Marraskuun masuasukit 2013 *lokakuussa*

Synnytyksestä puhuttiin tänään neuvolassa ja samalla puudutuksista ja muusta siihen liittyvästä. Kunnioitan niitä ihmisiä jotka pystyvät synnyttämään luomuna, itse en sitä lähde edes yrittämään ellei ole pakko :D Viime kerralla sain Epiduraalin joka ei auttanut yhtään kun ei sitä saatu oikeaan paikkaan laitettua, sitten kun synnytys venyi pitkäksi niin jossain vaiheessa ehdottivat spinaalipuudutusta ja sen sitten sain. Se auttoi, sain levättyä ja kerättyä voimia ponnistusvaihetta varten. Aion sen ottaa nytkin jos vaan mahdollista. Myös PCB-puudutuksen aion pyytää ja ilokaasua :D

Onko teillä kokemuksia noista rautalisistä? Oon kokeillut obsidania mutta siitä menee vatsa sekaisin ja oon nyt harkinnut tota Iron Vitalia, onko kokemusta?
 
Viimeksi muokattu:
Heipsan!
Taas käyty pyörähtämässä Rovaniemellä.. Painoarvio oli jo 2,8kg joka hirvittää :O mutta nyt kuitenki kaikki mitat (päänympärys ja vatsanympärys) tasoittuneet eli mahassa kasvetaan sopusuhtasesti <3 me so happy :D Insuliini jatkuu samalla annostuksella.
4.11 uudestaan kontrolliin Rovaniemelle :)

Ukolle ja miulle tämä on eka lapsi ja vielä eka lapsenlapsi isovanhemmille niin tohkeissaan kaikki on. Mies tykkää joskus paijailla mahaa ja varsinki sillo ku mesuaa mahassa kun tuntee kunnolla liikkeet :) Mie oon saanu hommata kaikki vauvantarvikkeet rauhassa, ei oo halunnu meillä mies niihin sotkeutua :D Ainut että olis halunnu hypersuperhienon itkuhälyttimen ja mie menin nyt ostamaan perus aventin hälyttimen :D Nii ja saihan ukko valita yhen tuttipullon vauvalle (pinkin :p).
Mutta ootetaan jo tulokasta tähän maailmaan... :)

Sasseri 86 ja Papunen 33+5
 
heips
kivunlievityksistä, kaks oon luomuna synnyttäny, en "omasta tahdosta" vaan koska synnytyssaliin olen päässyt aina vasta liian myöhään, ollut auki jo 9-10cm... joten toiveena olisi että tämäkin tulisi luomuna ja mahdollisimman nopeesti. saliin aina vain ponnistamaan niin ei tartte siellä kärvistellä... :kieh:

rautalisästä joku kysyi niin oon kokeillu sitä nestemäistä ja otin sitä aina tupla annoksen mut ei vaikuttanu mulla mitenkään, obsidan jäi kans pois kun tuli niin hirvee ummetus ja ei nostanut hempparia ja nyt on menossa retafer tabu mikä on nostanut ainakin vähän hempparia ylös, 95-> 109 joten kai se on yksilöllistä mikä auttaa kenelläkin. tsemppiä kokeiluun!
 
Omalla kohdallani ilokaasusta oli kyllä apua aika pitkään esikon synnytyksessä. Tosin silloin aukenin vasta 7 tunnin suppareitten jälkeen tähän jamaan. Eli luultavasti aion kysyä heti kun mahd. epiduraalia, tai vaihtoehtoisesti spinaalia. Sen tehokkuudesta ei ole tosin kokemusta. Viimeiksi kun sinnittelin pelkällä ilokaasulla pitkään, niin luultavasti vain väsytin itseäni suotta. Mieluusti lepäisin ilman suurempia kipuja, ja säästelisin voimia ponnistusvaiheeseen.

Ja myös minäkin kunnioitan suuresti luomusynnyttäjiä :) Esikon synnytyksen jälkeen, tiedän, ettei minusta olisi siihen kuin pakon edessä.
 
Viimeksi muokattu:
Mä haluan kaiken mahdollisen kivunlievityksen, niin kuin aikaisemmissakin synnytyksissä. Eli siis ilokaasua, epiduraalin tai spinaalin riippuen siitä, miten synnytys etenee, ja lisäksi pudendaalipuudutuksen loppuvaiheessa. Lisäksi sellanen suihkutettava aine alapäähän on auttanut. Se, kun kätilö tukee kädellä välilihaa on myös auttanut erittäin paljon, uskon että sen vuoksi multa ei oo koskaan tarvinnut leikata välilihaa. Noista kaikista on siis kokemusta ja ne on auttaneet enemmän tai vähemmän. Tokassa synnytyksessä olin alussa myös ammeessa, mikä tuntui taivaalliselta, mutta en oo kuitenkaan toivonut sitä jälkeenpäin, koska synnytykset on nopeutuneet siitä.

Onko kenelläkään kokemusta paraservikaalipuudutuksesta? Olis kiva kuulla kokemuksia siitä.
 
Mä haluan kivunlievityksen, ei oo mua varten semmonen luomusynnytys ;) En vaan oo vieläkään saanut sairaalasta mitään vastausta että voidaanko mulle epiduraalia antaa enää kun esikoisen synnytyksen jälkeen siitä tuli ihan hirvee allerginen reaktio. Täytyy torstaina neuvolassa taas kysellä sen perään...

Viime viikolla piti käydä ylimääräisellä neuvolakäynnillä kun tuntuu et tää vauva on kauheen hiljanen, mutta hyvät sykkeet oli ja kaikki muukin ok. Onkohan se sit vaan jotenkin eri asennossa, jospa nyt ens kerralla sit katottas ultralla.

Muuten kaikki on täällä kunnossa, pieniä kävelylenkkejä jaksan tehdä koirien kanssa ja esikoisen kanssa touhuillaan kotosalla. Vauvalle pitäs vielä jotain pieniä hankintoja tehdä että ois kaikki valmiina.

Sairaalakassi on osittain pakattu, lähtiessä pitää sitten vielä muistaa nakata kamera, puhelin ja puhelimen laturi sinne. Ja jotain eväitä miehelle. Anoppi on meillä lupautunut hoitamaan esikoisen sitten kun lähtö tulee ja pari kaveriakin ilmoitti et jos tarttee niin hekin voi tytön ottaa tarvittaessa :)

Pää lyö ihan tyhjää kun pitäs yrittää miettiä nimeä tälle tulokkaalle, toinen ja kolmas nimi kyllä on jo tiedossa mutta etunimi pitäs keksiä.

Mulle ei jostain syystä ole päivittynyt tuonne etusivulle tiedot vaikka pariin kertaan oon jo laittanut ne aiempiin ketjuihin.. Mutta ru:ssa saatiin poikalupaus ja ikääkin mulla on jo 30v.

nipsu83 ja poika 33+2
 
nipsu eipä ne itsestään sinne taianomaisesti päivity. En oo varmaan huomannut tai sitten se, joka yhden kk päivitti pinoa, kuka nyt olikaan.. Sorryy! Välissä tullut niin paljon päivitettävää ja sillonku oli vielä töissä niin aika kortilla..
 
Täällä suunnitelmissa mennä tilanteenmukaisella kivunlievityksellä kohti synnytystä, tarkoitan siis, että se kivunlievitys otetaan mitä tarvitaan. Tensin meinasin vuokrata avautumisvaihetta varten kotiin. Jos lääkkeitä tarvitaan, niin sitten niitä otetaan, mutta mikään synnytyksessä ei jännitä toistaiseksi, joten avoimin mielin sitä kohti :).

Minullakin oli tänään neuvolakäynti, 37+2 ja kaikki oli ok, verenpaineet hyvät ja hemoglobiini 140. En ole ottanut lisärautaa paitsi mitä nyt on monivitamiinivalmisteessa. Vauvan pää oli nyt kiinnittynyt lantioon, mitä se ei vielä kaksi viikkoa sitten ollut. Seuraavan neuvola-ajan sain kahden viikon päähän eli silloin eletään jo 40. viikkoa! Jonkilaista kokoarviotakin tehtiin käsikopelolta, vauva ei ole kovin iso, ei kuulemma missään tapauksessa vielä 3 kiloa, syntymäpainoksi arvioitiin max 3,4 kg. No arvioitahan noi on, mutta voisin kuvitella melko paikkansa pitäviksi, kun mun oma painon lisäys on ollut niin maltillista. Nyt on tullut 7 kg alusta lähtien.
 
Moikka! Tulin kurkkimaan taas tänne kun olen oikeastaan itsekin marraskuinen. Joulukuisissa olen hengaillut kun alunperin LA oli joulukuun alussa. Nyt tosiaan se 26.11. Mutta siis tulin tuohon rautalisäjuttuun kommentoimaan että olen itse käyttänyt tuota Iron Vital F:ää ja oli ihan loistavaa tavaraa. Hb nousi 119:ta 132:n melko nopeasti. En ole tosin nyt sitä syönyt, en ole syönyt mitään rautalisää kun ei ole neuvolantädin mukaan ollut tarvetta. Hb on ollut koko ajan, lukuunottamatta alkukesän lukemia 115-119. Ja on kuulemma ihan riittävä, ei saa laskea mutta lisiä ei tarvitse ottaa. Olen syönyt jotain LadyVita Mama tablettia jossa rautaakin on, mutta niistä raudan imeytyminen on ihan tuurissaan, kun tulee samaan aikaan kalkit ym.
Ihana lukea tosiaan näitä teidän juttuja välillä kun tunnelmat ovat enempi omia vastaavat. Jatkakaa. :)
 
  • Tykkää
Reactions: murri76
Nopsat kommentit; raudasta, aloitin kokeilemaan Floradixia, koska ei pitäisi vaikuttaa vatsaan. Juotu 3 päivää, joten tehosta ei tietoa vielä.

Perjantaina pääsen ultraan tsekkaukseen, miksei sf-mitta ole kasvanut.

Se on kulkaa TJ 1, viimeinen työpäivä ennen äippälomaaaaaaaaa, vihdoinkin!!!!! :D

-Pippari rv 34+3
 
  • Tykkää
Reactions: murri76
Huomenta!

Ihanaa, miehen iltavuorot taas ohi. On mukavampi ja turvallisempi olo, kun hän on enempi läsnä päivisin. :) Plus autteleepi enempi Kittanan kanssa. :)

Miramei, laittaisitko mullekin sen RU-päivityksen, että tyttöähän mulle silloin lupailtiin. Meillähän oli samana päivänä se ultra, ja silloin mua huvitti, että tyttöjen päivä, edellisenä päivänä taisi tulla vain poikalupauksia. :) Muutaman kerran itsekin siitä vielä vihjaissut, mut ei se niin metrilleen ole. :) Kamukin taannoin kertoi, että hälle lupailtiin useampaan otteeseen tyttöä, mutta poika sieltä putkahti synnytyksessä. :)

Neuvola-kuulumisia myöhemmin...

murri76 ja Piipero 37+3
 
  • Tykkää
Reactions: Miramei
Miramei ne sun kivut siellä nivusissa ja vihlasut on just niitä liitoskipuja.. Täälläkin niitä on ollut jo jonkun aikaa.. Kyllä se vissiin sitä laskeutumista tarkoittaa, kun kaikki mulle on sanonut ainakin kun olen kertonut liitoskivuista että joo se vauva alkaa siellä jo painaa sitten..

Gallup Ilokaasua aion kokeilla ja varmaan aion epiduraalin tai spinaalin ottaa.. Täytyy sitten vielä sitten tilanteen mukaan kattoa, kun tässä ensikertalaisena ei vielä tiedä mitä on edessä.. Mutta kyllä aion kivunlievitystä ottaa jos on mahdollista..

Huomenna on se ultra taas jännä nähdä onko tilanne muuttunut viime perjantaisista supistuksista.. Ja on tässä noita yksittäisiä supistuksia tullut, mutta ei enää sellaisia mitä silloin perjantaina oli.. Mies tulee mukaan ja aiotaan kysyä jos sieltä näkyis sukupuoli tällä kertaa, vaikka tässä nyt ei enää pitkä ole että sen saa tietää muutenkin, mutta olisi se kiva piristys saada tietää vielä näin loppumetreillä.. :)

susupala & masukki 36+6:heart:
 
Neuvolakuulumisia:
susupala taitaa olla oikeassa, että liitoskipujahan ne, nimittäin pää oli kyllä kiinnittynyt hyvinki alas ja häpyluu NIIIIN arkana, kun mitattiin sf-mittaa :D Sf-mitta oli 33,5cm eli ei enää kasvanut ja laskeutumiseenhan sekin viittaa :) Voikun jo kohta pääsis tositoimiin!! Tietysti vauvan ehdoilla.... ;)

Verenpaine 116/59, p.69 eli ihan samaa kun ollut kaikenaikaa.
Pissa puhdas
Nenevaan mullakin painoarvio max 3,4kg laskettuna aikana..suunnilleen saman verran täälläkin painoa tullut: 6,6kg. (600g/vk)
Sykkeet: 145-155

murri lisäsin ja niinhän se taisi ollakkin, tyttöpäivä <3 Mun neuvolantäti ultras tuossa jokunen viikko sitten, kun oikein anelin, niin tytön hänkin näki..(hän on tehnyt joskus rakenneultria, kun on myös kätilö) Ihan vaatehankintojenkin vuoksi toivon, että tulokas todellakin on tyttö :) Muuten kyllä ihan yhdentekevää kumpi tulee. Ja JOS nyt poika sattuiskin olemaan niin johan hän äkkiä kasvaa noista ostetuista vaatteista yli..

Tässä hoksasin, että pitäis varmaan lähteä shoppaileen myös imetyspaita tai pari.. niitä kun ei vielä yhtään. Ja sen pitäis olla joku vähän talvisempi kuin toppi. Mitähän muuta viimehetken hankintoja pitäs vielä tehä??

Miramei & Vaava 38+0 *poks*
 
Huomenta kaikille!

Täällä ekaa päivää äippälomalla ja vähän hukassa, kun ei tarvii mennä töihin.
Onneksi sain huijattua itselleni lounasseuraa ja jos kävisi vaikka shoppaamassa tarvikkeita kotiin :) Pitää yrittää päästä "työmoodista" vähän irti..
Nilkat on turvonnut aina päivän päätteeksi jonkin verran ja närästystä pukkaa silloin tällöin.
En tiedä muista, mutta tuntuu itestä ettei pysty hirmusti syömään kerralla - eli aika pieniä annoksia olen syönyt ruoaksi, mutta toki syömisrytmiä yrittänyt sen mukaan muuttaa että useamman kerran päivässä.
Oli puhetta raskausajan diabeteksestä - ja koska itsellä on sukurasite hartioilla olen pari kertaa jo käynyt rasitustesteissä ja kerran oli paastoarvo rajalla. Syömisrytmiä muuttamalla saa paljon aikaan eli yleisesti iltapalan ja aamupalan välissä max 10h väliä sekä muutoin tulisi syödä n 3h välein, mikä on vähän haasteellista. Joku mainitsi että menee vasta jos pissassa näkyy (?) Mulla on itellä pissat ollut joka kerta ihan puhtaita joten ei se kerro koko totuutta. Jokainen tekee niinku haluaa, mutta ite olin positiivisesti yllättynyt,että tarjotaan rasitustestit ja seurantaa sekä kun paastoarvo oli rajalla niin sain kotiin myös liuskat yms jotta voin mitata arvoja - jotka olleet tosi hyviä tähän asti :)
Kerrankin saan verorahoilleni vastinetta :wave:

starhope 34+6 ja kohta taas poksutaan!!!
 
starhope mulle ei kyllä edes tarjottu sokerirasitusta. Lääkäri sanoi, että mun tiedoilla vain, jos tyyliin jokaisella lähisukulaisella on 2.tyypin diabetes niin rasitukseen.
Kun kysyin, mikä vaikuttaa niin ikä, painoindeksi ja perimä.*
Hyvää mammalomaa! :wave:
 
Mulla oli eilen neuvola. Kaikki oli hyvin sekä minulla että vauvalla :).
rv 34+1 (30+2)
Paino 441 g/vko (458g/vko)
rr 132/75 (133/80)
hb 120 (123)
sf 31 (27)
vauvan sykkeet 159 (156)

Lisäksi pissi ollut puhdas joka kerta ja vauva on nyt pää alaspäin, mutta ei vielä kohdillaan. Toivottavasti pysyy siellä alhaalla eikä enää nousisi ylös. Painoa on mulle kertynyt nyt yhteensä 8,8 kg. Taitaa se kymppi poksahtaa rikki vielä :). En kuitenkaan siitä ala stressata.

Hemoglobiinista terkkari sanoi, että on vähän siinä ja siinä pitäisikö aloittaa rautakuuri. Välttämättä ei vielä tarvii, mut jos alkaa väsyttää niin viikon parin kuurin vois ottaa. Päätin, että en aloita sitä nyt, koska tunnen jaksavani aika hyvin. Kuitenkin kahden viikon päästä taas neuvolassa mitataan tuo hb ja jos on taas laskenut niin sitten vielä ehtii pienen kuurin ottaa.

Sain neuvolasta mukaan esitietolomakkeen sairaalaa varten. Siinä kysellään juuri noita toiveita synnytyksessä. En kyllä yhtään osaa vielä vastata noihin kysymyksiin, en jotenkin ole ajatellut asiaa vielä tarpeeksi. Enkä ole ottanut selvää kivunlievityksistäkään. Miehen kanssa mennään synnärille tutustumaan ensi tai seuraavana lauantaina ja toivon sieltä saavani vähän lisätietoa asioihin. Jospa sitten osaisin täyttää tuon lomakkeenkin. Kyllä minä jotain kivulievitystä haluan, ehdottomasti. Oli sen verran tuskaista jo tammikuisen keskenmenon kivut eikä olleet varmaan mitään verrattuna oikeeseen synnytykseen.

Nannikki 34+2
 
Miramei totta, eri asiat vaikuttaa siihen kenelle rasitusta automatic tarjotaan - yksi on ikä - olikohan ikäraja 30 vai 35v sekä lisäksi itselläni lähisuvussa diabetesta (ei siis kakkostyypin)
BMI itsellä on 21 joten ylipainoa ei ole - mutta se tosiaan on usealla tässä maassa syynä jos ei sukurasitetta ole, kuten itsellä. Aika pienellä muutoksella pystyy vaikuttamaan eli omalla kohdallani lisättiin vain iltapala listalle jolla paastoarvo kuriin.

Saas nähdä miten tähän mammalomaan tottuu..
 
ja ollut puhetta myös synnärillä käymisestä..
Mietin itse, että kuinka tarpeellista se on? Onko se toisin sanoin hyödyllistä käydä vai?
Ei viitsisi "turhan" takia käydä.
En oikein tiedä menisikö sitä vai ei :confused:
 
*POKS* 36+0

Täytyy sanoa, että muakin jo synnytys mietityttää. Viimeksi mentiin pelkällä ilokaasulla ja hyvin meni. Siinä vaiheessa kun aloin kaivata muuta kivunlievitystä olin jo niin auki, kätilö totesi, että ei enää, nyt aletaan synnyttämään, joten mikäs siinä :D Joten avoimin mielin nytkin, oman olon mukaan. Olen tosi onnellinen, jos tämä tapaus nyt älyää tulla pää edellä :p :D
 
Viimeksi muokattu:
Hmmm, kenenkään kanssa en ole synnytyksestä ja siihen liittyvistä jutuista keskustellut, mitä nyt miehelle sanoin että kai se ei sitten pelota kun en oo sitä osannu vielä edes ajatella. Esitietolomakkeeseenkaan en ole mitään oikein osannut kirjoittaa. Jotenkin mulla on vaan ajatelma että en oo eka nainen maailmassa joka synnyttää ja että jotenkin se vauva vaan maailmaan tulee. Neuvolassahan en enää edes käy kun on niin tarkka seuranta tuolla keskussairaalan puolella kerran/kahdesti viikossa tästä eteenpäin. Huomenaamulla menossa saliin ultrattavaksi. Marraskuun alussa olis tutustuminen synnytyssaliin... En sitten tiedä ollaanko menossa. Hankala sekin aika maalaisille. Just iltanavetan aikaan. No meikähän on lomalla,mutta toi isukki, kukas sen työt tekee sillävälin??? Kaikki perhevalmennukset sun muut meiltä jää just sen takia käymättä että aikataulut on täysin mahdottomat meille.

Viikot nyt 34+1 ja paineet pysyneet kutakuinkin aisoissa....
 
Olen seuraillut keskustelua ulkopuolelta ja ajattelin ottaa kantaa noihin sokerirasituksiin.

Minä jouduin (tai omasta mielestä pääsin) sokerirasitukseen jo raskauden alkuvaiheissa. Syynä BMI ja isän kakkostyypin diabetes. Paastoarvo oli rajalla ja sitten sain mittausvälineet kotiin sekä ruokavalio-ohjeistusta. Arvot pysyivät hyvinä elokuun alkuun asti, vain muutamia ylityksiä tuli aamun paastoarvossa kolmen kuukauden aikana, mutta aterianjälkeiset arvot olivat aina ok.

Elokuussa sitten alkoi mennä huonompaan suuntaan ja ylityksiä tuli aamun paastoarvoissa usein. Tämän vuoksi pääsin äitiyspolille kasvuseurantaan ja diabeteshoitajan juttusille. Sikiö on onneksi kasvanut symmetrisesti eli ei ole sokerivauva painon tai mahanympäryksen suhteen. Kasvaa keskikäyrällä. Diabeteshoitajalta sain lisävinkkejä ruokavalioon ja juurikin tuo iltapalan muutos on palauttanut minulla arvot normaaleiksi. Kunhan vaan muistan syödä riittävän iltapalan, jossa on kuituja, ja seuraavan kerran syön noin 8 h päästä aamiaisen, niin ei tule ylityksiä. Poliseuranta lopetettiin toisen kasvukontrollin jälkeen, mutta edelleenkin raportoin arvoista diabeteshoitajalle.

Minusta on ihan äärettömän hienoa, että täällä tarjotaan sokerirasitusta. Raskausdiabetesten määrä on koko ajan kasvussa ja jos sitä ei huomata, on sillä vaikutuksia isokokoisuuden lisäksi myös vastasyntyneen hapensaantiin sekä neurologiseen statukseen. Näitä rasituksia voisi tehdä vaikkapa kaikille, koska se saattaa ilmestyä myös niille, joiden BMI on normaali tai lähisuvussa ei ole diabetesta. Diabeteshoitaja mainitsi myös, että sokeriarvojen ollessa koholla sikiö ei saa kohdussa happea tarpeeksi. Mielestäni nämä ovat paljon tärkeämpiä keinoja saada raskaana olevat heräämään asian vakavuuteen kuin puheet pelkistä isokokoisuudesta tai olkahermopunoksen vaurioitumisesta synnytyksessä. Tietysti raskausdiabetes on myös herätyshuuto omasta terveydestä huolehtimiselle sekä vakavasta riskistä sairastua myöhemmin kakkostyypin diabetekseen kaikkine sivuongelmineen.
 
  • Tykkää
Reactions: Jeccika
Moicca!

Neuvolassa käyty. Vaikuttais olevan vielä kaikki hienosti. Tosin paino pysynyt samana kuin viime viikolla. Sf-mitta 32, sentin kasvanut viikon takaisesta. Piipero ei vieläkään kiinnittynyt. Etupäässä puheltiin synnytyksestä. Ja kirjattiin hieman toiveita.

Tosta sokerirasituksesta, esikoista kävin, kun tädillä on diapetes, tosin ainoana suvussamme. ikää silloin oli 34 v. Normipainoinen bmi 21. Kaikki Ok.

Tässä raskaudessa, kysyin asiasta jo alkukesästä. Th sanoi, että sen aika on myöhemmin, ja katsotaan sitä sitten. Ei sitten ilmeisesti ole ollut aiheellista, kun pissa on aina ollut puhdas ja asiasta ei ole kesän jälkeen ollut puhettakaan. Mulla on tosi hyvä th ja luotan hänen ammattitaitoonsa tässäkin asiassa. :) Taidan olla se immeinen, jota starhope tarkoitti. :)

Musta sokerirasitus on ihan ok, ei mitään sitä vastaan. Omalla äidilläni se tosin meinasi imetyksen pilata, kun joutui synnytyksen jälkeen testiin, kun oli kaksi päälle 4 kiloista lasta synnyttänyt.
 
Viimeksi muokattu:
Hellurei! :wave:

Neuvolassa käyty, kaikki oli ok :) Paino oli tippunu ja oon niin tyytyväinen kun on noussu vaan 8,6kg :rolleyes: Nyt oli maha kasvanu, mitta tais näyttää 38 ja sykkeet oli tasaset. Eilen katoin pojan aikusta neuvolakorttia ja sf mitta oli 39viikolla 41!! :whistle:

Kivunlievitystä kyllä kiitos ja kaikki mahollinen :D Mun pelko synnytyksessä on se, etten ehi saada kunnon lääkkeitä. Mä oon kipuherkkä, oksennan kivusta jos lyön varpaankin. Mielummin nautin epiduraalin ja sun muitten sekotuksesta, kun yritän selvitä supistuksesta ja olla laatottamatta koko salia!

Kyselin neuvolasta, mitä tehä jos vedet menee. Käski lähtee omalla autolla heti sairaalaan. Vauva ei oo siis vielä kiinnittyny. Meiltä on kuulemma niin lyhyt matka (n.15-20km) ettei ambulanssia tarvi, mutta voin tilanteessa soitella synnärille vielä ja kysellä mielipidettä.

KyyneltenHymy & Eemeli-Emilia 37+4
 
Kyyneltenhymy mun terkkaki ihmetteli miks lääkäri oli neuvonu tilaamaan ambulanssia jos vedet menee..pää on kuulema ollut melko alhaalla jo kauan ja nyt ihan tosi alhaalla jo.. lisäksi meillä matkaa synnärille 5km.. Noh, hyvä ettei tartte ressata senkään suhteen. En haluais ambulanssia kuin äärimmäisen pakon edessä :)

Miramei&Vaava 38+0
 

Yhteistyössä