, hirveen pitkä aika sinne ja lääkäri vieläkin myöhemmin.

Ihanaa viikonloppu koittaa, nautitaan siitä ja koetetaan olla murehtimatta tulevaa! Eli mukavaa ja rentouttavaa viikonloppua teille kaikille!
 
Mude75 ihan itku tuli kun luin kirjotuksesi :'( Olen todella pahoillani, paljon voimia ja jaksamista teille :hug: :hug: :hug:

).( Täällä ollaan jo pitkissä täissä |O tylsää, tylsää, tylsää....
Mutta muuten olo olkaa olla ihan hyvä, lepo on siis tehonnut :) Mutta silti pelottaa kamalasti mitä 17 päivän ultrat tuo tullessaan, vuotoa ei ole tullut yhtään sen viime lauantain jälkeen ja painon tunnekkin alkaa helpottaa.
Välillä on tosi tyhjä olo, ihan kun mahassa ei oliskaan mitään :/
Mutta välillä taas vihloo "mukavasti", piinaavaa aikaa tämä on...

uusille tervetuloa mukaan masuja kasvattamaan :wave:

Masun koosta kyseltiin: Mulla kyllä jo näkyy ihan selvästi, mieskin yks ilta totes et mun maha on plumpsahtanut kunnolla esiin :whistle:

Mukavaa viikonloppua kaikille ja nauttikaa olostanne :heart:
 
mude-75 olen pahoillani puolestasi :hug:

Tänään kävin labrassa samalla kun poika oli putkituksessa ja risojen poistossa. Ne pakolliset labrat ottivat ja sit sen downin syntrooma kokeen. Maanantaina ois sit ultra ja 21.päivä ois neuvolalääkäri.
Tuosta vauva masusta, mulla on sellasta turvotusta lähinnä, aamulla ei masua näy ollenkaan mutta puolen päivänaikaan alkaa jo kunnolla turvottaa.

Tervetuloa uusille ja onnittelut :flower:


keiju ja toukka 10+0
 
Tänään on sit neuvolassa käyty. Reissu meni ihan kivasti. Sinne menemin oli vain jotain muuta. Lähdin töistä silleen, että kerkeän just ajallaan paikalle. Luulin, että nla-kortti on kassissa. Mutta eihän se tietenkään ollut :headwall: . Ajan kotio ja otan porukat sit mukaan, että päästään suoraan käymään kaupassa.

Pissa oli puhdas, hemoglobiini 137 ja verenpaina 123/76. Eli arvot oli hyvät. Aina vaan niin jännittää olla neuvolassa, että milloin on verenpaine alkanut nousemaan ja pissaan erittyy valkuaista..

Nla-täti sitten suositteli minua osallistumaan predo-tutkimukseen (tai jotain sinne suuntaan). Nyt odottelen aikaa äitipolille, np-ultraan. Pitää sitä ennen käydä hakee putkilot, että ottaavat labrassa verikokeet down-syndroomasta yms. Ja sokerirasitukseen tottakai sit joskus. Milloinkahan se tehdään?

Mutta mikä oli ihaninta, niin ne sydämensykkeet :heart: . jumputti niin topakasti ku voi vaan lyödä. Siis niin mahtavat sydämenlyönnit :heart: . 170-174 löi. Tyttöjen sykkeet oli 140-160.

- Red Dragon & Kirppu 10+5 -
 
Perjantai-iltaa! =)
Uusille: tervetuloa porukkaan :flower:
Mude-75:Todella surullinen olen puolestasi :'( Mutta olen myös samoilla linjoilla kanssasi, jotta kaikki tapahtuu niin kuin on tarkoitettu. Vaikka se kuulostaa toisaalta niin kovin julmasti sanotulta. mutta kyllä teillä varmasti onnistaa vielä. Ja kaikki menee hyvin. Oikein kovasti jaksamista :hug:

(.) Ihanaa että alkooi viikonloppu. Ja on tää väsyttävä viikko takana. Tällä hetkellä särkee melkosesti päätä. :( Ei ole vielä kertaakaan särkenyt tän raskauden aikana. Oikeen juimii, taidan ottaa kohta sen panadolin. Sitten ootellaan että sauna lämpiää ja haen varmaan jotain herkkuja makuunista. Levitettiin sohva olkkarissa ja haetaan makuupussit. Ollaan pojan toiveesta "retkellä" tää ilta ja tuleva yö. :D

Helmi 10+6
 
helmi79 teillähän on hauskan kuulonen "retki" ilta/yö :)

Red Dragon onnea ihanista sydän äänistä :heart: ne on jotain aivan uskomattoman hienoa :heart:

Nyt teille tosi ällö kysymys: Tuleeko teillä paljon valkovuotoa ja mimmosta se on?
Mä tossa kävin vessassa ja pyyhkiessä tuli hirveet määrät v-vuotoa ja seassa oli vähän vihertävääkin :x onkohan vakavaakin?
Ja siis tota vuotoa oli paljon :eek: muutenkin on tullut runsaasti, mut nyt niin ku holahti sitä ja tietysti tässä muutenkin pää pehmenneenä mietin onko tää merkki jostain ikävästä....
Anteeksi ällötys teksti :ashamed: :D

Meillä valvottiin viime yö kun pikku neiti on nuhassa ja sit illan ja yön yski niin et lopuksi tuli aina oksennus, viidet petivaatteet ja videt yökkärit vaihdettiin :x ennen ku neiti rauhottu ja nukku, no nyt sitten toi jäbä yskii ja nenu vuotaa et näinköhän valvotaan ens yö sit kahden muksun kaa :/
Neiti tuolla taas kakoo siihen malliin et kohta saa taas vaihtaa kaikki (onneksi siellä on nyt isi katsomassa).
 
RD: sokerirasitus on 26 viikon tienoilla. Näin ainakin mulle sanoi! Millainen toi tutkimus on? En ole koskaan kuullutkaan..

Tulentyttö: Mulla valkkarintuotanto on aika normaali tällä hetkellä. Ajoittain tulee enemmän.
Toi vihreä väri vaan ei ole ihan normaalia mun mielestä. Haiseeko pahalle tai muuta? En nyt halua pelotella mut saattaa johtua tulehduksesta. Kannattaa varmaan tarkistaa pois alta :)
 
saanen liittyä joukkoonne iloiseen?
eli täällä etelä-pohjanmaalla asustelen olen 21vuotias, naimisissa, ja ennestään on yksi pieni 2v poika, ja nyt odotellaan pikku kakkosta. raskausviikkoja meneillään 10, ja laskettu aika olisi 5.11.2008.
muutamina viikkoina on ollut inhottavaa pahoinvointia, mutta nyt vissiin rupeaa hellitämään.. mutta ei nuolaista ennen kuin tipahtaa.
ensimmäinen neuvola oli noin viikko sitten, ja kuun lopussa sitten olisi ensimmäinen "kunnon" ultra. Tänään käväisin aamulla sokerirasituskokeessa ja maanantaina kuulemma sitten tuloksia saadaan. samalla ottivat jonkin toisenkin verikokeen liittyen seulontaan, jossa sitten ultrassa vertailevat tuloksia.
että tällaista.. kaikkea hyvää kaikille ja jaksamisia! :flower:
 
Luminka toi tulehdus mullakin kävi mielessä, mutta vuoto ei haise yhtään millekkään ja sitä on tavan vuodon seassa, välillä ei ollenkaan välillä on.
Voiskohan sitä oottaa tonne ens viikon torstaille kun on samalla se eka neuvola lääkäri?
aina on jotain mietittävää :headwall: :whistle:
 
Huomenta!
Retki on nyt takana, luojan kiitos :D (hiukan paikat jumissa, ja olin niin iloinen että tuli aamu ja saattoi nousta ylös tuosta epämukavasta retkipedistä). Kaikenmaailman sohvan tukiraudat painoi vuorin selkää tai kylkiä....mutta poika nukkui kuin tukki ja oli onnellinen tästä, joten kai se oli sen arvoista. =)
Nyt aamupalalla, ja sitten siivoileen ja mummolaan ulkoileen.

Tulentyttö:Mulla ollut valkovuoto koko ajan normaalia runsaampaa ja välillä myös ihnakuin lorahtaa housuihin (yöks) Niin et välillä ihan säikähtää, että tuleeko verta. Kuukautisten alkamisajankohdan aikoihin vuoto on hieman rusehtavaa tai vaaleanpunaista ollut. Mutta vihertävä väri kuulostaa kyllä epätavalliselta, veikkaisin kanssa että josko joku pöpö. Itellä oli edellisessä raskaudessa jos jonkinmoista tulehdusta, ja usein otettiin valkovuotonäyte. Oli kylläkin kirvelyä. Ja puolessa välissä raskautta tulehdus alkoi aiheuttaa supistuksia. Mutta kannattaahan asia tarkistuttaa oman ittensä takia. Ja vauvelinkin. :heart:

Onkos teillä muuten tietoa tai kokemusta pyöräilystä raskausaikana? Onko ihan "sallittua" tai turvallista? Kun tulin sitten ostaneeksi juuri ennen plussaa uuden pyörän, mutta työkaveri sanoi että pyöräilyä ei suositellan raskausaikana keskenmenoriskin tai kaatumisen takia???? Onko näin? Tekisi nyt kuitenkin mieli pieni lenkki pyöräillä...

 
Tulentyttö - Valkovuoto ongelmaa mulla ei ole ollut.Mutta tuo kun sulla tulee vihertävää,niin ei kuulosta hyvältä,ehdotan kanssa kyllä testeihin menoa että ei ole vaan tulehdusta.

Helmi79 - Sen uskon että on ollut hankala nukkua.Tuosta pyöräilystä niin mäkin olen kuullut ettei se oisi suositeltavaa.

Mä kuuntelin eilen kotidopplerilla illalla niin siellä oli sellanen liike menossa vauvalla ettei sieltä saannut mittää selvää,sellasia poksahteluja kävi ettei ole tosikaan,vielä noin ei ole mulla kertaakaan ollut ;) No hyvä ko on virkee.


Annu & touhustiina 10+4

 
Ei minulle ainakaan nla-täti eilen sanonut mitään, ku kerroin, että aloitan pyöräilyn heti, ku alkaa enemmän noi lumet sulamaan. Kaatumisen takiahan sitä ei suositella, kun tasapaino heikentyy loppua kohden mennessä, kun on maha jo kasvanut yms.
Mutta mie oon pyöräillyt niin pitkään, kun on vain hyvältä tuntunut.
Pitää vain pyöräillä varovasti.
 
Moikka kaikille taas pitkästä aikaa :wave:

Laiskanpuoleisesti olen kirjoitellut, mutta muiden juttuja olen käynyt kyllä lukemassa :ashamed: . Nyt tuntuu, että alkaa elämä voittamaan ja tänään ei okseta läheskään niin paljon kuin eilen :D

Ensinnäkin pahoittelut miracle ja Mude-75 ikävistä uutisista :'( ja iso :hug: .

Uusia plussiakin on joukkoon liittynyt, onnittelut teille :flower:

Tulentyttö: Mullakin valkovuotoa tulee tosi paljon ja on sellaista ällön tahmeaa :x , vihreää ei kyllä ole vaan ihan valkoista. Kyllähän sun kannattaa siitä lääkärille mainita, niin tutkivat tilanteen.

helmi79: Mulla ei tuosta pyöräilystä tietoa ole, mutta jos rauhallisesti ajelee, eikä kaahaa, niin luulisi, että pikku lenkki on ihan turvallista tehdä :) . Oma äitini pyöräili pikkuveljeäni odottaessa joka päivä monta kilometriä töihin, vaihtoehto olisi ollut kävellä. Ehkä ihan viimeisilläni en lähtisi pyörän selkään :whistle:

Täällä siis alkaa elämä pikkuhiljaa kevään myötä voittamaan :) . Eilen jaksoin jopa valvoa puoli kymmeneen, vaikka yleensä olen heti kahdeksan jälkeen illalla punkassa B) . Ens torstaina olis ultra (rakenneultraan tuli kutsu :whistle: ), siihen asti saa arvailla, että mitä tuolla masussa tapahtuu :p . No, ei oo onneks pitkä aika enää. Sitten torstaina ajateltiin tuolle tulevalle isoveljelle kertoa vauvasta, poju hoitakoon sitten kertomisen eteenpäin :D
 
Hei vaan taas.

Ensinnäkin pyöräilystä. Aivan kuin minäkin olisin joskus jostain lukenut ettei pyöräilyä tai ratsastusta suositella. Mutta olisikohan ollut vain siinä tapauksessa, jos on keskenmenon vaara? Tai esim. ihan loppuraskaudesta. Hmmm, en ole nyt varma...

Oma alkaa jo helpottamaan, ihanaa. Ei enää niin kuvottava ja paha olla. Viikkoja siis pitäisi olla nyt jotain 9 paikkeilla. Maanantaina neuvola, kyllä jännittää... =)
Minäkin varmaan joudun sokerirasitus kokeeseen, olen molempien aikaisempien raskuksien aikana ollut, joten tuttua puuhaa.
Joku täällä jossain kohtaa aiemmin kyseli, että ketkä siihen joutuu. Niin kaikki joiden painoindeksi on 25 tai yli.
Ja ihan on helppo juttu. 12 tuntia pitää olla syömättä, ja sitten aamulla labraan jossa juottavat jotain sokeriliuosta. Sormenpäästä otetaan alkuarvo, tunnin päästä uusi arvo ja kahden tunnin päästä kolmas arvo. Sitten saa lähteä kotiin.
Täällä me saatiin valita haluaako mennä sairaalan labraan vai TK:hon. Sairaalasssa sai oman pienen huoneen, jossa sai nvaikka nukkua ne tunnin pätkät. TK:ssa pitikin sitten odotella siinä käytävällä. Kävellä ei saa, vaan pitää istua tai maata.

Itsellä on nyt järkyttävä flunssa päällä. Räkäinen olo. Blaah...
Ottaiskohan ukko mun puolesta imurin käteen, ja tuhoaisi tämän villakoirien armeijan... :|
 
Käytiin miehen kanssa tänään shoppailemassa kaikessa rauhassa sillä välin kun neiti oli ensimmäistä kertaa hoidossa mummon luona =)

Ostin sitten H&M:ltä 90 eurolla äitiysvaatteitä :whistle: Yhdet housut ajattelin ottaa jo käyttöön, sen verran ikävästi omat jo painaa.
Ja tytölle tarttui myös vaikka mitä ihania kesävaatteita niin kirpparilta kuin HM:n vaatetangoista :heart: On ne vaan niin söpöjä, pakko oli jo hillitä ostohimoa ettei tili olisi mennyt ihan miinukselle :snotty:

Pyöräilystä.. En enää omista koko kapistusta. Annoin pikkusiskolle viime raskauden aikana. Ja en ole vielä kertaakaan tarvinnut. Kun vaunuilla olen tytön kanssa käynyt lähikaupassa jos tarvetta ollut.
Enkä ole vielä vuoteen ostamassa uutta tilalle, kun en taida tehdä sillä mitään :D

HotCoffee: Mitäs luulet, oletko jo noin pitkällä menossa? En muista enää tuolta vauvakuume-puolelta miten sulla meni.. Jännä kyllä jos pääsekin jo rakenneultraan np:n sijasta :heart:
 
Huomenta!

Kylläpä on huima ero tässä olossa viikon takaiseen verrattuna, hyvässä mielessä siis :D . Tänään jopa ajattelin leipoa pullaa, kun ei ole pitkään aikaan tullut harrastettua minkäänlaisia kotitaluostöitä :snotty: . Meillä ollaan eletty miehen muonituksella ja siivouskin on ollut vähän retuperällä, mutta kai se tästä lähtee hommat taas pyörimään :ashamed:

Luminka: En kyllä tosiaan usko ihan noin pitkällä olevani... Mullahan tuli se plussa kp93 ja pari viikkoa aikaisemmin oli puhdas nega. Eli oma veikkaukseni on, että nyt olis viikkoja 9+. Liian aikaista siis np-ultrallekin :) . Mutta pääseepähän taas useammin ultraan, kuten esikoisestakin.

Kiva, vettä tulee ku aisaa... Poika just äsken heräs, kattoi ikkunasta ulos ja sanoi: "Mä en kyllä tänään lähde yhtään mihinkään." Ja se passaa mulle, ei itteäkään huvita tuolla sateessa ulkoilla :whistle: .
 
Heippa pitkästä aikaa!

Onnea uusille plussanneille ja mude... :hug: ... tiedän tunteen kokea keskenmeno noilla viikoilla. Koita jaksaa ja onnea uuteen yritykseen! Toivottavasti ei tarvitse yhtä kauan odotella plussaa seuraavalla kerralla.

Mul rupee pikkuhiljaa elämä voittaa... iltasin ollu edelleen ihan kauhee olo. Painokin tippunu pari kiloa joten saa nähä onko seuraavalla kerralla neuvolassa paino vähemmän kun ekalla kerralla. Pönttöä en oo onneks joutunu halailemaan.
Malttamattomana odottelen 22.4 kun on lääkäri josko kuuluis sydänäänet ja saman viikon perjantaina on eka ultra. :D :heart:

Mulle voi ekalle sivulle laittaa tiedoks et poika 03/06 ja sairaala on KOS (eli kätilöopisto).

Tuun jatkaa myöhemmin kun poika haluu ruveta piirtämään joten pitää mennä kattoo ettei tuu seiniin uusia kuvia. :D
 

Yhteistyössä