Marraskuun 2012 masu-asukkien jatkot!

Minkälaisia syöttötuoleja teillä on? Me haluttais Eetulle semmonen joka kasvaa lapsen mukana. Mun siskon muksuilla on ollut Stokken tripp trapp, ja ovat siitä tykänneet. Kattelin että on myös muita, jotka kasvaa lapsen mukana mm. Biolla, Yarikella jne...
 
Syöttötuoli Meillä Stokken tripp trapp ja siinä tällä hetkellä se newborn-kaukalo. Hankitaan sitten lisäosia sitä mukaa kun tarvitaan :) Kovasti tyttö tykkää siinä maidot ja soseet syödä. Eli ollaan oltu tyytyväisiä hankintaan.
 
Heipat!
Aika viilettää kauheeta vauhtia, kohta täälläkin tirppana saavuttaa 5kk iän. Mieitin rota-rokotteen ottamista kovasti.. kun viimeksi tuli kauheet pulauttelut ja vatsanväänteitä. Ja kun nyt taas muutama yö nukuttu mukavasti, niin sillä rokotteella en haluais pilata, jos tästä muodostuu vaikka ihan tapa että yöllä nukutaan ;) Siis sellanen 8 herätystä, josta 4 syöntiä ja ainoastaan 1h hereillä oloa. TOSI hyvin meidän mittapuulla menty 4 yötä!

Meillä nukutaan omassa sängyssä aamuyöhön, jolloin on vieressä tississä kiinni aamuun :kieh: Eilen illalla nukahti itse sänkyyn. Jee! Tuttikin kelpaa jo, niin auttaa nukkumaanmenoon.

Tänään alotettiin aamupalasoseet, kun neidin suu napsasi siihen malliin kun söin puuroa. Kaura otetaan sitten reilun viikon päästä joukkoon. Muuten syö lounaalla kasvista ja iltapalaksi hedelmää/marjaa. Hyvin maistuu kaikki, ajoittain iho lehahtelee aika reilustikin ja tyttö raapii itseään. Mutta toivottavasti ei nyt sen kummemmaksi muuttuisi.

Syöttötuolina tulee varsin toimimaan Ikean syöttis. On pieni, näppärä ja halpa. Tripp trapp ois kyllä tosi kiva, isommilla oli, mutta möin sen jo pois ja maksaa sitten taas aika tavalla. Tosin isommat halusi aika nopeesti syömään normaaleille tuoleille.

Rytmit menee suunnilleen näin:
6-7 ylös (usein imetystä klo 4->)
~8 aamiaista
joskus nukkuu aamutorkut pinniksessä klo 8.30-9
10 kasvissosetta
10.30-14 päiväunet rattaissa
14-19 ulkoilua, seurustelua, kotitöitä.. yms. puuhaa
19 iltapala
20 nukkumaan
Vähän joka välissä imetän. Ulkoillaan usein päivällä 12-15, joten uni maittaa liikkuvissa rattaissa. Jos isot on kerhossa, itse käyn lenkillä.

Pitiköhän viellä jotain kommentoida :confused: Tuntuu ettei mitään enää muista ja tosiaankin hiukset lähtee päästä! Hauskinta on itselläkin, kun kävelee esim. keittiöön ja miettii mitä ihmettä mä tännekin tulin :LOL:

Mukavaa alkanutta viikkoa!

hevosenkenkä ja tyttö 4kk 3vko
 
Meillä on syöttötuolina ihan semmonen perusmallinen puinen, mitä siis on ollut jo iät ja ajat. Pitää kyllä toinenkin hommata, kun tää toinenkin tulee näin pian ja katotaan sit jos esikoiselle saadaan se tripp trapp. Äitillä pitäis sellaisia olla kaksin kappalein, niissä ei tosin ole sitä kehikkoa, eli on vaan tuolit. Kun pikkuveljet sai sellaiset, kun olivat jo sen verran isoja. Mut jos niihin vaikka irtonaisena sais sen syöttötuolin kehikon.

Meillä aloiteltiin iltapuuron syönti perjantaina. Yöuniin ei hirveästi vielä ole auttanut, heräilee nyt siinä 6 aikaan ekan kerran tosin syömään, kun aiemmin heräs 3-5 välissä. Tosin ei tyttö vielä syö sitä kun noin puoli desiä ja päälle sitten joku 70-80ml maitoa. Mut jospa se alkais paremmin uppoamaan jossain vaiheessa. Eihän nuo kokonaiset unet ole kuin parista tunnista enää kiinni, yleensä herää siinä 8 aikoja, tänään nukkui jopa 9 asti. Yöunille ollaan nyt tyttö saatu jo iltaysin aikoja. Päivällä nukkuukin sitten vähän miten sattuu, siinä ei ole rytmiä tullut.

Tirppana ja tyttö 5kk
 
Moi!

Meillä syöttötuoli on vielä vintissä, mutta se on sellainen puinen, josta saa auton käännettäessä. Ihan ok tuoli on.

Meillä kans tyttö herää naapurien metelöintiin, se on tosi rasittavaa! Aina joku roskisauto tulee kouttelemaan viereiselle pihalle, kun tyttö on päikkäreillä vaunuissa. Onneksi nykyinen asuntomme on rauhallisemmalla asuntoalueella kuin aikaisempien vauvojen kanssa. Siellä ei todellakaan tajuttu katsoa yhtään, jos vauva nukkui vaunuissa naapurissa vaan huudettiin kurkku suorana.

4,5kk neuvolassa kaikki ok. Tytön paino 6840g ja pituus 63,5cm. Pituus vähän keskikäyrän alapuolella ja selvästi hakee omaa käyräänsä. Lääkäri sanoi, ettei 4kk vanha enää tarvitse rintaa öisin :O Ihmettelin kyllä tätä, meillähän syödään ainakin muutaman kerran yössä, mutta se ei mielestäni ole täysimetetylle paha, kun kuitenkin nukkuu yleensä jopa 6h ensimmäisen pätkän..

Imetys: onko muita, jotka nauttii siitä todella? Vaikka mulla on ollut muutama rintatulehduksen alku ja alku oli hankalaa imetyksen kanssa, niin nyt siitä on tullut sellainen ihana hetki meille molemmille. Ihanaa, kun vauvan käsi vaeltaa syödessä haroen hiuksia ja äidin paitaa ja silmät lupsuvat kun tykkää niin imeä:) Meillä ensimmäinen lopetti imetyksen 11kk iässä ja toinen 9kk iässä, saa nähdä kuinka tytön kanssa käy. Taaperoimetys ei aikaisemmin ollut mun juttu, mutta nyt mietin, että mitä jos sittenkin...Saapi nähdä. Kiinteitä aletaan maistelemaan parin viikon sisällä, hui!

Mä oon niin saamaton tuon omaan sänkyyn opetuksen kanssa! Pitäisi kyllä ryhdistäytyä ja alkaa opettaa jo illalla omaan sänkyyn, että saisi vähän sitä kuuluisaa omaa aikaa ja myös aikaa miehen kanssa illasta. Toisaalta en ole sitä niin kaivannut, kun tykkään myös niistä maratoni-imetyksistä illalla teeveetä katsellessa:D

-Melanie ja Martta 4,5kk
 
Terveiset 5kk-neuvolasta. Painoa neidillä nyt 8240 g ja pituutta 65 cm. Kasvaa tasaisesti keskikäyrällä. Ja neuvolantäti erikseen mainitsi, että on muuten temperamenttinen tyttö ja kovaääninen. Ai juu onko vai :) Äitiinsä tullut. Ja pitäähän sitä äänensä saada kuuluville, kun isovelikin pitää meteliä.

Sainpas tällä kertaa sitten ihan oikeita neuvojakin neuvolasta. Oikein hävettää, miten voinkin olla näin ummikko, vaikka on jo yksi muksu. Neuvottiin, että pitäisi jo syödä vähintään 3 soseateriaa päivässä, lounas, välipala ja päivällinen sekä ehkä myös jo iltapuuro ... Heh, meillä vasta maistellaan lounaalla sosetta ja sitäkin menee vain vajaa 0,5 dl jos sitäkään. Riisipuuro aloitettiin lauantaina, mutta se ei oikein tunnu uppoavan, joten ajattelin nyt sitten huomenna aloittaa välipalaksi päärynän. Ja öljyä kehotti lisäämään kasvissoseiden sekaan 1 - 2 tl. Mulla on niin huonot kokemukset esikoisen soseiden syömisestä, kun oli melkein kaikelle allerginen niin jotenkin en uskalla aloittaa. Mutta sainpas nyt siihenkin asiaan potkun takamukselle, kun sehän on niin, että jos välttelen jotain ruoka-aineita ja neidillä on sen allergiaan taipumus, välttämisellä saattaa lievä yliherkkyys pahentua pahaksi allergiaksi. Nooh, ryhdistäydyn!

Rokotteet ja rota saatiin. Itkua ja huutoa iltaan ja ensi yöhön odotettavissa. Ehkä.

Syöttötuoleista Meillä on esikoiselta Tripp Trapp ja siihen se vauvan istuinosa eli sillä jatketaan. Pian tarttis syöttötuoli varmaan siirtää keittiöön omalle paikalleen, jotta esikoisen istumapaikka siirtyy minun viereeni jo ennenkuin vauva valtaa pöydän ... istuu tällä hetkellä pöydän päässä ja siihen syöttötuoli olis tarkoitus laittaa, jotta sekä minä että isukki voidaan vauvaa syöttää.

Miten muuten teillä muilla, jotka jo aamuisin annatte vauvalle puuroa tai hedelmäsosetta: Annatteko herätessä ensin maidon ja vasta hetken päästä puuron/ soseen vai miten? Meillä on aamutoimet aina hoidettu ennen aamumaitoa jotta pulautuksia ei tule ihan hulluna hoitopöydällä ja sen jälkeen. Mutta puuron syömiseen ei hermo välttämättä vauvalla sitten enää riitä jos ei aamumaitoa ensin ole saanut. Ja se sitten taas vie ruokahalun puurolta/ soseelta. Kokemuksia?

Yösyömiset Mun mielestä ei todellakaan tartte yrittää pois yöimetyksistä eikä edes yöpullosta, eikös ole ihan täysin normaalia, että alle 1-vuotias vielä syö öisin. Saattaa ihan läheisyydenkin takia kaivata imetystä/ maitopulloa. Joskus olen jostain lukenut, että olisi jopa hyväksi, että alle 1-vuotias kerran heräisi yössä syömään. Että liian aikaisin ei tartte alkaa kokonaisia öitä nukuttamaan väkisin.
 
Vauvauinti Olimme tänään toista kertaa vauvauinnissa ja ensimmäisellä kerrallahan tyttö tykkäsi kovasti vedestä ja naureskeli vaan. Tänään hän kuitenkin rupesi melekin heti veteen päästyään itkemään ja rauhoittui vasta kun noustiin pois altaasta. Kokeilimme hänen rauhoituttuaan uudestaan muutaman kerran, mutta aina tuli itku :'( Ja hän myös hörppäsi hieman vettä ja sekös vasta tyttöä harmitti... Onko muilla kokemuksia, meneekö ohi vai oliko meidän uimiset tässä? Eli jäikö tytölle nyt niin negatiivinen muistikuva, että seuraavallakin kerralla itketään sen takia kun muistetaan että viimeksikin itkettiin? Harmittaa, kun ensimmäisellä kerralla nii viihtyi vedessä :( Ja tyttö on syönyt ja nukkunut tänään hyvin ja ollut iloinen eli kyseessä ei ole ollut huono päivä.

Mamma2012 ja tytsy
 
Meillä Eetu herää syömään yöllä pari kertaa (viime yön aikana 21.30-07.00 Eetu joi omaa maitoaan 500ml!!) Päivällä on saanut sosetta kolme kertaa ja maitoa ainakin sen 500ml klo 20.00 mennessä. Taitaa olla joku kavupyrähdys menossa :)

Mutta kyllä noi maitomaarät alkaa tippumaan kun saa enemmän kiinteää ruokaa. Ehkä annan vielä liian varovasti, ettei masu tuu kipeäksi.

Ensi viikolla on 5kk neuvola ja ne rokotukset samalla. Viimeksi nousi ihan vähän lämpöä ja oli seuraavan yön hiukan levoton.

Aikaisemmin oli juttua painon putoamisesta, paino on mulla pudonnut pari kiloa sen alle, mitä oli kun tulin raskaaksi.

Täällä on kans hiustenlähtöä havaittu, onneksi ensi viikolla pääsen kampaajalle. :D
Saa isi ja poika viettää päivän kahdelleen, kun lähimpään kaupunkiin on matkaa hiukan yli 80km.

Muut palvelut on sentään reilun 10 km päässä :D (tai kyllä tälläkinn kylällä on kampaaja, mutta mä haluun päästä tutulle kampaajalle) :D
 
Huomenta vaan! =)
Me ollaan kotiuduttu reissusta. Olikin aika lystiä ajella täältä keskiseen Suomeen, kun poika keksi ettei autossa tarviikaan nukkua, vaan voi myös känistä! Meni yli viis tuntia kolmen ja puolen tunnin matkaan. Mutta onneksi takaisin tullessa osasin ajottaa vähän paremmin ja poitsu otti "vaunupäikkärinsä" matkan aikana :)
Vierastaminen meillä on ilmeisestikin loppunut, kun poika niin tykkäsi hyppiä ja leikkiä kaikkien sylittelijöiden kanssa.

Imetys meillä kanssa koko perhe on niin tyytyväinen kun voidaan nykyään imettää.
Alku oli niin hankala, lypsyä, imetystä, pikku tilkkojen lämmittelyä, tunnin pullottelu että ehtii taas uutta maitoa nousta, uutta imetystä, 6viikon antibiootit rintatulehdukseen, supistuksia kovempi kipu kun tissit meni rikki, purin oman käsivarteni verille etten olisi huutanut kurkku suorana kun toinen tarttuu kiinni.. ja toisella oli vaan nälkä :heart: Vauvakin aisti ettei tässä nyt ole kaikki hyvin, kun toinen imi ihan kädet supussa eikä tainnut uskaltaa liikahtaakaan... :heart: Sitten kun päätettiin, että nyt tämä lopetetaan ja annoin vain pullosta, niin ettei tarvinnut itse pelätä tulevaa kipua, itkin minäkin onnesta - että näin ihanaako se voikin olla pitää omaa ihanaa vauvaa sylissä. Pikku hiljaa tissit parani kun löytyi oikea antibiootti ja pumppukin meni vaihtoon (oli vissiin liian pieni, mikä venytti/rikkoi lisää).
Ollaan puhuttukin miehen kanssa, että tuskin olisi onnistunut jos olisi ollut kaksi lasta. Ja itse olen miehelle sanonut monta kertaa, että nyt meillä onnistuu imetys sen vuoksi kun hän auttoi ja tuki niin paljon.
Olaan mekin siis hieman soseita maisteltu, mutta kun se maha ei tunnu kestävän. Meille jos joku yrittää "tuputtaa", että pitää jo/olisi pitänyt jo aloittaa ne soseet ja vellit, niin tankkaan itselleni netistä tietoa. Esim tuola THL:n sivuilla, (eli terveyden- ja hyvinvointilaitoksen ohjeistukset, joihin esim neuvolantätien ohjeiden pitäisi perustua) muistutetaan että täysimetetyt tarvitsevat lisäruokaa yksiköllisesti vasta 6kk kohdalla, korvike lapsille aikaisemmin. Ja siltikin 1-vuoden ikään asti maito on pääasiallinen ruoka ja soseet tukena ja opetteluna. Jos imetystä siis haluaa jatkaa. ..Kun meillä esim. anopin tuntuu olevan vaikea ymmärtää, että ei, meidän lapsi ei vielä syö vellejä, jos se känisee illalla, niin ei, sille ei tarvitse mennä tekemään velliä.
Vaikka noudattaisi ihan virallisia suosituksia, niin jotenkin tuntuu olevan vaikeeta saada imetykseen tukea, - ainakaan missää kahvipöytäkeskustelussa. Tuntuu, että jos yrität puhua imetyksestä, niin moni herkästi suuttuu ja leimaa "imetysfanaatikoks" tai tämmöseks mitä nämä nyt on kiintymysperhehihhuliksi :confused: -Vaikka ei sillä, ajattelin kyllä mennä huomenna niiden järjestämään iltaan, jossa puhutaan imetyksestä. Ajattelin mennä kysymään juuri tuosta yösyönnistä. Kun tuntuu niin harvan nykyään täysimettäessä, että tietääkö kukaan enää mikä sitä normaalia imettämistä on? Että josko se onkin ihan normaalia, että lapsi syö 2-3kertaa yössä, ettei sen takia tarvitse niitä kiinteitä aloittaa? Ja mikä on normaali ateriointikertojen määrä täysimetetylle 5kk lapselle? Jos vauva pyytelee tissimaitoa 2-3tunnin välein, (nukkuu 3-4tunninkin päikkärit välissä ja pikku päikkäreitä), niin tarkoittaako se sitä, että lapsi tarvitsee tuhdimpaa ruokaa? Jos lasken oikein, niin eikö niitä kiinteitäkin pitäisi antaa 2-3tunnin välein..? Plus vielä ne juomat päälle.
Enkä ole vielä sitäkään uskaltanut kellekään ääneen sanoa, että ps. olen muuten sitäkin miettinyt, että miksi sitten pitää alkaa antaa valion maitoa purkista.. Jos omaa maitoa riittää, niin olen puntaroinut mielessäni, että jos nyt ei enää imetä, mutta josko sitten pumppaisikin ja antaisi omaa maitoa, ainakin jonkun aikaa...

kysymyksiä ja ihmetystä täynnä
 
odottelen haluaisin kauheesti vastata sulle mut tää puhelimella kirjottaminen on niin hidasta. Ollaan täs jo yönukulla, tyttö tuhisee tississä kiinni. Äsken havahtu hetkeksi hereille, niin piti piilottaa luuri, kun se kiinnostaa nykyään niin paljon!
 
  • Tykkää
Reactions: odottelen
ääh, ja nyt rupesi sekoileen tää tekstinsyöttö! Mutta että täällä samanlaisia kokemuksia etenkin sieltä anoppilan suunnalta, että eikö tytsyn pitäis jo syödä enemmän kiinteitä ja että kuiva leivänkannikka vaan kouraan..! onneksi mieski on tajunnu jotain tästä hommasta ja osaa jo pistää vähän hanttiin. Viime käynnillä tyttö rupes huutaan anopin sylissä ja hän yritti saada rauhottuun mut huuto vaan paheni. Ilmeisesti ikenet rupes vaivaan kun ei meidänkään syli auttanu, tutin pureskelu tuntu helpottavan . No myöhemmin sanoivat miehelle, että jos sillä oli nälkä, että saa liian vähän ruokaa, vaikka olin just syöttäny ja tyttö nukkuki syönnin päälle. Kiinteitä annan aamupäivällä hedelmäsosetta ja myöhään iltapäivällä kasvissose, tänään annoin ekaa kertaa lihaa kasvissoseessa. Ostin myös riisipuurojauhetta, jos ens viikolla alettais maistella sitä. Kaks viikkoa kumminki enää maagiseen puoleen vuoteen! ;D aamupäivisin sose ei tunnu niin hyvin maistuvan mitä iltapäivän ruoka taas. Mun mielestä se on kans niin että vuoden ikäseks on ihan normaalia syöttää yöllä ainaki sen kerran. Neuvolassa suunniteltiin että kokeiltais omaan sänkyyn nukuttamista kun tyttö vähentää yösyömiset yhteen. Nyt se on sen kaks kertaa + vaihtelevaa tissillä roikkumista... Mut koitan jatkaa kirjottamista koneella huomenna jos mahdollista. Tää tulee tälleen tyhmästi pötköön, kun sekoaa vissiin tuosta enteristä.
 
Odottelen ei ole mikään kiire niissä soseissa ja niiden määrissä ennen puolta vuotta, jos saa äidinmaitoa pääasiassa. Mä olen alkanut antamaan pojalle maistiaisia (vaikka meinasin aluksi, että odotan 6kk ikään) 4,5kk iästä. Nyt saa aamupäivällä puoli pilttipurkkia jotain kasvissosetta ja päivällä vähän hedelmäsosetta ja illalla ollaan alettu nyt 5kk kohdalla antamaan muutama tl kaurapuuroa (höystettynä korvikkeella ja hedelmäpiltillä). Joskus jää joku ruoka välistä, mutta äidinmaitoa saa pitkin päivää, joten ei sillä niin väliä. Energia ja ravintoaineet tulee kuitenkin pääasiassa vielä äidinmaidosta.
THL:n suositus on 6kk ja se on hyvä suositus. Sinne asti jos jaksaa imettää pelkästään niin on todella hyvä. Esikoisen kanssa minä tein niin. En kokenut täysimettämistä silloin niin raskaaksi, kun oli vain yksi lapsi, eikä esikoinen ollut niin energinen ja vaativa (=ei syönyt niin usein). Nyt vaan olin jotenkin kärsimätön ja toiveena on, että tuota hoitovastuuta voi siirtää välillä muillekin ja yösyötöt vähenisi hiljalleen. Ja tämänikäisen imetetyn vauvan yösyöminen on ihan tavallista. Ennemminkin epätavallista on, jos imetetty ei söisi öisin ollenkaan. Siskollani yksi imetetty lapsi teki tässä iässä niin, (voi sitä onnea!), mutta harvemmin näin. Ja jos lääkäri väittää, että 4kk ikäinen ei enää tarvitse yösyöttöjä, voi tulla mulle näyttämään miten unikoulun teet noin pienelle. ..? Esikoisen kanssa unikoulua (ohjeet neuvolasta) tehtiin varmaan 8kk iässä ja toimi hyvin. Muutenkin on ollut aina hyvä nukkuja.
Ja niillä anopeilla on usein vanhoja hoitosuosituksia takataskuissaan, joten toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Omankin anoppini kanssa teen useimmiten niin ja sitten kerron rauhallisesti miten tässä asiassa nykyaikana menetellään. Mutta en nyt lähde anoppiani tässä enempää "availemaan", olisi siinä juttua kerraksi. Mutta onneksi on välit vielä suht vieraskoreat, enkä läheisemmäksi niitä haluakaan.. ;)
Imetys on aika tulenarka aihe. Tottakai se on suuri asia jos on onnistunut imetyksessä ja ymmärrän, että ne jotka sitä olisivat halunneet tehdä mutteivat syystä tai toisesta pystyneet, kokevat se menetyksenä ja voi olla raskaskin henkinen asia. Ja anoppien kommentit (palaan nyt kuitenkin...) "sekään ei imettänyt kuin neljä viikkoa jne. jne." eivät paranna asiaa. Mä en jaksa kuunnella tollaista tai ainakaan mitenkään osoittaa, että liityn keskusteluun mukaan. Okei, se joku ei onnistunut imetyksessä, mutta ei se tee siitä "pahan puhumisen arvoista" tai epäonnistujaa. Olen iloinen, että itse olen kahden lapseni kohdalla onnistunut imetyksessä. Esikoisen kanssa aluksi oli vaikeaa ja silloin totesin, että en yhtään ihmettele, että jos tässä vaiheessa luovuttaa. Niin kipeää teki, imuote oli huono, jälkisupistuksia, rinnanpäät arat... hohhoijjaa. Onneksi vauva kuitenkin kasvoi hyvin, niin päätin jatkaa. Imetin 9kk ajan. Katsotaan kuinka kauan nyt imetän, en tiedä, en ole päättänyt..
 
No nyt mulle kävi niin, että teksti hävis, voi video...no yritän nyt jotain kirjottaa...

Eli aamusta käytiin neuvolassa. Kaksi rokotusta ja rota-tehoste..mielenkiinnolla iltaa odotan. Hyvin poika kasvanu mittaa nyt 66cm ja 7780g. Imetyksellä mennään, aattelin että parin viikon päästä voisi aloitella maistelemaan jotain sosetta. Terkka kirjoittikin neuvolakorttiin, että soseiden aloitus tarpeen mukaan.
Josta pääsenkin sivuamaan tuota imetysaihetta, joka on aina yhtä arka keskustelunaihe. Mutta olen kuitenkin sitä mieltä, että kyllä se äiti parhaiten tietää, jos vauva on tyytyväinen, jota voi olla vaikka usein tissillä, ja pissaa on vaipassa hyvin ja kasvaa, niin ei mun mielestä ennen puoltavuotta kiirettä soseilla. Mutta imetyksestä on niin monta mielipidettä kuin ihmistä. Asiaa on varmaan siitä kun ei imetä (välttämättä imetys ei onnistu) tai kun imettää, joskus jopa imettää liikaa. Itse en koe itseäni taaperoimettäjäksi, mutta en myöskään katso kieroon niitä jotka imettävät pidempään. Meillä tosiaan on kaikki itse lopettaneet imetyksen siinä 7,5kk-1v välillä ja se on ollu mulle ok, eli vierottamisesta en tiedä sitten yhtään mitään:D

Syöttötuoli meillä on Esprit-merkkinen ja se on samalla periaatteella, kuin toi Tripp Trapp-tuoli, kasvaa lapsen mukana. Tyttö siinä on vielä istunut, mutta kohta saa laittaa siihen sen etukaaren poitsulle.

Meillä tosiaan viime viikolla se kuumetauti meni sillä yhdellä yöllä ja nuhakin helpotti parissa päivässä, onneksi. Toivotaan nyt ettei tulekkaan noille koululaisillekkaan, kun siellä tuntuu kokoajan olevan liikkeellä jotain.

Iita_82 muistelin tuossa että meillä on viljat aloiteltu tuolla kaurapuurolla muilla paitsi esikoisella taisin aloittaa vellillä. Ensimmäisellä kerralla lusikallinen sitten aina lisätä lusikallisella ja viikon maistelun jälkeen saa syödä masun täyteen=)

Hiusten lähtö alkanut näkyyn täälläkin. Tuo kakkonen tuossa jo asiasta mainitsikin, kun äitin hiuksia löytyy joka puolelta:whistle:

Onko teillä vauvalla unilelu/räsy nukkumaan mennessä? Meillä oli aluksi räsy, mutta poitsu veteli sitä naamalle ja ei sitten osannut ottaa pois, niin vaihdettiin sellaiseen "unikaveriin". Se on niin suloista kun toinen nukuttelee, paijaa ja sivelee poskea. Sitä voisi katsella lumoutuneena vaikka kuinka:heart: Voi että kun vauva-aika kuluu niin nopeaan.
 
  • Tykkää
Reactions: mamma2012
en mä nyt tänään ehtinykään ruveta kunnolla kirjottaa, mutta tulihan tuossa eilenki jo jonku verran asiaa. Tyttö tässä leikkiny aika kauan, niin epäilen, että alkaa kitiseen heti, kun rupeen miettiin jotain kirjottamista.

Käytiin tässä leikin välissä vaihtaan kakkavaippa ja syömässä iltapäiväateria. Heti taas jaksaa touhuta, mutta kohta varmasti alkaa väsyttää, kun 2 tuntia ollu jo hereillä taas.

Ihana jotenki huomata kuinka tyttö on oppinu hallitsemaan kehoaan koko ajan paremmin. Pystyy jo pysähteleen liikkeiden välissä, ettei heti suoraan mee mahalleen, vaan voi kyleltään pongata jo takasin. Mahaltaan ei kuitenkaan vielä käänny. Kamalasti haluais kyllä mennä eteenpäin! Käsillä nostaa jo ylävartaloa aika hyvin.

Viime yönä olin niin tyytyväinen, kun typy nukku 2 tuntia ihan itekseen vähän matkan päästä minusta. Olin niin tyytyväinen, etten sitte ite nukahtanu siihen ku ehkä hetkeks... Alkuyöstä kun uni on vähän levottomampaa ja nyt se nukku niin rauhallisesti! Ja kun se on niiiiin sulonen kun se nukkuu, että vois vain tuijotella sitä koko yön! :heart:
 
Ollaam tässä miehen kanssa mietitty että miten voi vauva syödä niin paljon :D Eilen illalla annoin 1/2 purkkia sosetta ja yöllä meni maitoa 400ml. Poitsu kasvaa nyt niin huimaa vauhtia ja lattialla ollessaa koko ajan touhuaa :D

Käytiin Eetun mummon ja papan luona eilen ja tänään. Annettiin eilen pottua ja tykkäs ihan maottoman paljon :D Meidän pojan isovanhemmat ei oo tuputtaneet mitään kasvatus/syöttämisvinkkejä, onneksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Millimama
Moikka,

Jospa koittaisi jotakin välillä kirjoitellakin...Missähän muuten FG luuraa kun ei ole hetkeen kirjoitellut??

Meille on muuttanut känkkäränkkä, nyt toista viikkoa jatkunut jatkuva (tai siltä se ainakin tuntuu) kitinä ja kiukuttelu, heti kun selkänsä kääntää niin neiti alkaa huutaa pää punasena...huoh, toivottavasti joku ohimenevä vaihe vaan. Eihän siinä muuten, mielelläni viettäisin kaiken aikani nenä tytön nenässä kiinni, mutta kun olis aina välillä noita kotihommiakin...:)

Soseet meillä aloiteltiin 4kk iässä, tytölle maistuu melkein kaikki mitä on tarjottu. Tällä hetkellä annan aamulla ehkä 1/3 purkillisen hedelmäsosetta, lounaalla kasvissosetta, myöhään iltapäivällä vielä joko sekä kasvis- että hedelmäsosetta ehkä 1/4 purkkia molempia (ns. päivällinen), tai jos neidillä on nälkä vasta vähän ennen nukkumaanmenoaikaa, olen antanut riisivelliä hedelmäsosesilmällä. Yhteensä syöttökertoja päivässä yleensä 5, joista siis kolmella saa soseita maidon lisäksi. Korviketta menee 100-150 milliä kerralla. Öisinhän meillä ei ole enää syöty tammikuun lopun jälkeen, joten neiti taitaa osata tankata yöksi sopivasti :)

Vilmiina, mä annan aamulla hedelmäsoseen aamutoimien jälkeen ennen maitoa, mutta meillä se onnistuu, koska tyttö on aamulla heräämisen jälkeen noin tunnin ihan rauhassa eikä kiirettä ole syöttää (joka on muuten tosi ihanaa!). Joskus jos on tytöllä yllättäen ollutkin heti aamusta kova nälkä, olen antanut ensin maitoa pahimpaan nälkään, sitten soseen ja sen jälkeen lisää maitoa.

Päikkäreitä meillä nukutaan 4-5 kertaa päivässä, mutta ovat maksimissaan tunnin pituisia. Ei auta ulkona nukuttaminen tai muukaan, lyhyiksi jäävät unet ja sitten tyttö onkin aika kiukkuinen, varsinkin iltapäivästä/illasta.

Vauvauinti alkaa meillä ensi viikolla. Ostinpa sitten itselleni ekan uikkarin moneen moneen vuoteen, eikä kyllä ole kehumista siinä miltä näytti päällä...Vaikka paino on nyt alhaisempi kuin ennen raskautta, onhan tuo näköjään jälkensä kroppaan jättänyt. Jotenkin koko kroppa on ihan veltostunut ja ruman näköinen :( Pitää varmaan yrittää tehdä asialle jotain ja pian ennen kuin on liian myöhäistä. Toki eihän tämmönen kohta 32-vuotias kroppa enää ihan parikymppisen vartta vastaa muutenkaan...

Mamma2012, komppaan hannamaa siinä, että älä vielä luovuta vauvauinnin suhteen!

Syöttötuolia meillä ei vielä ole, tänne Englantiin meinattiin ostaa ihan vaan se Ikean halpa Antilop, koska meillä on elokuussa edessä muutto Suomeen, eikä huonekaluja aiota viedä mukana, joten mitään kallista ei raaski ostaa. Ehkä Suomessa sitten mietitään tuoliasiaa tarkemmin, kenties semmonen Tripp Trapp voisi meillekin muuttaa :)

hannama, meillä pitää tytöllä ehdottomasti olla harso kainalossa yöunille (ja mielellään päikkäreillekin) mennessä. Samoin nukkuu makuupussissa, ilman sitä tai peiton alla ei uni tule. Siis vastaava kuin se äitiyspakkauksen makuupussi.

Syömiskuvioihin liittyen olisin kysellyt kokeneimmilta, että milloin olette alkaneet antaa lihaa ja millä lihalla aloittaneet + miten sen valmistaneet?

Millimama & Aava kohta 5kk
 
here i am :wave: arki on NIIIIIIIIIIN hätästä... lukenu oon monena päivänä mut on niin rajallista että ehtisi rauhassa kommentoimaan. oon ollu ihan poikki pari viikkoa, kaikki kotihommat jääny mulle.... mutta pieni palaveri ja jo alkoi taas homma toimia :)

tänään neuvola,palaan kertomaan sitten jossain vaiheessa :)
 
  • Tykkää
Reactions: Millimama
liha mä alotin tässä 5,5 kk iässä ihan kaupan kasvis-naudanliha-soseella. Olin kyllä aatellu, että ite ostan sitten kanafileitä ja teen niistä soseen, mitä laittaa sitten omatekosen kasvissoseen joukkoon. ja noita purkkiruokia ostettu varalle, jos ja kun ei aikaa riitä ite tehä... dumdidum..

kiinnostuin vähän tuosta sormiruokailusta ja olis kiva sitä kokeilla sitten, kun saadaan syöttötuoli hankittua. Eilen illalla söin iltapalaa ja tyttö niin orpona katto sitterissä vieressä, että leikkasin sille kurkkutikun ja toinen ihan onnessaan sitä imi ja ryysti sen keskiosan menehän.
 
  • Tykkää
Reactions: Millimama
Kiitos kaikille vastauksista. Vaikka sitä itse kuinka koittaa järkeillä, niin meinaa usko loppua kun neuvolakin sanoo jotain. (Tosi hyvä sh itse, kun ei usko toisten sanomisia ;) Mutta samaa mieltä kumpparin kanssa, että aika toiveikas lääkäri on jollain ollut yösyömisen kanssa ;) ) Tää palsta on mulle niin tärkeä, kun tosissaan syksyllä muutettiin uudelle paikkakunnalle, eikä omissa (400km päässä olevissa kavereissakaan) nyt kenelläkään ole ihan enää vauvaikäisiä. Että kiitos kun jaoitte miten teillä arki tuon ruuan kanssa on mennyt, ei se meidänkään arki niin erilaiselle kuullosta kun muihin vertaa.. :)
- Sitä aina muille sanoo, että Teette vauvan kanssa just niin kuin teille tuntuu parhaimmalta, ja silti sitä on itse ihan hukassa kaikkien neuvojen kanssa... :)

en tiiä, joku uskon puute taisi päästä hiipimään
 
neuvolan mitat pituus huikeat 69,5cm :D mahtaakohan meidän jäppinen olla ryhmämme pisimpiä...?
paino sit nippa nappa 8000g päälle. pituuskäyrä vaihtoi suunnan kohti taivasta :D
ottanut todellakin selkeän spurtin...

ilmankos syö kahden tunnin välein...

lihat 4,5kk iässä kanalla oon aloittanut tämän jässikän kanssa. nyrkit ojossa komentaa ruokaa antamaan, niin eipä ole muu auttanut :D

ite en oo jaksanutkaan soseita tehdä, mutta sen verran oon sallinut armahtaa itteäni. ei mun tartte olla KOKO ajan jotain tekemässä...

yöt menee nyt yhdellä syötöllä, vaan merkillinen on tämä syömäri, koko päivän tankkaa, aamu- ja iltapuurot, kaksi ateriaa sekä hedelmää välipalaksi, ja joka kerralla vielä maidot päälle... ja tosiaan yölläkin saattaa mennä 120ml heittämällä... :D mutta jos 3,5cm kasvaa kuukaudessa, niin eipä ihme ole että tankatakin täytyy :)

arki on tosiaan nielaissut mut aivan kokonaan... tai oikeestaan nyt rimpuilen elävien kirjoihin takaisin.... meinasi todellinen alakulo voittaa, mikä siinä avun pyytämisessäkin VOI olla niin vaikeaa mulle... tai kyllähän mä ne tiedostan miksi, entinen elämä ja sen kummitukset...

jaaha, se oli tämä tässä taas, nyt tarttee mennä taas :) elossa ollaan, mutta kyllä tämä tästä :D
 
Sataa, sataa ropisee ... Esikoinen lähti silti mukaan vaunukierrokselle, ihan litimärkinä tultiin kotiin, mutta olipas kiva happihyppely :) Pienikin ulkoilman haukkaaminen tekee hyvää, meillä ei vaunukierrosta pidempää lenkkiä "voi" tehdä, kun sitten neiti ei ainakaan jää ulos nukkumaan vaunujen pysähdyttyä. Lyhyen kierroksen jälkeen sentään nukkuu noin 2 tuntia, väliheijauksilla toki.

Lihoista oli ollut juttua. Mä teen tänään broileri-bataattisoseen (keitetään broileripaloja 2 dl:ssa vettä 5 minsaa ja sitten joukkoon bataattikuutiot ja keitetään kunnes bataatti on kypsää, sitten soseutetaan esim. sauvasekoittimella) ja aloitan sillä huomenna lounasaikaan. Eli 5 kk:n iässä voipi lihat aloittaa. Broileri ja possu ovat miedoimmat aloituslihat, nauta vähän tujumpi ja kalan kanssa ainakin itse aloitan joskus myöhemmin varovasti. Nutricia Muksun sivuilla on hyvä ruoka-ohjeita.

Mä taidan olla hiukan neuroottinen näiden soseiden kanssa, aiemmin tuossa kerroin miten niiiiin hävetti neuvolassa, etten mukamas uskalla tytölle uusia ruoka-aineita aloittaa. Tein sitten eilen kirjallisen suunnitelman, miten uusien ruoka-aineiden ja -aikojen kanssa etenen. Älkää pitäkö mua ihan pöhkönä, mutta tuo suunnitelma helpotti mun oloa melkoisesti :) Eilen aamulla aloin riisipuuron kanssa antaa päärynäsosetta, vähän enempi tyttö sen jälkeen on röyhtäillyt ja pulautellutkin, mutta eipä se taida syy olla päärynää välttää. Huomenna sit tosiaan annan lounaalla broileria ja bataattia. Parin päivän päästä otan päärynäsoseen iltapäivän välipalaksi ja sen jälkeen riisipuuron myös iltaan. Ja jos ei yöhuutoa ja -levottomuutta tule, alan kokeilla omppusosetta jne.

Meilläkin tyttö on pari päivää ollut vähän väliä oikein kränä ja melkein voisi sanoa, että pikkuinen on oikeasti kiukkuinen. En tiedä sitten onko jotain vaivaa (hampaita esim.) mutta jossain määrin tuntuu siltä, että hakee huomiota, koska heti kun ottaa syliin tai menee viereen köllimään, naamalla loistaa iloinen aurinko. Ja selvästi tyttö välillä kiukkuaa isoveljensä huomiota :) Mutta niinhän sen kuuluukin olla.

No niin, naapurin ukko päräytti käyntiin rymisevän autonsa ja tyttö aloitti vaunuissa kohkaamisen.
 
Soseista ja ruokailusta Meillä soseet aloitettu maanantaina. Olen aloittanut peruna-porkkanasoseella ja hyvällä ruokahalulla tyttö sitä vetelee ja oikein suu auki pyytää :p Olen aloittanut aika varovaisesti, - tänään annoin lounaalla jo 5 lusikallista (pieniä lusikoita), mutta muilla ruokailuilla en ole vielä antanut. Ilmeisesti voisin antaa jo enemmänkin? Ja voisinkohan lisätä jo ensi viikolla iltapalaksi hedelmäsosetta (tätä kysyn siis kokeneimmilta)? - Ja mikä hedelmäsose on "miedoin" aloittaa? Kuinka nopeasti olette antaneet jo lounaalla, päivällisellä ja illalla sosetta? Meilläkin ruokaillaan vielä yöllä, mikä mielestäni on aivan luonnollista. - Onhan kyseessä vielä niin pienet ihmisenalut :heart:

Meilläkin ollut ilmassa kiukuttelua ja kitinää... Olisikohan marraskuisten vauvojen tapa ottaa kevät vastaan :LOL: Olen kyllä itse ollut flunssassa ja tyttökin hieman yskinyt ja rohissut, joten epäilen kitinöiden johtuvan siitä. Huippu oli kyllä eilen, kun ei viihtynyt lattialla/yksin edes 10 sekunttia. - Pah. Ja huonosti nukutun yön jälkeen oli äidillä hieman tekemistä hermojen kestämisen suhteen...|O

Miten kulutatte vapaan ajan (mikäli sellaista teille siunaantuu)? Itse olen hurahtanut täysin ompelemiseen ;) Olen ommellut tytölle leikkimaton tilkuista, ruokalappuja, vaatepussukoita yms. Ja nyt sain valmiiksi leikkimaton ystäväni tytööle ristiäislahjaksi. - Oikein odotan, että tyttö menee päiväunille, jotta voin alkaa kaasuttelemaan ompelukoneella...

Mukavaa torstain jatkoa kaikille!

Mamma2012 ja tytsy 4kk ~2vkoa
 

Yhteistyössä