Marraskuun 2012 masuasukit <3 *syyskuussa*

Neuvola takana tänään 31+2

* Paino oli noussu +432/vko eli kokonaisuudessaan 9,6 kg ekasta neuvolakäynnistä
* Pissit oli puhtaat
* Paineet oli ok 123/82, hemoglobiinia ei mitattu
* Vauvan syke siinä 140 paikkeilla
* sf-mitta 34cm (huiii!!)
* Vauva on selkeesti pysyny pää alhaalla, niinkun oli ultrassakin sillon vko 29, mutta kuulemma vielä alemmaski mahtuis eli ei ny ihan lähtövalmiina vielä ole

Neukkutäti arvioi että varmaan käynnistetään vähä ennen la:ta jos näyttää että kauheen isokokonen on tulossa vauvelista, mutta vointi ainakin meillä molemmilla on nyt mitä mainioin. Totes vaan että kyllä tästä vauvasta niinkö kiinni vielä saa että on sillä tilaa siellä vielä ihan hyvin ettei mikää superjätti ole, että varmaan kokeiltiin tabletteja just kun oon niin epätavallinen raskausdiapetes-tapaus :D
Eipä sokereiden osalta oikeen voinu tehä mittään, seurannat tablettilääkitysajalta on laitettu TAYSille eilen ja siellä mulla on käynti maanantaina, veikkaan että inskat saan minäki, koska vaikka arvot onki yleisesti laskenu hyvin nii ylityksiä tulee silti..

Seuraava neuvola oiski kahden viikon päästä sitten :) nyt nää alkaa rullaamaa 2vko välein + ä-polikäynnit + valmennukset 4.10 lähtien ja apua paniikki iskee!!

voi nukkis mutta onhan se niin että ei kaikilla ole noita oireita ja jokainen raskaus on erilainen :) hyvä että kaikki tsekataan nii löytyy jos jottain on, ja elä sie huoli - istukka suojaa sitä mahatyyppiä stressiltä nii stressaa sie minkä kerkeät kuule, elä sitä ainakaa pado :D (ainaki viime vauva-lehdessä oli juttua tästä, että vauva on turvassa stressiltä mahassa) ihan ymmärrettävää jos tommotteita on ja vähä kummastuttaa ja turhauttaa. Purat tänne vaan kaikki niin se helpottaa :hug:

Terkuin Lumineiti ja villimies 31+2
 
Heips!
tää syksy ei nyt kohtele ollenkaan hyvin. Viime yönä kun mies tuli töistä kotiin niin toinen auto levis tienposkeen. Kiva kun ei mitään ennakko varoitusta, yht`äkkiä vaan tehot hävis vika valo sytty ja sai valutettua bussipysäkille. Hain miehen sitten sieltä keskellä yötä ja tänään hinattiin tuo matkalle jäänyt auto kotiin ja todettiin et tais olla entinen peli. Huomenna hinautetaan se korjaamolle ja katotaan minkälaisen arvion tohtori antaa odotukset ei ole korkealla :(

Viimeyön yö herätyksestä kimmastuneena Anselmi sitten päätti muljauttaa itsensä perätilaan. On ollut koko päivän aika vaisu, tosin aamulla oli neuvola ja siellä todettiin just tuo perätila ja sydänäänetkin oli ok. Painoa oli tullut +900g, pissa ok, hb ei mitattu ja sf nousi takaisin normaalikäyrälle tosin tää terkka mittas sen eri kohdasta kun 3 aikaisempaa et kyllä siinä äkkiä 1-2cm on heittoa suuntaan tai toiseen. Verenpaineet ok ja Anselmin sykkeet huitelee siellä tavallisessa 135-142.

Keskusteltiin tällä kertaa ihan synnytyksesta ja onko pelkoja samoin hiukan kartoitettiin minun kipukynnystä. Ilmeisesti se sitten on korkeahko sillä minun keho reagoi kipuun niin, että minua alkaa nukuttamaan esim. viisaudenhammasleikkausten jälkeen olen vain nukkunut sen pahimman kivun yli, joka tulee kun puudutus lakkaa. Terkka totes että mikäli todellakin reagoin kipuun niin kun reagoin ja mikäli niin käy kun synnytys alkaa niin kannattaa sinne synnärille lähteä viimeistään siinä vaiheessa kun on kellotettu säännöllisten supistusten väli n. 5min 1-2h, ellei aikaisemmin tule tarvetta lähteä.

Perhevalmennukseen tuli nyt sitten kutsu ja se alkais 25.10. Kovasti on lokakuulle kaikkea tutustumiskäyntiä ja valmennusta. Tuota perhevalmennusta on 3 kertaa ja viimeinen kerta on 8.11. Kieltämättä tulee aika jännää että mahtaako kaveri pysyä laskettuun aikaan asti kyydissä sillä tuon viimeisen kerran jälkeen on tasan 1 vko LA:an

Jassoo se auto on nyt entinen peli. Mies kävi korjaamolla kysymässä hinta-arviota ja todettiin et Kuusankoskelle vaan koko paketti. Mistähän sitä rahat nyt sitten autoon sais revittyä. Lainaakaan ei kyllä tekis mieli lisää ottaa kun pääsee ihan just eroon toisen auton lainoista. Kyllä nyt taas vastustaa kaikki ainakin taloudellisella rintamalla ja hittolainen kun ne vaunutkin pitäis hankkia.

Ei kai se nyt auta kun vaan alkaa etsimään taas jotain kulkupeliä ens talveksi joka ei olis ihan pommi.

iia ja Anselmi 31+5
 
Nukkis :hug: Kyllä kaikki on varmaan ihan ok. Hyvä kun tarkistelevat kaikkee mahdollista. Jos yhtään lohduttaa, niin mä olin itte itelleni kiukkunen siitä, kun edellis kerralla neuvolassa en vaan saanut aikaseks kunnollista pissanäytettä. Kotonaki viel harmitti koko homma, kun tuntuu, ettei mun roolini siellä neuvolassa oo kovinkaan kummonen... riittää ku tulee paikalle ja antaa sen näytteen...ja sit se näyte oliki ihan täys susi... Sen seurauksena jännitin nyt sit viime kertasta neuvolaa oikein urakalla ja ennen kaikkea sen näytteen antamista ja sit olikin verenpaineet ihan pilvissä... Täytyy vaan muistaa, että jokanen raskaus on omanlaisensa :) Toiset täällä puhelee viimesten viikkojen kasvupyrähdyksistä, mutta mulla on paino laskussa ja syön myös ihan reippaasti :D Ja kasvotkin on alkanu kukkia taas... tähän asti oonkin saanut nauttia finnittömästä naamasta, mutta paluu entiseen siis on alkanut. Eikä tuo rintavarustuskaan oo muuttunut miksikään... Vähän herkemmin reagoi kylmään, siinä se... Suosittelen lämpimästi ihan kaikille, että jätetään ne "ohjekirjat" nurkkaan.. Ei ne oikeesti tiijä miltä susta pitää tuntua milläkin viikolla jne. Ollaa ihan vaa omia ihtejämme hamaan loppuun asti =)

Satks on muuten vauvamyönteinen synnäri... Oon odottanut tässä, että koska se "äidillinen" fiilis nostaa päätään ja ees jollain tasolla innostuisin ajatusesta imetys.. En vaan saa siihen oikein otetta.. Ehkä se tulee sitte siellä synnärillä.. Mutta oon päättänyt olla stressaamasta siitäkään.. Oon varmasti ihan paras äiti omalle lapselleni, imetin tai en.. Mutta sairaalan puolesta on kuulemma turha odottaa vastikkeita, jos ei ihan välitön pakko oo lapsen voinnin tähden. Ja tuttia ei kuulemma tarvii ottaa mukaan, eikä he sitä siellä synnärillä myöskään käyttöön anna, kun se kuulemma pilaa imemisotteen. Sairaalakassiini tulee tutti kaikista kielloista huolimatta :kieh: Niin kun FG sanoi, saan varmasti ihan itse päättää kuitenkin näistä asioista.

Mulle on nyt öisin tullut kaveriksi alaselän jomotus... Tuttu kaveri ajalta ennen raskautta, mutta nyt se on jotenkin saanut aatteleen tota lähestyvää synnytystä :) En siitäkään hermoile, mutta sitä on kiva aatella, kun se lähestyy vääjäämättä ja kaikki merkit on ilmassa. Oon lueskellut syyskuisten pinoa ja tuntuu sielläkin nuo selän tuntemukset liittyvän supistuksiin. Käveleminen saa aikaseks tosi ikäviä ja yllättäviä vihlasuja ja pistoksia.. Ja sinne tarkastukseen on vielä reilu pari viikkoa. Jännä nähdä onko nää tuntemukset vielä saanu mitään aikaseks...

Ja vielä jännempää nähdä olisko toi kaveri kääntynyt vihdoin oikeinpäin eli väärinpäin... Potkut tuntui kovasti tossa pallean alueella, mutta hikka tuntu siitä huolimatta melko ylhäällä.... Olisko noi pikku-jaloiksi luulemani jutut kuitenkin pikku-kädet :confused:

Tiijä sitten johtuuko lisäraudasta vai siitä, että viikot alkaa oleen tosi vähissä, mä tunnen itteni tosi paljon energisemmäksi, kun vielä muutama viikko sitten. Onko teillä muilla havattavissa tällästä piristymistä?

Kovalla tsempillä etiäpäin :)
sisunen ja seve 33+5
 
Täällä nyt sitten ollaan saikulla äitiyslomaan asti. Tai viikko siihen jää väliin, pidän sen sitten talvilomana. Oli tosiaan parempi vissiin luovuttaa töiden suhteen kun ei vaan jaksa. Eilenkin olin ihan raato töistä tullessa, tosin takana 11 tunnin vuoro ja siitä puolet vilkkaimmalla linjalla ja iltapäiväruuhkassa. Ja vielä maanantai, eli paljon opiskelijoita kuskattavana asemalta. Huomenna vielä käytävä työmaalla vähän asioita selvittämässä. Ja varmaan siellä tulee välillä vierailtua muutenkin, kun mies on myös siellä töissä. Ja kun on muutenkin loistavia työkavereita, niin kiva niitäkin on sit välillä nähdä.

Täällä ei myöskään tissit juurikaan ole kasvaneet, alkuun oli varsin pinkeät ja arat, nyt melkein niinkuin ennenkin. Aavistuksen vaan aremmat. Toivon tosiaan että maitoa sitten alkaisi tulemaan, haluaisin kuitenkin imettää. Sairaalassa tuskin annetaan täällä luovutettua maitoa, siitä on ilmeisesti kova pula. Paitsi toki jos keskosena syntyy. Paikallislehdissäkin ollut juttua tuosta pulasta ja koittavat kovasti houkutella lisää luovuttajia. Olenkin harkinnut tuota luovuttamista, jos maitoa tulee reilusti. Mut saa nyt nähdä miten sitten käy.

Vauva kääntyi eilen ilmeisesti perätilaan, nyt en ole ihan varma miten perin tuolla mahassa sitten ollaan. Liikkeet tuntuu kuitenkin selkeämmin kuin eilen ja hikkakin tuntui alhaalla (eilen se tuntui ylhäällä ja siitä päättelin tuon suunnan vaihdon) Mutta silti välillä tullut ikäviä tökkäyksiä virtsarakon seudulle, tiedä sitten potkiiko sinne vai onko ne kädet. Yleensä ipana työntää jalkojaan ylävatsaan, nyt sitäkään ei ole tuntunut. Mutta pääasia että liikkeitä nyt kuitenkin tuntuu. Eilen kun meinasi täälläkin tulla hätä kun hoksasin kotiin tullessa, ettei juurikaan liikkeitä tuntunut siinä iltapäivän aikana, eikä heti kotiin tullessakaan. Mutta onneksi tosiaan toinen oli vaan eri asennossa. Vähän ihmetyttää ettei sitä itse ole huomannut, että toinen kääntyy ihan kokonaan ympäri. Mut kai siellä on vielä sitten hyvin tilaa.

Pitäisi muistaa huomenna soittaa ja ilmoittautua sinne synnytysvalmennukseen, vaikka ei vielä ajankohtaista olekaan, mutta neuvolan mukaan olis hyvä jo ilmoittautua. Perhevalmennuksesta ei ole tietoa milloin on, ens kuussa vissiin. Sen verran pieni paikkakunta ettei noita ihan joka kuukausi järjestellä.

Influenssarokotteesta ei tosiaan ole ollut vielä neuvolassa tai muuallakaan puhetta. Onneksi muut rokotukset on kunnossa, nekin ehti jossain vaiheessa jo vanheta. Työterveystarkastuksessa nekin sitten hoidettiin kuntoon pari vuotta sitten. Kuitenkin hyvä olla nekin kunnossa, itärajalla kun asuu. Perus flunssa tulee toisinaan sairastettua, tosin varsin lievänä, parin päivän nuhalla selviää. Kuitenkin töissä sellaisen saa varsin herkästi, joten onneksi oma vastustuskyky on kunnossa.

Tirppana 30+3
 
Heippa

Vauva ollut ihmeen hiljainen tänään. Tähän asti myllännyt kovasti mutta nyt ei yhtään samalla tavalla. En nyt varsinaisesti ole huolestunut mutta....laittaahan tuo miettimään. Liikelaskentaa tein aamupäivästä ja silloin kyllä potkutteli sen reilu kymmenisen kertaa. Kai sitä alkaa olemaan niin herkillä loppua kohden että kaikki vaihtelut pistää miettimään...
Onneksi torstaina on ultra taas ja saa painoarviota ja kätilö pyysi tulemaan vielä varttia aikasemmin niin otetaan sydänkäyrää ennen lääkärin vastaanottoa.

Lyhyt omanapainen kirjoitus, mutta ehkä huomenna enemmän :)
 
sisunen ja Satks hah! juu ei ne annakaan tuttia, jollei sitä ole ite ottanut mukaan. kauhuissaanhan nuo hoitajat olivat kun olin "ilman lupaa" antanut vauvalleni sen. Totesin kylmästi, et enköhän jo kolmannen kohdalla tee kuten tykkään.
Tuli hiljaista.
Mulla se ei imetykseen ole vaikuttanut, vauvalla on ollut alusta saakka oikea ote, mutta kun maitoa ei tule ... mua ei ole luotu ruokkimaan lapsiani omista rinnoistani :D Korvikkeen sain myös, kun sanoin että vauvalle ei selkeästi riitä se mitä tulee. että on levoton ja nälkäinen. piste. lisämaitoa kiitos.
Mulle on ihan turha tulla selostamaan tälläkään kertaa mitään muuta :D Minä tiedän mitä teen, neljäs kerran on niin en todellakaan huudata vauvaa nälässä saati jos on imuvoimaa ja tarvetta, ni tutti suuhun vaan.
Yksi lapsistani ei ole koskaan huolinut tuttia, siitä huolimatta maito ei itellä riittänyt. Tää on mun kokemus ja sanokoot sairaalan väki juu tai ei, mä teen kuten omat vaistoni kertoo :)

Fourth Gift ja Pikkupallero 30+0 finally :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: sisunen
Heippa taas!

täällä vaivaa jäätävät liitoskivut ja päänsärky, jotka molemmat pahenivat jostain syystä eilen. Panadolia turha syödä, eipä auta mitään. Yritän taas tehdä töitä kotona läppärin ja puhelimen kanssa, mutta oikeesti tekis mieli potea kunnolla sängynpohjalla... :( Tuntuu niinkuin häpyluu repeäisi asentoa vaihtaessa/liikkuessa, siitä aiheutuu supistuksia, päänsärky vetää lihakset kaulasta asti kieroon tai sitten koko särky johtuu lihasjumeista. Huoh. Onneksi vauva potkuttelee iloisesti!

Meille ei ole influenssarokotteesta puhuttu mitään neuvolassa. En tiedä ottaisinko jos saisin, aikaisemmin olen ottanut joskus kun en ole ollut raskaana. Nyt ei ole mikään tauti vaivannut, tosin näissä kropan muissa krampeissa on ollut ihan tarpeeksi.

On se kumma, että joillain ei nouse paino, joillain sitten kertyy se kilo/viikko, vaikka yrittää syömisiäkin vahdata. Minä kuulun niihin jälkimmäisiin, Nukkis ja muut aiheen kanssa kipuilevat edellisiin. Osanottoni molemmille ryhmille. Mies osoitti yksi ilta isoa mustelmaa reidessäni, niin eipä olisi kyllä tehnyt mieli tarkastella sitä kovinkaan läheltä, semmoinen sellukasa on hyökkinyt reisiin että yök! Mies vaan asiaa parkuessani tuumasi, että ei hän ole huomannut mitään... :D Varmaan synnytyksen jälkeen näytän Jabba the hutilta ylimääräisten sellujeni ja nahkojeni kanssa, mutta ei auta surra asiaa. Kai ne hormonitkin vaikuttavat yksilöllisesti painon kertymiseen.

Toisaalta toisen vaivan takia eilen ultrassa käydessä röntgenlääkäri ihasteli kovasti vauvamahaani ja kyseli raskaudesta tutkiessaan paikkoja. Kysyi mm. että onko kovasti noussut paino, ja kun sanoin että kertyy melkein kilo viikossa nykyään, sanoi vain, että oot varmaan ollut tosi hoikka, kun oot niin hyvässä kunnossa vieläkin :D :D :D Melkeen häkellyin. Se ei tosin nähnyt minua ilman housuja. Tissit toki on jo kokoa ämpäri.

Sairaalakassille en ole aikaisemmin suonut ajatustakaan, koska Taysin ollessa ponnistuspaikkana synnytyssairaalaan on matkaa vain kymmenisen kilometriä, ja mies voi tuoda kaikki tarpeelliset roinat, kun tarvitsen jotain.

Itse kirjoitin tuteista ja lisämaidoista synnytys/sairaalatoivelappuun netissä, että en halua että kukaan muu tekee päätöstä tuteista/pullosta kuin minä, ja että ensisijaisesti haluan että lisämaitoa hörppyytetään eikä anneta pullosta, jos sitä ylipäätään tarvitsee. Haluan antaa tisseilleni mahdollisuuden toimia näin ekakertalaisena. Kun ei tiedä muusta, niin näillä mennään, toivottavasti. Pelkään, että jotenkin se pullottelu tai tutteilu vaikuttaisi kuitenkin negatiivisesti imetykseen, mutta saapas nähdä. Riippuu kuinka itkuiseksi vauva heittäytyy, kai.

Nynaeve ja Pp 30+3
 
Tuosta lisämaidosta esikoiselle sitä kyllä annettiin synnärillä (ei multa ees kysytty mitään, enkä tienny et siihe voi ite vaikuttaa), mutta ei siitä mitään haittaakaan ollut imetyksen kannalta. Maito nousi hyvin, sitä ois riittäny vaikka naapurille asti ja poika handlas imuotteen alusta asti hyvin =) Tuttia/tuttipulloa ei enää kotona suostunu syömään, syleksi kaiken vaan pois, eikä oppinu niihin myöhemminkään. Täysimetystä kesti sen 5,5kk ja osittain n.14kk.
Saa nähä miten tän toisen kanssa käy, en oo sen kummemmin miettiny koko asiaa.

Ite en tosiaan sillo ekalla kerralla ees tienny että noihin asioihin voi itte vaikuttaa, vaan kun kätilöt maitoo kanto pullossa nii sitähän sit kans annettiin jne (meillä tosin pitkän ponnistusvaiheen takia vauva joutu sokerien seurantaan joten säännöllinen syöminen oli tärkeää).
Enhän uskaltanu ees vaippaa vaihtaa "ilman lupaa" tai ottaa tumppuja pois käsistä että olisin voinu ihastella pikku kätösiä :ashamed: :LOL:

Hyh, nyt tarttee mennä pojalta vaippa vaihtaa, hajusta päätellen siellä on mukava yllätys odottamassa...
Ja sitten päiväunille.


kiukuttelija 33+2


p.s. huomenna hyvällä tuurilla saadaan uus auto, iiihana farmari (entisen pienen kaks ovisen rottelon tilalle), minä oon ihan ihastunu siihen autoon jo! :heart:Joten pitäkääs peukkuja että kaikki menee suunnitelmien mukaan ja autokaupat onnistuu :)
 
Korvike ja lisämaito. En kyllä yhtään muista, annettiinko esikoiselle korviketta vai luovutettua äidimaitoa, mutta kyllä sitä sai aina kun pyysi. En tiedä johtuiko se siitä, että minulle tehtiin sektio eikä maito noussut kunnolla ja vauvakin oli aika pienikokoinen (alle 3 kiloa kotiinlähtiessä) Toivon mukaan nytkin sitä on saatavilla, alan muuten stressata tuosta maidon riittävyydestä ja sitten taas kaikki menee ihan päin honkia. Alkaa ihan otsasuoni tykyttää kun ajateleekin... :D Eipä muuten ole käynyt mielessäkään, että synnärille pitäisi ottaa omat korvikkeet mukaan, mutta jos tosiaan lisämaitoa ei heru, niin kyllä mies saa tuttelia kiikuttaa osastolle, en ala vauvaa huudattaa nälissään.

Muutenkin tuntuu, että ekalla kerralla ei uskaltanut paljon mitään sanoa tai tehdä "omin neuvoin", kaikeb mitä kätilöt tekivät ja sanoivat, sisäistin ihan

Muokkaus: Näköjään puolet tekstistä tullut ennen aikojaan.. jatkuu seuraavalla sivulla :D
 
Viimeksi muokattu:
Moikkamoi kaikille!

Joka päivä käyn lukemassa, mutta kun ei heti malta kommentoida, niin jää nyt varmaan puolet kirjoittamatta.

Kiitos Nynaeve päivän nauruista: tissit kokoa ämpäri :LOL:
Joo, ei nämä omatkaan ihan pienet enää ole, ei tosin ollu ennen raskauttakaan, mutta mä vaan mietin että mistä karjatalous-osastolta mä hankin imetysliivit, kun ne nyt jo on 80E ja kokoajan kasvaa lisää ja kasvuaikaa vielä jäljellä vajaa pari kuukautta...
Mutta toivotaan, että se edesauttaisi imetyksen onnistumista, koska eihän se aina sitä tarkoita, että imetys sujuisi, vaikka olis minkälaiset meijerit.

Me on täällä viikko haahuiltu Keijon kanssa kotosalla, viime keskiviikkona tuli oikea lonkka niin kipeäksi, etten kärsiny töissä kivuta rappusia (puolen tunnin välein alakertaan lähinnä pissalle) enkä istua kunnolla. Torstaina sitten lääkäri määräsi istumakieltoa viikoksi SI-nivelen löystymisestä aiheutuneen kiputilan vuoksi. Huomenna mennään töihin yrittäämään, josko persaus kestäisi istua 8h. Lääkäri tosin epäili, että kipu on vaan alkua meikäläisen liitoskipuilulle, koska tähän asti olen päässy aika vähällä. Että myös vasen puoli alkaa kohta kivuliaasti löystyä ja sit siirtyy kipu häpyluuhun jne. Mutta katellaan, yritän kuitenkin käydä vielä töissä, vaikkei motivaatio nyt niin kohillaan olekkaan, taitaisin kuitenkin tulla pitkiin täihin jos nyt jo pitäis jäädä kotiin.

Neuvolakäynnit on meilläkin jo kahden viikon välein ollu syyskuun alusta lähtien, perjantaisella käynnillä oli kaikki muuten hyvin, meikän paino oli vaan laskenu ja sf-mitta oli naurettavat 25,5, alakäyrälle just kivuttiin. Jos ei ole parantunu viikon päästä olevalle käynnille, niin saan lähetteen kokotarkistukseen äitipolille. Mutta päätimme neuvolantätin kanssa, ettei tästä kannata huolestua, koska Keijo ei edelleenkään ole kovin kauaa kerrallaan viihtynyt pystyasennossa, aina neuvolaankin mentäessa on poikittain, kuten oli nytkin. Ja potkut on jo niin voimakkaita, että melkein pakko sen on tuolla masussa kasvaa ja saada ruista ranteeseen ja jalkoihin. Yks päivä ihan nauratti ääneen, kun luin nojatuolissa sanomalehteä ja lehden laita lepäs masun päällä ja sitten herra rupes potkimaan ja koko lehti heilu :D

Influenssarokote en ole ikinä ottanut, eikä neuvola ole sitä tarjonnut. En usko että otan, töistä sen olis kyllä saanut.

Sairaalakassia en ole vielä pakannut, mutta varmaan hyvin vähällä pyrin pärjäämään, että tuokoon sitten isäntä kotoa mitä unohtuu.

Sain viime tiistaina viimein lähetettyä netistä kelan hakemukset. Hermohan niissä taas meni, kuten aina kelan papereiden kanssa. Kun en ole ollut saman työnantajan palveluksessa viimeisintä 6kk jonka tuloihin haluan äitiysrahan perustuvan (kun olin ensin vuokrafirman kautta ja nyt vasta 2kk firman kirjoilla.) Eli työnantaja ei voi täyttää sitä Y17 lomaketta, vaan sain kelan puhelinpalvelusta neuvon tehdä ihan oma selvitys ja liittää mukaan palkkanauhat. Tusasin niin hienon selvityksen, että jos ei kelpaa, niin haistakoot huilun :stick:

Korvike ja tutti Siis olenkohan mä ihan jälkeenjäänyt, kun ei mulla ole näihin mitään näkemystä. On näistä siis perhevalmennuksessa ollu puhetta, mutta ei mulla ole mitään joo/ei kantaa. On mulla tosin ostoslistalla tutti ja tuttipullo, joten kai olen ajatellut molempiin varautua. En kuitenkaan usko, että kotiin nyt suuria korvikevarantoja ostellaan, haetaan sit kaupasta lisää, jos on tarvetta.

Jatkuva pissahätä Miten te toiset voitte käydä jollain tunnin lenkeillä? Mulla on jo puolentunnin lenkilläkin viimeiset 10 minuuttia käveltävä kumarassa, kun rakko on ihan täynnä ja supistus pahentaa tietysti pissatusta. Kotona käyn niin usein, että mieskin jo yks päivä totes että ei sulta nyt kokoajan sitä voi tulla. Vaan kun voi: varsinkin jos on supistelu-päivä, niin pakko käydä vessassa vähintään puolen tunnin välein.

Olen tänään kaivellu yläkerran kaappeja & vinttikomeroa, että saisi kaiken turhan kirpparille ja tilaa vauvatavaroille :) Kaikkea sitä pitääkin ihmisen säästää. Mutta tää on sellaista sopivan rauhallista ja omantahtista puuhailua, koska mua supistelee taas aika kovasti. Kuuntelen samalla nettiradiota, joka soittaa vain 90-luvun musaa, loistavaa siivousmusaa! Nimimerkillä "olin ysäriteini".
Mies yrittää välillä soittaa masulle rokkia, ettei Keijosta tule vaan ysäri-pyllyteknon kuuntelijaa :cool:

Mut nyt pitää lähteä kahvinkeittoon, iltapäiväkahvit pitää saada ajallaan!

Hyviä vointeja kaikille ja tsemppiä itse kullekin omien vaivojen kanssa elelyyn!
Pelottavan ja ihanan lähellä ollaan jo maalia :D

Sandells & Keijo 30+6 (huomenna taas poksuu)
 
  • Tykkää
Reactions: Nynaeve
Korvike ja lisämaito. En kyllä yhtään muista, annettiinko esikoiselle laitoksella korviketta vai luovutettua äidimaitoa, mutta kyllä sitä sai aina kun pyysi. En tiedä johtuiko se siitä, että minulle tehtiin sektio eikä maito noussut kunnolla ja vauvakin oli aika pienikokoinen (alle 3 kiloa kotiinlähtiessä) Toivon mukaan nytkin sitä on saatavilla, alan muuten stressata tuosta maidon riittävyydestä ja sitten taas kaikki menee ihan päin honkia. Alkaa ihan otsasuoni tykyttää kun ajatteleekin... :D Eipä muuten ole käynyt mielessäkään, että synnärille pitäisi ottaa omat korvikkeet mukaan, mutta jos tosiaan lisämaitoa ei heru, niin kyllä mies saa tuttelia kiikuttaa osastolle, en ala vauvaa huudattaa nälissään.

Muutenkin tuntuu, että ekalla kerralla ei uskaltanut paljon mitään sanoa tai tehdä "omin neuvoin", kaiken mitä kätilöt tekivät ja sanoivat, sisäistin ihan suodattamatta. On kuitenkin hyvä muistaa, että kyseessä on oma lapsi ja kätilöillä ei ole siihen sanavaltaa, haluatko imettää, kuinka paljon, annetaanko lisämaitoa/tuttia jne. Itse ainakin toivon, että nyt toisella kerralla olisin vähän omatoimisempi ja uskaltaisin sanoa mielipiteeni. No, onneksi mies sentään on sen verran sanavalmis, että jos mä alan mamoilla, niin se kyllä uskaltaa sanoa mielipiteensä.. Vaikka eihän se mieskään siellä koko aikaa ole.

sisunen Mulla on kanssa meneillään joku energiapiikki. Jonkunlainen pesänrakennusvietti päässyt valloilleen nyt kun päästiin uuteen asuntoon. Voi kyllä johtua osaksi siitäkin, että mulla on tylsää. En ole vielä oikein kotiutunut, ja kun tosiaan en ole töissä enkä kouluunkaan viitsinyt enää nyt syksyllä reilun kuukauden ajaksi palata, niin vähän hoomoilasena tässä pyöritään. Esikoinen on muutamana päivänä viikossa päiväkodissa ja eihän mulla oikein mitään tekemistä ole. Uimassa oli tarkoitus käydä tuonne 36 viikolle asti, mutta nyt iski flunssa ja jotenkin muutenkin niin vaivalloinen olo, ettei tee mieli bikineissä mennä sinne hallille pyllertämään. Eli vähän toimeeton olo.
Esikoisen loppuodotuksen aikaan oli vähän samanlainen olo ja synnytyksen jälkeen päätin, että jos IKINÄ saan toisen lapsen, nautin siitä loppuajan toimettomuudesta, koska se on sitten vauvan tultua historiaa, mutta eipä siitä osaa oikein kunnolla nauttia nytkään. Koko ajan vähän sellainen olo, että pitäisi tehdä jotain vaikka oikeasti pitäisi levätä. Ja kun lepään ja esikoinen on päiväkodissa niin syyllisyyshän siinä iskee. Naiset ja varsinkin äidit ovat kyllä mestareita syyllistämään itseään...

PikkuA ja poika 34+2
 
  • Tykkää
Reactions: sisunen
Sandells81, mullahan tissien koko lähti koosta 80E/F, nyt pyyhitään paria aakkosta isommissa kirjaimissa. Tiukat omalle koolle just sopivat urheiluliivit ei mee enää päälle. Olo on vähän parpapapamainen levinneine ahtereineni ja hehtobosissa. Läpsäytin itteni yks ilta "romanttisessa mielessä" sängyssä miehen päälle, ja se parka meinas tukehtua :D Maha ei ole silti kasvanut kokoa, 111 cm oli eilisessä mittauksessa. Sen muoto vain vaihtuu ja kilot pakkaa muualle.

Jatkuva pissahätä lyhentää tosiaan mun lenkkejä. Koko ajan on jano ja koko ajan pissattaa! Vedän päivällä litratolkulla vettä ja pissaan myös. Vaikka ennen lenkkiä kävis vessassa, tiedän jo haahuilla lähimetsissä, että ei tarvitse pelätä potkun tuomaa ryöpsähdystä housuihin joku päivä vielä.

Omat Kelan paperit on vielä netissä viimeistelemättä. Ensi viikon torstaihin on aikaa. Eipä ne sitä päätöstä vielä tekisi muutenkaan, niin en ole pitänyt kiirettä. Koska puolen vuoden palkkatietoja ei voi toimittaa palkanlaskijan mukaan mitenkään etukäteen, vaan ne voi lähettää vasta lokakuussa, ja päätös rahoista tulee vasta sitten. Onpahan myös pieni lisätuuri saada se uusi pakettikin, vaikkakin enemmän on kyse omasta laiskuudesta ja vastenmielisyydestä alkaa asioimaan Kelan kanssa kun töissäkin on riittävästi väännettävää vielä.

Nynaeve ja poika edelleen 30+3
 
Väsynyt tervehdys...

TJ 20 työaamua.... vielä ens viikolla pitää vanhempainiltakin pitää alta pois.. ja kaikenlaisia palavereita huoltajien kanssa on ollut tällä ja viime viikolla. Oon siis suoraan sanottuna niin **tun poikki ja niin **tun epämotivoitunut töihin tällä hetkellä ettei kyllä paskan vertaa enää kiinnosta. Ja onhan tää fyysinen olomuotokin niin helkkarin kankee ja raihnanen. Vasta nyt tajuan miten fyysistä opettajan työ oikeasti on. Nyt kun tää liikkuminen on niin rajoittunutta.
Tänään eräs 10-vuotias nulkki piinasi mua 2h tekstiilityötunnilla veemäisellä käytöksellään ja vielä tuntien lopuksi loppusiivouksen aikana tokaisi että "ethän SÄ ole siivonnut mitään!" :kieh::kieh: Sit mä latasin täyslaidallisen raskaan naisen raivoa nulkin suuntaan. HUOH. Sellasta se sitten on kun odotetaan että ope siivoaa kun kerran mammakin kotona aina. Voi perse mä en jaksa! :headwall:

Kelan päätökset sain lopulta tänään. Reilu 6vk meni. No pääasia että asia on nyt kunnossa. Saa nähdä tuleeko mulle se uusi pakkaus vai vanha. Kumpaankin olen tyytyväinen.

Eilen oli neuvola ja siellä uus terkkari kun oma jäi äitiyslomalle :) Ihanalta vaikutti tämä uusi. Semmonen joku reilu viiskymppinen täti-ihminen. Tulin kyllä heti juttuun hänen kanssaan. Verenpaine oli hyvä 117/80. Paavo majaili masussa pää alaspäin ja sykkeet hänellä 140. Sf-mitta rv30+4 29cm. Painoa oli sitten tullukki kuukaudessa 2,1kg. Nyt menin sitten eka kertaa plussakilojen puolelle eli alkperäiseen ennen raskautta -painoon on tullut +2kg. Eihän se paljon ole mutta itseäni hirvitti nopea nousu lyhyessä ajassa. Terkkarikin kyllä vaan kehui ja kannusti. Ja totesi että mulle on tullu mahaan "vauhtiraitoja"... :/ Pissakin oli ihme kyllä puhdas vaikka olin ihan varma että siinä on varmasti jotain häikkää. Pissi on tuntunut niin kirpakalta viime aikoina. Ehkä se johtui sitten viime viikolla ilmenneestä hiivatulehduksesta joka tais olla aika ärhäkkä. Monta päivää meni, että oireet hävisivät.

Paavo potkii ihan julmetun paljon. Hyvähän se tietysti on. Jostain syystä mua nolottaa kun alkaa maha heilumaan kesken työpäivän. Se näkyy niin selvästi ulospäin. Pienet koivet polkee juuri tuossa tissien alla.

Synnytys pelottaa ja hirvittää edelleen. Ristiriitaista kun ei malta odottaa että saa vauvan syliin mutta kuitenkin toivoo että herranjestas ei vielä apua!!! En osaa, en oo valmis jne jne.

Eilen olikin myös eka synnytysvalmennus joka sai aikaan myös ihan kivan perheriidan. Mies nimittäin ilmoitti tuntia ennen että ei pääse töistä lähtemään :kieh: Menin sitten yksin sinne... Täynnä pyhää raivoa. No, aiheena oli loppuraskauden hyvinvointi ja oliha se aika turhan kuuloista jauhamista. Asioita, jotka kyllä tiesin jo entuudestaan. Mutta katsoimme siellä myös Tyksin tekemän ihan uuden synnytysvideon ja se oli ehkä tuon session parasta antia. Pääs siinä videon kautta vähän kurkkaamaan että millaista siellä synnärillä sitten on.

Nyt lepoa...

Anukkio ja Paavo 30+5
 
buubsit ei ole muuttaneet kokoaan eikä näköään :D mutta näin jokaisessa raskaudessa.... ei siis tuota suurta pään vaivaa mihin niitä tunkisin :D

linea negra ei vieläkään näy... olikos se uskomus et sit kun se näkyy aikaisin ni ois poika vai millai?

sykkeet meillähän on myös alhaiset, siinä 134 paikkeilla. eli nuo mitä nyt oon teillä lukenu olevan niin on vissiin poikaa näyttäny ultratkin... mene ja tiedä...
 
liikunta no, painaahan tuo kohtu ihan kiitettävästi rakkoa mutta ei ihan puolen tunnin välein tartte mennä, oikeastaan mähän olen viimeiset puoli vuotta kouluttanut rakkoa siihen 2-3 tunnin vessaväleihin.
ja mitä tiheämpään oppii käymään, sitä vaikeempaa on pidätellä :D aamuisin kyllä kahvi pistää juoksemaan mut käyn sit ainakin sata kertaa ennen klo 9 ulos lähtöä ja on kyl sit tyhjääkin tyhjempi :D

pitkät päikkärit toi tehoa aamun ulkoilujen jälkeen olikin tosi uni, ja pari tuntia humpsahti sohvalla :D nyt on tehty ruuat, siivoiltu ja imuroitu, sämpylät tulossa uunista ja kohta tulee kaveri käymään :) vatsaa kivistää kyllä kun paljon touhuaa, mutta mä tykkään pysyä liikkeellä silti et on olo kuin mursulla vähintään.
Liitoskipuja alkanut täälläki orastamaan, mutta hammasta purren painetaan eteenpäin. se vaan tietää sitä et vauva tekee tietään pihalle :) sesam aukene :D
Elämä näyttää menevän eteenpäin, ja pahimmat ressit on selätetty kun asenne on saatu taas tilanteen yläpuolelle.
Hautajaisiin valmistaudutaan, ja sitä varten tuli sitten ostettua takki mihin mahani kera mahdun. sekä laukku. ja kengät. mutta kaikki nämä menevät myös raskauden loputtua :) kivaa piristystä, ja mukava lähteä sit vaikka ruokakauppaankin vimpan päälle vaatetettuna :)
-vaikkakin uhosin etten enää loppuajaksi mitään osta :D niin varmaan :D

heipat kaikille, ja mä en vois kuvitellakaan et ite jaksaisin missää duunis enää kökkiä, joten reippaat hatunnostot teille ketä vielä siellä omalla työmaallanne jaksatte pakertaa :heart:
 
Nynaeve :D

Pissahätä Se on kyllä jännä juttu, että vaikka kuin käy tirisyttämässä viimoista tippaa, niin silti se hätä yllättää jossain vaiheessa lenkkiä.

Kelan lappuset Laittelin netin kautta 9. päivä ja loppu viikosta tuli jo kirjallinen päätös vanhempainpäivärahasta, nopsakkaa toimintaa jos multa kysytään. Toki mun tulot tulee edellisen vanhempainpäivärahan mukaan, joten laskemisia yms. ei mun hakemuksessa ollut.

Liikunta Mulla on ollut liikunta nyt tauolla kohta viikon, kun tuli käsky levätä. Toivottavasti saisin huomenissa luvan normaali elämään, mä kaipaan mun stressin poisto lenkkiä, hetkeä kun ei tarvi ajatella yhtään mitään.

Mini vaatteet Sain mun esikoisen vaatteet takas lainasta, onhan ne pikkuruisia ja ihania :heart:

Inari & Juri Kakara 31+5, päiviä synnytykseen noin 58
 
Viimeksi muokattu:
Korvike ja lisämaito Meidän sairaalassa tuota äidinmaitoa ei edes kerätä ja taitaa sellaiset vaativimmat tapaukset mennä tuonne OYKSiin, josta varmaan luovutettua äidinmaitoa saapi. Meidän synnärillä on maitohuone, jossa voi käydä pumppailemassa omaa maitoa tai hakemassa korviketta.
Esikoisella ei ainakaan imetykseen vaikuttanut se, että parina ensimmäisenä päivänä sai lisämaitoa pullosta, myös tutin sai synnäriltä.
 
Tänään sitten kävi se mitä oon pelännyt koko raskausajan eli kompuroin kaupan parkkiksella ja kaaduin mahalleni :'( Oon ihan hirveä kompura ja sählä ja vedän turvalleen oikeasti monta kertaa vuodessa. Luojan kiitos raskaus ei osunut pahimpaan liukkaaseen talviaikaan! Kuraisena ja märkänä vaan sitten autoon soittamaan äippäpolille että mitäs nyt ja kyllähän ne mut sinne käski tutkittavaksi kun nyt näin isoilla viikoilla jo mennään. Onneksi ultran mukaan kaikki hyvin ja Sinttikin potkutellut illan ihan normaaliin tahtiin. Takaisin pitää lähteä jos tulee kipuja tai vuotoja ja sitten otetaan yliyön seurantaan.
Molemmat polvet on nyt sitten ruvella ja toiseen polveen kehkeytymässä iso mustelma. Toivottavasti en tämän muuton keskellä ihan liikuntakyvyttömäksi kuitenkaan joudu.
Oisko nyt sitten aika vähän hidastaa ja tajuta se oman kropan painopisteen muuttuminen ja se että tässä muumi-vartalossa ei enää "kipaista äkkiä" yhtään minnekään :ashamed:

Tuna ja melkein liiskattu Sintti 31+2
 
KORVIKE Esikoinen ei tarvinnut sairaalassa korviketta, toinen sai Kättärillä luovutettua maitoa mutta nihkeetä oli kyllä kun pyysi vaikka rinnat ihan rikki eikä maito noussut (mulla nousee vasta n. 5 päivänä), kolmannen synnyttyä niin korviketta annettiin 40ml x 8 ihan ekasta päivästä kun oli lastenosastolla ja iso vauva mutta imetys lähti kuitenkin hyvin käyntiin kun maito nousi ja korvikkeet lopetettiin.

MAHANYMPÄRYS edelleen se sama 101cm mutta vatsa muuttanut muotoaan ja tuntuu paljon isommalta ihan muutamassa päivässä! Mä olin jo niin tyytyväinen kun melko pienenä oli kauan pysyny mutta olisikohan vauva kääntynyt eri asentoon nyt kun vatsa ihan erikokoinen!

PISSAHÄTÄÄ ei ole kotona, aika usein käyn kyllä vessassa kun paljon tulee teetä juotua mutta ulkona kävellessä iskee nopeasti vaikka olisin juuri vähän aikaa sitten vessassa käynyt niin siteitä nyt pidän jos "pidemmälle" kävelylle meen ja tiedän etten pääse vessaan sitten.

RINNAT ei ole juuri paisuneet täälläkään, tummuneet jne mutta suurenevat yleensä vasta kun maito nousee mutta imetysliivit hankittu kyllä jo, että ei ne niin paljon suurene kuitenkaan. Yhtä kokoa isommat liivit nyt raskauden aikana käytössä ja niin ollut aikaisemminkin.

LINEA NEGREAA ei ole.

Korvapuusti 31+6
 
Heips!

Koitan taas pikaiseen kirjotella tässä ennen nukkumaan menoa, huomenna kun alkais taas työputki se olis sitten toiseksi viimeinen. Viimeinen oman vuoron kanssa et onhan se vähän haikeaa, mutta pitää nyt ottaa kaikki irti ja olla ärsyttävä oma itseni niin ovat vain onnellisia kun pääsevät minusta eroon vuodeksi ;)

Linea Negra mulle on sanottu että jos se menee navan yli se olis poikamerkki ja jos jää navan alle niin sitten olis tyttö. Se kuinka vahva se viiva on ei ilmeisesti vaikuta. Minulla on erittäin haalea.

Tutkailin tänään netin ihmeellistä maailmaa ja otin selvää voiko itse vaikuttaa jotenkin että saisin Anselmin takaisin raivotarjontaan. Muutamia kääntöasentoja tuli kokeiltuakin ja yritän nyt ottaa nuo päivittäiseen ohjelmaan, että saisin pikkuisen kääntymään ennen viikkoa 36. Tosin taitaa olla niin että kääntyy jos on kääntyäkseen mutta helpottaapa ainakin omaa stressiä et on edes yrittänyt tehdä jotain. Ja jos ei käänny niin sitten on se kääntöyritys äitipolilla edessä.

Liikkeet kun tuntuvat todella ikäviltä nyt kun poika on perätilassa. Olen tottunut että potkii tuohon ylävatsalle ja nyt kun potkii lantion alueella niin ei ole yhtään kivaa. Lisäksi en tunne liikkeitä nyt niin helposti kun aikaisemmin :(

Tissit Imetysliivit hankin vasta lokakuun lopulla, näihin on itsellä kuitenkin tullut pikkuisen kokoa lisää ja välillä tuntuu että kasvavat edelleen.

Tutit ja korvikkeet mulla ei ole mitään mielipidettä noihin. Ekaa kun odotan niin en edes tiedä synnytyssairaalan käytäntöjä miten toimivat. Eiköhän sekin selviä siellä synnytysvalmennuksessa ja jos ei selviä niin en pakkaa mukaan saa mies tuoda jos on tarvis. Kuitenkin imettää on tarkoitus et sen mukaan mennään.

Tasapaino ja liikkuvuus Itsekkin ihmettelen että olen selvinnyt ilman ihmeempiä kompurointeja kuitenkin päivittäin kuljen portaissa useita kertoja. Ihmetystä aiheuttaa myös tuo nivelten liikkuvuus. Itsellä kun on taipumusta yliliikkuvuuteen niin nyt se on sitten noussut ainakin toiseen potenssiin. Taivun vieläkin erittäin helposti laittamaan sukat jalkaan tai leikkaamaan varpaankynnet. Ulkomuodolta muistutan kirjaimellisesti muumia mutta silti pääsen vääntymään ja kääntymään mitä ihmeellisimpiin venytyksiin ja tasapaino tuntuu jopa parantuneen tässä raskauden aikana. Ehkä tämäkin vielä muuttuu.

Kivut lähti sen sileän tien kun Anselmi kääntyi perätilaan. Aika ristiriitaiset fiilikset kun haluaa sen ärsyttävän kausittain pistävän kivun takaisin ja kuitenkin taas toisaalta on onnellinen että nekin vähät hävisivät. Kuitenkin kun tiesi mistä se johtui niin kai se oli sitä positiivista kipua.

Nojoo nyt on pakko lähteä nukkumaan, pakko tehdä vielä liikelaskentaa kun en ole nyt illalla tuntenut potkunpotkua viimeiset oli tuossa 17.00 aikoihin ja näihin aikoihin on normaalisti pikku iltajumpan aika.

Otetaan nyt kuitenkin vielä pari kuukautta ihan rauhassa ladyt, kokeillaan olla kompuroimatta ja yritetään pitää pikkuiset kyydissä sinne LA:an asti.

iia ja Anselmi 31+6

PS. No poksutaan jo huomisen kunniaksi. En kerkeä kuitenkaan käydä muutamaan päivään palstalla.
Huomenna siis 32+0
 
Voi Tunafish-78 sympatiat sulle... :hug: Mistäs olisi voinut arvata että tuollaistakin tässä vielä käy :)
Mutta onneksi noilla muksuilla on tuola hyvät pehmusteet, turvatyynyt ja vesipehmikkeet. Yön yli jos nyt on kaikki mennyt hyvin, nii ehkä asia jo vähän hymyilyttää? :) :heart: Vaikka niin kuin meillä päätä puistellen sanottaisiin, nii "Nyt jo vähän varovaisuutta" - joo joo, vahinkoja sattuu =)
 
huomenet leidit :)

tunafish kohtalo-toveri lohduttanee :D mähän kömmähdin edellisen odotuksen aikaan liki samoilla viikoilla, omaan tyhmyyteeni koiran kanssa... sitä sattuu, ja kohtu ja lapsivesi kyllä suojaa vauvaa hyvin. Ainoastaan on syytä vakavaan huoleen jos joutuu esim autokolariin, silloin iskuvoima on niin suuri ettei vauva ole enää niin turvattu.
Mutta kyllä se niin paljon säikäyttää, ja mäkin syytin itteäni aivan tosi paljon, et noni miten ihmeessä en tajunnut...miksi mun piti edes sinne lenkille lähteä.... ja miten mä silleen....
Parempaa tuuria jatkossa toivotaan :) ja hei, onneks ei olla mustekaloja: mihin sitä kompuroisikaan niin monen jalan kanssa, kun näissä kahdessakin on varomista ettei solmuun mene :D

tutti sairaalakohtaista on myös se, et ONKO OSASTOILLA tutteja antaa.... Satkilla EI ole, ja tiedän äidin joka ensimmäisen saatuaan koki elämänsä kamalimmat vuorokaudet, kun vauva olisi todellakin tarvinnut tuttia, maito ei noussut, korviketta ei annettu, vaan käskettiin vain imettää ja imettää ja imettää...
Suosittelen siis pakkaamaan pestyn ja keitetyn tutin sairaalakassiin ihan varuiksi vain, siinä ei iso raha hukkaan mene jollei sitä tarvitsekaan.
Sairaalasta jos ei sitä saa, on uusi isäkin varmaan suht ihmeissään kaupan tutti-valikoimien edessä että mimmonen se sitte tarvii olla... :)
Mutta myös kaverini on esimerkki siitä että täysimetyksellä on menneet 10kk, tutista huolimatta :) Aina se ei tarkoita sitä että tutin ollessa käytössä, imetys ei onnistu :)

imetys ite oon jotenkin niin tottunut siihen et en koskaan imetä. alkuun ekat pari viikkoa kyllä, siitä se sitten lähtee laskuun. söin join ja vaikka seisoin päälläni niin mitään ei tapahdu. äitini on ollut samanlainen, ja oikeastaan on ollut helpottavaa, että tämä piirre voi olla oikeasti perinnöllinen, eikä mun ole lainkaan tarvinnut potea syyllisyyttä, että en olisi tarpeeksi yrittänyt. Olen silti tehnyt parhaani, ja pullojen kanssa on kyllä niin helppoa, meni sitten minne tahansa!
Jotenkin sitten ajatus kääntynytkin niin, et en edes toisten nähden halua imettääkään. Haluan siihen oman rauhani, eikä tulisi mieleenkään julkisesti istua imettämässä :D Se ei ole siis itselle muodostunut niin luonnolliseksi että tekisin sen missä vain, oli kuinka paljon ihmisiä läsnä..
Tosin en kyllä mielelläni syötä pullovauvaakaan ihan missä vain... Ehkä vain tykkään tehdä ruokailuhetkestä rauhallisen, ja pitänyt sitä kautta sen vain mun ja vauvan hetkenä.
Syvällisiä filosofointeja aamutuimaan :)

potkut tuntuvat reippaasti heti rintojen alla... ihan hellänä kylkikaaret... mutta muutama viikko vielä kun menis niin sitten alkais helpottaa..
välillä on hiljaisempaa mutta välillä taas reippaampaa...

kaverilla viikko laskettuun, ja käynnistettyyn synnytykseen :) jännittää jo sen puolesta, ja maltan tuskin jaksaa odottaa että pääsen sitä nyyttiä ihastelemaan :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: sisunen
Käväisin käyrillä, kaikki onneksi ok. Nyt on taas totutut potkuttelut ollut. Kyllä alkaa kummasti huolettaa vuorokauden kestävä hiljaisuus mahassa! Tökkimällä vain saa vauvalta vaimean potkun. Onneksi, oi onneksi, kaikki hyvin. Kumma kyllä, eivät ultranneet (virtauksiin ois kiva ollut saada varmistusta..), ainoastaan käyrillä olin :confused: Sykkeet kävi aika matalalla mun mielestä, varmistin kätilöltä monta kertaa asiaa, muttei tuumannut siihen oikein mitään. Siinä 130 pääsääntösesti, mutta ihmettelin kun kävi 110 tienoilla myös.

Tissien koko on kasvanut ehkä just ja just kuppikoon verran kokoon B. En ole kyllä koskaan ajatellut tissien koon ja kasvamisen vaikuttavan imetykseen ja näinhän se onkin. Ei sillä ole mitään merkitystä kuinka paljon sitä maitoa sitten alkaa tulla. Mulla on imetykset sujuneet hyvin ilman rintakumeja yms. huonoista nänneistä huolimatta. N.4kk täysimetin molempia, 6kk kohdilla lopetin kokonaan tai tuli sellasia rintaraivareita ettei ollut mitään järkeä jatkaa. Kakkonen sai laitoksella lisämaitoa, koska sokerit oli alhaalla. Molemmat on syöneet tuttia kotiin päästyä. Laitoksella kyllä monella vauvalla näkyi tutti :)

Sairaalakassia en pakkaa erikseen. Käsilaukkuun tulee lähdon hetkellä: kännykkä, laturi, lompakko, ä-kortti, hiusharja, deodorantti, imetysliivit+liivinsuojia ja mies saa tuoda muuta, jos tarttee. Kotiutusvaatteet vauvalle laitan valmiiksi kaukaloon, niin mies tuo tullessaan kun vauvan kanssa kotiudutaan. Laitokselle mennessä laitan vaatteet millä voi tulla kotiin. Maha on pullataikinaa, kauhea turvotus, joten ihan turha kuvitella laittavansa mitään "kunnollista", vaan mammahousut jalkaan niin on mukavaa.

RT on vauva edelleen ja viihtyy enemmän oikealla puolella. Ajoittain kyllä on jotenkin hassussa asennossa, kun en selkeästi tunne missä peppu ja missä selkä. Mutta pääsääntösesti helposti tunnistettavissa miten päin on.
Kauhea flunssa vaivaa vieläkin, ei meinaa millään mennä ohi. Ärsyttävää. Kävin kampaajalla uusimassa lookin, meneekin hetki varmasti ennen kuin seuraavan kerran pääsee siihen mukavuuteen. Paitsi, että taitaa viime käynnistäkin taas olla jo kohta vuoden päivät. Mulla vollut pitkät hiukset, niin ite olen latvoja saksinut ;).

Ihanaa kyllä, ettei kenenkään ole vielä tarvinnut lähteä tosi toimiin, toivotaan että kaikilla vielä vauvat jatkavat yksiössään kasvua useamman viikon!

Hevosenkenkä 33+2
 
Onneksi Tunafish selvisi säikähdyksellä ja kaikki on pikkisellä mainiosti :heart:

Hevosenkenkäkin on kävässyt käyrillä, niin sitä pittääkin heti kun huolestuttaa, ei kannata jäädä kotiin murehtimaan. Onneksi sielläkin kaikki hyvin :heart:

Annahan Iia84 itsestäsi kaikki työkavereille, etteivät vaan unohda äippäloman aikana sua :cool:

Mulla on tänään lapsivapaa päivä, täytyy yrittää käyttää fiksusti, josko laittelis pikkisen vaatteita yms. valmiiksi, ehkä jopa kehdon... :D Todellisuudessa en kuiten saa yhtään mitään aikaseksi, eikä se edes haittaa. Rentoilu, rentoilua...

Mukavaa päivää kaikille.

Inari & yöllä monottanut Juri Kakara 31+6
 
  • Tykkää
Reactions: sisunen
Merkkiä tähän väliin. Piti kommentoida vaikka mitä mutta nyt rupesi niin painamaan tämä koneella istuminen, että pitää vääntäytyä takaisin pötköttämään. =)

Mukavaa viikkoa kaikille!

Harakanhattu ja jäpikkä 32+1 <3
 

Yhteistyössä