Huomenta vaan! =)
Me ollaan kotiuduttu reissusta. Olikin aika lystiä ajella täältä keskiseen Suomeen, kun poika keksi ettei autossa tarviikaan nukkua, vaan voi myös känistä! Meni yli viis tuntia kolmen ja puolen tunnin matkaan. Mutta onneksi takaisin tullessa osasin ajottaa vähän paremmin ja poitsu otti "vaunupäikkärinsä" matkan aikana
Vierastaminen meillä on ilmeisestikin loppunut, kun poika niin tykkäsi hyppiä ja leikkiä kaikkien sylittelijöiden kanssa.
Imetys meillä kanssa koko perhe on niin tyytyväinen kun voidaan nykyään imettää.
Alku oli niin hankala, lypsyä, imetystä, pikku tilkkojen lämmittelyä, tunnin pullottelu että ehtii taas uutta maitoa nousta, uutta imetystä, 6viikon antibiootit rintatulehdukseen, supistuksia kovempi kipu kun tissit meni rikki, purin oman käsivarteni verille etten olisi huutanut kurkku suorana kun toinen tarttuu kiinni.. ja toisella oli vaan nälkä :heart: Vauvakin aisti ettei tässä nyt ole kaikki hyvin, kun toinen imi ihan kädet supussa eikä tainnut uskaltaa liikahtaakaan... :heart: Sitten kun päätettiin, että nyt tämä lopetetaan ja annoin vain pullosta, niin ettei tarvinnut itse pelätä tulevaa kipua, itkin minäkin onnesta - että näin ihanaako se voikin olla pitää omaa ihanaa vauvaa sylissä. Pikku hiljaa tissit parani kun löytyi oikea antibiootti ja pumppukin meni vaihtoon (oli vissiin liian pieni, mikä venytti/rikkoi lisää).
Ollaan puhuttukin miehen kanssa, että tuskin olisi onnistunut jos olisi ollut kaksi lasta. Ja itse olen miehelle sanonut monta kertaa, että nyt meillä onnistuu imetys sen vuoksi kun hän auttoi ja tuki niin paljon.
Olaan mekin siis hieman soseita maisteltu, mutta kun se maha ei tunnu kestävän. Meille jos joku yrittää "tuputtaa", että pitää jo/olisi pitänyt jo aloittaa ne soseet ja vellit, niin tankkaan itselleni netistä tietoa. Esim tuola THL:n sivuilla, (eli terveyden- ja hyvinvointilaitoksen ohjeistukset, joihin esim neuvolantätien ohjeiden pitäisi perustua) muistutetaan että täysimetetyt tarvitsevat lisäruokaa yksiköllisesti vasta 6kk kohdalla, korvike lapsille aikaisemmin. Ja siltikin 1-vuoden ikään asti maito on pääasiallinen ruoka ja soseet tukena ja opetteluna. Jos imetystä siis haluaa jatkaa. ..Kun meillä esim. anopin tuntuu olevan vaikea ymmärtää, että ei, meidän lapsi ei vielä syö vellejä, jos se känisee illalla, niin ei, sille ei tarvitse mennä tekemään velliä.
Vaikka noudattaisi ihan virallisia suosituksia, niin jotenkin tuntuu olevan vaikeeta saada imetykseen tukea, - ainakaan missää kahvipöytäkeskustelussa. Tuntuu, että jos yrität puhua imetyksestä, niin moni herkästi suuttuu ja leimaa "imetysfanaatikoks" tai tämmöseks mitä nämä nyt on kiintymysperhehihhuliksi
-Vaikka ei sillä, ajattelin kyllä mennä huomenna niiden järjestämään iltaan, jossa puhutaan imetyksestä. Ajattelin mennä kysymään juuri tuosta
yösyönnistä. Kun tuntuu niin harvan nykyään täysimettäessä, että tietääkö kukaan enää mikä sitä normaalia imettämistä on? Että josko se onkin
ihan normaalia, että lapsi syö 2-3kertaa yössä, ettei sen takia tarvitse niitä kiinteitä aloittaa? Ja mikä on normaali ateriointikertojen määrä täysimetetylle 5kk lapselle? Jos vauva pyytelee tissimaitoa 2-3tunnin välein, (nukkuu 3-4tunninkin päikkärit välissä ja pikku päikkäreitä), niin tarkoittaako se sitä, että lapsi tarvitsee tuhdimpaa ruokaa? Jos lasken oikein, niin eikö niitä kiinteitäkin pitäisi antaa 2-3tunnin välein..? Plus vielä ne juomat päälle.
Enkä ole vielä sitäkään uskaltanut kellekään ääneen sanoa, että ps. olen muuten sitäkin miettinyt, että miksi sitten pitää alkaa antaa valion maitoa purkista.. Jos omaa maitoa riittää, niin olen puntaroinut mielessäni, että jos nyt ei enää imetä, mutta josko sitten pumppaisikin ja antaisi omaa maitoa, ainakin jonkun aikaa...
kysymyksiä ja ihmetystä täynnä