Marraskuun 2012 masuasukit <3 *syyskuussa*

Palsta-kyttääjät saa kyllä pitää suunsa supussa, kun eivät asioista sen enempää tiedä! Se nyt on ok, jos joku naapuri haluaa näistä yleisistä asioista tulla neuvonsa/oman kokemuksensa antamaan, mutta tuommonen puskista huuteleminen ei kyllä kuulu tänne! :kieh:

Illalla oli kyllä inhottava mennä nukkumaan, kun koko keskivartalolla oli epämukava olo.. Möntti runteli sisäelimiä suolistoa myöten ja rupesin jo pelkäämään, että kääntyyköhän se kumminki perätilaan vielä : / Tosin terkkari sanoi, että sillä on vielä hyvin tilaa liikkua, että onhan sillä aikaa sitte kääntyä vielä takasin. Ärsyttää, kun se on suurimman osan ajasta ollu kumminkin oikein päin.
Eilen illalla mua myös rupes vähän pelottaan synnytys. Sanoin miehelleki, että eikö se vois synnyttää mun puolesta... mutta nää nyt on tiesti niitä normaaleja ajatuksia, mitä tulee.

Eilen sain pestyä ne vaatteet, mutta en saanu sitte pakkaamista aloitetuksi millään :( Tää oma saamattomuus alkaa vähän jo masentaaki. Mutta ehkä se tästä, kun saa jonku isomman homman alotettua. Pitäis kovin tässä opiskellaki, mutta jään aina jotenki jumiin, kun on kaks isoa asiaa, mitä pitäis alottaa. Että aikapula alkaa painaa täälläkin, ja ite on se suurin jarru!!!
Mutta onneks isommat hankinnat on tehty ja aikalailla pienetki. Amme ja teline pitää ostaa vielä, mutta sen kerkee. Pinnasängystä en tiedä edes, että onko siinä patjaa, kun saadaan se miehen kummitädin varastosta sitte muuton yhteydessä. Aattelin just, että vois ommella niitä lakanoita ja reunapehmusteen äippäloman aikana. Se tarkottaa kyllä sitä, että kankaat pitäis käydä ostamassa NYT, kun kangaskauppa lopetti tulevalta paikkakunnalta viime keväänä... Yhtä vähän rikkinäistä tuplapussilakanaa oon säästäny, että siitä sais tehtyä vaaville ainaki yhden. Eurokankaassa kävin toissapäivänä, mutta siellä tuli sellanen tunne, etten osaa/tiedä tehdä niistä kankaista mitään! Pitää mennä joku päivä uudestaan ja kysyä sitte myyjältä apua. :rolleyes:
Äidin kanssa oli puhetta saumurin hankkimisesta, ne on vaan niin kalliita, ettei ehkä nyt kannata vielä. Sitte ku on pennussa enemmän vahdittavaa ja itellä vähemmän omaa aikaa, niin se ois varmaan näppärä :D

FG olihan se Koiviston presidenttipariki joutunu seisomaan ratikassa :D Oisit kovaan ääneen tokassu, että tässähän on olo kuin presidentillä, kun saa seistä!

Nyt mää herättelen tuon koiruuden lenkille ja yritän saada selkeyttä tähän mun mielen kaaokseen. Ois niin plussaa saada tuo pakkaaminen alkuun ennen ku pitää käydä hoitaan asioita kaupungilla.

Hyvää viikonloppua kaikille! :heart:
 
Tosiaankin syksy tullut ja tuonut mukanaan flunssat :|. Täälläkin siis koko poppoo räkänokkaisia ja yskäisiä.

Jäin saikulle. Suppareita ja tapahtumia kohdunsuulla, eikä työteho tuntunut enää parhaimmalta (hoitoala). Helpottavaa kyllä, kun ei tarvi käyttää kaikkia voimia jaksaakseen töihin ja laskeakseen päiviä. Nyt huomaa olleensa jo väsynyt. Ja lääkäri arvioi vauvan käsikopelolla 2,5kg painoiseksi :O. Kaverihan on 5kg, jos vielä pari kuukautta massaa kasvattelee. Saa sitten töitä tehdä, että pikkusen pihalle saa! Ja mulla ei siis RD:ta, enkä ainakaan myönnä kovasti sokeria syöväni. :LOL: Sf-mitaksi sai kuitenkin 29cm (keskikäyrä) kun viimeksi oli terkan mittaamana 31cm.

Mulla edellisistä synnytystapa-arvio on ollut viimenen lääkärikäynti rv35-36, missä on tuumattu että sieltä tulee normaalisti. That's it. Vatsan ympärys 96-97cm, ihan vielä ei metri ole rikki. Muakin harmittaa kun en ole edellisissä raskauksissa mitannut, olisi kiva nyt vertailla. Muuten vointi nyt ihan hyvä, päivittäin supistelee jos enemmän touhuan/liikun. Ihmettelin tuossa vauvan hiljaisuutta mahassa, niin nyt on myllännyt oikein urakalla taas.

Millimaman ja lumineidin yksiöt :heart:.

Nyt kyllä huomaa mahan tulevan jo eteen joissain tilanteissa. Tulee ihan olo "Oho. en mä mahtunutkaan" tai "ei taivu, niin ei taivu" Mutta kaikki valmista, vauva vaan puuttuu. Vaatteita tytölle vinot pinot varmaan vuodeksi (ja sitten syntyykin poika ja saa vauhdilla lähteä kirppikselle), pinnis + tykötarpeet, imetysliivejä, kaukalo, rattaat, NaCl-tippoja, Bepanthen-voidetta... ainoastaan ostoslistalla on vaippoja, kosteuspyyhkeitä, liivinsuojia ja tutteja, mitkä tarttee yrittää muistaa napata matkaan jollain kauppareissulla. Vauvan kotiutumisvaatteet alkaa olla jo selvät, katsoen nyt vielä kuinka kylmä mahtaa olla, mutta suunnitteilla on ä-pakkauksen vanupuku ja alle body+sukkikset ja velour-asu. Omia vaatteita mietin.. varmaan lökäpöksyillä mentävä synnyttämään, niin on mukava palata kotiin.

Ei muuta kuin ihania loppuraskauden hetkiä kaikille :heart:!

Hevosenkenkä 32+3
 
Huomenta. Piti tulla poksumaan, vaikka töissä olenkin. :) 30 viikkoa täynnä. Tuntuu hurjalta ja toisaalta vielä on aikaa. :) Olo on aamuisin ja päivisin oikeinkin hyvä. Iltasin tai jos jotain tekee, siivoaa yms niin sitten tuntuu et on todella raskaana. :) Iltasin maha kovettuu kyllä liikkeessä melkein koko ajan, mutta ei käy kipeetä, sellanen tiukka ja ahistava olo vaan. Saapa niitä tässä vaiheessa jo ollakin.

Mä en edelleenkään osaa sanoa miten päin tuo mukelo on. Tuntuu, että on vaan tuolla alaosassa mahaa ja siellä melskaa kyllä pitkin päivää. Ei ole tarvinnut liikelaskentaa miettiä, kun on vilkas tapaus tämä. :) Mutta tuntuu niin ihmeelliseltä, että miten ei paina kylkiluita vieläkään, kun se mulla on aina ollut se vaikein. Tai sitten tästä on tulossa vaan kolmekilonen :) Muut neljä olleet siis nelikiloisia. Välillä vihloo tuonne kohdunsuulle kipakasti ja lantioluita tuntuu puskevan eri suuntiin. Mietin olisiko poikittain, mutta maha on niin kapea, että en usko, että mahtus. Viides raskaus ja silti tuntuu, että oon ihan pihalla. No reilun viikon päästä on seuraava neuvola, jos sitten olisi vaikka oma terkka paikalla ja saa tietää mahdollisesto, miten päin vaavi majailee ja miltä koko vaikuttaa. Jne..

Tää raskaus on mulla ollut sellainen yksinäinen raskaus, kun monesti tuntuu, että ketään ei kiinnosta ei edes neuvolaa, ja ekaa kertaa nyt ei ole ketään kaveria tai edes tuttavaa raskaana. Yleensä meitä on ollut useampi lähipiirissä lasketut ajat max. parin kuukauden päässä toisistaan niin on voinut jakaa raskaudet ja radit jne.. Nyt onkin tullut seurattua tätä pinoa tosi tiiviisti ehkä just sen takia. Ihana, että jossain on kohtalon tovereita. :) 1kk ja 4 pv äitiyslomaan alkuun. En kyllä äitiyslomaakaan pysty ihan kokonaan lomailemaan, mutta ainakaan töitä ei ole kuin pari tuntia viikossa.

En tiiä olisi radi alkanut vähän helpottaa jo, kun eilen leivoin juustosarvia ihan vehnäjauhosta ja teeleipiä, jossa puolet vehnäjauhoja ja puolet grahamjauhoja. Ja tietenkin tuoreena en malttanut olla syömättä ja söin molempia yhdet ja tunnin sokerit oli 6,6 mikä oli yllätys, koska vehnänen on kyllä nostanut viime viikkoina yleensä ainakin yli seittemään. No sama dieetti jatkuu, mutta se on kuitenkin helpompaa kuin monella, kun pystyn syömään vähän perunaa, täysjyväpastaa ja tummaa riisiä, sekä ruisleipää ja kauraleipääkin silloin tällöin. Tämmöisen ruokavalion kun sais pidettyä raskauden jälkeenkin, niin olisi aika monipuolinen ja terveellinen. Kaloreita joudun kuitenkin imettäessä lisäämään, että ei ihan kuihdu pois. :)

Voimia kaikille ja nautitaan syksystä ja sen kirpeydestä. :)

aapaliini ja vaavi 30+0
 
Neuvolassa käyty.. :) tänään 32+5.. Tänään ei ollu sitä omaa hoitajaa vaan tuurailija, kun oma oli jossain menoissaan..mutta oli kyl mukava..se tunnusteli mun vatsaa ja oli aika varma, et vauva on pää alhaalla ja halus sen sit varmistaa ultraamalla.. :) oli tosi kiva kyl nähä pikkunen ultrassa..ja selvis sit varmaks, et alhaallahan se jo heiluu! :) vähän ehkä pienessä kenossa, ettei suoraan alaspäin, mut hoitsu sano, et se on ymmärtäny idean.. :D ja sf-mitta oli 31,5 cm.. painoa tullu 300 grammaa (siis 124 grammaa per viikko) viime neuvolasta, joka oli melkein kolme viikkoo sit..saman verran kun viimeksikin..vaikka oman vaa'an mukaan kyl on tullu vaan 100 grammaa viime neuvolasta.. ja luotan omaan vaakaan, kun otan sillä aina aamuisin tyhjällä vatsalla, niin se on mun mielestä vertailukelpoisempi.. ;) Ja sano hoitaja, että sulla on jämäkät paikat (tarkoitti mun vatsaa), että varmaan liikut paljon.. :D Vattikset siis tuolla kaiken mahan ja läskin alla kunnossa.. ;)

Ja ärsyttää noi palsta-kyttäilijät, jotka sit kommentoi kauheen tuomitsevasti vaikkei mistään mitään tiedä..

Nellielli ja pötkö 32+5
 
Viimeksi muokattu:
Ihana juttu syömisistä ja nälästä Nukkis :D Mulla kans tuossa rv20 viikon paikkeilla oli pari viikkoa sellaista, että eka aamupala oli pakko nousta syömään klo.5. Siihen järkyttävään nälkään vaan heräsi ja ei auttanut (vaikka kesälomakin olis ollut) niin pakko oli vaan nousta ruokkimaan kurisevaa mahaa.
Itellä varmaan tuon rd:n takia tuntuu että ruoka pyörii kokoajan mielessä. Kokoajan pitää olla mielessä että koska ja mitä seuraavaksi syödään. Ja nälkäisenä sitä odottaa oikein seuraavaa ruoka-aikaa. Ja tää ei varmaan helpota kun jään nyt töistä kotiin jääkaapin ulottuville koko päiväksi :D

Tuna ja Sintti 30+4
 
Kuten Tuna jo tossa ylempänä sanoi, hellytävä teksti tuosta syömisestä Nukkis! Heh ja hih! Kumpa itekkin pystyisi piipahtamaan leipomossa, mutta oon huomannu, että aika tarkkana saa olla näitten syömisten kanssa. Vaikka tälle vauvelille olis kaikki lisäsentit tarpeen tonne vyötärölle!

Muutenkin oon pistäny merkille, että sulla on tosissaan myötäelämisen kyky. Mukava, että oot täällä. :)

Tänne ei oikeastaan kummempia. Ensi tiistain äitipoli kummittelee jo mielessä.

Mukavaa viikonloppua kaikille!

toiveajatus ja poju 30+4
 
Emmaljungan sisar-istuin Kävin siis liikkeessä katselemassa tuota sisar-istuinta ja ainakin tämä uusi istuin on tarkoitettu rattaiden kanssa. En kyllä tiedä millä tavalla se siihen kiinni tullee, et voistko sen kuitenkin laittaa vaunukopan kanssa.

Flunssarokote En todellakaan suostu ottamaan nyt raskausaikana, en ottanut edellisessäkään, vaikka silloin sen olisi saanut. En ole kyllä erityisen paljoa raskaana ollessani sairastellutkaan, eikä esikoinenkaan tainut pahemmin sairastella ensimmäisen puolen vuoden aikana.

Millimamman masu on tosi kaunis :heart:

(.) Supistukset ovat jatkuneet sisätutkimuksen jälkeen huomattavasti tiheämpänä, vaikka onneksi keskiviikosta ovat jo vähän hellittäneet. Sain tänään liikunta kiellon ja olisi kuulema syytä olla mahd. paljon makuullaan, enkä saisi kanniskella mitään. Vieläkö joku kertoo miten se onnistuu tuon 1,5 vuotiaan esikoisen kanssa kolmikerroksisessa omakotitalossa, kun hää ei suostu itte menemään portaita, mutta muuten virtaa riittää, vaikka pienelle pitäjälle :) Ja vettä tarvii juoda noin litra supistuksen tullessa, en tiedä mihin tämä suuri nesteen määrä vaikuttaa, jos joku tietää niin valaiskoon tyhmempäänsä :)
Mä en tiedä miten selviän, jos loppu aika menee liikkumatta, vaikken mitään mahdotonta menoa ole ulkona pitänyt, niin se on ollut mulle henkireikä/oma-aika/stressin poisto keino. Nyt jo tuntuu, että hermot menee tosi helposti, kun ei ole päässyt itseään purkamaan ulkoilmaan.

Lenkkipolkuja kaipaileva Inari & poksuva Juri Kakara 31+0
 
Eilen oli neuvola ja arvot ihan hyviä. Hb 118, eli noussut edellisestä, rautaa edelleen syön kerran päivään. Sf-mitta edelleen keskikäyrällä ja verenpaineet kohdillaan. Paino taas neuvolan vaa'an mukaan enemmän kuin omassa, mutta kuulemma hyvin noussut on, ei liikaa, mutta ei liian vähänkään. Laittoivat neuvolasta myös lähetteen keskussairaalalle, mahdollisesti tarkastavat siellä sitten vielä kohdunkaulan tilannetta parin viikon sisään. Kun seuraava lääkäri on täälläkin vasta viikolla 36. Kun minulla siis riskit tuohon pehmenemiseen ja lyhentymiseen on. Syke oli 140, vähemmän kuin aiemmilla kerroilla, mutta kuulemma hyvät edelleen. Piti ipanan taas motata doppleria ja tuon jälkeen oli aika villillä tuulella jonkun aikaan. Edelleen on pää alaspäin.

Työt alkaa vähenemään täälläkin, meinasin jo tänään käydä ilmoittamassa saikulle jäämisestä, mutta töistä lähtiessä en vaan tavoittanut ketään pomoa. Voisihan sitä toki soittaakin, mut toisaalta jos maanantain vielä kävis töissä ja tauolla ilmottaisi. Jostain kieroutuneesta syystä toisaalta sen maanantain haluaisin vielä katsoa, vaikka pitkä ja muutenkin rankka vuoro on kyseessä.

FG:n jutusta tuli tämän päivän tilanne mieleen. Tässä kaupungissa kun ei mitenkään rajoiteta rattaiden määrää bussissa, kyytiin otetaan niin monet kuin mahtuu. No, tänään mahtui neljät :D Yhdet vielä tuplarattaatkin. Onneksi nuo äitit olivat taas fiksuja ja keskenään osasivat järjestellä rattaansa sinne siihen järjestykseen, että kuka jää ensin pois. Parhaimmillaan tainnut olla jopa 7 rattaat kyydissä. Siinä olikin sitten jo parit matkarattaat jo käytävilläkin. Täällä kun noita vuoroja ei ole kauhean tiuhaan, niin se on vaan koitettava kaikki kyytiin haluavat saada mahtumaan. Kerran pitänyt ihan tosissaan tylysti ajaa pysäkkien ohi, kun auto oli tosiaan niin täysi, ettei oviakaan meinannut kiinni saada. Onneksi itsellä on hyvin tilaa ohjaamossa ja aina istumapaikka :D Ja jollain kieroutuneella tavalla tuollaisetkin vuorot on joskus kivoja, saa tosissaan ajaa, eikä vaan cruisailla. Tai eihän se bussi kyllä mihinkään oikein liiku, kun oikein paljon porukkaa on, meinaa joka mäkeen sitten hyytyä.
Uskomattoman tylyä porukkaa tosiaan tuolla liikkuukin. Eräskin nainen pienen tyttönsä kanssa oli varsin pahalla päällä ja tiuski vaan koko sen ajan, kun lippuja heille löin. Kun menin erehdyksissäni neuvomaan toista bussia heille, millä pääsisi lähemmäs määränpäätä. Välillä on sellainen olo, että sori kun yritän palvella ja opastaa, että pääsisitte nopeammin perille tai lähemmäs. Yleensä tosin vaan tuijottavat monttu auki ja rahat saatuaan/lipun leimattuaan häviävät matkustamoon sanomatta sanaakaan. Ei kyllä joo mikään kovin arvostettu ammatti ole kyseessä. Onneksi mukaviakin ihmisiä löytyy.

Nyt ruuan tekoon, mieskin kohta töistä tulee. Siihen päälle päikkärit, julmettu väsy taas päällä kun ennen neljää herännyt ja yöunet oli taas pätkissä.

Tirppana 29+6
 
masennus siis todellakin olen valmis ottamaan diagnoosin vastaan jos sellaista epäiltäisiin. tiedostamalla omat resurssini, oon saanut ulkopuoliselta taholta "komennon" pitää itseni edelleen psykologin hoitosuhteessa. Ja vaikka siellä käynkin, eipä se tae ole siitä että masennus ei iske. Nöyränä elämän edessä sitä on valmis tekemään enää sen, että pidän omasta jaksamisestani huolen.

omat voimat helpompaa tämä jo nyt on, kun on tähän päivään päässyt. aika sitten näyttää mitä jatkossa, mutta yritän olla ajattelematta sitä. edelleen mottoni on se että asiat joihin en voi vaikuttaa, on vain kestettävä. keskenmenohan tästä kaikesta tulisi jollen jaksaisi taistella edes niiden asioiden vuoksi mitä on :)
olen kautta vuosien yrittänyt ajatella asioiden yli, välillä ne vyöryy päälle mahdottomana aaltona, ja tuntuu että elämä loppuun just ja nyt.
Mutta aina on joku asia joka nostaa mua jaloilleni :) tärkeinpänä olen pitänyt maltillisuuden, että jos joku asia on pinnalla, odotan seuraavaan päivään jos mahdollista, jotta ehdin rauhassa miettiä mitä teen /sanon... ettei hetken mielijohteessa tai täydessä kiukussa päästäisi mitään ajattelematonta ja ei kovin rakentavaa ilmoille....-aikuiseen tapaan koitan toimia kaikessa.

ei mun elämä ainakaan tylsää ole ollut ;) on mitä eläkepäivinä muistelmiinsa kirjoittaa :)
 
Heips!

Tänään se sitten alkoi, vauvapyykin pesu. Eka koneellinen alkaa olla kohta loppusuoralla ja seuraavan lataan heti perään. Nuo on nyt ne kirppari+saadut vaatteet. Vielä olis edessä äitiyspakkauksen läpi käynti ja niiden vaatteiden pesu ja jotain saatuja lakanoita ja makuupusseja tarttee kans pyykätä. Saapa nuo nyt ainakin nostettua puhtaina jemmaan ja otettua sitten käyttöön kun on tarvis.

Kävin myös eurokankaassa ja ostin koko kaupan tyhjäksi harsokankaasta. Olisin kyllä ottanut vielä enemmän sitä kangasta, mutta kun ei ollut kun 6,5m niin saa nyt riittää alkuun. Huomenna käyn varmaan toisessa kangaskaupassa jos sieltä löytyis harsokangasta lisää. Eurokankaan harsokankaalle tuli hintaa 2,50€/m et ei paha. Kiitos vinkistä lumineiti
Samalla löytyi ihan kivaa kangasta josta saa tehtyä pinnasängyn reunasuojan.
Itellä on jemmassa joitain lakanoita jotka tulen leikkelemään ja laittamaan vauvan lakanoiksi ja onhan niitäkin saatu taas sukulaisilta.

Tarttee tänään vielä siivota ja laittaa paikkoja kuntoon kun anoppi tulee käymään :D enhän mä muuten olis tänään siivonnu :) Ens viikolla olis neuvola ja varmasti on paino noussut hurjasti :( siltä ainakin tuntuu.

iia ja Anselmi 31+1
 
MILLIMAMMA Eikö vatsa ole alempana kun vauva perätilassa? Ainakin nlassa mulle sanottiin että mun sf pienehkö just vauvan asennon takia (viisto/perätila). Ainakin mä koen vatsani olevan pieni/alhaalla ja vauva just samassa tarjonnassa.

Korvapuusti 31+1
 
Neuvolakuulumisia 29+4 nyt vaan täältä suunnalta.
Paino li noussut kilon verran viikossa, joten nyt on kymmenen kilon raja rikottu. Neukkatäti ei kyllä tosta painon noususta mitään sanonut. Herkkuja en oo vedellyt kun noita sokruja pitänyt mittailla, mutta jostain tota painoa sit vaan on tullut.n.
Verenpaineet hyvät ja hb:ta ei mitattu tällä kertaa. Kerroin etä sunnuntai- aamuna ilmaantui alaselkä kipu ja katsoi sitten tarjonnan. On kääntynyt pää alaspäin, mutta ei laskeutunut. Yksi paastoarvo oli koholla, mutta ei nyt tartte lähteä vuorokausimittaukseen tyksiin. Oman haluni mukaan voin jatkossa seurailla sokruja ja tarvittaessa ottaa yhteyttä neuvolaan jos arvoissa kovasti muutoksia. Seuraava neuvola 1,5 viikon päästä.

Liitoskivut saapuneet tänne :kieh:
Niipa ja Pekkis 29+5
 
  • Tykkää
Reactions: NukkaPallero
Heipä hei :)

Reilu pari tuntia vaunukaupoilla kiertelyä ja olo on kuin jyrän alle jäänyt. Jotenkin ihan puhki ja poikki. Tuntuu että on sellainen kausi menossa ettei meinaa jaksaa mitään. Onneksi sentään löytyi mieluisat vaunut ja ovat nyt varastossa odottamassa tulokasta. Oon kyllä niin tyytyväinen ja ihastunut että en malttaisi millään odottaa että pääsee työntelemään...samalla tarttui mukaan vaunuihin sopiva hoitolaukku ja kaukaloon lämpöpussi talveksi. Onneksi sai vähän alennusta kun osaa sopivasti tinkiä :p Oli vielä niin mukava myyjäkin.

Influenssarokotteesta on täällä ainakin sellaiset kokemukset että silloin kun olen ottanut niin koko talvi on mennyt sairastellessa ja kun jättänyt ottamatta niin terveempi. Sattumaahan tuo saattaa myös olla, mutta jotenkin alkanu olemaan epäluuloinen kaikkia rokotuksia kohtaan. Tekis melkein mieli harkita otetaanko seuraavalle ollenkaan. (tosin niin radikaali en taida vielä olla).

Firesun ja pulla 31+2
 
Moi naiset pitkästä aikaa! :)

Siitä on tooooosi kauan kun olen kirjoitellut, lukemassa kyllä käynyt lähes päivittäin. Jospa nyt kantaisin korteni kekoon. :)
Mitäs täällä olikaan juteltu...

Masennus Itse sairastin synnytyksenjälkeisen masennuksen esikoisen syntymän jälkeen, joten siitä on kokemusta. Olen muutenkin painiskellut pienen ikäni ahdistuneisuushäiriön ja paniikkihäiriön kanssa, joten nämä jutut on tuttuja. Nyt raskausaika on sujunut hyvin, vaikka monenlaista stressiä ja suruakin on tälle ajalle mahtunut. Noista jutuista johtuen, olen jo varautunut mahdolliseen masikseen synnytyksen jälkeen ja neuvolassakin niistä puhunut. Samoin tein edellisessä raskaudessa ja pääsin psykologin jonoon sen varalta että tarvetta terapiaan tulisi. Säästyin kuitenkin masennukselta silloin. Mutta joo, kannattaa tosiaan neuvolassa jo raskausaikana mainita ( jos ei ole jo hoitosuhteessa valmiiksi ) jos tietä olevansa masentuvaa sorttia pääsee sitten mahdollisimman pian ja kivuttomasti saamaan apua, jos tilanne sitä vaatii kun vauva-arki koittaa.:)

Flunssarokote Minuakin kiinnostaisi Inari, miksi ehdoton ei rokotteelle? :)

Sf-mitta ja perätila, Korvapuusti, itsellä vauva ollut ensin poikittain ja nyt viimeisen kuukauden perätilassa. Sf-mitta on ollut koko ajan yläkäyrällä tai sen yläpuolella ( viimeksi mitattu rv.31+3, jolloin 33 cm ). Ja ei mun maha ole mitenkään alhaalla, tuntuu että vähän liiankin ylhäällä törröttää. ;) Että tuossa en kyllä yhdy neuvolatätisi mielipiteeseen.

Mahan ympärys häntäpäässä taidan mittani kanssa olla. 95 cm aamumitta ( lähtömitta n.62-63 cm ). Mutta tuntuu kyllä aika isolta. Ja on tässäkin raskaudessa selvä poikamaha ( tyttö tulossa ) niin kun on ollut kahdessa edellisesäkin raskaudessa ( esikoinen tyttö ja kuopus poika ). Joten minäkään en usko tyttö/poikamahaan vaan siihen, että äidin rakenne sen määrää.:)

Vielä tuosta perätilasta...Te joilla vauva perätilassa, oletteko miettineet sitä että jos ei itse lähde kääntymään, suostutteko käännösyritykseen? Itse olen tullut siihen tulokseen, että en suostu. Aika paljon kauhutarinoita olen niistä kuullut ja senkin, että vauvalla on monesti jokin hyvä syy olla perätilassa ( liian lyhyt napanuora tms. )
Ei varmaan vielä pitäisi miettiä tuota, onhan tässä pari, kolme viikkoa, aikaa kääntyä. Mutta jotenkin tuntuu, että ei kyllä enään käänny. Jäämme odottamaan... Neuvola olis nyt perjantaina, ja silloin ultrataan ja varmistetaan tuo perätila.

Jano Onko muilla jano? Täällä on! Muistan että edellisissäkin raskauksissa on alkanut jano just näillä 30+ viikoilla. Siis varsinkin vettä tekee mieli ihan hirveästi. Varsinkin iltaisin, jos en ole juonut PALJON päivällä on aivan hirveä jano. Yölläkin käyn vähintään kerran juomassa. Neuvolassa tuosta kysyin, ja sanoi että on aivan normaalia. Mutta kyllä ärsyttä vähän juu.:stick:

Nyt jatkamaan siivoushommia...Muu perhe on mökkeilemässä, joten aivan rauhassa saan puunata ja pesää rakentaa.:heart:
Viikot käy vähiin...Heräsin siihen just tällä viikolla. Huh.:O


Oikein Mukavaa viikonloppua teille kaikille ja voimia niitä tarvitseville! :)


Erika76 & Iiris-Irmeli 32+5 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: NukkaPallero
Viikkoa 34 (!!!) täällä vietellään ja viikonlopun merkeissä :)

Neuvolassa meni sitten lopulta kaikki ihan loistavasti. Painoa tullut se 300g /vko lisää, hb noussut 124, mutta rautakuuri jatkuu. Tuntemukset siis virkistymisestä oli oikeita. Verenpaine kotimittauksessa pysynyt normaalina ja keskikäyrällä mennään kasvun suhteen nyt. Ainoo asia mikä olis saanut mun puolestani olla toisin, oli tarjonta... Meijän tulokas nyt sitten päätti istua poistumistien päällä tyytyväisenä. Neuvolatäti sanoi, että mahtuu kyllä hyvin vielä kääntymään, mutta empä tiijä.... Toisaalta, musta itestä tuntuu nytkin, että oltaisiin ihan raivotarjonnassa... Päätellen palleaan tulevista potkuista ja hikkakin tuntuu hiukan alempana välillä...

Joku kysyi kääntämisyrityksestä ja mikäli sellasta ehdotetaan, niin melkein suostuisin kyllä. En oo onneks törmännyt ite kauhutarinoihin sen enempää, mutta ilmeisesti riski synnytyksen käynnistymisestä siinä on... Viikot alkaa kuitenkin käydä vähiin, joten ehkä se ei sit paha riski ole enää?

Kiitos vastauksista liittyen noihin loppuihin neuvoloihin. Mä sain nyt vikan (?) lääkäriajan lokakuun alkuun 36+6, jollon tutkitaan sitä tarjotaa tarkemmin. Meijän neuvolassa ei oo ultraa, joten jos lääkäri on tarjonnasta epävarma, niin sitten saadaan lähete äitipolille, jossa ultrataan. Sitäkin ajatellen, kun varmaan se mahdollinen aika menis sitten sinne aikaan 37+jotain, niin oon ajatellut, että kääntämisyrityksen aiheuttama synnytyksen käynnistyminen ei sitten olis mikään iso riski.... Mutta... nyt tarvii jaksaa ootella pari viikkoa sitä lääkäriaikaa. Jollain tavalla toivon, että lääkäri olis epävarma, niin päästäis ultrailemaan (jossa sit voitais todeta, että on oikein päin ja kiinnittynyt ;) )

Joko mä saan alkaa toivomaan, että olis muutoksia tapahtunut tuolla? Vai pitääkö vielä toivoa, että luukut on tiukasti kiinni :D

Jotenkin oon ollut huomattavasti hermostuneempi vauvan liikkeistä viime päivinä. Mulle ei tosiaan sanottu mitään liikelaskennasta neuvolassa vieläkään, eli ilmeisesti tässäkin on paikkakuntakohtasia eroja. Tiedän kuitenkin ton periaatteen 10liikettä/h, joten sitä on ollut ehkä hiukan liiankin helppo toteuttaa tässä kun kotona ollessa aikaa on ollut... Oon myös nähnyt unia, etten oo liikeitä tuntenut :'( sit sitä herää huolesta soikeena ja alkaa tökkimään toista :stick: Pakko se on luottaa, että kaikki hyvin on, kun kerran siellä ajoittain potkuttelee ihan reippaasti.

Mäkin oon miettinyt tota influessarokotejuttua... Ite oon ottanut mokoman rokotteen tasan kerran aiemmin ja sen talven olinkin sitte kipeenä ihan jatkuvasti... Muina vuosia tulee ihan normaali flunssa yleensä kevätpuolella... ja se kestää sit sen kolme päivää.. Suhtaudun siis melko skeptisesti siihen.. Jotenkin vaan ajattelen, että kaikki ylimääräset lääkkeet/rokotteet on aivan turhia terveille ihmisille... Meijän neuvola ei ainakaan oo painostanut mihinkään ainakaan vielä :)

Pinnasänky kootaan tänään, kuhan maali kuivuu :heart: ja ens viikolla meen ostaan loput pikkutarvikkeet vauvaa varten ja varmaankin alan pakkailemaan sitä kassia valmiiks.. Onko täällä muita, joilla alkaa jo sairaalakassin sisältö olemaan selvillä tai jo valmiina?

sisunen ja seve 33+2
 
influenssa-rokote tai yhdistelmä-rokote tossa kannattaa nyt varmaan tajuta se, että tavallista lenssua vastaanhan sitä ei ole tarkoitettukaan.... mulle ainakin selitetty näin.
se antaa suojan INFLUENSSAA vastaan :) tavallisessa räkätaudissa voi rokotteesta huolimatta ollakin, sehän ei hengenvaarallinen olekaan :)
ite otan kyllä jos sitä tarjotaan, kokemusta on kun alta pariviikkoinen vauva sairastuu pahasti.... viikko sairaalassa ja letkuja ja räkäimureita, nenämahaletkua yms yms... ei kivaa. ja jos vain suojaa voi saada tolta pahimmalta pöpöltä niin vastaan otetaan :)
 
Influenssarokotetta ei ole ainakaan vielä tarjottu, en tiedä ottaisinko vai en. Aika vähän sairastan muutenkaan mitään flunssia tms. Mut saattaishan se pienen kannalta hyvä olla.

Sairaalakassia en ole vielä pakannut tai oikeastaan edes ihmeemmin miettinyt mitä siihen laittaa. Paitsi toki tietää ne perusasiat, vaatteet molemmille kotiinlähtöä varten, ja itelle ehkä jotain vaatekappaleita sairaalassaoloa varten, vaikka varmaan niissä sairaalan vaatteissa pääosin ihan hyvin voinkin olla. Jotain vinkkejä olen aiemmin jostain lukenut mitä ois hyvä olla mukana ja kohta se on kai vähän sitäkin suunniteltava.

Tuosta kohdunkaulan ultraamisesta tuli mieleen, jos sellainen jollekin olis täällä joskus tehty. Tai lähinnä, että ultraako siinä sitten vaan sen kohdunsuun tilanteen, vai pääseekö siinä sitten samalla näkemään myös vauvaa. Kun mietin ottaako mies sinne mukaan vai ei. Totesinkin miehelle, etteihän siinä kohdunsuun näkemisessä hänelle ole mitään iloa, ja mieskin totesi, että onhan hän ne paikat nähnyt joo ennenkin :D Tosin ei niin tarkkaan. Mutta vauvan haluaisi vielä kovasti nähdä, niinkuin minäkin.

Yö meni taas osittain valvoessa, vuorotellen kun toinen käsi puutuneena heräsin. Ja selällään ei taas kovin pitkään muuten oikein pysty olemaan, niin ei oikein tiedä miten päin sitä olis.

Tirppana 30+0, maaginen 30 viikkoa siis täynnä!
 
sairaalakassi pakkaan kuukautta ennen laskettua aikaa, kuten laitan ne kaikki muutkin valmiiksi, kuten pesen vaunut ja laitan pinniksen. tai oikeastaan me tehdään toi pinnasängyn laitto miehen kans yhessä :)

itkua ja surua lisää miehen mummo nukkui pois aamulla.... mulle hän ei kovin läheinen ollut, mutta jo vain on kyynelkanavat ollu käytössä. hormonit heittää päälle oman osansa, ja sit nuo muut pinnalla olleet asiat. itku parantaa kyllä oloa, ja nyt on taas ihan hyvä olla kun miehen rutistuksessa sain rauhassa nyyhkytellä... vielä en tiedä kykenenkö hautajaisiin, nytkin ollut supistuksia pitkin päivää...
ja maanantaina saa läheisimmän ystäväni äiti "tuomion" onko parantumaton syöpä vai hyvälaatuinen... jotenkin kaikkea ikävää nyt päällekkäin..
mutta sitä tämä elämä täällä välillä on.
silloin itketään kun tarttee, ja sit taas rämmitään vaikeista hetkistä eteenpäin ...

kohdunkaulan ultra no mulla sen on neuvolalääkäri kertaalleen tehnyt muutama viikko takaperin. sen jälkeen on ultrattu vatsan päältä, ja reilun viikon päästä sama on edessä :) pääsen RD:n takia ylimääräiseen kokoarvio-ultraan. samalla kartoitetaan, vaikuttaako laskeuma miten, että tyhjeneekö rakko kerralla vai jääkö jotain rakkoon... kohtu kyllä on alhaalla, joten sitä tiedetään seurata...

rauhalliseen koti-iltaan miehen kanssa, uunilohi kohta valmista, radiosta soi hyvä musiikki, sitten vielä illan mittaan saunaan ja taapero unille :)

oikein oikein mukavaa iltaa kaikille, nautitaan niistä pienimmistäkin ilon pilkahduksista mitä jokaisen elossa tällä hetkellä on mistä nauttia :heart:
 
Jano on ihan koko ajan. Pari päivää sitten otin oikein asiakseni pitää lukua siitä kuinka paljon tuli juotua päivän aikana, ja lähes kolme litraa sitä vettä meni. Tähän päälle sitten vielä ruokajuomana maitoa ja mehua. Mietinkin tuossa, että onkohan tämä nyt ihan normaalia, mutta hyvä että joku muukin on miettiny samaa. Selvisi sekin sitten. :D

Ei muuta tällä erää..

Acacia 32+4
 
Fourth gift Jaksamisia sinnepäin!

Influenssarokote asiaan en osaa tällä erää sanoa oikein mitää, ehkäpä mietin sitä tarkemmin jos/ kun asia tulee ajankohtaiseksi. Normaalisti mulla ei ole ollut tapana ottaa.

Babyboom- messuilla tuli tänään käytyä ja vasemman puoleista liitoskipua esiintyi ihan kiitettävästi. Loppuillan makoilinkin sitten sohvalla. Selkäsärky on hiukan hellittänyt. Tänään taas vaihteeksi tuntuu että vatsa ahdistaa, tuntuu että vatsanahka repeä liitoksistaan. Painontunnetta tuntuu rinnan alla ja myöskin ihan alhaalla. Istuma- asento ahdistaa, makuulla on hyvä olla.

Sairaalakassi Äitiysloman alkaessa varmaan alan laittelemaan kassia ja sun muita valmiiksi. Yritän kovasti pitää näppini vielä erossa vaatteiden pesusta ja tavaroiden hankinnasta. Mulle on kyllä tullut vahva tunne että tämä kaveri tulisi ennen laskettua aikaa pihalle.

Huomenna poksuu vihdoin viikko 30, sitten olisikin vielä sellaset kymmenisen jäljellä...

Millimaman Safarireissu kuulostaa ihan superkivalle, mäkin haluun :wave:
 
Influenssarokote: Muutamana viime talvena olen ottanut kun työpaikka kustantaa. Ja olen sairastanut IHAN HIRVEÄSTI. Nyt en tiedä, otanko..Kysyn asiaa pojan allergialääkäriltä kun sielläkin pitäis kertaalleen käydä ennen kuin vauveli syntyy. Jos nyt ehdin.

Synnytyksenjälkeinen masennus: Itselläni on sellainen käsitys että jos se iskee, harva osaa/jaksaa sitten siinä tilanteessa itse hakea apua. Ainakin se kokemus mulla on muutaman kaverin kohdalta. Läheiset ovat sitten patistaneet neuvolaan tai muualle apua saamaan.

Sairaalakassi pitänee jo pakata..

..oli nimittäin vähän turhan jännä viikonloppu. Pe-la yön nukuin tosi huonosti koska maha oli todella kipeä. Ei supistellut normaalia enempää mutta sellaista repivää/kirvelevää kipua ja ihan kosketusarka maha. Mies lähti reissuun lauantaiksi ja niinhän siinä sitten kävi että eilen iltapäivällä oli muutama tippa kirkasta/tummaa verta tullut. En ihan varmasti tiedä, oliko vuoto kohdusta vai jostain muualta (limakalvoilta?) ja sitä oli tosiaan vaan muutama tippa. Emättimessä ei ollut verta ja kun koitin tiirailla esim. pukamia tms. niin kaikki näytti olevan ok. Soitin ä-polin päivystykseen, josta kätilö sanoi että voi kotona vielä katsella mutta jos yhtään tulee lisää, niin sitten heti sinne. Siitähän se stressi sitten alkoikin kun olin yksin pojan kanssa että mistä hänelle hoitaja, jos joutuu lähtemään.. Kaveri sitten tuli illaksi varuiksi siksi aikaa kunnes mies kotiutui. Meillä kun on se ongelma että isovanhemmat on aika kaukana (50 km ja 300 km) ja nuo lähempänäkin olevat on nyt reissussa. Pojan hoito taasen on hieman normaalia haastavampaa lääkitysten ja vaikeiden allergioiden takia.. Toki olen hoito-ohjeet tällaisia tilanteita varten tehnyt mutta ihan ketä tahansa ei viitsi apuun pyytää. Nyt on mies sitten matkustuskiellossa, minä lepäilen ja stressaan. Toivottavasti tämä ei ollut se "varoitusvuoto", jota seuraa sitten se massiivinen vuoto ja hätäsektio. Vessassa saa ravata koko ajan katsomassa, vuotaako. Onneksi vauveli liikkuu paljon, tosin mietin jo sitäkin että onko sillä joku hätä kun liikkuu niin paljon.

HilmaVilma 32+4
 
hirveesti olette taas kirjoitellet. Itse olen vaan oikeastaan löhöillyt mikäs sen mukavampaa kun jatkaa flunssasta toipumista ja vaikka kyllä jo nyt vois alkaa tekemäänkin jotain alkaa olemaan aika huono tekosyy se flunssa ;)

Sairaalakassi ööö ei ole tullut mieleenkään sitä vielä pakata. Palataan siihen sitten siellä lähempänä H-hetkeä. Itseni tuntien taidan kyllä senkin tehdä vasta sitten kun ne supistelut alkaa tai vedet menee...Me kun ei yritetä edes saada perhehuonetta ja parempipuolisko on töissä siihen asti kun päästään sairaalasta niin jos jotain puuttuu niin eiköhän se osaa sinne sairaalalle ne tuoda. Koira pitää kuitenkin käydä kotona hoitamassa.

Itse asiassa sama homma pinnasängyn kanssa katotaan sitä sitten lähempänä H-hetkeä. Mulla ainakin tulee vain ahdistus jos täällä olis kaikki valmista heti kun jään äitiyslomille. Tulee semmonen et ei mitään tekemistä kun kaikki on valmista. Nyt tosiaan pesen nuo vauvapyykit laitan ne varastolaatikoihin (Honkkarissa oli tarjous 4x29l varastolaatikkoa 15€) koon mukaan niin, että pienimät saa siitä sitten näppärästi laitettua tyrkylle kun siltä tuntuu. Isommat saa mennä varastoon (vaatekomeroon) odottamaan, että tulevat käyttöön. Siitä on näppärä sitten vaan tehdä vaihto kun pienet ei enää mahdu ja ne siirtyy sitten laatikossa kylmävinttiin odottamaan seuraavaa sijoituspaikkaa.
Muuten ne vaan jäis ajelemaan tänne eteen ja kun ne pienet ei kauaa päälle mahdu.

Jano on ihan kokoajan. Kuljenkin jokapaikkaan täällä kotona 1,5l vesipullon kans niin tulee sitte juotuakin. Keveästi juon tuon 2 kertaa päivässä tyhjäksi joskus jopa 3 kertaa ja sitten taas juostaan vessassa :D

Olot No joo on tosiaan flunssan osalta paremmin, liitoskipuja on vähän ei ne liikkumiseen vaikuta oikeastaan mitenkään tuntuvat vain vähän ikäviltä. Viime yönä heräsin ilmeisesti harjoitussupistukseen ainakin koko maha oli hetken aikaa ihan pinkeä. No sekin jäi ainut kertaiseksi...
Maha on ottanut ihan hillittömän kasvuspurtin tässä näillä viikoilla ja uskon, että se sf on nyt pompannut sinne alakäyrän yläpuolelle. Tosin minä kärsin lievästä turvotuksesta ja koitan nyt sitten ahkerasti juomalla saada nesteet muutenkin liikkeelle neuvola olis ööö keskiviikkona tai tiistaina. Se raskausmyrkytys kun kuitenkin kummittelee kokoajan mulla kun on välillä tullut neuvolakorttiin niitä plussia kun on yövuoron jälkeiset turvotukset päällä.
Anselmi liikkuu kovasti päiväsaikaan ja nyt alan jo jonkinlaisen rytmin pojan elämästä löytämään.

No joo nyt tarvis varmaan alkaa tekemään jotain järkevää ehkä sitä vois ottaa imurin taas käteen ja imuroida vaihteeksi alakerta. Koira tuo taas hirveitä määriä hiekkaa sisälle kun joka päivä sataa. Ja sitten vois kaivaa sen ompelukoneen kun eilen ei viitsinyt kerta ne anoppi ja appi tuli kylään.
olis ommeltavana harsoja, muutama koristetyynynpäälinen ja verhot. Tosin verhoja en ala vielä ompelemaan kun en vielä ole ihan päättänyt minkälaiset haluan keittiöön.

iia ja Anselmi (nyt ei muista edes raskausviikkoja...)


iia ja Anselmi
 
  • Tykkää
Reactions: NukkaPallero

Yhteistyössä