Marraskuiset 2023 ❤️

Sori, mä nyt paukutan viikonlopun jälkeen kaikki tuntemukset tänne putkeen ulos, selasin just keskustelun läpi. Mulla ei ole vielä pahoinvointi alkanut (no nyt on vasta se joku 4 + 2 menossa), muistelisin, että esikon kanssa ja keskenmenneessäkin alkoi aika aikaisin. Mut tiiättekö, tunteet sahaa kyllä ihan älyttömästi. Tätä en oo ennen kokenut. Lapsella oli kaveri yökylässä viikonloppuna, ja mäkin kävin laskemassa heidän kanssaan mäkeä. Piti oikein kiukutella, kun heillä oli niin tyhmät mäenlaskukilpailun säännöt. Voitteko kuvitella! Oon mä nyt lapsellinen ollut aiemminkin, mutta en ihan näin pahasti, ja vielä vieraan lapsen läsnäollessa, oikeesti hävetti. Sitten sitä seurasikin hirvee itkukohtaus, kun päätin, että oon maailman hirvein äiti, enkä yhtään hauska ja täysin epäonnistunut tapaus. Syytän aidosti hormoneita.

Tein eilen aamulla myös vielä kertaalleen raskaustestin, oli niin kirkuvanpunainen viiva, et eiköhän toi raskaus ole tässä kohtaa vahvistettu.
 
  • Tykkää
Reactions: marzipaani
Sori, mä nyt paukutan viikonlopun jälkeen kaikki tuntemukset tänne putkeen ulos, selasin just keskustelun läpi. Mulla ei ole vielä pahoinvointi alkanut (no nyt on vasta se joku 4 + 2 menossa), muistelisin, että esikon kanssa ja keskenmenneessäkin alkoi aika aikaisin. Mut tiiättekö, tunteet sahaa kyllä ihan älyttömästi. Tätä en oo ennen kokenut. Lapsella oli kaveri yökylässä viikonloppuna, ja mäkin kävin laskemassa heidän kanssaan mäkeä. Piti oikein kiukutella, kun heillä oli niin tyhmät mäenlaskukilpailun säännöt. Voitteko kuvitella! Oon mä nyt lapsellinen ollut aiemminkin, mutta en ihan näin pahasti, ja vielä vieraan lapsen läsnäollessa, oikeesti hävetti. Sitten sitä seurasikin hirvee itkukohtaus, kun päätin, että oon maailman hirvein äiti, enkä yhtään hauska ja täysin epäonnistunut tapaus. Syytän aidosti hormoneita.

Tein eilen aamulla myös vielä kertaalleen raskaustestin, oli niin kirkuvanpunainen viiva, et eiköhän toi raskaus ole tässä kohtaa vahvistettu.
Voin niin samaistua tähän tunnemyrskyyn. Oon ollu niin tuuliajolla tunteideni kanssa ettei mitään järkeä. Epäonnistumisen ja ahdistuksen tunteet on valtavan isosti läsnä joka päivä. Ei mee päivääkään itkemättä. Luotan siihen että tää tasottuu alun jälkeen, mutta oon kyllä nyt tuntosarvet pystyssä ja varaan ajan neuvolapsykologille, jos ei meinaa tunteet pysyä omissa hyppysissä. En oo ihan näin "sekopäinen" ollu koskaan aiemmissa raskauksissa. Toki elämäntilannekin on nyt stressaavampi kuin ikinä, joten ihmekös tuo jos vähän tunteet vetää edes takas. Tsemppiä sulle, et oo yksin! ❤
 
Voin niin samaistua tähän tunnemyrskyyn. Oon ollu niin tuuliajolla tunteideni kanssa ettei mitään järkeä. Epäonnistumisen ja ahdistuksen tunteet on valtavan isosti läsnä joka päivä. Ei mee päivääkään itkemättä. Luotan siihen että tää tasottuu alun jälkeen, mutta oon kyllä nyt tuntosarvet pystyssä ja varaan ajan neuvolapsykologille, jos ei meinaa tunteet pysyä omissa hyppysissä. En oo ihan näin "sekopäinen" ollu koskaan aiemmissa raskauksissa. Toki elämäntilannekin on nyt stressaavampi kuin ikinä, joten ihmekös tuo jos vähän tunteet vetää edes takas. Tsemppiä sulle, et oo yksin!
<3
 
Mulla puolestaan tunnemyrsky näyttäytyy ehkä enemmänkin huolena. Ennen raskautta huoli siitä että miksei heti onnistu. Raskauden selvitessä huoli että onko tosiaan oikea tulos. Nyt sitten huoli siitä että ei oikein oireita ja onkohan kaikki kunnossa.. 😅 kuuluu varmaan asiaan mutta ras-kas-ta.
 
  • Tykkää
Reactions: Ellumei
Meillä onkin sitten molemmille 8. lapsi tulossa. Mulla tosin "vasta" 6. biologinen lapsi, kaksi lapsista on bonuksia.

Mikä synnytyssairaala sulla on niin lisäilen sut listalle?
Kiva kun on muitakin suurperheellisiä odottajia. ❤ Minkä ikäisiä sun muut lapset on? Meillä vanhin 15v ja nuorin 2v. Synnytyssairaala on TAYS, jos nyt ylipäätään synnytän sairaalassa. Haaveilen vähän kotisynnytyksestä, mutta saa nähdä.
 
Mulla on sovelluksista pelkkä preglife. Soitin perjantaina neuvolaan ja sieltä laskettiin pari päivää myöhempi laskettu aika, mut katsotaan mihin lopulta asettuu. Millon teillä on eka neuvola? Meillä vasta 4.4. Varattiin nyt varhaisultra jokusen viikon päähän
Meillä on eka ultra ensi viikolla eli 15.3. ja eka neuvola 22.3. 😊
 
Munkin pitäis soittaa neuvolaan, mutta jotenkin kehtuuttaa. Asutaan pienellä paikkakunnalla ja täällä on resurssivajetta. Syksyllä kun soitin, soitin vissiin vähän väärään aikaan ja iloisten onnittelujen sijaan toisessa päässä vastattiin jotenkin musta aika tylysti. Sitten siihen tuli vielä jotain ihmeellistä varhaisultrasäätöä, puhelimessa mulle vaan ilmoitettiin, että käy nyt eka tarkistamassa lähikaupungissa onko siellä mitään, ennen kuin tulen neuvolakäynnille. (Ja siis oikeastihan se on kiva, että kunnalliselta saa sen varhaisultran täällä, ja ehkä he katsoi mun iänkin puolesta, että se varhaisultra olisi hyvä käydä, mutta oli vaan aika töksähtävä tapa ilmaista asia). Lisäksi taustalla vielä tosiaan se syksyinen keskenmeno, niin jotenkin aivot on nyt siinä asennossa, että turvallisempi vaan olla omassa kuplassa kotona ja kuulostella tätä raskautta, kuin lähteä säätämään mitään neuvolan kanssa. Vaikka kyllähän mä sinne toki siis soitan varmaan vielä tän viikon aikana.
 
vierailija
Marraskuiset 2023

Listalle mukaan pääset ilmoittamalla lasketunajan, kuinka mones lapsi on tulossa ja synnytyssairaalan. Tarvittaessa tägää @Kahdeksaskullannuppu, jos jostain syystä en huomaa listalle ilmoittamiasi tietoja. Mikäli haluat viikkojen edetessä päivittää lisätietoja mm. sukupuolen tai jotain muuta erityistä, niin voin lisäillä tiedon halutessasi listalle.

Tervetuloa mukaan!


1.11.
@Kahdeksaskullannuppu 8. lapsi / PHKS
@Ellumei 1. lapsi /TAYS

5.11.
@Armeria / 1.lapsi / TYKS

8.11.
1. lapsi/ HUS

9.11.
@Hipsukas / 2.lapsi / OYS
@Tiuhti12 / 1.lapsi / TAYS

10.11.
@jessihan 3. lapsi / SEKS

11.11.
@malanen / 2. lapsi / Mikkeli
 
Munkin pitäis soittaa neuvolaan, mutta jotenkin kehtuuttaa. Asutaan pienellä paikkakunnalla ja täällä on resurssivajetta. Syksyllä kun soitin, soitin vissiin vähän väärään aikaan ja iloisten onnittelujen sijaan toisessa päässä vastattiin jotenkin musta aika tylysti. Sitten siihen tuli vielä jotain ihmeellistä varhaisultrasäätöä, puhelimessa mulle vaan ilmoitettiin, että käy nyt eka tarkistamassa lähikaupungissa onko siellä mitään, ennen kuin tulen neuvolakäynnille. (Ja siis oikeastihan se on kiva, että kunnalliselta saa sen varhaisultran täällä, ja ehkä he katsoi mun iänkin puolesta, että se varhaisultra olisi hyvä käydä, mutta oli vaan aika töksähtävä tapa ilmaista asia). Lisäksi taustalla vielä tosiaan se syksyinen keskenmeno, niin jotenkin aivot on nyt siinä asennossa, että turvallisempi vaan olla omassa kuplassa kotona ja kuulostella tätä raskautta, kuin lähteä säätämään mitään neuvolan kanssa. Vaikka kyllähän mä sinne toki siis soitan varmaan vielä tän viikon aikana.
Olipa aika tylysti vastattu. 😔 Mahtavaa tuo että saa kunnallisella varhaisultran! Täällä ei sellasta mahdollisuutta ole. 😕
 
Munkin pitäis soittaa neuvolaan, mutta jotenkin kehtuuttaa. Asutaan pienellä paikkakunnalla ja täällä on resurssivajetta. Syksyllä kun soitin, soitin vissiin vähän väärään aikaan ja iloisten onnittelujen sijaan toisessa päässä vastattiin jotenkin musta aika tylysti. Sitten siihen tuli vielä jotain ihmeellistä varhaisultrasäätöä, puhelimessa mulle vaan ilmoitettiin, että käy nyt eka tarkistamassa lähikaupungissa onko siellä mitään, ennen kuin tulen neuvolakäynnille. (Ja siis oikeastihan se on kiva, että kunnalliselta saa sen varhaisultran täällä, ja ehkä he katsoi mun iänkin puolesta, että se varhaisultra olisi hyvä käydä, mutta oli vaan aika töksähtävä tapa ilmaista asia). Lisäksi taustalla vielä tosiaan se syksyinen keskenmeno, niin jotenkin aivot on nyt siinä asennossa, että turvallisempi vaan olla omassa kuplassa kotona ja kuulostella tätä raskautta, kuin lähteä säätämään mitään neuvolan kanssa. Vaikka kyllähän mä sinne toki siis soitan varmaan vielä tän viikon aikana.
Mulla on vähän samanlaisia kokemuksia neuvolasta viime raskaudesta. Kysyttiin oliko tää vahinko ja onko kaikilla lapsilla sama isä. 😲 Mitä hittoa se niille kuuluu. Mulla on vähän usko mennyt Suomen terveyspalveluihin ja siihen miksi niitä tarjotaan kun välillä tuntuu että raskauskin on vaan yhtä mittaamista. Mitataan hemoglobiinia, painoa, verenpainetta, sf-mittaa jne jne. Ja loppujen lopuksi en tee niillä tiedoilla mitään. Mä uskon että mun kroppa kyllä kertoo jos mulla on liian alhainen hemoglobiini tai liikaa verenpainetta. Ja koska mulle neuvolakäynnit aiheuttaa enemmän stressiä kun iloa enkä tarvitse neuvoja, niin oon nyt päättänyt että tällä kertaa haen neuvolasta vain raskaustodistuksen ja pyydän lähetteet ultraan, mutta niitä peruskäyntejä en tarvitse.
 
Harmillista, että on kertynyt kurjia kokemuksia neuvolasta. Neuvolapalvelut on valitettavassa kriisissä.
Jokainen tietysti tekee omat valinnat neuvolakäyntien suhteen, mutta usein ammattitaitoinen terveydenhoitaja ja lääkäri osaa käydä asiakkaidensa kanssa keskustelut siitä, mikä on "välttämätöntä" tarpeellista ja mikä ei. Toki pakko neuvolassa ei ole käydä, mutta käyntien tarkoituksena kuitenkin on varmistaa sekä äidin että vauvan turvallisuus. Joskus mittaukset tuntuu turhilta, niistä voi saada "turhaa huolta", mutta samalla ne joskus onnistuvat seulomaan jonkun sellaisen ongelman, joka on tärkeää saada hoidetuksi. Hyvin sujuneessa, ongelmattomassa raskaudessa neuvolakäynneillä ei ole välttämättä tarvetta, mutta harmillisesti kenenkään raskauden sujumisesta ei voi etukäteen sanoa, kun jokainen raskaus on omansa. Nykyään onneksi on myös esimerkiksi yksityisiä neuvoloita, joita voi halutessaan hyödyntää mikäli julkisen puolen palveluun ei ole tyytyväinen. Ja muistattehan, että aina voi myös pyytää päästä toisen terveydenhoitajan asiakkaaksi, jos juuri se teidän kohdalle osunut tuntuu teille epämieluisalta vaihtoehdolta. ❤

Itse ymmärrän oikein hyvin sen, että se näyttäytyy "kyttäämisenä", mutta taustasyyt on kuitenkin siellä äidin ja vauvan hyvinvoinnin turvaamisessa. ❤
 
tää neuvolakeskustelu onkin mielenkiintoinen!

Mä tosiaan omalta osaltani huomasin se eron fiiliksessä tän raskauden ja aiempien osalta. Aiemmin ootin neuvolakäyntejä innokaasti ja se oli olennainen osa raskautta, mut nyt tosiaan noi aiemmat kokemukset (ja vahvasti varmaan se, että on vielä tuoreessa muistissa, että sieltä neuvolasta voi saada huonojakin uutisia) on tehny sen, etten oo siitä tunnepuolella niin innokas. Kuten sanoin, kyllä mä sen läpi rämmin ja aidosti arvostan palvelua, mut nyt se yhteydenotto tuntuu nihkeemmältä.

Esikoisen neuvolataipaleelta jäi päällimmäisenä mieleen miten iso merkitys neuvolan henkilökunnalla tosiaan on. Silloin vielä asuttiin pk-seudulla ja meillä vaihtu siinä raskaus- ja vauvavuoden aikana tyypit varmaan lähemmäs kymmenen kertaa. Milloin ite muutettiin, milloin terveysasemalla tuli muutoksia ja he muutti vakkaria. Osa oli tosi rentoja ja keskitty positiiviseen, osa oli tosi tilasto-orientoituneita. Siinä tuli mieleen just toi käyrien kyttääminen, vaikka aiempien terkkojen kanssa en semmosta ollu kokenu. Mähän kehitin terkkaverenpaineenkin siinä loppuvaiheessa. Muuten verenpaineet oli täysin aisoissa, mut heti ku menin neuvolaan ne ponnahti taivaisiin.

Nyt meillä tosiaan niin pieni pitäjä, ettei valinnanvaraa ole, se on tasan yks henkilö neuvolassa, tai hänen eläkkeellä oleva sijaisensa kenestä "valita". En tiedä miten sit käytännössä, jos oikeesti haluais muunlaista hoitoa, pitäis varmaan lähikaupunkeihin yksityiselle jotenkin hakeutua. Ja muistaakseni mun syksyisessä puhelussa raskausuutiseen reagoi just se eläkeläisvara, eikä se vakinainen. Vakituisen kanssa kerettiin vaan kerran tavata syksyllä, ja se oli ihan symppis tapaaminen, vaikka olikin just se kerta, ku niitä sydänääniä ei enää kuulunutkaan.

(ja tähän liittyen jännitän myös sitä, että kun menee kaupunkiin varhaisultraan, siellä on kans kaikki ne samat osaston ihmiset, jotka oli syksyllä tyhjennystä hoitamassa, siihen samaan tuoliin menen, sen saman lääkärin käsittelyyn nyt sitten taas, voi olla ristiriitaiset tunnelmat jos ja kun tosiaan ultraan menen)
 
Mulla on vähän samanlaisia kokemuksia neuvolasta viime raskaudesta. Kysyttiin oliko tää vahinko ja onko kaikilla lapsilla sama isä. Mitä hittoa se niille kuuluu. Mulla on vähän usko mennyt Suomen terveyspalveluihin ja siihen miksi niitä tarjotaan kun välillä tuntuu että raskauskin on vaan yhtä mittaamista. Mitataan hemoglobiinia, painoa, verenpainetta, sf-mittaa jne jne. Ja loppujen lopuksi en tee niillä tiedoilla mitään. Mä uskon että mun kroppa kyllä kertoo jos mulla on liian alhainen hemoglobiini tai liikaa verenpainetta. Ja koska mulle neuvolakäynnit aiheuttaa enemmän stressiä kun iloa enkä tarvitse neuvoja, niin oon nyt päättänyt että tällä kertaa haen neuvolasta vain raskaustodistuksen ja pyydän lähetteet ultraan, mutta niitä peruskäyntejä en tarvitse.
Minäkin varasin neuvolan vain niin että kirjoitin siihen lisätietojenttään että vain sen raskaustodistuksen takia varaan neuvolan. Ainakin itsellä neuvola käynnit ollut sellasta ihme jankkaamista ja lähinnä utelua ym.
 
  • Tykkää
Reactions: marzipaani
Neuvolatoiminnassa on mun mielestä liikaa nykyään keskitytty kaiken mittaamiseen ja siihen että kaikki menee käyrillä. Rutiinomaisesti tehdään asioita eikä oteta huomioon yksilön tarpeita. Unohdettu tyystin se henkinen tukeminen ja toisaalta vaikeaa se on jos terkka koko ajan vaihtuu. Tuo oli hyvä huomio, että terkan saa vaihtaa jos kemiat ei mee yksiin, toki aina se ei ole mahdollista. Itsellä oli viime raskauden aikana 7 eri terkkaa, toisin sanoen lähes joka käynnillä eri. Mutta tosiaan neuvolapalvelut on vapaaehtoisia ja voi mennä vaikka yksityiselle jos kunnalliset palvelut ei kiinnosta.
 
Mä nyt soitin sinne neuvolaan. Oli ihana terkka langan toisessa päässä ja sattui sitten niin, että pääsenkin yllättäen kunnallisella varhaisultraan jo het viikon päästä! Tää tuli yllätyksenä, samoin kuin se, että tarkistin vielä kertaalleen edellisten kuukautisten alkamisajan ja olin jotenkin sekoillut päivämäärissä ihan täysin ja elänkin nyt rv 6 enkä rv5. En tajua miten oon näin höyrynny näiden päivien kanssa. Mut hienoahan se oli! Jos kaikki on hyvin, ollaan jo niinkin pitkällä, että pienellä sydän sykkis! Laskettu aika siirtyi tietty kans aiemmaksi, se ois nyt 7.11.

Mites muilla, onko raskausoireet pahentunu/muuttunu/alkanu?
 
  • Tykkää
Reactions: marzipaani
vierailija
Mä nyt soitin sinne neuvolaan. Oli ihana terkka langan toisessa päässä ja sattui sitten niin, että pääsenkin yllättäen kunnallisella varhaisultraan jo het viikon päästä! Tää tuli yllätyksenä, samoin kuin se, että tarkistin vielä kertaalleen edellisten kuukautisten alkamisajan ja olin jotenkin sekoillut päivämäärissä ihan täysin ja elänkin nyt rv 6 enkä rv5. En tajua miten oon näin höyrynny näiden päivien kanssa. Mut hienoahan se oli! Jos kaikki on hyvin, ollaan jo niinkin pitkällä, että pienellä sydän sykkis! Laskettu aika siirtyi tietty kans aiemmaksi, se ois nyt 7.11.

Mites muilla, onko raskausoireet pahentunu/muuttunu/alkanu?
Mukava, että sulla oli nyt hyvä soittokokemus😍
Mulla ei oo vielä mitään etovaa oloa ollut. Oiskohan esikoisesta alkanut 5+ viikolla. En tarkkaan muista. Oksentaa ei tarvinut viimeksi yhtään. Ummetusta vähän meinaa olla. Aika normi olo siis toistaiseksi.
 
  • Tykkää
Reactions: malanen

Yhteistyössä