Marraskuun masuasukit 2013 *heinäkuussa*

täällä on kanssa mietitty kaikkea äippälomaa ja tukia yms...meen viiminen päivä kun on vapaata kelaan ja hoidan sitte kaikki kerralla siellä, kun on esikoinen niin kaikki on ihan uutta ja ihmeellistä :) äsken pestiin anopin kanssa sitteri ja turvakaukalon pehmuste meni koneeseen, pinnasänky haettiin eilen mutta viedään se kotiin vasta noin 4-6 vkon päästä kun saadaan kylppäri remppa tehtyä. eilen närästi kovasti, onneksi selkä saa levätä näin viikonloppuna kun ei oo töitä. huomenna mennään miehen kanssa ifiin hoitaan vakuutus asiat kuntoon miniä varten :) meillä on kaikki muutkin vakuutukset siellä joten luonnollisesti sitten vauvankin vakuutus sieltä... huomenna poksuu! :) jännää että n. 3,5 kk päästä mini on jo maailmassa <3 ai niin vatsaa ja rintoja olen rasvannut aqualan l rasvalla :) auttaa ainakin vatsan nahan kutiamiseen :D Jenna+mini 23+5
 
susimieli oon ilmoittanut alottavani äippäloman 24.9 eli viimeinen hetki, kun mahdollista. Jään saikulle jos en jaksa sinne saakka, koska en halua lyhentää lomaa toisesta päästä.. 31.8 ois jo mahdollista jäädä, mutta en halua varentaa..toisaalta kyllä haluaisin, mutta en sitä kuitenkaan tee juuri aikaisemmin mainitun syyn vuoksi. Miksi sun pitää maksaa varahoitopaikka hoitolapsille?
 
Viimeksi muokattu:
Ai kamala pitäsköhä munki muistaa ilmoittaa milloin mä jään äippä lomalle :) Sais palkan maksaja järjestettyä mulle sijaisen niin ei avustettava jäis tyhjän päälle :)

Mä ny joka tapaukses yritän sinnitellä äippäloman alkua sinne viime metreille saakka... Kattoo ny kuinka käy kun toi mun työ on kuitenkin tietyllä tapaa melko fyysistä... Nyt on viime aikoina ilmenny sen verran supisteluita ym. töissä ja varsinkin illalla kun kroppa alkaa rauhoittua...

Mä oon täs kaks päivää kierrelly kirppareita ja mulla on kyl niin rankasti karannu mopo käsistä että :) Mut nyt on vauvalle vaatetta... Enää ei puutu kun puoli potkareita ni sit ois ihan vauva ajan vaatetukset kunnossa... Tai no pääasias noi on 50-62cm eli pikku hiljaa pitää sit 68 ylöspäin hommailla :)
Itkuhälyttimiä meillä onkin jo omiks ja naapurin tarpeiks, kun kaksi oli jo ennestään ja isännän oli ihan pakko saada kameralla varustettu itkuhälytin :) Mies pelaa varman päälle että hänen omaansa ei kukaan vieras nappaa ;)

Vaunut meiltä vielä uupuu ja niiden kans alan kyl panikoimaan koht... aikaa on mut kun mulla on tapana jättää kaik tärkein vähä viime tinkaan... Parasta on ollu ko isompi väliveli synty ni mies kävi ostaa turvakaukalon kotiutus päivänä :) Se nyt on onneks jo ostettuna niin ei sen suhteen paniikkia :)

Mutta hiljaa hyvä tulee ;)

Mukavat sunnuntai illan jatkot kaikille

Anskuli&Papu 24+6
 
Miramei oon yksityinen pph, jos oisin kunnallinen, kaupungin palkkalistoilla niin se oiskin eriasia, sit hoitolapset menis kunnan osoittamaan lähi päiväkotiin varahoitoon.

Voiko äitiysloman aloittaa varhennettuna esim. 40 päivää ennen laskettua? Vai onko se joko se 50 tai sit tavalliset 30 päivää? Tässä kaiken vekslaamisen jälkeen tultiin siihen tulokseen että 1.10 ois ehkä paras aloituspäivä.

Mä ostin tänään toppahaalarin (jalkaosa on pussi) vauvalle, meillä alkaa olla kaikko vaatteet nyt. Kaverilta ostan vielä syksymmällä puolipotkareita kun jää heidän vauvalleen pieneksi :)

Susimieli ja Pikkusisko 22+4
 
Susimieli, voihan sen aloittaa 40 päivää ennenki. Kun vaihteluväli on 30-50 päivää.

Anskuli töihinhän pitää ilmoittaa viimeistään 2kk ennen lomalle jääntiä. Itse ilmoitin viime viikolla. Nyt keskiviikkona ois mulla viiminen hetki ilmottaa!!Eli melko viimetippaan se kuitenki jäi.

Miramei& Sintti 25+6
 
Miramei, saako oikeasti noin pitkälle jättää ä-lomalle jäämisen? Jos jäät 24.10 ja eikös sulla ollut LA lokakuun puolella? Mulla 5.11 LA ja ajattelin jäädä syyskuun loppupuolella viimeistään pois. Ihmettelin vain :)

Pitkästä aikaa kurkkasin tännekin, kesäloma loppui nyt ja töihin pitäis lähteä. Saas nähdä miten jaksaa, aika paljon tulee jo harjoitussupistuksia ihan tässä kotona touhuillessa.

Mukavaa viikkoa kaikille!
Ms. Moneypenny ja hurjasti potkiva typy 24+6
 
Täällä jäädään mammarille 22.10, eli sen 30pv ennen la. Ja vakuutusta ei luultavasti oteta tällekkään vauvalle. Edellisilläkään ei oo. On meillä mun mielestä sen verta hyvä tää julkinen terveydenhuolto, ettei oo koettu tarpeelliseks:)
Tänään starttas viimeinen työviikko ennen 3vko:n kesälomaa!!!!! :cool:

-Nelly ja murunen 21+5-
 
Huomenta päivää!

Pikanen neuvolakäynti takana sokereitten takia ja saankin lopettaa mittauksen onneks, rautaa saan nyt alkaa napsimaan. Muuten kaikki normaalisti, sf mitta tais olla 25 tai 26 ?!

Tänään käydään ostamassa gracon kaukalo telakalla kun on ale, katotaan ostetaanko samaan syssyyn matkarattaat mihin kaukalon saa sit kii. Nyt mä oon muuttanu taas mieltä kaukalopussin suhteen :D Jos on itkunen vauva, omasta mielestä on hankala kantaa lasta makuupussissa, eli parempi on siis haalari.. Mut oon huomenna varmaan taas toista mieltä :D

KyyneltenHymy & Eemeli-Emilia 25+3
 
Mä jään äippälomalle jo 16.9. Selkä on ollut niin kipee ja ennen kaikkea mä en tällä hetkellä viihdy työpaikassani kovin hyvin. Mutta siis tuo jälkimmäinen suurempi syy, saikkuahan sais, jos selkä ihan prakais.
 
susimieli onpas ärsyttävää kun joutuu sumplimaan äippärille jäämistä.

mä yritän olla loppuun asti töissä tai siis 30pv ennen jäisin pois eli 15.10
Osaako joku sanoa voiko siitä tinkiä esim että jäisikin pois esim 20pv ennen..en ole noita kelan sivuja niin innokkaasti jaksanut lukea. Tosin laitoin hakemukset yms äitiyspakkaus yms..päätös tuli jo hakemuksen laittamisesta seuraavana päivänä. Tosi nopeeta.
Pitäisi enää tarkistaa että ovat laskeneet oikein =)

mennyt turhaa aikaa kun ostettiin kämppä sellaisilta ketkä ei käyttänyt välittäjää sillä tuloksella että mä tein tarjouslomakkeen, kauppakirjan (vaikka nämä pitäisi myyjän hoitaa) ja nyt selvisi vielä että heidän ilmoittamasta keittiöremontista, joka tehty vuonna 2010 hups vaan onkin tehty 2007 mutta he eivät näe mitään syytä alentaa hintaa.
Myyjät on aivan urpoja ja heidän jos kenen olisi kannattanut välittäjää kun on perusteet hukassa eikä lakiakaan ymmärrä.:mad:
 
Viimeksi muokattu:
starhope se 30 päivää on se jolloin viimeistään pitää jäädä ja voit tehdä sen jälkeen vielä töitä, niistä vaan menee sit hirveet verot mitä teet äitiyslomalla.
Talokaupoissa saa kyllä olla tarkkana! Toivottavasti pääsette sopuun siellä.

Mä jään nyt sit 1.10 (15.10 tuli se 30 päivää eli vähän aiemmin) ja me repästiin ja irtisanottiin samaan syssyyn meidän kämppä täällä miehen opiskelukaupungissa joten 1.10 ois myös kaupungin ja kodin vaihto edessä. Hui! Vähän vaihtelua elämään:)

Meneepäs aika nopsaan, huomenna poksuu taas..

Susimieli ja Pikkusisko 22+6
 
  • Tykkää
Reactions: *jonesy
Mulla alkaa äp 12.10. Eilen selvittelin kelan kanssa raha-asioita varmaan tunnin. Soitin ekan kerran itse ja sitten soittivat vielä kolme kertaa takaisin (!) kun aina oli joku asia mitä virkailija ei varmaksi tiennyt. Ekalla kerralla väitti kivenkovaa että voin hakea 1:kkn tulojen perusteella. Kun kysyin virkailijan nimeä varuille (mulla on käynyt aikaisemminkin niin että olen saanut virheellistä tietoa) soittikin virkailija hetken päästä takaisin ja perui puheensa. Mutta asia saatiin selville ja haen 6kk:n tulojen perusteella. Äitiyspakkaus meinataan ottaa, just kurkistelin kelan sivuja.

Neuvolassa kaikki oli hyvin. Painoa oli tullut, kuten arvelinkin. Nyt on nelisen kiloa tullut koko raskauden aikana. Rautaa napsin silloin kun muistan.

Vakuutusta ei taideta ottaa. Itse asiassa en ole muistanut koko juttua. Ekalla ja tokalla meillä oli. Kolmannella lapsella unohdettiin. Nyt lapsilla on tapaturmavakuutukset, ei tuollaista kaiken kattavaa hoitokuluvakuutusta. Meillä lapset ovat olleet tosi terveitä ja ollaan julkisella puolella saatu tosi hyvää hoitoa. Tottahan se kuitenkin on, että eihän sitä koskaan tiedä.

Sisko menee lauantaina naimisiin ja tajusin just että eihän mulla ole mitään päälle pantavaa!! Tosin lahjakin vielä puuttuu, mutta sen mä nyt varmaan löydän suht helposti. Mutta tuo äitiysmekko, voihan kääk!

Kotiin päästiin muuttamaan miltei kahden kuukauden kylppärirempan pakoilun jälkeen. Ihanaa kun voi alkaa laittamaan vauvankin tavaroita paikoilleen. Lähinnä ajattelin ensin makuuhuoneesta raivata tilaa pinnikselle ja alakertaan hoitopöydälle. Meillä oli viimeksi hoitopöytä myös ylhäällä, mutta tuli kuitenkin vaihdettua vaipat sängyn päällä, joten ei taideta nyt edes laittaa koko hoitopöytää kuntoon ylös.

Oli tosi kiva lukea teidän juttuja, kaikki tuntuvat olevan tosi innoissaan. Nyt onkin ihanaa aikaa kun marraskuu lähestyy ja voi ihan oikeasti jo alkaa täyttelemään kelan papereita ja laittamaan paikkoja kuntoon.

t. Tillinäiti rv 23+2
 
Toista päivää töissä 3 viikon loman jälkeen ja mua kummastuttaa yksi asia vauvan liikkeissä. Lomalla ollessa vauva liikkui mun mielestä vähän väliä, vaikutti todella vilkkaalta. Nyt kun olen istunut päivät töissä, tuntuu, ettei vauva liiku juuri ollenkaan. Vain joitakin satunnaisia potkuja. Voiko johtua mun omasta liikkumattomuudesta? Kummastuttaa : /
 
Meille hankittiin käytettynä vuoden 2007 Emmaljunga edget. Se malli, missä on se metallinen tavarakori. Tuntuu aika keposilta työntää ja niissä on myös hyvin tilaa kauppakasseille (varmaan aika paljon tulee vaunuiltua kauppaan). Mihinkään järin pieneen tilaanhan nuo ei mene, mutta meillä perheautona chevy vani, joten takaboksiin voi heittää ihan ilman että laittaa kasaan. Luultavasti näiden lisäksi hankitaan myös jotkut matkikset, jotka sitten mahtuu mun pikku hippokippoon, jolla luultavasti tullaan kulkemaan aika harvoin niin, että tarttis edes rattaita mukaan. Meiltä itseasiassa löytyis jo yhdet sattarit, mutta haluisin sellaiset, jossa on yhtenäinen työntöaisa. Noissa kun on sellaset "kahvat" ja ne on tosi epäkäytännölliset työntää esim samalla, kun puhuu puhelimessa tms.
 
Chilipep: meidän vauva on aika liikkuvaista sorttia. Tuntuu kuitenkin että töissä (konttorissa) vauva on aika paljon hiljaisempi. Varsinkin kotona kun makoilen sohvalla tai kun menen nukkumaan, alkaa tosi kova myllääminen. Musta tuntuu että kaikki meidän lapset ovat olleet jo masusta asti rytmiltään samanlaisia.

Meillä on esikoisen aikaiset vuonna 2004 ostetut Brion kombit ja ovat kyllä loistopelit. Onneksi otin silloin harmaan väriset mustilla pyörillä, niin ne on vieläkin ihan hyvännäköiset. Talvella ovat olleet tosi hyvät pahassakin lumessa ja sohjossa. En voisi kuvitellakaan, että meillä Pohjois-Helsingissä kärräilisin sellaisilla pikkupyöräisillä vaunuilla vauvaa, kun kadut aurataan milloin aurataan.

Kunnon matkarattaat ovat mielestäni aika ehdottomat, minäkin tykkään Nellyn tavoin sellaisista, joissa kahva on yhtenäinen. Tosin talvella vielä ei matkarattaita tarvitse. Hommasin uudet kolmosella, kun olin unohtanut tyttöhen vanhat varastoon ja kangas oli mennyt homeeseen, yök.. Eli nyt ei tarvise niitäkään ostaa.
 
Mä oon ihan Kelan laskurilla katsonut, että äitiysloma alkaa 18.10. Siihen asti olen töissä, jos ei mitään vaivoja tule. Neuvola mulla on vasta ensi perjantaina, siellä varmaan sitten täytellään jotain Kelan lappuja. Muuten en ole uhrannut kovinkaan paljon ajatuksia vauvan tavaroille, tuntuu jotenkin aikaiselta laittaa kamoja paikoilleen? :) Äitiyslomalla on aikaa miettiä niitä asioita.

Toki meillä on aika hyvin "suuret" hankinnat valmiina; tuliterät (vm 2009) Brion vaunut varastossa, jotka saatiin takuusta kun esikoisen Briot menivät rikki. Niitä ei kuitenkaan koskaan otettu käyttöön, koska esikoinen oli tuolloin jo 1v ja siirryttiin matkarattaisiin. Koskaan en niitä myynyt pois ja hyvä niin =) Vaunuissa sillon muinoin kriteereinä heittoaisa ja kääntyvät etupyörät, värinä harmaa, vaihdon jäkeen musta.

Jaloilla seisova kori, kehto, pinnis, turvakaukalo, sitteri, hoitopöytä yms myös esikoisen vanhoja, sängyn ajattelin maalata. Vaatteita en ole inventoinut, sen ehtii. Ja onhan mulla 3 vkon kesälomakin tulossa parin viikon päästä, voi olla että silloin innostun jotain konkreettista vauvan eteen touhuilemaan. Sellasta lämpöpussia muuten mietein, onko joku kokenut sellaisen käteväksi talvivauvalle? Siis sellanen jonka saa kaukalon vöihin kiinni (esim Eisbärchen)?

Vointi ollut edelleen ok, välillä vissiin supistaa.. pari kertaa yöllä kun olen käynyt esim vessassa, tulee alamahan sivuille kiputila hetkeksi?? Vauvan liikkeet tuntuvat jo niin usein, ettei niitä aina enää edes rekisteröi.

Nautitaan kesästä, helteitä taas odotellessa! :wave:

-Pippari rv 22+3
 
vaunut meillä on vm 2001 Emmaljungan yhdistelmät joissa kova vaunukoppa. Noi on olleet aiemmalla omistajalla ihan käyttämättöminä eli iästä huolimatta huippukunnossa.
Lisäksi koska lasten ikäeroksi tulee n. 2v hankittiin tuplat vielä lisäksi, Carena merkkiset ja niihin meillä on vauvalle kova vaunukoppa ensikuukausiksi.
Aiotaan nyt muuton yhteydessä luopua meidän autosta joten on ehdotonta saada lapset samoihin vaunuihin että voin liikkua bussilla ja molemmissa vaunuissa on lisäksi tilavat tavarakorit ruokaostoksille.

vauvanvaatteet on kaikki nyt aikalailla hankittuna.
Ostin nyt toppahaalariksi sellaisen jossa alaosa on pussia jossa reikä turvavyölle niin käy kaukalossakin pussista ja on helpponja mukava pukea kun ei tarvi pelata jalkatöppösten kanssa. Lopputalvi menee sit äp:n jättipuvulla.

tavaroiden järjestely tekisi mieli laittaa mutta koska muutto on edessä niin nyt hirveellä innolla järjestelen siihen liittyen kaikkea, hävitän turhaa tavaraa ja teen kaikkea (muuttoon 2kk) mitä näin aikaisin voi tehdä. Tässä saa tosissaan hyödyntää pesänrakennusintoa :D uudessa kodissa saa sit järjestää kaiken ja tehdä vauvaa varten loput valmistelut <3

chilipep meillä ainakin vauva on selvästi tottunut nyt tiettyyn rytmiin ja varmaan meilläkin reagoin kun alan elokuussa työt taas pph:na ja päivärytmi vähän muuttuu.
Kunhan päivänmittaan liikkuu hyvin niin se ln pääasia. Ehkä sitä alkaa torkuttaa jos istut paljon paikallasi :)

vauvan liikkeet alkavat olla aikamoisen kovia! Viimeyönä heräsin siihen kun typy potki ihan hirveesti!! Muutenkin tää on aika liikkuvainen yksilö.

Onko muilla repäisykipuja? mulla on ollut aina muutaman viikon välein parin päivän "kipukausia" joiden jälkeen maha tuntuu aina isommalta, kai se sit kasvaa sykäyksittäin tai jotain. Nyt taas parina yönä kylkeä kääntäessä tehnyt tosi kipeää ja tänä aamuna kun käytin koiraa aamupissakla, kivisti/repi mahaa. Auttaisikohan joku tukivyö näissä? Tosin eniten näitä on öisin niin ei kai siihen vaikuta..

Susimieli ja Pikkusisko 23+0 (poks!)
 
Noista lämpöpusseista, meillä oli esikoisella mutta ei se ollut kauheen kätevä kun jos pakkasta on sen -20 astetta niin siellä on pakko olla paksusti vaatetta alla kun pussin "suulta" se on kuitenkin auki ja vauvan pää ja hartiat ja kädet jää kylmän armoille. Me ennemmin hankittiin nyt toppahaalari joka käy myös kaukalopussista kun jaloille ei oo lahkeita vaan pussi jossa vyölle reikä. Näin kädet ja niska pysyvät kans lämpiminä.
 
Mä löysin eilen yhden vanhan äitiysmekon. Tummansininen jossa valkoisia palloja. Musta se oli ihan nätti, mutta mies sanoin että siitä saa päänsärkyä kun mun vatsa on niin iso :) Laitan sen kumminkin.

Tuollainen lämpöpussi kaukaloon oiskin hyvä. Meillä ei ole sellaista kun ei ole ollut talvivauvaa. Täytyypä alkaa etsimään.

Mulla ei ole kipuja, muuten kuin jos äkillisesti lähden liikeelle makuulta.Varmaan ihan normaalia nuo kivut. Esikoista odottaessa juili eniten.
 
  • Tykkää
Reactions: Susimieli
Mulla on esikoisen vanha lämpöpussi kaukaloon ja on mielestäni hyvä! Esikoinen syntyi helmikuussa ja talvi oli kylmä ja se toimi todella loistavasti. Se ei jää yläosasta auki vaan on kuin makuupussi pussin suulta eli saa kiristettyä hieman kasvojen ympäri.
 

Yhteistyössä