Marraskuun 2012 masu-asukkien jatkot!

huomenet, varastin aikaisen aamukahvin, vartin aiemmin... niin jospa nytkin jäis hetki aikaa tänne :) nousen kuudelta joka aamu siis, nyt vaan vauva heräili vaan jatkoikin uniaan varttia vailla kuusi.. en mä sitten semmosen vartin takia malta sänkyyn jäädä ;) en ikinä oo ollu torkuttaja, kello kun soi niin samantien ylös... lapsesta saakka on tottunut aikaisiin aamuihin myös viikonloppuisin...
joskus ois kyllä kiva nukkua jos siltä tuntuu, mutta se ei ole käytännössä lainkaan mahdollista... :D mies inhoaa aikaisin heräämistä, joten viikonloput on hälle mun taholtani aivan rauhassa nukkumista... herää sit kun herää.. mä sitten viikonloppuisin koitan jos siltä tuntuu niin ottaa pitkät päikkärit ja mies on vahtina sitten :)

miedoin sose lienee päärynä. tai sillä mä olen ainakin kaikilla aloittanut. joku antaa heti tuoretta banaania, mutta päärynä on sellainen luontainen laksatiivikin, eikä koveta vatsaa. banaani taas kovettaa.

meidän vauvan herkkua on mango <3

syöttötuoli on ikean musta puinen.... siihen tarttee sen pehmusteen, mä en keltaista laita pojalle... haluan jonkun muun...

musta on muutenkin kiva pukea tytölle tytön värisiä ja pojalle pojan värisiä...

rokotteista vaikutukset oli kitinää ja vitinää koko ilan, päikkäreitä ei nukkunut juuri lainkaan... sen verran levottomuutta aiheutti... illalla ripuloi hiukan, yön piereskeli, ja nyt aamuyöstä vaikeroinut unissaan ... annoin panadolia ennen nukkumaan menoa, oli kuumeinen ihan selvästi.. voi reppana pieni :( se on kamalaa kun toiselle tarttee tollasia aiheuttaa, mutta luotan siihen että suomessa rokotus-systeemit on pelastus kuitenkin... mikä kauhea se olisi jos noista vakavimmista, mitä vastaan rokotteet on, tulisi omalle vauvalle... joissain maissa lapset kuolee käsiin kun ei ole taitoa-tietoa-varoja....huoh

oma väsymys ja stressi se on kauheeta kuinka on vaikuttanut omaan jaksamiseen tuo keli!! luulen että talvi oli niiiiiin pitkä, ja kun oli pimeää, niin oli myös mielialalle hallaa tämä pitkittynyt kevät... muutama aurinkoinen päivä tossa teki hyvää, mutta nää sadepäivät on latistaneet mua todella paljon!! nytkin kuuluu kauhea myräkkä olevan, tuulee rajusti puuskissa... sada onneks just nyt ei...
mä niin tykkäisin jo lekotella auringossa lasten leikkiessä pihalla...tai kun pääsisi pihalle edes niin ettei KASTU :D

kotihommat on muuttuneet pakkopullaksi, ihan alakulo meinasi vallata kokonaan... mutta kyllä se niin on että jos neljä lasta on, ei kaikki VOI olla äidin tehtävä, vaikka kotona olenkin...
joku sitten väläytti, että mieti, saat kuitenkin OLLA kotona... ahaaaaaaaaaaaa :D että näin... mähän vaan voin maata sohvalla ja sylkeä kattoon koko päivän kun ei tartte tehdä mitään....... ;)

noh, aina näitä pieniä ilottomia päiviä on, aika kovilla kuitenkin ollut joten mäkin saan väsyä :)
mies on tullut tueksi mukaan, huomasi tilanteen ja hyvä niin. ei tarvinnut riitaa eikä huutoa, ihmettelin itekin että stressaantuneena sitä voi näköjään silti sanoa toiselle nätistikin: mä en nyt jaksa...

eniten kaipaan kahdenkeskistä aikaa... ja että mullakin voisi ola joskus esim vapaa-viikonloppu ruuan laitosta, vauvan hoidosta.... kaikesta mitä teen kaiket päivät..
eiköhän se tästä, koko ajan tämä arki kuitenkin helpottuu, kun nää pienet kasvaa koko ajan :)
isommatkin lapset hoksaa fiksusti, kun oon sanonut että vaikka tää on raskasta jaksaa välillä, vallankin silloin kun molemmat itkee yhtä aikaa, mutta rakkaita ovat kaikki, ja pienten lasten kanssa se vaan on semmosta joskus :)

välillä tuntuu että muistikin on hapertunut ihan onnettomaksi... jonkun asian kun muistaa nyt, sit aloittaa sen tekemään... sitten tulee joku keskeytys, niin voi mennä parikin päivää et sen muistaa et JAAA tämäkin oli kesken mitä piti tehdä :)

hohhoi :D

noh, tänään on jälleen päivä uusi :) taapero alkaa heräilemään, joten nyt loppui tämä aika, mutta kerkesimpäs :D

fg ja pikkupalleroinen 5kk ja 4 päivää <3
 
Viimeksi muokattu:
Heipat,

Tässä yhdellä kädellä jotain yritän naputella, kun vaavi halusi aamupalalle :)

Imetys Mä nautin tästä, vaikka tämä sitookin minut vauvaan ehkä enemmän, kuin alunperin olin toivonut. Esikoistakin imetin 9kk, mutta hän söi myös pullosta ja imi tuttia, no on mies pari kertaa saanut pullosta syömään, muttei oikein tahdo rauhoittua ilman äidin syliä. Yritän nauttia näistä hetkistä, jos tämä nyt on mun viimoinen.

Mulla on ihana neuvolan täti, joka kannustaa imettämään, lääkärikin oli 4kk neuvolassa sitä mieltä, että rintamaito riittää toistaiseksi hyvin. Ehkä tänä päivänä ei täysimettäjiä enää niin kovin ole, ettei siihen osata suhtautua ja muutoinkin imetys tuntuu olevan aihe mikä nostaa karvat pystyyn. Monesti unohdetaan, että vauvat on yksilöitä, eikä niiden kanssa voi mennä ohjekirjan mukaan, jotku tarvii lisä ravintoa, toiset ei. Muistaakseni on ihan normaalia, että vuoden ikään asti lapsi tarvitsee vaihtelevasti öisen tankkauksen ja sanotaan, että lapsi nukkuu yönsä kun lapsi nukkuu yhtäjaksoisesti 5 tuntia. Aamuöinen imetys taisi olla tärkeää maidontuotannon kannalta. Meillähän nyt toivottavasti imetettään ainakin sinne 9kk ikään asti, ehdittäis käydä maitoaltistuksessa yms. tarkistamassa vauvelin maitoallergia tilanteen.

Soseet Nehän pitäis kohta aloitella, en vaan muista miten tuon esikoisen kanssa aloittelin, ainakaan makeaa ei muistaakseni kannattanut ensimmäisenä aloittaa. Ehkäpä perunaa ja sitten porkkanaa. Esikoisen kanssa oli ongelma kun en yhtään keksinyt mitä kaikkea vauvalle voi syöttää, palsternakka osoittautui aikoinaan herkuksi ja kaikki missä oli palsternakkaa ahmittiin hyvällä maulla. Tarkoitus olisi ainakin nämä maistelut ruuat valmistaa itse, ne on niin pikkuisia annoksia, että tulee helposti muun ruuan ohessa. Jääpalamuoteissa viimeksi niitä pakastelin ja erilaisia makuja oli helppoyhdistellä, kun valkkas pakkasesta tarvittavat jääpalat.

Oma-aika Eihän sitä kauheasti ole, mutta tällä hetkellä koen tämän ajan riittävän akkujen latautumiseen. Käyn muutaman kerran viikossa juoksemassa tunteroisen lenkin, jolloin voin olla ajattelematta muuta perhettä. Me kuiten miehen kanssa ollaan niin kauan oltu kahden, että suorastaan nautin näistä koko perheen touhuista. Kahden keskeistä aikaa meillä on nyt muutamana viikkona ollut sellaiset puolitoista tuntia, kun appivanhukset ovat olleet lasten kaitsijoina ja me ollaan miehen kanssa menty punttikselle. Hauskaa sparrata toista ja on ihan normaali arjesta poikkeavaa touhua, me kun kumpikaan ei olla punttis ihmisiä :)

Huomenna on luokkakokous, johon ajattelin mennä. Jos lasin punaviiniä onnistuis juomaan hyvällä omallatunnolla, mutta tärkeintä on nähdä pitkästä aikaa ihania ihmisiä, niin odotan :)

Apuva, mulla on koko naamakirja juttu taas unhoittunut, enkä nytkään ennätä. Tarvii ruveta pukemaan ipanoisia ja lähteä ulkoileen, aurinkokin pikkasen pilkistää.

Inari & Salla 5kk 1vko
 
Huhhuh, tätä päivää sanon minä. Tai siis aamupäivää ja iltapäivän alkupuoliskoa. Neiti ei muuta tehnyt kuin kitisi, huusi, parkui eikä mikään ollut hyvä. Kai sitten johonkin sattui. Kuten eilenkin. Yö meni kuitenkin taas ihan ilman ongelmia samaten kuin aamu. Mutta sitten alkoi. Sylistä ei voinut laskea edes sekunniksi alas, huuto alkoi heti kun neiti tajusi, että olen laittamassa hänet alas. Onkohan jotain vaivaa vai mahtaako kuulua tähän ikään ... jotain ensimmäistä eroahdistusta tai jotain. Läheisyydenkaipuuta ehkä. Tai sitten maanantain rota-rokote aiheuttaa mahanpuruja vasta nyt.

Nyt on ulkona unilla ja sitä ennen muutaman tunnin oli taas kuin aurinko ja treenasi kyljelleen menoa ilman vaippaa leikkimaton päällä. Hiukan kun avitti niin meni masulleen ja sieltä kierähti itse selälleen. Ja voi sitä onnellista hymyä tytön kasvoilla kun hän selvästi huomasi tehneensä uuden jutun, tästä se liikkuminen meilläkin varmaan lähtee :)
 
meillä ollu kans karsee päivä...

vauva just kans tommonen kitinä-vinku... ei missään hyvä, ainoastaan sylissä heijaaminen ja kävely tehos ni viihtyi. huusi kui syötävä ihan yhtäkkiä... vatsaa vääntäny kyllä pitkin päivää ja varmaan kuumettakin ollut...

siihen päälle taapero ei nukkunut päiväunia... grrrrrreat....

joten mä olen menny koko päivän kantaen toista, ja koittanu pitää järkeni päässä... morjens.. kohta unille..
 
huh sanon minä kuinka hyvää teki mennä klo 21 itekin nukkuun!!! kolmelta vauva söi, ja oikeesti kaikki nukkuu vielä, KOKO talo AIVAN hiljaa... vain minä ja kaffe-kupponen :heart:
selkä särkee paljon, mulla kun nuo nikamat ei ole kuin terveellä...

oma aika mihin se on kadonnut...? mä olen kuukausi sitten ollut kaksi tuntia pois kotoa ilman lapsia... mutta jotenkin vaan arjen syöverit imaisseet... tänään lähdetään miehen kanssa kaksin kauppareissulle, anoppi tulee vahtimaan lapsi-laumaa :) ihanaa tämmönenkin, näistä ammentaa voimaa, kun se ei tartte olla juurikaan mitään ihmeellistä :) hetken vain ilman sitä miettimistä mitä nyt seuraavaksi, ja kuka vaatii mitäkin.
eniten mua rassaa METELI... kun kaksi pientä vinkuu, isommat tappelee tai muuta, koitan tehdä ruokaa, niin jo koira haukkuu ohikulkijoita, ja sitten soi puhelin :D arjen säätöä :D
aika oaljon oon linkittäny noita isompia keittiö hommiin. ja jaksaavat kanniskella hetken vauvaakin, jos on tarvis.

huuoooohhhh :) kyllä sitä eri tavalla jaksaakin nyt, kuin kymmenen vuotta sitten, kun silloinkin oli kaksi pientä ...mutta kyllä mä tästä selviän :)

-ja joku vielä ehdotti iltatähteä tähän :D :D :D EIIIIIIIIIIIIIIIIII :D
 
  • Tykkää
Reactions: hannama
Heissan kaikille.

Vesi ilmoittautuu tännekin puolelle. Olen käynyt lukemassa (myötäelämässä) kyllä täällä melkein päivittäin, mutta en ole jaksanut yhdellä kädellä alkaa löpisemään.

Lyhyesti alkutaivalta: Tyttö syntyi normaalin ja hienosti sujuneen synnytyksen jälkeen. Kahden kuukauden ikäisenä jouduttiin lastenosastolle viikoksi ärhäkän pissatulehduksen vuoksi. Silloin säikähdettiin aika pahasti, mutta tytsi selvisi hienosti. Kaiken kaikkiaan aika vaativa vauva. Viisi viikkoisena vietiin vauva hierontaan ja sinne jäi pinkeä ja kiukkuinen vauva. Tilalle tuli sellainen normaalin pehmeä pikku piereskelijä. Siinä saatiin imetysvälikin normaaliksi, kun koko ajan ei sattunut mahaan. Tuttia ei syö oikein vieläkään. Mahalleen kääntyi ekan kerran tasan 4 kk. Soseita ollaan aloitettu maisteluilla. Aamupäivällä kasvissosetta puoli purkkia ja saman verran marja/hedelmä sosetta iltapäivällä. Nyt näyttää siltä että enemmänkin menee niin annetaan. Täysimetyksellä mennään ja on muutenkin herkkämahainen niin siksi en ole pitänyt kiirettä soseitten kanssa. Yöt on nukkunut pääasiassa hyvin. Tai sanotaan ennemminkin että vuorokausirytmi on ollut oikein päin koko ajan. Yösyöttöjä saattaa olla useampikin, mutta ei jää valvomaan, vaan nukahtaa kun on syönyt. Päivällä ei nuku. Missään. Mitenkäänpäin. Joten päivät menee vauva kainalossa, vauvan kanssa suihkussa, vauvan kanssa maksetaan laskut ja tehdään ruuat ja lenkkeillään ja tehdään läksyt isosisarusten kanssa ja ja ja. Niin ja sitten vielä pitäisi keksiä tekemistä vauvan kanssa :D

Joka hetkestä olen nauttinut. Minusta on ihanaa kun on taas vauva talossa. Nyt alkaa rassaamaan yöheräämiset, ei jaksais enää. Vauveli kulkee isosisarusten harrastuksissa mukana ja omissa. Joten omaa aikaa ei hirveen paljoa ole, mutta kaikkea aikansa. Ei se pitkään ole enää tissillä, joten sitten taas pääsee vähän vapaammin.

Normaalia vauveliaikaa tuntuu jokainen tahoillaan viettää. Hienoa lukea että kaikilla menee pääasiassa hyvin.

Katsotaan milloin pääsen taas kirjoittamaan, mutta taustalla hengaillaan joka tapauksessa.

Lämmintä kevättä kaikille ja kuraisia tassuja koirien omistajille (uuh!)

Vesi ja tyttönen 5 kk ja viikko
 
Kaurapuurokokeilut aloitettu :)

Meidän poitsu tykkää ihan mahottoman paljon kaurapuurosta. Varmasti söisi enemmän kun uskallan vielä antaa. Aamulla söi puuroa, jossa oli hedelmäsosetta ja suu meni ihan mutrulleen kun puuro loppui. Annoin vielä lisäksi hedelmäsosetta. Viime yönä heräsi pari kertaa, nyt nukkuu päiväunia, on nukkunut jo kohta kolme tuntia. Äippä vaan miettii että mitähän sitä tekisi, mokkapalat on jo leivottu, talo siivottu ja tallenteet boksilta katsottu. Noh, jos vaikka vähän netissä notkuisi, sinne saakka kun poika herää :)
 
Kyllä tuo poitsu mahoton on=) Nyt menee iltanukuttelut siiven, että nukahtaa joo hyvin omaan sänkyyn siinä klo.22 tietämissä. Mutta sitten alkaakin suurinpiirtein vartti-puoltuntia, niin se mahalleen kaahiminen ja ei riitä se kerta kaks. Ja kun ittensä saa tukittua niin ihme mutkalle..no sitä kestää aina jonkun aikaa ja sitten rauhottuu nukkumaan.

Vesi olipas mukava lukea teidänkin kuulumisia. Hienoa että hieronnasta oli teille apua, niin voi nauttia aivan erilaisesta vauva-arjesta=)

Omaa aikaa jaa-a..mitähän tuohonkin sanoisi. Eipä sitä taida olla, mutta hyvin riittää nuo rauhalliset illat, kun kaikki lapset nukkuu ja siinä sitten syödään jotain herkkua ja kattellaan töllöä:D

Meillä täällä riittää kohta vilskettä ja vilinää, kun meitin koissukin sai vauvoja. Onneksi ne kuitenkin kerkee kasvamaan ennenkuin poitsulla alkaa sellainen kausi, että pennuilla ei olisi rauhaa.

Aurinkoista lauantaipäivää kaikille:D
 
Heipähei taas sitten ekaa kertaa tänä vuonna! Jotenkin on aika vierähtänyt, eikä palstalla ole tullut notkuttua vaikka monesti on käynyt mielessä.

Täällä tukevasti täysimetetään vielä, ja syödään öisin n. 3 kertaa. Nyt on vissiin joku tiheän imun kausi menossa, kun monesti menee kahden tunnin välein annos. Maitoa riittää, toisesta rinnasta vain, mutta mahan saa täyteen siitäkin, kun itse lopettaa syömisen tyytyväisenä. Meillä alettiin hylkiä jostain käsittämättömästä syystä toista rintaa n. 4 kk ikäisenä, eikä mikään poppakonsti siihen auttanut, vaikka kaikki asennotkin kokeiltiin. Ihan satunnaisesti syö enää toisesta, jos salakavalasti sen osaan ujuttaa tarjolle. Pumppailen ja ylläpidän maidon tuloa kuitenkin myös siitä, jos tulee joku tissikatastrofi toiselle rinnalle. Mutta olen nauttinut imettämisestä, se on ihanaa, vaikka heräilläänkin öisin. Sivuvaunusta on kuitenkin helppo kaapata poika syömään, ja saadaan kaikki hyvin unta sen jälkeen.

Eilen maistettiin ekaa kertaa muutakin kuin tissimaitoa, ja pistin pojalle kurkun kouraan. Tuli oikeen kunnon puistatus, kun rouhaisi kunnolla ikenillä :D Tänään jatkettiin samalla tavalla, lykkäsin kurkkulohkon imeskeltäväksi. Meillä ei ole kiire syömähommiin, kun kasvaa hyvin rintamaidolla. En saanut edes neuvolasta mitään ohjeita mukaan viime kerralla, totesivat vain, että jatka samaan malliin, ja rauhassa saa imetellä täysin vaikka sen puoli vuotta. Seuraava käynti onkin viikkoa vaille puolivuotiaana, joten kai mä sitten saan ne perusmössöohjeet sitten.. Oon kuitenkin aloittelemassa ilman opastusta, ja yritän välttää mössöjen tekemisen, eli ajattelin hommata tukevan Svan-tuolin kunnon tarjottimella, ja keittelen kasviksia tarjolle ja saapi sitten syödä sormin ihan itse alusta lähtien. Mikään vakaumus mulla ei ole tästä asiasta, kokeilenpa taas josko pääsisi helpolla ja poika oppisi siitä miltä ruuan kuuluu tuntua ja maistua.

Täälläkin lähtee hiukset päästä, ja aivot tuntuu muutenkin sulaneen, kun mitään ei muista! Ihan kunnon tukkoja irtoaa. Yritän popsia vitamiineja, mutta ne ei vissiin tähän auta.

Aloitettiin vauvauinnit mekin reilu viikko sitten. Eka kerta lähdettiin leijonan huudolla pois 5 min altaassa olon jälkeen, mutta syytin siitä huonoa valmistautumista ja väsymystä. Toisella kerralla meno oli koko puoli tuntia aurinkoista, ja vain alussa vähän itketti, mutta siitä päästiin. Joten se, joka kyseli, onko itku este uintien jatkamiselle, niin ei ainakaan meillä parin kerran perusteella. Ohjaaja neuvoi ottamaan vaikka kotoa jonkin tutun kylpylelun mukaan, jos se auttaisi oudossa tilanteessa. Ja onhan vauvoillakin huonoja päiviä!

Täällä oli ollut jotain painokeskusteluakin. Minulle tuli raskausaikana n. 21 kg painoa, ja kaikki lähtivät kolmessa kuukaudessa. En ole laihduttanut. Tosin luovutin n. 30 litraa maitoa sairaalaan ja muutaman litran siskon vauvalle, joten osa taisi sulaa sinne :) Mahanahka on vielä löysä, ja sektioarvessa on kipeitä kiinnikkeitä, ja löysältä tuntuu vielä muutenkin. Olisi kiva jossain vaiheessa aloittaa taas jotain muutakin urkkailua kuin lenkkeilyt, mutta katotaanpa sitten kun ei ole niin tississä kiinni.

Mutta on tää vauva-aika ollut kaikin puolin niin ihanaa, että en olisi uskonut millään etukäteen. Meillä menee hyvin, ja poika on aika aurinkoinen ja helppo kaveri. Ainoa, mikä hieman tuo harmautta arkeen, on se, että pienen vauvan jalat eivät nuku öisin, vaikka vauva itse nukkuisi. Joskus sivuvaunussa käy öisinkin melkoinen vilske, kun nukkumisasentoa vaihdellaan. Ja tietysti äiti pitää herättää viimeistään kuudelta, joskus jopa aikaisemminkin... Muuten onneksi nukkuu hyvin, ja päivisin ehtii tehdä muutakin kuin seurustella vauvan kanssa.

Kutsu käy taas, joten yritän ottaa osaa keskusteluun ja lukea muiden juttuja taas myöhemmin!

Nynaeve ja K-poika pikkuisen päälle 5 kk
 
Omalla ajalla virkkailen lapsukaisille tällä hetkellä pipoja, yritän tuunailla jotain erilaisia. Sitten käyn kerran viikossa pilates-tunnilla raskaudesta palautumiseen ja viimeisin villitys oli kakkukurssi. Olen niistä nyt ihan innostunut marsipaanikuorrutuksineen ja koristeineen... Että sellaista täällä omalla ajalla. Ja kaikki tapahtuu sillon, kun lapset nukkuu tai mies hoitaa. Olin myös koko alkukevään kerran viikossa keramiikkaryhmässä iltaisin jotain kippokuppoja vääntämässä. Mutta todella tärkeää olisi myös kahdenkeskeinen aika miehen kanssa, sitä pitäisi yrittää saada lisää..
 
Onnea myös täältä Tirppanalle! huh-huh, melkoista, kun toista kertaa marraskuisiin :) Eipä siinä, vähän jänskätti täälläkin, että näinkö kävi meillekin, mutta onneksi kohdun kasvukivuilta tuntuneet olotilat enteilivätkin vain ekoja kuukautisia. En käsitä miten ne jo nyt tulivat, olisivat pysyneet poissa. Ilmeisesti elimistöni päätti, että koska en luovuta enää maitoa, toisesta rinnasta ei tule juuri imetettyä, ja vaikka täysimetän toisesta, olen jo entiseen tasoon verrattuna melkein lopettanut imettämisen :D

Täältäkin piti kysyä, onko kukaan koskaan kokeillut pessaaria? Itse luulin, että se ei ole oikeasti varteenotettava ehkäisykeino kumipurjeineen yms. mutta sehän olikin vanhaa tietoa. Koska minä en enää aio sekoittaa päätäni pillereillä, en tarvitse pitkäksi aikaa ehkäisyä koska toista suunnitellaan (eli ei kierukkaa), kumi ei meille ole hyvä valinta, niin kovin paljon ei jää vaihtoehtoja. Mitään varmoja päiviä en uskalla laskea imetyksen aikana. Toisaalta esikoisenkin tuleminen kesti sen vuoden, että en ole varma tarvitsisinko mitään ehkäisyä, mutta ehkä kuitenkin haluaisin enemmän ikäeroa kuin vuoden. No, joka tapauksessa, ajattelin kokeilla esim. Jenkeissä ja Ruotsissa myytävää FemCap-pessaaria FemCap: Safe, Effective, Non-hormonal, Latex-free Contraception täältä suomenkielisetä käyttöohjeet http://www.femcap.se/wp-content/uploads/2011/02/FemCap-folder-finsk.pdf

Töihinpaluusta olen vanhempainvapaalla ja lomalla sen jälkeen lyhyen pätkän elokuun loppuun saakka, ja teen sen jälkeen 4 kk firmani kautta töitä kun mies on kotona syyskuusta eteenpäin eka kesälomalla, sen jälkeen isäkuukaudella ja sitten reilun kuukauden kotihoidontuella. Teen itse 80 prosenttista työtä, koska kuittailen loppuja lomia ennen vuoden vaihdetta. Lisäksi teen töitä kotona joustavalla työajalla, joten en ole oikeasti erossa pojasta kahdeksantuntisen työpäivien ajan. Ensi vuodesta ei ole mitään tietoa, yritän etsiä itselleni osa-aikaista työtä. Minulla ei siis ole mitään vakipaikkaa mihin palata, itse joudun junailemaan itselleni työhommat. En halua laittaa poikaa hoitoon vielä ainakaan alle 2-vuotiaana. Elän sitten säästöillä, ja toivottavasti miehellä jatkuu työt entiseen malliin, niin näin voi suunnitella. Voihan olla, että tämä jää ainokaiseksi, ja silloin katuisin varmasti katkerasti sitä, että oli liian kiire töihin, kun on toisen elämässä tapahtuu hurjaa kehitystä ja äiti on elämän tärkein asia. Tämä ei siis ole kannanotto muiden erilaisia valintoja kohtaan! :) Mutta aika hurjaa, että nää meidän pikkuvauvat ovat jo niin "vanhoja", ja vanhempainvapaan puoliväli on jo ylitetty.

Tänään oli ihana kevätpäivä, toivottavasti tulevalla miehen vikalla isäviikolla jatkuisi samaan malliin! :)

Nynaeve ja poika reilut 5 kk
 
Kiitos Nynaeve. Meilläkin oli tarkoitus pillerit aloitella heti seuraavasta kierrosta, mutta toisin sit kävi :D Kun ei ihan siihen kiertoon niitä ehtinyt aloitella ja otettiin sitten tietoinen riski tuon kuukauden ajan. Kun tarkoitus oli muutenkin vaan se 3kk paketti niitä syödä ja sit jättää pois ja antaa seuraavan tulla kun on tullakseen. Ekaa yritettiin reilu puoli vuotta niin ei olis uskonut että nyt sit tärppää jo ekasta kerrasta. Mut eipä tää katastrofi meille ole, nyt kun on saanut asiaa sulatella niin uskon että pärjätään kyllä. Ja oon ajatellut niitä hyviä puolia asiassa.

Viime viikolla kävin ultrassa ja siellä lasketuksi ajaksi tuli 10.11, eli varmaan alle vuosi tulee ikäeroa, kun esikoinen syntyi 17.11 ja tuli viikon ennen laskettua. Tuon ultran jälkeen alkoikin sitten ihan älyttömän kova vuoto, farkuista tuli hetkessä läpi ja myöhemmin ei sidekään meinannut pitää. Ajattelin jo että siinä se sitten olikin. Seuraavana päivänä kävin sitten päivystyksen kautta sairaalalla tarkistuksessa ja pikkuisella olikin kaikki hyvin ja kasvuakin tapahtunut. Löytyi hematooma kohdusta, istukan vierestä. Sieltä vissiin sitten vuoto tullut. Vapun jälkeen on kontrolliultra ja saa nähdä miten sitten on asiat. Pientä vuotoa on edelleen, mutta rusehtavaa, eli varmaan se hyytymä siellä vuotaa.

Meni nyt vähän omaan napaan kirjoitus, mutta tytön kanssakin on ihan mukavasti aika kulunut. Hampaita taitaa olla tosissaan tulossa, ikenetkin sen näköiset. Nyt parina yönä on taas heräillyt ekan kerran vasta 6 aikoja syömään ja sitten ylös heräilee 9 aikaan. Puuro on alkanut paremmin maistumaan, pitänee seuraavaksi kokeilla kaurapuuroa. Huomenna olis 5kk neuvola, kiva nähdä kuin tuo on kasvanut. Eilen sai taas kasan pieniä vaatteita viedä laatikkoon odottamaan seuraavaa. Mutta toisesta laatikosta tulikin sitten kasa vaatteita, mitkä menee jo päälle, eli isompaa kokoa.
 
  • Tykkää
Reactions: Nynaeve
mulla imuri päällä jo, mutta pari riviä rustaan ennenkuin tarraan siihen tosissani kiinni :) täällä taapero nukkunut päikkäreitä, ja vauveli simahti ruokaperäisilleen äsken. hyvää aikaa siis siivota, sen kerran kun sen voi rauhassa tehdä alusta loppuun... :D

tsempit tirppanalle, onneks oli "vain" hematooma... siinä mielessä vain, että ois voinut olla pahempikin juttu... ite muistelen kauhulla vuoden takaisia aikoja... vuotoja oli eikä tiedetty mikä, kipuja päivittäin ja töitä piti jaksaa tehdä... kunnes se laskeuma todettiin... ja niiiiiin edelleeen....

onneks taakse jäänyttä aikaa se..

työkuviot aikani minäkin mietittyäni, oon kallistunut jälleen perhepäivähoitajan hommiin. sulateltu ja haaveiltu nyt kaikenlaista ja hakemuksiakin oon laittanut useaan työpaikkaan. mutta joka kerran kun kattonkin vaan tuota vauvaakin päin, tulee armoton tuska... en mä PYSTY laittamaan alle vuoden ikäistä vieraalle hoitoon....!! kaksi hoitolasta saan tähän ottaa, joten niistä lähdetään. plussia on enemmän kuin miinuksia, joten tämä on enää työnantajasta kiinni... elokuussa se sitten oisi arkisen aherruksen aika. -vaikka eipä tämä kauheasti muuksi muutu, vain kaksi ipanaa kipittää päivisin lisäksi, muuten sama paletti :)

ihanat ilmat saapuivat! eilinen oltiin lähes koko päivä pihalla, syömässä käytiin vain välillä. tekee mielialalle hyvää kun saa touhuta ulkona, vaikka vain ihastella ohi lentäviä muuttolintuja. -ja kuinka hyvälle kahvi maistuukaan ulkosalla :heart:

tarkoitus ois nytkin iltapäivä viettää tuolla tontilla. 2000 neliöö viittä vaille haravoitu :D mutta ensiks on saatava tää kämppä siihen malliin että malttaa olla ulkona :)

vauvan unilelu no ihan riepulainen on tämä herra :D sitä se kiikuttaa ja kiekuu sille... imeskelee nurkkaa tai virnuilee sen liepeen takaa ;) välillä heittää silmilleen ja viskoo sitten käsillä vimmatusti kun ei näe mitään eikä osaa ottaa naaman päältä poiskaan :D :D öisin laitan sen kainaloon, ja lisäksi ainun ensipupun. tutti kun ei kelpaakaan muuten kuin juuri nukahtaessa.
ihan hyvä niin, sain viime viikolla taaperolta tutit pois :D vihdoin!!!

ehkäisy no mulla on ollut pillerit pari kuukautta nyt. vaikka alkuun meinasin etten niitäkään halua, mut on niin kipeät kierron vaiheet, puolivälin kivuista menkkoihin, että ne tasoittaa niitäkin oikein hyvin. ja onpahan sittten ettei tartte mitään ylimääräisiä värkkejä itteensä muita tunkea. se on jotenkin vieras ajatus. pillerit on sopineet mulle ennenkin ihan hyvin, joten tää ei juurikaan haittaa. makuuhuoneessa vois olla vilkkaampaakin, mutta tämä arki on semmoista säheltämistä välillä, että uni on se mikä ekana viehättää :D -molemmilla :D onneksi se on niin että parisuhde on paljon muutakin kuin sänkypuuhat....

jaahas, nyt mä sitten toteutan tuon imuroinnin....
 
Moi!
Kiva kuulla myös teidän kuulumisia Vesi ja Nynaeve! Olikohan muita, muisti pätkii..

Kiitos imetyskommenteista! Meillä nukuttiin yhdessä välissä 6-7h yhdenjaksoinen pätkä, sitten alettiin heräillä 1-2h välein syömään ja silloin meinas usko täysimetykseen tällä mammalla loppua. Onneksi tätä kesti vain muutaman yön ja nyt syödään yöllä siten, että ensimmäinen unipätkä on 3h ja sitten 2h välein. Ihan normaalina olen tätäkin pitänyt. Ei edes väsytä kovin paljon, kun välillä nukun itsekin imettäessä, perhepedissä siis nukutaan edelleen. Ensi viikolla eli 5kk aion aloittaa kiinteiden maistelun, saa sitten rauhassa aloittaa hitaasti ja rauhassa...

Kitinä lisääntyi meillä kun alkoi kääntyä masulleen. Nyt kun laitat lattialle, kääntyy heti ja minuutin päästä alkaa kitinä kun ei jaksa enää olla masullaan. Tyynyn oon laittanu kääntymisen esteeksi, että saan edes aamupalan syötyä kunnolla. Sylissä kyllä viihtyy istuskellen ja leluja katsellen jos ei ole nälkä eikä väsy. 2,5h jaksaa maksimissaan olla hereillä. Yleensä 2h on se aika jonka jälkeen aletaan kitistä jo väsymystä.

Päikkärit. kolmet varsinaiset nukkuu päivän aikana. Kahdet vaunuissa. Otin jo vaunuista lämpökopan pois kun on niin lämmintä. Tuntuu nukkuvan pelkässä ratasosassa makuupussissa jopa paremmin kuin aikaisemmin.

Autohuudot ovat loppuneet. Meillähän vielä kuukausi sitten ei tykätty matkustaa yhtään autossa, en tiedä mikä siinä oli. Nyt ihan hiljaa katselee leluja jotka roikkuu autonistuimessa. Ihme juttu ja kiva tietysti.

Ulkona katselemassa viihtyy sylissä myös. Päheen näköinen kun on Julbo-arskat päässä.:D Pian varmaan voi alkaa hetkittäin pitämään vaunuissa puoli-istuvassa asennossa katsomassa maailmaa, ihanaa:heart:

Aurinkoisia ja lämpimämpiä kevätpäiviä odotellessa

-Melanie ja tytsy 4kk 3vko
 
  • Tykkää
Reactions: Nynaeve
Eilen meni kyllä poitsun vaatetus aivan yli. Poika oli todella hikinen kun nostin vaunuista päikkäreiltä:ashamed: vaikkei nyt päällä ollut niin paksua nuttua..
Sais muutenkin täs aloittaa pyykinpesurumban noille talvikuteille, niin sais nekin pois tuosta pyörimästä.

Kitinää oli havaittavissa täälläkin, kun oppi kääntymään vattalle, muttei osannut vielä siitä selälle. Nyt mennäänkin jo komeasti huoneen poikki pyörimällä:D Muutenkin tuntuu, että on ruvennut enemmän tykkäämään oikein touhuta lelujen kanssa lattialla.

Liinailusta olisin kysynyt, muistelin että jokunen käyttäjä on. Ittellä ollut rintareppu, mutta sitä ei oikestaan ole tullut ikinä käytettyä. Ajattelin että tollanen kantoliina vois olla kesääkin ajatellen aika kätsy. Kun isompien peleissä ja harrastuksissa tulee oltua. Mutta kummankolainen, rengas vai sellanen kantoliina. Jotakin liinaa kun katsoin niin oli 9kg saakka eli jäisi aika lyhytikäiseksi. Eli jos jollakulla on jakaa käyttökokemuksia, niin lukisin mielelläni :D
 
Tuo meijän poika on kyllä niin suloinen, annoin tänään bataatti-kesäkurpitsasosetta ja Eetu vaan hykerteli. Nyrkit menee suuhun samallakun lusikkakin, mutta loput soseet mussuttaa nyrkistä. Nyt nukkuu toisia päiväunia :)

Eetu jaksaa olla hereillä 3-4h, sitten alkaa kitinä ja silmien hieronta. Nopeasti nukahtaa vaunuihin, melkein heti kun hänet sinne laitan. Sitten on ihana lähteä vaunulenkille :)
 
Me ollaan käytetty Manducaa ja Pikkuruun kantoliinaa. Manduca on ollut hyvä ostos, ja menee isommallekin kun kääntää selkärepuksi. Manduca antaa vauvan asettua luonnollisesti sammakkoasentoon, eli se on ergonominen. Kantajalle on riittävästi säätöjä, sekä minä että mies käytetään sitä, ja nopeasti säätää uudestaan kantajan mukaan. Pikkuruun trikoiseen kantoliinaan olen myös ollut tyytyväinen, sitä olen käyttänyt enemmän sisällä ihan pikkuvauva-aikana. Olen käyttänyt vain olikos se kietaisuristikakkosta sidontana, se on nopea ja napakka. Poika on tykännyt olla molemmissa, ja saanut läheisyyttä ilman että on kädet sidottu kanniskeluun. Koiralenkeillä taas manduca on ollut kätevämpi, sen kiristelyyn ei tarvita kahta kättä.

Joskus oli puhetta vaipoista. Täällä käytetään kertiksinä Liberoita, kolmoskoko riittää vielä hyvin. Kertiksiä menee päivässä 1-2, koska pääsääntöisesti käytetään kestoja. Hyvin on lähtenyt rullaamaan rutiinit niissäkin, ja pitkä penni on säästetty kestojen avulla. En tiedä sitten miten kestoilu onnistuu isompana, kun tavaraa tulee vaippaan enemmän. Mun ohjenuorana on ollut kuitenkin oman elämän helppous, siinä sivussa luonnon ja rahan säästö, joten jos menee vaikeaksi, kestot unohdetaan. Kyläreissuilla ja öisin on käytössä siis pääsääntöisesti kertikset, niin ei tarvitse öisin vaihdella vaippaa eikä kyläillessä kasata liikaa kantamusta.

Täällä maisteltiin ekaa kertaa perunaa! Kurkkuviipaleita narskutetaan jo rutiinilla, ja kai sinne mahaan jotain menee, kun aina välillä nielee. Pieniä murusia, lähinnä mehut varmaan. Perunasta oli hankalampi saada otetta, joten meni melkoiseksi muusiksi touhu. Sormista lähinnä taisi nuoleskella makuja, ja kunnolla puistatti taas! Eipä se sisään mennyt määrä olekaan vielä tärkeä, kunhan maistellaan ja ihmetellään vielä. Huomenna taidan keittää porkkanaa. Eli samaa rytmiä taidetaan mennä, Melanie :)

Tosi hankala muuten tietää kuinka paljon vaatetta ulkounille oikein pukisi! Tahtoo mennä vieläkin liikaa, kun jotenkin hirvittää pelkissä sisävaatteissa pistää makuupussiin ja koppaan. Taidan huomenna jättää makuupussin kokonaan pois ja laitan koppaan sisävaatteissa ja äitiyspakkauksen kevytvanupuvussa. En vielä ratasosaankaan oikein osaisi pistää nukkumaan, kun Emmaljungan koppa on kuitenkin tosi tilava ja ratasosassa ei ole mitään kevyttä jalkapeitettä mukana.

Pakkasten kadottua on päiväunetkin valitettavasti lyhentyneet. Meidän päiväohjelma on suunnilleen tällainen, kaikki muut ajat paitsi nukkumaan menoaika on häilyvä:

6-7 herätys
9-10/11 päikkärit sisällä tai ulkona
11-13 leikitään
13-14:30 unet
14:30-16 leikitään
16-17 unet
17-19:30 leikitään, jonka jälkeen iltarutiinit ja viimeistän
20 nukkumaan

Imetän läpi vuorokauden 2-3 tunnin välein. Meillä ei ole nukuttu koskaan koko yötä putkeen, mutta en ole väsynyt imettämisen takia, vaan korkeintaan sen takia, että myös pinniksessä pitää nykyisin heilua sivuvaunussa ja joskus herätään liian aikaisin. Kuten tänään neljältä aamuyöllä... ZzzZ... :) Onneksi mies otti pojan aamutoimilleen alakertaan mukaan ja mä sain jatkaa vielä unia!

Nynaeve ja poika 5 kk ja 1 vko
 
Hannamakyseli liinailusta. Mä olin niin laiska niiden sitomisien kanssa, etten opetellut, että luovuin siitä ja hankin kantorepun. Taas siskoni on aivan ihastunut erilaisiin kantoliinoihin, koska on opetellut eri sitomisia. Rintareppua en suosittele, kantoreppua kylläkin, koska niissä saa vauvan ergonomisesti polvet ylemmäs kuin peppu ja selkään. Rintarepussa saa vauvan vain eteen rinnalle, lisäksi esim. Baby Björnissä siihen mahtuu vain suht pieni vauva, eikä talvivaatteita voi kuvitellakaan pukevansa, kun se on niin ahdas, kokemusta on. Sain juuri odottamani tilauksen eli suomalaisen Wompat-kantorepun, siinä saa vauvan eteen, selkään ja lonkalle ergonomisesti. Todella hyvän tuntuinen, idea sama siinä kuin Manducassa ja Ergossa, mitkä ovat yhdet suositut kantoreppumallit. Halusin vain tässä asiassa nyt tukea suomalaista käsityötä ja paljon hyvää olin Wompatista myös kuullut. Tämä kantoreppu menee noin 1,5 vuotiaaksi asti.
 
Heipähei pitkästä aikaan.

Piti tulla muutama rivi rustaamaan jos ehtis, kun vauva nukkuu ja isommat on pihalla. :)

Kiirettä pitää, lukemassa olen kyllä käynyt , mutta kirjottamiseen ja ajatusten kokoamiseen ei aika tahdo riittää.

Täysimetyksellä mennään täälläkin, vaikka soseita on maisteltu nyt reilu viikko. Vois sanoa, että 1/3 osa purkkia menee päivässä sosetta. Piti alotella hirmu pienillä määrillä kun kakka löi juntturaan pariksi päiväksi. Annoin sitten luulua aina lisäksi ja nyt taas kulkee 1-3 kertaa päivässä. En aio sen enempää antaakaan kun vasta lähempänä puolta vuotta. Jos puuroa alottelis sitten 5kk jälkeen pikkuhiljaa.

Yöt menee edellee ihan hyvin, tosin huonommin siihen nähden mitä neiti on nukkunut. Viimeiset kolme viikkoa syöty on 1-2 kertaa yössä eli n. 2 aikaan ja toisen kerran 5-6 aikaan. Viime yö meni taas normaalisti pitkästä aikaan eli söi 20.30 ja seuraavan kerran 5.30. Näin meillä nukuttiin sinne 4kk ikään asti. Toivottavasti tämä nyt jatkus.

Koko: 4kk neuvolassa mitat oli 7120g ja 64cm. kohtaha se on jo 5kk neuvola. Aika menee niin nopeeta.

Itse olen innostunut lenkkeilystä 2xviikossa olen päässyt reippaalle lenkille yksinään ja kerta viikkoon sählyä. Kivasti piristää kun on päässyt liikkumaan. Paino on ollut alle lähtöpainon jo kolme kuukautta. Kiinteytyä pitäs, mutta hiljaa hyvä tulee, eipä sitä ihan kiinteeksi vatsan seudulta taida 5 lapsen jälkeen päästä ilman hirveetä treeniä ja siihen taas ei ole aikaa. mutta hyvin kehtasin uimahallissa käydä kun vauva oli 3kk. Vähäset raskausarvet ja pieni vatsakumpu on ihan sallittu synnyttäneelle.. :)

Kuukautiset eivät ole vielä alkaneet, odottelen niitä tuossa 7kk tienoilla niin kuin parin viimeisen jälkeen on tavannut alkaa.

oma napailuu tämä nyt oli, mutta eipä muista mitä piti kommentoida..

niin tukka lähtee täälläkin tosin ehkä vähän helpottaa jo. Ja muisti pätkii..:)


aapaliini ja tyttö 4kk3vk
 
melläkin tosiaan käännytään vatsalleen ja vielä ei vatsallaan jaksa kovin kauaa. kitinää siitä seuraa. Muuten on kyllä todella ihana ja aurinkoinen tyttö. Isi on lemppari. Lattialle pyörii napansa ympäri ja sängystä löytyy milloin mitenkin päin. Sitterissä viihtyy ja seurailee sisaruksia ja äitin touhuja.. :)
 
Eilen oli 5kk neuvola ja mitat 65,3cm ja 6960, eli ei ihan se 7kg mennyt rikki :D Pituutta tullut aika paljon edelliseen kertaan, peräti 4cm. Tosin edellisellä kerralla tais olla vähän mittavirhettä, kun silloin oli tullut vaan sentti kuukauden aikana. Ja tyttö vähän pisti vastaan siinä mittauksessa. Painoa lisää tullut 600g.

Rokotteet sai taas ja pientä lämpöä nosti illaksi ja on vieläkin vähän lämpöinen tyttö. Ja unet maistuu tänään, tosin aamun tunnit meni vähän väliä kitistessä, nukkui 6-9 välin 30-60 minuutin välein heräten. Tai ei herännyt varsinaisesti, ähisi vaan hetken, ilmeisesti mahaansa. Annettiin eilen illalla uutta puuroa, liekö se sitten ollut syynä. Upposi tosi hyvin tuo Onnin vadelma-mustikkapuuro. Tosin ei mennyt kuin ehkä reilu puoli desiä ja sit hetken päästä 60ml vellimaitoa. Sen takia heräsi varmaan jo vähän ennen viittä syömään. Ja uudestaan annoin maitoa seiskalta. Jotenkin pitäis vähän enemmän saada tuo tyttö syömään kerralla, ei olis päivälläkään nuo syöttövälit niin tiheät.
 
Mä tein tänään KAKSI raskaustestiä. Ensin tein sen Apteekin raskaustestin, johon tuli haamu. Sitten vähän ajan kulutta tein sen Glearblue Digitalin, johon tuli "Raskaana" :heart: tunnelmat on hiukan sekavat, yhden kerran oltiin ilman kondomia ja heti tärppäs. En ois ikinä uskonut että tulen näin helposti uudelleen raskaaksi. Ihan ensimmäinen raskaus meni kesken, jonka jälkeen oli yhdet kuukautiset. Sitten aloin odottamaan Eetua. Toivottavasti kaikki menee jälleen hyvin :heart:
 

Yhteistyössä